Edelleen, mietin asiaa kilpailukyvyn kannalta. Suomessa on aika helvetin kallista palkata ahtaajia ja muita matalan koulutuksen työntekijöitä. Tämä nyt ei mikään salaisuus olekkaan kun valtion tasolta tulee koko ajan painetta laskea palkkoja matalapalkka-aloillakin (joihin siis esim. ahtaajat eivät kuulu). Kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta, justhan mä kirjoitin että mulle on ihan sama vaikka paskakuski tienaa saman verran kuin minä, en tekisi sitä siltikään samalla liksalla.
Muistaakseni tähän lankaan aikaisemmin pastetin tutkimuksen matalapalkka-aloista ja siitä että Suomessa ei käytännössä ole edes matalapalkkaisia työpaikkoja. Kaikki "halvan" työn teettäminen maksaa aivan saatanasti tässä maassa.
Suomessa on ihan pirun paljon matalapalkkaisia duuneja ottaen maan hintatason huomioon ja on helvetin tyhmää muuta väittää ellei sitten kuvitella, että jollain parin tonnin palkalla elää jossain kommuunissa Kainuun korvessa ja sielläkään se ei olisi varmasit mitenkään erityisen juhlaa. Vai mikä sitten on matalapalkkaista duunia, jos ei lukuisat kauppojen kassat, parturit, kokit, vahtimestarit, kirjasto- ja tarhatädit, talkkarit, tarjoilijat jne jne. sellaista ryhmää edusta? Joku siivooja sitten varmaan, joka hyvänä kuukautena saa tuurilla raavittua sen verran tunteja kasaan, että melkein saa joku 1600 euroa miinus verot?
Mikään kommari en todellakaan ole, mutta omasta mielestä on todella rasittavaa kuunnella monen valitusta jostain palkkaerojen pienuudesta sen perusteella, että pitää omaa duuniaan ja arvoaan yhteiskunnalle jotenkin niin helvetin paljon tärkeämpänä sen perusteella, että on ollut rahkeita käydä lorvimassa jossain yliopistolla tai amk:ssa sen aikaa, että joku tietty paperi irtosi ja sitten ollaankin jotenkin niin helvetin paljon parempaa väkeä, että pitäisi saada hanskaan joku neljä kertaa enemmän kuussa, kuin jotain vittumaisia kokin hommia tekevän kaverin.
Firmassa, jossa olen duunissa, maksetaan meillekin aika kovia palkkoja keskimäärin Suomen mittapuulla ja ihan samaa valitusta sieltäkin joskus kuulee, kuinka alle viidellä tonnilla kuussa ei jaksaisi aamulla nousta edes sängystä. Ja juuri nämä marisijat ovat omien kokemuksien mukaan niitä, jotka voisi korvata suoraan jollain lukiolaisella ilman että kukaan huomaisi suoritteissa yhtään mitään eroa.
Jos oma osaaminen on jollain alalla niin huippua ja ainutlaatuista, niin omaa firmaa sitten vaan pystyyn niin ei luulisi fyrkasta olevan sen jälkeen pula. Ja jos sitten tarvitsee vaikka trukkikuskia tai sihteeriä, niin ilmoitus vaan että palkataan nollatuntisopparilla ja 8e/h, niin näkee, että noissakin hommissa laatu maksaa, vaikka duuni itsessään ei korkeakoulujen käymistä vaatisi.