Palkkakeskustelu

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Minun veljeni on diplomi insinööri. Hän ei ole lähelläkään pääkaupunki seutua ja en kerro hänen täsmällistä palkkaa, mutta tiedän suurinpiirtein ja ihan selvästi voittaa tuon palkan, puhutaan siis eri veroprosentista vaikka olisi sama kunta %.

Ei tarvitse olla tyylin pääkaupunkiseutu tai Tampere että saa kovan palkan.

Kun olet niin superlahjakas että mielestäsi osa-aikaista työtä 20-30h/viikko + uuden koulutuksen 30-40h/viikossa saa parissa vuodessa tehdään helposti samanaikaisesti niin et ole niin paljon edennyt palkkatavoitteissa. En sano että sinulla on huono palkka mutta suhteessa mitä kerrot että on helppoa niin ei ole hyvä palkka.
Ok :itku::sori:

Onko hänkin vuokranantajien liiton jäsen?

:cigar:


Ja mikä tuohon koulutukseen tulee niin normi amk inssihän on 4v koulutus, siitä uskoisin (pelkkä mutu siis) että pari vuotta saa hyväksilukua yleisaineista ja valinnaisista. Eli 2 vuotta pitäisi sitten ihan alan opintoja tehdä. En nyt tiedä tai ole sanonut että se on helppoa käydä töissä opintojen ohessa, mutta se on mahdollista ja jos tuntuu että nykyisellä ei työllisty omalle alalle niin miksi ei yrittäisi tai asiaa harkitsisi? Eihän se ongelma ole jos tilanne ei haittaa, mutta jos haittaa niin en ymmärrä logiikkaa miksi ei harkitsisi opiskelemista kun se kuitenkin on vain sen pari vuotta. Ei tuo ole asia josta pitäisi vetää hernettä nenään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Inssi IT-alalla, kokemusta +10v. Palkka n. 4k€/kk. Olen tosi tyytyväinen palkkaani ja hommiini, IT-ala ollut melkoisessa myllerryksessä jo monta vuotta.

Itselläni takana mm. yks työttömyysjakso, lukuisat YT (se yks iso firma), joku paikkakunnanvaihdos ja monta työtehtävien vaihtoa. Eli ihan mielenkiintoinen työhistoria. Jos olisi syventynyt koodinvääntöön koko työurani ajan (toki se ei onnistu kaikilta) niin uskon että saisin valita paremmin työpaikkani ja palkka voisi olla isompi. Mutta en valita tällä hetkellä :)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
kypsyi päätös, että ei ikinä tuommosta lähiesimiehen työtä enää. Työtehtävät oli pääasiassa helppoja, mutta niitä oli useita yhtäaikaa ja keskeytyksiä tuli jatkuvasti mikä ajaisi varmasti pitemmän päälle hermoraunioksi jos tuota ei jotenkin oppisi käsittelemään.
Itse olen seuraillut lähietäisyydeltä nyt viitisen vuotta pajan lähiesimiesten höyryä ja tullut siihen johtopäätökseen, että se on varmasti stressaavimpia hommia mitä meidän tontilta löytyy.

Jatkuva pelko siitä milloin kesähessu työntää nakkinsa väärään rakoseen ja olet oikeudessa sitä puimassa.

Jatkuva paine ylemmiltä esimiehiltä kun tunteja pitäisi kiristää pois projekteista tai selitellä miksi johonkin hommaan meni 1% kuluja enemmän kuin viimevuonna

Alaisten naljailut firman/ylempien esimiesten päätöksistä mihin et voi itse vaikuttaa millään tavalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Jatkuva tavoitehan se on löytää se sweetspot työtehtävien, vastuun, stressin ja palkan välillä. Joskus kannattaa oikeasti miettiä kannattaako esimerkiksi ylennystä ottaa heti suinpäin vastaan, jos palkka ei oikeasti nouse dramaattisesti. Voi olla että siinä pelkästään häviää, palkkanousu kompensoituu sillä että joutuu olemaan esim. sen verran tai jopa enemmän töissä. Pahimmillaan hommassa vaan häviää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Nykyinen työ ma-pe ~8-16 liukuvana ja muutenkin joustavana. Työnantaja ehdotti (no käytännössä päätti) että jatkossa kolmivuorotyö jossa ei liukumaa, ei joustoa. Plussana toki selkeästi isompi palkka johtuen öistä ja viikonlopuista. Miinuksena työmatkaa en voisi kulkea fillarilla vaan linja-autolla. Tai no ensin fillarilla torille ja siitä linkkuun, melkein tunti lisää työhön kulutettua aikaa/vrk. Ei kiinnosta, lähden kävelemään.

En menisi kolmivuorotyöhön vaikka palkka olisi kaksin, jopa kolminkertainen. Olen valmis menemään pienemmällä palkalla töihin mitä nyt saan, kunhan työaika on itselle sopiva.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 820
Itse kyllä mieluummin elän matalalla palkalla kuin otan niskaani hirveät stressit sekä työtunnit, joita joillakin on. Tietty nämä on henkilökohtaisia seikkoja myös, että kuka mitäkin haluaa ja toisilla kunnianhimoa sekä kapasiteettiä on enemmän ottaa vastaan. Omalla palkalla, jos tosin joutuisi perhettä elättämään ilman rikasta ja hyvin antavaista vaimoa niin eihän siitä tulisi yhtään mitään.

Edellisen työni (kaupanala) myymäläpäällikköä kun katsoi niin näki, mitä stressi voi pahimmillaan tehdä. Siinä ei rahakaan autuaaksi tee. Valintojen maailmaahan tämä.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Jatkuva tavoitehan se on löytää se sweetspot työtehtävien, vastuun, stressin ja palkan välillä. Joskus kannattaa oikeasti miettiä kannattaako esimerkiksi ylennystä ottaa heti suinpäin vastaan, jos palkka ei oikeasti nouse dramaattisesti. Voi olla että siinä pelkästään häviää, palkkanousu kompensoituu sillä että joutuu olemaan esim. sen verran tai jopa enemmän töissä. Pahimmillaan hommassa vaan häviää.
Näinhän se menee. Omaan Helmikuiseen viestiin viitaten...

Metalliteollisuuden projektipäällikkönä, viime vuonna verottajan mukaan tienannut 43534,46, vuoden alusta otin isomman roolin ja pienen palkantarkistuksen, noussee tuonne 47-48k nurkille kokonaisuudessaan 2017. Sisältää siis kiinteän kuukausipalkan ja kerran vuodessa maksettavan bonuksen joka on 0-12% vuosipalkasta, tänävuonna varmasti pieniä yksinumeroisia lukuja. Tosiasiallinen "tuntipalkka" laski ns. vitusti vuoden alusta kun ahneuksissaan haki enempi haasteita, ja nyt kaduttaa, vaikka toisaalta kaduttanut olisi varmaan jos ei olisi hakenut haasteita.
...nyt huomaan että vuoden 2017 aikana tienasin 1598euroa enemmän kuin vuonna 2016 :D Eli rapsakat 130e lisää kuukausitasolla kaiken paskan määrän kasvusta eksponentiaalisesti, vastuuta on, noh nyt sitä on, ennen ei ollut, ja puhelin soi esimerkiksi joulupäivänä, koska se on aasiassa tavallinen maanantai.

Toki merkitystä on jonkin verran laihemman vuoden tuomalla pienemmällä vuosibonuksella maaliskuussa, mutta muuten kyseessä on aikapitkälti pelkkä kiinteä kuukausipalkka. Saa pohtimaan kyllä onko oikeasti sen arvoista.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
129
Tuntuu, että Suomen progressiivinen verotusjärjestelmä rankaisee juuri kaikkia, jotka kuuluvat yli 3000 euroa tienaavaan pröysteilevään aatelistoon. Usein miettii, että miksi edes pyrkiä etenemään urallaan, kun palkkahyppy esim. 4000 eurosta 5000 euroon kuussa ei juuri nosta elintasoa, mutta stressi ja suoritusvaatimukset nousevat toiseen potenssiin. Työt seuraavat kotiin, ja työpuheluita tulee pitkin iltoja ja viikonloppuja niin että vapaa-aikakin kuluu työasioita miettiessä. Käteen jäävässä palkassa näkyvä erotus menee siihen, että joutuu käyttämään enemmän rahaa työstressin nollaamiseen. Käytännössä yksi ulkomaanreissu enemmän, tai pari illanviettoa, ja siihen se erotus sitten menikin. Kyvyt ja taito riittäisivät vielä korkeammalle organisaatiossa, jopa johtotehtäviin asti, mutta se nyt olisi jo sama kuin myisi sielunsa paholaiselle (=elämänsä yritykselle), joten taitaa jäädä väliin jos ei väkisin pakoteta niihin tehtäviin.

Työpanos vs. kompensaatio -mittarilla kaikista paras olisi tehdä jotain perusduunia, jossa ei juuri mikään stressaa ja kaiken voi jättää työpaikalle päivän tullessa täyteen. Palkkaa noista hommista voi helposti saada sen 2500-3000 euroa jolloin verottajakaan ei juuri rankaise. Vapaaherrat ja diskoilijat toki saavat lähes saman tekemättä mitään, mutta ainakin toistaiseksi itse haluan olla osa yhteiskuntaa enkä vain siipeilijä. Tekee hyvää myös mielenterveydelle, kun kokee olevansa tarpeellinen osa jotain suurempaa.

Mutta miten tulla alas keskijohdosta alemmaksi toimihenkilöksi joutumatta työttömyyskierteeseen? Miten yhtäkkiä sovittaa menot ja elämäntyylinsä alempaan palkkaluokkaan? Ainakin itse työnantajana katsoisin hieman kieroon tyyppiä, joka vapaaehtoisesti jättää "keskiluokkaisen unelman" päästäkseen suorittavaan portaaseen.
Pahoittelut pitkästä quotesta ja pitkästä viestistä. Tähän sen verran päivitystä, että vaikka tavoitteena oli vähentää vastuita, koska keskijohdon hommat stressaa liikaa, on lopputulos ollut vaan kovempi vauhti oravanpyörässä.

Tulin erittäin kilpailluille työmarkkinoille pahimmassa lamassa tuoreena maisterina, mikä tarkoitti, että alimman tason toimihenkilönkin tehtävään tuli tuhansia hakemuksia. Onnen kaupalla sain kuitenkin jalan oven väliin sellaiseen perus 2500 eur/kk duuniin ja pääsin näyttämään kykyni, ja siitä sitä on sitten tullut tahkottua ylennyksiä ylennysten perään erinäisissä business development -rooleissa, välillä firmaakin vaihtaen (esim. kun on headhuntattu). Toki kaikenlaisia jatkokoulutuksia ja sertifikaattejakin on tullut aktiivisesti suoritettua, ja itse asiassa nykyiset tehtävät ovat erittäin kaukana siitä alasta, jota tuli alunperin opiskeltua, joten koulutuksella ei sinänsä ole väliä vaan pelkästään omalla osaamisella.

Downshiftaaminen ei vaan tunnu onnistuvan. Uraputki tuntuu vievän mennessään koko ajan korkeammalle, vaativista asiantuntijatehtävistä enemmän kohti muiden asiantuntijoiden johtamista. Peruspalkka ilman bonuksia kolkuttelee viimeisten käänteiden jälkeen sadan tonnin rajaa, ja tällä tasolla organisaatiossa bonuksetkin on sitten kymmeniä tuhansia jos tekee työnsä hyvin. Ja edelleen tuntuu, että palkka laahaa jäljessä vastuita.

Perusongelmana on se, että teen työni liian hyvin eli tuotan firmalle miljoonia kun vien haastavia projekteja maaliin --> ylemmät johtajat antavat enemmän vastuuta puoliväkisin (usein jo edellisten päälle) esim. lisää johdettavia alaisia ja suurempia projekteja --> palkka alkaa laahata jäljessä vastuita --> pyydä ja saa lisää liksaa --> (vaikka verottaja vie puolet palkankorotuksesta) vähemmän vapaa-aikaa, enemmän rahaa käytettävissä.

Stressi tulee siitä, että muutamalla virheellä voi aiheuttaa miljoonien kustannukset, ei niinkään siitä, että pelkäisi jonkun alaisen vaikka menettävän sormensa. Se pelkkä miljoonankin menetys yritykselle raapaisee syvältä, kuin omaa rahaa menettäisi, mikä taas johtuu omasta tunnollisuudesta ja vastuuntunnosta.

Elämän perustarkoitus alkaa vähän hämärtyä. Hienommat PC:t, hifi, telkkarit ja muut vimpaimet jaksavat innostaa sen 15 sekuntia. Uusi työsuhdeauto, vaikka olisikin esim. 50 000 euron hintainen, jaksaa hymyilyttää sen pari viikkoa. Kertaluokkaa kalliimpi ehkä viikon pidempään? Kaikki PK-seudun huippuravintolat on koluttu, ei niistä saa enää sen 200 euron sijoituksen vastineeksi kuin hetken mielihyvän ja toki sen täyden vatsan. Kaikki itseäni kiinnostaneet matkakohteetkin on jo nähty, parhaimmiksi koettuihin voisi ehkä palata, mutta se taas tuntuu usein rahantuhlaukselta jos matkustaa jo nähtyyn paikkaan vain rentoutumaan. Muiden kateellisuus ei motivoi, kun ei ole tarvetta näyttää kenellekään ja aina löytyy joku jolla on asiat paremmin. Tämä taas on johtanut siihen, että osakkeisiin ja rahastoihin pystyy laittaan vähintään 1000 euroa kuukaudessa, usein reilusti enemmän, kun rahan kuluttaminen on yhtä tyhjän kanssa ja asuntolainaa ei kannata näillä korkotasoilla lyhennellä yhtään ylimääräistä.

Toki lapseen/lapsiin saa varmasti uppoamaan pienen omaisuuden jos niin haluaisi, mutta ollaan sen verran pihejä että kaikki yritetään etsiä käytettynä. Todennäköisesti jään eläkkeelle ennen keski-ikää tai vaihdan rentoon osa-aikaduuniin, jos ei ihmeitä tapahdu. Vaimokin on hyvätuloinen ja uraputkessa niin häntä ei tarvitse elättää, vaikka äitiyslomalla tulotaso hetkellisesti notkahtaisikin.

Olkaa siis onnellisia, jos olette löytäneet duunin, joka ei seuraa kotiin, ja josta saatavilla palkkatuloilla pystytte elämään. Itsekin kaipaan niitä aikoja, kun tein sitä perus 2500 eur/kk paperinpyörittelyä toimistotyöaikojen puitteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1
Insinööri, ICT ala, manager tittelillä, työ- ja asuinpaikka ei pääkaupunkiseudulla. Työaika 37,5h (liukuma +/-40h). Brutto vuodessa (2017) n. 65k€, sisältää lomarahat ja n. 20h överiä. Lisäksi pari tonnia bonareita (2017) ja saman verran päivärahoja ja km-korvauksia (2017). Etuja lounarit, tykyt, netti, puhelin ja hyvä vakuutus (mm. vapaa-ajan matka-, tapaturma ja sairausvakuutus sekä lääkkeet). Mahdollisuus autoetuun. Liksa nousee vuoden vaihteessa about 400eur/kk. Stressitasot korkealla, mutta toistaiseksi hallinnassa. Ei valittamista muuten kuin se, että tekisi mieli kokeilla jotain muuta välillä, nyt samassa firmassa eri tehtävissä yhteensä reilu 10 vuotta. Löytyisikö itsestä vielä jotain uutta?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ok :itku::sori:

Onko hänkin vuokranantajien liiton jäsen?

:cigar:
Ei ole Suomen Vuokranantajat liiton jäsen. Hän on saanut vaimonsa kanssa lapsia jo suhteellisen nuorena (tällä hetkellä 3 lasta nuorin on pieni vauva) ja on paljon nuorempi kuin minä. He ostivat omakotitalon joka on noin 5km suhteellisen isosta kaupungista Suomessa en kerro missä jos haluavat sen pitää salassa.

Maksavat asuntovelkaansa hitaasti pois.

Siskoni taas joka on kaikkein nuorin noin 15 vuotta nuorempi kuin minä aikoo ostaa eka asunnon nyt vuotena 2018, mutta on ollut ASP asuntosäästäjä jo 18 vuotiaasta niin kuin minäkin olin ja on kyllä huomattavasti myös omaa rahaa.

Ei minun muutkaan sukulaiset ole vuokranantajia. Veljeni on kyllä jonkin verran sijoittanut osakkeisiin sen tiedän mutta kuinka paljon ja mitä osakkeita täsmälleen niin se on hänen asiansa. Todennäköisesti ostanut niitä indeksirahastoja jotka koostuvat monen eri firman osakkeista.

Jos menee ihan kaukaa sukulainen minun isoäitini oli sukua yhdelle miljonääri yrittäjälle mutta minä en tule perimään yhtään mitään häneltä.

Tämä vuokranantaja on minun ideani.

Minä olen varakkain jos vertaa veljeeni ja siskooni, mutta selvästi vanhin myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 368
Pahoittelut pitkästä quotesta ja pitkästä viestistä. Tähän sen verran päivitystä, että vaikka tavoitteena oli vähentää vastuita, koska keskijohdon hommat stressaa liikaa, on lopputulos ollut vaan kovempi vauhti oravanpyörässä.

Tulin erittäin kilpailluille työmarkkinoille pahimmassa lamassa tuoreena maisterina, mikä tarkoitti, että alimman tason toimihenkilönkin tehtävään tuli tuhansia hakemuksia. Onnen kaupalla sain kuitenkin jalan oven väliin sellaiseen perus 2500 eur/kk duuniin ja pääsin näyttämään kykyni, ja siitä sitä on sitten tullut tahkottua ylennyksiä ylennysten perään erinäisissä business development -rooleissa, välillä firmaakin vaihtaen (esim. kun on headhuntattu). Toki kaikenlaisia jatkokoulutuksia ja sertifikaattejakin on tullut aktiivisesti suoritettua, ja itse asiassa nykyiset tehtävät ovat erittäin kaukana siitä alasta, jota tuli alunperin opiskeltua, joten koulutuksella ei sinänsä ole väliä vaan pelkästään omalla osaamisella.

Downshiftaaminen ei vaan tunnu onnistuvan. Uraputki tuntuu vievän mennessään koko ajan korkeammalle, vaativista asiantuntijatehtävistä enemmän kohti muiden asiantuntijoiden johtamista. Peruspalkka ilman bonuksia kolkuttelee viimeisten käänteiden jälkeen sadan tonnin rajaa, ja tällä tasolla organisaatiossa bonuksetkin on sitten kymmeniä tuhansia jos tekee työnsä hyvin. Ja edelleen tuntuu, että palkka laahaa jäljessä vastuita.

Perusongelmana on se, että teen työni liian hyvin eli tuotan firmalle miljoonia kun vien haastavia projekteja maaliin --> ylemmät johtajat antavat enemmän vastuuta puoliväkisin (usein jo edellisten päälle) esim. lisää johdettavia alaisia ja suurempia projekteja --> palkka alkaa laahata jäljessä vastuita --> pyydä ja saa lisää liksaa --> (vaikka verottaja vie puolet palkankorotuksesta) vähemmän vapaa-aikaa, enemmän rahaa käytettävissä.

Stressi tulee siitä, että muutamalla virheellä voi aiheuttaa miljoonien kustannukset, ei niinkään siitä, että pelkäisi jonkun alaisen vaikka menettävän sormensa. Se pelkkä miljoonankin menetys yritykselle raapaisee syvältä, kuin omaa rahaa menettäisi, mikä taas johtuu omasta tunnollisuudesta ja vastuuntunnosta.

Elämän perustarkoitus alkaa vähän hämärtyä. Hienommat PC:t, hifi, telkkarit ja muut vimpaimet jaksavat innostaa sen 15 sekuntia. Uusi työsuhdeauto, vaikka olisikin esim. 50 000 euron hintainen, jaksaa hymyilyttää sen pari viikkoa. Kertaluokkaa kalliimpi ehkä viikon pidempään? Kaikki PK-seudun huippuravintolat on koluttu, ei niistä saa enää sen 200 euron sijoituksen vastineeksi kuin hetken mielihyvän ja toki sen täyden vatsan. Kaikki itseäni kiinnostaneet matkakohteetkin on jo nähty, parhaimmiksi koettuihin voisi ehkä palata, mutta se taas tuntuu usein rahantuhlaukselta jos matkustaa jo nähtyyn paikkaan vain rentoutumaan. Muiden kateellisuus ei motivoi, kun ei ole tarvetta näyttää kenellekään ja aina löytyy joku jolla on asiat paremmin. Tämä taas on johtanut siihen, että osakkeisiin ja rahastoihin pystyy laittaan vähintään 1000 euroa kuukaudessa, usein reilusti enemmän, kun rahan kuluttaminen on yhtä tyhjän kanssa ja asuntolainaa ei kannata näillä korkotasoilla lyhennellä yhtään ylimääräistä.

Toki lapseen/lapsiin saa varmasti uppoamaan pienen omaisuuden jos niin haluaisi, mutta ollaan sen verran pihejä että kaikki yritetään etsiä käytettynä. Todennäköisesti jään eläkkeelle ennen keski-ikää tai vaihdan rentoon osa-aikaduuniin, jos ei ihmeitä tapahdu. Vaimokin on hyvätuloinen ja uraputkessa niin häntä ei tarvitse elättää, vaikka äitiyslomalla tulotaso hetkellisesti notkahtaisikin.

Olkaa siis onnellisia, jos olette löytäneet duunin, joka ei seuraa kotiin, ja josta saatavilla palkkatuloilla pystytte elämään. Itsekin kaipaan niitä aikoja, kun tein sitä perus 2500 eur/kk paperinpyörittelyä toimistotyöaikojen puitteissa.
Omaan elämän tilanteeseen taas tuommoinen sopisi. Asuntoon ja autoon palaa rahaa, mutta sitten taas on omaa aikaa omistaa työlle. Eipä ole headhuntteri vielä tätä moniosaajaa kaivannut vaikka kelpaisi pienempikin raha.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Kirjoitetaan ihan vertailun vuoksi:

IT Insinööri, 3000e/kk palkka ja lisäksi tähän päälle sitten perus etuja kuten puhelin ja netti jne. 37,5h viikossa. Noin 3 vuotta työkokemusta. Ei PK seutu.

Ilmeisesti kuitenkin kai ihan ok linjassa mennään o_O
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Minun veljeni on diplomi insinööri. Hän ei ole lähelläkään pääkaupunki seutua ja en kerro hänen täsmällistä palkkaa, mutta tiedän suurinpiirtein ja ihan selvästi voittaa tuon palkan, puhutaan siis eri veroprosentista vaikka olisi sama kunta %.
Itse sentään olen diplomi-insinööri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 717
Nykyinen työ ma-pe ~8-16 liukuvana ja muutenkin joustavana. Työnantaja ehdotti (no käytännössä päätti) että jatkossa kolmivuorotyö jossa ei liukumaa, ei joustoa. Plussana toki selkeästi isompi palkka johtuen öistä ja viikonlopuista. Miinuksena työmatkaa en voisi kulkea fillarilla vaan linja-autolla. Tai no ensin fillarilla torille ja siitä linkkuun, melkein tunti lisää työhön kulutettua aikaa/vrk. Ei kiinnosta, lähden kävelemään.

En menisi kolmivuorotyöhön vaikka palkka olisi kaksin, jopa kolminkertainen. Olen valmis menemään pienemmällä palkalla töihin mitä nyt saan, kunhan työaika on itselle sopiva.
Pakko kysyä, että miksi kolmivuoroon siirtyminen aiheuttaa sen ettei fillarilla voi kulkea töihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Pakko kysyä, että miksi kolmivuoroon siirtyminen aiheuttaa sen ettei fillarilla voi kulkea töihin?
Työpaikan sijainti vaihtuisi myös :)
Nyt matkaa alle kilometri, uuteen 6km

Iltavuorosta klo 22:00 pukkariin, linkulla pysäkillä joskus 22:45. Fillarilla kotiin, ennen 23:00 kotona, ruoka, suihku nukkumaan 23:30, uni ehkä klo 24:00. Siitä aamuvuoroon klo 7:00 osastolla valmiina, elikkäs 5:00 aikaan herätys. Olen ollut aina huono nukkumaan. Ei tule pää tai kroppa kestämään jatkuvaa väsymystä kun jo nyt säännölliset 8h ei tunnu riittävän. Vielä lisäksi yövuorot niin tiedän että elämänlaatu laskee nollaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
467
....

Perusongelmana on se, että teen työni liian hyvin eli tuotan firmalle miljoonia kun vien haastavia projekteja maaliin --> ylemmät johtajat antavat enemmän vastuuta puoliväkisin (usein jo edellisten päälle) esim. lisää johdettavia alaisia ja suurempia projekteja --> palkka alkaa laahata jäljessä vastuita --> pyydä ja saa lisää liksaa --> (vaikka verottaja vie puolet palkankorotuksesta) vähemmän vapaa-aikaa, enemmän rahaa käytettävissä.

...
tuo pitää ajatella välivaiheena ja itse pyrkiä sinne ylimpään johtoon niin kiire ja stressi vähenee oleellisesti ja palkkakin kunnollinen.100k vuosi ei ole sitä mikäli siihen uhraa kaiken aikansa eikä sillä varsinaisesti vielä pysty mitään oikeasti kalllista hakkimaan mistä voisi saada fiiliksiä pidempään kuin sen viikon pari. Toki tuo myös vaatii sen että oppii olemaan olematta liian tunnollinen eikä stressaudu virheistä / firman rahojen haaskaamisesta, niitä tulee väkisinkin
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Työpaikan sijainti vaihtuisi myös :)
Nyt matkaa alle kilometri, uuteen 6km

Iltavuorosta klo 22:00 pukkariin, linkulla pysäkillä joskus 22:45. Fillarilla kotiin, ennen 23:00 kotona, ruoka, suihku nukkumaan 23:30, uni ehkä klo 24:00. Siitä aamuvuoroon klo 7:00 osastolla valmiina, elikkäs 5:00 aikaan herätys. Olen ollut aina huono nukkumaan. Ei tule pää tai kroppa kestämään jatkuvaa väsymystä kun jo nyt säännölliset 8h ei tunnu riittävän. Vielä lisäksi yövuorot niin tiedän että elämänlaatu laskee nollaan.
6km matkan polkisi rauhallisellakin tahdilla puoleen tuosta tunnista mitä sinulla nyt menee. Tietysti pidempi lenkki saattaa haitata nukkumista taas enemmän mutta näin saisit päivään tunnin lisää aikaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
tuo pitää ajatella välivaiheena ja itse pyrkiä sinne ylimpään johtoon niin kiire ja stressi vähenee oleellisesti ja palkkakin kunnollinen.100k vuosi ei ole sitä mikäli siihen uhraa kaiken aikansa eikä sillä varsinaisesti vielä pysty mitään oikeasti kalllista hakkimaan mistä voisi saada fiiliksiä pidempään kuin sen viikon pari. Toki tuo myös vaatii sen että oppii olemaan olematta liian tunnollinen eikä stressaudu virheistä / firman rahojen haaskaamisesta, niitä tulee väkisinkin
Mä en oo koskaan ymmärtäny tätä että stressaa firman rahoista tai asioista liikaa. Sä olet vaan töissä siellä, ei sulla tavallaan oo penniäkään kiinni sinne. Eri asia sitten yrittäjänä tai osakkaana jossa virheet tuntuvat suoraan lompakossasi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
tuo pitää ajatella välivaiheena ja itse pyrkiä sinne ylimpään johtoon niin kiire ja stressi vähenee oleellisesti ja palkkakin kunnollinen.100k vuosi ei ole sitä mikäli siihen uhraa kaiken aikansa eikä sillä varsinaisesti vielä pysty mitään oikeasti kalllista hakkimaan mistä voisi saada fiiliksiä pidempään kuin sen viikon pari. Toki tuo myös vaatii sen että oppii olemaan olematta liian tunnollinen eikä stressaudu virheistä / firman rahojen haaskaamisesta, niitä tulee väkisinkin
Rohkenen epäillä stressin vähentymistä ylempänä johtoportaassa. Johtajan pestissä olet sitten ihan aidosti naimisissa sen työsi kanssa etkä pelkästään velvollisuuden tunnosta. Et ehkä itse vedä niitä miljoonaprojekteja mutta vastaat että siihen löytyy pätevä henkilö.

Itse harkitsisin mieluummin tiukkaa säästökuuria jonka tavoitteena oleellisesti downshiftata esim 5v päästä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kyllä niistä sen verran pitää ressata ja pitää huolta ettei lähde työt alta ja että hommat saadaan hoidettua kannattavasti. Se on monen henkilön yhteispeliä mutta ei siihen montaa huonoa työntekijää tarvita että hommat alkaa mennä pakkaselle.

Vaikka ne virheet ei suoraan lompakossa tunnu niin välillisesti näin voi helpostikin käydä.
Riippuu varmasti työtehtävästä mutta inhimilliset virheet harvemmin suoraan potkuja aiheuttaa, ainakaan Suomessa jossa on muutenkin vaikea irtisanoa ketään. Tarkoitan nyt semmoisia töitä joissa ei ole esim. ihmishenkiä vaarassa vaikka tekee virheen/virheitä, raha on vain rahaa. Toisekseen, ainakin henk. koht. työjälkikin on paljon parempaa kun koittaa ajatella että ei tää niin vakavaa oo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 950
Kyllä niistä sen verran pitää ressata ja pitää huolta ettei lähde työt alta ja että hommat saadaan hoidettua kannattavasti. Se on monen henkilön yhteispeliä mutta ei siihen montaa huonoa työntekijää tarvita että hommat alkaa mennä pakkaselle.

Vaikka ne virheet ei suoraan lompakossa tunnu niin välillisesti näin voi helpostikin käydä.
Niin tai tosiasissahan se menee niin että isopalkkaiset pomot ja pikkupomot ressaa ja kun jotain menee munilleen tai tulee tappiota niin se on sen duunarioston vika ja siltähän sitä ensimmäisenä kenkää annetaan.
Aika vähissä on ne tilanteet että pomojen tunarointien takia pomot olisivat ihan oikeasti joutuneet vastaamaan törttöilystään. Mitä nyt boonuksia saattaa hieman menettää ja jos niin ikävästi kuitenkin käy että lähtö tuleen niin kultaiset kädenpuristuksethan takaavat sen että kukaan ei siitä ole moksiskaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 809
Riippuu varmasti työtehtävästä mutta inhimilliset virheet harvemmin suoraan potkuja aiheuttaa, ainakaan Suomessa jossa on muutenkin vaikea irtisanoa ketään. Tarkoitan nyt semmoisia töitä joissa ei ole esim. ihmishenkiä vaarassa vaikka tekee virheen/virheitä, raha on vain rahaa. Toisekseen, ainakin henk. koht. työjälkikin on paljon parempaa kun koittaa ajatella että ei tää niin vakavaa oo.
Mitä tuossa nyt sitten tarkoitatkin sanalla "ei niin vakavaa", no anyway.

Luulen, että keskimäärin ihmisiä motivoi tai motivoisi, jos he kokisivat työllään olevan muutakin funktiota kuin että tunnit tulee täyteen ja palkkapussi ajallaan. Että se työ itsessään on tärkeää niin omalle yritykselle kuin vaikkapa asiakkaalle. Keskimäärin ihmisiä motivoi se, että heillä on yhteinen päämäärä, jota kohti kaikki pyrkivät. Yhteiset onnistumiset prantavat yhteishenkeä jne.

Ei työtä tarvitse "ottaa vakavasti", mutta omaan korvaani olisi outoa, jos työtä ei pitäisi tärkeänä. Ja itseltä loppuisi motivaatio kohtuullisen nopeasti, jos joutuisin tekemään työtä joka ei tunnu tärkeältä. Mutta samaa mieltä olen siitä, että (liika) stressaaminen ei juuri auta millään tasolla. Työ voi onneksi olla tärkeää ja motivoivaa, vaikka se ei stressaisikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 950
Tätä en ole koskaan oikeen tajunnut. Saa olla vähän helvetin tunareita duunareita että isossa mittakaavassa onnistuu oikeasti munimaan kunnolla. Käytännössä vika on aina joko projektin johdossa tai myynnissä. Nuo saattaa toki juontaa juurensa korkeammallekin tasolle.
Näinhän se on. Mutta duunarithan noista yleensä saa kärsiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 459
Näinhän se on. Mutta duunarithan noista yleensä saa kärsiä.
Suomennettuna tarjoaa tilaisuuden päästä niistä ei toivotuista henkilöistä eroon.

Jos oikeasti pitää leikata niin ei kai siinä ole mitään järkeä pitää niitä pomojakaan töissä joiden arvo firmalle on pakkasen puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Saa olla vähän helvetin tunareita duunareita että isossa mittakaavassa onnistuu oikeasti munimaan kunnolla. Käytännössä vika on aina joko projektin johdossa tai myynnissä. Nuo saattaa toki juontaa juurensa korkeammallekin tasolle.
Omalla työpaikalla saa tavallisena duunarina helposti pienellä ajatuskatkolla aikaan useamman sadan tuhannen vahingot aikaan. Joku 10 vuotta sitten työkaverille sattui juuri tällainen ajatuskatkos, ja panosti pari kymmnetä kiloa väärää raaka-ainetta tuotteeseen ja pelkästään kyseisen erän saamatta jääneet myyntitulot olivat jossakin parin sadantuhannen paikkeilla, päälle vielä kulut joilla yritettiin pelastaa kyseinen tuote-erä ja kun se ei useamman kuukauden tutkimisen jälkeen onnistunut taisi pelkät hävityskulut olla kymmeniä tuhansia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
tuo pitää ajatella välivaiheena ja itse pyrkiä sinne ylimpään johtoon niin kiire ja stressi vähenee oleellisesti ja palkkakin kunnollinen.100k vuosi ei ole sitä mikäli siihen uhraa kaiken aikansa eikä sillä varsinaisesti vielä pysty mitään oikeasti kalllista hakkimaan mistä voisi saada fiiliksiä pidempään kuin sen viikon pari. Toki tuo myös vaatii sen että oppii olemaan olematta liian tunnollinen eikä stressaudu virheistä / firman rahojen haaskaamisesta, niitä tulee väkisinkin
Tässä saattaa olla se käytännön ongelma, ettei tuollaisia hyvin palkattuja "ylemmän johdon" tehtäviä välttämättä ole.. Tiedän esim. itse teollisuudesta suuria yksiköitä, joissa johtoryhmätason tekijät tienaa juuri nippa nappa sen 100k€ ja yläpuolella ei enää sitten olekaan kuin yksi henkilö, ja sille pallille on varmasti halukkaita ihan tarpeeksi. Toki nuo johtoryhmätason kaverit ei itse vedä mitään isoja projekteja kädet savessa, mutta taatusti ovat naimisissa työnsä kanssa vähintäänkin yhtä pahasti kuin ne projektien vetäjät ja kokonaisvastuut on selvästi isommat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Mitä tuossa nyt sitten tarkoitatkin sanalla "ei niin vakavaa", no anyway.

Luulen, että keskimäärin ihmisiä motivoi tai motivoisi, jos he kokisivat työllään olevan muutakin funktiota kuin että tunnit tulee täyteen ja palkkapussi ajallaan. Että se työ itsessään on tärkeää niin omalle yritykselle kuin vaikkapa asiakkaalle. Keskimäärin ihmisiä motivoi se, että heillä on yhteinen päämäärä, jota kohti kaikki pyrkivät. Yhteiset onnistumiset prantavat yhteishenkeä jne.

Ei työtä tarvitse "ottaa vakavasti", mutta omaan korvaani olisi outoa, jos työtä ei pitäisi tärkeänä. Ja itseltä loppuisi motivaatio kohtuullisen nopeasti, jos joutuisin tekemään työtä joka ei tunnu tärkeältä. Mutta samaa mieltä olen siitä, että (liika) stressaaminen ei juuri auta millään tasolla. Työ voi onneksi olla tärkeää ja motivoivaa, vaikka se ei stressaisikaan.
Ehkä nää on vaan henkilökohtasia juttuja. Mä yritän ajatella aina sillä tavoin että töissä vietetään myös aikaa, pelkän tuloksen teon lisäksi. Mulla on toiminut tommonen asenne paremmin kuin hiki otsassa väkisin paahtaminen. Toisekseen ainakin oma ala (IT) on semmoinen että kyseessä on vaan liikkuvia bittejä, ei esim. ihmishenkiä niin ihan älytöntä ottaa tajutonta stressiä tommosesta. Monesti miettinytkin että sinänsä tekee aika älytöntä työtä jolla ei ole mitään oikeaa merkitystä, miksi stressata?

Muuta kuten sanoin, nää on varmaan henkilökotaisia juttuja. En ainakaan tällä alalla haluaisi yöunia töitten takia menettää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
6km matkan polkisi rauhallisellakin tahdilla puoleen tuosta tunnista mitä sinulla nyt menee. Tietysti pidempi lenkki saattaa haitata nukkumista taas enemmän mutta näin saisit päivään tunnin lisää aikaa.
Kylhän sitä kesällä polkee, mutta nyt näillä lumi/loska yms keleillä kun teitä ei ole aurattu niin tuossa kilometrin matkallakin menee tuplat kauemmin polkea kuin normikelillä. Talvella ei muutenkaan voi paahtaa yhtä kovaa kuin kesällä koska liukasta. Ja suihkuun ennen työn alkamista kun hikisenä polkee.

Eikö pointti ollut vain tuo työmatka vaan kokonaisuus. Hain juuri työhön jossa palkka 200€/kk enempi kuin nyt. Katsoos miten käy. Päivätyö arkisin.* Hakemisen syynä ei ollut palkka vaan työn mielekkyys.

* kyseistä hommaa tekee vain kourallinen niin en kerro tarkemmin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Itse olen aika mukavassa "sweet spotissa" työn vaativuuden/stressaavuuden ja palkan suhteen. On projektin esimiesvastuu, mutta ei kompetenssin esimiesvastuuta. Toisin sanoen on omia käytettäviä resursseja, mutta ei kuitenkaan joudu huolehtimaan noista HR-tason asioista jokaisen työntekijän kanssa. Työ on vaativaa ja mielenkiintoista sekä välillä myös terveellä tavalla hiukan stressaavaa, mutta töitä ei joudu kuitenkaan kantamaan kotia asti. Palkka on hyvä ja ylitöitä ei varsinaisesti tarvitse tehdä ja työ aina klo 8-16 välillä. Tarvittaessa tehdään pidempää päivää, mutta ne saa sitten pitää vapaana myöhemmin. Esimerkkinä viime kesänä pidin yhden ylimääräisen viikon lomaa saldoilla, jotka oli kertynyt plussatunteina vuoden mittaan. Minusta hyvä ja reilu diili.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Joo, on niitä paikkoja missä tommoiset onnistuu. Toisaalta prosessia vois ehkä vähän miettiä jos yksi ihminen voi tuommoisella ajatuskatkoksella aiheuttaa noin ison vahingon.
Valitettava tosia asia on, että työmaalla on paperilla selkeästi ohjeistettu miten nuo eredykset voisi välttää, mutta tosielämässä asiat ovat hieman toiset kuin johto paperilla haluaa esittää. Liian vähän porukkaa samaan aikaan töissä. Kun tehdas on monituotetehdas, eli valmistetan useita eri tuotetta samaan aikaan, niin pienellä ajatuskatkolla tuo on mahdollista vaikka pyrkisi olemaan kuinka huolellinen. Näin se vain on kun on inhimillinentekijä sotkemassa asioita. Varsinkin kun saman näköisissä astioissa on montaa eri raaka-ainetta pienelllä ajatuskatkolla ne voi kiireessä mennä sekaisin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Niin tai tosiasissahan se menee niin että isopalkkaiset pomot ja pikkupomot ressaa ja kun jotain menee munilleen tai tulee tappiota niin se on sen duunarioston vika ja siltähän sitä ensimmäisenä kenkää annetaan.
Aika vähissä on ne tilanteet että pomojen tunarointien takia pomot olisivat ihan oikeasti joutuneet vastaamaan törttöilystään. Mitä nyt boonuksia saattaa hieman menettää ja jos niin ikävästi kuitenkin käy että lähtö tuleen niin kultaiset kädenpuristuksethan takaavat sen että kukaan ei siitä ole moksiskaan.
Kuulostaa vanhojen jarrujen jutuilta. Ettet vain olisi kuullut sellaisia liikaa ja alkanut itsekin toistelemaan vai oliko jotain kokemusta aiheesta? Duunariosasto on yksilötasolla hyvin vähän vastuussa mistään virheestä ellei se ole tuottamuksellista. Vastuu menee linjassa esimiehelle/työnjohtajalle ja managerille, jotka saavat väsätä raportteja virheistä ja pahimmillaan istua raastuvassa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ok :itku::sori:

Onko hänkin vuokranantajien liiton jäsen?

:cigar:
Lisätään vielä tämä. Olen syönyt yli 15 vuotta Carnosine voit käyttää googlea joka hieman hidastaa vanhemista. Toiseksi niin meidän presidentti joka on 69 vuotias saa lapsen hänen 40 vuotiaan vaimonsa kanssa. Naisille biologinen kello saada lapsia menee usein umpeen vuosikymmeniä ennen miehiä.

Toisin sanoen ihan realistista että saan myös omia lapsia varsinkin kun haluan vähintäin 10 vuotta nuoremman vaimon.

En ole mikään 50+ vuotias, mutta en ole myöskään nuori alle 30 vuotias sen enempää iästäni en kerro.

Ei se nyt raha kaikkea ole koska lapsen arvoa ei voi mitata rahassa. Tietysti jos on hyvä palkka niin on helpompi elättä lapsiperhettä, mutta sekä minun veljeni ja hänen vaimonsa ovat töissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Niin, sitä juuri tarkoitan. Prosessia voi muuttaa monella tavalla, esim. kriittisissä työvaiheissa on kaksi henkilöä tekemässä tai jotain muuta varmistusta. Ei mitään mahdottomia juttuja toteuttaa, mutta kuten todettua niin ei se automaattisesti duunarinkaan vika.
Eräs näitä paperilla olevia varmistuksia on juuri tuo, että tietyissä kriittisissä vaiheissa pitäisi olla kaksi työntekijää joista toinen varmistaa ensimmäisen tekemiset, mutta käytännössä tuo ei ole mahdollista kuin eräissä erittäin työvaltaisissa vaiheissa, jos muut työt vain sen sallivat. Monasti tilanne on vain se, ettei kaveria voida laittaa koska on sen verran paljon töitä, ettei voida irroittaa yhtä miestä avuksi. Ennemmin kyseessä on paikallisen johdon haluttomuus mahdollistaa toimimisen niiden olemassa olevien ohjeiden mukaan, koska se vaatisi uusien työntekijöiden palkkaamisen. Ja uusien työntekijöiden palkkaamiseen ei ole halua, koska nykyisellä määrällä pärjätään jotenkuten. Sitten kiire aikaan sattuu ja tapahtuu.

Toki rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kyllä niitä syitä voidaan osittain laittaa ihan huoletta duunarienkin syyksi, ei kaikki ole vain johdon vikaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Täällä varmaan useamman alan insinöörejä/asiantuntijoita liuta. Mitähän mahtaa olla keskiverto palkka. Omalla alalla on mielestäni kohtuu huono palkkataso verrattuna täällä kuultuihin palkkoihin.
Vastataan nyt tähän ihan omalta osalta. Elikkä itse tietotekniikan inssi AMK-puolelta. Perusansio per kuukausi on n. 3400€. Työkokemusta takana valmistumisen jälkeen 4 vuotta, ennen valmistumista toiset neljä vuotta. Sitten kun ruvetaan laskemaan tuohon päälle kaikkia ylitöitä, päivystyksiä ja muita, on vuosiansiot siinä ~60ke kieppeillä. Mut ns. "peruspalkka" on tuon ~3400€. Alueena Varsinais-Suomi, Turku. Stadissa vastaavista järjestelmätason hommista oman benchmarkkauksen perusteella saa sen lähemmäs 4ke, mutta vastaavasti kulutkin ovat suuremmat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Noniin, eli johdossahan se vika sitten oli. Prosessi on kunnossa mutta sitä ei noudateta. Syitä miksi sitä ei noudateta ei viitsitä kertoa ylöspäin.

Kai tuo duunarin moka nyt sitten aiheutti työnjohdolle edes jotain ongelmia kun prosessikuvauksesta on poikettu noin merkittävästi?
Tilanne ei ole mikään salaisuus paikallistasolla. Ei se paikallinen johto nyt niin pihalla tilanteesta ole etteikö tietäisi todellisuutta tuotannossa. Eikä tilanteesta voi työnjohtoakaan syyttää, niillä voimavaroilla mennään mitä johtoporras tuotannolle suo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Joka tapauksessa asia on hyvin helposti ratkaistu ja silti istutaan pää perseessä. Ei kuulosta kauhean hyvältä systeemiltä :D
Jos ratkaisu olisi helppo niin tämäkin asia olisi ratkaistu jo vuosia sitten, mutta jos vastapuolta ei kiinnosta tai ole halua (tai molempia) korjata asiantilaa niin eipä siinä ole paljoakaan tehtävissä. Tämä asia on niitä vähemmän kiireellisiä asioita joista olisi päästävä yhteisymmärykseen, mutta...
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Bruttopalkkoja kun tässä ketjussa vertaillaan niin ettei totuus unohtuisi - laskennalliset nettopalkatkin esille:

Helsinkiläinen, kirkkoon kuulumaton, verovuosi 2018

Kuukausipalkka Nettopalkka/kk

1500e 1317e

2000e 1640e

2500e 1967e

3000e 2252e

3500e 2532e

4000e 2811e

4500e 3073e

5000e 3334e

5500e 3596e

6000e 3858e

7000e 4359e

8000e 4809e

9000e 5250e

10000e 5692e

Seitsemän tonnin kuukausipalkassa menee se maaginen raja, jonka jälkeen verottaja nappaa lisääntyneestä tulosta yli puolet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Sehän on vakuutusmatematiikkaa, jos 200000e vahinko sattuu kerran kymmenessä vuodessa, niin ei siihen kannata palkata vahtia. Tulis firmalle kalliimmaksi ja varsinkin jos on normaalijärkinen työntekijä niin ei samaa virhettä enää toista :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Suomesta löytyy parikin näitä automaattisten varastojen toimittajaa kuten Pesmel ja Actiw. Ainakin Actiwin Loadmatic kykenee jo automaattisesti lastaamaan lavamuotoisen kuorman suoraan auton kyytiin nykyisellään.



Mutta kyllähän tässä hieman alipalkattu vrt. mitä duunari hommissa opiselun aikana ansaitsi. Eli siis AMK-Insinööri, 5v työkokemusta automaatiosuunnittelijana (logiikkaohjelmoija / käyttöönottaja) ja 2900€/kk säännöllliseltä työajalta. No jos tuo tässä työnantajaa vaihtamalla korjautuisi järkevämmälle luvulle suhteessa työn vaativuuteen.
No siinä näkee miten tämän videon tekijät tai suunnitelijat taustalla, eivät ikinä ole nähneetkään miten rekkaa lastataan.. nimim. entinen rahtari :D
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Elämän perustarkoitus alkaa vähän hämärtyä.
Asiallista argumentointia sinänsä, mutta suoraan sanottuna on se kumma, jos noin merkityksettömäksi koet tilanteesi. Juttelin juuri tällä viikolla yhden rikkaimman suomalaisen kanssa elämänhallinnasta ja -tavoitteista, kun hän niin stressasi näin jouluna. Oli hänelläkin vielä maailmassa nähtävää ja koettavaa, vaikka tienaa verotietojen mukaan 50-150 kertaisesti vuosittain mainitsemasi ja omaisuutta on niin ettei Suomi enää riitä.

Jos parinsadan ravintolaillat eivät kiinnosta, älä tilaa Woltista vaan kannattaa kokeilla astetta laadukkaampia. Esim ihan Palacen perus-illallinen ilman juomia kahdelle on jo 340 euroa. Siihen juomat päälle niin ollaan yli tonnin helposti. Lomailussakin löytyy vielä ihan omat luokkansa näiden 6-figures-all-in-inclusive -tienaavien jälkeen ja elektroniikassakin päästään satojen tuhansien audio-laitteisiin ja parhaat telkkaritkin ovat vuosipalkkasi suuruisia. Suomessa 50 ke auto taas on joku Skoda, jolle suomalainenkin autofiili nauraa. Kyse ei ole siis siitä, että rahalle ei Suomessa olisi käyttöä.

Toki, jos et matkustamisesta, autoista, syömisestä, vaimon muodista, elektroniikasta, sijoittamisesta tai asunnoista tykkää, jää jäljelle kovin vähän insentiiviä edetä työssä ja ottaa vastuuta. Tuolloin todella varmaan kannattaa miettiä mihin oikeastaan haluaa elämässään pyrkiä, kun ei se ainakaan hedonismi stressin lisääntymisen kustannuksella ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Bruttopalkkoja kun tässä ketjussa vertaillaan niin ettei totuus unohtuisi - laskennalliset nettopalkatkin esille:

Helsinkiläinen, kirkkoon kuulumaton, verovuosi 2018

Kuukausipalkka Nettopalkka/kk

1500e 1317e

2000e 1640e

2500e 1967e

3000e 2252e

3500e 2532e

4000e 2811e

4500e 3073e

5000e 3334e

5500e 3596e

6000e 3858e

7000e 4359e

8000e 4809e

9000e 5250e

10000e 5692e

Seitsemän tonnin kuukausipalkassa menee se maaginen raja, jonka jälkeen verottaja nappaa yli puolet palkankorotuksesta.
Ei pidä paikkaansa Palkansaajan veroprosentit 2017:

3 840€/kk palkalla marginaaliveroprosentti on 50,7%, joka tarkoittaa siis sitä, että jokaisesta lisäeurosta veroihin ja veronluontoisiin maksuihin mnee 50,7cnt. Toisinsanoen, siitä palkankorotuksesta menee yli puolet veroihin ja veronluontoisiin maksuihin.

Vielä hirveämmäksi tilanteen tekee se, että marginaalivero on jo 2700€/kk ansioilla 47,1%. Tämä on yksi verohelvetti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No siinä näkee miten tämän videon tekijät tai suunnitelijat taustalla, eivät ikinä ole nähneetkään miten rekkaa lastataan.. nimim. entinen rahtari :D
Tapoja lastata onkin vain yksi. Kummasti noitakin myydään.... joskus kannattaa ottaa pää pois perseestä ja ymmärtää, että kyseessä on mainosvideo jonka on tarkoitus vain esitellä periaate yleisellä tasolla.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Ei pidä paikkaansa Palkansaajan veroprosentit 2017:

3 840€/kk palkalla marginaaliveroprosentti on 50,7%, joka tarkoittaa siis sitä, että jokaisesta lisäeurosta veroihin ja veronluontoisiin maksuihin mnee 50,7cnt. Toisinsanoen, siitä palkankorotuksesta menee yli puolet veroihin ja veronluontoisiin maksuihin.

Vielä hirveämmäksi tilanteen tekee se, että marginaalivero on jo 2700€/kk ansioilla 47,1%. Tämä on yksi verohelvetti.
Veronmaksajien keskusliitto ry kärjistää, koska se on sen tehtävä!
Linkkaamaltasi sivulta lainattuna: Marginaaliveroprosentti kuvaa kuinka paljon palkkatason ylittävästä tulosta verot kasvavat.

Minä laitoin todelliset verot tuohon omaan taulukkooni eli miten ne menevät läpi vuoden. Saman voit todeta ihan itsekin linkistäsikin, katsomalla sinistä käppyrää ja lisäämällä siihen pakolliset eläke ja työttömyysvakuutusmaksut (8,25%). Pieni ero tulee siitä että tuo on vuoden 2017 verojen mukaan, keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla ja kirkkoon kuulumisella esitetty. Oma taulukko on sen verran oikaistu että ei huomio lomarahaa, jonka vaikutus kokonaisverotukseen on suhteellisen marginaalinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Veronmaksajien keskusliitto ry kärjistää, koska se on sen tehtävä!
Linkkaamaltasi sivulta lainattuna: Marginaaliveroprosentti kuvaa kuinka paljon palkkatason ylittävästä tulosta verot kasvavat.

Minä laitoin todelliset verot tuohon omaan taulukkooni eli miten ne menevät läpi vuoden. Saman voit todeta ihan itsekin linkistäsikin, katsomalla sinistä käppyrää ja lisäämällä siihen pakolliset eläke ja työttömyysvakuutusmaksut (8,25%). Pieni ero tulee siitä että tuo on vuoden 2017 verojen mukaan, keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla ja kirkkoon kuulumisella esitetty. Oma taulukko on sen verran oikaistu että ei huomio lomarahaa, jonka vaikutus kokonaisverotukseen on suhteellisen marginaalinen.
mikä tässä nyt on vaikeata ymmärtää?

tienaat 3840€ ja saat 10€ palkankorotuksen, käteenjäävä määrä nousee ~4,93e. Yli puolet 10€ palkankorotuksista siis meni veroihin. Se ei tietenkään tarkoita, että puolet kokonaisansiosta menisi veroihin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
mikä tässä nyt on vaikeata ymmärtää?

tienaat 3840€ ja saat 10€ palkankorotuksen, käteenjäävä määrä nousee ~4,93e. Yli puolet 10€ palkankorotuksista siis meni veroihin. Se ei tietenkään tarkoita, että puolet kokonaisansiosta menisi veroihin.
Juu, lyhyellä aikavälillä on noin, mutta seuraavana vuonna se palkkataso on sitten jo korjaantunut läpi vuoden olevaksi (ellei sitä taas sitten koroteta). Oma taulukko kertoi kuukausituloista ja käteenjäävästä rahasummasta, josta pystyy vilkaisemaan kuinka paljon oikeasti brutto- ja nettotulot ovat. Korjaan tuonne postaukseen nyt heti tämän jälkeen viimeisen virkkeen, koska tuon voi tosiaan tulkita toisinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Juu, lyhyellä aikavälillä on noin, mutta seuraavana vuonna se palkkataso on sitten jo korjaantunut läpi vuoden olevaksi (ellei sitä taas sitten koroteta). Oma taulukko kertoi kuukausituloista ja käteenjäävästä rahasummasta, josta pystyy vilkaisemaan kuinka paljon oikeasti brutto- ja nettotulot ovat. Korjaan tuonne postaukseen nyt heti tämän jälkeen viimeisen virkkeen, koska tuon voi tosiaan tulkita toisinkin.
Ei millään lyhyellä aikavälillä vaan vuositulotasolla. Suosittelen hieman opiskelemaan tätä suomalaista systeemiä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Emmää jaksa sun kanssa vängätä asiasta enempää, takerruit tuohon viimeiseen virkkeeseen jonka olen nyt muuttanut. Taulukkoni kertoo brutto- ja nettopalkan eri tulotasoilla, joka sen tarkoitus onkin. Marginaalivero ei ole sama kuin kokonaisvero, joka määrää sen paljonko sulle jää palkastasi käteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Bruttopalkkoja kun tässä ketjussa vertaillaan niin ettei totuus unohtuisi - laskennalliset nettopalkatkin esille:

....

Seitsemän tonnin kuukausipalkassa menee se maaginen raja, jonka jälkeen verottaja nappaa lisääntyneestä tulosta yli puolet.
Emmää jaksa sun kanssa vängätä asiasta enempää, takerruit tuohon viimeiseen virkkeeseen jonka olen nyt muuttanut. Taulukkoni kertoo brutto- ja nettopalkan eri tulotasoilla, joka sen tarkoitus onkin. Marginaalivero ei ole sama kuin kokonaisvero, joka määrää sen paljonko sulle jää palkastasi käteen.
Kun tuo viimeinen lause ei vieläkään pidä paikkaansa. Ihan kun et ymmärtäisi asiaa ollenkaan. Marginaalivero kertoo kuinka paljon lisätuloa verotetaan. Ymmärrätkö? lisääntynyttä tuloa. Lisätuloa. Meneekö jakeluun? 14 800€ raja jonka jälkeen tuloista menee puole. Ei lisätulosta vaan kokonaistulosta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Kuukausipalkka on armon vuonna 2018 7000e josta nettopalkka on 4359e

Kuukausipalkka on armon vuonna 2018 8000e josta nettopalkka on 4809e

Palkkaero on 1000e/kk -> nettopalkkaero on (4809-4359) 450e/kk !!!

Kumpiko täs ei käsitä kokonaisveron ja marginaaliveron eroa. Marginaalivero ei edelleenkään kerro sitä paljonko sulle jää ansioistasi käteen vaan paljonko lisäansioista verotetaan palkkatason ylittävää ansiota.

Nuo ylläolevat lukemat kertovat paljonko jää verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeen lapaseen, niillä euroilla ostetaan, ei prosenteilla ->
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 233
Viestejä
4 216 811
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom