Palkkakeskustelu

Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Robottioperaattori, 13.64€/tunti+ 3-vuoro lisät. Ja mahdolliset vkl. Ylityöt päälle.
Viimevuosi n. 39k€.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Hyvä kirjoitus mutta tämän esimerkin kohdalla jäin pohtimaan että miksi tuota magneettikuvausta ei tehtäisi/tehdä välittömästi? Kallista? Haitallista? Laitteistoja on vähän että pitää säännöstellä tms?

Jotenkin kuulostaa hassulta että todennäköisin vaiva mutta silti odotellaan 6-8 viikkoa, annetaan potilaan kärvistellä kivuissa ja todennäköisesti sairaslomalla, ja pistetään vielä ramppaamaan useita kertoja vastaanotolle ennenkuin tutkitaan :).
Jos ei tarpeeksi selvästi tullut niin joka kolmannella oireettomalla kolmekymppisellä ihmisellä on kuvissa välilevytyrä joka tapauksessa ja suurin osa oireellisista tyyristä paranee ilman leikkausta. Miksi kuvata, jos se todennäköisesti ei muuta mitään? Kuvan arvo on siinä, että katsotaan mitä leikata sitten kun leikkauspäätös on tehty.

Huonoilla indikaatioilla otetun kuvan hinta on siinä, että pahimmillaan ihminen altistetaan elämän pituiseen seurantaan anatomisen variantin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
ja juuri tämän todennäköisyystouhun vuoksi tekoäly tulee korvamaan yleislääkärien diagnoosit. okei, sanotaan että tulee lääkäreiden avuksi ettei tule kenellekään huoli :kahvi:
Ehkä joskus. Ei pitkään aikaan. Ennemmin ajattelisin tekoälyn korvaavan itse leikkaukset kuin ns yleislääkärin kliinisen silmän, jossa muuttujia on niin valtavasti. Triageen tekoäly sopii. Kaikki kyllä minulle käy
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Jos ei tarpeeksi selvästi tullut niin joka kolmannella oireettomalla kolmekymppisellä ihmisellä on kuvissa välilevytyrä joka tapauksessa ja suurin osa oireellisista tyyristä paranee ilman leikkausta. Miksi kuvata, jos se todennäköisesti ei muuta mitään? Kuvan arvo on siinä, että katsotaan mitä leikata sitten kun leikkauspäätös on tehty.
Voi sille muutakin tehdä, miksi pitää ihmistä saikulla viikkotolkulla jos pikku kortisoni + puudutusaine nikamanjureen laittaa ukon jaloilleen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Riippuu nyt tietysti paljon miten relevanttia osaaminen on ja missäpäin jne. mutta kyllä kai nyt vähintään se 5k€/kk pitäisi irrota tuolla kokemus määrällä jos on haluttua osaamista. Konsulttihommissa sitten enemmänkin.
Aika mahdoton sanoa sen kummemmin sun taustaa, osaamista ja paikkakuntaa tuntematta. Ainakin enemmän kuin nyt tienaat. Jos nyt jotain pitää veikata, niin tuollaisessa tehtävässä ja 9 vuoden kokemuksella palkka on muiden seikkojen perusteella jossain tuolla 3500-7000 välillä, ja pk-seudulla ei ainakaan tuolla alapäässä. Tässä tilanteessa voit myös miettiä paljonko sun työpanos sille firmalle aiemmin maksoi, laskutettuna.
Tuntuu se itsellekin mahdottomalta keksiä sopiva summa. Toisaalta Technocratin arvio osui lähelle pyyntöäni, joten yhden hengen otoskoolla totean, ettei sen nyt ihan perusteeton ainakaan ollut :tup:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 161
Muistelisin, et jotain 30k bruttona tms.?
Onko tuo uutisoinnin perusteella vai muuten? Yksi tuttu on siellä autotehtaalla töissä ja sanoo, että tehdas väittää julkisuudessa palkkatasoksi korkeampaa tasoa kuin mitä todellisuudessa on.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 181
Onko tuo uutisoinnin perusteella vai muuten? Yksi tuttu on siellä autotehtaalla töissä ja sanoo, että tehdas väittää julkisuudessa palkkatasoksi korkeampaa tasoa kuin mitä todellisuudessa on.
Eri lähteitä vertaillut, niin keskusteluja kuin uutisiakin. Vaikuttaisia perustuntipalkka asettuvan 11-13e/h maastoon (tehtävästä, koulutuksesta jne. riippuen), tähän päälle mahdolliset vuorolisät ja tulospalkkiot.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Onko tuo uutisoinnin perusteella vai muuten? Yksi tuttu on siellä autotehtaalla töissä ja sanoo, että tehdas väittää julkisuudessa palkkatasoksi korkeampaa tasoa kuin mitä todellisuudessa on.
Ihan uutisoinnin perusteella, ei varmaa tietoa täällä :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Miksi tuolla matkustelulla olisi jotain tekemistä th tai yth sopparin kanssa? Ainoa mitä keksin on se, että firma haluaa säästää, koska yth:lle ei makseta palkkaa matka-ajalta. Vähän samanlaista kettuilua on määritellä työpisteeksi kaksi kontoria. Näin ei tarvitse maksaa päivärahoja, vaikka henkilö joutuisi reissaamaan koko päiväksi 50km päässä sijaitsevalle toiselle konttorille. Meillä lähes kaikki asiantuntijat ja suunnittelijat ovat th sopparilla, suunnittelijat reissaavatkin jonkin verran.

Eikä tuo asiantuntija titteli mitenkään määrittele th tai yth sopimukseen kuulumista. Meidän asiantuntija tiimissä kaikki muut paitsi minä ovat th, itse olen yth. Johtuu siitä, että olin tiimin alikessuna muutaman vuoden. Myöhemmin hommiin tuli järki ja omasta mielestänikin turhia esimiesportaita vähennettiin. Yhdelle esimiehelle laitettiin vain esimiestehtävät, mutta alle useampi tiimi. Eli poistuttiin siitä mielestäni huonosta systeemistä, missä yksi asiantuntija on samalla esimies ja normi asiantuntijatöidensä ohessa hoitaa vielä esimiestyöt.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Meillä siirrettiin suunnettelijat vastaavien toimihenkilöiden alaisuuteen. Tiedä sitten vaikuttaako tuo mitään näin parin sadan hengen firmassa.

Omassa toimipisteessä toimarit joutuu aikalailla tekemään kaiken alusta loppuun. (30henk)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mulla tulee oleen pääosa kalenterivuodesta ulkomaanreissua ja työnantaja maksaa palkkaerittlyn mukaan joka kuukausi kiinteän ylityökorvauksen sekä korvaa viikonloppumatkat ostaen muutoin vapaiksi muunnettavat pois
Jos kyseessä on ”vaativa asiantuntijatehtävä” ja tarkoitus on viettää iso osa vuodesta ulkomailla niin yth kuulostaa ihan oikealta työntekijäryhmältä.

Aika karkea jakohan on, että perus duunia puurtavat on työntekijöitä (vaikka nyt kaupan myyjät, tuotantotyöntekijät) vähän kehittyneempää hommaa tekevät toimihenkilöitä (esim. tekniset myyjät teollisuudessa, tukijengi, myyntipäällikötkin kai pääosin) kun taas sitten osastopäälliköt, projarit, insinöörit yms. on monesti ylempiä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Meillä siirrettiin suunnettelijat vastaavien toimihenkilöiden alaisuuteen. Tiedä sitten vaikuttaako tuo mitään näin parin sadan hengen firmassa.

Omassa toimipisteessä toimarit joutuu aikalailla tekemään kaiken alusta loppuun. (30henk)
"Toimari" on toimitusjohtaja. Vai onko jossain päin suomea toimihenkilö?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Täällä kun on varmasti teknisten alojen immeisiä valtaosa, niin onko valtaosa ylempää toimihenkilöstöä? Kattelin tota uutta työsopimustani ja siinä meikäläinen on pienellä präntillä merkitty white collar/ylempi th. Ei ollut erikseen siitä työnantajan kanssa puheita, joten jouduin hieman perehtymään asiaan. Omalla kohdalla syy on runsas matkustelu ja asiantuntija -titteli, mutta monesti pelkkä runsasta matkustelua sisältävä työ merkitään ilmeisesti ylempiin toimihenkilöihin, onko näin?
Yleensä, jos tekee minkäänlaista t&k:ta tai sitten vaativampaa itsenäistä työtä on ylempi toimihenkilö. Työntantajilla tosin on viimeaikoina ollut hinkua siirtää muutakin porukkaa ylemmiksi toimihenkilöiksi, koska ylempien toimihenkilöiden työehtosopimus on melkolailla väljempi ja esim. juurikin matka-ajoista ei tarvi turhaan työntekijälle korvata, jos ei kiinnosta. Pohjimmiltaan kyse kai on siitä, että yth:lla on enemmän itsellä neuvotteluvaraa ja kykyä valita työnantajiaan. Hommalta menee vain vähän pohja pois, jos sinne sitten tungetaan koko henkilöstö...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Googlailun tuloksena totesin, että th:lla on ikäänkuin paremmat lakisääteiset korvaukset työsuhteessaan, kuin yth:lla. Voisin veikata, kun tässä firmassa useimpien työntekijöiden työhön liittyy jatkuva matkustamainen, niin suurinosa henkilöstöstä on yth.
mitä ylempi, sitä paskemmat tessit. Se ei kuitenkaan tarkoita, että aina ja joka firmassa ylempiä kustaisiin silmään sen enempää kuin toimihenkilöitä.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Kuuluuko roboottioperaattorille työnkuvaan robootin ohjelmointi?
On tullu jonkun verran ohjelmoitua, eikä homma ole muutenkaan pelkkää napin painamista ja kappaleen vaihtoa. Joutuu myös käsin hitsaamaan/korjaamaan ja viimeistelemään. Tuotteista johtuen tarvii vielä 45 asteen putkiluokan paineastia vaatimusten mukaan hitsattuna.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Voi jeesus. Tämmöiset ihmiset on koko talouden isoin syöpä.

Eihän sen tartte maksaa mitään, kun se on kutsumusammatti. Joo just.
Mielestäni en aivan tuollaista ole väittänyt. Lainaamassani viestissä kyse oli alan houkuttelevuudesta ja toivon, että alan houkuttelevuuteen vaikuttavat muutkin tekijät kuin suhteellisen korkea palkkataso.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Palkkahan on vain yksi kiinnostavuuten liittyvä tekijä! Ei missään nimessä ainut. Eri ihmisille meinaa eri asiat..ja jos jonkun mielestä joku työ on mielenkiintoista (~kutsumusammatti) niin silloin palkan merkitys on paljon pienempi. Eikö tämän pitäisi olla ihan päivänselvä juttu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Palkkahan on vain yksi kiinnostavuuten liittyvä tekijä! Ei missään nimessä ainut. Eri ihmisille meinaa eri asiat..ja jos jonkun mielestä joku työ on mielenkiintoista (~kutsumusammatti) niin silloin palkan merkitys on paljon pienempi. Eikö tämän pitäisi olla ihan päivänselvä juttu.
Ihmiset joille vain raha merkitsee ovat yhteiskunnan syöpä :smoke:.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 547
Ihmiset joille vain raha merkitsee ovat yhteiskunnan syöpä :smoke:.
No, en nyt tiedä. Voihan tätä katsoa siitäkin kulmasta, että varmaan valtaosta palkansaajista jättäisi menemättä töihin jos tarjolla olisi sama tai parempi tulotaso ilman töiden tekemistä. Enkä nyt tarkoita mitään kommunismiutopiaa, vaan vaikka nyt sitten jotain lottovoiton kaltaista skenaariota jossa nuo tulot eivät varsinaisesti tulisi mistään julkiselta instanssilta.

Tarkoittaako tuo että ihmisiä motivoi vain raha? Ei varsinaisesti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tarkoittaako tuo että ihmisiä motivoi vain raha? Ei varsinaisesti.
On myös ihmisiä joita motivoi vain raha. Ihan varsinaisesti. Nämä tekevätkin sitten kaikenlaisia moraalittomia ja jopa laittomia temppuja saadakseen lisää. Keskimääräinen ihminen on lähinnä kiinnostunut siitä, että saa oikeudenmukaisen korvauksen työstään. Siis jotakuinkin saman verran mitä muille maksetaan vastaavasta panoksesta. Tätä kokemusta sotkee myös se, jos joillekin maksetaan huomattavasti enemmän esimerkiksi rajoittamalla keinotekoisesti ihmisten mahdollisuutta kouluttautua alalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
On myös ihmisiä joita motivoi vain raha. Ihan varsinaisesti. Nämä tekevätkin sitten kaikenlaisia moraalittomia ja jopa laittomia temppuja saadakseen lisää. Keskimääräinen ihminen on lähinnä kiinnostunut siitä, että saa oikeudenmukaisen korvauksen työstään.
Aika iso osa ihmisistä luultavasti kokee ettei saa tarpeeksi oikeudenmukaista korvausta työstään. Kysy keneltä vaan matalapalkkaiselta tai melko keskipalkkaiseltakin. Se motivoi kohentamaan tulotasoaan sellaisilla keinoilla joita osataan ja pystytään, oli sitten enemmän tai vähemmän laittomia. Kun itsensä tappaminen työnteolla tai uralla eteneminen ei ole läheskään aina mahdollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aika iso osa ihmisistä luultavasti kokee ettei saa tarpeeksi oikeudenmukaista korvausta työstään. Kysy keneltä vaan matalapalkkaiselta tai melko keskipalkkaiseltakin. Se motivoi kohentamaan tulotasoaan sellaisilla keinoilla joita osataan ja pystytään, oli sitten enemmän tai vähemmän laittomia. Kun itsensä tappaminen työnteolla tai uralla eteneminen ei ole läheskään aina mahdollista.
No aika harva on lähdössä myymään vaikka pölynimureita dementoituneille mummoille, vaikka se kuinka kohottaisi tulotasoa. Tavallisilla ihmisillä kun on vähän muitakin arvoja. Kovin moni pysyy myös työssään yksinkertaiseksi siksi, että pitää siitä tai työyhteisöstään. (Tuntuu olevan itselläkin vähän tämä dilemma tällä hetkellä.)

Tämä toki selittää osaltaan miksi esimerkiksi paremmin palkatuissa johtajissa on paljon psykopaattisia piirteitä omaavia henkilöitä, vaikka yritykselle ja tehtävälle ne ovat selvästi haitallisia.
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 213
Herätetääs huvikseen keskustelua tunti vs kuukausipalkka, mitä plussia ja miinuksia? Kumpaa suosit ja kummalla itse olet? Itse olen kuukausipalkalla 5-vuoro työssä (2+2+2+4), tuntipalkalla en ole oikeastaan kerennyt hirveästi edes työskentelemään, joten en osaa näitä juuri verrata, mutta ainakin tuntipalkalla olevan kaverin kanssa asiasta jutelleena itse pidän kuukausipalkkaa parempana vaihtoehtona, sillä tilit ovat paljon tasaisemman suuruisia, sama raha tulee ympäri vuoden, oli loma tai ei, mutta en tiedä kaikkia merkittäviä eroja, joten siksi kyselen.

Sitten toinen sivukysymys, paljonko lienee <5 vuotta työkokemusta omaavien CNC-koneistajien peruspalkka? Kavereiden (en itse ole koneistaja) palkkoja kun kuunnellut niin mietin tekeekö ne pilkkahinnalla töitä vai onko alan palkkataso yleisesti noin heikko (peruspalkka ~2000k€/kk brutto ilman lisiä)?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Sitten toinen sivukysymys, paljonko lienee <5 vuotta työkokemusta omaavien CNC-koneistajien peruspalkka? Kavereiden (en itse ole koneistaja) palkkoja kun kuunnellut niin mietin tekeekö ne pilkkahinnalla töitä vai onko alan palkkataso yleisesti noin heikko (peruspalkka ~2000k€/kk brutto ilman lisiä)?
No kyllä se valitettavasti tuota luokkaa on. Vaihtelee varmaankin hieman alueellisesti ja työtilanteen mukaan. Täällä päin koneistajat vaihtelevat työnantajaa sitä mukaa kun tulee uusia tilauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Herätetääs huvikseen keskustelua tunti vs kuukausipalkka, mitä plussia ja miinuksia? Kumpaa suosit ja kummalla itse olet? Itse olen kuukausipalkalla 5-vuoro työssä (2+2+2+4), tuntipalkalla en ole oikeastaan kerennyt hirveästi edes työskentelemään, joten en osaa näitä juuri verrata, mutta ainakin tuntipalkalla olevan kaverin kanssa asiasta jutelleena itse pidän kuukausipalkkaa parempana vaihtoehtona, sillä tilit ovat paljon tasaisemman suuruisia, sama raha tulee ympäri vuoden, oli loma tai ei, mutta en tiedä kaikkia merkittäviä eroja, joten siksi kyselen.

Sitten toinen sivukysymys, paljonko lienee <5 vuotta työkokemusta omaavien CNC-koneistajien peruspalkka? Kavereiden (en itse ole koneistaja) palkkoja kun kuunnellut niin mietin tekeekö ne pilkkahinnalla töitä vai onko alan palkkataso yleisesti noin heikko (peruspalkka ~2000k€/kk brutto ilman lisiä)?
Itsellä urakkapalkka ja en kyllä vaihtaisi mihinkään muuhun. Saa tehdä hommat pois alta niin nopeasti tai hitaasti kuin itse haluaa ja sitten kun duunit on tehty niin ei tarvi enää esittää tekevänsä töitä / selailla reddittiä työajalla vaan voi oikeasti nauttia vapaa-ajasta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Herätetääs huvikseen keskustelua tunti vs kuukausipalkka, mitä plussia ja miinuksia? Kumpaa suosit ja kummalla itse olet? Itse olen kuukausipalkalla 5-vuoro työssä (2+2+2+4), tuntipalkalla en ole oikeastaan kerennyt hirveästi edes työskentelemään, joten en osaa näitä juuri verrata, mutta ainakin tuntipalkalla olevan kaverin kanssa asiasta jutelleena itse pidän kuukausipalkkaa parempana vaihtoehtona, sillä tilit ovat paljon tasaisemman suuruisia, sama raha tulee ympäri vuoden, oli loma tai ei, mutta en tiedä kaikkia merkittäviä eroja, joten siksi kyselen.
Normaalia täysiaikaista työtä tekevälle, etenkin sellaiselle joka on "8-16 duunissa" ei taida kk-palkkaa parempaa vaihtoehtoa olla. Sama summa kilahtaa joka kuukausi tilille riippumatta kuukauden pituudesta, lomista, arkipyhistä tai mistään. Plus tietty lomarahat silloin kun ne maksetaan, mutta ne on extraa :)

Joskus nuorempana on tullut osa-aikaista tehtyä tuntiliksalla, ja tietty siihen se on omiaan, mutta en kyllä päivätöihin lähtisi muulla kuin kk-palkalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Normaalia täysiaikaista työtä tekevälle, etenkin sellaiselle joka on "8-16 duunissa" ei taida kk-palkkaa parempaa vaihtoehtoa olla. Sama summa kilahtaa joka kuukausi tilille riippumatta kuukauden pituudesta, lomista, arkipyhistä tai mistään. Plus tietty lomarahat silloin kun ne maksetaan, mutta ne on extraa :)

Joskus nuorempana on tullut osa-aikaista tehtyä tuntiliksalla, ja tietty siihen se on omiaan, mutta en kyllä päivätöihin lähtisi muulla kuin kk-palkalla.
Kuinka tärkeää teille on tuo "sama summa pamahtaa tilille joka kuukausi" oikein on? Jos nyt oletetaan siis täyspäiväinen tuntipalkkalainen jolla tuskin tulot heittää satasta tai kahta enempää kuussa vs. kuukausipalkkalaisen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
24
Tuulivoima-asentaja, kk palkka 3150€, 3 vuotta kokemusta. Raskasta hommaa ja talvella jäätyy, kesällä paistuu. Raha tehdään päivärahoilla ja ylitöillä. Kerran vuodessa n kk palkan verran bonuksia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kuinka tärkeää teille on tuo "sama summa pamahtaa tilille joka kuukausi" oikein on?
Joillekin ei ehkä niin tärkeää kuin mulle ja mun henkilökohtaiselle OCD:lle. Tykkään budjetoida asiani, ja mm. lasken kuukausittaisten talousmenojen (lainanlyhennykset, sähköt, vedet ym) määrät ym aina vuodeksi kerrallaan eteenpäin ja siirrän sitten tämän summan joka kuukausi taloudenhoitotilille mistä ne maksetaan pois. Mun ajatusmaailmaani kk-palkka sopii paljon paremmin kuin vaihteleva tuntipalkka, koska mun peruskulut pysyy samana kuukaudesta toiseen ja "mitoitan" elämiseni kk-palkan mukaan. Ei se pieni heitto kuukausittain mun talouttani kaataisi, mutta en keksi myöskään mitään syytä, miksi työnantajan pitäisi maksaa mulle tuntipalkkaa kk-palkan sijasta jos olen täyttä työviikkoa tekevä työntekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Viime kuusta nykyiseen tuli joku 80€ palkankorotus (netto)
Nyt ~2200€/kk netto lähäri. 38,15h/vko, arkityö

Ensi viikolla työhaastatteluun, en tiedä vielä palkkaa, varmasti putoaa vähintään parilla sataa. Jos on vuorotyötä niin aika lailla saman verran jää käteen / kk, ehkä enemmän jos öitä

Ajatuksena kuitenkin saada neuvoteltua opiskelumahdollisuus, eli työaikoja muokattaisiin että pääsisin lähiopetusviikkoina kouluun (~10vko vuosi)
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Tuulivoima-asentaja, kk palkka 3150€, 3 vuotta kokemusta. Raskasta hommaa ja talvella jäätyy, kesällä paistuu. Raha tehdään päivärahoilla ja ylitöillä. Kerran vuodessa n kk palkan verran bonuksia.
Olisi mielenkiintoista tietää myös vuositulot, olettaen että tuo 3150€/kk on peruspalkka?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Kuinka tärkeää teille on tuo "sama summa pamahtaa tilille joka kuukausi" oikein on? Jos nyt oletetaan siis täyspäiväinen tuntipalkkalainen jolla tuskin tulot heittää satasta tai kahta enempää kuussa vs. kuukausipalkkalaisen
Monelle varmasti hyvin tärkeä ja helpottaa menemisten suunnittelua ja sen tiedostamista onko ylimääräistä rahaa. Jos sulla menee (automaattisina) kk-säästöinä rahaa sijoituksiin, lainanlyhennyksiin, kanavapaketteihin, Spotifyhyn jne. rahat automaattisesti niin tietyllä tavalla hyvin helppoa jos tilille tipahtaa aina saman verran rahaa ja pääsee mahdollisimman pienellä vaivalla. Viikko tai muutama päivä ennenkuin uutta tiliä tulee niin näet heti tililtä että onko ylimääräistä "hummailurahaa"..jos tulot vaihtelee niin pitää miettiä että säästääkö ensi kuulle rahaa kun sillon onkin pienemmät tulot. Mutta kai tämä on eri ihmisille erilainen juttu..joku tykkää ja joku ei. Itse pidän siitä että saman verran rahaa tulisi joka kk ja satunnaisesti jotain pientä plussaa..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Viikko tai muutama päivä ennenkuin uutta tiliä tulee niin näet heti tililtä että onko ylimääräistä "hummailurahaa"..jos tulot vaihtelee niin pitää miettiä että säästääkö ensi kuulle rahaa kun sillon onkin pienemmät tulot.
No aika ohuella mennään, jos näin tarkkaa on. Meillä on tilillä aina vähintään n. 4kk perheen nettopalkan verran varuiksi. Sijoitettuna sitten tietty enemmän...
Tietty jos kovin nuori on, ei puskuria ole kerennut pajoa säästämään, mutta kyllä puskuria pitää olla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
661
Kyllä sitä tosiaan kannattaa olla hieman "puskuria". Täällä myös n. 3kk palkan edestä rahaa säästössä ja tarkoitus olisi säästää lisää ja sijoittaa osakkeisiin.

E: Ja ihan sen takia haluan, että on puskuria, jos tulee jotain suurhankintoja tai jäisi työttömäksi. Toinen syy on myös se, että naiseni on jäämässä äitiyslomalle jolloin tulot romahtavat oleellisesti. Ei tarvitse ihan olla pelko perseen alla, että miten rahat riittävät.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Mitä skenaariota varten olette päätyneet tuohon määrään?
Ehkä vähän varovaisuuutta tässä. Vähemmälläkin pärjäisi. Kuitenkin taloudessa kaksi hyvätuloista, eli vuositulot yhteensä pyörii tuolla 200ke luokassa. Eli rahaa on tilillä vähän turhankin paljon. Jotenkin vain ei kaikkea ylimääräistä osaa ohjata sijoituksiin, vaan tilin saldo nousee väkisinkin. Noilla säästöillä rahoitetaan muutama (2-3) koko perheen 1-2 viikon ulkomaanmatkaa (5-10te laaki) plus muutama lyhyempi reissu, mitään muuta isomman rahan tarvetta ei oikein ole. Pystyypähän ostamaan uuden sohvan tai mitä vaan sen suuermmin miettimättä :)

Sijoitusten kanssa on vähän niin, että sen 10v kun olen sijoittanut, olen vain joka kuukausi tuupannut lisää rahaa osakkeisiin/rahastoihin/ETFiin. Koskaan ei ole tarttenut mitään realisoida. Ja näin sen haluankin menevän. Sitä taustaa varten reilumpi puskuri ei haittaa (toki sijoitettuna toikin raha tuottaisi...). Mutta pääsoin kertymä on tullut viimeisen vuoden aikana ja nyt ei oikein tunnu järkevältä ainakaan pää märkänä pörssiinkään rahaa tunkea (jos vaikka 1-3 vuoden sisällä sais halvemmalla).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Kuinka tärkeää teille on tuo "sama summa pamahtaa tilille joka kuukausi" oikein on? Jos nyt oletetaan siis täyspäiväinen tuntipalkkalainen jolla tuskin tulot heittää satasta tai kahta enempää kuussa vs. kuukausipalkkalaisen
Päivätyöläiselle ei palkka todennäköisesti muutu merkittävästi palkasta toiseen, mutta itseni kaltaisia vuorotyöntekijöitä on suomessa jo merkittävästi.

Itse teen keskeytymätöntä vuorotyötä kuukausipalkalla jossa tili maksetaan kahdesti kuukaudessa. Vaikka palkka onkin kuukausipalkka niin se tilille tuleva summa vaihtelee joka tilissä joskus vähemmän ja joskus enemmän. Ei ole lainkaan epätavallista, että 2 viikon palkoissa voi olla parin sadan euron eroja keskenään, riippuen montako sunnuntaityöpäiviä tilikauteen on sattunut.

Jos palkkani maksettaisiin tuntipalkkana samalla tavalla 2 viikon jaksoissa, olisi tuntimäärältään lyhyimmän palkkakauden (7 työpäivää) ja tuntimäärältään pisimmän palkkakauden (11 työpäivää) tuntimäärän ero 32 tuntia, eli 4 työpäivän ero eli ihan merkittävä. Nyt koska on kuukausipalkka ei palkkakauden työpäivien määrällä ole merkitystä, kunhan vain vuosityöaika täyttyy.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Kuukausipalkalla yksivuorotyössä ma-pe, työt saa aloittaa 6-9 välillä ja lopettaa aikaisintaan kahdelta ja viimeistään seitsämältä (näissäkin on joustoa). Ylitöitä ei ole vaan kaikki menee liukumiin (ellei erikseen sovita).

Meillä tosin on tuntiliksalaisiakin joiden työsopimus jäi voimaan yrityskauppojen jälkeen. Osa tekee 7,5h päivää ja osa 8h.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
No aika ohuella mennään, jos näin tarkkaa on. Meillä on tilillä aina vähintään n. 4kk perheen nettopalkan verran varuiksi. Sijoitettuna sitten tietty enemmän...
Tietty jos kovin nuori on, ei puskuria ole kerennut pajoa säästämään, mutta kyllä puskuria pitää olla.
Kyllä sitä tosiaan kannattaa olla hieman "puskuria". Täällä myös n. 3kk palkan edestä rahaa säästössä ja tarkoitus olisi säästää lisää ja sijoittaa osakkeisiin.

E: Ja ihan sen takia haluan, että on puskuria, jos tulee jotain suurhankintoja tai jäisi työttömäksi. Toinen syy on myös se, että naiseni on jäämässä äitiyslomalle jolloin tulot romahtavat oleellisesti. Ei tarvitse ihan olla pelko perseen alla, että miten rahat riittävät.
Tietysti puskuri kannattaa mitoittaa omien mahdollisten menojen mukaan. Mutta aika hurjilta kuulostaa minusta nuo summat. Itse ainakin tosi vaikea edes kuvitella sellaista menoerää joka voisi tulla täysin yllättäen ja olla useita tuhansia euroja, saati sitten kymppitonneja. Ja jos tuollainen jollain ihmeen kaupalla tulisi niin siinä luulisi olevan ainakin hetki aikaa miettiä mitä tekee, realisoiko sijoituksia, ottaako vaikka lainaa tai tekeekö jotain muuta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Tietysti puskuri kannattaa mitoittaa omien mahdollisten menojen mukaan. Mutta aika hurjilta kuulostaa minusta nuo summat. Itse ainakin tosi vaikea edes kuvitella sellaista menoerää joka voisi tulla täysin yllättäen ja olla useita tuhansia euroja, saati sitten kymppitonneja. Ja jos tuollainen jollain ihmeen kaupalla tulisi niin siinä luulisi olevan ainakin hetki aikaa miettiä mitä tekee, realisoiko sijoituksia, ottaako vaikka lainaa tai tekeekö jotain muuta.
Totta. Nyt on puskuri muodostunut tulojen yllättävän nousun ansiosta noinkin suureksi. Aiemmin oli joku 1-2kk nettopalkan verran. Sijoituksiinkin on tungettu viine ajat rahaa luokkaa 1000e kuussa + jokunen osakeosto 3-5te ja puskuri vaan kasvaa. Ei oikein oo järkevää paikkaa, minne laittais nopealla tahdilla 10-20te...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Totta. Nyt on puskuri muodostunut tulojen yllättävän nousun ansiosta noinkin suureksi. Aiemmin oli joku 1-2kk nettopalkan verran. Sijoituksiinkin on tungettu viine ajat rahaa luokkaa 1000e kuussa + jokunen osakeosto 3-5te ja puskuri vaan kasvaa. Ei oikein oo järkevää paikkaa, minne laittais nopealla tahdilla 10-20te...
Kyllä on ihmisillä ongelmat..
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
No aika ohuella mennään, jos näin tarkkaa on. Meillä on tilillä aina vähintään n. 4kk perheen nettopalkan verran varuiksi. Sijoitettuna sitten tietty enemmän...
Tietty jos kovin nuori on, ei puskuria ole kerennut pajoa säästämään, mutta kyllä puskuria pitää olla.
Mitä sitä suotta hifistelemään, tilillä puskuria n. 0,25kk nettopalkan verran. Luottokorteilla 7kk nettopalkan verran. Kerran sitä vaan eletään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
24
Mitä sitä suotta hifistelemään, tilillä puskuria n. 0,25kk nettopalkan verran. Luottokorteilla 7kk nettopalkan verran. Kerran sitä vaan eletään.
En ole nähnyt itselle tarpeelliseksi kovin isoa puskuria kasata, touhu tonni saatavilla. Vakuutukset työkyvyttömyyden varalle ja luottokortit. Työttömyys ei pelota kun hommia on tarjolla liikaakin. Puskuria voi kasailla nordnettiin josta ne tarvittaessa saa kohtuu ajassa ulos, näin ainakin itse, mutta kukin tavallaan ja oma mielenrauha on tärkein. Lapsiperheillä voi olla ihan hyväkin olla vähän enemmän puskuria, kun kulujen laskeminen voi yhtäkkiä olla haasteellista.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
301
Urakkapalkalla ja tuntitöinä väännetään putkarina. Vuosi keskituntiansiot vaihtelee, 20-25e/h pyrkinyt pitämään. Pienenä miinuksena, jotta usein ei seuraavasta
työmaasta ole tietoa, kun edellinen loppuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 566
Viestejä
4 204 354
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom