Palkkakeskustelu

Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
47
IT-alan palkkojen joukoksi tässä hieman omaa palkkatasoa terveysalan puolelta. Koulutukseltani olen terveystieteiden maisteri.

2015: 2 750 euroa / lähiesimiesduunia sosiaalipuolen yksityisessä firmassa. Hemmetin stressaavaa hommaa palkkaan nähden. Ensimmäinen duuni valmistumisen jälkeen.

2016: 3 000 euroa / samassa firmassa jatkoin ja sain palkankorotuksen, kun sitä kävin ruinaamassa.

2016: 2 750 euroa / työpaikan vaihto ja päällikön tehtäviin siirtyminen. Aiempi duuni alkoi polttaa loppuun ja tyydyin pienempään liksaan, koska ajattelin tehtävänimikkeen (päällikkö) avaavan jatkossa parempia hommia ja enemmän palkkaa. Pieni firma terveysalalla. Ei esimiesvastuuta.

2017: 3 000 euroa ja siitä puolen vuoden päästä 3 200 euroa. Jatkoin saman firman palveluksessa ja itse pyydetyillä palkankorotuksilla sain hilattua ansiotuloa ylöspäin

2018: 4 100 euroa ja työpaikan vaihto. Hommat jatkuu päällikön tittelillä, mutta työnantajana iso terveysalan firma. Ei esimiesvastuuta. Mahdollisuus ensi vuonna bonusten myötä nostaa kk-palkka 5 000 euroon

Työ ei ole stressaavaa eikä tässä tarvitse sykkiä. Ei edes bonusten perässä, vaan ne olisivat tulleet saavutetuiksi jo tänä vuonna, mutta bonareita ei ollut silloin saatavilla.

Mukava huomata palkkatason nousu lyhyessäkin ajassa. Muistan kuinka kaikki hoki, että terveysalalla on turha odottaa kunnon palkkoja. Nykyinen ansiotulo on enemmän kuin koskaan uskalsin edes unelmoida.
 

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
192
Tässä oma perus kk-palkan kehitystä. Koulutustausta DI. IT-alan konsultointia isohkoissa firmoissa pääkaupunkiseudulla, sisältäen pre-salesia ja johtamisvastuita. Bonukset ovat olleet tähän päälle luokkaa 5-15% vuosipalkasta riippuen roolista ja suoriutumisesta. Ehkä itse näen että omaa palkkakehitystä on myöhempinä vuosina auttanut erityisesti hakeutuminen tietynlaisiin myynnillisiin rooleihin, sekä jatkuva opiskelu jotta pysyy ajan hermolla uusimmista teknologioista.
2011: 3000 euroa
2012: 3000 euroa
2013: 3400 euroa (ylennys)
2014: 3400 euroa
2015: 3600 euroa
2016: 4500 euroa (ylennys)
2017: 4900 euroa
2018: 5800 euroa
2019: 5800 euroa
2020: 7500 euroa (työpaikan vaihto)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
663
Ei se mikään pakko ole. On vain ihan kiva asua >200m2 itse suunnitellussa kivitalossa hyvällä alueella, päättyvän tien päässä, vain kadella puolella naapurit. Voi mm. Kattoa kellarissa teatterissa leffaa 104" screeniltä luonnollisella äänenvoimakkuudella ilman, että muu perhe häiriintyy. Ja pihaan mahtuu helposti perheen 3 autoa. Mikään ei oke pakko, mutta kyllähän palkka nyt saa elintasossakin näkyä. Ja lomiin meillä palaa n. 20te vuodesa. Lainaa lyhennellään reilu 2te kuussa ja samanverran erilaisiin sijoituksiin. Ja kuten joku totesi, näillä tuloilla eläkekin lienee ihan kohtuullinen...
Totta kai se elintaso saa näkyä ja jokainen saa käyttää ansaitsemansa rahat miten haluaa. Tuo kuulostaa oikein mukavalta elintasolta. Tarkoitin enemmän sitä että pitää olla juuri se 700k asunto jotta elintaso on hyvä. Sehän on ihan arvokysymys mihin ne tulot laittaa.

Korkeiden verojen ja kalliiden asuntojen lisäksi Suomessa on myös pienet palkkaerot vaativien ja vähemmän vaativien työtehtävien välillä. Tuntuu että varsinkin asiantuntijatehtävissä tämä näkyy. Tämä osaltaan vaikuttaa hyvin koulutettujen ostovoimaan ja siihen miten työtä tekemällä voi vaurastua. Mutta kyllä 100k vuositulot ovat absoluuttisesti ajateltuna hyvät ja mahdollistavat ihan hyvän elintason.

Toisaalta ne 100k tai 200k tulotkin saa hupenemaan, ja tuttavapiirissäkin on tästä esimerkkejä. Minua ei häiritse niinkään jonkun muun hyvät tulot, tai mihin sen rahan laittaa, vaan joidenkin hyvätuloisten valitus siitä kun rahat ei riitä. Tällöin ei ole kyse siitä että verottaja veisi kaiken, vaan rahat ei riitä kun puuttuu rahan käytön kontrolli ja usein myös suhteellisuudentaju siitä että ollaan varakkaampia kuin suurin osa ihmisistä, mutta silti eletään yli omien varojen. Ehkä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tyytyä vaikka vähän pienempään asuntoon jos ei kerta ole varaa lyhentää sitä asuntolainaa sen sijaan että valittaa muille.
Heh, vaikka tienaisin 100t€ vuodessa, niin en ikinä asuisi missään "hyvätulosten" alueella päättyvän tien varrella 200-neliön omakotitalossa, joissa tonttikoot ovat n. 500 neliötä ja itse keskustasta kestää puoltuntia päästä liikenneruuhkista johonkin moottoritielle. Lisäksi että maksaisin tällaisesta talosta vielä 700t€, huh! Mieluummin itse käytän rahani fiksummin ja maksan talostani vähemmän sekä asun vielä väljemmin 15min päästä isosta keskustasta.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Suunnittelijan palkkataso ei tosiaan päätä huimaa. Yli viiden vuoden kokemus ja AMK tutkinto - vasta toisella työpaikan vaihdolla saatiin peruspalkka hilattua yli 3000 eur / kk tasolle. Ylitöitä on hieman maltillisemmin, joten vuosipalkka ei ihan mahdottomasti nouse aikaisemmasta.

Jos haluaa välttämättä raketoida samalla alalla, sisältyy seuraavaan palkkaluokkaan poikkeuksetta esimiesvastuuta, palaverien pitämistä (esiintymistä fläppitaulun vieressä) ja firman edustamista messuilla, avainasiakkaiden luona, ulkomailla ja kaiken maailman kissanristiäisissä. Joo ei kiitos.

Mulle riittää nykyinen teknisen asiantuntijan rooli parilla perehdytettävällä junnulla kausittain ja muutama järjestelmä/prosessivastuu.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Mulla tää palkka"kehitys" on ollut sellainen pyramidimainen. Vuosina 2000-2015 kuukausipalkka nousi aika lineaarisesti kolmentuhannen tuntumasta jonnekin neljän ja puolen tuhannen tuntumaan.

Sitten loppui erilaisten lainojen maksaminen ja aloin tekemään vähemmän ja vähemmän duunia ihan fiilispohjalta ja nyt keskimääräinen kuukausiansio on uudestaan jossakin 3000 euron huitevilla. Sillä elelee ihan mukavasti - kevyitä työpäiviä tulee viikossa keskimäärin kolme.

Saa nähdä, innostuuko tässä vielä tekemään enemmän jossakin vaiheessa. Tuskin.

Alana teknologia R&D
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Heh, vaikka tienaisin 100t€ vuodessa, niin en ikinä asuisi missään "hyvätulosten" alueella päättyvän tien varrella 200-neliön omakotitalossa, joissa tonttikoot ovat n. 500 neliötä ja itse keskustasta kestää puoltuntia päästä liikenneruuhkista johonkin moottoritielle. Lisäksi että maksaisin tällaisesta talosta vielä 700t€, huh! Mieluummin itse käytän rahani fiksummin ja maksan talostani vähemmän sekä asun vielä väljemmin 15min päästä isosta keskustasta.
Täällä ollaan vähän samoilla linjoilla. Mieluummin asun 5-10 min päässä keskustassa sopivan kokoisessa asunnossa, vaikka varaa olisi isoon omakotitaloonkin. En kaipaa elämääni lumen kolaamista, nurmikon leikkaamista, piha-alueista huolehtimista, ylimääräisten neliöiden siivoamista, puhumattakaan muista ylläpitotöistä, joita omakotiasuminen tuo mukanaan :) Mieluummin laitan rahaa autoiluun.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Mulla tää palkka"kehitys" on ollut sellainen pyramidimainen. Vuosina 2000-2015 kuukausipalkka nousi aika lineaarisesti kolmentuhannen tuntumasta jonnekin neljän ja puolen tuhannen tuntumaan.

Sitten loppui erilaisten lainojen maksaminen ja aloin tekemään vähemmän ja vähemmän duunia ihan fiilispohjalta ja nyt keskimääräinen kuukausiansio on uudestaan jossakin 3000 euron huitevilla. Sillä elelee ihan mukavasti - kevyitä työpäiviä tulee viikossa keskimäärin kolme.

Saa nähdä, innostuuko tässä vielä tekemään enemmän jossakin vaiheessa. Tuskin.

Alana teknologia R&D
Ihan mielenkiinnosta kun sinulla on jo uraa takana, millä ajattelit eläkepäivinä elellä? Eläkehän kertyy pääosin uran loppuvaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Heh, vaikka tienaisin 100t€ vuodessa, niin en ikinä asuisi missään "hyvätulosten" alueella päättyvän tien varrella 200-neliön omakotitalossa, joissa tonttikoot ovat n. 500 neliötä ja itse keskustasta kestää puoltuntia päästä liikenneruuhkista johonkin moottoritielle. Lisäksi että maksaisin tällaisesta talosta vielä 700t€, huh! Mieluummin itse käytän rahani fiksummin ja maksan talostani vähemmän sekä asun vielä väljemmin 15min päästä isosta keskustasta.
Ihan mielenkiinnosta: Missä isossa keskuksessa isotonttiset halvat talot ovat lähempänä keskustaa kuin pienitonttiset kalliit talot?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 842
Täällä ollaan vähän samoilla linjoilla. Mieluummin asun 5-10 min päässä keskustassa sopivan kokoisessa asunnossa, vaikka varaa olisi isoon omakotitaloonkin. En kaipaa elämääni lumen kolaamista, nurmikon leikkaamista, piha-alueista huolehtimista, ylimääräisten neliöiden siivoamista, puhumattakaan muista ylläpitotöistä, joita omakotiasuminen tuo mukanaan :) Mieluummin laitan rahaa autoiluun.
Nää on niin henkilökohtaisia makuasioita, että ei näistä voi kiistellä. Jokainenhan tekee miten haluaa. Helsingissä toi 5-10min keskustasta kanssa maksaa sitten ihan mukavasti kanssa. Meiltä ajaa Helsingin keskustaan Google mapsin mukaan 25min (jos sinne nyt haluaa, itse en käy kahta-kolmea kertaa enempää vuodessa vapaa-ajalla).

Itse en ole koskaan kerrostalossa asunut (pl. 1v opiskellessa). Enkä kyllä ihan heti osaisi kuvitella asuvanikaan. Lapsille luonnohelmassa asuminen on kyllä mielestäni plussaa. Ja omat harrastukset (mm. Maastopyöräily, polkujuoksu, hiihto) on helppoja kun omalta takapihalta pääsee lenkille.

Ja meillä on kyllä 1000m2 tontti, joka on pk-seudulla jo iso. Itse siis tontti valittu ja talo rakennutettu. Ja tosiaan kahdelta sivulta tontti rajoittuu metsään, eli avaruutta on ihan toisellalailla kuin noissa 500m2 postikorttitonteissa. Olohuoneen päänäkymä kallioiseen metsään ja muita taloja ei näy. Ja ei ole muuten neliötäkään nurtsia ;) lumityötkin kun ottaa kuntoilun kannalta, niin ne tuntuu ihan mukavilta. Ja eipä pk-seudulla ole viime vuosina liikaa tarttenut kolaan tarttua.

Mutta kuten kirjoitin, kukin tavallaan ja vapaa maahan tää on jokaisen tehdä mitä haluaa ja asua missä haluaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 162
Mitään loppuajan korkeampaa kertymää/superkertymää ei enää nykyään ole.
Mikä on kyllä hyvä. Enitenhän tuosta hyötyi isopalkkaiset johtajat tms. uraihmiset, joilla töitä riittää ja eläke kova jo lähtökohtaisesti. Vanha duunari ei jaksa painaa enää (ylitöitä) kuten nuorena ja normaalin akateemisen asiantuntijankin palkkakehitys tasoittuu tai jopa laskee eläkeikää lähestyttäessä. Puhumattakaan tietenkään ikäsyrjinnän tuomasta työttömyysriskin kasvusta noina vanhoina "superkertymävuosina".
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Mitään loppuajan korkeampaa kertymää/superkertymää ei enää nykyään ole.
Ei ole enää mutta se ei lohduta kun on jo sen 15-20v töitä tehnyt. Kertymä ei ole mikään kovin suuri niin siksi mielenkiinnosta kysyinkin että jos nyt downshiftaa niin miten eläkettä tai varallisuutta kerryttää.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Yli 30te vuodessa on kyllä lähihoitajalle hyvä tienesti. Tolla varmaan pääsee ihan lähihoitajien top 10%?

Ja alle 40te vuodessa on DI:lle alle keskiarvon ihan vastavalmistuneellekin.
Kyllä se lähärille yli 30t€/vuosi ansiot ovat normaalia kunhan ikälisiä on se kymmenisen vuotta ja työ vuorotyötä. Ikäisillä pääsee jo lähemmäs 2500 kk palkkaan eli 30/vuosi menee jo siinä rikki. Jos pysyy päivätöissä yksityisellä puolella eikä osaa pyytää mitään niin silloin kokonaispalkka jää alemmaksi.

Itse teen Pam:in paskasopimuksella palkkaa.. lisät ja lähtö alle lähäreiden mutta kokonaispalkka 2-vuorotyöstä 35k€/vuosi ilman yhtään ylityötä. Vaimo toimistotyössä/aspa duunissa.. aikaisemmin pk-seudulla palkka n. 35-40k€/vuosi, nyt vastaavaa maakunnassa about sama palkka (huonompi lähtö mutta paremmat bonukset).
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 012
Millaistahan palkkaa keskimäärin voisi olettaa saavan ohjelmistokehittäjänä (full stack) viiden vuoden työkokemuksella ja lisänä "team lead/scrumm master" vastuut?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Millasessa aspaduunissa saa yli 3000 e/kk liksaa? Vaimon puolesta kyselen :D
Lähtöpalkaltaan harvassa.. mutta +2500 on pk-seudulla ihan normaalia, tohon muutama vuosi ikälisiä, henk.koht lisiä,tavoitepalkkioita ja lasketaan ne lounaritkin kokonaispalkkaan mukaan. Mitään ei saa jos ei pyydä ja ylimääräistä ei makseta ennenkuin on näyttänyt osaamisensa.

Vaimollani lähes joka kk vähintään joitain satasia tulospalkkiota.. tekee siis aspaa + myyntityötä mutta ei mitään ulossoittamisia eikö asiakashankintaa.

Nyt tarjottiin esimiehen paikkaa toisella paikkakunnalla.. lähtö nousisi kolmeen tonniin + palkkiot päälle (tuo siis ensimmäinen tarjous ja firma sama) mutta edellyttäisi perheen muuttoa mikä vähän tökkii.. ja tuossakin olisi varmaan neuvotteluvaraa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Joo tottakai, kiinnosti vaan että millä alalla liikkuu semmoset rahat että ton tason hommista voi maksaa noin hyvin.
Toinen työpaikka vakuutusyhtiössä, toinen sama ala mutta ei yhtiön palveluksessa. Titteli molemmissa palveluneuvoja. Kummassakaan työssä ei kyseessä suora myyntityö/asiakashankinta vaan puhtaasti aspa/toimistotyö. Myyntiä tulee siinä ohessa
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Joo tottakai, kiinnosti vaan että millä alalla liikkuu semmoset rahat että ton tason hommista voi maksaa noin hyvin.
Kyllä se 2500e/kk on asiansa osaavalle aspalle ihan normiliksa ainakin pk-seudulla.

Aspan perusongelma on arvostuksen puute ja koulutuksen vähäisyys, josta seuraa paskoja tuloksia, alhainen odotustaso, suuri vaihtuvuus ja matalat palkat. Tietysti vähän muna vai kana mikä johtuu mistäkin. Fakta kuitenkin on, että vastoin yleistä luuloa kaikista ei tosiaan ole asiakaspalvelijoiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
434
Ite 2014 syksyllä valmistunut DI tekniikan alalta. Oma palkkakehitys:
2015 Kesätyö (6kk) 2500e/kk
2016 "Kesätyö (8kk)" 3000e/kk, sama firma kuin edellinen
2016 firman vaihto ja liksa 3900e/kk
2017 3900e/kk
2018 n. 3950e/kk (indeksi)
2019 4100e/kk (palkankorotus 100e + indeksi)
Bonuksia mahdollista saada n. tonni vuodessa, jos firman sekä yksikön tavoitteet täyttyy. 2018 saatiin bonus ja 2019 ei. Työ on kehitystyötä pääsääntöisesti ja ainakin toistaiseksi ilman esimiesvastuuta.

Näillä tuloilla ja omilla menoilla saan kuukausittain säästöön noin 500-1000e. Opintolainat on jo maksettu, tosin älyttömästi sitä ei kertynytkään. (Offtopic: Jälkikäteen lähinnä harmittaa etten nostanut max lainaa ja pistäny niitä kasvamaan korkoa osakkeisiin.) Paljoa enempää en osaa kyllä liksaa edes kaivata, kun sopiva kämppä ja auto jo löytyy ja viihde-elektroniikkaakin on riittävästi ostettuna. Tarpeen tullen rahaakin löytyy sellaisiin hankintoihin mitä haluaa ja myös matkusteluun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Eihän noista vakuutusalallakaan makseta. Yksi tuttu noita hommia tekee ja näyttäisi somen perusteella olevan palveluneuvoja -tittelillä. Ymmärtääkseni vakuutushakemuksien käsittelyä ja siten jonkin sortin vastuu rahallisista korvauspäätöksistä. Lisäksi asiakkaiden neuvomista ja ns. myyntiliidien generointia. Palkka asettuu n. 2100e/kk luokkaan, eikä kehuista ja hyvästä työstä huolimatta palkkaa voi nostaa. Mutulla heittäisin, että on jotain Elisan puhelinaspaa vaativampaa työtä, mutta voin olla väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Tosiaan kiinnosti tuo asia ihan sen takia kun vaimo tykkää noista aspahommista, niin tietää vähän millaisia hommia katsois kun alkaa työpaikan vaihto olla ajankohtainen. Tuossa tosiaan puhuttiin pitkälle yli 3000 e/kk palkoista niin siksi heräsi ihmetys, ei toi 2500 nyt vielä mahdoton ole varmastikaan. Siinä hujakoilla se nytkin on.
Juu, oman kokemuksen perusteella yli 3k/kk aspassa vaatii esimiesvastuun ja/tai erityisosaamista joko tuotteista tai järjestelmistä.

Eräässä finanssialan yrityksessä pk-seudulla viitisen vuotta sitten oli vakituisen aspan lähtö 2200+lounarit päälle, siinä missä tekninen asiakastuki aloitti 2600+lounarit.

E: haamuenter katkaisi viestin keskeltä
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Juu, oman kokemuksen perusteella yli 3k/kk aspassa vaatii esimiesvastuun ja/tai erityisosaamista joko tuotteista tai järjestelmistä.

Eräässä finanssialan yrityksessä pk-seudulla viitisen vuotta sitten oli vakituisen aspan lähtö 2200+lounarit päälle, siinä missä tekninen asiakastuki aloitti 2600+lounarit.

E: haamuenter katkaisi viestin keskeltä
Olen teknologiateollisuuden yrityksessä aspana "maaseudulla". Palkka vähän päälle 2600e/kk 6 vuoden kokemuksella. Palkka on aika kyseenalainen (surkea), mutta ei paljon stressi paina. Toisaalta palkka ei ole kaikki kaikessa. Arvostan myös lyhyttä alle 10min työmatkaa, johon ei kulu aikaa eikä rahaa juurikaan.

Olen asiakaskontaktissa lähinnä sähköpostin välityksellä ja pelkkää B2B, minkä vuoksi asiakkaat eivät ole niin vittumaisia, mitä B2C toiminnassa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Tosiaan kiinnosti tuo asia ihan sen takia kun vaimo tykkää noista aspahommista, niin tietää vähän millaisia hommia katsois kun alkaa työpaikan vaihto olla ajankohtainen. Tuossa tosiaan puhuttiin pitkälle yli 3000 e/kk palkoista niin siksi heräsi ihmetys, ei toi 2500 nyt vielä mahdoton ole varmastikaan. Siinä hujakoilla se nytkin on.
Puhuin 35-40k€ vuosituloista.. se 35 kun tulee täyteen (ilman mitään etuja) jo alle 2800kk tuloilla.. ;)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Eihän noista vakuutusalallakaan makseta. Yksi tuttu noita hommia tekee ja näyttäisi somen perusteella olevan palveluneuvoja -tittelillä. Ymmärtääkseni vakuutushakemuksien käsittelyä ja siten jonkin sortin vastuu rahallisista korvauspäätöksistä. Lisäksi asiakkaiden neuvomista ja ns. myyntiliidien generointia. Palkka asettuu n. 2100e/kk luokkaan, eikä kehuista ja hyvästä työstä huolimatta palkkaa voi nostaa. Mutulla heittäisin, että on jotain Elisan puhelinaspaa vaativampaa työtä, mutta voin olla väärässä.
Tossa vaiheessa kannattaisi harkita firman vaihtoa.. tai jatkaa valittamista ja ihmetellä kun ei ansiot nouse. Onhan se hienoa olla vakuutusyhtiössä töissä vaikka kaupan kassatkin tienaa paremmin.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Ja aina Aspa hommissa pitää muistaa että se +10v alalla ollut ammattitutkintoja yms. suorittanut ammattilainen on palkkaneuvotteluissa ja/tai työpaikkaa vaihtaessa ihan eri asemassa kuin juuri koulusta valmistunut parikymppinen.. tilanne on aivan sama kuin aiemmin puhuttaessa DI:n palkkakehityksestä. Tosin joustovara ei ole yhtä iso.

Täällä puhuttiin mitä "kokemuksen mukaan" aspa saa.. harva niissä palkkaneuvotteluissa on kuitenkaan mukana ollut. Yritykset puhuvat kiinteistä palkoista ns. perushommissa missä ei ole neuvotteluvaraa.. kuitenkin monille maksetaan henkilökohtaisia lisiä tohon päälle useamman satasen/kk. Noista ei vaan puhuta koska aiheuttaisi kateutta ja loputtoman neuvottelukierteen..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
No minä taas ymmärsin että jos puhut 35-40k niin se 40k toteutuu myös. Siksi kysyin. Ei kai tässä nyt mitään epäselvää ole.
Täytyy myöntää etten eurolleen edes tiedä vaimoni vuosituloja :D

Se 35 on mennyt rikki jo monta vuotta neljästä kympistä en mene vannomaan onko mennyt. Työpaikan vaihto hieman pienensi ansioita muutama vuosi sitten.. tosin asia korjaantui mielekkäämmällä työllä ja työmatkalla (ennen pk-seutu nyt maakunta). Nyt taas ansiot nousseet muutamana vuonna parempien tulosten takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Ihan mielenkiinnosta kun sinulla on jo uraa takana, millä ajattelit eläkepäivinä elellä? Eläkehän kertyy pääosin uran loppuvaiheessa.
Joo, samaa olen laskeskellut itse.

Nykyisillä itse hankituilla säästöillä ja sijoituksilla pystyisin elelemään jo nykyeläkkeellä osapuolleen 20 vuotta ilman että tarvisi elintasosta leikata. Pari perintöä on lähes väistämättä myös tulossa eläkeiän lähestyessä. Olen perheetön (myös tulevaisuudessa) ja eräällä tapaa vähän askeettisesti elävä, joten tuskin tässä nyt mitään isompaa hätää sen eläkevaiheen kanssa tulee.

Toki yhteiskunta voi romahtaa tms. vastaavaa, mutta kaikkeen ei pysty varautumaan, vaikka yrittäisi.
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
86
Millaistahan palkkaa keskimäärin voisi olettaa saavan ohjelmistokehittäjänä (full stack) viiden vuoden työkokemuksella ja lisänä "team lead/scrumm master" vastuut?
Noin 4-6 keur/ kk, sovellusalasta ja oikeasta osaamistasosta riippuen, pääkaupunkiseutu. Maakunnat todennäköisesti vähemmän. Raha liikkuu esim. finanssisektorilla paremmin kuin julkishallinnon atk kehityksessä.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Ite perusduunari vuorotöissä, peruspalkka lisineen hieman reilu 4k€/kk, viime vuonna ansiot 79k ja tänä vuonna tulee olemaan n. 82k. Erinäisiä kouluttajialisiä saanut koko vuoden n. 340€/kk.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Ite perusduunari vuorotöissä, peruspalkka lisineen hieman reilu 4k€/kk, viime vuonna ansiot 79k ja tänä vuonna tulee olemaan n. 82k. Erinäisiä kouluttajialisiä saanut koko vuoden n. 340€/kk.
Joku noissa lukemissa ei täsmää tai sitten teet kahta duunia tjsp.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Ei tosiaan oikeen täsmää. Ehkä jos peruspalkka ilman lisiä olisi tuon reilu 4k€/kk, mutta että lisineen. Tuossahan pitäisi olla kk-tasolla yli 2k€ isompi liksa... Ylitöitä paljon, mutta niitäkään ei voi älyttömiä tehdä koska tulee lakisääteiset rajat vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Joo, kiinnostaisi itseäkin kyllä, terveisin perusduunari. Julkisivurakentaja/metallimies, kasataan alumiinisia ikkunaelementtejä, ulko-ovia, sisäovia, palo-ovia, teräsovia, sekä kaikkien näiden asentamista työmailla/saneerauskohteissa.
Ensimmäisessä firmassa 11vuotta, kävin vähän aikaa rakennustyöntekijänä, sitten palasin takaisin noihin hommiin, eri firmaan. Palkaksi sain neuvoteltua ~2400e/kk, joskus tulee tuotantobonareita, ei mitään isoja summia.
Palkka oli joskus näitä hommia alotellessa 10e/h.
 
Liittynyt
11.09.2018
Viestejä
295
Amk-insinööri, automaatiotekniikka. Palkka tätä nykyä n. 3900€ kuukaudessa, työnkuvana PLC-veivaus.
 
Liittynyt
11.09.2018
Viestejä
295
Mikä paikkakunta ja kestikö kauan päästä tuolle palkalle?
Tampere. 2011 valmistuin. Valmistumisen jälkeen palkka nousi aika nopeesti yli 3000€, siitä eteenpäin vähän maltillisempaa palkkakehitystä. N. 3500€ tienesteillä viimeiset pari vuotta, kunnes jaksoin itse tehdä asioille jotain.

Palkan yläpuolelle laittaisin silti jatkuvuuden. Töitä on riittänyt hyvin viimeiset 10 vuotta, ja riittänee jatkossakin. Pari firmanvaihdosta on vuosien varrella tapahtunut.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Joku noissa lukemissa ei täsmää tai sitten teet kahta duunia tjsp.
Valistunut arvaus: kk-palkka ~2900, vuoro- ja pyhälisät siihen päälle ~38%. Sillä tekee jo 50k vuodessa. Koulutuslisästä joitain tonneja ja lisäksi joku tuotantolaitoksen huoltopysäytys, jonka aikana 300 ylityötuntia.
 
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
Bonuksien kera kokonaisansio tänä vuonna aika tarkkaan 70k EUR. Ikää 30v viikon päästä.

Myyntialalla ja toisen asteen koulutus. Urapolku on ollut firman sisällä ylöspäin ja kai tuosta vieläkin voisi kiivetä tulevaisuudessa. Joskus kun aika antaa periksi, voisi AMK opintoja katsella. Toisaalta opintojen merkitys taitaapi pienentyä radikaalisti työkokemuksen kasvaessa ja jos ei alaa meinaa vaihtaa niin mikä sitten on loppupeleissä saavutettu hyöty, jos ei yleissivistystä laske.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 991
Bonuksien kera kokonaisansio tänä vuonna aika tarkkaan 70k EUR. Ikää 30v viikon päästä.

Myyntialalla ja toisen asteen koulutus. Urapolku on ollut firman sisällä ylöspäin ja kai tuosta vieläkin voisi kiivetä tulevaisuudessa. Joskus kun aika antaa periksi, voisi AMK opintoja katsella. Toisaalta opintojen merkitys taitaapi pienentyä radikaalisti työkokemuksen kasvaessa ja jos ei alaa meinaa vaihtaa niin mikä sitten on loppupeleissä saavutettu hyöty, jos ei yleissivistystä laske.
Jos joskus meinaat firmaa vaihtaa ja saada 70k€/v tulot niin tutkintotasolla tulee olemaan merkitystä. Et pääse hakemuspapereiden lähetystä pidemmälle.
 
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
Jos joskus meinaat firmaa vaihtaa ja saada 70k€/v tulot niin tutkintotasolla tulee olemaan merkitystä. Et pääse hakemuspapereiden lähetystä pidemmälle.
Juuri perjantaina kävin työhaastattelussa saman alan vientihommiin. AMK tutkinto suositeltava tähänkin, mutta ei pakollinen. Olivat kiinnostuneita ja luulen että tulevat tarjoamaan paikkaa, mutta etukäteen juteltu keski-euroopan alue vaihtui Oseaniaan joten ei kiitos :D

Kyllä se oma osaaminen ja suosittelijat on mielestäni melko kova sana myös.

Toki on työnantajia jotka vaatii ja varsinkin alaa vaihtamalla koulutusta tarvitsee ehdottomasti enemmän. Tämän vuoksi sanoinkin, että olen sitä harkinnut.

E: Tämän vuoksi olen esimerkiksi LinkedInissä melko aktiivisesti markkinoinut itseäni kertomalla ratkaisuista joita olen asiakkailleni toimittanut.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 991
Juuri perjantaina kävin työhaastattelussa saman alan vientihommiin. AMK tutkinto suositeltava tähänkin, mutta ei pakollinen. Olivat kiinnostuneita ja luulen että tulevat tarjoamaan paikkaa, mutta etukäteen juteltu keski-euroopan alue vaihtui Oseaniaan joten ei kiitos :D

Kyllä se oma osaaminen ja suosittelijat on mielestäni melko kova sana myös.

Toki on työnantajia jotka vaatii ja varsinkin alaa vaihtamalla koulutusta tarvitsee ehdottomasti enemmän. Tämän vuoksi sanoinkin, että olen sitä harkinnut.

E: Tämän vuoksi olen esimerkiksi LinkedInissä melko aktiivisesti markkinoinut itseäni kertomalla ratkaisuista joita olen asiakkailleni toimittanut.
Kyllä, osaamisella ja suosittelijoilla mennään hyvin pitkälle. Liian monessa firmassa vaan on palkkataulukot sidottu tutkintoihin etc. höpö höpöön. Yleensä näissäkin riittää pelkkä taso ja opintoalalla ei ole mitään merkitystä.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Kyllä, osaamisella ja suosittelijoilla mennään hyvin pitkälle. Liian monessa firmassa vaan on palkkataulukot sidottu tutkintoihin etc. höpö höpöön. Yleensä näissäkin riittää pelkkä taso ja opintoalalla ei ole mitään merkitystä.
Näin pelkällä yo-tutkinnolla huitelevana täytyy sanoa etten ole ikinä itse törmännyt yksityisellä puolella pelkkään tutkinnon perusteella palkitsemiseen, mutta toisaalta tuskinpa mua olisi sellaisiin paikkoihin edes otettu.

Nykyisessä työssä ei kukaan ole papereita kysellyt. CVstä toki käy ilmi, ettei niitä ole. Työkaverit KTM, DI ja AMK-taustalla enimmäkseen.

Työnkuva IT-käsienheiluttelua suomalaisessa pörssiyhtiössä pk-seudulla. YTN-sopimuksella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
50k meni rikki ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Bonuksia korporaatio maksaa suhteessa vuoden palkkakertymään, ja työnantajaa vaihtaneena sain tänä vuonna vain ~neljänneksen täysistä bonuksista. Ensi vuodelle arvioisin 55k, ellei nyt mitään erityistä tapahdu.

Koodiapinan hommaa sekä sulautettujen että palvelinjärjestelmien parissa R&D:ssä teollisuudessa, liukuvat työajat ilman sen kummempaa seurantaa ja ylitöitä tälle vuodelle 0 tuntia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tosiaan, vuoden alusta alkaa työt asiantuntijana, valmistumaton (n. vuosi vielä opintoja) tradenomi. 3000€/kk. Oli samaan firmaan, jossa olin kesän hommissa. Tuli hoidettua hommat ilmeisen hyvin.

Palkassa on kyllä nousuvaraa. Ottaen huomioon valmistumattomuus ja julkinen (yksityistetty) firma, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Pks ulkopuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Kuulostaa kyllä vähän siltä tämänkin ketjun perusteella, että Suomessakin on liksat vähän nousseet. Muistakaa vain jatkaa työantajalta toiselle hyppimistä.

Aina kun vaihdatte työnantajalle joka on kyvykäs ja halukas maksamaan kovempaa palkkaa kuin edellinen, niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä se yritys myös tuottaa enemmän arvonlisää koko yhteiskuntaan per työntekijä, mikä rikastuttaa kaikkia, ei vain isomman palkan nostajaa!

Oikeasti kun teknisesti taitava ihminen vaihtaa ”ahneuksissaan” työnantajaa rahan perässä, niin kaikki keskimäärin hyötyvät.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Tekniikkafoorumilla kun ollaan ja kyseessä on vapaaehtoinen ketju, otos lienee sinänsä myös aika vinoutunut. Toki tietyille muutamille ammattiryhmille ihan hyvää ja relevanttia dataa saa jo tällä perusteella, muuten en lähtisi syväluotailemaan.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Sähköinsinööriksi valmistuin 2012. Tällä hetkellä investointiohjelman päällikkönä ja saan noin 5100 € / kk korvausta menetetystä vapaa ajasta. Vuosibonus keskimäärin noin 10 %. Hieman palkkakuopassa ollaan tällä hetkellä kun tuon liksan saa aika helposti jo projektipäällikkönäkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 007
Viestejä
4 209 997
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom