Palkkakeskustelu

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Työpaikan vaihto saattaa olla ajankohtaista. Onko muilla kokemusta irtisanomisajan sanktioiden maksattamisesta uudella työnantajalla? Vai oletteko kiltisti odotelleet ajan loppumista tai maksaneet jopa itse?
Siis meinasitko lähteä kävelemään kesken irtisanomisaikaa tuosta vaan vai mitä ihmettä? Älä tee sitä, aika "dick move" ja sana kyllä kiirii. Tietty jos työnantajan kanssa saa asian sovittua, niin sitten ei toki mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Ei irtisanomisajalla lähtemisestä mitään erillistä "sanktiota" pitäisi tulla, paitsi että et tietenkään saa siltä ajalta palkkaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Ei irtisanomisajalla lähtemisestä mitään erillistä "sanktiota" pitäisi tulla, paitsi että et tietenkään saa siltä ajalta palkkaa.
Periaatteessa työnantaja kai voisi haastaa oikeuteen ja vaatia korvauksia aiheutuneista vahingoista. Vaikka epätodennäköistä, että työnantaja viitsisi niin tehdä, niin en kyllä missään nimessä voi suositella. Riski oikeudenkäynnistä on yksi asia ja toinen asia on sitten se, että kaikki tietävät, ettei työntekijään voi luottaa.

Jos nyt haluaa lähteä kesken irtisanomisajan, niin varmaan paras olisi vain kysyä työnantajalta, että onnistuisiko, että työsuhde puretaan samantien, palkanmaksu lakkaa ja työntekovelvoite lakkaa jne. Voisi kuvitella, että tämä voisi jopa onnistua ilman mitään erillisiä korvauksia. Jos ei, niin seuraavaksi ehdottaa, että myöskään kuluneen kuukauden palkkaa ei tarvitse maksaa ja koittaa saada uudelta työnantajalta vastaavan aloitusrahan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ketkä "kaikki" siitä "tietäisivät"? Työnantajilla whatsapp-ryhmä jossa juorutaan työntekijöistä? :rofl: Uudelle työnantajalle voi sitten vaikka kertoa pienen valkoisen valheen. Tuskin vanhasta paikasta kuitenkaan kaipaa ketään suosittelemaan jos aikoo muutenkin lähteä irtisanomisajalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Ei irtisanomisajalla lähtemisestä mitään erillistä "sanktiota" pitäisi tulla, paitsi että et tietenkään saa siltä ajalta palkkaa.
Jos pykälien mukaan mennään:
Onko irtisanomisaikaa aina noudatettava? - Vastaus - Työsuojelu
Onko irtisanomisaikaa aina noudatettava?
Työsuhteen päättyminen
Kyllä, elleivät työntekijä ja työnantaja ole sopineet toisin.

Jos työnantaja ei noudata irtisanomisaikaa, hän on velvollinen maksamaan työntekijälle irtisanomisajalta täyden palkan lomakorvauksineen.

Jos työntekijä ei noudata irtisanomisaikaa, hän on velvollinen maksamaan työnantajalle irtisanomisajan palkkaa vastaavan summan vahingonkorvauksena.
On sitten eri asia hakeeko työnantaja noita korvauksia, mutta jos on pienet piirit niin kannattaa miettiä kannattaako polttaa siltoja takanaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Ketkä "kaikki" siitä "tietäisivät"? Työnantajilla whatsapp-ryhmä jossa juorutaan työntekijöistä? :rofl: Uudelle työnantajalle voi sitten vaikka kertoa pienen valkoisen valheen. Tuskin vanhasta paikasta kuitenkaan kaipaa ketään suosittelemaan jos aikoo muutenkin lähteä irtisanomisajalla.
Alasta ja piireistä riippuen "joku" tietää aina. Itse vastailen säännöllisesti kysymyksiin, että osaanko kertoa jotain siitä ja siitä henkilöstä, näytit olevan samassa firmassa töissä 15 vuotta sitten. Jos ko. henkilö olisi liian räikeästi rikkonut sopimuksia, niin toki vinkkaisin, että voi olla riskihenkilö. Onneksi so far on saanut lähinnä kertoa, että hyvä tyyppi, kannattaa palkata. Viimeksi tänään. Yhden kerran olen joutunut suosittelemaan, että ei oteta hakijaa töihin.

Kohtuullisen vanhanaikainen näkemys, että työnantajat keskenään jotenkin juoruilisivat. Kyllä ne verkostot ovat työnantajien ja työntekijöiden "yhteiset". Jollain perusduunarialalla ei varmaan ketään edes kiinnosta, mutta kun mennään vaativimpiin hommiin, on asia eri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Kohtuullisen vanhanaikainen näkemys, että työnantajat keskenään jotenkin juoruilisivat. Kyllä ne verkostot ovat työnantajien ja työntekijöiden "yhteiset". Jollain perusduunarialalla ei varmaan ketään edes kiinnosta, mutta kun mennään vaativimpiin hommiin, on asia eri.
En välttämättä lähtisi ajatuksesta, ettei perusduunarin taustoja kyseltäisi, varsinkaan jos entisten työnantajien joukossa on tuttuja.

Itselläni on ollut tilanne, että ensimmäisellä käynnillä on ollut varsin nihkeä vastaanotto työnantajan puolelta, mutta yllättäen parin päivän päästä on soitettu intoa puhkuen voisinko käydä uudelleen. Tiesin jo ennen ensimmäistä käyntiä, että kyseisen firman omistajat olivat hyviä tuttuja entisen pomon kanssa, joka oli oma-aloitteellisesti suostumassa suosittelijaksi jos vain olisi tarvetta. Ja ihan perus rividuunarin paikka oli kyseessä.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Idiootit jotka eivät osaa laskea eivät poista sitä faktaa, että Suomalainen progressio on kohtuuton. ~3800€/kk ansion kohdalla keskimäärin ylitetään 50% rajaveroaste. Jos sitä ei pidä kohtuuttomana niin on kyllä puhdas kommunisti.
Eikä pidä unohtaa miljardeja muita veroja ja valtion markkinahäiriköintiä, yksilövapauksiin puuttumisia yms. Jos vain suinkin mahdollista niin suosittelen vahvasti kaikille vähänkään enemmän tienaaville Suomesta pois muuttoa. Itse muutin jokin aika sitten tekemään samoja IT-alan hommia ja vaikka kk-bruttopalkka tippui sadoilla euroilla niin nettotulot nousivat n. 500e/kk. :D Puhumattakaan toki järkyttävästä ostovoimabuustista mikä lienee tapahtuu käytännössä aina kun Suomesta lähtee muualle ellei kyseessä ole Norja tai Sveitsi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
500 euron nettolisällä minä en kyllä persettäni edes nostaisi suomalaiselta penkiltä, jos tarkoitus ulkomaillelähtöön olisi pelkästään taloudellinen päätös. Tuon kun kertoo 4-6 niin sitten ehkä saattaisi alkaa kiinnostamaan.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
500 euron nettolisällä minä en kyllä persettäni edes nostaisi suomalaiselta penkiltä, jos tarkoitus ulkomaillelähtöön olisi pelkästään taloudellinen päätös. Tuon kun kertoo 4-6 niin sitten ehkä saattaisi alkaa kiinnostamaan.
Toki sen miten ulkomaille lähtemisen ylipäätään kokee (negatiivinen/positiivinen) on ihan eri asia, mutta siitäkin huolimatta pelkän nettolisän tuijottaminen ilman ostovoiman huomioimista, uramahdollisuuksien tutkimista yms. on lievästi sanottuna hölmöä ellei toki ole jonkinlainen obsessio asiaan. Toiseksi jos luit viestin kunnolla niin lienee ymmärsit että tuo tulovertailu liittyi verotukseen ja veroprosentteihin yleensä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Toki sen miten ulkomaille lähtemisen ylipäätään kokee (negatiivinen/positiivinen) on ihan eri asia, mutta siitäkin huolimatta pelkän nettolisän tuijottaminen ilman ostovoiman huomioimista, uramahdollisuuksien tutkimista yms. on lievästi sanottuna hölmöä ellei toki ole jonkinlainen obsessio asiaan. Toiseksi jos luit viestin kunnolla niin lienee ymmärsit että tuo tulovertailu liittyi verotukseen ja veroprosentteihin yleensä.
Luin minä viestisi, mutta oli syynä verot, parempi palkka tai mikä tahansa muu asia, niin 500 euron nettotulon lisäys on kuitenkin todella vähän siitä hyvästä, että muuttaa kokonaan toiseen maahan. Näin minä sen vain näen. Omalla kohdalla ulkomaillemuutossa palkan, verotuksen ja ostovoiman muutoksien takia Suomessa olisi bruttopalkan pitänyt nousta noin 6 kertaiseksi, että tilanne olisi ollut sama kuin ulkomailla asuessa. Enkä edes tehnyt mitään "massiduunia", jossa ansaintamahdollisuudet olisi vielä voineet olla pari astetta korkeammat.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Luin minä viestisi, mutta oli syynä verot, parempi palkka tai mikä tahansa muu asia, niin 500 euron nettotulon lisäys on kuitenkin todella vähän siitä hyvästä, että muuttaa kokonaan toiseen maahan. Näin minä sen vain näen.
Niin no syy miksi suosittelin tuota yleisesti ei liity tuohon maagiseen 500e johon jotenkin tunnut takertuneen vaan tuohon koko pointtiin että vaikka palkka laskee melkein saman verran bruttona niin nettonousu on samaa luokkaa. Eli kyse ei ole mistään hardkoodatuista summista vaan reilusti pienemmästä verotuksesta.

Mitä itseeni tulee niin kokisin jo ulkomaille muuton ylipäätään arvokkaana ja se että saa lisää palkkaa on lähinnä vain kirsikoita kerman päälle. Oma palkkani oli Suomessa ollessani reilusti yläpäätä ja Suomen marginaalituloverotuksen piirissä jos olisin halunnut saada saman palkkabuustin eli n. 1000e bruttolisäyksen olisin sen hetkisestä tasostani saanut ainakin vääntää useamman vuoden "firman miehenä" ja ottaa reilusti enemmän vastuuta ellen jopa vaihtaa päätoimista työtäni.
Nyt sen sijaan jatkan tehden samaa duunia, palkkakasvua sen piirissä on vielä reilusti jäljellä (esim. syksyllä nousee toiset mokomat lisää), asun miljoonakaupungin ydinkeskussa 100 neliön modernissa highrise kämpässä, voin liikkua jatkuvasti taksilla, voin palkata oman sisäkön ja syödä aina ravintoloissa sekä alepa-kassin kanssa räntäsateessa ryömimisen voi vaihtaa arskoihin ja säästöön jää saman verran kuin Suomessa.

Efektiivisesti puhumaan samasta kuin Suomessa olisi saanut useiden tonnien lisänettopalkan. Toki säälle ja muille opportunity cost:lle joille ei voi mitään on vaikea laittaa hintalappua, mutta ilmankin niitä näin jälkikäteen ajateltuna olisin lähtenyt vaikka palkka oli laskenutkin. :cigar2:

Jos meinaat jäädä odottelemaan 3000e nettopalkkabuustia niin en pidättelisi hengitystä ellet a) ole nyt erittäin paskapalkkainen b) omaa jotain todella nicheä spessuosaamista jota joku ulkomaalainen yhtiö tarvii c) muuta kalliiseen verovapaaseen paikkaan kuten Dubaihin tms. Toki siellä sitten vuokrakämpät maksavat 2000-3000e/kk eikä muutenkaan elämä ole ihan ilmaista, mutta jos ne nettopalkan korotus paperilla on absolute fetish ilman sen kummempaa huolta elinkustannuksista niin mikäs siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
421
Hyvä että edes pääsee itä suomessa 18k nettona vuoteen joka on ihan perus duunari hommaa joka on fyysisesti raskasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Jos meinaat jäädä odottelemaan 3000e nettopalkkabuustia niin en pidättelisi hengitystä ellet a) ole nyt erittäin paskapalkkainen b) omaa jotain todella nicheä spessuosaamista jota joku ulkomaalainen yhtiö tarvii c) muuta kalliiseen verovapaaseen paikkaan kuten Dubaihin tms. Toki siellä sitten vuokrakämpät maksavat 2000-3000e/kk eikä muutenkaan elämä ole ihan ilmaista, mutta jos ne nettopalkan korotus paperilla on absolute fetish ilman sen kummempaa huolta elinkustannuksista niin mikäs siinä.
Itselle se palkka ei ole enää moneen vuoteen ollut mikään mittari tai tarkoituksenhakuisuus töissä. Tajusin sen jo muutamia vuosia sitten. Siksi tuollaisilla pienillä summilla en perhettäni kuskaisi ulkomaille. Suomen veroilla tienaan aivan tarpeeksi ollakseni onnellinen ja voin tehdä juuri niitä asiota mitä haluan. Suomen verotuksesta en ole jaksanut ikinä valittaa. Toki jos taksilla ajelun näkee oman elämän tavoitteeksi niin sitten tämä on ehkä huono maa.

Tuossa Hjallis sanoo asian erittäin hyvin. Aivan kuten itsekin asiasta olen mieltä. Jossain vaiheessa elämää kun rahaa on ollut tarpeeksi niin tajuaa, ettei se lopulta ole kovinkaan tärkeää, kunhan peruselintaso on turvattu. Ajasta 5m10s eteenpäin ellei autostartti toimi oikein.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Itselle se palkka ei ole enää moneen vuoteen ollut mikään mittari tai tarkoituksenhakuisuus töissä. Tajusin sen jo muutamia vuosia sitten. Siksi tuollaisilla pienillä summilla en perhettäni kuskaisi ulkomaille. Suomen veroilla tienaan aivan tarpeeksi ollakseni onnellinen ja voin tehdä juuri niitä asiota mitä haluan. Suomen verotuksesta en ole jaksanut ikinä valittaa. Toki jos taksilla ajelun näkee oman elämän tavoitteeksi niin sitten tämä on ehkä huono maa.

Tuossa Hjallis sanoo asian erittäin hyvin. Aivan kuten itsekin asiasta olen mieltä. Jossain vaiheessa elämää kun rahaa on ollut tarpeeksi niin tajuaa, ettei se lopulta ole kovinkaan tärkeää, kunhan peruselintaso on turvattu. Ajasta 5m10s eteenpäin ellei autostartti toimi oikein.

Mikä on peruselintaso? Uskaltaisin väitää, ettei sinunkaan peruselintasoon kovin moni pääse. Jos vielä teit lapsia, niin suomen subventio sinuun päin tasaa kummasti veronmaksuasi. Muualla maksaisit ne nettotuloista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Mikä on peruselintaso?
Itse näen peruselintason siinä, kun kaupassa ei tarvitse joka kerta miettiä onko rahaa ostaa ruokaa ja laskut saa maksettua ilman hirveitä pähkäilyjä. Hyväpalkkainenkin toki voi perseillä oman taloutensa sellaiseen rapakuntoon, ettei välttämättä edes nuo kaksi asiaa onnistu helposti eli omalla käyttäytymisellä on myös merkitystä. Itse omasta mielestä saavutin riittävän peruselintason jo heti koulusta valmistuessani. Silloinkin jäi tarpeeksi säästöön joka kuukausi ja pystyi tekemään niin asioita, joita oikeasti halusi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Kaivosteollisuudessa ollaan, 1650 tuntia vuodessa ja hieman vajaa 70k, olisko tälle vuodelle 67k aika lähellä. Koulutusta ei käytännössä ole, työn kautta opittu alalle, hieman vajaa 8 vuotta kokemusta. Palkkaan olen tyytyväinen nyt kun tuon luokan sai korotettua viimein tappiin, mutta verrattuna muihin kaivoksiin niin ei tuo nyt ihmeellinen ole. Kymppi lissää vuodessa niin alkais olla kohallaan, mutta siihen en tule nykyisellä työnantajalla pääsemään. Näillä mennään, ei tule nousemaan mutta ompahan suht vakaa työpaikka.

edit: ja verottaja tykkää... ja tämä siis duunarina. Hieman kiinnostais lähteä katteleen muita maisemia, mutta reissuhommiksihan se sitte menis, nykypaikassa saa kuitenki kotoa kulkea.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Itse näen peruselintason siinä, kun kaupassa ei tarvitse joka kerta miettiä onko rahaa ostaa ruokaa ja laskut saa maksettua ilman hirveitä pähkäilyjä. Hyväpalkkainenkin toki voi perseillä oman taloutensa sellaiseen rapakuntoon, ettei välttämättä edes nuo kaksi asiaa onnistu helposti eli omalla käyttäytymisellä on myös merkitystä. Itse omasta mielestä saavutin riittävän peruselintason jo heti koulusta valmistuessani. Silloinkin jäi tarpeeksi säästöön joka kuukausi ja pystyi tekemään niin asioita, joita oikeasti halusi.
Harvinaisen fiksusti sanottu. On se vaan yhä kummaa nykypäivänä, kun on aikuisia työkavereita joilla ei riitä taloudessa ne 8ke tulot "koska rahat ei riitä". Yleensähän syynä on se, että tavoitellaan vaan hieman liikaa ja mikään ei ikinä riitä. Siinä eletään sitten Visat ja Amexit tapissa, mutta väliäkö tuolla kun ne 3km työmatkat ajetaan 550d Bemarilla (kunnes vaihdetaan Skodaan, koska ei riitä rahat ruohonleikkurin ostamiseen - true story).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Helpostihan siinä käy niin, että menot kasvaa sitä mukaa kuin tulotkin. Tulee fiilis, että pitäähän sitä voida nyt tehdä enemmän ja parempaa kuin aikaisemmin, koska nyt tienaan enemmän. Palkan noustessa kerrostalokolmio vaihtuu isoon omakotitaloon, reissut 3 tähden hotelleissa Mallorcalla 4 tai 5 tähden hotelleihin kaukomailla, auto vaihdetaan siitä 10-vuotiaasta rouskusta uuteen ja hienompaan jne...

Ei siinä sitten kaukaa tarvitse syytä hakea kun miettii, että miksi se palkka ei vaan riitä vaikka tienaa enemmän kuin ennen.

Itsekin on tullut tämän tyyppiseen käytökseen syyllistyttyä. Kun aiemmin tienasin X niin ajattelin, että jos tienaisin Y niin eihän sitten olisi mitään ongelmaa. Nyt kun tienaan Y, niin ajattelen, että kyllä sitä pitäisi tienata Z niin sitten voisi elää huolettomasti.

Koulusta kun siirtyi palkkatöihin, niin ei sitä rahaa kovin kummoisesti säästöön jäänyt, eikä jää edelleenkään. Mulla on itsellä sellainen valitettava taipumus päivittää kaikkea parempaan aina kun budjetti antaa myöten, oli se sitten kännykkä, tietokone, polkupyörä tai auto. Vielä kun reissaaminen on aika lähellä sydäntä niin sinne saa sitten tungettua hyvin sen kaiken yli jäävän rahan :oops:

Onneksi sentään itse tiedostan tämän käytösmallin, ja pystyn sen ansiosta pitämään asiani hanskassa. Koskaan ei ole lasku jäänyt maksamatta tai tili mennyt miinukselle, vaan aina on pieni jyvä jemmassa kuitenkin. Tosin luottokortin käyttö on välillä vähän liian helppoa, ja tulee joskus tehtyä vähän kalliitakin impulsiivisia hankintoja mitä sitten maksellaan pois, mutta yleensä pystyn rationalisoimaan ostohousut pois jalasta. Just sain järkeiltyä itselleni, ettei nyt kannata ostaa uutta maastopyörää vaikka vanha onkin jo vanha ja kulunut. Talvi on tulossa, enkä mä kuitenkaan kerkeä tällä hetkellä pahemmin ajamaan, niin voin sen vähän varmaan selvitä vanhallakin. Kattellaan sitten vaikka ensi vuonna jos haluaa päivittää :vihellys:
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
641
Ketkä "kaikki" siitä "tietäisivät"? Työnantajilla whatsapp-ryhmä jossa juorutaan työntekijöistä? :rofl: Uudelle työnantajalle voi sitten vaikka kertoa pienen valkoisen valheen. Tuskin vanhasta paikasta kuitenkaan kaipaa ketään suosittelemaan jos aikoo muutenkin lähteä irtisanomisajalla.
Kyllä meidän alalla tiedetään rekrytessä että ketä ei oteta ja ketä otetaan. Kyllä sana kiertää.

Just viimeksi kun napattiin kilpailijalta (lopetti yhden haaransa) nippu tekijöitä, niin aika pienellä selvittelyllä sai selville että ketä ei kannata harkita ja ketkä otetaan varmasti.
Tämä. Sama homma omalla alalla. Sitä ei uskokkaan mitenkä pienet piirit oikeasti on ja mitenkä hyvin sana kiertää. Itsekkin olen ollut selvittämässä potentiaalisten työntekijöiden taustoja ja kyllähän siinä ollaan luuri punaisena soiteltu ja tehty tiedustelua.

Tämä on myös toisaalta huonokin puoli. Olin vieressä todistamassa kun ex-pomo sabotoi entisen työkaverin seuraavan työpaikan mahdollisuuden ja kehuskeli meille muille sillä asialla. Tämä työtoveri oli pätevä työntekijä ja hoiti hommansa hyvin..ainoastaan ei tullut oikein hyvin juttuun pomon kanssa ja siksi vaihtoikin firmaa. Seuraavan firman rekrytoija kun sitten soitteli ex-pomolle ukon taustoista, niin sieltä ei paljoa hyvää sanaa suusta tullut.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Näyttäisi siltä, että olen juuttumassa palkkakuoppaan. Olen hakenut useampaan otteeseen firman sisäisiin positioihin ja edennyt pari kertaa aina loppuvaiheeseen asti. Siinä vaiheessa, kun diili on sinettiä vaille valmis, nykyinen esimies viheltää pelin poikki.

- Nykyisestä pestistä ei voi siirtyä, koska a) tämän hetkinen työtilanne on kestämätön b) ei löydy nopeasti sopivaa tuuraajaa c) olen muka niin saakelin korvaamaton työntekijä, etten muka voi jättää nykyistä tiimiä pulaan.
Kovin imartelevaa mutta tämä "korvaamattomuus" ei näy kyllä mitenkään palkkapussissa ja henkilökohtaiset lisät ovat jo tapissa, kuten kaikilla muillakin kollegoilla. Enempää ei voi muka maksaa työpaikan koodin ja jonkun liirum laarum byrokratian takia, mutta parempiliksaisiin tehtäviin ei päästetä siirtymään.

Kohta 300 tuntia ylitöitä täynnä ja yli 6 viikkoa pitämättömiä lomia. Tänä syksynä alan tosissani katselemaan, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen. Siinähän sitten miettivät, kun herra "korvaamaton" lähtee pitkälle lomalle, eikä ole tulossa se jälkeen takaisin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 902
Näyttäisi siltä, että olen juuttumassa palkkakuoppaan. Olen hakenut useampaan otteeseen firman sisäisiin positioihin ja edennyt pari kertaa aina loppuvaiheeseen asti. Siinä vaiheessa, kun diili on sinettiä vaille valmis, nykyinen esimies viheltää pelin poikki.
Kaikissa firmoissa on kahdenlaisia työntekijöitä - niitä jotka edistyvät urallaan ja niitä, jotka eivät edisty. Koskaan en ole kuullut sellaisesta tapauksesta, joka jumittaa ekat kymmenen vuotta lattiatasolla ja sen jälkeen lähtee urahissi nousemaan.

Eli eiköhän tuo työnantajan vaihtaminen ole sulla ihan ajankohtaista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Kohta 300 tuntia ylitöitä täynnä ja yli 6 viikkoa pitämättömiä lomia. Tänä syksynä alan tosissani katselemaan, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen. Siinähän sitten miettivät, kun herra "korvaamaton" lähtee pitkälle lomalle, eikä ole tulossa se jälkeen takaisin.
Eiköhän sun kannata suoraan ilmoittaa nykyiselle pomolle, että tappi on nykyistä työnkuvaa jo täynnä ja tulet hakeutumaan uusiin tehtäviin sitten jonkun toisen palveluksessa jos ei samassa firmassa eteneminen onnistu. Voit myös tehostaa viestiäsi ilmoittamalla, että mikäli sinun toiveitasi ei asiassa kuunnella, niin sinäkään et kuuntele työnantajan toiveita ja lopetat ylitöiden tekemisen siihen paikkaan.

Voi tietty mennä vähän siltojen poltteluksi jos ihan suoraan sanoo, ja pelisilmää kannattaa käyttää, mutta jos olet hyvä työntekijä niin ei ne sua kuitenkaan talosta halua pois päästää. Pointti kuitenkin se, että saat perille sen, että nykymeno ei tule jatkumaan enää pitkään niin tietävät mitä tulee tapahtumaan jos siirtojen torppaamista jatketaan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Voi tietty mennä vähän siltojen poltteluksi jos ihan suoraan sanoo, ja pelisilmää kannattaa käyttää, mutta jos olet hyvä työntekijä niin ei ne sua kuitenkaan talosta halua pois päästää. Pointti kuitenkin se, että saat perille sen, että nykymeno ei tule jatkumaan enää pitkään niin tietävät mitä tulee tapahtumaan jos siirtojen torppaamista jatketaan.
Ne uskovat siihen, ettei sillä ole kuitenkaan rahkeita lähteä, joten B-suunnitelmaa ei ole olemassa. Edellinen kaveri otti pitkän saikun ja lähti sen jälkeen ovet paukkuen toisen palvelukseen. Kaveri lähti samasta syystä, eli työnantajan edustaja torppaa urakehityksen. Tuolla etenevät pääosin ne samat naamat, jotka hengaavat pienissä piireissään niin lounastauolla kuin vapaa-ajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Ne uskovat siihen, ettei sillä ole kuitenkaan rahkeita lähteä, joten B-suunnitelmaa ei ole olemassa. Edellinen kaveri otti pitkän saikun ja lähti sen jälkeen ovet paukkuen toisen palvelukseen. Kaveri lähti samasta syystä, eli työnantajan edustaja torppaa urakehityksen. Tuolla etenevät pääosin ne samat naamat, jotka hengaavat pienissä piireissään niin lounastauolla kuin vapaa-ajalla.
Kerro nyt yksikin syy miksi et vaihtaisi työnantajaa? Toistaiseksi olet vain kertonut asioita jotka puoltavat työnantajan vaihtoa.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Joo ei tuossa ole mitään epäselvää. Joko hyväksyy nykytilan ja/tai vastaavan toiminnan tai vaihtaa maisemaa. Ei kannata alkaa uhraamaan omaa aikaa ja mielenterveyttä opettamaan työnantajalle järkeä päähän. Muutoksia tuskin tapahtuu ennen kuin riittävän moni kävelee ulos, jos sittenkään.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Ne uskovat siihen, ettei sillä ole kuitenkaan rahkeita lähteä, joten B-suunnitelmaa ei ole olemassa. Edellinen kaveri otti pitkän saikun ja lähti sen jälkeen ovet paukkuen toisen palvelukseen. Kaveri lähti samasta syystä, eli työnantajan edustaja torppaa urakehityksen. Tuolla etenevät pääosin ne samat naamat, jotka hengaavat pienissä piireissään niin lounastauolla kuin vapaa-ajalla.
Kuulostaa kyllä aika epämääräiseltä touhulta... Kuitenkin melko iso osa ihmisistä haluaa edetä jotenkin urallaan, ainakin tiettyyn pisteeseen saakka, eikä vaan tehdä vuodesta/vuosikymmenestä toiseen samaa huttua. Jos urakehitys ei samassa firmassa ole mahdollista, niin pitäis tajuta työntekijän sitten lähtevän muualle.

Jotenkin sitä kuvittelis, ettei työnantaja halua päästää osaavia ihmisiä kilpailijalle töihin, etenkin jos hommia on niin paljon, että ylitunnit paukkuu ja lomat jää pitämättä. Siihen kun ottaa pystymettästä uuden kaverin töihin, niin menee monta kuukautta ennen kuin se on oikeasti Tuottava Työntekijä, alkuvaiheessa se vaan sitoo muiden aikaa koulutuksien sun muun ansiosta, joten tuollaisessa tilanteessa yhden osaajan lähteminen kilpailijalle voi sakata toiminnan aika tehokkaasti. Paljon mielekkäämpää olis varmaan ihan kiltisti päästää kaveri uusiin hommiin ja tehdä tuo ylimenokausi hallitusti siten, että hoidat ensin rekryn ajan vanhoja hommia ja senkin jälkeen voit auttaa ja kouluttaa tilallesi tulevaa uusien hommien lomassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Kuulostaa kyllä aika epämääräiseltä touhulta... Kuitenkin melko iso osa ihmisistä haluaa edetä jotenkin urallaan, ainakin tiettyyn pisteeseen saakka, eikä vaan tehdä vuodesta/vuosikymmenestä toiseen samaa huttua. Jos urakehitys ei samassa firmassa ole mahdollista, niin pitäis tajuta työntekijän sitten lähtevän muualle.

Jotenkin sitä kuvittelis, ettei työnantaja halua päästää osaavia ihmisiä kilpailijalle töihin, etenkin jos hommia on niin paljon, että ylitunnit paukkuu ja lomat jää pitämättä. Siihen kun ottaa pystymettästä uuden kaverin töihin, niin menee monta kuukautta ennen kuin se on oikeasti Tuottava Työntekijä, alkuvaiheessa se vaan sitoo muiden aikaa koulutuksien sun muun ansiosta, joten tuollaisessa tilanteessa yhden osaajan lähteminen kilpailijalle voi sakata toiminnan aika tehokkaasti. Paljon mielekkäämpää olis varmaan ihan kiltisti päästää kaveri uusiin hommiin ja tehdä tuo ylimenokausi hallitusti siten, että hoidat ensin rekryn ajan vanhoja hommia ja senkin jälkeen voit auttaa ja kouluttaa tilallesi tulevaa uusien hommien lomassa.
Itellä vähän sama homma, kymmenen vuotta samassa pienessä julkisivurakennusfirmassa ollut, vuosi/puoltoista toimenkuva vähän muuttui paremmaksi mutta samaa sheissea tämä ollut jo liian kauaa, ei enää innosta yhtään. Ja on tässä yritetty vaikka minne toisiin töihin/oppisoppareihin hakeutua, ja ihan ulkomaita myöten yritetty, vaan kun ei tärppää niin ei tärppää. Yleensä homma kaatuu siihen kun, "Ai sulla ei oo alalta vuosien kokemusta ja/tai alan koulutusta, valitettavasti pitää nyt nostaa kädet pystyyn, sori" ja lähes aina kyseessä aivan perusduunarihommaa eikä mitään saatanan rakettitiedettä.. Vittu, että tässä maassa osaa olla vaikiaa vaihtaa työpaikkaa.
 
Liittynyt
30.08.2018
Viestejä
10
Tuli hiljattain vaihdettua työpaikkaa ja siirryin takaisin tekemään konsultin hommia ulkomaiselle suuryritykselle. Palkka on viimeisen 10v aikana ollut Suomessa se 5k ja risat, mutta tein muutama vuosi sitten konsulttireissun ulkomaille jolloin liksa oli noin 8k, ja tämä uusi alkanut pesti tuo 10k. Nämä erot kotimaan ja ulkomaiden välillä kyllä jaksaa ihmetyttää itseä edelleen. Hommaa pitäisi riittää nyt ainakin seuraavaksi 3 vuodeksi eteenpäin, ja plussana tässä pestissä se, että parin kuukauden aloitusjakson jälkeen voi lähteä Briteistä takaisin kotiin Suomeen tekemään hommat etänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Tuli hiljattain vaihdettua työpaikkaa ja siirryin takaisin tekemään konsultin hommia ulkomaiselle suuryritykselle. Palkka on viimeisen 10v aikana ollut Suomessa se 5k ja risat, mutta tein muutama vuosi sitten konsulttireissun ulkomaille jolloin liksa oli noin 8k, ja tämä uusi alkanut pesti tuo 10k. Nämä erot kotimaan ja ulkomaiden välillä kyllä jaksaa ihmetyttää itseä edelleen. Hommaa pitäisi riittää nyt ainakin seuraavaksi 3 vuodeksi eteenpäin, ja plussana tässä pestissä se, että parin kuukauden aloitusjakson jälkeen voi lähteä Briteistä takaisin kotiin Suomeen tekemään hommat etänä.
Minkä tyyppisiä konsulttihommia?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitään selittelyjä "henkilökohtaisten lisien maksimista" ja "byrokratia estää korkeammat palkat", kun palkkaa pyydätte lisää. Tuollaisia höpöhöpö selittelyjä, joilla toivotaan onnistuttavan lykkäämään taas vuodella keskustelua.

Ainoastaan julkisella sektorilla nuo voivat joskus olla uskottavia selityksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitään selittelyjä "henkilökohtaisten lisien maksimista" ja "byrokratia estää korkeammat palkat", kun palkkaa pyydätte lisää. Tuollaisia höpöhöpö selittelyjä, joilla toivotaan onnistuttavan lykkäämään taas vuodella keskustelua.

Ainoastaan julkisella sektorilla nuo voivat joskus olla uskottavia selityksiä.
Kyllä ne on isoissa firmoissakin. Siellä on tarkat palkka luokat tehtäviin. Tes sit ajaa nimenomaan palkkaluokkineen isojen yritysten etua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Kyllä ne on isoissa firmoissakin. Siellä on tarkat palkka luokat tehtäviin. Tes sit ajaa nimenomaan palkkaluokkineen isojen yritysten etua.
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä (viitaten aiempiin viesteihin tuossa yllä) se menee joko;

A) tehtäväluokka nousee (jos palkka venynyt jo tämän hetkisen luokan ylärajaan), tai
B) tyydyt kohtaloosi.

Hyvin useesti siellä on myös varoja nostaa palkkaa ilman että luokka muuttuisi.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Pitää myös muistaa, että yrityksessä kuin yrityksessä on palkassa liikkumavaraa, mutta

a) koko yksilöpalkan tila on ihan surkea koska jos joku saa paremmin kuin toinen (joka ei osaa sitä pyytää) niin siitä seuraa että kohta on joku itkemässä epätasa-arvosta :facepalm:

b) organisaatioiden rakenne pakottaa siihen, että kaikkia ei voi seuraavalle uratasolle nostaa kerralla koska rakenne hajoaa (työtehtävien muuttumisen myötä). Tämän myötä palkkakehityksessä ei myöskään voi tulla sellaisia muutoksia että joidenkin ei kannattaisi vaihtaa muualle.

c) kyllä sivuttaisesta kehityksessä (eli asiantuntijakehittyksestä) puhutaan kyllä paljon, mutta ihan loogisesti siinä tulee palkkakatto vastaan koska palkka kuitenkin resonoi vastuuta. Vaikka olisi superguru niin vastuu on silti vähemmän koko firman kannalta kuin sillä joka vastaa laajemmasta kontekstista, yrityksen kassavirrasta jne.jne. Tällöin pakostikin jää jossakin vaiheessa palkkakuoppaan ellei pyri tehtävään jossa noustaan ylöspäin.

Jos palkkaa oikeasti haluaa kehittää pitää olla joko hyvä ja röyhkeä taikka sitten vaihtaa muualle siihen pestiin johon haluaa, sillä palkalla mihin suostuu.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
...
c) kyllä sivuttaisesta kehityksessä (eli asiantuntijakehittyksestä) puhutaan kyllä paljon, mutta ihan loogisesti siinä tulee palkkakatto vastaan koska palkka kuitenkin resonoi vastuuta. Vaikka olisi superguru niin vastuu on silti vähemmän koko firman kannalta kuin sillä joka vastaa laajemmasta kontekstista, yrityksen kassavirrasta jne.jne. Tällöin pakostikin jää jossakin vaiheessa palkkakuoppaan ellei pyri tehtävään jossa noustaan ylöspäin...
Taikka sitten lähteä ulkomaille töihin.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Taikka sitten lähteä ulkomaille töihin.
No tämäkin. Itsellä nousi palkka aika reippaasti kun lähdin. Kun palasin Suomeen palkka (verrattuna ulkomaille) tippui mutta nousi siitä tasosta reilusti kun lähti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Offtopiccia, mutta olen kyllä aina kadehtinut ihmisiä jotka ns. vaan menevät töihin, oli se sitten ulkomailla, suomessa tai kuussa se homma. Mutta sen siitä saa kun ei pienenä tiennyt mitä haluaisi tehdä isona, ja nyt isonakaan ei vieläkään tiedä/ole löytänyt sitä omaa juttua, tai ylipäätään päässyt työpaikkaan jonne ei keljuttaisi lähtiä joka aamu. Noh, olipas se taas avautumista :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tämä. Sama homma omalla alalla. Sitä ei uskokkaan mitenkä pienet piirit oikeasti on ja mitenkä hyvin sana kiertää. Itsekkin olen ollut selvittämässä potentiaalisten työntekijöiden taustoja ja kyllähän siinä ollaan luuri punaisena soiteltu ja tehty tiedustelua.
Tiesitkö rikkovasi lakia noin toimimalla?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Eipä ole tullut mieleen. Mites sitä lakia on tullut rikottua?
Näin se ilmeisesti sitten on.

Työnhakijan tietojen googlaus ilman lupaa on kielletty

Laki yksityisyyden suojasta työelämässä (eli työelämän tietosuojalaki) vaatii, että työnantajan on kerättävä työntekijää koskevat henkilötiedot ensisijassa työntekijältä itseltään. Jos tietoja kerätään muualta, tähän on pyydettävä työntekijältä suostumus.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eipä ole tullut mieleen. Mites sitä lakia on tullut rikottua?
HarhaanJohtaja tuossa jo ehtikin vastata, eli tosiaankin laki yksityisyyden suojasta työelämässä kieltää tuollaisen ilman työnhakijan suostumusta. Pelkkä suostumus ei tosin riitä, vaan työnantajan on lisäksi ilmoitettava työnhakijalle saamistaan tiedoista.

Jälleen hieno esimerkki yrittäjän kyykyttämisestä tässä maassa.
Ei se mitään kyykyttämistä ole jos ei saa salaa kysellä tietoja vaan joutuu ilmoittamaan asiasta rehdisti. Se suojaa sekä työnhakijaa että työnantajaa mm. tuollaisilta Raakan mainitsemilta tapauksilta, joissa joku puhuu täyttä paskaa työnhakijasta ihan vaan kiusantekomielessä. Lisäksi googletellessa työnhakijan nimellä on mahdotonta tietää, liittyvätkö tiedot edes kyseiseen henkilöön.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
HarhaanJohtaja tuossa jo ehtikin vastata, eli tosiaankin laki yksityisyyden suojasta työelämässä kieltää tuollaisen ilman työnhakijan suostumusta. Pelkkä suostumus ei tosin riitä, vaan työnantajan on lisäksi ilmoitettava työnhakijalle saamistaan tiedoista.
Mahtaa olla lakina samaa luokkaa kuin julkijuopottelu. Kuinkahan moni työnantaja menettelee lain puitteissa tossa asiassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Offtopic
Hmmm, johtuiskohan työhakemusten epäonni itselläni siitä kun en oikeastaan ole facessa, twitterissa, instassa tms, osittain en ole siis olemassa edes...
 
Liittynyt
27.05.2018
Viestejä
13
Offtopic
Hmmm, johtuiskohan työhakemusten epäonni itselläni siitä kun en oikeastaan ole facessa, twitterissa, instassa tms, osittain en ole siis olemassa edes...
Kyllä LinkedIn alkaa nykyään olemaan iso etu ainakin asiantuntija tehtäviin haettaessa. Varmasti myös muissa tehtävissä. Sinne saa naaman näkyviin ja voi kertoa hieman yleisemmällä tasolla kokemuksestaan. Tehtäväkohtaisessa työhakemuksessa painottaa sitten asioita jotka kokee plussaksi kyseiseen tehtävään. Lähes varmasti HR henkilö hakee nimelläsi LinkedIn:stä ja saa sieltä sitten tarvittaessa kattavampaa tietoa ennen oikeaa haastattelua.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Mahtaa olla lakina samaa luokkaa kuin julkijuopottelu. Kuinkahan moni työnantaja menettelee lain puitteissa tossa asiassa?
Minä ja varmaan aika moni muukin. Ei työnantajan, edustaja aina ole itsekäs mulkku, vaikka vanhanaikainen ammattiliitto tätä vastakkainasettelua haluaakin ylläpitää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 810
Viestejä
4 203 573
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom