Onneksi meillä ei ole eikä tule toimisto pakkoa. Tosin ilmainen sähköauton lataus houkuttaa minut kyllä sinne aina kun tarvitsee ladata.
Tosin ehkä sillain ymmärrän, että jos joku vaikka aloittaa uudessa työssä niin voihan se olla hassua kun ei koskaan näe ketään? Oppiminen voi olla vähän haastavaa?
Itse aloitin nykyisessä duunissa 2020, eli keskellä syvintä koronaa, enkä tavannut suurinta osaa edes oman tiimin jäsenistä kasvokkain kertaakaan ensimmäisen kahden vuoden aikana. Ei mitään ongelmaa, vaikka siirryin vielä osittain uudelle alalle. Toki itsellä tohtorin paperit taskussa, joten itsensä johtaminen ja asioiden selvittely itsekseen oli tuossa vaiheessa jo aika peruskauraa. Eri lähtökohdista tai erilaisella työnkuvalla homma olisi toki saattanut olla osittain eri, mutta näkisin, että jos työntekijä tarvitsee jatkuvaa kädestäpitelyä tämän tyyppisissä töissä, niin eipä siitä kyllä ikinä kovin tuottoisaa tekijää taida saada aikaiseksi muutenkaan.
Mutta samalla etäpäivinä on kyllä kovempi kiusaus tehdä jtn muutakin kuin hyödyllisiä hommia ja välillä tulee vaimolle vitsillä tokaistua, että itse en esihenkilönä kyllä perheellisiä etätöihin päästäisi. Mulla on varmasti keskivertoa suurempi työmotivaatio vielä. Paljon valitettavasti näkee niitä, jotka nipin napin etäpäivänä muuttuu teamssissa paikallaoleviksi koko päivänä - että mitä sielläkin mahdetaan sitten rehkiä.
Tällaiset asenteethan ne aika pitkälti tämän toimistopakotuksen taustalla taitaa olla, valitettavasti. Toki on myös ihmisiä, joille etätyö ei kertakaikkiaan sovi, mutta vituttaa että kaikkia muitakin rankaistaan siitä. Reilumpaa olisi minusta se, että pakotetaan toimistolle nämä tavoittamattomissa olevat hessut ja hessuttaret jotka eivät etätöissä saa mitään aikaiseksi, eikä rankaista kaikkia heidän perseilystään. Työn tulokset puhukoot puolestaan.
6 läsnäolopäivää on kyllä melko vähän vielä, etten kyllä vetäis hernettä tuollaisesta nenään - varmasti suurin osa tekee enemmän. Tietty jos asuu aivan skutsissa ja kulkeminen tuskaa niin tai muuten vaikuttaa elämänlaatuun eikä palkankaan takia kannata nykyisiin hommiin jäädä - ei työnhaussa mitään häviäkään yleensä.
Kuten sanottua, kuusi päivää ei tosiaan ole vielä paljoa, vaikka näen senkin jo ihan kohtuullisesti heikentävän elämänlaatua. Lähinnä uskoisin tämän olevan vain alkusoittoa, joten jos nykyisen työn isoin valtti, joustavuus, menee ja jatkossa pitää toimistolla lorvia enemmänkin, niin on tosiaan sitten aika se ja sama etsiä työnantaja, joka maksaa siitä toimistolla lorvimisesta paremman korvauksen. Tai sitten tosiaan sellaisen työnantajan, joka aidosti luottaa työntekijöihinsä ja on ensisijaisesti kiinnostunut tuloksista, eikä mistään seuraleikeistä.
Maksimihan voi olla 50%, eri asia on sitten kuka sen voi oikeasti saada. Tällä hetkelläkin valtiolle.fissä on kuitenkin tarjolla useampikin pesti, jossa kerrotaan hekomaksimin olevan 50%. Se miten hekoja lafkassa sitten jaellaan on ihan virastokohtaista, kuten muukin palkkataso, vaikka useimmilla on mielikuva, että valtion palkkaus olisi jotenkin yhteneväinen. Kaikki ei myöskään valtiolla ole virkasuhteisia eikä tällöin ole edes mitään hekoja tms.
Tuo 50% heko on ihan puhdasta sumutusta, jolla yritetään houkutella porukkaa töihin ja käytännössä sen saavuttaminen on oikeastaan mahdotonta. Ei pelkästään jo sen takia, että niiden hekojen nostamisen kanssa ruvetaan varsin nopeasti kitsastelemaan (ainakin meillä 25% näyttäisi olevan jokseenkin maksimi) ja toisaalta ihan puhtaasti sen takia, että määritelmällisesti täysien tai riittävän korkeiden heko-pisteiden henkilö on selvästi ylipätevä nykyiselle vaati-tasolleen, eli hänet pitäisi nostaa seuraavalle, jolloin heko automaattisesti taas putoaa. Yksi kollega oli yli viisi vuotta jumissa käytännössä samalla palkkatasolla, koska lähes 20 vuoden ansiokkaasta työurasta huolimatta katsottiin, että häntä ei voi nostaa seuraavalle vaati-tasolle koska hän ei ole väitellyt ja toisaalta sitten heko oli hänelläkin "tapissa" (eli ei lähelläkään maksimia). Ihmettelen suuresti, että hän ei nostanut kytkintä, koska on todella pätevä ja aikaansaava tyyppi.
Mutta tosiaan aivan ihmeellinen systeemi ja kuten sanoitkin, tässä on ihan hirveästi hajontaa valtion puljujen välilläkin. Käytännössä kaikki vanhat opiskelukaverit (eli suunnilleen samalla kokemustasolla kuin minä) muissa sektoritutkimuslaitoksissa ovat olleet jo tovin erikoistutkijan tittelillä ja korkeammalla vaatilla, mutta meillä sen kanssa nihkeillään. Itseasiassa talon sisälläkin on aika paljon hajontaa siitä miten herkästi ihmisten palkkoja ja titteleitä päivitellään. Jotkut ryhmäpäälliköt tuntuu ilmeisesti ajattelevan, että se on heidän omista rahoistaa pois jos alaisilla palkka nousee tai jotain... Toki tässä voi myös ajatella, että olen vaan paska työntekijä, mutta toisaalta kun joka puolelta kuuluu vaan kiitosta ja minun osaamiselleni tuntuu olevan hirvesti kysyntää ja jatkuvasti revitään eri suuntiin töihin, niin kai minä sentään jotain olen onnistunut oikeinkin tekemään.