No jos lain mukaan menisitte niin se kännykän vilkuilu on työtä. Ja kännykän vilkuilua ei saa suorittaa ellei täyty ne kaikki lain mukaiset lepo yms. vaatmukset (Ja lain mukaan muuten tämän varmistaminen on esimiehesi vastuulla). Työaikalaki ei tunne mitään "minä vähän niinkuin salaa työskentelen" käsitettä.
Tätä minä juuri tarkoitin. Jos sitä lakia oikeasti teillä noudatetaan, niin sitten ei vilkuila työasioita vapaa-ajalla.
Tuossa sinä teet töitä, eikä sitä lasketa edes työajaksi tai makseta palkkaa. Lose-lose tilanne.
Sekoitat nyt asioita kenties tahallaan tai tahattomasti. Jos minä luen sähköpostin illalla, en minä työskentele salaa tai muuten epäilyttävästi. Ehkä otin päivällä vartin rennommin ja jätin sinne iltaan pienen hetken katsoa postit? Eli enhän minä aina päivällä puske exceliä ja sähköpostia eteenpäin, vaan joskus hoitaa asioita tms. Hoitaa sitten kun taas kerkiää ja jaksaa.
Jos kuka hyvänsä työntekijä haluaa katsoa kännykkäänsä illalla, niin ei se ole työnantajan velvoittamaa työtä (jos siitä ei ole etukäteen sovittu), sen nyt kuitenkin saa halutessaan tehdä ihan vapaaehtoispohjalta.
Kyllähän lainsäädäntöönkin on tullut ja tulee jatkossakin mainintoja työstä joka ei ole niin aikaan ja paikkaan sidottu, mutta ei tuo tälläkään hetkellä ole ongelma, ellei siitä halua itse tehdä ongelmaa kuten nyt tässä väkinäisessä keskustelussa.