Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen tosiaan automaatioasentajana, vaikka ei ole vielä tutkintoa tuosta. Olen siis paraikaa oppisopimuksella opiskelemassa sähkö- ja automaationalan perustutkintoa, aiemmin on tosin rakennuspuolen tutkinto pohjalla. Tällä hetkellä kuukausipalkka on 2300€ eli tunnille tulee n.13,7€. Kai tuohon jonkun lisän uskaltaa ronkua, kunhan laput saa tämän vuoden aikana koulusta pihalle.

Kuten aikaisemmin sanoinkin niin olen kohtalaisen tyytyväinen tähän liksaan ja siihen kun tulee vielä päivystykset päälle, niin saa leivän päälle jo vähän voitakin..

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
Eiköhän tänne kohta 100ke vuodessa tienaava siivojakin ilmesty :lol:

Laitossiivooja, 110k€ + lisät... Eiku... :lol:

Ohjelmistokehitystä ja devops - puuhaa erään ser-jätettä valmistavan kioskin verkkokaupan parissa, noin 70k€ + bonukset. Kokemusta ohjelmistokehityksen parissa noin parikymmentä vuotta.
 
Vai onko vain niin, että tälle foorumille ei ns. köyhät eksy?:D

Veikkaan et niitä täällä on, mut porukka pelkkää et "leimautuu" jos pistää pieniä vuosipalkkoja esille. Valitettavan yleinen ilmiö Suomessa.
 
typerää pelätä sellasta kun ilman omaa nimeä kirjottelee :bored: niinkun täällä joku sanoikin niin työnantajahan näissä voittaa kun piilotellaa tuloja...
 
Palkalla ja rahalla ei ole juuri paskaakaan väliä sen jälkeen, kun ruokakaupassa ei tarvitse jokaista senttiä laskea ja tulee muuten tulee toimeen ilman suurempia hankaluuksia.
 
On sillä sellaista paskaa välillä, et halvalla ei kannata omaa työpanostaan myydä.
 
Palkalla ja rahalla ei ole juuri paskaakaan väliä sen jälkeen, kun ruokakaupassa ei tarvitse jokaista senttiä laskea ja tulee muuten tulee toimeen ilman suurempia hankaluuksia.

Empä yleistäs ihan noin kovasti... Toiselle riittää että saa laskut maksettua ja ruokaa kaappii, joku haluaa velattoman ferrarin yms. Tavoitteet kun on niin erinlaiset monella.
 
Empä yleistäs ihan noin kovasti... Toiselle riittää että saa laskut maksettua ja ruokaa kaappii, joku haluaa velattoman ferrarin yms. Tavoitteet kun on niin erinlaiset monella.
Toki tavoitteita on erilaisia, mutta se Ferrarikin on vain kuin normi auto hetken kun sillä ajelee päivittäin. Itse vain huomasin, että vaikka ostovoima nelinkertaistui, niin ei se elämänlaatu siitä mihinkään parantunut. Onnellisempi jopa olin/olen vähemmän ansaitsevassa paikassa/positiossa. Yllättävän moni luulee, että se raha tuo sisältöä elämään. Itse olen tästä aika eri mieltä etenkin kun tuo "kriittinen" toimeentulokynnys on ylitetty. No mutta tämä on jo OT:tä aika pahasti.
 
Köyhä ilmoittautuu. Yksityinen turva-ala ja 35k€/v. Pelkkää päivää ja joka toinen viikonloppu töissä. Ylitöitä ehkä tonnin verran.
 
Koko työurani olen tehnyt lähinnä keskeytymätöntä kolmivuoroa teollisuudessa. Muutamat työpaikan vaihdot, ja nyt olen sellaisessa paikassa, jossa vuorojärjestelmä (12 h) ja palkka on kunnossa. Viime vuonna tulot taisivat olla karvan yli 75 k€, ylitöitä noista tosin n. 250 h. Ilman ylitöitä brutto pyörisi varmaan 60 k€ nurkilla.

Täytyy olla tyytyväinen, sillä useampi vuosi tuli tehtyä muutamassa paikassa pitkää vuorokiertoa 30 k€ - 40 k€ vuosituloilla.
 
Aineenopettaja. Vuosiansio n. 54 ke (joista lisien osuus n. 19 ke). Töitä on välillä todella paljon, eli jopa > 70h/vko, kun otetaan huomioon kaikki tunninvalmistelut, arvioinnit sun muut. Normaali viikkotyöaika jää usein kuitenkin alle 40 tuntiin, joista varsinaisia opetustunteja on hieman yli puolet. Loma-aikaa on periaatteessa reippaanlaisesti (13 vkoa), mutta osa siitäkin kuluu ammatinhallintaan liittyvään koulutukseen tai muihin työhön liittyviin tehtäviin.
Millä asteella opetat ja paljonko on opetusta ja muuta resurssia viikossa noihin palkkoihin?
 
Onko kellään (freelancer) devaajalla kokemusta palkoista Dubaissa?
 
Pistetääs omakin palkka tähän soppaan. Tämänhetkinen sopparin mukaan tulisi 36 000 e / v + mahdolliset kilometrikorvaukset. Jää vähän alle, koska eka palkka tuli vajaasta kuukaudesta. Semmottiis 2450 ja käteen jäi about 1900 verojen ja erinäisten TyEL- ja tyött.vak. maksujen ja lounareiden jälkeen.

Lähituen hommia. Puolen vuoden soppari rekryfirman kautta josta "tarkoitus työllistyä asiakkaalle" (saas nähdä, vaikka viitteitä siihen suuntaan onkin).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan terveissäkin lapsissa on ihan tarpeeksi hommaa, saatikka sitten sairaissa, että joo; lapset ja "tekemättä yhtään mitään". Valitse toinen.
 
Lapset ja "tekemättä yhtään mitään" ei oikein kuulosta sopivan yhteen, varsinkaan vammaset.

"Tekemättä yhtään mitään" tarkoitti käsittääkseni ihan palkkatöitä. Muuten hommaa varmasti on enemmän kuin normaalihepun työelämässä.
 
Myyjä, 8+ vuotta kokemusta, rahapalkka 24-27k€/v bruttona (sis. palkat, lomarahat, tessin lisät ja kannustepalkan).
Ei pekkasia, työaika mitä tahansa klo 04-22.10 välillä ma-su, kuitenkin max. 10h päivässä ja 9 päivää yhtäsoittoa.

Siis mtäh, mitä sä oikein myyt? Jos puhelinmyyntiä tms. niin ok ymmärrän, mutta myyjäthän ne yleensä hommat petaa kaikille muille, niin kyllä myyjille käsittääkseni myös maksetaan hyvin.
 
Siis mtäh, mitä sä oikein myyt? Jos puhelinmyyntiä tms. niin ok ymmärrän, mutta myyjäthän ne yleensä hommat petaa kaikille muille, niin kyllä myyjille käsittääkseni myös maksetaan hyvin.
Eikö noista työajoista nyt voi jo päätellä, että kyseessä on joku marketti. Kyllä kuluttajakaupassakin erikoisliikkeissä jotkut tienaa hyvin kun kannustimet on kohdallaan, mutta suurin osa joutuu tyytymään aika vaatimattomaan palkkaan. B2B kauppa toki erikseen.

E: No eipä kyllä taidakaan marketeissa olla 9 päivän työputkia, eli joku muu lienee kyseessä.
 
Eihän työehtosoppareita noudata ku vähänkään isommat firmat...
 
Kuljetusalalla on aivan vakio että ei makseta ylityökorvauksia tai päivärahoja. Silti saat paahtaa menemään 60h/vko.
 
Autovaraosaliikkeessä myyjä, noin 32k€ vuoteen. Ei ylitöitä, ei vastuuta, ei fyysistä rasitusta. Kolmisen sataa kuussa enemmän, kuin TES lupaa vastaavasta työstä.

Oman työkokemukseni perusteella väittäisin palkkaa huonoksi keinoksi motivaation lisäämiseen. Hetken se voi lämmittää, mutta jossain kohtaa tajuaa hukkaavansa elämästä hirvittävän suuren osan turhanpäiväiseen paskaan.

En siis viihdy työssäni, uudet kuviot haussa.

Kuljetusalalla kyllä pyyhitään työehtosopimuksilla persettä hyvin ansiokkaasti ja hyvin monessa firmassa. Omaa kokemusta on kahdesta, niistä 100% toimi hämärän rajamailla. Mulle ei ole oikein valjennut, miksei siellä liitot pysty tekemään yhtään mitään asialle...
 
Autovaraosaliikkeessä myyjä, noin 32k€ vuoteen. Ei ylitöitä, ei vastuuta, ei fyysistä rasitusta. Kolmisen sataa kuussa enemmän, kuin TES lupaa vastaavasta työstä.

Oman työkokemukseni perusteella väittäisin palkkaa huonoksi keinoksi motivaation lisäämiseen. Hetken se voi lämmittää, mutta jossain kohtaa tajuaa hukkaavansa elämästä hirvittävän suuren osan turhanpäiväiseen paskaan.

En siis viihdy työssäni, uudet kuviot haussa.

Kuljetusalalla kyllä pyyhitään työehtosopimuksilla persettä hyvin ansiokkaasti ja hyvin monessa firmassa. Omaa kokemusta on kahdesta, niistä 100% toimi hämärän rajamailla. Mulle ei ole oikein valjennut, miksei siellä liitot pysty tekemään yhtään mitään asialle...

Johtunee siitä, et ne jotka haluaa kuljetusalalla olla töissä, suostuvat siihen..

edit.

Ja tietty vaikuttaa alan jäätävän kova kilpailu. Ensin on ulkomaalaiset firmat/kuskit, tämän jälkeen vielä valtion firman kilpailu alihinnoilla..
 
Johtunee siitä, et ne jotka haluaa kuljetusalalla olla töissä, suostuvat siihen..
Tämä siinä onkin ihmeellistä, että tilanne on päässyt tuollaiseksi. Monessa paikassa on juuri se tilanne, että jos vaadit sopimusten noudattamista, et juurikaan enää voi haaveilla työpaikan saamisesta alalla lähialueella.
 
Itselle riitti 3v hommissa eräässä kuljetusfirmassa. Ei tosiaan ylityökorvauksia tai päivärahoja näkynyt. En tosin vaatinutkaan niitä kun firman taloustilanne oli oikeasti heikko. Ulkomaankeikoista sentään sai päivärahat jne kyllä..
 
Kuljetusalalla kyllä pyyhitään työehtosopimuksilla persettä hyvin ansiokkaasti ja hyvin monessa firmassa. Omaa kokemusta on kahdesta, niistä 100% toimi hämärän rajamailla. Mulle ei ole oikein valjennut, miksei siellä liitot pysty tekemään yhtään mitään asialle...

Kuljetusalalle juuri kouluttautumassa olevana tämä pääsi vähän yllättämään. Ennen kouluttautumistakin olin pohjoismaisessa kuljetusyrityksessä töissä missä kaikki meni TES:n mukaan. Nyt kun on ollut pk-yrittäjien kanssa tekemisissä niin voi hyvää päivää.

Erityisesti vähän syrjemmässä, missä on vähemmän töitä, ei yksikään kuljettaja halua lähteä palkkoja ja työehtojaan liiton kautta selvittämään. Kuljetusyrittäjien puhelinpuskaradiossa kun äkkiä leviää valittajan maine. Itse ajattelin jättää pikaisesti nämä kuljetusalan hommat niille, jotka vallitseviin työehtoihinsa ovat tyytyväisiä.
 
Kyl nuo kuljetusalan hommat on ihan suolesta ellet pääse firmaan jolla on varaa maksaa kaikki korvaukset jne.

Mut kuten aiemmin totesin, on vittumaista kilpailla alalla jossa valtion firma polkee hintoja.. eli VR Transpoint.
 
Näin se slangi tarttuu ja vaikeuttaa ymmärtämistä... minulle myyjä on B2B myyjä ja kaupan myyjä on kassa, mutta tokihan oikea termi kasalle taitaa olla myyjä..
 
Viimeksi muokattu:
Koneinsinööri isossa kansainvälisessä insinööri/teknologiafirmassa, tittelit heiluu contractor, design/chief engineer välillä. 43 000e/v ilman mitään lisiä, 6 vuotta kokemusta alla. Palkattomia ylitöitä joka vuosi vähintään 160h.

Työ henkisesti erittäin kuormittavaa isojen projektien aikataulujen ja haastavuuden takia sekä paineet suunnitellessa todella kalliita kokonaisuuksia. Virheitä kun tekee niin äkkiä menee monta vuosipalkkaa roskakoriin.

Joskus on tullu juteltua meidän ulkomaisten eri toimistoilla istuvien kollegoiden kanssa ja lopputulos on että kyllä suomi-inssi on yleisesti ottaen halpa ja palkka on ostovoimakorjattuna ihan pohjamutaa. Vaihtaisin firman sisällä heti jos pääsee joihinkin noista sisartoimistoista (Hollanti, Saksa, Sveitsi, Kiina, Singapore, Australia)

Ihan väärä ala tuli valittua kun katsoo joitain yllä olevia palkkoja :)
No Suomi on insinöörivetoinen valtio. Aika vähän on muita kilpailukykyisiä ammattinimikkeitä tämän maan rajojen sisällä. Työnkuva ja palkkaluokka siis allekirjoittaneella sama. Itse olen tosin sitä mieltä että menot ratkaisevat tuloja enempi ja kunhan homma on mielekästä niin ei sillä palkalla niin väliä.
 
Kuljetusalalla kyllä pyyhitään työehtosopimuksilla persettä hyvin ansiokkaasti ja hyvin monessa firmassa. Omaa kokemusta on kahdesta, niistä 100% toimi hämärän rajamailla. Mulle ei ole oikein valjennut, miksei siellä liitot pysty tekemään yhtään mitään asialle...

Tämä on yllättävää kun AKT kuitenkin on aika ärhäkän liiton maineessa. Ehkä tuossakin on kuitenkin se, ettei AKT(-kaan) oikeasti kiinnosta rivijäsenten huolet maakunnissa vaan oman julkisuuskuvan kiillottaminen näyttävillä vientialoja terrorisoivilla lakoilla kehä kolmosen sisällä. Itselläni on vähän sellainen maku jäänyt liittotoiminnasta ettei liitot edusta jäsenistöään vaan itseään.
 
Tämä on yllättävää kun AKT kuitenkin on aika ärhäkän liiton maineessa. Ehkä tuossakin on kuitenkin se, ettei AKT(-kaan) oikeasti kiinnosta rivijäsenten huolet maakunnissa vaan oman julkisuuskuvan kiillottaminen näyttävillä vientialoja terrorisoivilla lakoilla kehä kolmosen sisällä. Itselläni on vähän sellainen maku jäänyt liittotoiminnasta ettei liitot edusta jäsenistöään vaan itseään.
Olen myös alkanut kyseenalaistamaan liittojen tarpeellisuutta tässä iän myötä. Esimerkiksi Insinööriliiton vastaukset näille IT-alan isoille irtisanomisille oli tyyliin: "Insinööriliiton Porokari paheksuu irtisanomisia". En oikein ymmärrä mitä se insinööriä auttaa jos liiton puheenjohtaja vain paheksuu irtisanomisia ja samalla kiskoo kovaa palkkaa liiton jäsenmaksuista.
 
Olen myös alkanut kyseenalaistamaan liittojen tarpeellisuutta tässä iän myötä. Esimerkiksi Insinööriliiton vastaukset näille IT-alan isoille irtisanomisille oli tyyliin: "Insinööriliiton Porokari paheksuu irtisanomisia". En oikein ymmärrä mitä se insinööriä auttaa jos liiton puheenjohtaja vain paheksuu irtisanomisia ja samalla kiskoo kovaa palkkaa liiton jäsenmaksuista.

Onneksi porokari sai monoa. Mutta itse asiaanhan liitto ei pysty juuri mitään tekemään, siis ainkaan estämään. Parashan olisi jos muutoshalukkaan alkaisivat tekemään töitä liittojen sisältä käsin, näin voisimme joskus nähdä liiton, joka oikeasti ajaa kaikkien jäsentensä etua, ei vain työssä olevien sellaisten.

Ihan vaikka aloittaen tästä käsittämättömästä yleissitovuudesta, joka todennäköisesti on vielä perustuslainvastainen, koska rajoittaa sopimusoikeutta peräti vielä sellaisilta henkilöiltä ja toimijoilta, jotka eivät ole sopijaosapuolia.

Haluaisin nähdä liiton, joka ajaa työlakiin järkeviä asioita, samalla neuvotellen omille jäsenilleen yrityskohtaisia sopimuksia, jotka ottavat yrityksen olosuhteet huomioon.
 
Olen myös alkanut kyseenalaistamaan liittojen tarpeellisuutta tässä iän myötä.
Samansuuntaisia ajatuksia ollut myös itsellä. Suomesta pois muuton jälkeen oli aluksi outoa, että IT-alalla ei ollut liittoja takana. Nyt huomannut, että eihän niitä edes tarvita. Tosin kerran oli Suomessa tilanne, jossa mentiin käräjille työnantajaa vastaan (liiton aloitteesta) ja silloin oli liittoon kuuluminen paikallaan.
 
Samansuuntaisia ajatuksia ollut myös itsellä. Suomesta pois muuton jälkeen oli aluksi outoa, että IT-alalla ei ollut liittoja takana. Nyt huomannut, että eihän niitä edes tarvita. Tosin kerran oli Suomessa tilanne, jossa mentiin käräjille työnantajaa vastaan (liiton aloitteesta) ja silloin oli liittoon kuuluminen paikallaan.
OT
Kukas yleiskorotukset neuvottelee? Tokihan ne liian pieniä on. Ja muut liittoon kuulumisen edut ovat mitättömät. Vakuutuksista ei saa mitään.
Ulkomailla saatetaan arvostaa työntekijää toisin kuin Suomessa, jossa työntekijä on vain kulu....Tämän takia näen että tarvitaan liittoja.
/OT

Itse aiheeseen:
Mekaniikkasuunnittelija 39k€/a, lounarit ja virikeseteleitä ja puhelin + mahdolliset päivärahat ja matkakulut.
Ei vastuuta, ei kiirettä, ei mielenkiintoa....
 
Tuore tietotekniikan insinööri (alle 1v). 2100e/kk bruttona. Työkuvana tuotekehityksessä testauksen suunnittelua/toteutusta. Työstä tykkään paljon, mutta palkkaa vois kyllä saada enempi. Enemmän tosin haluttaisi pitempi työsopimus, kun on ollu 3kk, 3kk ja 4kk sopparit, ja siis samassa firmassa ja sama työkuva kokoajan. Aikasemmassa elämässä olin kuorma-autokuski ja siinä tienasi aikalailla saman verran kuin nyt. Paljon mukavampaa hommaa tämä nykynen kylläkin, kun vertaa autonkuljettajan hommiin (sisätyö, säännöllinen työaika, jne).
 
Sairaanhoitaja. Tienaan noin 47t. Alipalkattu koen olevani edelleen työn vastuun vuoksi.
 
Liian vähän.:(

Olisi hyvä jos voisi vastata ennalta annettuihin vaihtelyväleihin. Näin näkisi myös prosentuaalisen jakauman.
 
Kannetaas omakin korsi kekoon. Työnkuva on softadevaaja ja palkkatulot vuodessa hieman yli 50k€. Liksa on ihan ok ja mutta voisi se enemmänkin olla, työpaikkaa vaihtamallahan tuo nousisi.
 
OT
Kukas yleiskorotukset neuvottelee? Tokihan ne liian pieniä on. Ja muut liittoon kuulumisen edut ovat mitättömät. Vakuutuksista ei saa mitään.
Ulkomailla saatetaan arvostaa työntekijää toisin kuin Suomessa, jossa työntekijä on vain kulu....Tämän takia näen että tarvitaan liittoja.
/OT

Itse aiheeseen:
Mekaniikkasuunnittelija 39k€/a, lounarit ja virikeseteleitä ja puhelin + mahdolliset päivärahat ja matkakulut.
Ei vastuuta, ei kiirettä, ei mielenkiintoa....

[OT]
Yleiskorotukset ovat syöpää. Ne jotka eivät ansaitse, saavat liikaa ja ne jotka ansaitsisivat, saavat liian vähän.
[/OT]

Paljonko on vuosia takana?
 
[OT]
Yleiskorotukset ovat syöpää. Ne jotka eivät ansaitse, saavat liikaa ja ne jotka ansaitsisivat, saavat liian vähän.
[/OT]

Paljonko on vuosia takana?

Ilman yleiskorotuksia palkka huonisi inflaation verran joka vuosi. "Ne jotka ansaitsevat" olisivat pomon kavereita.

... paljonko vuosia?
 
Täällähän on yllättävän paljon mekaniikkasuunnittelijoita. No raotetaan nyt omaakin palkkaa, joka on noin 48 k€ vuodessa. Mitään etuja tai bonuksia ei ole, eikä ylitöitäkään kerry. Töistä ei ole pulaa ja niillä on olevinaan tiukat aikataulut. Mutta kun tietää mitä on tekemässä ja painaa määrätietoisesti eteenpäin, niin eipä ole koskaan kiire tullut. Eli ei stressiä, eikä vastuuta. Naapurikopissa kyllä tosin vittusaatanat raikaa ja stressihikeä pyyhitään otsalta, mutta se on kyllä ihan itse aiheutettua.
 
Täällähän on yllättävän paljon mekaniikkasuunnittelijoita. No raotetaan nyt omaakin palkkaa, joka on noin 48 k€ vuodessa. Mitään etuja tai bonuksia ei ole, eikä ylitöitäkään kerry. Töistä ei ole pulaa ja niillä on olevinaan tiukat aikataulut. Mutta kun tietää mitä on tekemässä ja painaa määrätietoisesti eteenpäin, niin eipä ole koskaan kiire tullut. Eli ei stressiä, eikä vastuuta. Naapurikopissa kyllä tosin vittusaatanat raikaa ja stressihikeä pyyhitään otsalta, mutta se on kyllä ihan itse aiheutettua.

Eiköhän aika moni "insinööri" ole paperinsa läpi vetänyt copy-pastella ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom