Palkkakeskustelu

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ekan postauksen perusteella sait siis nostettua palkan sieltä 3600 eurosta johonkin päälle 4300-4400 euroon? Tuo on jo ihan hyvä korvaus jos kumminkin hoitaa hommat hyvin.
Sitä luokkaa juu. Jonkin verran riippuu bonuksista, mutta peruspalkkakaan ei paljoa noista luvuista jää.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
557
Sanokaapas hyviä neuvoja työnjohdon kanssa tehtävään palkkaneuvotteluun.
8 vuotta firmassa töissä ja viime vuonna väittivät taas kerran että minun palkka linjassaan enkä voi tienata enempää ellen opettele uusia asioita. Nyt sain tietää että 3 vuotta kesähommissa tehnyt lasketaan samaan palkkaluokkaan eli saa täysin saman palkan.
Firmassa myös olemassa työntekijöitä jotka kyllä osaa samat asiat mutta eivät niitä tee. Tai suostu tekemään ja työnjohto hyväksyy tämän. Koko erikoishommien puoli minun vastuulla eikä se saa häiritä muuta tuotantoa joten teen ne aina ylitöinä.
Tämän lisäksi ainoana osaan huoltaa ja korjata käytettävän laitteiston.
Lisäksi joustan ja venyn aika paljon työntekijänä. Asiat joita ylin johto sanoo kuuluvan osana työnkuvaan.
Meillä hommat jaettu 4 tiimin pyöritettäväksi. Tehoja ja tuottavuutta lasketaan. Itselleni tulee kaikista vaikeimmat hommat + nuo erikoiset päälle. Tehot eivät siis tiimillä samat ihan työn luonteen takia. Silti tuottavuus 3 kertainen muihin.
Miten siis järkevästi perustella isomman palkan tarve kun muiden tiimien vetäjillä ja osalla henkilöistä on jo nyt minua reilusti isompi palkka. Siltikään työnjohto ei näe minun tapauksessani riittäviä järkeviä perusteluja palkan nostamiseen.
Sekin erikoisuutena että kerran jo ulos lähteneet työntekijät jotka on otettu taloon takaisin ovat saaneet automaattisesti isomman palkan. Koska heidän takaisintuloa ja panosta arvostetaan enemmän kuin sellaisen joka jäi töihin tekemään heidän hommansa.
Kaiken tämän lisäksi extravuorot eivät onnistu ilman minua koska kukaan ei halua niitä lähteä vetämään.
Hieman tuntuu että ainoa tie näyttää oman osaaminen ja sen tarve on lähteä firmasta pois. Mutta sekään ei ole nykytilanteessa järkevä vaihtoehto.
Olen yrittänyt kaikilla tavoin järkeillä homman niille. Mutta jostain syystä minulle maksetaan vaan osaamisestani mutta ei työnteosta. Tämä suoraan uuden ylimmän työnjohtoon tulleen miehen suusta sanottuna.
Ja työtunteina teen kuussa about 40-60h ylimääräistä ja se kuulemma kuuluu vaan toimenkuvaani. Joka on sama kuin muilla mutta silti eroaa täysin työtehtäviltään. Kesälomien aikana muutkin joutuvat tekemään minun hommiani ja usein lomilta tullessani (joka on sesongin ulkopuolella) saan vaan vittuuntuneita ja vihaisia katseita. Puhumattakaan ne kerrat kun toiset työntekijät tahallaan ovat sabotoinneet hommiani ja työnjohto vaan hyväksynyt asian ja sanonut että ei pidä päästää ihmisiä ihon alle ja anna vaan olla.
Nyt aivan ensimmäiseksi menet katsomaan mitä hommia voisit saada osaamisellasi siltä alueelta laajennettuna kuinka kauas olet valmis muuttamaan. Lähette hakemuksia näihin firmoihin kaikessa hiljaisuudessa ja vähennä ihmeessä ylitöiden tekoa jos niistä ei kompensoida mitenkään. Itse hinnoittelet aikasi ja jos työsopimuksessa et ole sitoutunut tuohon ylityömäärään niin firman joko pitää maksaa niistä tai löytää joku joka tekee ne ilmaiseksi. Omaa osaamista kannattaa sen verran arvostaa ettei mitään missä on hyvä kannata ilmaiseksi antaa.

Kun saat vastauksia hakemuksiisi niin kannattaa pistää reilusti kovempi palkankorotusvaatimus työnantajalle ja jos eivät arvosta tekemistä niin paljon että suostuisivat maksamaan tuottavuuden mukaista palkkaa, etenkin jos muualla ollaan valmiita maksamaan enemmän, kannattaa lähteä. Paras keino kuitenkin näyttää oma korvaamattomuutensa on työpaikan ulkopuolella, kun seinät alkavat kaatua päälle ilman että mikään muu on muuttunut kuin yksi tekijä poistunut rivistä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 205
Täytyypäs omasta kokemuksesta sanoa, että on se vaan hyvä on että on sellaisessa työssä johon ei voi kouluttautua etukäteen. Kaiken näköisiä yrittäjiä käynyt kokeilemassa samaan duuniin, mutta kun useimmilta hommat ei vain suju (älli ei riitä, osaaminen ei riitä) niin työnantajankin arvostus meitä ammattilaisia kohtaan noussut ja palkka siinä mukana.:kippis: Ainoa miinus nykyisessä duunissa on, että osaaminen lienee jo huipussaan, mutta koska tuotetaan firmalle miljoonia, niin uskoisin että palkkakin nousee tasatahtia kun kokemusta karttuu, kuten tähänkin asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Nyt aivan ensimmäiseksi menet katsomaan mitä hommia voisit saada osaamisellasi siltä alueelta laajennettuna kuinka kauas olet valmis muuttamaan. Lähette hakemuksia näihin firmoihin kaikessa hiljaisuudessa ja vähennä ihmeessä ylitöiden tekoa jos niistä ei kompensoida mitenkään. Itse hinnoittelet aikasi ja jos työsopimuksessa et ole sitoutunut tuohon ylityömäärään niin firman joko pitää maksaa niistä tai löytää joku joka tekee ne ilmaiseksi. Omaa osaamista kannattaa sen verran arvostaa ettei mitään missä on hyvä kannata ilmaiseksi antaa.

Kun saat vastauksia hakemuksiisi niin kannattaa pistää reilusti kovempi palkankorotusvaatimus työnantajalle ja jos eivät arvosta tekemistä niin paljon että suostuisivat maksamaan tuottavuuden mukaista palkkaa, etenkin jos muualla ollaan valmiita maksamaan enemmän, kannattaa lähteä. Paras keino kuitenkin näyttää oma korvaamattomuutensa on työpaikan ulkopuolella, kun seinät alkavat kaatua päälle ilman että mikään muu on muuttunut kuin yksi tekijä poistunut rivistä.
Sen verran korjaan, että ylitöihin EI VOI työsopimuksella sitoutua. Ylityöt on aina kysyttävä eikä niihin voi antaa suostumusta kuin lyhyeksi ajaksi kerrallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 182
Meillähän HR-Päällikkö tokaisi, että TESssisä olevaa kohtaa "15§ Työkohtaisuuslisä" ei "käytetä" :D
Itsellä siis kokemusta jo yli taulukkopalkan viimeisen ikälisän (11 vuotta) yli. Ja työkohtaisuuslisässä sanotaan selkeästi että jos kokemusta on enemmän, työntekijälle pitää maksaa korkeampaa palkkaa.
Tarkemmin tuota ei toki määritellä

Samoten ei suostunut selkeästi kertomaan, että kuinka on minun kohdalla päästy nykyiseen palkkaryhmään. Kertoi vain että Kaupan Liitosta (mulla siis kaupan alan ict-toimihenkilön tessi käytössä, ainoa työntekijä firmassa kenen kanssa tuota noudatetaan) asia tarkistettu.
Omasta mielestäni palkkaryhmä on helposti F, hänen mielestä vain E.

Sattuisikohan joku tietämään, mistä ihmeestä löytyisi selkeästi infoa palkkaryhmän määrittelystä? Oman TESsi lipareen avulla ei kyllä oikein pitkälle pötki.

Ja juuri aloitettiin "tappelu" soittokorvausten/ylitöiden maksusta. Aikoinaan edellisen esimiehen kanssa sovittu (yli 4v sitten), että saan halutessani aina korvaukset vapaana. Itselleni kun tuo vapaa-aika merkkaa nykyään enemmän kuin jotkut hikiset ylityökorvaukset...

Jajoo, meininki kun on tämä, niin kai se pitäisi vain uusia tuulia haistella. Harmi sinänsä, firmassa on potentiaalia ja muut työkaverit ihan jees.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
557
Meillähän HR-Päällikkö tokaisi, että TESssisä olevaa kohtaa "15§ Työkohtaisuuslisä" ei "käytetä" :D
Itsellä siis kokemusta jo yli taulukkopalkan viimeisen ikälisän (11 vuotta) yli.

Samoten ei suostunut selkeästi kertomaan, että kuinka on minun kohdalla päästy nykyiseen palkkaryhmään. Kertoi vain että Kaupan Liitosta (meillä siis ihana kaupan alan tessi käytössä) asia tarkistettu.
Omasta mielestäni palkkaryhmä on helposti F, hänen mielestä vain E.

Ja juuri aloitettiin "tappelu" soittokorvausten/ylitöiden maksusta. Aikoinaan edellisen esimiehen kanssa sovittu (yli 4v sitten), että saan halutessani aina korvaukset vapaana. Itselleni kun tuo vapaa-aika merkkaa nykyään enemmän kuin jotkut hikiset ylityökorvaukset...

Jajoo, meininki kun on tämä, niin kai se pitäisi vain uusia tuulia haistella. Harmi sinänsä, firmassa on potentiaalia ja muut työkaveri ihan jees.
Soita liittoon jos kuulut, aika moni firma luovuttaa samantien jos tulee pelko liitonlakimiesten kanssa tappelusta. Aina on hyvä etsiä paremmin maksavia firmoja tosin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 182
Soita liittoon jos kuulut, aika moni firma luovuttaa samantien jos tulee pelko liitonlakimiesten kanssa tappelusta. Aina on hyvä etsiä paremmin maksavia firmoja tosin
Itse en kuulu kuin kassaan, ei tuo PAMi ainakaan mua varten ole. Kassasta ei näihin keisseihin oikein apua irtoa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
On jo vuodattu kaikki paska pois mielestä asiallisesti ja asiattomasti. Niin suljettujen ovien sisällä kuin ihan avoimesti. Ja pidempään talossa ollut alempi työnjohtaja myöntää kaiken ja on samaa mieltä kanssani. Tämä uudempi ja isokenkäisempi taas ei näe ongelmaa yhden ihmisen vastuussa vaikka koko ajan siirrytty jakamaan vastuuta ja etenkin laajentamaan ihmisten osaamista. Mutta kaikkien mielestä hekin osaavat samat asiat kuin minä ja silti aina kun tekevät niin minä joudun tekemään ne itse uusiksi. Tosiaan tämä on myös ensimmäinen työpaikka ikinä missä työntekijä sanoo mitä haluaa tehdä eikä siis auta edes työnjohdon käskyttäminen asiaan. Avoimesti siis työntekijät sanovat, että eivät halua tehdä näitä samoja hommia, mutta palkka kyllä niistä kelpaa :D

Töiden vaihtaminen ei onnistu ihan helposti. Yksityiselämän puolella olevien asioiden ja vastuiden takia en pysty taloudellisesti miettimään työpaikan vaihtoa ellen saa seuraavaa alle jo. Sekin on vaikeaa paikkakunnalla olevien työpaikkojen vähyyden takia. Isompaan firmaan pitäisi päästä ja niitä ei pahemmin ole. Tai on, mutta niihin ei päästä sisään osaamisen kautta vaan suhteiden. Asunnon ostamisenkin takia muutto toiselle paikkakunnalle ei houkuttele yhtään.

Työ muuten on sellaista, että sen osaa jo niin hyvin, että työnteolta se tuntuu vaan pitkien päivien aikana. Palkkaus ei sinällään ole ongelma sillä minulla on muihin verrattuna paljon vapaammat olot johtuen erikoisasemastani. Mutta valitettavasti kun ihmiset saavat enemmän palkkaa tulee asennevammat esiin. Eikä minua haittaa se, että joku tienaa enemmän, sille ei mahda mitään, mutta kun siitä tullaan hieromaan naamalle ja isotellaan. Lisätään lauseisiin käskymuodot ja kun palkankorotus on saatu loppuu kaikki se ylimääräinen tekeminen ja ei tehdä sitten juurikaan mitään.

Pää kyllä kestää ei siinä nyt mitään. Seuraavien kehityskeskutelujen jälkeen todennäköisesti työpaikka vaihtuu ehkä vaan talon sisällä, minua on kyselty firman sisällä muihin hommiin joita olen myös tehnyt hätäapuna. Silti jollain sairaalla ja kieroutuneella tavalla tämä nykyinen työ kiinnostaa itseäni paljonkin. Varmaankin johtuu siitä, että osaa asiat niin hyvin eikä halua enää opetella mitään lisää.

Kiitoksia vastauksistanne. Tiedostan kyllä miten asia ratkaistaan, mutta jotenkaan sekään ei tunnu vielä oikealta vastaukselta. Tai sitten se on vaan liian helppo vastaus ongelmiin.
Äkkiseltään lähtisin itse siitä, että kieltäytyisin kylmästi tekemästä tuntiakaan ylitöitä. Siinäpähän kärvistelevät sitten :D Ja mikäli teet edes joka kuukausi sen 40h ylimääräistä (poislukien kesälomakuukausi), niin paukutat yli sallitun vuosittaisen ylityön n. parilla sadalla tunnilla?

edit.

Ylityöt
Ketään ei voi pakottaa ylitöihin ja työntekijän on annettava suostumus niiden tekemiseen. Ylityötä ei saa teettää enempää kuin 138 tuntia neljän kuukauden aikana ja maksimissaan 250 tuntia vuodessa. Paikallisella tasolla on mahdollista vielä heittää bonusylitöitä, joiden määrä on maksimissaan 80 tuntia vuodessa. Tuohon paikalliseen sopimiseen vaikuttaa kuitenkin 138 tuntia / 4 kk säädös ja sitä ei saa ylittää.

Eli jos työntekijä halutaan tappaa ylitöihin se onnistuu tekemällä 250 lakisääteistä ja 80 paikallisesti sovittua ylityötuntia. Nämä pitää ripotella seuraavasti: Tammikuusta huhtikuuhun tehdään 138 tuntia ja sen jälkeen toukokuusta elokuuhun painetaan toiset 138 tuntia. Loppuvuoden saldoon jää vaivaiset 54 tuntia. Tällä tavalla ylityötunteja on saatu vuoden sisällä yhteensä 330 kappaletta.

Ylitöistä luonnollisesti maksetaan korotettua palkkaa. Vuorokautisesta ylityöstä maksetaan kahdelta ensimmäiseltä tunnilta 50 prosenttilla ja seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettua palkkaa. Lisäksi viikottaisesta ylityöstä kilahtaa työntekijän pussiin 50 % korotettua palkkaa riippumatta ylityön määrästä.

Vuorokautisen ja viikottaisen ylityön erona on se, että vuorokautista ylityötä on työ, joka ylittää laissa säädetyn vuorokautisen säännöllisen enimmäistyöajan. Viikoittaista ylityötä taas on työ, joka ylittää laissa säädetyn viikoittaisen säännöllisen enimmäistyöajan, mutta ei kuitenkaan ylitä vuorokautista säännöllistä enimmäistyöaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 819
Äkkiseltään lähtisin itse siitä, että kieltäytyisin kylmästi tekemästä tuntiakaan ylitöitä. Siinäpähän kärvistelevät sitten :D Ja mikäli teet edes joka kuukausi sen 40h ylimääräistä (poislukien kesälomakuukausi), niin paukutat yli sallitun vuosittaisen ylityön n. parilla sadalla tunnilla?

edit.

Ylityöt
Ketään ei voi pakottaa ylitöihin ja työntekijän on annettava suostumus niiden tekemiseen. Ylityötä ei saa teettää enempää kuin 138 tuntia neljän kuukauden aikana ja maksimissaan 250 tuntia vuodessa. Paikallisella tasolla on mahdollista vielä heittää bonusylitöitä, joiden määrä on maksimissaan 80 tuntia vuodessa. Tuohon paikalliseen sopimiseen vaikuttaa kuitenkin 138 tuntia / 4 kk säädös ja sitä ei saa ylittää.

Eli jos työntekijä halutaan tappaa ylitöihin se onnistuu tekemällä 250 lakisääteistä ja 80 paikallisesti sovittua ylityötuntia. Nämä pitää ripotella seuraavasti: Tammikuusta huhtikuuhun tehdään 138 tuntia ja sen jälkeen toukokuusta elokuuhun painetaan toiset 138 tuntia. Loppuvuoden saldoon jää vaivaiset 54 tuntia. Tällä tavalla ylityötunteja on saatu vuoden sisällä yhteensä 330 kappaletta.

Ylitöistä luonnollisesti maksetaan korotettua palkkaa. Vuorokautisesta ylityöstä maksetaan kahdelta ensimmäiseltä tunnilta 50 prosenttilla ja seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettua palkkaa. Lisäksi viikottaisesta ylityöstä kilahtaa työntekijän pussiin 50 % korotettua palkkaa riippumatta ylityön määrästä.

Vuorokautisen ja viikottaisen ylityön erona on se, että vuorokautista ylityötä on työ, joka ylittää laissa säädetyn vuorokautisen säännöllisen enimmäistyöajan. Viikoittaista ylityötä taas on työ, joka ylittää laissa säädetyn viikoittaisen säännöllisen enimmäistyöajan, mutta ei kuitenkaan ylitä vuorokautista säännöllistä enimmäistyöaikaa.
Oho. Ja ihan sattumalta tän jälkeen firmassa alkaakin YT:t. Irtisanottavien määrä: 1.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Oho. Ja ihan sattumalta tän jälkeen firmassa alkaakin YT:t. Irtisanottavien määrä: 1.
No siitähän nasahtaa kivasti sitten vuoden palkka ku käräjillä selvitetään laitonta irtisanomista?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Koska mistään tuotannollisista syistä se ei voi olla, koska pitää ylitöitä tehdä jotta saadaan tarvittava tehtyä.

+ että jos teet yli tuon 330h vuodessa ylitöitä, olet myös itse syyllinen työaikalain silmissä. Eli rapsuja tärähtää jos moinen ilmi tulee joskus..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 819
Koska mistään tuotannollisista syistä se ei voi olla, koska pitää ylitöitä tehdä jotta saadaan tarvittava tehtyä.

+ että jos teet yli tuon 330h vuodessa ylitöitä, olet myös itse syyllinen työaikalain silmissä. Eli rapsuja tärähtää jos moinen ilmi tulee joskus..
Kyllä noilla työnatajilla on aina konstinsa ja hyväveli jne.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No liiton edustajaan yhteyttä sitten vaan, alkaa tapahtumaan. Tai mikäli et kuulu liittoon, voi sellaiseen liittyä varmasti netin kautta vaikka tänään :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 096
Äkkiseltään lähtisin itse siitä, että kieltäytyisin kylmästi tekemästä tuntiakaan ylitöitä. Siinäpähän kärvistelevät sitten :D Ja mikäli teet edes joka kuukausi sen 40h ylimääräistä (poislukien kesälomakuukausi), niin paukutat yli sallitun vuosittaisen ylityön n. parilla sadalla tunnilla?

edit.

Ylityöt
Ketään ei voi pakottaa ylitöihin ja työntekijän on annettava suostumus niiden tekemiseen. Ylityötä ei saa teettää enempää kuin 138 tuntia neljän kuukauden aikana ja maksimissaan 250 tuntia vuodessa. Paikallisella tasolla on mahdollista vielä heittää bonusylitöitä, joiden määrä on maksimissaan 80 tuntia vuodessa. Tuohon paikalliseen sopimiseen vaikuttaa kuitenkin 138 tuntia / 4 kk säädös ja sitä ei saa ylittää.

Eli jos työntekijä halutaan tappaa ylitöihin se onnistuu tekemällä 250 lakisääteistä ja 80 paikallisesti sovittua ylityötuntia. Nämä pitää ripotella seuraavasti: Tammikuusta huhtikuuhun tehdään 138 tuntia ja sen jälkeen toukokuusta elokuuhun painetaan toiset 138 tuntia. Loppuvuoden saldoon jää vaivaiset 54 tuntia. Tällä tavalla ylityötunteja on saatu vuoden sisällä yhteensä 330 kappaletta.

Ylitöistä luonnollisesti maksetaan korotettua palkkaa. Vuorokautisesta ylityöstä maksetaan kahdelta ensimmäiseltä tunnilta 50 prosenttilla ja seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettua palkkaa. Lisäksi viikottaisesta ylityöstä kilahtaa työntekijän pussiin 50 % korotettua palkkaa riippumatta ylityön määrästä.

Vuorokautisen ja viikottaisen ylityön erona on se, että vuorokautista ylityötä on työ, joka ylittää laissa säädetyn vuorokautisen säännöllisen enimmäistyöajan. Viikoittaista ylityötä taas on työ, joka ylittää laissa säädetyn viikoittaisen säännöllisen enimmäistyöajan, mutta ei kuitenkaan ylitä vuorokautista säännöllistä enimmäistyöaikaa.
Tuo ihan hemmetin paska laki. Luultavasti jonkun vassarin kehittämä, kun eihän nyt ahkerat voi liikaa tehdä töitä, se pitää lailla kieltää!
Joitakin kertoja on itselläkin tulleet nuo rajat vastaan, mutta ne olen aina sopinut maksettavaksi jollain muulla nimikkeellä kuin ylityökorvaus.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Tuo ihan hemmetin paska laki. Luultavasti jonkun vassarin kehittämä, kun eihän nyt ahkerat voi liikaa tehdä töitä, se pitää lailla kieltää!
Joitakin kertoja on itselläkin tulleet nuo rajat vastaan, mutta ne olen aina sopinut maksettavaksi jollain muulla nimikkeellä kuin ylityökorvaus.
No mikäpä siinä jos haluaa elämänsä töissä viettää, anti mennä. Lähinnä koitin noita aseita alkuperäiselle pärrääjälle kasailla...:beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Päivitystä tilanteeseen: Palkkakeskustelu oli ja siinä nyt ei mitään ihmeitä tapahtunut. Seuraavana päivän irtisanoin itseni ja kummasti olisi löytynyt palkkaan lisää euroja.
Yläkerran pomojen oli jo sovittu seuraava siirto eli talon sisällä uusi soppari eri hommiin. Isommalla palkalla ja uusilla haasteilla.
Eli kaikki kävi lopulta hyvin omalta kannalta vaikka eihän tuota nyt hoidettu asiallisesti loppuun asti. Toinen minut pidempään tuntenut työnjohtaja olisi mielellään korottanut palkkaani, uusi ei missään nimessä. Korotti kuitenkin viime viikolla muiden palkkoja, joten jotain henkilökohtaista taisi olla minua vastaan, mutta saipahan nyt näpeilleen yläkerran pomoilta. Heillä ei ollut mitään ongelmaa korottaa minun palkkaani etenkin oman työhistoriani takia, venymiset ja vähäinen sairaslomailu (1pv) otettiin myös huomioon.

Ylityöt meillä piilotetaan kevyesti työaikapankkiin etc. järjestelyillä. Kyllä siellä eräät ulkomaalaiset työntekijämme joiden palkkatilit ja ylityöt tutkittiin niin jäivät silloin pari vuotta sitten kiinni liiallisista ylitöistä. Siitä tuli aika isot muutokset talon sisällä. Periaatteessa jos yläkerta ei ole antanut lupaa ylitöille, niistä ei myöskään makseta. Itse olen niitä harvoja, jotka saavat tehdä yläkerrankin puolelta vapaasti ylitöitä jos se on vaan vaadittavaa. Koska en tee turhia ylitöitä ja sen tietää tuolla kaikki.

YT:hän oli firmassa 3 vuotta sitten. Minä olin vapaaehtoinen poistumaan firmasta, mutta eivät antaneet mennä. 4 muuta vapaaehtoista lähti mielellään, joista 2 tuli takaisin palvottuina sankareina. 1 sai potkut ja yhden työsoppari loppui sopivasti. Tätä ennen oli kehityskeskustelut, joissa yritettiin udella työntekijöiden nimiä, jotka eivät tee työtään. Itse en nimennyt ketään tai puhunut muutakaan paskaa. Sen tiedän, että minusta kyllä oltiin puhuttu paskaa siellä. Ihan vaan sen takia, että omat työpaikat säilyy.

Mutta hommat jatkuu ja saa nähdä kuinka pitkään menee, että minun pitää hoitaa noita koneita kuntoon. Siihenkin keksittyy oman uuden työnjohtajan kanssa sopiva ratkaisu eli en korjaa jos en halua, jos korjaan saan kunnon korvaukset siitä ja jonkun on opeteltava korjaamaan koneita seuraavan vuoden sisällä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Päivitystä tilanteeseen: Palkkakeskustelu oli ja siinä nyt ei mitään ihmeitä tapahtunut. Seuraavana päivän irtisanoin itseni ja kummasti olisi löytynyt palkkaan lisää euroja.
Yläkerran pomojen oli jo sovittu seuraava siirto eli talon sisällä uusi soppari eri hommiin. Isommalla palkalla ja uusilla haasteilla.
Eli kaikki kävi lopulta hyvin omalta kannalta vaikka eihän tuota nyt hoidettu asiallisesti loppuun asti. Toinen minut pidempään tuntenut työnjohtaja olisi mielellään korottanut palkkaani, uusi ei missään nimessä. Korotti kuitenkin viime viikolla muiden palkkoja, joten jotain henkilökohtaista taisi olla minua vastaan, mutta saipahan nyt näpeilleen yläkerran pomoilta. Heillä ei ollut mitään ongelmaa korottaa minun palkkaani etenkin oman työhistoriani takia, venymiset ja vähäinen sairaslomailu (1pv) otettiin myös huomioon.

Ylityöt meillä piilotetaan kevyesti työaikapankkiin etc. järjestelyillä. Kyllä siellä eräät ulkomaalaiset työntekijämme joiden palkkatilit ja ylityöt tutkittiin niin jäivät silloin pari vuotta sitten kiinni liiallisista ylitöistä. Siitä tuli aika isot muutokset talon sisällä. Periaatteessa jos yläkerta ei ole antanut lupaa ylitöille, niistä ei myöskään makseta. Itse olen niitä harvoja, jotka saavat tehdä yläkerrankin puolelta vapaasti ylitöitä jos se on vaan vaadittavaa. Koska en tee turhia ylitöitä ja sen tietää tuolla kaikki.

YT:hän oli firmassa 3 vuotta sitten. Minä olin vapaaehtoinen poistumaan firmasta, mutta eivät antaneet mennä. 4 muuta vapaaehtoista lähti mielellään, joista 2 tuli takaisin palvottuina sankareina. 1 sai potkut ja yhden työsoppari loppui sopivasti. Tätä ennen oli kehityskeskustelut, joissa yritettiin udella työntekijöiden nimiä, jotka eivät tee työtään. Itse en nimennyt ketään tai puhunut muutakaan paskaa. Sen tiedän, että minusta kyllä oltiin puhuttu paskaa siellä. Ihan vaan sen takia, että omat työpaikat säilyy.

Mutta hommat jatkuu ja saa nähdä kuinka pitkään menee, että minun pitää hoitaa noita koneita kuntoon. Siihenkin keksittyy oman uuden työnjohtajan kanssa sopiva ratkaisu eli en korjaa jos en halua, jos korjaan saan kunnon korvaukset siitä ja jonkun on opeteltava korjaamaan koneita seuraavan vuoden sisällä.
Sopiiko kysyä, et minkälaisten koneiden kans oot tekemisissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Sopiiko kysyä, et minkälaisten koneiden kans oot tekemisissä?
Paineilmakäyttöisten kokoonpanolaitteiden kanssa. Taitavat olla puolalaisia, ruotsalaisia etc. Uusimmissa aika paljon elektroniikkaa ja pitää olla ns. näppituntuma asioista, koska se vika ei välttämättä ole siellä missä se ekana näyttää olevan. Ei ole koulutettu siihen hommaan vaan ajan kanssa ja useiden koneiden purkujen jälkeen oppinut asioita. Lisäksi kun oma tietotaito ei ole auttanut niin ammattilaisia sivusta seuraamalla ja osallistumalla korjaustoimenpiteisiin oppinut kaikkea hyödyllistä.

Lisäksi edeltävissä firmoissa käsitellyt, huoltanut ja korjannut isoja koneprässejä, automaatiolinjoja etc. Firman huoltomiehet yleensä opettaneet korjaamaan/kalibroimaan. Mielellään sitä oppii käytettävistä koneista asioista muuta kuin sitä peruskäyttöä.

Muiden osaamisen taso on sitten sellainen, että jos ongelmia tulee niin koneet vaan sammutetaan. Tai ei saada niitä edes käyntiin. Perushuollotkin tehnyt aika yksin koska kukaan ei uskalla/halua koskea niihin. Tai jos jos haluaa niin siinä sitten kulutetaan ihan turhaa aikaa tunti tolkulla ihan vaan sen takia kun ei tarvitse töitä tehdä.

EDIT: Osa vanhoista laitteista on vielä puhtaasti mekaanisia. Paljon sähköosia, magneettiventtiileitä etc. mitkä iänkin vuoksi aiheuttavat ongelmia.
EDIT2: Ylityöt on sellainen asia, että teen niitä jos kukaan muu ei lähde tekemään. Isä opetti alusta lähtien, että jos on töitä mitä pitää tehdä ja kukaan ei niitä halua tehdä niin sitten ne pitää vaan tehdä itse eikä odotella, että joku alkaa vinkumaan siitä. Se on välttämätön paha työelämässä etenkin jos on sesonkituotteita ja etenkin jos ihmisten kesälomat/saikut keskittyvät tähän kuumimpaan hetkeen.
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Paineilmakäyttöisten kokoonpanolaitteiden kanssa. Taitavat olla puolalaisia, ruotsalaisia etc. Uusimmissa aika paljon elektroniikkaa ja pitää olla ns. näppituntuma asioista, koska se vika ei välttämättä ole siellä missä se ekana näyttää olevan. Ei ole koulutettu siihen hommaan vaan ajan kanssa ja useiden koneiden purkujen jälkeen oppinut asioita. Lisäksi kun oma tietotaito ei ole auttanut niin ammattilaisia sivusta seuraamalla ja osallistumalla korjaustoimenpiteisiin oppinut kaikkea hyödyllistä.

Lisäksi edeltävissä firmoissa käsitellyt, huoltanut ja korjannut isoja koneprässejä, automaatiolinjoja etc. Firman huoltomiehet yleensä opettaneet korjaamaan/kalibroimaan. Mielellään sitä oppii käytettävistä koneista asioista muuta kuin sitä peruskäyttöä.

Muiden osaamisen taso on sitten sellainen, että jos ongelmia tulee niin koneet vaan sammutetaan. Tai ei saada niitä edes käyntiin. Perushuollotkin tehnyt aika yksin koska kukaan ei uskalla/halua koskea niihin. Tai jos jos haluaa niin siinä sitten kulutetaan ihan turhaa aikaa tunti tolkulla ihan vaan sen takia kun ei tarvitse töitä tehdä.
Itse sähläilen levytyökeskusten, automaatti-taivuttimen ja särmäyskoneiden kanssa :) Mut meillä tietty huoltosopparit levareille ja automaatti-taivuttimelle... Mut jotain pientä kyllä pystyy itekkin korjailee monesti :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 581
Ylityöt
Ketään ei voi pakottaa ylitöihin ja työntekijän on annettava suostumus niiden tekemiseen. Ylityötä ei saa teettää enempää kuin 138 tuntia neljän kuukauden aikana ja maksimissaan 250 tuntia vuodessa. Paikallisella tasolla on mahdollista vielä heittää bonusylitöitä, joiden määrä on maksimissaan 80 tuntia vuodessa. Tuohon paikalliseen sopimiseen vaikuttaa kuitenkin 138 tuntia / 4 kk säädös ja sitä ei saa ylittää.
Kannattaa tarkistaa oman alan TES mitä siinä on sovittu ylitöiden seurannan osalta. Oman alan TES:ssä on erikseen sovittu, että ylitöiden tarkastelujakso on kalenterivuosi eikä tuo 138 tuntia/4 kk.
Ylityön enimmäismäärät
13. Työaikalain 19 §:stä poiketen käytetään ylitöiden enimmäismäärän tarkastelujaksona yksinomaan kalenterivuotta.
Josta seuraa se, että vuoden ylityöt (250 tuntia) voi tehdä parissa kuukaudessa ihan laillisesti kenenkään siihen puuttumatta.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Kannattaa tarkistaa oman alan TES mitä siinä on sovittu ylitöiden seurannan osalta. Oman alan TES:ssä on erikseen sovittu, että ylitöiden tarkastelujakso on kalenterivuosi eikä tuo 138 tuntia/4 kk.


Josta seuraa se, että vuoden ylityöt (250 tuntia) voi tehdä parissa kuukaudessa ihan laillisesti kenenkään siihen puuttumatta.
Juu, TES kohtaista tuo seurantajakso, ei siinä. Mutta kun teejii sanoi, että joka kuukausi saa tehdä 40-60h ylitöitä koska pakko, niin kyllä siinä paukkuu minkä tahansa duunari TESsin rajat...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 581
Juu, TES kohtaista tuo seurantajakso, ei siinä. Mutta kun teejii sanoi, että joka kuukausi saa tehdä 40-60h ylitöitä koska pakko, niin kyllä siinä paukkuu minkä tahansa duunari TESsin rajat...
Toisaalta, jos joka kuukausi oletetaan tehtäväksi tai tekee tuollaisen määrän ylitöitä niin muutamassa vuodessa ne ylityötuntimäärät ovat niitä pienimpiä ongelmia. Ei näitä työsuojelu- ja työaikalakeja olla vain duunarin harmiksi tai työnteon esteeksi kursittu kasaan kyllä siellä on ihan ajatusta takana. Muutakin kuin punikin kiusanteko.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Joo kyl se vaan niin on, että kyl ihmisen lapsen pitää vapaatakin pitää töistä. Kyllä näitä alle 50v kuolleita yrittäjiä maailmassa piisaa muutenkin...:vihellys:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Päivitystä tilanteeseen: Palkkakeskustelu oli ja siinä nyt ei mitään ihmeitä tapahtunut. Seuraavana päivän irtisanoin itseni ja kummasti olisi löytynyt palkkaan lisää euroja.
Yläkerran pomojen oli jo sovittu seuraava siirto eli talon sisällä uusi soppari eri hommiin. Isommalla palkalla ja uusilla haasteilla.
Eli kaikki kävi lopulta hyvin omalta kannalta vaikka eihän tuota nyt hoidettu asiallisesti loppuun asti.
No nyt oli kyllä asiallinen peliliike, arvostusta!

Se piti vaan sanoa, että pitää aina muistaa, että business on businesta. Harvoin hommia hoidetaan työnantajan puolelta "asiallisesti", kyllä liksaa nostetaan ja ylitöistä maksetaan vain jos siitä vaatii. Lähimmät esimiehet voivat toki yrittää jotain tasoa pitää, mutta suuria johtajia ei kiinnosta mikään asiallisuus, pelkästään raha.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No nyt oli kyllä asiallinen peliliike, arvostusta!

Se piti vaan sanoa, että pitää aina muistaa, että business on businesta. Harvoin hommia hoidetaan työnantajan puolelta "asiallisesti", kyllä liksaa nostetaan ja ylitöistä maksetaan vain jos siitä vaatii. Lähimmät esimiehet voivat toki yrittää jotain tasoa pitää, mutta suuria johtajia ei kiinnosta mikään asiallisuus, pelkästään raha.
Noo, se nyt riippuu. Kyllä monessa paikassa myös ymmärretään, että tyytyväiset työntekijät ovat yleensä firmalle tuottavia, eikä jatkuva vaihtuvuus tule mitenkään edulliseksi kun pitää rekrytoida ja kouluttaa uusia työntekijöitä jatkuvasti. Yleensähän se ongelma tyytymättömyyden aiheuttajana on nimenomaan, se ettei koe palkkauksen olevan oikeudenmukaista kollegoihin tai alan yleiseen tasoon nähden eikä välttämättä se absoluuttinen taso sinällään.

Itseäkin on tosin alkanut tässä korpeamaan erään suuryrityksen umpibyrokraattinen "kannustava" palkkausjärjestelmä sen verran, että joutunee ihan tosissaan katselemaan vaihtoehtoja. Harmi kun työ itsessään on hyvin mielekästä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
557
Noo, se nyt riippuu. Kyllä monessa paikassa myös ymmärretään, että tyytyväiset työntekijät ovat yleensä firmalle tuottavia, eikä jatkuva vaihtuvuus tule mitenkään edulliseksi kun pitää rekrytoida ja kouluttaa uusia työntekijöitä jatkuvasti. Yleensähän se ongelma tyytymättömyyden aiheuttajana on nimenomaan, se ettei koe palkkauksen olevan oikeudenmukaista kollegoihin tai alan yleiseen tasoon nähden eikä välttämättä se absoluuttinen taso sinällään.

Itseäkin on tosin alkanut tässä korpeamaan erään suuryrityksen umpibyrokraattinen "kannustava" palkkausjärjestelmä sen verran, että joutunee ihan tosissaan katselemaan vaihtoehtoja. Harmi kun työ itsessään on hyvin mielekästä.
Työmarkkinoille on vaan hyvä että jatkuvasti on pientä hakua päällä kun sisäänajovaihe on firmassa ohi ja työvoima löytää tuottavimman paikan tunneilleen. Itsellesi kanssa positiivista kun ne firmalle tappiollisimmat tunnit on takana ettei enää kannata päästää poiskaan kun joutuisi kouluttamaan taas uuden mosan, joten parempi maksaa vähän enemmän kuin tessin minimit ettei se lähde ihan heti talosta. Kylmä todellisuus nyt vaan on että ainoa paikka jossa oikeasti saa yli inflaation palkankorotusta tässä maassa on työpaikan vaihto näin törkeästi yleistäen.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Työmarkkinoille on vaan hyvä että jatkuvasti on pientä hakua päällä kun sisäänajovaihe on firmassa ohi ja työvoima löytää tuottavimman paikan tunneilleen. Itsellesi kanssa positiivista kun ne firmalle tappiollisimmat tunnit on takana ettei enää kannata päästää poiskaan kun joutuisi kouluttamaan taas uuden mosan, joten parempi maksaa vähän enemmän kuin tessin minimit ettei se lähde ihan heti talosta. Kylmä todellisuus nyt vaan on että ainoa paikka jossa oikeasti saa yli inflaation palkankorotusta tässä maassa on työpaikan vaihto näin törkeästi yleistäen.
Ei kannata yleistää. On näitä hyviäkin paikkoja missä palkka katsotaan kohdalleen ilman pyytämistä. Oma työpaikka mukaan lukien. Pitää vain ymmärtää helppo perusjuttu bisneksessä, on tuotava taloon enemmän rahaa kun vie ulos.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 096
Ei kannata yleistää. On näitä hyviäkin paikkoja missä palkka katsotaan kohdalleen ilman pyytämistä. Oma työpaikka mukaan lukien. Pitää vain ymmärtää helppo perusjuttu bisneksessä, on tuotava taloon enemmän rahaa kun vie ulos.
Juuri näin. Joissain hommissa tietysti on todella haastavaa mitata sitä sisään tulevaa rahaa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Noi kaikki 3. Työn ohessa 2 tutkintoa (edit. toinen vielä loppumetreillä), useita siirtoja sivulle ja ylös talon sisällä ja siirtymällä firmasta toiseen välillä.

Tutkinnoilla ollut vähiten merkitystä palkkaan, mutta niillä nyt on pystynyt osoittamaan että on halukas etenemään ja oppimaan.

Pari kertaa hommia on tullut vaihdettua myös mukavista ja leppoisista haastavampiin ja "kiireisempiin", ihan sen takia että pääsee eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
48
Noi kaikki 3. Työn ohessa 2 tutkintoa, useita siirtoja sivulle ja ylös talon sisällä ja siirtymällä firmasta toiseen välillä.

Tutkinnoilla ollut vähiten merkitystä palkkaan, mutta niillä nyt on pystynyt osoittamaan että on halukas etenemään ja oppimaan.

Pari kertaa hommia on tullut vaihdettua myös mukavista ja leppoisista haastavampiin ja "kiireisempiin", ihan sen takia että pääsee eteenpäin.
Millä tutkinnolla olet aloittanut työuran, vai ilman tutkintoa? Minkä asteen tutkintoja olet suorittanut työn ohessa?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Tuo on kyllä kova sana jos jaksaa (ja ehtii) töiden ohessa opiskella. Onhan tuommonen pari tutkintoa "sivussa" aikamoinen osoitus kiinnostuksesta, selkärangasta ja siitä että päätä riittää. Itse joskus työuran ohessa mietin tuota (sillon olis talo tukenut puoli päivää viikossa) mutta kun se jäi niin se jäi. Mutta nostan kyllä hattua heille jotka jaksaa tuollaista tehdä. Ja tietysti riippuen koulutuksesta niin se voi olla parempien hommien kannalta tärkeääkin (jos just niin että että on kevyt koulutus alla niin tuo on tärkeämpää kuin se jos on jo yliopistokoulutus).
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Kerrytetyn kokemuksen ja työpaikanvaihtojen avulla enimmäkseen. Työuran alusta nelisen vuotta sitten bruttotulot on nousseet siitä ~2ke noin 4500 euroon. Tässä ajassa olen vaihtanut firmaa kahdesti. Suurin yhden kerran palkankorotus on ollut 1500 firmaa vaihtaessa. Muuten tullut muutaman satasen kertakorotuksia työsuoritusten ja yleisen korvaamattomuuden perusteella. Niistäkin on yleensä joutunut taistelemaan.

Edellisessä paikassa palkka irtisanoutuessa oli 3000e luokkaa, eikä sitä oltu pyynnöistä huolimatta korjattu ylöspäin. Irtisanoutuessani olisi kuulemma voitu pistää liksa ja työtehtävät uusiksi. Sanoin suoraan, että näihin olisi kiva pystyä vaikuttamaan muutenkin kuin irtisanomisilmoituksella, kiitin ja kieltäydyin.

Koulutuksena yo-tutkinto ja alan yliopisto-opintoja (ei tutkintoa).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Lähes yksinomaan firman vaihdon kautta. Tähänastisen työuran aikana firmojen sisäiset palkankorotukset ja etenemismahdollisuudet ovat olleet erittäin vaatimattomat. Siksi ei ole myöskään syntynyt juuri minkäänlaista uskollisuuden ja sitoutumisen tunnetta työnantajaa kohtaan, eli paremman tarjouksen perässä on helppo lähteä. Ei toki ihan jatkuvasti, keskimäärin olen ollut talossa sen 3v.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Itse aloitin alan työt harjoittelijana ns. lukiopohjalta jotain 18v sitten ja alkuvaiheessa silloinen firma nosti 1.8k harjoittelijan alkupalkkaa proaktiivisesti säännöllisesti taitojen karttuessa, kunnes taso saavutti tessin tason 3k tms. ja sen jälkeen tulikin seinä vastaan. Ilmoitin muutaman vuoden jälkeen irtisanoutuvani, jos palkka ei nouse. Olisi onnistunut vain, jos olisin muuttanut PK-seudulle, joten irtisanouduin.

Uudessa työpaikassa aloituspalkka oli sama ja sen jälkeen pieni korotus 3.5k:n onnistui, kun ilmoitin harkitsevani irtisanoutumista. Hommat oli kuitenkin niin perseestä, että vähän ajan päästä irtisanouduin korotuksesta hulimatta ja muutin ulkomaille konsulttihommiin ja liksa pomppasi sinne 10k tuntumaan (brutto, tein hommia b2b joten laskutus oli enemmän, mutta tuon verran maksoin about palkkaa itselleni). Täsmälleen samaa hommaa, mitä suomessa, eli ihan absurdi ero suomi vs. ulkomaat. Nettosummat on vähän hankalia verrata, mutta netto oli jotain 8k/kk ja kaikkien kulujen, asunto kahdessa maassa ja matskustaminen jne. jälkeen 6k/kk.

Ulkomailla reissaus kävi uuvuttamaan, joten lopetin hommat ja tulin suomeen konsultiksi, palkka oli bonuksineen silloin jotain 7k ja muutaman vuoden jälkeen ilmoitin harkitsevani irtisanoutumista, ellei tule kunnon palkankorotusta. Tätä piti jo vähän järjestellä, kun ei kuulemma johto tule hyväksymään korotusta, joten pistettiin tittelit ja työnkuvat ja muut uusiksi ja nyt on noin 9k palkka bonuksineen (olen saanut täydet bonukset 4 vuotta putkeen, joten olen alkanut laskemaan ne bruttopalkkaan mukaan). Mutta noihin summiin pitää kyllä tehdä töitäkin ns. eläimellisesti ei siinä mitään. Joku päivä vielä ilmoitan haluavani palkanalennuksen ja vähemmän vastuuta...

Eli allekirjoittaneen palkka on käytännössä noussut vain sillä, että on ollut valmis irtisanoutumaan, jos palkka ei nousu ja sitten myös irtisanoutunut, jos ei nouse. Ulkomaan työkokemus ja aito oikea itsenäinen konsultointikokemus oli ehkä se triggeri, jolla palkan sai nostettua kokonaan uudelle tasolle. Luin itseni toki tietojenkäsittelytieteen maisteriksikin tuossa välissä, mutta sillä nyt ei ole ollut mitään vaikutusta itsessään, mutta toki se on mahdollistanut, että ottaa hoitaakseen asioita, joihin aiemmin ei ehkä osaaminen olisi riittänyt ja sitä kautta.

Edit: Pl. tuo ensimmäinen duuni, jossa palkka nousi siis pari kertaa vuodessa "automaattisesti", eli hatunnosto firmalle, eivät hyväksikäyttäneet sitä, että minut olis pestattu harjoittelijaksi. Mutta seinä sieltä sitten tuli vastaan kun ns. "oikea" TES:n mukainen palkka oli saavutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Palkkaa voi hilata ylös myös ilman varsinaista palkankorotusta, kun ne ovat monesti kategorisesti kiellettyjä. Kun minulle ei voitu palkankorotuskiellon vuoksi maksaa lisää rahaa, sain väännettyä itselleni täysautoedun palkan päälle (siirryin samalla henkilömanageriksi). Koska minulla kuitenkin oli jo auto - ja ajoin aika vähän -, otin sitten autoedun rahallisena korvauksena, se sitten myöhemmin vielä nousi, kun firma luopui täysautoedusta ja siirtyi käyttöetuun, ts. sain muutaman satasen vielä lisää rahaa "bensarahana".
Myös muita etuja voi yrittää saada, vaikka olisikin kireä tilanne palkkojen noston suhteen.

Parhaiten korvaus tehdystä työstä nousee toki vaihtamalla työnantajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 668
Tuo on kyllä kova sana jos jaksaa (ja ehtii) töiden ohessa opiskella. Onhan tuommonen pari tutkintoa "sivussa" aikamoinen osoitus kiinnostuksesta, selkärangasta ja siitä että päätä riittää. Itse joskus työuran ohessa mietin tuota (sillon olis talo tukenut puoli päivää viikossa) mutta kun se jäi niin se jäi. Mutta nostan kyllä hattua heille jotka jaksaa tuollaista tehdä. Ja tietysti riippuen koulutuksesta niin se voi olla parempien hommien kannalta tärkeääkin (jos just niin että että on kevyt koulutus alla niin tuo on tärkeämpää kuin se jos on jo yliopistokoulutus).
Riippuu paljon koulutuksesta, miten se onnistuu (jos lainkaan) työn ohella. Teknisemmällä puolella (esim. Aalto) on helppo tehdä kurssit etänä kunhan käy kääntymässä tentissä. Pakollisia läsnäoloja ei yleensä ole ja nettimateriaali on laadukasta. Silloin kyse on vain omasta itsekurista ja jaksamisesta, mutta periaatteessa voi olla päivät töissä ja illat/viikonloput pistää opiskeluun.

Jossain lekurin tai sairaanhoitajan koulutuksessa tuo ei onnistu, vaan paikalla on käytännössä oltava paljon enemmän.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Edellisen työpaikan "loppumetreillä" palkkaa tarkistettiin kahdesti, ensimmäisellä kerralla 1000e/kk nosto, toisella 400e/kk. Vaihdoin toiseen työpaikkaan, tässä vaihdossa nousu oli maltillisempi koska halusin juuri tähän paikkaan töihin - nousu 150e/kk. Myöskin lähtöpalkka oli hyvä suhteessa kokemukseen sekä osaamiseen. Samassa paikassa olen yhä, ja tänä aikana palkka on noussut vuosittain noin 100-150e/kk. Nyt edessä hieman isompi korotus kun työtehtävät laajenevat, ja sitä kautta palkkausta tarkistetaan hieman eri tavalla - eli nousu on selkeästi suurempi kuin tuo 150e/kk.

Koulutus ei tällä IT-alalla suoraan vaikuta palkkaan kuin valtiolla, noin yleisesti. Enemmän merkitsee työkokemus/projektit ja tietysti oma osaaminen. Konsulttimaisessa roolissa toki pitää pystyä toimimaan myös asiakkaan kanssa, siinä ei pelkkä tekninen osaaminen riitä. Itsellä on siis AMK-tutkinto alla, sekä yliopisto-opintoja. Tarkoituksena vielä opiskella DI:n lappuset työn ohessa, tässä olen varautunut siihen että ainakin 3v tuo vie. Palkkaukseen tuskin vaikuttaa muutakuin epäsuorasti.

Jos pelkkä raha kiinnostaisi, niin oma OY pystyyn ja myy omaa osaamistaan eteenpäin. Tässä markkinassa tuokin onnistuu, toinen vaihtoehto on sitten ns. käsiparikauppa mitä muutamat firmat tarjoavat, eli saat esimerkiksi 50% osuuden laskutettavasta tuntihinnasta. Tuosta sitten muodostuu ihan sopiva summa, ja suhteellisen riskitöntä puuhaa - toki siinä sitten saa tinkiä aika monesta edusta jos tuohon käsiparikauppaan lähtee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
Miten täällä porukka on sitten pääsääntöisesti onnistunut lihottamaan palkkapussiaan? Koulutuksen, työpaikanvaihdon vai firman sisäisen etenemisen kautta?
Sain pyytämällä. Oma työsopimus ei kuvannut toimenkuvan ulkopuolisia työtehtäviäni, joskin näistä tehtävistä olin jo aiemmin saanut pientä korvausta.
Eli oli jo olemassa hyvä peruste pyytää ja läpi meni. Vaatimattomasti yksi palkkapykälä ylemmäksi seuraavaan palkkaryhmään. Edellinen palkkaluokka oli oman ammattiryhmäni korkein.

Kolmivuorotyön ja uudesta palkkaryhmästä tulevien vähimmäispalkkaluokan korotusten vuoksi vuotuinen kumulaatio on itselle ihan tyydyttävä.
Bruttopalkan korotus lähtötilanteesta muuttui ensin 8,6%, myöhemmin 9,6% ja lopuksi 10,8% lähtötilanteesta.

Ei suuria euroja, mutta mieluisa lopputulos.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Riippuu paljon koulutuksesta, miten se onnistuu (jos lainkaan) työn ohella. Teknisemmällä puolella (esim. Aalto) on helppo tehdä kurssit etänä kunhan käy kääntymässä tentissä. Pakollisia läsnäoloja ei yleensä ole ja nettimateriaali on laadukasta. Silloin kyse on vain omasta itsekurista ja jaksamisesta, mutta periaatteessa voi olla päivät töissä ja illat/viikonloput pistää opiskeluun.

Jossain lekurin tai sairaanhoitajan koulutuksessa tuo ei onnistu, vaan paikalla on käytännössä oltava paljon enemmän.
Miten onnistuu yliopisto-opiskelut töiden ohella? Pystyykö suurimman osan kursseista hoitamaan etänä, ja käy tentit suorittamassa paikan päällä, jos kyseessä esim. humanistiset ja yhteiskuntatieteet, ja koulu sijaitsee toisella paikkakunnalla. Työstän itse tällä hetkellä ylioppilastutkintoa töiden ohella, ja olen pohtinut tulevaisuutta, miten tuon saisi mahdollisesti toimimaan.

Onko kenellekään tietoa tai omakohtaista kokemusta?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Miten onnistuu yliopisto-opiskelut töiden ohella? Pystyykö suurimman osan kursseista hoitamaan etänä, ja käy tentit suorittamassa paikan päällä, jos kyseessä esim. humanistiset ja yhteiskuntatieteet, ja koulu sijaitsee toisella paikkakunnalla. Työstän itse tällä hetkellä ylioppilastutkintoa töiden ohella, ja olen pohtinut tulevaisuutta, miten tuon saisi mahdollisesti toimimaan.

Onko kenellekään tietoa tai omakohtaista kokemusta?
Jos vain kursseja löytyy avointen yliopistojen listoilta, niin tuolloin yleensä suorittaminen on todella joustavaa, eli useat kurssit ovat 100% etäopiskelua verkossa. Näin ainakin kauppatieteissä.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Vinkkejä tilanteeseen, jossa ylemmältä tasolta olisi suunnitelmia laajentaa toimenkuvaa ja tilipussia, mutta omaa kiinnostusta ei ole siirtyä nakkisuojasta avoimeen maastoon tulitettavaksi. Palkka taitaa jäädä polkemaan paikoilleen, jos ei suostu laajentamaan toimenkuvaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 356
Vinkkejä tilanteeseen, jossa ylemmältä tasolta olisi suunnitelmia laajentaa toimenkuvaa ja tilipussia, mutta omaa kiinnostusta ei ole siirtyä nakkisuojasta avoimeen maastoon tulitettavaksi. Palkka taitaa jäädä polkemaan paikoilleen, jos ei suostu laajentamaan toimenkuvaa?
Pysyvää nakkisuojaa ei taida ollakaan kunnes pääsee sen verta sekalaisiin hommiin, että itse määrittää omat nakkihommansa.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Vinkkejä tilanteeseen, jossa ylemmältä tasolta olisi suunnitelmia laajentaa toimenkuvaa ja tilipussia, mutta omaa kiinnostusta ei ole siirtyä nakkisuojasta avoimeen maastoon tulitettavaksi. Palkka taitaa jäädä polkemaan paikoilleen, jos ei suostu laajentamaan toimenkuvaa?
Ei siellä nakkisuojassa pidemmän päälle kivaa ole kuitenkaan. En välttämättä suosittelisi kieltäytymistä, ellei kyse ole yrityksen johtotason hommista jotka syövät kaiken oman ajan. Jos uusi toimenkuva on ihan hirveää paskaa, niin saatpahan ainakin CV-merkinnän joka saattaa avata ovia, kun vaihdat firmaa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Itsekin suosisin kokemuksen ja osaamisen kerryttämistä silloin, kun siihen on mahdollisuus. Stagnaatioon on aikaa loppuelämä. Uralla etenemisen aikaikkuna taas on rajallinen.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Olen samaa mieltä muutaman edellä kirjoittaneen kanssa. Nopeasti ajateltuna en näe hirveästi hyötyä olla nakkisuojassa.. Toki tuossakin on puolensa riippuen hieman siitä mitä "nakkisuoja" tarkoittaa. Eli onko päivät täysin omaa aikaa, oletko vastuussa jostain hommista jotka yleensä toimii hyvin..vai oletko tietyn kapean homman ainoa "guru" firmassa vai mitä meinaa. Koska hyvin usein nakkisuoja tyyppiset hommat loppuu/automatisoidaan/yhdistetään johonkin muuhun koska aina firmat pyrkii tehostamaan hommia. Myös huono puoli on jos nähdään että teet puolivaloilla duunia niin tulee vaikutelma ettei kiinnosta -> hyvä kohde poispotkittavaksi kun tulee YT:t.

Uskon että poikkeuksiakin on mutta yleisellä tasolla sanon että kannattaa kehittyä ja laajentaa enemmin kuin jäisi nakkisuojaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Päivitystä tilanteeseen: Palkkakeskustelu oli ja siinä nyt ei mitään ihmeitä tapahtunut. Seuraavana päivän irtisanoin itseni ja kummasti olisi löytynyt palkkaan lisää euroja.
Yläkerran pomojen oli jo sovittu seuraava siirto eli talon sisällä uusi soppari eri hommiin. Isommalla palkalla ja uusilla haasteilla.
Eli kaikki kävi lopulta hyvin omalta kannalta vaikka eihän tuota nyt hoidettu asiallisesti loppuun asti. Toinen minut pidempään tuntenut työnjohtaja olisi mielellään korottanut palkkaani, uusi ei missään nimessä. Korotti kuitenkin viime viikolla muiden palkkoja, joten jotain henkilökohtaista taisi olla minua vastaan, mutta saipahan nyt näpeilleen yläkerran pomoilta. Heillä ei ollut mitään ongelmaa korottaa minun palkkaani etenkin oman työhistoriani takia, venymiset ja vähäinen sairaslomailu (1pv) otettiin myös huomioon.
Itse kun lähdin toissatyöpaikasta, niin taisin haastatteluun kutsun jälkeen tms. kertoa hakeneeni muualle. Siinä vaiheessa kun kerroin olevani menossa allekirjoittamaan uutta sopparia taisi pomo herätä ja ehdottaa palkankorotusta. Olisi kyllä saanut tulla monta pykälää suurempi korotus että olisin harkinnut jäämistä. edit: Jos siinä hakuvaiheessa olisi tullut palkankorotustarjousta, niin ehkä olisinkin jäänyt. Vaihdoin siis toiseen kaupunkiin ja muutot yms. ovat aika perseestä.

Hauskana yksityiskohtana siinä irtisanomisaikanani muut tiimin jäsenet saivat palkankorotuksen ;)
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 898
Pari vuotta lisää vastuuta ja keskellä tulitusta tekee palkkapussille ihan hyvää. Sen jälkeen ns. sivuun suunnittelemaan seuraavaa liikettä. Lue: kouluttautumaan, hakemaan uusia hommia ja vetämään henkeä ettei tule burnouttia.

Itse huomannut että jos makaa 24/7 tulessa niin uusien hommien etsintä on hemmetin paljon vaikeampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Täytyypäs omasta kokemuksesta sanoa, että on se vaan hyvä on että on sellaisessa työssä johon ei voi kouluttautua etukäteen. Kaiken näköisiä yrittäjiä käynyt kokeilemassa samaan duuniin, mutta kun useimmilta hommat ei vain suju (älli ei riitä, osaaminen ei riitä) niin työnantajankin arvostus meitä ammattilaisia kohtaan noussut ja palkka siinä mukana.:kippis: Ainoa miinus nykyisessä duunissa on, että osaaminen lienee jo huipussaan, mutta koska tuotetaan firmalle miljoonia, niin uskoisin että palkkakin nousee tasatahtia kun kokemusta karttuu, kuten tähänkin asti.
Hmm millaisesta duunista kyse?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 742
Viestejä
4 190 834
Jäsenet
70 787
Uusin jäsen
henkkalu

Hinta.fi

Ylös Bottom