Palkkakeskustelu

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Tästä voi olla ja ollaankin montaa eri mieltä, mutta mieelstäni progressiivinen verotus ei ole välttämättä kovinkaan hyvä juttu. Siitä, että jaksat opiskella ja menestyt ei palkita mielestäni taloudellisesti tarpeeksi.
Palkansaajan Veroprosentit -taulukossa suurin WTF tulee juurikin tuolla keskituloisissa. 19000 ansaitsevalla neljän tuhannen euron vuositulojen korotus tarkoittaakin vain noin kahden ja puolen tuhannen euron korotusta nettotuloissa.

Progressiivinen verotus näkyy negatiivisesti kulutuksessa ja kannustimena, mutta vaikuttaa tietyillä aloilla vielä pahemmin työnantajiin. Kansainvälisesti kilpailukykyisen nettopalkan maksamiseksi työnantajan kustannukset ovat prosenttipohjaisine työeläke-, työttömyysvakuutus ja sairausvakuutusmaksuineen aivan älyttömät. En tosin tiedä onko Suomessa USAn tapaan jonkinlaista kattoa työttömyysvakuutusmaksuille (social security). Tuskinpa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 490
Ei Oulussa, vaan pienemmällä paikkakunnalla.

On osaamista kertynyt ihan tarpeeksi että uskoisin töitä saavani suht helposti isommalta paikkakunnalta. Vaatisi vaan muuton esim. Ouluun ja se on ainoa syy miksi olen nykyisellä palkalla kärvistellyt. Kytkintä nostan mahdollisesti lähitulevaisuudessa.
Lähe saman tien. Mitä sitä turhaan odottelemaan? Meinaan että vaikka asumiskustannukset kasvaisi, vähän ahdistaisi ja joutuisi näkemään vaivaa uusien kaveripiirien löytämiseen jne. niin siltikin kyllä tuo palkka kuulostaa niin luokattoman huonolta että tuskin edes ihan kovin korkealle yltäviä urapolkujakaan on käveltävissä.

Itellä iso muutos ja muutto toiseen kaupunkiin toi hitokseen lisää mahdollisuuksia ja uusia ideoita. Ei muutaku matkaan :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
739
No helvetti sentään on jo aika nostaa kytkintä jos minä lähituessa vedän 3000 e/kk suurinpiirtein samalla kokemusmäärällä ja tämä rekryfirman kautta, niin jo on perkele että koodari tienaa vähemmän kuin minä.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
24
Akateeminen sekatyömies pienellä paikkakunnalla. Kuukausipalkka muutamia euroja vajaa 4000. (Valmistumisesta 9 vuotta). Kilometrikorvauksia kuukaudessa noin 500 eurolla. Palkka on eläkeikään asti sidottu eli korotuksia ei tarvitse odottaa. (Indeksit jne. tulee, mutta ei muuta). Nykyisellä työnantajalla ei etenemismahdollisuutta, mutta pidän työstäni ja työporukasta joten ei painetta vaihtaa. Säästökuviot kuitenkin tulossa, eli eiköhän tässä taas vuoden sisään töitä haeta.

Muutama vuosi taaksepäin down-greidasin hommat helpompiin ja vähemmän vaativiin. Palkka tippui yli tuhat euroa, mutta lisäansioita tulee otettua iltahommilla sivutoimiluvan kautta eri työnantajalta. Vuodesta riippuen sivuansiot vaihdelleet 500-1200 euroon kuussa. Mikä ennen meni helsinki-vantaalla, nykyään saa laskuttaa toiselta. Suomen verojärjestelmä myös tasaa mukavasti.

Nuorilla kavereilla monesti näkee, että ovat todella tittelin perään. Huomannut itse vuosien varrella, että palkka ja titteli ei korreloi mitenkään. Viimeisen vuoden sisään tarjottu toimitusjohtajan pestiäkin suhteellisen isosta talosta. Myyntipuheena oli, että paikka tulisi nähdä CV:n kannalta. Sama oli ison suomalaisen pörssiyhtiön henkilöstöpuolen johtopaikassa: Palkka surkea, mutta näyttäisi kuulemma CV:ssä hyvälle. Toisinaan Head-huntattu pestiin ja itsellä innostus kova, mutta palkka olematon. Kannattaisi muistaa, että kapean sektorin asiantuntija saattaa tienata paremmin kuin oma esimiehensä.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
24
Pohjois-Suomessa ohjelmoijana jollain 7-8v kokemuksella ja bruttona alle 2000e/kk. Palkkakuopassa ollaan ja syvällä.
Ei Oulussa, vaan pienemmällä paikkakunnalla.



On osaamista kertynyt ihan tarpeeksi että uskoisin töitä saavani suht helposti isommalta paikkakunnalta. Vaatisi vaan muuton esim. Ouluun ja se on ainoa syy miksi olen nykyisellä palkalla kärvistellyt. Kytkintä nostan mahdollisesti lähitulevaisuudessa.
Oulun seudulla ainakin omalla alalla ollut ongelma, että palkka laskee jos menee ouluun. Jos ei painetta muuttaa Ouluun kannattaa reilun 100 km säteellä huudattaa paikat. Palkka voi olla parempikin kuin Oulussa. Pikkuhiljaa kaverit valuneet Oulusta isoilta taloilta "nyrkkipajoille" paremman työn, palkan ja elinolojen perässä. Itse tuli puolivahingossa maakuntaan eksyttyä, kun valmistumisen jälkeen palkkatarjoukset olivat yli 1000 euroa parempia maakunnassa kuin Oulussa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 490
Oulun seudulla ainakin omalla alalla ollut ongelma, että palkka laskee jos menee ouluun. Jos ei painetta muuttaa Ouluun kannattaa reilun 100 km säteellä huudattaa paikat. Palkka voi olla parempikin kuin Oulussa. Pikkuhiljaa kaverit valuneet Oulusta isoilta taloilta "nyrkkipajoille" paremman työn, palkan ja elinolojen perässä. Itse tuli puolivahingossa maakuntaan eksyttyä, kun valmistumisen jälkeen palkkatarjoukset olivat yli 1000 euroa parempia maakunnassa kuin Oulussa.
Kannattanee ainakin lähestyä eri putiikkeja, luulisi että vaikka ei haku ole päällä niin osaavien ohjelmoijien CV:t reservissä ei ole pahitteeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 823
Juu, ehdottomasti kannattaa lähestyä eri firmoja. Vaikka ei heti olisikaan duunia niin muutaman kuukauden päästä jollakin firmalla saattaa tulla tarve hyvälle kaverille.

Itselläni kävi aikanaan hyvä tuuri kun oli vähän ilmassa sellaista että porukka vähennetään. Soittelin kaverille ja kyselin siltä hommia ja kävi sattumalta sitten tuuri kun tuli lähtö niin jo irtisanomisajalla kaveri soitteli takaisin että nyt tarvittaisiin osaavaa miestä, koska pääsisin käymään... Tosin, olin jo kerinnyt muuallekin avoimia hakemuksia pistää ja parin viikon sisällä tuli useampikin yhteydenotto. Niin, ja tuosta on jo varmaan 6-7 vuotta ja juuri tuli noin kuukausi takaperin puhelu että kiinnostaisiko duuni, yksi noista silloin aikanaan kontaktoiduista firmoista otti yhteyttä. Eli ei se ole ollenkaan turhaa hommaa että lähestyy eri firmoja avoimilla hakemuksilla, ne saattavat vielä vuosienkin päästä ottaa yhteyttä ja kysellä töihin.

Olen pedannut itselleni jo varatyöpaikan valmiiksi jos jostain syystä joudun lähtenään nykyisestä duunista. Entinen duunikaveri vaihtoi jokunen vuosi sitten firmaa ja niillä olisi pulaa osaajista. Siellä olisi valmis paikka ainakin toistaiseksi odottelemassa. Oltiin aika hyviä kavereita tuon kaverin kanssa ja se tuntee mun osaamisen aika hyvin joten hän voi suositella mua pomolleen aika hyvin perustein. Olen tässä välillä kiikkunut kahden vaiheilla että vaihdanko firmaa vai en, välillä tulee nykyisessä paskaa niskaan oikein urakalla mutta välillä taas on hyvinkin mukavaa hommaa eli keskiarvona aikalailla ok homma. Silloin kun osuu useampi "paska osuu tuulettimeen" -viikkoa putkeen käy duunipaikan vaihto mielessä mutta sitten taas alkaa mukavat hommat jolloin ei niin paljoa kiinnosta duunin vaihto. Liksa ei uudessa paikassa olisi ainakaan aluksi yhtään parempi joten sen takia ei kannata vaihtaa hätiköidysti.

Itse tosin olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa että tiedän että duunia on varmasti tiedossa tyyliin viikon sisällä jos hommat syystä tai toisesta loppuu, omalla alalla on melkoinen pula kavereista joilla on valmiiksi osaamista ja työkokemusta. Se onkin sitten eri asia millaista palkkaa kilpailijat suostuvat maksamaan...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 473
Oulun seudulla ainakin omalla alalla ollut ongelma, että palkka laskee jos menee ouluun. Jos ei painetta muuttaa Ouluun kannattaa reilun 100 km säteellä huudattaa paikat. Palkka voi olla parempikin kuin Oulussa. Pikkuhiljaa kaverit valuneet Oulusta isoilta taloilta "nyrkkipajoille" paremman työn, palkan ja elinolojen perässä. Itse tuli puolivahingossa maakuntaan eksyttyä, kun valmistumisen jälkeen palkkatarjoukset olivat yli 1000 euroa parempia maakunnassa kuin Oulussa.
Paitsi että Oulussa on palkkatasot kovassa nousussa kun tekijöistä on pula, erityisesti pankkisektori heittää kovia tarjouksia, erityisesti jos omaa jotakin vähänkään speciaalia osaamista. Ehdottomasti hyvä sauma olisi juuri nyt kilpailuttaa itsensä Oulun IT-markkinoilla, ennenkuin tilanne muuttuu taas huonommaksi.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Oulun seudulla ainakin omalla alalla ollut ongelma, että palkka laskee jos menee ouluun. Jos ei painetta muuttaa Ouluun kannattaa reilun 100 km säteellä huudattaa paikat. Palkka voi olla parempikin kuin Oulussa. Pikkuhiljaa kaverit valuneet Oulusta isoilta taloilta "nyrkkipajoille" paremman työn, palkan ja elinolojen perässä. Itse tuli puolivahingossa maakuntaan eksyttyä, kun valmistumisen jälkeen palkkatarjoukset olivat yli 1000 euroa parempia maakunnassa kuin Oulussa.
Missä 100km säteellä Oulusta nyt yleensä on mitään softajuttuja? Ylivieska, Raahe? Kemi? Kemiin en muuttais vaikka maksaisivat tonnin enemmän kuin nyt.

No itselle merkkaa paljon enemmän muut asiat kuin palkka. Onpa noita palkan perässä firmasta toiseen juoksijoitakin näkynyt nyt pankkibuumin aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Niin. Ihmishenget. Eipä kummempaa. Antaisivat ihmisten kuolla niin eivät olisi riippana yhteiskunnalle. Vai kahvinkeitostako puhut?
Millä tavoin sairaanhoitaja vastaa ihmishengistä? Käsittääkseni tämä vastuu on pääosin lääkäreillä.

Kyllä mä ymmärrän että jos sairaanhoitaja tekee virheen tai työnsä huonosti, niin joku voi jopa kuolla. Mutta sama pätee myös sähkömiehiin, lastentarhanopettajiin, kokkeihin, ja moniin muihin ammatteihin.

Uskon että sairaanhoitajan työ saattaa olla raskasta henkisesti sekä fyysisesti, mutta käsittääkseni itse työtehtävät eivät ole kovin vaikeita eivätkä vaadi erityisen pitkää kouluttautumista tai oppimista. Lisäksi huomattavan iso osa väestöstä on ainakin teoriassa sopivia sairaanhoitajiksi.

Palkkaus noudattaa hyvin pitkälle kysynnän ja tarjonnan lakeja, eli jos sairaanhoitajan työhön kykeneviä on paljon enemmän kuin itse tarve on, niin tuskin ne palkatkaan hirveästi nousee.

En ota kantaa siihen onko nykyinen palkkataso sopiva vai ei.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Millä tavoin sairaanhoitaja vastaa ihmishengistä? Käsittääkseni tämä vastuu on pääosin lääkäreillä.

Kyllä mä ymmärrän että jos sairaanhoitaja tekee virheen tai työnsä huonosti, niin joku voi jopa kuolla. Mutta sama pätee myös sähkömiehiin, lastentarhanopettajiin, kokkeihin, ja moniin muihin ammatteihin.

Uskon että sairaanhoitajan työ saattaa olla raskasta henkisesti sekä fyysisesti, mutta käsittääkseni itse työtehtävät eivät ole kovin vaikeita eivätkä vaadi erityisen pitkää kouluttautumista tai oppimista. Lisäksi huomattavan iso osa väestöstä on ainakin teoriassa sopivia sairaanhoitajiksi.

Palkkaus noudattaa hyvin pitkälle kysynnän ja tarjonnan lakeja, eli jos sairaanhoitajan työhön kykeneviä on paljon enemmän kuin itse tarve on, niin tuskin ne palkatkaan hirveästi nousee.

En ota kantaa siihen onko nykyinen palkkataso sopiva vai ei.
Kuinka kauan lääkäri näkee potilasta vuorokaudessa? 15min? Kaiken muun ajan potilas on hoitajan silmänalla. Hoitaja usein on se joka sen tiedon potilaan voinnista vie lääkärille. Ei ne sitä selvitä. Kuinkahan monta kymmentä tai sataa kertaa olen "pelastanut" lääkärin vääristä arviosta tai jostain muusta virheestä. Hoitaja myös arvioi sen kuka potilas yleensäkään tarvitsee lääkäriä. Jne jne jne.

Lisäksi hoitaja osaa paljon semmosia asioita mitä lääkäri ei osaa. Hoitajat valmistavat lääkkeet esimerkiksi ja antavat ne potilaille, vaativaa? No ei ehkä, mutta eipä lääkärit sitä osaa. Elvytys esimerkiksi on teknisesti hoitajien vastuulla. Lääkäri toki on mukana. Itse olen mukana kouluttamassa lääkäreitä tuossa.

Yksikään sairaala ei pyöri ilman hoitajia mutta ilman lääkäriä se pyörisi.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
759
Lisäksi huomattavan iso osa väestöstä on ainakin teoriassa sopivia sairaanhoitajiksi.
Jos tuo olisi totta niin hartaammin toivoisin etten koskaan ikinä sairastuisi... edes "teoriassa".

Tuo voi toimia jossain TIEDO:lla paremmalla palkalla hyvin tiedetyin seurauksin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
447
Toimehen tullaan yleismies Jantusena. Inssin papereilla mallinnushommia sekä .NET ja PLC-ohjelmointia.
Jonkun verran alle 30k.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Kuinka kauan lääkäri näkee potilasta vuorokaudessa? 15min? Kaiken muun ajan potilas on hoitajan silmänalla. Hoitaja usein on se joka sen tiedon potilaan voinnista vie lääkärille.
Ajankäytön osalta tämä on varmasti näin, mutta eikö vastuu edelleen ole lääkärillä?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Ajankäytön osalta tämä on varmasti näin, mutta eikö vastuu edelleen ole lääkärillä?
Vastuu on viime kädessä toki lääkärillä, mutta todellisuudessahan jos jotain käy molemmat lähtee oikeuteen. Esimerkiksi jos lääkäri määrää väärään lääkkeen/annostuksen ja hoitaja sen antaa lääkkeen antaja on pääasiallisessa vastuussa ja määrääjä toissijaisessa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Jos tuo olisi totta niin hartaammin toivoisin etten koskaan ikinä sairastuisi... edes "teoriassa".
kyllähän se on totta. koulutukseen on helppo päästä. toki on joku soveltuvuushaastattelu, mutta ei käsittääkseni mitään fyysisiä tai muita erityisvaatimuksia, jotka karsisivat ison osan populaatiosta pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
mitä se "vastuu" on?
Menit sohaisemaan ampiaispesään.

Olen kuullut itsekin monta kertaa hoitajien suusta nämä "työni on vastuullista, koska kohteena on ihmishenget" tai "hoitajat hoitavat suurimman osan hoitotyöstä", joilla perustellaan suurempaa palkkaa. Yksi tuttuni on lähihoitaja, joka tekee vuorotyötä (viikonloppu&yövuoro -painotuksella) ja vähän ylitöitä: vuositulot 35000e. Täällä sairaanhoitaja kertoo tienaavansa 47000e.

Kuinka paljon enemmän sitä palkkaa sitten olisi saatava suhteessa koulutuksen kestoon (lähihoitaja 2-3v, sairaanhoitaja 3,5v)? Koulutuksen kestoon suhteutettuna palkka vaikuttaa ihan kohtuulliselta, jos otetaan huomioon vielä se, että hoitoala on yksi varmimpia työllistäjiä.

Ehkäpä palkkanillitys johtuu siitä, että työssä tapaa säännöllisesti hyvin palkattuja ihmisiä (lääkäreitä) ja on sitten kiva alkaa vertaamaan, että "olen ihan yhtä hyvä kuin tuokin". Se, että kalliit lääkärit eivät osallistu potilaan päivittäiseen hoitoon (vaippojen vaihto, lääkkeiden anniskelu yms.) on täysin perusteltua; samalla on täysin perusteltua se, että jos lääkäri tekee sen kapean vastaanottoajan ja taustatiedon valossa huonon päätöksen, niin alempi hoitoketju siihen puuttuu.

Ehkäpä lääkäreiden palkkoja voisi alentaa.

EDIT: Oikeuteen hoitovirheistä -mantra on aika naurettavaa. Korkea on se kynnys että hoitovirheistä mitään tuomioita tulee, silloinkin sakkoja. Jos tieten tahdon laiminlyöt tehtäviä tai olet torspo, ettet maalaisjärjellä tajua ihmisen tilassa tapahtuvaa muutosta, niin tällöin voi seuraamuksia tulla; harvemmin sakkoja kummempaa. Hoitoalalla on kuitenkin ns. hoitopakko kuten viranomaisilla päätöspakko, joten vääräksi osoittautuneet, hoidon kannalta perusteltavissa olevat ratkaisut eivät johda henkilökohtaiseen vastuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
846
Keski-Suomesa pienessä alle 10 hengen firmassa PHP-koodarina (Javaa sivussa) ja brutto 40ke. Sivutoiminimellä koodailen ja viime vuoden verotettava tulos jotain 3600e.

7v tulee kohta siitä kuin valmistuin, koen siltikin että vois palkka sen 10ke parempi olla.

Toisaalta työajat on liukuvat ja teen 4pv viikosta etänä ja pääsen olemaan pienten lapsieni elämässä todella paljon, joten tuskin alle 15ke vuosipalkan nostolla haluaisin ei-etätöihin vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 039
Esimerkiksi jos lääkäri määrää väärään lääkkeen/annostuksen ja hoitaja sen antaa lääkkeen antaja on pääasiallisessa vastuussa ja määrääjä toissijaisessa...
Onko oikeasti muka näin? Eikö lääkäri ole lääkäri juuri siksi että tietää mitä määrätä. Hoitaja sitten vaan antaa lääkkeen määräysten mukaisesti. Eikai hoitajan tehtävään kuulu tietää kaikkea lääkkeistä? Toki varmaan yleisimmistä lääkkeistä ja annostuksista pitäisi tietää, mutta tuskin nyt kaikista niin että tuo olisi hoitajan syytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Onko oikeasti muka näin? Eikö lääkäri ole lääkäri juuri siksi että tietää mitä määrätä. Hoitaja sitten vaan antaa lääkkeen määräysten mukaisesti. Eikai hoitajan tehtävään kuulu tietää kaikkea lääkkeistä? Toki varmaan yleisimmistä lääkkeistä ja annostuksista pitäisi tietää, mutta tuskin nyt kaikista niin että tuo olisi hoitajan syytä.
Kyllä sairaanhoitajien tulee tietää mitä antavat. Heillä tulee olla paljonkin tietoa ja vastuuta.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Menit sohaisemaan ampiaispesään.

Olen kuullut itsekin monta kertaa hoitajien suusta nämä "työni on vastuullista, koska kohteena on ihmishenget" tai "hoitajat hoitavat suurimman osan hoitotyöstä", joilla perustellaan suurempaa palkkaa. Yksi tuttuni on lähihoitaja, joka tekee vuorotyötä (viikonloppu&yövuoro -painotuksella) ja vähän ylitöitä: vuositulot 35000e. Täällä sairaanhoitaja kertoo tienaavansa 47000e.

Kuinka paljon enemmän sitä palkkaa sitten olisi saatava suhteessa koulutuksen kestoon (lähihoitaja 2-3v, sairaanhoitaja 3,5v)? Koulutuksen kestoon suhteutettuna palkka vaikuttaa ihan kohtuulliselta, jos otetaan huomioon vielä se, että hoitoala on yksi varmimpia työllistäjiä.

Ehkäpä palkkanillitys johtuu siitä, että työssä tapaa säännöllisesti hyvin palkattuja ihmisiä (lääkäreitä) ja on sitten kiva alkaa vertaamaan, että "olen ihan yhtä hyvä kuin tuokin". Se, että kalliit lääkärit eivät osallistu potilaan päivittäiseen hoitoon (vaippojen vaihto, lääkkeiden anniskelu yms.) on täysin perusteltua; samalla on täysin perusteltua se, että jos lääkäri tekee sen kapean vastaanottoajan ja taustatiedon valossa huonon päätöksen, niin alempi hoitoketju siihen puuttuu.

Ehkäpä lääkäreiden palkkoja voisi alentaa.

EDIT: Oikeuteen hoitovirheistä -mantra on aika naurettavaa. Korkea on se kynnys että hoitovirheistä mitään tuomioita tulee, silloinkin sakkoja. Jos tieten tahdon laiminlyöt tehtäviä tai olet torspo, ettet maalaisjärjellä tajua ihmisen tilassa tapahtuvaa muutosta, niin tällöin voi seuraamuksia tulla; harvemmin sakkoja kummempaa. Hoitoalalla on kuitenkin ns. hoitopakko kuten viranomaisilla päätöspakko, joten vääräksi osoittautuneet, hoidon kannalta perusteltavissa olevat ratkaisut eivät johda henkilökohtaiseen vastuuseen.
Enemmänkin kyse on siittä että jos vertaa esim vastaavan tasoisen koulutuksen peruspalkkaa niin shn peruspalkka jää sen 200-1000e/kk jälkeen. Sanotaanko jos vertaa esim ahtaajan palkkaa niin ero on iso. Mun tulosta (n 47k) iso osa on lisiä ja ekstroja eri asioista peruspalkka on jotain 30k luokkaa. Lähihoitajan peruspalkka on meidän talossa ~150-200e huononpi. Lisäksi juuri lähihoitajan ja lääkärin välissä tuntuu olevan palkkakuopassa. Vastuu lähihoitajaan verrattuna on huomattavasti isompi. Lääkärin verrattuna pienempi mutta ero palkassa on 3-7k pienempi.

En mä lääkärin palkkaa vaadi vaan peruspalkkaa paremmaksi. Esim joku 500e/kk tekisi jo paljon. Nyt kun lisien leikkaus on taas pöydällä niin alan vaihto käy usealla mielessä. Sitten ehkä ihmiset huomaa mikä ero on hyvän ja huonon hoitajan välillä kun ne SHt jotka istuu kaupankassalla tulee töihin kun muut lähtee pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Enemmänkin kyse on siittä että jos vertaa esim vastaavan tasoisen koulutuksen peruspalkkaa niin shn peruspalkka jää sen 200-1000e/kk jälkeen. Sanotaanko jos vertaa esim ahtaajan palkkaa niin ero on iso. Mun tulosta (n 47k) iso osa on lisiä ja ekstroja eri asioista peruspalkka on jotain 30k luokkaa. Lähihoitajan peruspalkka on meidän talossa ~150-200e huononpi. Lisäksi juuri lähihoitajan ja lääkärin välissä tuntuu olevan palkkakuopassa. Vastuu lähihoitajaan verrattuna on huomattavasti isompi. Lääkärin verrattuna pienempi mutta ero palkassa on 3-7k pienempi.

En mä lääkärin palkkaa vaadi vaan peruspalkkaa paremmaksi. Esim joku 500e/kk tekisi jo paljon. Nyt kun lisien leikkaus on taas pöydällä niin alan vaihto käy usealla mielessä. Sitten ehkä ihmiset huomaa mikä ero on hyvän ja huonon hoitajan välillä kun ne SHt jotka istuu kaupankassalla tulee töihin kun muut lähtee pois.
Suurin paska on se, että kaikille maksetaan taulukkopalkkaa eikä osaamisesta voida maksaa suurempaa (kunnallisella). SOTEn myötä kun yksityisen palvelut yleistynevät, odottaisin sinne tulevan myös normaalin yksityisen mahdollisuudet maksaa osaaville ja tuottaville enemmän.

Vaimo on sairaanhoija ja mitä kuuntelee työntekomotivaatiosta joidenkin kohdalla, niiltä tulisi ottaa se 1000€ pois.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Onko oikeasti muka näin? Eikö lääkäri ole lääkäri juuri siksi että tietää mitä määrätä. Hoitaja sitten vaan antaa lääkkeen määräysten mukaisesti. Eikai hoitajan tehtävään kuulu tietää kaikkea lääkkeistä? Toki varmaan yleisimmistä lääkkeistä ja annostuksista pitäisi tietää, mutta tuskin nyt kaikista niin että tuo olisi hoitajan syytä.
Kyllä se näin on. Lääkkeen antaja on viimekädessä vastuussa. Toki tähän on eri asioita mitkä vaikuttaa ja kyllä se lääkärilläkin asiasta vastuu on, mutta kyllä mun pitää tietää mitä annan, miten paljon, miksi ja mihin. Liian nopeasti et voi antaa etkö myöskään liian hitaasti. Tiettyjä lääkkeitä pitää laimentaa tiettyyn nesteeseen tietyn verran ja tietyllä lailla. Muuttujia on tuhansia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
42
Kyllä sairaanhoitajien tulee tietää mitä antavat. Heillä tulee olla paljonkin tietoa ja vastuuta.
Tämä on totta, mutta käsittääkseni hoitajien vastuulla on vain antaa lääke lääkärien ohjeiden mukaisesti ja heillä ei ole vastuuta esim. Annetusta väärästä annoskoosta jos se vastaa ohjeistusta. Asia on toki eri jos epähuomiossa antavat tuplat määrätystä annoksesta.

Tähän olisi kiva saada henkilöltä joka asiasta tietää vahvistus mielellään kättä pidempää apuna käyttäen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Tämä on totta, mutta käsittääkseni hoitajien vastuulla on vain antaa lääke lääkärien ohjeiden mukaisesti ja heillä ei ole vastuuta esim. Annetusta väärästä annoskoosta jos se vastaa ohjeistusta. Asia on toki eri jos epähuomiossa antavat tuplat määrätystä annoksesta.

Tähän olisi kiva saada henkilöltä joka asiasta tietää vahvistus mielellään kättä pidempää apuna käyttäen.
Kyllä se vain niin tuosta vaimolta kysyttynä on. Sairaanhoitajan tulee varmistaa annoskoon oikeellisuus ja kyllä näin käykin satunnaisesti, että lääkäri epähuomiossa kirjoittaa väärän määrän.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
42
Kyllä se vain niin tuosta vaimolta kysyttynä on. Sairaanhoitajan tulee varmistaa annoskoon oikeellisuus ja kyllä näin käykin satunnaisesti, että lääkäri epähuomiossa kirjoittaa väärän määrän.
Ok. No sitten kait pitää opastaa lääkäriliittoa.

Lääkäri vastaa lääkkeiden määräämisestä ja lääkemääräysten oikeel- lisuudesta. Lääkkeen jakanut tai annostellut työntekijä vastaa siitä, että lääkettä annetaan lääkärin määräyksen mukaisesti. Jokainen lääkehoitoa toteuttava tai siihen osallistuva kantaa siis vas- tuun omasta toiminnastaan.
https://www.superliitto.fi/site/assets/files/4599/turvallisen_laakehoidon_opas.pdf

En koko dokkaria tässä ajassa lukenut, mutta tuo sattui silmään.

E: sanotaan nyt sen verran että itseä ei kiinnosta vittuakaan kuka on vastuussa, mutta ärsyttää kun huudellaan et vastuuta on vaikka muille jakaa ja oikeudessa tavataan jos mokaan. Mut kun asiaa pengotaan, niin ei se sitten ihan näin ollutkaan. Sama koskee toki muitakin aloja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Ok. No sitten kait pitää opastaa lääkäriliittoa.



https://www.superliitto.fi/site/assets/files/4599/turvallisen_laakehoidon_opas.pdf

En koko dokkaria tässä ajassa lukenut, mutta tuo sattui silmään.
Tottakai ensisijainen vastuu on lääkärillä ja jos ero on pieni, ei hoitajaa varmastikaan tuomita, mutta jos ero on esim. tuplat normaalista niin kyllä siinä on se annostelijakin raastuvassa. Kyllä niitä vastuullisia on monessa asiassa paljon enemmän kuin vain yksi. Ihan muussakin työelämässä. Ihmeellistä mustavalkoisuutta sinulta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Enemmänkin kyse on siittä että jos vertaa esim vastaavan tasoisen koulutuksen peruspalkkaa niin shn peruspalkka jää sen 200-1000e/kk jälkeen. Sanotaanko jos vertaa esim ahtaajan palkkaa niin ero on iso. Mun tulosta (n 47k) iso osa on lisiä ja ekstroja eri asioista peruspalkka on jotain 30k luokkaa. Lähihoitajan peruspalkka on meidän talossa ~150-200e huononpi. Lisäksi juuri lähihoitajan ja lääkärin välissä tuntuu olevan palkkakuopassa. Vastuu lähihoitajaan verrattuna on huomattavasti isompi. Lääkärin verrattuna pienempi mutta ero palkassa on 3-7k pienempi.

En mä lääkärin palkkaa vaadi vaan peruspalkkaa paremmaksi. Esim joku 500e/kk tekisi jo paljon. Nyt kun lisien leikkaus on taas pöydällä niin alan vaihto käy usealla mielessä. Sitten ehkä ihmiset huomaa mikä ero on hyvän ja huonon hoitajan välillä kun ne SHt jotka istuu kaupankassalla tulee töihin kun muut lähtee pois.
Ei kannata verrata sellaisien alojen palkkoja, jossa on vähän työvoimaa mutta rahallisesti paljon pelissä (kuten ahtaajat, paperimiehet); kyseisien alojen palkat on onnistuneen AY-toiminnan(/kartellin) tulosta. Jos ahtaajat menee lakkoon, nillitys on suunnaton, mutta jos he ovat lakossa, niin Suomen vienti kärsii; ahtaajia on niin vähän että on helpompi vaan maksaa.

Periaatteessa myös sairaanhoitajat voisivat tehdä samanlaisia lakkoukaaseja, mutta kun palkat tulee käytännössä julkiselta sektorilta, alalla on paljon ihmisiä ja pelissä ihmishenkiä, niin eipä tuo lakkokortti oikein toimi (vai jättäisitkö oikeasti ihmiset kuolemaan sairaaloihin? okei, lakon aikana kriittinen hoito tuskin kärsii).

Veikkaan että sairaanhoitajien alanvaihto on äärettömän pientä. Mihin sieltä vaihtaa kun koulutus on aika spesifiä? Ja kaupankassalla on paljon huonommat palkat.

Jos 500e/kk (bruttona) lisää halajat, niin verot huomioiden tuo olisi ~300e/kk. Kilpailuta sähkö, vakuutukset, laske asteella asunnon lämpötilaa, vähennä auton käyttöä / luovu perheen kakkosautosta; haluamasi summan verran saa säästettyä suhteellisen helposti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 622
Kyllä se näin on. Lääkkeen antaja on viimekädessä vastuussa. Toki tähän on eri asioita mitkä vaikuttaa ja kyllä se lääkärilläkin asiasta vastuu on, mutta kyllä mun pitää tietää mitä annan, miten paljon, miksi ja mihin. Liian nopeasti et voi antaa etkö myöskään liian hitaasti. Tiettyjä lääkkeitä pitää laimentaa tiettyyn nesteeseen tietyn verran ja tietyllä lailla. Muuttujia on tuhansia.
Tähän on pakko lainata omaa työpaikan johtajan lempilausetta: "Kyseessä on ammattitaito, ja siihen kuuluvat asiat." Tietenkin henkilön pitää osata omaan työnkuvaansa kuuluvat asiat. En itsekään voi todeta kämmin sattuessa, että vika oli työnjohdon, koska sillä on suurempi palkka.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Jos 500e/kk (bruttona) lisää halajat, niin verot huomioiden tuo olisi ~300e/kk. Kilpailuta sähkö, vakuutukset, laske asteella asunnon lämpötilaa, vähennä auton käyttöä / luovu perheen kakkosautosta; haluamasi summan verran saa säästettyä suhteellisen helposti.
Lisät nousee myös kun peruspalkka nousee. Eli periaatteessa palkka nousee enemmän.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Tähän on pakko lainata omaa työpaikan johtajan lempilausetta: "Kyseessä on ammattitaito, ja siihen kuuluvat asiat." Tietenkin henkilön pitää osata omaan työnkuvaansa kuuluvat asiat. En itsekään voi todeta kämmin sattuessa, että vika oli työnjohdon, koska sillä on suurempi palkka.
Tietenkin. Kyseessä olikin se että sairaanhoitajan työ ei ole vaativaa koska lääkäri määrä mitä teet jne...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
635
Mene vaikka Norjaan töihin. Aivan turha ruinata mitään kolmen tonnin peruspalkkaa sh:na.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Tottakai ensisijainen vastuu on lääkärillä ja jos ero on pieni, ei hoitajaa varmastikaan tuomita, mutta jos ero on esim. tuplat normaalista niin kyllä siinä on se annostelijakin raastuvassa. Kyllä niitä vastuullisia on monessa asiassa paljon enemmän kuin vain yksi. Ihan muussakin työelämässä. Ihmeellistä mustavalkoisuutta sinulta.
Sairaanhoitajan työhön kuuluu antaa lääkärin määräämä annos. No, vastuu on eri tasoista kun kyseessä on ihmishenki eikä omaisuus, mutta entäs sitten? Jos nämä annostelut tai laimennuslaskut tuntuu vaikeilta/stressaavilta, niin vaihda alaa tai työtehtävää; eivät ne nyt mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Kaiken "oikeudessa ollaan" puheiden katteeksi olisi hyvä saada nyt tilastot tiskiin, että kuinka paljon syytteitä on edes nostettu ja kuinka moni on edes johtanut tuomioon. Veikkaanpa, että aika vähän.

Hoitovirheet: Olisiko nämä 17 kuolemaa voitu estää? - Aamulehti
"16. Kantelu: Yliopistollisen sairaalan yhteispäivystyksessä huonokuntoinen vatsakipuinen potilas käännytettiin hakemaan lähete terveyskeskuksesta. Potilaalla oli krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus. Hän hakeutui päivystykseen vatsakipujen, veriulosteiden ja heikentyneen yleiskunnon vuoksi. Sairaanhoitaja kuitenkin käännytti hänet hakemaan ensin lähetettä terveyskeskuksesta, vaikka hänet olisi pitänyt ottaa heti tutkittavaksi. Potilaalla oli suolen puhkeama ja vatsakalvon tulehdus. Hänet leikattiin, mutta hän menehtyi vaikeaan sairauteensa.

Huomautus: Sairaanhoitajan olisi pitänyt ymmärtää tilan vakavuus, eikä käännyttää potilasta. Hänelle annettiin huomautus."

Kuolemaanjohtaneesta hoitovirheestä sakot lappilaishoitajalle
"Lapin keskussairaalan sairaanhoitaja on tuomittu sakkoihin kuolemaanjohtaneesta hoitovirheestä.

Rangaistus on 60 päiväsakkoa eli 600 euroa.

Hoitaja oli huolimattomuuttaan laittanut väärän lääkelaimennoksen kipupumppuun."

Halvalla lähti ihmishenki, mutta enpä tuosta nyt enempää antaisi, kun kyseessä oli huolimattomuus. Vaikka ei voi verrata, niin samanlaisesta mokasta tekniikan alalla saisi varmaan potkut (juttu ei kerro, saiko sairaanhoitaja potkut; tuskin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Sairaanhoitajan työhön kuuluu antaa lääkärin määräämä annos. No, vastuu on eri tasoista kun kyseessä on ihmishenki eikä omaisuus, mutta entäs sitten? Jos nämä annostelut tai laimennuslaskut tuntuu vaikeilta/stressaavilta, niin vaihda alaa tai työtehtävää; eivät ne nyt mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Kaiken "oikeudessa ollaan" puheiden katteeksi olisi hyvä saada nyt tilastot tiskiin, että kuinka paljon syytteitä on edes nostettu ja kuinka moni on edes johtanut tuomioon. Veikkaanpa, että aika vähän.

Hoitovirheet: Olisiko nämä 17 kuolemaa voitu estää? - Aamulehti
"16. Kantelu: Yliopistollisen sairaalan yhteispäivystyksessä huonokuntoinen vatsakipuinen potilas käännytettiin hakemaan lähete terveyskeskuksesta. Potilaalla oli krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus. Hän hakeutui päivystykseen vatsakipujen, veriulosteiden ja heikentyneen yleiskunnon vuoksi. Sairaanhoitaja kuitenkin käännytti hänet hakemaan ensin lähetettä terveyskeskuksesta, vaikka hänet olisi pitänyt ottaa heti tutkittavaksi. Potilaalla oli suolen puhkeama ja vatsakalvon tulehdus. Hänet leikattiin, mutta hän menehtyi vaikeaan sairauteensa.

Huomautus: Sairaanhoitajan olisi pitänyt ymmärtää tilan vakavuus, eikä käännyttää potilasta. Hänelle annettiin huomautus."
En minä ole ollut antamassa enempää liksaa sairaanhoitajille, nyt vähän valoja päälle. Kommentoin vain tuohon vastuu kysymykseen. Dynamiikkaa toivon SOTEn tuovan, eli osaaville voidaan maksaa enemmän ja paskoille sitten vähemmän.

Ja jos ei nyt vielä ollut selvää, niin itsehän olen ihan eri alalla hommissa. Siinä muropalkkaa oma liksa kolkuttelee, mutta ei vielä ihan siellä olla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
42
En minä ole ollut antamassa enempää liksaa sairaanhoitajille, nyt vähän valoja päälle. Kommentoin vain tuohon vastuu kysymykseen. Dynamiikkaa toivon SOTEn tuovan, eli osaaville voidaan maksaa enemmän ja paskoille sitten vähemmän.

Ja jos ei nyt vielä ollut selvää, niin itsehän olen ihan eri alalla hommissa. Siinä muropalkkaa oma liksa kolkuttelee, mutta ei vielä ihan siellä olla.
Vastuu homma tuli selväksi : lääkäri vastaa määristä, hoitaja vastaa operatiivisesta puolesta. Tästä on mustaa valkoisella ja esimerkkien perusteella jälkimmäisen tekemästä mokasta selviää sakoilla tai läpsyllä sormille.

Nyt voidaan keskustella miksi vitussa muun muassa melko yksinkertaisten +/- laskujen suorittamisesta pitäisi maksaa 50k vuodessa plus lisät?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
En minä ole ollut antamassa enempää liksaa sairaanhoitajille, nyt vähän valoja päälle. Kommentoin vain tuohon vastuu kysymykseen. Dynamiikkaa toivon SOTEn tuovan, eli osaaville voidaan maksaa enemmän ja paskoille sitten vähemmän.

Ja jos ei nyt vielä ollut selvää, niin itsehän olen ihan eri alalla hommissa. Siinä muropalkkaa oma liksa kolkuttelee, mutta ei vielä ihan siellä olla.
mitäs luulet miten tää dynamiikka käytännös onnistuu koska tässä maassa on ammattiliitot? juuh turhaa kuvittelet tollasta, liitot vaatii kaikille sen palkankorotuksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
Vastuu homma tuli selväksi : lääkäri vastaa määristä, hoitaja vastaa operatiivisesta puolesta. Tästä on mustaa valkoisella ja esimerkkien perusteella jälkimmäisen tekemästä mokasta selviää sakoilla tai läpsyllä sormille.

Nyt voidaan keskustella miksi vitussa muun muassa melko yksinkertaisten +/- laskujen suorittamisesta pitäisi maksaa 50k vuodessa plus lisät?
Ei pitäisikään. Mutta osaaville voisi maksaa 37k€ ja paskoille 25k€. Osaava hoitaja kun varmistaa sen, että vain hoitoa tarvitsevat rasittavat järjestelmää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 942
mitäs luulet miten tää dynamiikka käytännös onnistuu koska tässä maassa on ammattiliitot? juuh turhaa kuvittelet tollasta, liitot vaatii kaikille sen palkankorotuksen.
Äänestä oikein.

Kyllähän monella alalla palkoissa on osaamisen ja tehokkuuden mukaan vaihtelua, vaikka kuinka olisi ammattiliittoja. Toki sitten on paperipaska-aloja jossa palkat neuvotellaan luottamusmiehen kanssa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
Äänestä oikein.

Kyllähän monella alalla palkoissa on osaamisen ja tehokkuuden mukaan vaihtelua, vaikka kuinka olisi ammattiliittoja. Toki sitten on paperipaska-aloja jossa palkat neuvotellaan luottamusmiehen kanssa...
itse olen äänestänyt jo aikoja sitten eroamalla ammattiliitosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
En minä ole ollut antamassa enempää liksaa sairaanhoitajille, nyt vähän valoja päälle. Kommentoin vain tuohon vastuu kysymykseen. Dynamiikkaa toivon SOTEn tuovan, eli osaaville voidaan maksaa enemmän ja paskoille sitten vähemmän.

Ja jos ei nyt vielä ollut selvää, niin itsehän olen ihan eri alalla hommissa. Siinä muropalkkaa oma liksa kolkuttelee, mutta ei vielä ihan siellä olla.
Vähän turhaan lainasin sinua. Vastuukysymys ärsyttää; monessa työssä on vastuuta ja enemmistö ihmisistä kokee oman vastuunsa suuremmaksi kuin se on, mutta tämän hoitajien vastuunillityksen olen kuullut aikaisemminkin ja sitä perustellaan aina sillä, että kohteena on ihmishenki.

Sinänsä samaa mieltä tarkoittamastasi SOTEn dynamiikasta, mutta mitenköhän tuon palkan sitten antaisi määräytyä. Esimies päättää, eli esimies voi suosia myös sitä löysäilijää? Jos taas joku mittari, kuinka paljon potilaita on hoidettu, niin hoitoalalla vauhti ei korvaa laatua. Vaikeita kysymyksiä. Ehkäpä joku työtehtävien haastavuuteen liittyviä palkanlisiä, ja näitä työtehtäviä pääsisivät suorittamaan vain osaavat kaverit, jotka hoitavat ne vielä säällisessä ajassa (tosin nyt ei oltaisi kaukana taulukkopalkoista).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 885
Ei pitäisikään. Mutta osaaville voisi maksaa 37k€ ja paskoille 25k€. Osaava hoitaja kun varmistaa sen, että vain hoitoa tarvitsevat rasittavat järjestelmää.
Niin... Vaikka kaikki hoidot ja lääkitykset ovat lääkärin määräyksen takana, niin on hyvä muistaa että ensinnäkin se lääkäri tapaa sen potilaan vuodeosastolla kuitenkin vain kerta vuorokauteen ja viikonloppuisin ei välttämättä ollenkaan.

Sairaalat, kun ne akuutisti sairaita hoitavat, niin paljon kerkeää virrata vettä aurajoessa, ennenkuin lääkäri on taas potilasta tapaamassa. Kyllähän osaava hoitaja pystyy lyhentämään potilaan sairaalassaolo aikaa hyvinkin radikaalisti. On tiettyjä tapauksia että otetaan virtsanäytteitä ja verikokeita ilman että lääkäri käy potilasta välissä tapaamassa. Parhaimmillaan saadaan suonensisäiset antibiootit menemään vuorokautta aiemmin kun on havainnoitu kunnolla sitä vointia. Osaava hoitaja tekee simppelit vuoteenvierus tutkimukset esitietojen perusteella ilman että lääkäri niitä joutuu pyytämään tai selvittää potilaan kotiutumismahdollisuudet jo kierrolle valmiiksi.
On aina muistettava, että lääri tietää potilaasta vain sen mitä potilas kertoo, mitä hän saa tutkimuksilla selville ja mitä papereissa aiemmin lukee... Se loppu tieto tulee niiltä hoitajilta.
Ylipäätänsä se, millainen kyky hoitajalla on tarkkailla potilaan voinnin muutosta, siinä on hirvittävän suuria eroja ja varhaisella puuttumisella saatetaan säästää huimia summia verorahoja... Ne voinnin muutokset kun eivät siihen kierron aikaan lähtökohtaisesti osu.

Mutta... silti sinulle maksetaan sama palkka kuin kollegalle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 912
Ei pitäisikään. Mutta osaaville voisi maksaa 37k€ ja paskoille 25k€. Osaava hoitaja kun varmistaa sen, että vain hoitoa tarvitsevat rasittavat järjestelmää.
Eikö sairaanhoitajat kuulu siihen julkisen puolen kannustinjärjestelmään, jossa peruspalkan päälle maksetaan 0 - 50 % henkilökohtainen lisä?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 912
Enemmänkin kyse on siittä että jos vertaa esim vastaavan tasoisen koulutuksen peruspalkkaa niin shn peruspalkka jää sen 200-1000e/kk jälkeen.
Mielestäni ei ole kovin mielekästä verrata duunariammatin palkkaa asiantuntijan vastaavaan. Yleensä vastaavan koulutustason töissä puhutaan asiantuntijoista, jotka neuvottelevat itse palkkansa. Mukaan mahtuu itseni kaltaisia vätyksiä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa neuvotella. Meidän näkökulmastamme se SH:n palkka on ihan kilpailukykyinen.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
362
Koulutuksena kone-di. Valmistuin '12, minkä jälkeen tein suunnittelutyötä. Nyt on pari vuotta ollut aika paljon laajempi työnkuva suurehkossa kansainvälisessä teollisuuslaitteita toimittavassa firmassa sisältäen edelleen hiukan omaa suunnittelutyötä, alihankkijasuunnittelijoiden paimentamista, projektinhallintaa ja asennusvalvontaa. Bruttopalkka 3300€/kk, lisäksi asennuskeikoilta ja matkoilta päivärahat, kilometrit ja mahdolliset ylityöt.

Vähän palkkakuopassa koen olevani vastuun määrään sekä osaamis- ja koulutustasoon nähden. Melkein samoihin pääsi pelkillä suunnitteluhommillakin.
Kannattaa käydä testaamassa TEKin palkkanosturia. Valitset tilanteeseesi sopivat lähtöarvot niin saat jotain vertailukohtaa valmistumisvuoden perusteella. Mainitsemillasi vajavaisilla tiedoilla arvoin, että palkkasi menee alle samassa asemassa olevien mediaanin ehkä jopa tuonne alakvartiilin (25 %) rajoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 169
Kannattaa käydä testaamassa TEKin palkkanosturia. Valitset tilanteeseesi sopivat lähtöarvot niin saat jotain vertailukohtaa valmistumisvuoden perusteella. Mainitsemillasi vajavaisilla tiedoilla arvoin, että palkkasi menee alle samassa asemassa olevien mediaanin ehkä jopa tuonne alakvartiilin (25 %) rajoille.
Palkkanosturi testattu ja tosiaan tuonne mediaanin ja alakvartiilin väliin sijoittuu vähän valinnoista riippuen. Uuden esimiehen kanssa on tarkoitus ottaa asia puheeksi lähiaikoina.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
465
Mitä tulee lääkäreiden palkkoihin, niin missään muussa työssä ei kaikki vastavalmistuneet saa heti kättelyssä vähintään 6000e/kk bruttotuloja.
Tuo nyt on ihan sheissea. Vastavalmistunut lääkäri voi saada 6 vuoden yliopisto-opintojen jälkeen julkisella 6000 e/kk mennessään terveyskeskukseen keikalle esim 9 kk:ksi (minkä moni tekeekin, kun kuuluu erikoistumiseen). Kuitenkin suuri osa lääkäreistä tekee erikoistuvan lääkärin töitä sairaalassa (ja itse asiassa erikoistumiseen kuuluukin sairaalatyötä yleensä esim 3-5 vuotta). Erikoistuvan lääkärin palkka on noin 3500 e/kk, tätä jatkuu keskimäärin 6 vuotta samalla aina välillä asuinpaikkaa muuttaen työn perässä ja erikoistuvat ovat niitä, jotka maamme sairaaloita pyörittävät. Erikoislääkärit käyvät sitten kommentoimassa annettua hoitoa, johtamassa osastokiertoja ja lyömässä nimensä alle.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
253
Tuo nyt on ihan sheissea. Vastavalmistunut lääkäri voi saada 6 vuoden yliopisto-opintojen jälkeen julkisella 6000 e/kk mennessään terveyskeskukseen keikalle esim 9 kk:ksi (minkä moni tekeekin, kun kuuluu erikoistumiseen). Kuitenkin suuri osa lääkäreistä tekee erikoistuvan lääkärin töitä sairaalassa (ja itse asiassa erikoistumiseen kuuluukin sairaalatyötä yleensä esim 3-5 vuotta). Erikoistuvan lääkärin palkka on noin 3500 e/kk, tätä jatkuu keskimäärin 6 vuotta samalla aina välillä asuinpaikkaa muuttaen työn perässä ja erikoistuvat ovat niitä, jotka maamme sairaaloita pyörittävät. Erikoislääkärit käyvät sitten kommentoimassa annettua hoitoa, johtamassa osastokiertoja ja lyömässä nimensä alle.
Jotakuinkin näin. Erikoistuvat tienaavat päivystämällä. Erikoisala kohtaista on erikoislääkärin rooli sit. Esim lasten- ja naistentaudeilla erikoislääkärin rooli onkin sit merkittävämpi mut muuten se menee juuri noin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 690
Viestejä
4 316 027
Jäsenet
72 106
Uusin jäsen
Casagrande

Hinta.fi

Ylös Bottom