Palkkakeskustelu

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Aina hämmentää, kun puhutaan verottomista kulukorvauksista palkkana. Ne eivät ole osa tiliä. Sinällään ei ole mitään vaikeuksia uskoa, että joku koulusta valmistunut paneeliasentaja tienaisi urakalla 5000 eur/kk ja saisi sitten 3000 eur/kk kulukorvauksia päälle.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 316
Buumi on aina buumi. Millon aina mikäkin on muotia niin hinta on sen mukanen.
Joo ilmalämpöpumput aikanaan (myyjät teki tiliä) ja nyt aurinkopaneelit. Sähkön hinta nyt sitä luokkaa ettei paljon kannata buumihintoja paneeleista maksella. Alalta hävinnee paljon yrityksiä lähivuosina. Mikähän lie seuraava buumi?
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
17
Päivitystä vuodelle 2022 nyt kuin vuoden viimeinen palkka on tullut maksuun:
132.262,19€
Tuohon lisäksi jotain bonuksia jotka menneet työntekijöiden rahastoon.

Ihan hyvää nousua 2021 vuoteen verrattuna, osaksi saa kiittää Log4j:n aiheuttamaa hässäkkää
Ensimmäinen puolivuotinen mennyt ihan hyvin: 72 222€
Vähän epäilen, että jälkimmäinen puolisko menee hieman rauhallisemmin ja jäädään aika samoihin kuin viimevuoden kokonaisuus.
Mutta, ainahan ne venäläiset voivat innostua ja tulee isompaa kriisiä joka sitten näkyy palkkanauhassa :)
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Tietoturvaa finanssialalla
Finassialalla saa kyllä tietyissä IT-tehtävissä painaa ylitöitä minkä haluaa ja vielä pääosin sunnuntaisin, niin tilinauha kyllä kiittää. Päälle vielä mahdollista päivystystä, niin aika kovaa titteliä saa muualla omata että yltää samoihin vuosituloihin. Toki samalla tollainen tehtävä voi olla aivan helvetin stressaava ja aivan oikea vapaa-aika jäädä niin vähiin, ettei sitä kovin moni jaksa tai halua tehdä.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Tuli tuossa kesäjuhlissa illan pikkutunneilla jutusteltua palkoista työkavereiden kanssa. Olin jopa vähä yllättyny palkkatasosta.
Peruskoodarit tienaa vähemmän kuin itse, senior tittelilläkin pari oli marginaaliesesti alle oman tienestin vaikka about samat vuodet talossa. Expertti tienasi jo sitte hituse enemmän. Ite tosiaan "it engineer" tittelillä pyöritän servicdeskiä +hankinta puolta. Globaali teamissa kyllä, mutta aika vähän kerkeää globaali tiketeihin puuttua.
Mutta jotenkin oli kuvitellut että toki nuo koodarit jotka tekevät ihan rahaa firmalle tienaisivat enemmän kuin itse tuolla pyörimässä kyselemässä "onko johta varmasti seinässä, ootko bootannu konetta"
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 800
Tuli tuossa kesäjuhlissa illan pikkutunneilla jutusteltua palkoista työkavereiden kanssa. Olin jopa vähä yllättyny palkkatasosta.
Peruskoodarit tienaa vähemmän kuin itse, senior tittelilläkin pari oli marginaaliesesti alle oman tienestin vaikka about samat vuodet talossa. Expertti tienasi jo sitte hituse enemmän. Ite tosiaan "it engineer" tittelillä pyöritän servicdeskiä +hankinta puolta. Globaali teamissa kyllä, mutta aika vähän kerkeää globaali tiketeihin puuttua.
Mutta jotenkin oli kuvitellut että toki nuo koodarit jotka tekevät ihan rahaa firmalle tienaisivat enemmän kuin itse tuolla pyörimässä kyselemässä "onko johta varmasti seinässä, ootko bootannu konetta"
Eli mitä ne nyt sitten tienasi?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Ei noi palkat aina ole kovinkaan järkeviä. 5v sitten mä tienasin pari tonnia enemmän kuin muut kolleegat samalla vaativuustasolla.

Sain ylennyksen ilman palkankorotusta (yritetään seuraavalla kiertoksella), mutta pian sen jälkeen organisaatiomuutoksen myötä uusi esimies. Pikakelausta nykyhetkeen ja tuona aikana saanut yhden 400€ korotuksen pakollisten päälle. Mitä olen jutellut on monella alemmalla vaativuustasolla olevalla jo sama palkka kuin mulla. Jotenkin erikoista kun ollaan samaan aikaan niin tyytyväisiä, ja vastuualueet lähes tuplaantunut.

Pointtina kuitenkin että samankaltaisilla titteleillä voi olla yllättävän eri palkat. Toisaalta taas organisaatio / esimies ja palkkaustilanne voivat myös vaikuttaa paljon.

Itteä välillä vituttaa, mutta kun kattelen muualle niin harvassa paikassa kuitenkaan tuotepäällikölle maksetaan 7000€/kk (erityisesti ilman mitääm tutkintoa) , eli pitäisi osata olla tyytyväinen.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Eli mitä ne nyt sitten tienasi?
Esim senior devaaja joka ollut tal ossa 4v nippanappa 4000€/kk. Expertti tais olla 5200€/kk

Edit. Oma palkka kehitys talossa ollut kyllä oikein mieluisa ja yllättävän kova. Melko tasan 5v ollut lafkassa ja tuossa ajassa 3100€/kk->4318€. Titteli muuttunut it specalista IT engineeriksi. Hommat ei hirveästi ole muuttunu tuossa ajassa. Enemmän vastuuta locaalisti ja puoli vahingossa tullut tuo hankinta puoli omalle kontalle. Tyyliin lähes ainoa joka jakso opetella meidän uuden hienon osto-ohjelman kiemurat ja jaksaa tapella sen kanssa
 
Viimeksi muokattu:

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Ja muistutuksena etta toinen kuilui kovimpaan 20% ja toinen kovimpaan 10% jos katsotaan vuoden 2020 tulodesiileja.
Tuo kyllä hyvä muistuttaa itselle välillä. Ennen tätä hommaa yrittäjänä yritti hommia saada rullaamaan käytännössä 0 tuloilla ja tein vain velkaa tuona 6 vuotena mitä yritti saada hommaa toimimaan. Tuo 3100€ jo tuntu hemmeti kovalta palkalta kun tätä työtä tarjottiin minulle. Sitä vaan tuntuu melko nopeasti "sopeutuvan" uuteen tilanteeseen ja meinaa unohtaa mistä sitä lähti.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Muistaa vaan että taulukko sisältää kaikki palkkaa saaneet ihmiset, ei pelkkiä kokoaikaisessa työssäkäyviä niin suoranaiseen palkkavertailuun hieman huono. Tai no, tuleepa hyvä mieli kun mediaanipalkalla olet jossain seiskadesiilissä :cigar2:

Edit.tarkennettu @chrisekh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Tuli tuossa kesäjuhlissa illan pikkutunneilla jutusteltua palkoista työkavereiden kanssa. Olin jopa vähä yllättyny palkkatasosta.
Peruskoodarit tienaa vähemmän kuin itse, senior tittelilläkin pari oli marginaaliesesti alle oman tienestin vaikka about samat vuodet talossa. Expertti tienasi jo sitte hituse enemmän. Ite tosiaan "it engineer" tittelillä pyöritän servicdeskiä +hankinta puolta. Globaali teamissa kyllä, mutta aika vähän kerkeää globaali tiketeihin puuttua.
Mutta jotenkin oli kuvitellut että toki nuo koodarit jotka tekevät ihan rahaa firmalle tienaisivat enemmän kuin itse tuolla pyörimässä kyselemässä "onko johta varmasti seinässä, ootko bootannu konetta"
Näissäkin on se että jos on kauemmin ollut talossa niin on jumahtanut siihen sen aikaiseen "putkeen". Veikkaan että iso osa on jo vaihtanut hyvissä ajoin toiseen firmaan jos palkkakuoppariski on realisoitumassa. Uusille maksettanee huomattavasti enemmän kun markkinatilanne on muuttunut nopeasti.

Itse kilpailutin tossa talven aikana vähän palkkatasoa niin taas saisi tonnin lisää vaihtamalla. Ei vaan jaksa olla vaihtamassa pelkän rahan takia koko aikaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 427
Muistaa vaan että taulukko sisältää kaikki ihmiset, ei pelkkiä työssäkäyviä niin suoranaiseen palkkavertailuun hieman huono. Tai no, tuleepa hyvä mieli kun mediaanipalkalla olet jossain seiskadesiilissä :cigar2:
En vaita vastaan. Kunhan laitan tarkennuksen
"""
Tilastokeskus on kerännyt Suomen palkansaajien kokonaistuloja viime vuoden syys–joulukuulta. Vuoden 2019 palkkarakennetilasto kuvaa noin 1,7 miljoonan koko- ja osa-aikaisen palkansaajan ansiotietoja.
"""

 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Meillä henkilöstön vaihtuvuus on yksi suomen alhaisimmista it alalla. Tosin firmassa panostetaankin todella paljon viihtyvyyteen, yhteishenkeen jne. Aika moni joka lähtenyt kovemman palkan perässä muualle on palannut takaisin meille. Lähes kaikilla sama vastaus kun kysytty miksi. Kaikki muu vaan toimii niin hyvin ettei ole sen hieman paremman palkan arvosta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Se on tosiaan monessa talossa vähän tavallaan vinksallaan, että uusi taloon tullut kaveri voi vetää markkinaliksaa siinä missä vähintään yhtä pätevä tai pätevämpikin 5 vuotta talossa ollut kaveri voi saada kohtuu merkittävästikin pienempää liksaa. Eikä voi nostaa kerralla kuntoon, kun "meillä on tämä budjetti ja nämä säännöt".

Minäkin puolisäännöllisesti käynyt haastiksissa ihan jo sillä, että kuulee vähän, millaista liksaa ois tarjolla, mutta nykyhommassa on sen verran laaja tontti plus pystyy kehittymään vielä niin paljon, ettei oo oikein järkeä lähteä vielä vaihtamaan.

Sit, kun rupeaa tuntumaan siltä, että ite duuni ei enää oikein maistu tai ei pysty oikein kehittymään kunnolla, oon alkanu vakavissaan kattelemaan muita hommia.

Meillä henkilöstön vaihtuvuus on yksi suomen alhaisimmista it alalla. Tosin firmassa panostetaankin todella paljon viihtyvyyteen, yhteishenkeen jne. Aika moni joka lähtenyt kovemman palkan perässä muualle on palannut takaisin meille. Lähes kaikilla sama vastaus kun kysytty miksi. Kaikki muu vaan toimii niin hyvin ettei ole sen hieman paremman palkan arvosta.
Kuulostaa vähän samanlaiselta suojatyöpaikalta, missä ite olin pari taloa sitten :D Siis siinä mielessä, että henkilöstöedut oli hyvät, porukka oli tosi hyvin yhteen hitsaantunutta ja vaihtuvuus todella pientä, mutta ei niillä liksoilla ulkopuolelta ketään kovaa tekijää saanu. Hyvä, jos oli edes hakijoita avoimiin paikkoihin (olkoonkin, että firman tekkipalettikin oli aika omalaatuinen).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 012
Tuo kymmenenen desiilin raja on kyllä hämmästyytvän alhainen . Mitähän vastavat luvut ovat muissa maissa ?
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Se on tosiaan monessa talossa vähän tavallaan vinksallaan, että uusi taloon tullut kaveri voi vetää markkinaliksaa siinä missä vähintään yhtä pätevä tai pätevämpikin 5 vuotta talossa ollut kaveri voi saada kohtuu merkittävästikin pienempää liksaa. Eikä voi nostaa kerralla kuntoon, kun "meillä on tämä budjetti ja nämä säännöt".

Minäkin puolisäännöllisesti käynyt haastiksissa ihan jo sillä, että kuulee vähän, millaista liksaa ois tarjolla, mutta nykyhommassa on sen verran laaja tontti plus pystyy kehittymään vielä niin paljon, ettei oo oikein järkeä lähteä vielä vaihtamaan.

Sit, kun rupeaa tuntumaan siltä, että ite duuni ei enää oikein maistu tai ei pysty oikein kehittymään kunnolla, oon alkanu vakavissaan kattelemaan muita hommia.


Kuulostaa vähän samanlaiselta suojatyöpaikalta, missä ite olin pari taloa sitten :D Siis siinä mielessä, että henkilöstöedut oli hyvät, porukka oli tosi hyvin yhteen hitsaantunutta ja vaihtuvuus todella pientä, mutta ei niillä liksoilla ulkopuolelta ketään kovaa tekijää saanu. Hyvä, jos oli edes hakijoita avoimiin paikkoihin (olkoonkin, että firman tekkipalettikin oli aika omalaatuinen).
Tulijoitakin on onneksi riittäny. Taisi viimevuona olla kasvua +100 henkilö verran, tänä vuonna ollut sitten hieman maltillisempaa kasvun kanssa. Siihen en osaa sanoa että kuiinka paljon "kunnon tekijöitä" tuossa läjässä ollut
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Juu ei ihan heti uskois että tällä elintasolla oltas parhaan 10. desiilin joukossa. :)
No, aika hyvin toimeentuleva minä ainakin koen olevani, vaikka en mitään mahdottomia tienaa tuo korkeimman desiilin rajan yli. Ihan sama vaikka nousi lainojen korot, vastikkeet, sähköt ja mitä lie, niin koko ajan pystyy sijoittamaan ja ostamaan jotain harrastusrompetta. Eikä tarvii kaupassa kattoa, mitä laittaa kärryyn.

Että on täällä aika iso läjä ihmisiä, joilla on asiat aika paljon huonomminkin.

Tulijoitakin on onneksi riittäny. Taisi viimevuona olla kasvua +100 henkilö verran, tänä vuonna ollut sitten hieman maltillisempaa kasvun kanssa. Siihen en osaa sanoa että kuiinka paljon "kunnon tekijöitä" tuossa läjässä ollut
Muuta en tuohon osaa sanoa, kuin että jos teillä on esim. 4k€ alkupalkka kokeneelle kehittäjälle, niin kyllähän se rajoittaa väkisin tulijoita, kun oikeasti osaava, kokenut kehittäjä saa helposti merkittävästikin parempaa liksaa menemällä muualle.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
No, aika hyvin toimeentuleva minä ainakin koen olevani, vaikka en mitään mahdottomia tienaa tuo korkeimman desiilin rajan yli. Ihan sama vaikka nousi lainojen korot, vastikkeet, sähköt ja mitä lie, niin koko ajan pystyy sijoittamaan ja ostamaan jotain harrastusrompetta. Eikä tarvii kaupassa kattoa, mitä laittaa kärryyn.

Että on täällä aika iso läjä ihmisiä, joilla on asiat aika paljon huonomminkin.


Muuta en tuohon osaa sanoa, kuin että jos teillä on esim. 4k€ alkupalkka kokeneelle kehittäjälle, niin kyllähän se rajoittaa väkisin tulijoita, kun kokenut kehittäjä saa merkittävästi parempaa liksaa menemällä muualle.
Uskoisin että meilläkin ihan kunnon osaajille maksetaan tarpeeksi
Aika suppea otantahan tuo oli 5 hengen keskustelu, mutta jonkinlaisen kuvan anto. Titteleiden yli en myöskään tiedä millasta panosta tuovat taloon sitte nämä kaverit
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Uskoisin että meilläkin ihan kunnon osaajille maksetaan tarpeeksi
Aika suppea otantahan tuo oli 5 hengen keskustelu, mutta jonkinlaisen kuvan anto. Titteleiden yli en myöskään tiedä millasta panosta tuovat taloon sitte nämä kaverit
Joo, tuo senior devaaja 4 vuotta talossa ja 4k€/kk liksa vaan pisti silmään. Jos on tittelin lisäksi oikeasti osaamista, niin tuosta pitäs pystyä kilpailuttamaan aika helposti liksansa jonkin matkaa ylöspäin.

Onks teillä tuotetalo vai tekeekö devaajat hommia asiakasprojekteissa? Tuo varmaan voi vaikuttaa ja tuotetalojen liksoista mulla ei oo juuri enää käsitystä.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Ja muistutuksena etta toinen kuilui kovimpaan 20% ja toinen kovimpaan 10% jos katsotaan vuoden 2020 tulodesiileja.
2. desiili 2147 € -> 1812 €
4. desiili 2671 € -> 2130 €
6. desiili 3219 € -> 2450 €
8. desiili 4112 € -> 2913 €

Katselin huvikseni verolaskurilla noita ja aika hyvin näyttää pitävän paikkansa se monen käyttämä nyrkkisääntö, että 50 % korotuksesta saa käteen. Moni ei varmaan käytännössä tajua, että n. 80 %:lla palkansaajista nettotulot on tonnin haarukassa.

Onhan kolmonen lapaan paljon enemmän kuin kakkonen, mutta pointtina oli kumminkin, että molemmat painii samojen murheiden kanssa ja jos jostain mahdollisuus säästää vaikka satanen niin luultavasti se on yksilötasolla kiinnostava asia sekä alimmalla että ylimmällä 20 %:lla. Se prosentti tai pari, jotka saa lapaan viisinumeroista niin eivät luultavasti sitten enää säästä jossain sähkölaskussa tai tarjouslihoissa, ellei periaatteen vuoksi halua. Mutta harvassa ovat.

Suuri keskiluokka on tietysti ihan tietoinen veropoliittinen päätös ja luultavasti se tukee yhteiskuntarauhaa ja mielestäni on ihan hyvä asia. Kyllä se taitaa ainakin jossain määrin niin olla, että mitä suuremmat tuloerot on niin sitä enemmän maassa on murheita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 035
Onko nää luvut brutto vai nettopalkkoja? On kyllä surullista luettavaa tuokin tilasto.

Suomalaisten duunareiden pitäisihä hävetä ja aloittaa työnantajien kilpailutus. Sillähän ne liksat nousisivat kun kaikki vaihtaisivat ristiin samalla liksojaan nostaen.

Ne firmat jotka eivät pysty nostamaan kuihtuisivat pois ja ne joilla on katteet kunnossa kasvaisivat -> kansantalous kasvaisi kokonaisuutena ja riittäisi rahat kaikkeen paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 362
Onko nää luvut brutto vai nettopalkkoja? On kyllä surullista luettavaa tuokin tilasto.

Suomalaisten duunareiden pitäisihä hävetä ja aloittaa työnantajien kilpailutus. Sillähän ne liksat nousisivat kun kaikki vaihtaisivat ristiin samalla liksojaan nostaen.
Aika moni ala on "vahvasti säädelty", eli noudattavat ihan puhtaasti TESsin minimiliksoja. Näihin kuulu lähes kaikki nuo pienituloisimmat alat kuten palveluammatit ja "duunaritason" tuottavat työt. En mitenkään voisi uskoa, että kukaan palkkaisi vaikka tuotantolinja tekijää tuonne korkeatuloisten asteelle, vaikka kuinka vaihtaisit firmaa. Kuitenkin suuret massat suomessa on sitä suorittavaa porrasta ja asiantuntijoita vain murto-osa, vaikka tämä foorumi antaakin päinvastaisen kuvan suomen työntekijärakenteesta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Lahinna huudellaan sita toisille asiantuntijoille eika matalapalkkalaisille.
No se viittaus oli tuohon edelliseen, että nyt vaan suomalainen duunari kilpailuttamaan palkkansa ja palkat nousee kaikilla. Eikä ilmeisesti hirveästi käsitystä siitä, mikä se todellisuus oikeasti on noilla matalapalkka-aloilla, jotka korotusta kipeimmin kaipais.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 427
No se viittaus oli tuohon edelliseen, että nyt vaan suomalainen duunari kilpailuttamaan palkkansa ja palkat nousee kaikilla. Eikä ilmeisesti hirveästi käsitystä siitä, mikä se tilanne oikeasti on noilla matalapalkka-aloilla, jotka korotusta kipeimmin kaipais.
Joo tajusin sen vasta kun olin one linerini kirjoittanut. Suurimalle osalle ei ole oikein keinoja kilpailuttaa palkkojaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 035
Aika moni ala on "vahvasti säädelty", eli noudattavat ihan puhtaasti TESsin minimiliksoja. Näihin kuulu lähes kaikki nuo pienituloisimmat alat kuten palveluammatit ja "duunaritason" tuottavat työt. En mitenkään voisi uskoa, että kukaan palkkaisi vaikka tuotantolinja tekijää tuonne korkeatuloisten asteelle, vaikka kuinka vaihtaisit firmaa. Kuitenkin suuret massat suomessa on sitä suorittavaa porrasta ja asiantuntijoita vain murto-osa, vaikka tämä foorumi antaakin päinvastaisen kuvan suomen työntekijärakenteesta.
No se viittaus oli tuohon edelliseen, että nyt vaan suomalainen duunari kilpailuttamaan palkkansa ja palkat nousee kaikilla. Eikä ilmeisesti hirveästi käsitystä siitä, mikä se todellisuus oikeasti on noilla matalapalkka-aloilla, jotka korotusta kipeimmin kaipais.
Suuri ongelma on se, että jengi asuu peräperseessä jossa on 0.5 potentiaalista työnantaja, jolloin ei ole mitään kilpailua ja mikään ei pakota niitä firmoja tehostamaan toimintaansa ja/tai maksamaan osaajille mitään.

Osaaja voi siis olla ihan CNC koneistaja tjsp.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 535
Kilpailun parantamiseksi näkisin, että varainsiirtoveron poistolla olisi isokin merkitys. Kyllä itseä ainakin korpeaisi maksaa tuhansia tai jopa toista kymmentä tuhatta euroa siitä, että muuttaisin työn perässä toiselle paikkakunnalle ja ostaisin sieltä huoneiston/kiinteistön. Nollakorkojen aikaan tuon maksun ynnääminen siihen asuntolainan kylkeen vie sen kätevästi pois mielestä, mutta nyt kun korot ovat palautuneet "normaaliin", niin hieman miettisin enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Kilpailun parantamiseksi näkisin, että varainsiirtoveron poistolla olisi isokin merkitys. Kyllä itseä ainakin korpeaisi maksaa tuhansia tai jopa toista kymmentä tuhatta euroa siitä, että muuttaisin työn perässä toiselle paikkakunnalle ja ostaisin sieltä huoneiston/kiinteistön. Nollakorkojen aikaan tuon maksun ynnääminen siihen asuntolainan kylkeen vie sen kätevästi pois mielestä, mutta nyt kun korot ovat palautuneet "normaaliin", niin hieman miettisin enemmän.
Älä muuta sano ja varsinkin kun todennäköisesti omistuksen arvo on laskenut etkä saa siitä edes tappioita hyödynnettäväksi :D.

Ole rakentanut jonnekkin itä suomeen okt @ 150k€ asu 10v maksele lainaa puolet. Myy pois 100k€. Osta itsarikuutio @ 200k€+verot pks. Mä luulen, että jonoksi asti löytyy ihmisiä joita kiinnostaa tollanen peräreikään kairaus. Aivan jäätä elintason lasku tuossa tulisi ja bonarina se tulisi vielä helvetisti kalliimmaksi. Ei tollasta voi pienellä rahalla korvata.

Itse alan ennemmin käpyfarmariksi kuin muutan takaisin johonkin isompaan kaupunkiin ja vielä kerrostaloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 869
Suuri ongelma on se, että jengi asuu peräperseessä jossa on 0.5 potentiaalista työnantaja, jolloin ei ole mitään kilpailua ja mikään ei pakota niitä firmoja tehostamaan toimintaansa ja/tai maksamaan osaajille mitään.

Osaaja voi siis olla ihan CNC koneistaja tjsp.
Ongelma näissä duunaritason hommissa on että palkkaa ei voi maksaa enempää kuin maksetaan. Se vaan ei kertakaikkiaan käy. Sitten itketään lehdissä että ei löydy työvoimaa.
Näin se duunarien palkka määritetään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Suuri ongelma on se, että jengi asuu peräperseessä jossa on 0.5 potentiaalista työnantaja, jolloin ei ole mitään kilpailua ja mikään ei pakota niitä firmoja tehostamaan toimintaansa ja/tai maksamaan osaajille mitään.

Osaaja voi siis olla ihan CNC koneistaja tjsp.
Mun käsitykseni mukaan esim. metalliteollisuuden yritykset on ollu enemmän tai vähemmän kusessa viime aikojen maailmantilanteesta johtuen. Eipä siellä toimintaa hirveästi tehostella, jos ei ole edes tilauksia ja kulut on kaikilla noussut.

Muutenkin työntekijältä voi unohtua se, että työllistäminen suomessa on hemmetin kallista ja se pienyrittäjäkin maksaa kertoimella ~1,7 (tai vähän päällekin) työntekijän liksan sivukuluineen. Jos tekijän saa TES:in määräämällä minimipalkalla, niin en ihmettele, jos intoa nostella noin niinku muuten vaan ei hirveästi ole. Tai että monen pienyrittäjän talous on ylipäätään vaan niin tiukalla, ettei liikkumavaraa hirveästi ole.

Voit myös kurkata paljonko SOK ja K-ryhmä työllistää kaupan alan ihmisiä, jotka saa tasan sen TESin verran liksaa työskentelee missä päin suomea tahansa.

muoks. ylipäätään koko kuvio on paljon monimutkaisempi kuin "kaikki vaan muuttaa kaupunkeihin ja kilpailuttaa palkkansa"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Se on tosiaan monessa talossa vähän tavallaan vinksallaan, että uusi taloon tullut kaveri voi vetää markkinaliksaa siinä missä vähintään yhtä pätevä tai pätevämpikin 5 vuotta talossa ollut kaveri voi saada kohtuu merkittävästikin pienempää liksaa. Eikä voi nostaa kerralla kuntoon, kun "meillä on tämä budjetti ja nämä säännöt".
Tässäkin auttaisi palkka-avoimuus. Jos uudelle, vastavalmistuneelle maksetaan 3400 ja 15 vuotta kokemusta kerryttäneelle ja vastuita kantavalle luottopakille tonni enemmän, niin tästä nousisi meteli kun asia tulisi tekijöiden tietoon. Uusia ei saataisi taloon ja juniorit karkkoaisivat parin vuoden jälkeen vihreämmille laitumille. Tällöin firman olisi pakko muuttaa palkkapolitiikkaansa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Tässäkin auttaisi palkka-avoimuus. Jos uudelle, vastavalmistuneelle maksetaan 3400 ja 15 vuotta kokemusta kerryttäneelle ja vastuita kantavalle luottopakille tonni enemmän, niin tästä nousisi meteli kun asia tulisi tekijöiden tietoon. Uusia ei saataisi taloon ja juniorit karkkoaisivat parin vuoden jälkeen vihreämmille laitumille. Tällöin firman olisi pakko muuttaa palkkapolitiikkaansa.
Vähän jouduin pureskelemaan, että ymmärsinkö logiikkaa, mutta siis joo, tuollaistahan se vaikuttais monessa IT-talossakin olevan. Liksat on periaatteessa ihan kohdallaan, joku 4400 euroakin kuussa on jo siis ihan hyvä liksa ja varsinkin muihin aloihin verrattuna, mutta korotusmahdollisuudet on tietyn pisteen jälkeen hyvin rajalliset.

Mut se tunnutaan vaan sitten tiedostettavan, että jengi vaihtaa paremman liksan perässä paikkaa ja sit joudutaan rekryämään uusia. Mikä ei tietty oo koskaan menny mun jakeluuni, että mikä järki siinä on käyttää hirvee määrä paukkuja uuden ihmisen rekryämiseen ja sisään ajoon versus nostaa vaan sen hyvän tekijän liksaa parilla satkulla suht säännöllisesti, että pysyis talossa, jos hommat muuten maistuu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Vähän jouduin pureskelemaan, että ymmärsinkö logiikkaa, mutta siis joo, tuollaistahan se vaikuttais monessa IT-talossakin olevan. Liksat on periaatteessa ihan kohdallaan, joku 4400 euroakin kuussa on jo siis ihan hyvä liksa ja varsinkin muihin aloihin verrattuna, mutta korotusmahdollisuudet on tietyn pisteen jälkeen hyvin rajalliset.

Mut se tunnutaan vaan sitten tiedostettavan, että jengi vaihtaa paremman liksan perässä paikkaa ja sit joudutaan rekryämään uusia. Mikä ei tietty oo koskaan menny mun jakeluuni, että mikä järki siinä on käyttää hirvee määrä paukkuja uuden ihmisen rekryämiseen ja sisään ajoon versus nostaa vaan sen hyvän tekijän liksaa parilla satkulla suht säännöllisesti, että pysyis talossa, jos hommat muuten maistuu.
Oon nähny tilanteita jossa koko firman kaikille koodareille nostettiin kertarysäyksellä palkkoja kun vaihtuvuus oli niin suurta. Itse valitettavasti ehti silloin jo vaihtaa toiseen firmaan. Nimittäin oli muuten todella leppoisa työpaikka.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Omaa edellismennyttä toimipistettä kairattu perseeseen jo monta vuotta ja samaan aikaan yrityksen 400~ henkilön liikevoitosta meidän toimipiste muodosti kolmanneksen.

Henkilöstöllä tunnu olevan mitään merkitystä ja silti koitetaan olla halutuin työpaikka. Tänäänkin yksi irtisanoutui, 28v työuran jälkeen.

Tässä vielä pariviikkoa aikaa, jotta saisi irtisanomisajan pidettyä kesälomana.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Mulla loppui uudessa firmassa tänään koeaika. Ilmeisesti en kerennyt hölmöilemään tarpeeksi kun ottivat vakinaiseksi :rofl:

Edelliseen pestiin verrattuna peruspalkka nousi 22% ja lisäksi siivu joka projektin viivan alle jääneestä summasta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 020
Ongelma näissä duunaritason hommissa on että palkkaa ei voi maksaa enempää kuin maksetaan. Se vaan ei kertakaikkiaan käy. Sitten itketään lehdissä että ei löydy työvoimaa.
Näin se duunarien palkka määritetään.
Juu meillä ainakin toimari sanoo aina että ei pysty, tiukat ajat, kun kyselee palkankorotusta. Oli maailmantilanne mikä hyvänsä niin aina sama laulu
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 427
eiko tama sama keskustelu ole taalla jo kayty moneen kertaaan? yksi firma ei voi nostaa palkkoja kun sitten se ei pysty kilpailemaan muiden firmojen kanssa koska he eivat ole nostaneet palkkoja.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
101
eiko tama sama keskustelu ole taalla jo kayty moneen kertaaan? yksi firma ei voi nostaa palkkoja kun sitten se ei pysty kilpailemaan muiden firmojen kanssa koska he eivat ole nostaneet palkkoja.
Sarkasmitutkani ei toimi, anteeksi jos astun siihen ansaan.
Joka tapauksessa: Ei se ihan noin mene. Kun firma tekee asiat hyvin, sillä on asiakkaita ja varaa maksaa tekijöille keskivertoa parempaa palkkaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 667
Viestejä
4 207 773
Jäsenet
70 932
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom