Päivitetääs tätä, olen ollut alihankkijan leivissä eräässä konepajafirmassa, nyt tarjottiin talosta paikkaa ja otin sen vastaan. Työtehtävä pysyy samana, palkkaa nostettiin. Nyt brutto noin 2700e/kk.
Rupesin oikein itsekin katsomaan omaa palkkakehitystä kun näissä koneistushommissa ollaan oltu 12v kokopäiväisesti, tätä ennen ekat kolme vuotta olivat ns. pätkähommia isän firmassa (2008 lama vei lopulta konkurssiin
) kun opiskelin tuotantotekniikkaa.
2011: aloitin hommat kokopäivätöissä
8e/h ihan kappaleenvaihtajana vaikka fanucin ohjelmoinnista olikin jo aiempaa kokemusta.
2012: tuntipalkka
9.25e/h kun huomasivat että pystyn kyllä ylösajaa vanhoja ja myös uusia hommia koneistuskeskuksella ihan itsenäisesti ja samalla vuositulot kasvoivat roimasti johtuen urakoista ja ylitöistä.
2013: tuntipalkka kipusi peräti
11e/h lukemaan mutta vuosiansiot väheni koska urakat ym. vähenivät rajusti.
2014: tuntipalkkaan tuli 0.12c korotus, ja vuosiansiot romahti, johtuen kylläkin että vietin 3kk vuodesta jenkeissä.
2015: tuntipalkka nousi
11.5e/h mutta vuosiansiot kasvoivat huomattavan määrän kun tuli paljon uusia koneita (myös eri ohjelmointikielillä, heidenhain, siemens) joita tarvi ylösajaa uusille ja vanhoille hommille, eli pitkää päivää tehtiin. Tuottavuuden parannus varsinkin vanhojen hommien kanssa oli tässä kohtaa aivan huima.
2016-2018: tuntipalkka pysyi
11.5e/h lukemassa ja vuosiansiot laski joka vuosi koska tämän ajan välillä indeksikorotus oli vain 18c, joka tapahtui 2018 alussa ja ylitöitä ym. tarvi tehdä vähemmän juuri tuottavuuden parantumisen johdosta.
Tässä kohtaa päätin että nyt on aika vaihtaa työmaata
2019: 2450e/kk (14.5e), uudet kujeet ja robotiikan pariin. Vuoden päätteeksi olin saanut automatisoitua & tehostettua firman robottisoluja siihen malliin että kaverin määräaikaista sopparia ei jatkettu koska ei ollut enään tarvetta olla ukko joka vuorossa, viikonloppuhommat soluilla loppuivat vaikka volyymit kasvoivat huomattavasti ja samalla solujen töiden kustannukset sain laskettua noin 1/4 osaan entisestä. Tämähän ei omassa palkassani näkynyt oikeastaan millään lailla, firman tuloksessa kylläkin. Samalla itse siirryin 6h työpäivään, mitä turhaa olla työmaalla, kännyilmoitus riittää jos jotain rikki.
2020: 1860e/kk (6h) eli (2480e / 8h), vuositulot taas tietenkin romahti, varsinkin kun ei ollut kauheasti uutta hommaa jota ajaa ylös joten ylitöitä ei kauheasti ollut. Palkankorotuksen sain anomalla vasta kun huomasivat että robosolut oikeasti tuottivat huomattavan lisän firman tulokseen vaikka liikevaihto kokonaimääräisesti laski.
2021: 2000e/kk (6h), vuosiansiot tosin sanovat kk palkaksi noin 3200e koska paljon taas uutta ylösajettavaa tuotantoa ja 6h työpäivällä kertyi myös ylityötunteja ihan mukavasti.
2022: 2750e/kk (8h) siirtyminen takaisin 8h työpäivään oli suurin vikatikki koskaan. Ylityöt loppuivat kuin seinään ja taas ollaan innovoimassa (koska tylsää) että miten saadaan muutamat kaverit kortistoon (toivon että itse voisi lähteä samalla ovenavauksella) jos saan 24/7 automatisaatioprojektit päätökseen, harmillisesti tästäkään ei saa muuta kuin kultaisen kädenpuristuksen. Lisäksi uusi esihenkilö (talon ulkopuolelta) jaksaa valittaa työajoista jatkuvalla syötöllä vaikka tuntipankki lähes kuukauden verran plussalla ja jatkuva päivystys koska virhetilanteista tulee automaattisesti ilmoitus jota lähdetään korjaamaan jos kiire / itsellä aikaa, josta ei edes saa rahallista korvausta vaan se kerryttää sitä tuntipankkia niin miksi valittaa siitä että ei olla työmaalla tiettyyn kellonaikaan vaikka koneet käy...
Tässä täytyy ihan itsekin itseltä kysyä että miksi työntekijänä tarvisi olla innovoimassa / kehittämässä tuotantoa jos mitään näkyvää hyötyä siitä ei itse saa... kai se johtuu että ollaan kasvettu yrittäjäperheessä jossa on nähty sekä konkurssit että kulta-ajat.
Olisi pitänyt vaan lukea itsensä softaohjelmoijaksi, nyt tätä tulee vain harrastettua ja halusin nuorempana pitää sen harrastuksen erossa töistä.