Niinno, eipä se minun ongelmani jos joku on niin vitun tyhmä, että tekee ilmaiseksi asioita joista ei ole sovittu ja josta ei makseta. Teen vaativaa asiantuntijatyötä, mutta minun työsopimuksessani lukee tietty viikkotyöaika, eikä ylitöistä lähtökohtaisesti makseta mitään, vaan homma pyörii saldopankin kautta. Työsopimuksessa minulle on myös määritelty kohtuullisen selkeästi tietyt työtehtävät ja vastuut.
Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että minä teen lähtökohtaisesti päivässä tasan sen sovitun tuntimäärän töitä niistä asioista jotka työsopimuksessa määritellään, sitten pistän koneen ja työpuhelimen kiinni, enkä reagoi mihinkään ennen seuraavaa työaamua. Monet kollegat ja varsinkin esimiehet kyllä lähettelevät monesti maileja ja muutenkin tekevät ilta-aikaan ja viikonloppuisinkin töitä, mutta minä en todellakaan tee. Maksakaa vaikka 500€/viikko lisää niin voin pitää sähköpostin ja puhelimen koko ajan auki, sitten vaikka 150€ jokaiselta alkavalta tunnilta jos joudun reagoimaan johonkin työjuttuun varsinaisen työajan ulkopuolella.
Toki sitten jos on sovittu, että olen tavallaan koko ajan töissä ja tavoitettavissa, niin mikäs siinä. Silloin toisaalta palkankin pitäisi olla vähintään viisinumeroinen luku.
Työnantaja ei ole sinun ystäväsi. Voit polttaa koko elämäsi työn alttarilla, mutta työnantaja pistää sinut silti pihalle välittömästi, jos näyttää yhtään siltä että se on yrityksen hetkellisen rahallisen edun arvoista.