Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Palkkahaitarin ilmoittamattomuus johtuu siitä, että se riippuu myös siitä hakijasta, eikä vain positiosta mihin palkataan - ja jos ilmoitat haitarin rekryfirmalle, niin rekryfirmahan mainostaa sitä haitarin yläpäätä niille hakijoille, vaikka oikeasti sieltä haitarin yläpäästä halutaan tarjota liksoja vain jos löydetään ideaali tapaus hakijoiden joukosta.

Nyt lupas nykynen firma tarjota enempi kun uusi ja tehtävät ois enempi minulle mieluisia. Mitähän hittoa tässä nyt tekee?

Nyt lupas nykynen firma tarjota enempi kun uusi ja tehtävät ois enempi minulle mieluisia. Mitähän hittoa tässä nyt tekee?
No jos nykyinen firma on kiva mesta tehdä duunia ja palkkaakin saa enemmän, niin ei kai vaihtamisessa hirveesti järkeä ole...

-Pohdi onko paljon enemmän?
-Muista, että uudessa työpaikassa tarjottu palkka on aloituspalkka. Kauanko kestää että nykyinen nostaa seuraavaksl vai käyttävätkö seuraavat vuodet, että "sun palkkaa on jo nostettu"
-Sitten se tärkein. Viihdytkö ja kehitytkö nyk firmassa? Onko työ mielekästä? Jos vastaus kyllä niin itse jäisin.

Eihän se välttämättä vaihtamalla sitten parane. Itse varmaan jäisin, jos ei ole mitään erityistä syytä vaihtaa.

Vaihtaisin koska se on hyväksi mielenterveydelle, asenteelle, oppimiselle ja opettaa nykyiselle työnantajalle, että pirulaiset lähtevät, jos ei ajoissa nosta palkkaa. EI kannata, sillä mukavuusalueella liikaa viihtyä, kun se tappaa ammatillisen kehittymisen.

Tästä jää väkisin vähän ikävä fiilis. Tietää sitten että firma ei halua kohdella hyvin ellei kiristä. Ottaisin asian puheeksi ja kysyisin miten tällaiset hoidetaan tulevaisuudessa jos jäisin.

Tiedän tämän, koska olen itse ollut samassa tilanteessa vuosikausia sitten. Ei ole kivaa elää firmassa jossa ainoa keino saada markkinapalkkaa on winbacktarjoukset. Tee siinä nyt sitten joka vuosi haastattelurumbaa ihan kuin olisi puhelinliittymää pakkokilpailuttamassa.

En jäisi vanhaan, ellei entinen tarjoa merkittävästi parempaa, kuin uusi. Viihtyvyys vanhassa paikassa ja tulevat palkkatarkistukset huomioitava toki myös, ettet jumahda sille "tarjottiin 50e enemmän!" -tasolle vuosikausiksi.

Edellisessä työpaikassa palkka oli tabu josta ei keskusteltu. Pomo kyllä EA-keskustelussa kuunteli, kun pyysin lisää, mutta ei ikinä vastannut mitään, eikä kirjoittanut mitään ylös. Siinä vaiheessa kun irtisanouduin, olisi palkkakeskustelu yllättäin ollutkin mahdollista. Oikein mieltä lämmitti, kun pääsin sanomaan, että tarjous ei kiinnosta. Olin jo päättänyt pitää sapattivapaan.

Meillä ei tahdo saada pyytämällä lisää liksaa. Kuulemma ”palkkaneuvottelut käydään kerran vuodessa” ja siinäpä se. Palkkaneuvotteluiden jakovara määräytyy tessin mukaan, niin eipä sieltä ole kuin kymppejä tulossa, ja ei edes joka vuosi.

Itse vaihdan työpaikkaa aina kun tarjotaan 20% enemmän.

Vaikka korotuksia ei kuulu, ei se välttämättä tarkoita sitä, että lähipomo ei tekisi parastaan asian suhteen. Itse olen toiminut lähi- ja välimallin pomona parissakin firmassa ja tiedän, että ei niiden rahojen hakeminen ole erityisen helppoa sieltä ylemmältä johdolta tai talousosastolta.
Kriisitilanteessa saattaa kyetä kampeamaan jotain rahaa tai etuja, mutta sitten on usein liian myöhäistä, kun lähtijä on jo lähtenyt todennäköisesti vielä kevyen vittuilun kera, vaikka on itse käyttänyt useamman illan puhelimessa rahaa kerjätäkseen juuri tätä lähtijää varten.

Antakaa sille pomolle aikaa järjestää se korotus ennen ehdottomia irtisanoutumisia. Pääsääntöisesti edes välimallin/yksikoiden johtajat eivät voi korotella palkkoja budjetin ohi. Siihen tarvitaan muita tahoja.
Ja onko raha ainoa vaihtoehto korotukseen? Kokeilkaa pyytää vaikka autoetua palkan päälle, irtoaa todennäköisesti paljon helpommin kuin palkankorotus, vaikka kyse on tosiallisesti samasta asiasta (toki firmasta riippuen).

Itse vaihdan työpaikkaa aina kun tarjotaan 20% enemmän.
Kokeilkaa pyytää vaikka autoetua palkan päälle, irtoaa todennäköisesti paljon helpommin
Täällä jotenkin aina havahtuu siihen, että on itse kyllä valinnut väärän alan kun lähtenyt ämmien hommiin.

Nimim. Kansallinen palkkakartelli ja pomo luultavasti nauraa tai järjestää ajan työkykyarvioon psykiatrille, jos kehtaa työsuhdeautoa pyytää :D

Sekin että kun on uuden kanssa ja nimi paperissa niin voi olla aika turha jatkossa töitä sieltä kysellä jos nyt peruu.

Kansallinen palkkakartelli

Eri mallit. "palkkakartelleissa" liitot vääntävät korotukset. Työntekijän ei tarvitse vaivautua. Ei palkkakartelleissa korotukset on pääsääntöisesti paljon huonompia, joten työntekijän pitää vaivautua.
Vertaa vaikka edellisen kierroksen "Tietotekniikan palvelualoja" ja "Kunta-aloja". Liitot pärjäsivät aika hyvin korotuksiensa kanssa kuntapuolella, useimmat Tipal työntekijät voivat vain haaveilla moisista korotuksista.

Täällä jotenkin aina havahtuu siihen, että on itse kyllä valinnut väärän alan kun lähtenyt ämmien hommiin.

Nimim. Kansallinen palkkakartelli ja pomo luultavasti nauraa tai järjestää ajan työkykyarvioon psykiatrille, jos kehtaa työsuhdeautoa pyytää :D
Meillä myös työsuhdeauton saaminen oli mahdotonta,vaikka tein ihan esityksen siitä miten firma säästäisi rahaa verrattuna nyt kilometrikorvauksiin kun maksavat.
Aika paljon kuitattiin, että poistuvat autot kaikilta parin vuoden päästä ja kestävä kehitys. Firma ei ole vastuussa jos auto sinun, että millaisella kotterolla ajat, mutta firma ei silloin saastuta kilometreistä, maksaa niitä mielummin korvauksien muodossa. Tiedä sitten oliko tuossa perää, mutta ihmettelin vaan kun ei säästö kelvannut.

Vaikka korotuksia ei kuulu, ei se välttämättä tarkoita sitä, että lähipomo ei tekisi parastaan asian suhteen. Itse olen toiminut lähi- ja välimallin pomona parissakin firmassa ja tiedän, että ei niiden rahojen hakeminen ole erityisen helppoa sieltä ylemmältä johdolta tai talousosastolta.
Kriisitilanteessa saattaa kyetä kampeamaan jotain rahaa tai etuja, mutta sitten on usein liian myöhäistä, kun lähtijä on jo lähtenyt todennäköisesti vielä kevyen vittuilun kera, vaikka on itse käyttänyt useamman illan puhelimessa rahaa kerjätäkseen juuri tätä lähtijää varten.

Antakaa sille pomolle aikaa järjestää se korotus ennen ehdottomia irtisanoutumisia. Pääsääntöisesti edes välimallin/yksikoiden johtajat eivät voi korotella palkkoja budjetin ohi. Siihen tarvitaan muita tahoja.
Ja onko raha ainoa vaihtoehto korotukseen? Kokeilkaa pyytää vaikka autoetua palkan päälle, irtoaa todennäköisesti paljon helpommin kuin palkankorotus, vaikka kyse on tosiallisesti samasta asiasta (toki firmasta riippuen).

Tuossa lihavoidussa olennainen. Jos työntekijä on ollut talossa vaikkapa 3 vuotta, niin ainakin 2 vuotta on ollut työnantajalla aikaa hoitaa työntekijän palkka sellaiseksi, että hän ei karkaa muualle. Jotenkin tuntuu joillakin unohtuvan, että jos työnantaja haluaa pitää työntekijästään kiinni, niin siellä työnantajan päässä on se tarve pitää huolta siitä oikeasta palkasta/eduista. Ei se voi perustua siihen että voidaan antaa jos työntekijä pyytää. Fiksuissa firmoissa työnantaja aktiivisesti hoitaa tätä asiaa.

Jos ollaan tilanteessa että pitää ruinata ja odotella siinä vaiheessa palkankorotuksia, kun ollaan jo muualle lähdössä, on yritys epäonnistunut. Työntekijä arvioi tietysti työnantajaa kokonaisuutena, ei väliportaan pomojen kautta.

Omassa firmassa paallikot sanovat etta uudelle tyontekijalle taytyy saada heti hyva palkka koska sita ei vaan ajan kanssa saa hilattua ylos.

Sosiaali-ja terveysalalla harvoin näkee noita palkkoja. Sitten kun näkee työpaikkailmoituksen jossa heti alussa hehkutetaan työpaikan ilmapiiriä, koulutuksia, työnohjausta, kulttuuriedut jne ja kilpailukykyinen palkka, niin tietää että juu kyseessä ns peruspalkka.
Niin ja luonnollisesti palkkaa ei neuvotella

Eri mallit. "palkkakartelleissa" liitot vääntävät korotukset. Työntekijän ei tarvitse vaivautua. Ei palkkakartelleissa korotukset on pääsääntöisesti paljon huonompia, joten työntekijän pitää vaivautua.
Vertaa vaikka edellisen kierroksen "Tietotekniikan palvelualoja" ja "Kunta-aloja". Liitot pärjäsivät aika hyvin korotuksiensa kanssa kuntapuolella, useimmat Tipal työntekijät voivat vain haaveilla moisista korotuksista.
Veikkaisin että usein kuitenkin it-alalla on mahdollisuudet neuvotella itselleen parempi palkka, jos siihen on aihetta. Joko oman firman sisällä tai vaihtamalla toiseen firmaan.

Esim. sairaanhoitajana niitä paremmin palkattuja hommia / paremmin maksavia firmoja ei välttämättä ole tarjolla.

Palkankorotuksissa/niiden saamattomuudessa kannattaa myös muistaa yksi tärkeä asia, jos ei ole sen arvoinen. Kuten monesti ylläkin todettu niin fiksu pomo/työnantaja tarjoaa itse sitä palkankorotusta pitääkseen tekijän itsellään. On myös tapauksia, että tekijä on keskiverto/helposti korvattavissa vastaavalla (ainakin johdon mielestä) tai jopa keskivertoa hitaampi/laiskempi/huonompi (kuten melkein 50% tekijöistä on). Ei tälläiselle haluta maksaa yhtään enempää kun on pakko.

Eri mallit. "palkkakartelleissa" liitot vääntävät korotukset.
Liitothan vääntää vain minimit. Ainakin sote-alalla ihan HUS:n johtokin vahingossa möläyttänyt, että kartelli on olemassa.
Esim. sairaanhoitajana niitä paremmin palkattuja hommia / paremmin maksavia firmoja ei välttämättä ole tarjolla.
Olen katsellut, että kasvukeskuksissa keikkahommissa pääsisi palkoille. Ainakaan toistaiseksi en oo lähtemässä tuohon, kun itsellä löytynyt suht leppoisa vakkarihomma. En myöskään asu näissä kyseisissä kasvukeskuksissa, jolloin pitäisi sitten joko ostaa perheelle kasvukeskuksen hinnoilla koti tai hommata joku pieni kakkoskämppä sieltä tai ajaa satoja kilometrejä päivässä ja nuohan kaikki maksaa rahaa. Lisäksi noi hyvin maksetut hommat on yleensä niitä mitä kukaan ei ihan oikeasti halua tehdä, joten senkään puolesta ei kuulosta hyvältä idealta.

Silti aina välillä tulee mieleen, että onhan tämä tavallaan perseestä, kun ammattitaidosta ei oikein makseta. Palkkakehitys on maximit, kun saa 10 vuoden jälkeen sen 8 % lisän ja se on siinä. Samassa ajassa joku toisen polun valinnut kuitenkin triplaa aloituspalkkansa. Mutta tietysti elämä on valintoja.

Tuotannon hommissa aloitin Turun seudulla alkuvuodesta. En viitsi kertoa sen tarkemmin, koska kyse on melko harvinaisesta alasta. Kokemusta oli erilaisista tuotannon töistä vuosien varrelta.

Alkupalkka n. 13 euroa tunti. Siihen päälle kolmivuoron vuorolisät ja tuotantopalkkio. Tällä hetkellä tuntipalkka vajaa 14 euroa, nousun syynä tes-korotus ja yhden tuotantolinjan itsenäinen osaaminen. Normaalisti kuukaudessa reilu 2800 euroa.

Ylitöitä on tällä hetkellä tarjolla reilusti viikonloppuisin ja bonuksena tulee reilu 6 euroa tunnissa lisää, jos linjojen apumiestä ei ole vuorossa. Lopputuloksena kuukausiansio voi olla oikeastaan mitä vain 2800-6000 euron väliltä, mutta tähän asti vaihteluväli on ollut 3300-4500 euroa kuussa. Olen varsin tyytyväinen, sillä en ole viitsinyt tehdä erityisen paljon ylitöitä, yleensä 1-3 vuoroa kuussa. Lisäksi työnjohto on aiempiin kokemuksiin verrattuna hyvinkin reilua. Jos hoidat hommasi asiallisesti, ei tule mitään turhaa mussutusta.

Ite alkanu harkitteen et oisko jatkossa paras pyytää palkankorotukset vähentyvänä työaikana. Veroprosentti jo sen verran korkealla ettei noista pienistä nousuista juuri käteen jää ja isoja korotuksia ei oo varmaan enää tulossa. Muilla samaa?

Ite alkanu harkitteen et oisko jatkossa paras pyytää palkankorotukset vähentyvänä työaikana. Veroprosentti jo sen verran korkealla ettei noista pienistä nousuista juuri käteen jää ja isoja korotuksia ei oo varmaan enää tulossa. Muilla samaa?

Aivan samaa olen jo jonkin aikaa tuota miettinyt, mutta koska nykyisiäkään töitä ei ehdi tekemään kunnolla, niin en viitsi lisätä stressiä yrittämällä tehdä samat asiat pienemmässä ajassa. Työnantajalta ei tulisi todennäköisesti ymmärrystä asiaan. Nyt kyllä parhaillaan katselemassa uutta työpaikkaa, joten ehkä sitten seuraavassa saa tuon onnistumaan.

Aivan samaa olen jo jonkin aikaa tuota miettinyt, mutta koska nykyisiäkään töitä ei ehdi tekemään kunnolla, niin en viitsi lisätä stressiä yrittämällä tehdä samat asiat pienemmässä ajassa. Työnantajalta ei tulisi todennäköisesti ymmärrystä asiaan. Nyt kyllä parhaillaan katselemassa uutta työpaikkaa, joten ehkä sitten seuraavassa saa tuon onnistumaan.
Mulla se meni juuri näin. Kun aloitin aikuisopiskelun, niin opinnot oli pe ilta ja la päivä. Sain luvan tehdä 30 h työviikkoa, jolloin tietysti osasivat leikata palkasta 20%. Työmäärästä se olikin sitten ylivoimaista ainakin toimihenkilölle ja aika nopeasti palautui 5 päiväisen viikon tasolle. Ja siihen loppui 30 h työviikko.

Edit: Opiskelukaveri kokeili samaa samoilla seurauksilla.

Mulla se meni juuri näin. Kun aloitin aikuisopiskelun, niin opinnot oli pe ilta ja la päivä. Sain luvan tehdä 30 h työviikkoa, jolloin tietysti osasivat leikata palkasta 20%. Työmäärästä se olikin sitten ylivoimaista ainakin toimihenkilölle ja aika nopeasti palautui 5 päiväisen viikon tasolle. Ja siihen loppui 30 h työviikko.

Edit: Opiskelukaveri kokeili samaa samoilla seurauksilla.
Tuntuu, että helposti se on tietotyössä 5 päivän työt 4 päivässä, mutta saat vain 4 päivän palkan. Mentaalisesti menee 4 päivää ylikierroksilla ja sitten ei riitäkään 3 päivää palautumiseen. Ei omakohtaista kokemusta, lähinnä mietteitä sivusta seuranneena ja yleisiä mietteitä alasta. Jos muutenkin vetää multitaskaamalla koko viikon, niin jos siitä yrittää downscalee 4 päivään, niin tuskin auttaa.

Mä opiskelin aikuisena ensin työn ohella, ja sitten 4-päiväisellä viikolla. Mun ongelmaksi jäi, että otin 4-päiväisen työviikon myötä aika paljon enemmän kursseja joka nosti merkittävästi viikon kuormaa.

Harkitse vielä tuota neljän päivän viikkoa. Kuten muutkin mainitsivat, siinä vain joutuu tekemään 5 päivän työt vähemmällä palkalla.
Itse siirtynyt neljä/viiden viikon töihin ja viikko lomaa. Aika tarkalleen menee noin ja kesällä sitten vielä pidempi loma. Palkassa vähän hittiä, mutta verottaja sen olisi kuitenkin vienyt. Plus tietyn rajan jälkeen siitä rahasta ei ole mitään hyötyä. Aina voi ostaa kalliimman kodin, auton, mökin, veneen, lomamatkan ja muita leluja. Se kierre ei lopu koskaan tai mihinkään summaan rahaa. Esimerkkinä vaikka se Hong Kongista lähtenyt vene 500 000 000 hintalapulla. Kun tajuaa, että ei oikeastaan tarvitse mitään kalliimpaa, vaan enemmän aikaa itselle ja läheisille, niin ollaan jo lähellä onnellista elämää.

Viimeksi muokattu:
Harkitse vielä tuota neljän päivän viikkoa. Kuten muutkin mainitsivat, siinä vain joutuu tekemään 5 päivän työt vähemmällä palkalla.
Itse siirtynyt neljä/viiden viikon töihin ja viikko lomaa. Aika tarkalleen menee noin ja kesällä sitten vielä pidempi loma. Palkassa vähän hittiä, mutta verottaja sen olisi kuitenkin vienyt. Plus tietyn rajan jälkeen siitä rahasta ei ole mitään hyötyä. Aina voi ostaa kalliimman kodin, auton, mökin, veneen, lomamatkan ja muita leluja. Se kierre ei lopu koskaan tai mihinkään summaan rahaa. Esimerkkinä vaikka se Hong Kongista lähtenyt vene 500 000 000 hintalapulla. Kun tajuaa, että ei oikeastaan tarvitse mitään kalliimpaa, vaan enemmän aikaa itselle ja läheisille, niin ollaan jo lähellä onnellista elämää.

Joo siis ajatus oli että palkankorotuksen sijaan pyytää korotuksen työajan alennuksena. Eli sama palkka, vähemmän tunteja.

Teen koodia työkseni joten tässä hommassa pitäs voida välttää siitä 5 päivän työt neljässä.

Ja samalla tosiaan sais aikaa muulle esim. perheelle.

Tuntuu, että helposti se on tietotyössä 5 päivän työt 4 päivässä, mutta saat vain 4 päivän palkan. Mentaalisesti menee 4 päivää ylikierroksilla ja sitten ei riitäkään 3 päivää palautumiseen. Ei omakohtaista kokemusta, lähinnä mietteitä sivusta seuranneena ja yleisiä mietteitä alasta. Jos muutenkin vetää multitaskaamalla koko viikon, niin jos siitä yrittää downscalee 4 päivään, niin tuskin auttaa.
Näin menisi itselläni. Ei mitään järkeä ottaa pienempää palkkaa kun työt on kuitenkin ne mitä on ja ne pitää tehdä kaikki tai sitten ei ole kohta mitään. Eli käytännössä vaan tekisi saman määrän hirveällä kiireellä.

Toimisi vain jossain sellaisessa hommassa jossa pitää olla paikalla ja joku muu voi tehdä samat työt silloin kun et ole paikalla.

Joo siis ajatus oli että palkankorotuksen sijaan pyytää korotuksen työajan alennuksena. Eli sama palkka, vähemmän tunteja.

Teen koodia työkseni joten tässä hommassa pitäs voida välttää siitä 5 päivän työt neljässä.

Ja samalla tosiaan sais aikaa muulle esim. perheelle.
Vaarana tosin on, että joutuu sykkimään enemmän tai tekemään ylitöitä pysyäkseen deadlinessa. Riippuen toki työnantajasta ja heidän resursointikyvyistään / tiimikoosta. Molemmanlaisia on tullut nähtyä.

Se oikeudenmukaisuuden fiilis kun olet ensimäiset 5v sykkinyt 0€ extra korotuksilla ja nyt viimiset 4v harrastanut trendikästä quiet quitingia ja saat 150€/kk korotuksen out of blue...

Johtopäätös selkeästi on, että elä saatana syki vaan hoida minimit :D

Tämä oli yllättävän hyvä video miten asiat kannattaa hoitaa. "Mitä teet työssäsi?" kysymykseen on kiva vastata "mahdollisimman vähän". Tuosta videosta kuitenkin huokuu myös välinpitämättömyys mikä ei ole hyvä. On kiva tehdä työtä, josta pitää ja silloin on valmis tekemään sen hyvin ja ehkä vähän paremmin kuitenkaan sykkimättä. Siinä vaiheessa kun rupeat kehittämään firman toimintapoja oman työsi lisäksi (tai kehittämään asioita, jotta omista hommista tulee helpompaa) niin mielestäni teet jo enemmän kuin pitäisi. Näistä ihmisistä huokuu halu tehdä asioita, jotka työnantajan silmään varmasti myös erottuvat.
Kyllä ainakin itse haluan tehdä asiat selkeiksi ja ymmärrettäviksi ja olen valmis työskentelemään sen eteen. Välillä kun ei ole omaa tonttiaan joku hoitanut aikataulussa niin toivottavasti kyse ei ole tuosta meen sohvalle selailemaan kännykkää vaan että niitä töitä on oikeasti tehty.

Tämä oli yllättävän hyvä video miten asiat kannattaa hoitaa. "Mitä teet työssäsi?" kysymykseen on kiva vastata "mahdollisimman vähän". Tuosta videosta kuitenkin huokuu myös välinpitämättömyys mikä ei ole hyvä. On kiva tehdä työtä, josta pitää ja silloin on valmis tekemään sen hyvin ja ehkä vähän paremmin kuitenkaan sykkimättä. Siinä vaiheessa kun rupeat kehittämään firman toimintapoja oman työsi lisäksi (tai kehittämään asioita, jotta omista hommista tulee helpompaa) niin mielestäni teet jo enemmän kuin pitäisi. Näistä ihmisistä huokuu halu tehdä asioita, jotka työnantajan silmään varmasti myös erottuvat.
Kyllä ainakin itse haluan tehdä asiat selkeiksi ja ymmärrettäviksi ja olen valmis työskentelemään sen eteen. Välillä kun ei ole omaa tonttiaan joku hoitanut aikataulussa niin toivottavasti kyse ei ole tuosta meen sohvalle selailemaan kännykkää vaan että niitä töitä on oikeasti tehty.
Olikohan työtehoseura tai vastaava, jonka tutkimuksen mukaan 15-20% työntekijöistä pyrkivät työn lisäksi myös kehittämään omia työtehtäviään/yrityksen toimintaa. Loput vain käyvät töissä.

Olikohan työtehoseura tai vastaava, jonka tutkimuksen mukaan 15-20% työntekijöistä pyrkivät työn lisäksi myös kehittämään omia työtehtäviään/yrityksen toimintaa. Loput vain käyvät töissä.
Useinhan tuohon syynä on ihan se, että organisaatio haluaa asian tapahtuvan tavalla x ja tuhoaa luovuuden heti alkajaisiksi, jos joku osoittaa merkkejä itsenäisestä ajattelusta.

Tämä on kyllä varmaan julkisella yleisempää, yksityinen kuitenkin on enemmän tuottavuuden perään.

Useinhan tuohon syynä on ihan se, että organisaatio haluaa asian tapahtuvan tavalla x ja tuhoaa luovuuden heti alkajaisiksi, jos joku osoittaa merkkejä itsenäisestä ajattelusta.

Tämä on kyllä varmaan julkisella yleisempää, yksityinen kuitenkin on enemmän tuottavuuden perään.

Tähän oli pakko kommentoida. Julkisella puolella tosiaan olisi helppo moniakin asioita parantaa ja tehostaa ja jopa omaa työtäkin järkevöittää, mutta valitettavasti vallitseva demarimainen "näin on aina tehty" -malli ei tätä millään tavoin edistä. Yleensä jos jotain halutaan muuttaa, siihen pitää nähdä jonkun esihenkilön vaivaa tai pitäisi jotain muutakin tehdä, kuin vain istua paikoillaan ja neppailla kiveksiään. Yksityisellä puolella jokainen asia sentään punnitaan rahassa ja tuotossa -> menee hyvät ideat läpi aika nopeastikin.

Tähän oli pakko kommentoida. Julkisella puolella tosiaan olisi helppo moniakin asioita parantaa ja tehostaa ja jopa omaa työtäkin järkevöittää, mutta valitettavasti vallitseva demarimainen "näin on aina tehty" -malli ei tätä millään tavoin edistä. Yleensä jos jotain halutaan muuttaa, siihen pitää nähdä jonkun esihenkilön vaivaa tai pitäisi jotain muutakin tehdä, kuin vain istua paikoillaan ja neppailla kiveksiään. Yksityisellä puolella jokainen asia sentään punnitaan rahassa ja tuotossa -> menee hyvät ideat läpi aika nopeastikin.
Näin se menee. Itse olen terveydenhuollon organisaatioissa työskennellyt sen verran, että voin sanoa olevani kokenut. Yleensä noista on aika helppo bongata jo melko uutenakin työntekijänä asioita joihin aikaa ja resurssia palaa käytännössä turhaan, mutta vaatisi tietysti mandaattia, että niitä saisi jalkautettua. Joskus olen jotain kokeillut, mutta työnjohto ottaa tämän tietysti ainoastaan vittuiluna, koska kyllähän he nyt itse tietävät mikä on parasta ja ovat juuri siksi luoneet tällaisen järjestelmän. Ja ennen kaikkea tuo mainitsemasi "Näin on aina tehty".

Yksityisellä lääkäriasemalla ja kunnan terkkarilla ero on kuin yöllä ja päivällä. Tietysti kaikki ei ole sovellettavissa, koska yksityisellä asiakasvirran hallinta on helpompaa ja toisaalta asiakkaat eivät yleensä ole niitä kaikkein moniongelmaisimpia yksilöitä.

Ei tuo kaikissa yksityisissäkään firmoissa päde. Toki monissa, varsinkin pienemmissä ja "moderneissa" firmoissa kehitysehdotuksia kuunnellaan ja jopa toivotaan. Toisaalta, on tullut oltua myös firmoissa (vuokra)töissä, missä asiat tehtiin tavalla x, koska niin ne on tehty aiemminkin. Tyypillisesti näissä vanhoihin kaavoihin kangistuneissa firmoissa myös vallitseva ilmapiiri on sellainen "tehdään eikä mietitä liikoja" ja kaikesta tekemisestä puuttuu tietynlainen luovuus. Ainakin viimeisimmässä firmassa, missä tätä havaitsin oli tietynlainen Nokia-efekti edelleen päällä - Aiemmalla tekemisellä firma oli kasvanut/päässyt hyvään asemaan, niin mitään ei haluttu muuttaa. Vaikka samaan aikaan kilpailijat jatkuvasti kehittyvät ja nakertavat firman kilpailukykyä, mikä pitkälti perustui (mututuntumalta tuotteiden laadun ja innovaation määrän perusteella) enään siihen, että oli suht tunnettu tekijä markkinoilla. Tuosta voikin jo ennustaa, että jos asiaan ei tule muutosta, niin jossain vaiheessa tulee totaalinen romahdus, kun kilpailijat ovat ajaneet ohi ja kilpailuvaltti on lopullisesti menetetty.

Toi on ihan selvä "olen vaan töissä täällä" meininki, joka vittutaa ihan satanasti katoo tollasia ihmisiä. Teettä vaan muille lisää työtä kun ei välitetä.

Niinno, eipä se minun ongelmani jos joku on niin vitun tyhmä, että tekee ilmaiseksi asioita joista ei ole sovittu ja josta ei makseta. Teen vaativaa asiantuntijatyötä, mutta minun työsopimuksessani lukee tietty viikkotyöaika, eikä ylitöistä pääsääntöisesti makseta mitään, vaan homma pyörii saldopankin kautta. Työsopimuksessa minulle on myös määritelty kohtuullisen selkeästi tietyt työtehtävät ja vastuut.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että minä teen lähtökohtaisesti päivässä tasan sen sovitun tuntimäärän töitä niiden asioiden parissa, jotka työsopimuksessa määritellään. Sitten pistän koneen ja työpuhelimen kiinni, enkä reagoi mihinkään ennen seuraavaa työpäivää. Monet kollegat ja varsinkin esimiehet kyllä lähettelevät monesti maileja ja muutenkin tekevät ilta-aikaan ja viikonloppuisinkin töitä, mutta minä en todellakaan tee. Maksakaa vaikka 500€/viikko lisää niin voin pitää sähköpostin ja puhelimen koko ajan auki, sitten vaikka 150€ jokaiselta alkavalta tunnilta jos joudun reagoimaan johonkin työjuttuun varsinaisen työajan ulkopuolella.

Toki sitten jos on sovittu, että olen tavallaan koko ajan töissä ja tavoitettavissa, niin mikäs siinä. Silloin toisaalta palkankin pitäisi olla vähintään viisinumeroinen luku.

Työnantaja ei ole sinun ystäväsi. Voit polttaa koko elämäsi työn alttarilla, mutta työnantaja pistää sinut silti pihalle välittömästi, jos näyttää yhtään siltä että se on yrityksen hetkellisen rahallisen edun arvoista.

Viimeksi muokattu:
Itse kanssa julkisella, mutta tosiaan kun oli se oma budjetti sai päättää itse kohtalaisen hyvin mihin se käytetään ja pystyi kehittämään toimintaa. Ja kun esimiehet oli muualla eikä niitä oikein kiinnosta (poissa silmistä, poissa mielestä). Niin sain ihan vapaat kädet kehittää toimintaa ja sitä tuli alussa tehtyäkkin aika isolla kädellä. Otin työntekijät mukaan sen mitä heitä kiinnosti.

Ihan hauskaa se oli ja vieläkin voi osasta asioista olla ylpeä, että oman toiminnan seurauksena saatiin sitä ja tätä tehtyä ja isompia asioita liikkeelle. Se vaan sitten kun jossian vaiheessa se gona hiipi lahkeeseen ja kun sen niin monessa paikassa täällä näkee, että tekemällä minimit saat kuitenkin samaa tai parempaa (jos naamakerroin) niin ei vaan jaksa sykkiä sitä extraa.

Sama homma se on alaspäin. Tuntuu niin tyhmältä, että about sama palkka on sähkärillä joka about vaihtaa ne loisteputket ja sitten kaveri voi hoitaa suunnittelijat hommat lisäksi cädillä ja ohjelmoida dilin dalit siinä sivussa. Eikä palkkaa saada ylös... Sitten ne lähtee yksityiselle puolelle tienaamaan kulla homma säilyy... Tässä alkaa itselläkin olla motivaatio ks. asian suhteen, että seuraavaksi otan sen lähempänä eläkeikää olevan chillaajan joka pysyy pidempään ja haastavammat hommat sitten vaan suoraan ulos talosta ja vaikka maksaa enemmän niin ei ketään kiinnosta. Siinä menee kuitenkin aina oma aikansa, että kaveri oppii hommat hyvin ja sitten se taas vaihtaa rahan perään :D (en syytä koska itse tekisin noin myös). Ja rekryt työllistää taas mua lisää.

Ja tällänen omasta mielestä osittain aiheeton palkankorotuskin niin eipä se nyt oikein motivaatiota herätä. Hauskana kuriositeettina ks. lapun toisella sivulla on myös muistutus 14 päivän valitusoikeudesta :hmm: .

Eipä tässä kyllä kaikkea varmaan voi kaata aina ylöspäin peilissäkin on varmaan osa syy, mutta helppoahan se on aina valittaa, että johdossa on vika.

e: Ehkä ei nyt pidä sanoa aiheeton :) vaan ehkä väärässä kohdassa tai liian myöhään annettu niin ei se enää ole sama juttu...

Viimeksi muokattu:
Niinno, eipä se minun ongelmani jos joku on niin vitun tyhmä, että tekee ilmaiseksi asioita joista ei ole sovittu ja josta ei makseta. Teen vaativaa asiantuntijatyötä, mutta minun työsopimuksessani lukee tietty viikkotyöaika, eikä ylitöistä lähtökohtaisesti makseta mitään, vaan homma pyörii saldopankin kautta. Työsopimuksessa minulle on myös määritelty kohtuullisen selkeästi tietyt työtehtävät ja vastuut.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että minä teen lähtökohtaisesti päivässä tasan sen sovitun tuntimäärän töitä niistä asioista jotka työsopimuksessa määritellään, sitten pistän koneen ja työpuhelimen kiinni, enkä reagoi mihinkään ennen seuraavaa työaamua. Monet kollegat ja varsinkin esimiehet kyllä lähettelevät monesti maileja ja muutenkin tekevät ilta-aikaan ja viikonloppuisinkin töitä, mutta minä en todellakaan tee. Maksakaa vaikka 500€/viikko lisää niin voin pitää sähköpostin ja puhelimen koko ajan auki, sitten vaikka 150€ jokaiselta alkavalta tunnilta jos joudun reagoimaan johonkin työjuttuun varsinaisen työajan ulkopuolella.

Toki sitten jos on sovittu, että olen tavallaan koko ajan töissä ja tavoitettavissa, niin mikäs siinä. Silloin toisaalta palkankin pitäisi olla vähintään viisinumeroinen luku.

Työnantaja ei ole sinun ystäväsi. Voit polttaa koko elämäsi työn alttarilla, mutta työnantaja pistää sinut silti pihalle välittömästi, jos näyttää yhtään siltä että se on yrityksen hetkellisen rahallisen edun arvoista.
Ei se tarkoita että tehdään ilmaiseksi töitä. Vaan tarkoitaa että ei esim. välitä työn laadusta eli "juosten kusten" meininki kans.

Onko kenelläkään tietoa minkälaista yleiskorotusta YTN hakee teknologiateollisuuden TES nouvotteluissa?
Korotus optiosta neuvottelivat mutta eivät saaneet sopua aikaan, joten irtisanoivat nykyisen TES:in 30.11 alkaen. Olisi kiva tietää minkä tasoista korotusta ollaan hakemassa.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 308
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom