Helpostihan siinä käy niin, että menot kasvaa sitä mukaa kuin tulotkin. Tulee fiilis, että pitäähän sitä voida nyt tehdä enemmän ja parempaa kuin aikaisemmin, koska nyt tienaan enemmän. Palkan noustessa kerrostalokolmio vaihtuu isoon omakotitaloon, reissut 3 tähden hotelleissa Mallorcalla 4 tai 5 tähden hotelleihin kaukomailla, auto vaihdetaan siitä 10-vuotiaasta rouskusta uuteen ja hienompaan jne...
Ei siinä sitten kaukaa tarvitse syytä hakea kun miettii, että miksi se palkka ei vaan riitä vaikka tienaa enemmän kuin ennen.
Itsekin on tullut tämän tyyppiseen käytökseen syyllistyttyä. Kun aiemmin tienasin X niin ajattelin, että jos tienaisin Y niin eihän sitten olisi mitään ongelmaa. Nyt kun tienaan Y, niin ajattelen, että kyllä sitä pitäisi tienata Z niin sitten voisi elää huolettomasti.
Koulusta kun siirtyi palkkatöihin, niin ei sitä rahaa kovin kummoisesti säästöön jäänyt, eikä jää edelleenkään. Mulla on itsellä sellainen valitettava taipumus päivittää kaikkea parempaan aina kun budjetti antaa myöten, oli se sitten kännykkä, tietokone, polkupyörä tai auto. Vielä kun reissaaminen on aika lähellä sydäntä niin sinne saa sitten tungettua hyvin sen kaiken yli jäävän rahan
Onneksi sentään itse tiedostan tämän käytösmallin, ja pystyn sen ansiosta pitämään asiani hanskassa. Koskaan ei ole lasku jäänyt maksamatta tai tili mennyt miinukselle, vaan aina on pieni jyvä jemmassa kuitenkin. Tosin luottokortin käyttö on välillä vähän liian helppoa, ja tulee joskus tehtyä vähän kalliitakin impulsiivisia hankintoja mitä sitten maksellaan pois, mutta yleensä pystyn rationalisoimaan ostohousut pois jalasta. Just sain järkeiltyä itselleni, ettei nyt kannata ostaa uutta maastopyörää vaikka vanha onkin jo vanha ja kulunut. Talvi on tulossa, enkä mä kuitenkaan kerkeä tällä hetkellä pahemmin ajamaan, niin voin sen vähän varmaan selvitä vanhallakin. Kattellaan sitten vaikka ensi vuonna jos haluaa päivittää