Palkkakeskustelu

Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 768
No jos lain mukaan menisitte niin se kännykän vilkuilu on työtä. Ja kännykän vilkuilua ei saa suorittaa ellei täyty ne kaikki lain mukaiset lepo yms. vaatmukset (Ja lain mukaan muuten tämän varmistaminen on esimiehesi vastuulla). Työaikalaki ei tunne mitään "minä vähän niinkuin salaa työskentelen" käsitettä.

Tätä minä juuri tarkoitin. Jos sitä lakia oikeasti teillä noudatetaan, niin sitten ei vilkuila työasioita vapaa-ajalla.

Tuossa sinä teet töitä, eikä sitä lasketa edes työajaksi tai makseta palkkaa. Lose-lose tilanne.
Sekoitat nyt asioita kenties tahallaan tai tahattomasti. Jos minä luen sähköpostin illalla, en minä työskentele salaa tai muuten epäilyttävästi. Ehkä otin päivällä vartin rennommin ja jätin sinne iltaan pienen hetken katsoa postit? Eli enhän minä aina päivällä puske exceliä ja sähköpostia eteenpäin, vaan joskus hoitaa asioita tms. Hoitaa sitten kun taas kerkiää ja jaksaa.

Jos kuka hyvänsä työntekijä haluaa katsoa kännykkäänsä illalla, niin ei se ole työnantajan velvoittamaa työtä (jos siitä ei ole etukäteen sovittu), sen nyt kuitenkin saa halutessaan tehdä ihan vapaaehtoispohjalta.

Kyllähän lainsäädäntöönkin on tullut ja tulee jatkossakin mainintoja työstä joka ei ole niin aikaan ja paikkaan sidottu, mutta ei tuo tälläkään hetkellä ole ongelma, ellei siitä halua itse tehdä ongelmaa kuten nyt tässä väkinäisessä keskustelussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Vielä tuohon sairaanhoitajan palkkaan. Itselläni taustalla yli 10v kokemus mielenterveystyöstä ja nyt reilu 2v psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa kaupungilla. Palkka on 2500e/kk ja sama vaikka miten pitkään jatkaisin samaa työtä tai mitä tekisin, niin se ei tuosta nouse, päivätyötä kun on. Vastuu myös valtava, kun mietittävä esim. lasten ja nuorten itsemurha-asioita tai nyt pinnalla olevien kulttuurinrikastajien tekosia. Samalla työtä tehdään vanhoissa homerakennuksissa ja juostaan asioiden vuoksi työterveydessä.

Toki voisi pistää pakat sekaisin ja hakeutua suljetuille osastoille 3-vuororalleihin, että pääsisi sinne 3000e/kk kerhoon (mitä joka puolella kuulutetaan mukamas perusapalkaksi sh:lle), mutta siinä joutuisi kovasti järjestelmään uusiksi hoitokuvioita ja perheelle käytettäviä aikoja.

Tästä syystä olenkin työn ohessa kouluttautumassa IT-alalle. Hoitoalalla ei ole tulevaisuutta, jos rahalla ja työntekijän arvostuksella on vaakakupissa pätkääkään painoarvoa.
Teetkö poliklinikka työtä? Monta asiakastapaamista per päivä? Itse tein nuorten mielenterveystyötä ma-pe, muistaakseni 4 asiakasta per päivä oli minimi. Joo oli kova vastuu, joskus tuli mieleen illalla että näinköhän se ja se on tappanut jo itsensä. Mutta kiirettä ei pahemmin ollut, ellei sitä tehnyt itselle. Siinä mielessä palkkaus oli ok.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sinulla itselläsi selsvästikään ei tunnu olevan mitään kokemusta suurista (jos pienistäkään) tuotekehitysorganisaatioista.
Tuotekehitys on tuotekehitykseen suuntautuneen yliopistotutkimuksen lisäksi ainoa homma, mitä olen työkseni tehny, ja työskentelen tällä hetkellä monikansallisessa, Suomessakin tuhansia ihmisiä työllistävässä yrityksessä nimenomaan tuotekehityksessä, jossa jo yksinään työskentelee keskisuuren yrityksen verran väkeä. Kiitos osallistumisesta, parempaa onnea ensi kerralla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sekoitat nyt asioita kenties tahallaan tai tahattomasti. Jos minä luen sähköpostin illalla, en minä työskentele salaa tai muuten epäilyttävästi. Ehkä otin päivällä vartin rennommin ja jätin sinne iltaan pienen hetken katsoa postit? Eli enhän minä aina päivällä puske exceliä ja sähköpostia eteenpäin, vaan joskus hoitaa asioita tms. Hoitaa sitten kun taas kerkiää ja jaksaa.

Jos kuka hyvänsä työntekijä haluaa katsoa kännykkäänsä illalla, niin ei se ole työnantajan velvoittamaa työtä (jos siitä ei ole etukäteen sovittu), sen nyt kuitenkin saa halutessaan tehdä ihan vapaaehtoispohjalta.

Kyllähän lainsäädäntöönkin on tullut ja tulee jatkossakin mainintoja työstä joka ei ole niin aikaan ja paikkaan sidottu, mutta ei tuo tälläkään hetkellä ole ongelma, ellei siitä halua itse tehdä ongelmaa kuten nyt tässä väkinäisessä keskustelussa.
Sinähän se sekoitat. Väität noudattavasi työaikalakia, mutta teet harmaata työtä ohi kirjanpidon.

Ei se minustakaan mikään ongelma ole, mutta sinä väitit, että laki ei ole ongelma ja teillä noudatetaan sitä. Nyt kuitenkin kerroit selvästi työskenteleväsi työaikalainsäädännön vastaisesti.

Vaikka työ ei ole työnantajan velvoittamaa, ei sitä silti saa tehdä omin luvin sovitun työajan ulkopuolella, eikä sitä saa tehdä niin, että lepo yms. säädökset rikkoontuvat. Ja näiden valvonta on työnantajan vastuulla. "Itse se teki" ei vapauta vastuusta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tuotekehitys on tuotekehitykseen suuntautuneen yliopistotutkimuksen lisäksi ainoa homma, mitä olen työkseni tehny, ja työskentelen tällä hetkellä monikansallisessa, Suomessakin tuhansia ihmisiä työllistävässä yrityksessä nimenomaan tuotekehityksessä, jossa jo yksinään työskentelee keskisuuren yrityksen verran väkeä. Kiitos osallistumisesta, parempaa onnea ensi kerralla.
Luulisi sitten tietävän edes jostain jotain.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 768
Aika kova pää sulla on, juurihan sanoin että mukautan työtä päivän mittaan, en tee sitä esim. 8-16. Edelleen, sitä sähköpostia voi lukea kännykästä ihan vapaasti, se miten se minun yleinen ja ihan normaali 7,5h sijoittuu per päivä on oman vapauden piirissä sijoittaa suurimmaksi osaksi ns. toimistoaikojen sisällä.

Eli huolesi on turha, se mahdollinen illalla vilkaistu sähköposti on ihan työaikaa, ei harmaata, ruskeeta eikä edes pinkkiä. Lepoaikakaan ei loukkaannu mitenkään tuosta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Pistetääs omakin tänne, vähän erilaista:

- 2006: työtön eka puoli vuotta, tämän jälkeen 1600 e / kk, tehdashommia
- 2007: 1900 e/kk, helpdesk
- 2008: 1900 e/kk, helpdesk sekä AMK-opintoja
- 2009-2011: 1900 e/kk vastaava palkka, osa-aikatöitä sekä AMK-opintoja, lähitukea,
- 2012: 1900 e/kk vastaava palkka, osa-aikatöitä sekä AMK-opintoja, työnantajan vaihto, palkka nousi 2500:een e/kk
- 2013: 2500 e /kk, opinnot päätökseen, työtön
- 2014: työtön
- 2015: työtön
- 2016: työtön eka puoli vuotta, tämän jälkeen osa-aikatöitä, palkka vastasi 2500 e / kk, lähitukea
- 2017: 3000 e/kk, etä- ja lähitukea
- 2018: eka 4 kk työttömänä, loppuvuosi töissä (ensimmäinen toistaiseksi voimassaoleva työsopimus :tup:), palkka 2700 e/kk, lähitukea (Windows & macOS), verkkoja (palomuurit, VPN, [W]LAN), sekä palvelimia (Windows), Azurea/Office 365:sta, Exchangea, PowerShell
- 2019->: jatketaan viime vuodesta

edit: Oho, tulipas tästä yksityiskohtainen. Noh, mennään näillä.
Päivitetääs hieman:

2019: Palkka nousi indeksikorotuksilla noin 2760 euroon.
2019: Työnantajan vaihto, palkka nousi 2800 euroon. Lähitukea ja etätukea, sekä sitten jos on tyhjää aikaa ja osaamista niin palvelimia ja verkkopuolta. Tähän päälle lisäksi sitten kilometrikorvauksia ja (osa)päivärahoja vaihtelevasti, mutta tällä hetkellä vähintään hieman alle 400 euroa. Viimeisimmässä palkkakuitissa hieman päälle 600 euroa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aika kova pää sulla on, juurihan sanoin että mukautan työtä päivän mittaan, en tee sitä esim. 8-16. Edelleen, sitä sähköpostia voi lukea kännykästä ihan vapaasti, se miten se minun yleinen ja ihan normaali 7,5h sijoittuu per päivä on oman vapauden piirissä sijoittaa suurimmaksi osaksi ns. toimistoaikojen sisällä.

Eli huolesi on turha, se mahdollinen illalla vilkaistu sähköposti on ihan työaikaa, ei harmaata, ruskeeta eikä edes pinkkiä. Lepoaikakaan ei loukkaannu mitenkään tuosta.
Voitko kertoa mikä on työpaikkasi viralliset työajat ja työskenteletkö, olkoon sitten vaikka kännykällä, näiden virallisten liukuma-aikojen ulkopuolella?

Valitettavasti kova pääni on tässä oikeassa, koska mm. edellinen työnantaja sai AVI:n uhkasakon näiden sinun oppiesi mukaisten "laillisten" metodien toteuttamisesta.

Se mistä sinä puhut on yleinen käytäntö. Laki sanoo toista.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Minun kokemuksieni mukaan muutamista eri työpaikoista on ylempien toimihenkilöiden sopimuksiin aina ujutettu lauseke, jossa todetaan kuukausikorvauksen sisältävän jonkun kiinteän ylityökorvauksen. Tämä siis henkilöillä, jotka oletuksena tekevät normaalia toimistotyötä eikä heidän toimenkuvaan kuulu paljoa matkustusta/päivystystä tai muuta vastaavaa. Se onko tämä lainmukaista, voi olla kyseenalaista, mutta itse olen aina asennoitunut tähän siten, että itse neuvottelen omat sopimukseni, ja se on oma valinta että tuollaiseen lappuun nimensä laittaa.

Nyt viimeisessä työpaikassa ei ole parin vuoden aikana pyydetty tekemään ylitöitä kertaakaan, silti kiinteä korvaus on maksettu (ja tässä tapauksessa se pieni lisä tuli jopa varsinaisen sovitun liksan päälle). Joitain matkoja on ollut, jotka ehkä periaattessa saattaisivat mennä sinne ylitöiden puolelle muutenkin kuin matka-ajan osalta, mutta useimmiten nuokin matkat olen tehnyt omasta aloitteestani, eikä työnantajan velvoittamana.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
Meillä töissä ylemmille toimihenkilöille tarjottiin aiemmin vaihtoehtoina joko normaalit työaikalain mukaiset korvaukset tai sitten leivottiin kiinteästi korotettu palkka, jossa työnantaja oletti työntekijän joustavan tarpeen mukaan. Tuossa kiinteästi korotetussa palkassa oli huomioitu keskimäärin se jouston tarve. Nykyään ilmeisesti uusille ylemmille tarjotaan rekryssä vain tätä "kiinteästi korotettua" ja odotetaan joustavuutta. Tämä on ihan TES:sin mukainen.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 768
Voitko kertoa mikä on työpaikkasi viralliset työajat ja työskenteletkö, olkoon sitten vaikka kännykällä, näiden virallisten liukuma-aikojen ulkopuolella?

Valitettavasti kova pääni on tässä oikeassa, koska mm. edellinen työnantaja sai AVI:n uhkasakon näiden sinun oppiesi mukaisten "laillisten" metodien toteuttamisesta.

Se mistä sinä puhut on yleinen käytäntö. Laki sanoo toista.
Jaahas, mutuilu jatkuu. Olen konsultoinut neljässä AVIn tarkastuksessa erinäisten sisältöjen osalta, kertaakaan ole tullut pyyhkeitä. Edellinen työnantajasi on varmaan sitten rikkonut jotain asetusta/määräystä/lakia jos kerran AVI siitä huomautti. Se, että joku random työntekijä lukee sähköpostinsa ilman, että kukaan häntä siihen velvoittaa, tai edes tietää siitä, ei kiinnosta AVIa vittuakaan, ovat vähän isompien asioiden perässä.

Ei minulla ole työajanseurantaa sanan varsinaisessa merkityksessä, jotain duunia pitää keksiä viikossa 37,5h järjestelmään tai saldotunnit pienenee. Teenkö esim. yhden tunnin tuosta duunista kello 10-11 välillä vaiko 17-18 välillä ei merkitse mitään. Yleisen helppouden ja tavoitettavuuden osalta on hyvä olla yleensä 9-15 välillä jossain määrin hereillä, niin asiakkaatkin ovat.

Suomessa ei olla menty Ranskan malliin ainakaan vielä jossa puheluita ja sähköposteja ei toimiteta perille jos työntekijä näin haluaa. Puheluihin ei ole pakko vastata töiden ulkopuolella eikä kukaan odota vastausta sähköposteihinkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Meillä töissä ylemmille toimihenkilöille tarjottiin aiemmin vaihtoehtoina joko normaalit työaikalain mukaiset korvaukset tai sitten leivottiin kiinteästi korotettu palkka, jossa työnantaja oletti työntekijän joustavan tarpeen mukaan. Tuossa kiinteästi korotetussa palkassa oli huomioitu keskimäärin se jouston tarve. Nykyään ilmeisesti uusille ylemmille tarjotaan rekryssä vain tätä "kiinteästi korotettua" ja odotetaan joustavuutta. Tämä on ihan TES:sin mukainen.
laki sanoi:
Ylityötä saa teettää vain työntekijän kutakin kertaa varten erikseen antamalla suostumuksella. Työntekijä voi kuitenkin antaa suostumuksensa määrätyksi lyhyehköksi ajanjaksoksi kerrallaan, jos tämä on työn järjestelyjen kannalta tarpeen.
Koko työsuhteen ajaksi annettu suostumus ei oikein kuulosta lailliselta.

Noissa työsopimuksissa on tunnetusti aika tolkuttomasti tuubaa, koska niitä harvemmin laativat lakimiehet, varsinkaan pienemmissä puljuissa. Ja no, vaikka laatisi, voi silti luottaa siihen, että työntekijä ei pykäliä kuitenkaan tunne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jaahas, mutuilu jatkuu. Olen konsultoinut neljässä AVIn tarkastuksessa erinäisten sisältöjen osalta, kertaakaan ole tullut pyyhkeitä. Edellinen työnantajasi on varmaan sitten rikkonut jotain asetusta/määräystä/lakia jos kerran AVI siitä huomautti. Se, että joku random työntekijä lukee sähköpostinsa ilman, että kukaan häntä siihen velvoittaa, tai edes tietää siitä, ei kiinnosta AVIa vittuakaan, ovat vähän isompien asioiden perässä.

Ei minulla ole työajanseurantaa sanan varsinaisessa merkityksessä, jotain duunia pitää keksiä viikossa 37,5h järjestelmään tai saldotunnit pienenee. Teenkö esim. yhden tunnin tuosta duunista kello 10-11 välillä vaiko 17-18 välillä ei merkitse mitään. Yleisen helppouden ja tavoitettavuuden osalta on hyvä olla yleensä 9-15 välillä jossain määrin hereillä, niin asiakkaatkin ovat.

Suomessa ei olla menty Ranskan malliin ainakaan vielä jossa puheluita ja sähköposteja ei toimiteta perille jos työntekijä näin haluaa. Puheluihin ei ole pakko vastata töiden ulkopuolella eikä kukaan odota vastausta sähköposteihinkaan.
Kuulostaa enemmänkin siltä, että olet vain satuillut aville sen virallisen järjestelmän ja jättänyt nämä omat pikku epäviralliset soveltamisesi mainitsematta.

AVIn uhkasakko tuli nimenomaan siitä, että päivittäisiä työaikoja ei oltu yksikäsitteisesti ja tarkasti määritelty.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Onko se ajattelutapa tuo palkkaus:

Tein minäkin aikoinaan kaikenmaailmanpaskahommia.
Siitä se luonto ja palkkaus kohenee
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
Koko työsuhteen ajaksi annettu suostumus ei oikein kuulosta lailliselta.

Noissa työsopimuksissa on tunnetusti aika tolkuttomasti tuubaa, koska niitä harvemmin laativat lakimiehet, varsinkaan pienemmissä puljuissa. Ja no, vaikka laatisi, voi silti luottaa siihen, että työntekijä ei pykäliä kuitenkaan tunne.
Tessistä
"4.1 Ylityö korvataan työaikalain mukaisesti. Paikallisesti voidaan sopia lisä-, yli- ja sunnuntaityön korvaamisesta erillisellä kiinteällä kuukausikorvauksella. Kiinteän kuukausikorvauksen oikea mitoitus tulee työaikalain korvaustaso huomioon ottaen tarkistaa työmäärien perusteella ylemmän toimihenkilön kanssa säännöllisesti, kuitenkin vähintään kerran kalenterivuodessa esimerkiksi kehityskeskustelun sekä tehtävämuutosten yhteydessä.

4.2 Kiinteän kuukausikorvauksen mitoituksen tarkasteluperiaatteet sovitaan paikallisesti luottamusmiehen kanssa.
"

Eihän ylityöhön ole ikinä pakko suostua, mutta hieman korkeammalla palkalla firma kosiskelee työntekijää joustamaan tarpeen vaatiessa vähän pidempään päivään. Ja tarjoamalla ylemmille toimihenkilöille esimerkiksi isomman liukumapankin, johon voi kerryttää useamman viikon edestäkin tunteja. Ihan toimiva systeemi se sinänsä on ollut. Kyllä aika monesti työntekijät vaan venyvät, jos esimerkiksi klo 15:30 alkaisi joku tärkeä palaveri. Työ on kuitenkin pitkälti projektiluontoista, joissa useampi kansainvälinen firma toimijana. Ja se venyminen tietenkin auttaa myös siihen tulospalkkion määräänkin.

On toki olemassa niitäkin, jotka lyövät hanskat tiskiin kun päivä tulee niin sanotusti täyteen, mutta aika marginaalissa ylempien toimihenkiöiden keskuudessa (enemmänkin ehkä duunareiden juttuja). Ja en usko, että heidän palkkojaan pahemmin tarkastellaan lukuunottamatta "pakollisia" korotuksia..

Ja aika tarkasti isossa firmassa vaan niitä tessejä noudatetaan.. Ja meiltä taitaa olla sekä työnantaja- että työntekijäpuolenkin edustajat veivaamassa noita työehtosopimuksia.

Mulle maksetaan ylityöt ihan normaalisti korvaten, mutta jos mä päivävuorossa venyn esimerkiksi pari tuntia, niin varmasti laitan vain liukumapankkiin nämä tunnit.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Saako kysellä minkälaisiin myynnin tuki hommiin läksit, vähän sain käsityksen että myöskin automaation parissa pyöriskelet joten kiinnostaa kuulla minkälaisia uria porukka duunailee. Myös aiempi tausta kiinnostaa mistä siirryt noihin tuki puuhiin?
Logiikka yms. valmistajan sovellusinsinööriksi, ratkomaan siis asiakkaan ongelmia tietyn valmistajan vehkeillä. Kunnossapitoasentajana olen aikoinaan aloittanut ja koitin esimiesduuniakin josta totesin että paskinta ikinä. Varmaan se di- pitäisi vielä jossain kohtaa tehdä kun jaksaa ja on virtaa.

Liksa oli asentajana aloittaessa lisineen ~2800€/kk reilu kymmenen vuotta sitten ja asennushommista pois lähtiessä ~3800€/kk. Ensimmäinen inssipaikka oli ~3000€/kk jonka jälkeen menin aika nopeaa seuraavaan paikkaan jossa sitten ~3900€/kk.

Itse en ole koskaan esim. suunnittelutoimistossa ollut töissä kun siellä ei oikein makseta palkkoja, kun toimistot kilpailevat keskenään ja polkevat asiakashinnat aivan liian alas. Tosin ei se kompetenssikaan nyt sillä keskiverto suunnittelutoimiston inssillä mikään maatamullistava ole.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Pitäisikö nuo vankäämiset liitoista ja lisistä siirtää mihin ne kuuluu? :confused:

100+ viestiä yritin tässä ilta-oluella lueskella ennenkuin rupesi vituttaa koko lanka.

Ja ettei ihan offtopick niin viime vuonna 51k kaikkine lisineen kolmivuorotyöstä. Ei ylitöitä. Tehdashommia ihan duunarina.

Edit. Siis valvon konetta eli operaattori. Joskus harvoin ajan isoa trukkia jos tietty vajaus tehtaassa (saikkua, lomaa tjs.) Noihin trukkeihin kun pitää olla kortti ainakin teoriassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 562
No näihin sunnuntai/pyhähommiin on tietty eri näkökulmia. Itse en näe sitä nyt ehkä niin hyvänä asiana että kaikki pyörii 24/7 sillä jokuhan siellä töissä joutuu olemaan kun itse lähdet shoppailemaan. Se että rikotaan vaikka sen perheen arkea syömällä vkloput sekä pyhät ja tekemällä työstä vielä nykyistäkin epäsäännöllisempää ei välttämättä ole niin hyvä juttu isommassa mittakaavassa
Sama maku itselläni. Tienaisin n. 40% enemmän jos suostuisin työskentelemään muutoinkin kuin arkisin toimistoaikoihin. Etenkin kun on lapsia niin en myy sieluani saatanalle kun hyvin tullut toimeen tälläkin palkalla.
Omat vanhempani teki duunarihommia (isä trukkikuski ja äiti koulun keittiöllä) suht pienellä palkalla ja sisaruksia oli seitsemän kappaletta. Kuitenkin tärkeintä oli se että vanhemmat oli kotona suurimman osan ajasta kun me lapsetkin oltiin ja mistään oleellisesta ei rahan takia jääty paitsi.
 
Viimeksi muokattu:

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Hyvä että tiedät markkinahinnan ja teet vapaaehtoisesti alle sen.

Kannattaisi sitten miettiä, jos ei ole, omistusosuuden pyytämistä.

Muuten on vain tyhmää raataa rankasti alipalkattuna.
No mistäs tiedät minkälainen tyyppi on kyseessä, eli kannattaako hänelle edes maksaa yhtään enempää?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Koulu maksoi meille S2 kurssin (tai kokeen), turhan kallis ylläpitää jos sitä ei tarvitse.
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Et ole kysynnästä ja saatavuudesta kuullut. Noita S1/S2 kavereita ei ihan jokaisen portin takana ole.
no ei ole, mutta vaikka lupa ois ja ihan vittupää työntekijä niin en välttämättä maksais yhtään enempää.. en toki tarkoita nyt että tämä kyseinen henkilö ois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
no ei ole, mutta vaikka lupa ois ja ihan vittupää työntekijä niin en välttämättä maksais yhtään enempää.. en toki tarkoita nyt että tämä kyseinen henkilö ois.
1. Lakisääteinen tehtävä, johon pitää olla pätevä tekijä (siis se lupa)
2. Saatavuus huono
3. Vittupää voi olla pakollinen paha jos aiot sitä firmaa pyörittää
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
1. Lakisääteinen tehtävä, johon pitää olla pätevä tekijä (siis se lupa)
2. Saatavuus huono
3. Vittupää voi olla pakollinen paha jos aiot sitä firmaa pyörittää
juu, ite ainakin mielummin oisin pyörittämättä firmaa kun palkkaisin työntekijöitä jota ei voi sietää
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Aa, kuvittelin, että tuossa on jokin ylläpitomaksu. Sähköasentajan töitä ole varsinaisesti tehnyt muutamaan vuoteen vaan teknologiateollisuuden puolella töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Aa, kuvittelin, että tuossa on jokin ylläpitomaksu. Sähköasentajan töitä ole varsinaisesti tehnyt muutamaan vuoteen vaan teknologiateollisuuden puolella töissä.
Kyllähän noita papereita tarvitaan myös tehtaissa. Mutta koe tosiaan 5v voimassa jona aikana voi lupaa hakea. Itse koe ei anna lupaa vielä mihinkään. Vaan SETI katsoo kelpaako kokemus, koulutus ja tarkastaa toki että koe on tehty.

Luvan saatuaan lupa on loppuelämän voimassa, edellyttäen että osaaminen pidetään yllä. Eli jossain määrin on tekemisissä sähkötyön kanssa.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ei ole normaalissa asiantuntijaorganisaatiossa kyllä esimiehiä, joiden pääasiallinen työ on johtaa alaisia ilman, että osallistuvat tekniseen työhön. Tyypillisesti esimiehillä on se 10-50% työajasta esimiestyötä ja loput on sitä samaa asiantuntijatyötä kuin alaisilla. Eli ei päde tämä.

Jossain tehtaassa voi olla sitten ihan puhtaita työnjohtajia.

Tarkoitan, että jokainen organisaatio jossa olen työskennellyt tai kuullut kollegoiden työskentelevän.
Kyllähän vielä joskus 2000-luvun alkupuolella oli vielä puhtaita linjamanagereja, jotka 100% ajasta pyöritteli vaan henkilöstöasioita. Itsenikin sellainen heebo palkkasi. Niiden toimenkuvat kyllä lakkautettiin jossain vaiheessa, kun joku tajusi ettei sellaisia tarvita mihinkään. :)

Nykyään voisi sanoa, että jokaisella organisaatiossa on teknistä tietämystä toimarista junior-devaajaan. HR henkilöt sitten erikseen. Itsekin olen manageriportaassa mutta käytännössä sitä varsinaista linjamanagerointia on alle 10% duunista, lähinnä resurssien allokointia alaisten kykyjen/työkuorman mukaan, sekä itse teen hands-on duunia paljonkin ja ratkon erilaisia ongelmia etenkin uusien kehitettävien asioiden parissa. Välillä paikkailen mitä muut ei ehdi tekemään, tykkään tehdä itse asioita ja toimittaa, enkä vain istua palavereissa kaikkia päiviä, koitan sen minimoida ja käytän declineä aika surutta.

Joskus aiemmissa duuneissa tuli välillä vilkuiltua maileja iltaisinkin kun oli aika kriittistä hommaa mitä piti saada etenemään eri aikavyöhykkeillä. Mitään korvausta en pyytänyt mutta pidin omantunnon mukaan vapaapäiviä sitten jos tunsi liikaa tekevänsä. Nykyään en vastaa vapaa-ajalla enää mihinkään enkä synkkaa edes maileja iltaisin. Hyvin kerkeää vastailla sitten kun koneen ääreen pääsee aamusta. Lomilla vedän luurista sähköpostisynkan kokonaan pois päältä, jos joku soittaa loman aikana niin lasken yhden lomapäivän kirjanpitooni siitä lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 037
Tuohon aikaisemmin käytyyn työaika / mailinlukukeskusteluun jne:

Itse luovuin mailien synkkauksesta luuriin siinä kohtaa, kun firma vaati asentamaan Microsoft intunen ja halusi rootit puhelimeen. Olen mielummin ilman.

3.5v vanha luuri sai sitten jatkoaikaa kun käytän sitä niiden viikkojen ajan kun olen päivystysvastaava. Tarkastan aina välillä hälymailit, jotka eivät ole triggeröineet critical alarm / sms-hälytystä.

Palkkaukseen tällä ei tietysti ollut mitään vaikutusta, mitä nyt ennen merkkasin kotona syödyt aamupalat työajaksi kuin luin aina mailit etänä.

Läppäriä en tuohon hommaan jaksa avata, enkä muutenkaan halua murustella näppikselle aamupalaa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Työpaikalla Ventus käytössä, toimii välillä miten lystää. Aamulla ei välttämättä toimi ollenkaan ja ihmiset joutuvat kirjaamaan paperille tuloajan (tai räppäsemään kuvan koneelta). Muutenkaan järjestmä ei kirjaa tunteja ennen kuutta, vaikka useampi henkilö saapuu paikalla ennen sitä.

Pakollinen työaika on perjaatteessa 9-14 (yhdeksään mennessä tultava työpaikalla ja aikaisintaan kahdelta saa lähteä), mutta liukumien puitteissa se voi olla esim. 4-14.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Onko täällä asiantuntijoista keskijohtoon ylemmäksi toimihenkilöksi houkuteltuja? Saitteko millasia kompensaatioita tuohon pätsiin ryhtymisestä? omalla kohdalla n. 500€/kk + henkilökohtaiset vuosiboonukset tuloksen mukaan. Tarkottaisi myös firman vaihtoa ja varmasti melkopaljon enempi työtä teettää ja prässiä jokasuunnasta... Hieman mietityttää mutta uran kannalta varmaan se loogisin seuraava rypistys jos mielii palkassa edetä.

Toisaalta nykyinen työ täysin itsenäistä ja noin puolet vuodestä etätyötä, että mietityttää huvittaako siirtyä konttorityöhön rahan ja statuksen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Onko täällä asiantuntijoista keskijohtoon ylemmäksi toimihenkilöksi houkuteltuja? Saitteko millasia kompensaatioita tuohon pätsiin ryhtymisestä? omalla kohdalla n. 500€/kk + henkilökohtaiset vuosiboonukset tuloksen mukaan. Tarkottaisi myös firman vaihtoa ja varmasti melkopaljon enempi työtä teettää ja prässiä jokasuunnasta... Hieman mietityttää mutta uran kannalta varmaan se loogisin seuraava rypistys jos mielii palkassa edetä.

Toisaalta nykyinen työ täysin itsenäistä ja noin puolet vuodestä etätyötä, että mietityttää huvittaako siirtyä konttorityöhön rahan ja statuksen takia.
500 -> 245€ käteen kuussa lisää.


Aika varovainen olisin, paljon maks bonus ja mikä taso missä nyt olet? Millainen uusi duuni olisi sisällöltään vs. nykyinen. Onko urahaluja pitemmälle?
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
500 -> 245€ käteen kuussa lisää.


Aika varovainen olisin, paljon maks bonus ja mikä taso missä nyt olet? Millainen uusi duuni olisi sisällöltään vs. nykyinen. Onko urahaluja pitemmälle?
1-2kk palkka/v tavotteiden mukaan. Nykynen taso 5k€ Uus duuni on sama hommaa ku nykyään jyvitettynä usealle. Ura on sinänsä yksselitteinen että oon aina vaihtanu parempaan palkkaan tähän asti. Ei mitään inspistä loistaa missään työ-yhteisössä. Mielummin jakaisi sen arvostuksen tekijöille.

Omalla alalla yksi suurimmista toimijoista joten kait tuo ihan arvostettu paikka on. Eniten pelottaa mikä prässi odottaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Kyllä en itse vaihtaisi pelkän rahan (pienen) takia jos nykyisessä duunissa ei ole yhtään mitään vikaa millään tavalla eikä suurempia urahaaveitakaan johon toimisi välietappina ja siten maksaisi tulevaisuudessa rahallisesti itseään takaisin. Duunin vaihto on aina iso riski myös vaihtajalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Onko täällä asiantuntijoista keskijohtoon ylemmäksi toimihenkilöksi houkuteltuja? Saitteko millasia kompensaatioita tuohon pätsiin ryhtymisestä? omalla kohdalla n. 500€/kk + henkilökohtaiset vuosiboonukset tuloksen mukaan. Tarkottaisi myös firman vaihtoa ja varmasti melkopaljon enempi työtä teettää ja prässiä jokasuunnasta... Hieman mietityttää mutta uran kannalta varmaan se loogisin seuraava rypistys jos mielii palkassa edetä.
Jos sulla on asiantuntijaliksa ns. tapissa niin aika linjassa voi olla korotus ilman esimieskokemusta. Bonareista ne keskijohdon hyvät sit usein tulee, vaikka se 10keur vuodessa bonaria on kuukausille jyvitettynä ihan kivasti.

Asiantuntijasta esimieheksi siirtyminen on molemmille aika riski, kun ei tiedä miten se sit lähtee. Oma kokemus on, että paine on ihan eri luokkaa, etenkin jos alaisia on paljon.

Voin suositella, mutten varauksetta. Asiantuntijaksi pääsee usein helpommin takas, keskijohdon paikkoja on vähemmän. Ja siitä on sit taas urapolkuja sivulle ja ylös jos ne kiinnostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: pau

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Kyllä en itse vaihtaisi pelkän rahan (pienen) takia jos nykyisessä duunissa ei ole yhtään mitään vikaa millään tavalla eikä suurempia urahaaveitakaan johon toimisi välietappina ja siten maksaisi tulevaisuudessa rahallisesti itseään takaisin. Duunin vaihto on aina iso riski myös vaihtajalle.
30v eläke ikään

Todella hankala arvioida nykymaailmassa mikä on ihmiselle hyvästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
30v eläke ikään

Todella hankala arvioida nykymaailmassa mikä on ihmiselle hyvästä.
Niinhän se on, mutta jos ei ole mitään kiinnostusta siirtyä eteenpäin, epäilen ettei ole hyväksi.

Suosittelen laittamaan perinteisen plus/miinus listan kumpaankin positioon. Myös mahdollisuudet ja mahdollisuuksien menetykset niihin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 904
Mua pyydettiin kuvailemaan keskijohto-positio joka tarvitaan, ja sen jälkeen käskettiin hakea paikkaa. Ei ollut kauheasti mielenkiintoa kun olin arkkitehtina ja kaikki hyvin. Kuumemma olis hienoa olla ”manageri”, en tiiä miksi. Seuraavaksi sanottiin, että jos en hae paikkaa niin palkkaavat jonkun muun ja siirtävät mut sen alle.

Palkankorotusta olis saanut muutaman satasen ja lisäksi vuosibonukset nousee parilla tonnilla. Samassa menee päivystyskorvaukset jotka oli toista tonnia kuukaudessa. Ilmotin, että siirtävät päivystyskorvaukset liksaan niin kokeilen, mutta kuulemma olisi liian suuri korotus, firman ohjeistusta vastaan. Ilmotin, että palkatkaa sit joku muu ja siirtäkää mut sen alle, jos on hyvä tyyppi jään taloon.

Sain sen puoltoista tonnia lisää, tosin tilillehän tulee suunilleen sama kuin ennenkin.

Pahimmillaan keskijohdossa on todella tylsää. Teet jotain millä ei ole paljoa merkitystä ja kuka vaan muukin vois tehdä. Parhaimmillaan saat loistavan tiimin ja vapaat kädet tehdä jotain mihin uskot.

Yleisesti jokainen varmaan ylennetään kerran liikaa, sitten on positiossa johon ei sovi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Yleisesti jokainen varmaan ylennetään kerran liikaa, sitten on positiossa johon ei sovi.
Juuri näin, samoja mietteitä. Itse koin tuon, että tuli yksi ylennys liikaa, jaksoin sitä pari vuotta ja sen jälkeen hyppäsin takaisin pykälää alemmas. Palkkakin pysyi samana, vaikka vastuu väheni.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 974
Onko täällä asiantuntijoista keskijohtoon ylemmäksi toimihenkilöksi houkuteltuja? Saitteko millasia kompensaatioita tuohon pätsiin ryhtymisestä? omalla kohdalla n. 500€/kk + henkilökohtaiset vuosiboonukset tuloksen mukaan. Tarkottaisi myös firman vaihtoa ja varmasti melkopaljon enempi työtä teettää ja prässiä jokasuunnasta... Hieman mietityttää mutta uran kannalta varmaan se loogisin seuraava rypistys jos mielii palkassa edetä.

Toisaalta nykyinen työ täysin itsenäistä ja noin puolet vuodestä etätyötä, että mietityttää huvittaako siirtyä konttorityöhön rahan ja statuksen takia.
Itsellä oli joskus vastaava loikka. Oli jopa silleen että kollegoista tuli alaisia. Kannattaa varautua siihen että opettelet itsellesi uuden ammatin.

Kannattaa myös unohtaa raha koska vastuuta ja ei niin kivoja asioita tulee enemmän kuin kompensaatio korvaa.

Itse otin haasteen vastaan ammatillisessa näkökulmassa. Vaikka jatkan uraa nykyään asiantuntijan niin 10M€:n IT:n pyöritys positio CV:ssä näyttää aika hemmetin paljon paremmalta kuin pelkkä rivi asiantuntija positioita. Kuten joku aikaisemmin totesi että asiantuntijaksi pääsee "aina" mutta esimieheksi ei.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Yleisesti jokainen varmaan ylennetään kerran liikaa, sitten on positiossa johon ei sovi.
Hyvä pointti - työntekijöiden ylentäminen heidän epäpätevyytensä tasolle on yleinen ongelma. Esim. hyvä myyntimies ylennetään myyntipäälliköksi, jolloin firma menettää pätevän myyntimiehen ja mahdollisesti saa epäpätevän myyntipäällikön. o_O Toki moni kykenee pätevöitymään.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 974
Hyvä pointti - työntekijöiden ylentäminen heidän epäpätevyytensä tasolle on yleinen ongelma. Esim. hyvä myyntimies ylennetään myyntipäälliköksi, jolloin firma menettää pätevän myyntimiehen ja mahdollisesti saa epäpätevän myyntipäällikön. o_O Toki moni kykenee pätevöitymään.
Missä koulussa saa oikeasti pätevyyden johtajaksi? Ei missään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Hyvä pointti - työntekijöiden ylentäminen heidän epäpätevyytensä tasolle on yleinen ongelma. Esim. hyvä myyntimies ylennetään myyntipäälliköksi, jolloin firma menettää pätevän myyntimiehen ja mahdollisesti saa epäpätevän myyntipäällikön. o_O Toki moni kykenee pätevöitymään.
Peter principle - Wikipedia

The Peter principle states that a person who is competent at their job will earn promotion to a more senior position which requires different skills. If the promoted person lacks the skills required for their new role, then they will be incompetent at their new level, and so they will not be promoted again. But if they are competent at their new role, then they will be promoted again, and they will continue to be promoted until they eventually reach a level at which they are incompetent.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Itsellä oli joskus vastaava loikka. Oli jopa silleen että kollegoista tuli alaisia. Kannattaa varautua siihen että opettelet itsellesi uuden ammatin.

Kannattaa myös unohtaa raha koska vastuuta ja ei niin kivoja asioita tulee enemmän kuin kompensaatio korvaa.

Itse otin haasteen vastaan ammatillisessa näkökulmassa. Vaikka jatkan uraa nykyään asiantuntijan niin 10M€:n IT:n pyöritys positio CV:ssä näyttää aika hemmetin paljon paremmalta kuin pelkkä rivi asiantuntija positioita. Kuten joku aikaisemmin totesi että asiantuntijaksi pääsee "aina" mutta esimieheksi ei.
Joo näen kyllä että ois annettavaa ja myös palkitsevaa tuossa vastuussa.
Sinänsä 20v alalla/työelämässä jo sanelee jotain käsitystä hommaan ja aiemmin pienyrityksessä vastaavaa ruohonjuuritasolla hoitanut.


Lähinnä mietityttää ison yrityksen byrogratia ja se prässi mitä tulee eri suunnista, kun kaikki puhuu eri kieltä.

Oispa vaan suo kuokka ja jussi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Hyvä pointti - työntekijöiden ylentäminen heidän epäpätevyytensä tasolle on yleinen ongelma. Esim. hyvä myyntimies ylennetään myyntipäälliköksi, jolloin firma menettää pätevän myyntimiehen ja mahdollisesti saa epäpätevän myyntipäällikön. o_O Toki moni kykenee pätevöitymään.
Se on jännä, että tästäkin on puhuttu jo 20v ja sama meno ilmeisesti jatkuu.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 402
En ihan ymmärrä tätä ajattelumallia, että työn tekemisestä ja menetetystä vapaa-ajasta ei pitäisi saada mitään korvausta ja lisäksi pitäisi ilmaiseksi joustaa loputtomiin. Ylityöt nimen omaan ovat työtä ja menetettyä vapaa-aikaa, mistä kuuluu saada korvaus. Ei sillä joustolla ja työnsankarin viitalla kaupasta leipää haeta.

Kaippa oma näkökulma on vääristynyt, koska olen onneksi niin onnellisessa asemassa, että kaikki ylityöt ja korvauset maksetaan / korvataan mukisematta. Työnkuvaan kuuluu toki yllättävien vikojen ja ongelmien ratkaisu (ilta / yö / vkl / pyhät), mutta niin kuuluu myös uusien järjestelmien ja palveluiden rakentaminen ja käyttöönotto. Pienempi muotoisena sekä suuremmissa projekteissa. Tähän päälle kaiken maailman kehitysprojektit, tuen antaminen firman muille yksiköille, yms. Kaikkissa näissä on mahdollista, että joutuu tekemään ylitöitä. Luottamus toimii onneksi molemminpuoleisesti ja voin merkata ylityöt ja saan niistä korvauksen, erikseen esimiehiltä tai projareilta kyselemättä.

Ainakin omalla asiantuntijatiimillä joustoa löytyy hyvin, eikä lapaset tipahda kun kello tulee 16:00. Jos tarvitsee muilta apua, sitä saa 24/7. Emme me kuitenkaan tee näitä hommia ilmaiseksi, ylitöistä otetaan korvaukset ja lisät. Toki itse tulee rikottua omaa "ei saa tehdä töitä ilmaiseksi" sääntöä, kun tulee luettua känykästä duunimaileja vapaa-ajalla ja lomilta. Tarvittaessa niihin tulee välillä reagoitua, jos on joku kiireinen homma meneillään ja oma panos sitä vähän tai ratkaisevasti jouduttaa. Puheluihinkin tulee vastailtua. Näistä lyhyistä jutuista jää ne korvaukset vaatimatta, koska korvaukset muuten pelaa mainiosti. Eli kun firma hoitaa hommat ja korvaukset hyvin ja joustaa, voi itsekin joustaa eikä nipottaa turhasta.

Jos tekisimme ilman korvauksia kaiken ylityön, niin miten se näkyisi esimiehille ja projareille? Ei mitään merkintöjä ylitöistä yms, eli silloinhan heille näkyy, että kukaan ei ole tehnyt mitään töitä normaalin työajan ulkopuolella. Työt ovat vain hoituneet. Kärjistetysti, mene siinä sitten kyselemään sankarin viittaa ja palkankorotuksia, kun olet tehnyt töitä mitä ei ole edes olemassa. :)
Tästä on kehittynyt vähän semmoinen "Olen asiantuntija ja tienaan yli 4000€ kuussa joten on aivan päivän selvää että pitää joustaa ja venyä ja tehdä sitä tätä ja tuota ilman että maksetaan yhtään mitään". Parempi olisi että joko ne työt on mahdollista tehdä työajan puitteissa tai sitten maksetaan ylityökorvauksia. En usko että oikein mikään tukee sitä hypoteesia että talo jossa venytään ja paukutaan, olisi yhtään tehokkaampi kuin sellainen jossa asiat mitoitettu järkevästi tai jossa maksetaan ylimääräisestä työstä.

Itse en olisi töissä paikassa jossa pitäisi tehdä yli 8h/päivä ilman reilua korvausta. Tällä hetkellä olen tosin töissä myynnin puolella ja ansainta on ihan itsestään kiinni joten teen about 10h päivää "ilman" ylityökorvauksia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 817
Viestejä
4 208 814
Jäsenet
70 965
Uusin jäsen
Hillox

Hinta.fi

Ylös Bottom