Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään on naisten palkkapäivä - tätä se tarkoittaa

Tuloerot puhuttavat korkeapalkkaisissakin ammateissa: Hollywood-julkkikset ottavat kantaa naisten palkkoihin.

Vuoden 2016 tilastojen mukaan naisten palkat ovat keskimäärin 83,3 prosenttia miesten palkoista. Tätä lukua hyödyntämällä on määritelty Naisten palkkapäivä: päivä, jolloin naisten palkat vuosipalkaksi muutettuna on maksettu.

Tänä vuonna päivä osuu tähän tiistaihin.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n aloittama Naisten palkkapäivä sai alkunsa vuonna 2011. Sen tarkoituksena on herättää keskustelua naisten ja miesten palkkaeroista - miehiin verrattuina naiset nimittäin työskentelevät "palkatta" loppuvuoden, sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn tiedotteessa todetaan.

Naisten palkkapäivän kunniaksi järjestetään monenlaisia tapahtumia ja tempauksia, joilla pyritään kiinnittämään huomiota sukupuolten välisiin palkkaeroihin.

Palkkakuilu ei johdu vain yhdestä yksittäisestä tekijästä, THL muistuttaa. Naiset muun muassa suuntaavat miehiä todennäköisemmin matalapalkkaisemmille hoito- ja palvelualoille. Myös esimerkiksi pitkät perhevapaat hidastavat tai heikentävät urakehitystä, mikä heijastuu myös palkkoihin.
 
Mun mielestä tätä pitäs miettiä suuremmassa kuvassa. Miten voi olla tilanne että yliopistot käynyt(valtion kustantama) korkeakoulutettu ihminen asiantuntijatyössä voi saada vähemmän palkkaa kun perusduunari.

Taitaa suurimmassa osassa tapauksia olla kyse siitä, että kyseinen duuni on ns. tuottamatonta työtä valtiolle muodossa tai toisessa. Työ ei välttämättä ole pitkässä juoksussa tuottamatonta, mutta sitä on mahdoton mitata.

Duunarien töiden jälki taasen näkyy välittömästi. Parhaassa tapauksessa kovalle tekijälle voidaan maksaa oikeasti hyvääkin liksaa kun voidaan todeta työn olevan hyvin tuottavaa firmalle.

Tietysti joissain tapauksissa ay-liitot vaikuttaa, esimerkkinä jos miettii ahtaajia tai paperityöläisiä.
 
Jälleen yksi "palkkaeropropagandapäivä" jolla yritetään saada huomiota asialle jota ei oikeasti ole olemassakaan.
Naisilla on pienempi palkka sen takia, että he hakeautuvat keskimäärin huonompipalkkaisiin töihin kuin miehet. Samoissa tehtävissä työskentelevillä naisilla ja miehillä on lähes prosentilleen sama palkka. Tottakai naisilla on pienempi palkka kuin miehillä, kun naiset massoittain työllistyvät huonosti palkatulle kuntasektorille.

Tuosta nyt vaikka ensimmäinen googlella löytyvä lähde: Miesten ja naisten palkkaero on 17,6% - mutta samoissa tehtävissä ero katoaa lähes täysin

Uuden laajan kansainvälisen tutkimuksen mukaan sukupuolten välinen palkkojen epätasa-arvo on 17,6 prosenttia.

Ero kuitenkin kutistuu lähes olemattomiin tarkasteltaessa palkkausta samoissa tehtävissä. Silloin palkkaero vain 1,6 prosenttia.

Korn Ferry Hay Groupin tutkimuksen mukaan "vastoin yleistä käsitystä samasta työstä maksetaan samaa palkkaa sukupuolesta riippumatta", tiedote kertoo. Tilanne on varsin samankaltainen eri maissa.
 
Mun mielestä tätä pitäs miettiä suuremmassa kuvassa. Miten voi olla tilanne että yliopistot käynyt(valtion kustantama) korkeakoulutettu ihminen asiantuntijatyössä voi saada vähemmän palkkaa kun perusduunari. Suomessa on ihan käsittämätön tilanne että näin voi olla, varmasti ainoaan laatuaan maailmassa. Vahvat liitot ja ylisosialisoitujärjestelmä tämmöisen mahdollistaa. Tossa voita valtion tasolla kukaan.

Lisätään nyt vielä että mulla ei henkilökohtasesti oo mitään sitä vastaan että joku duunari käärii hyviä masseja mutta jotenkin isossa kuvassa kestämätön tilanne että koulutetaan sakkia vuosikausia ja sitten et välttämättä saa yhtään sen enempää kuin se että oisit mennyt peruskoulusta suoraan jonnekin työmaalle heilumaan lapion kanssa. Jotenki toi vaikuttaa talouden kannalta aika paskalta yhdistelmältä.
Vähän sama kuin sairaanhoitaja valittaisi, että paska palkka. Markkinatalous ja silleen, ihmishenki ei mitään maksa tai tuota ja niiden hoitamisesta ei kannata maksaa, eikö näin se virallinen vastaus mene.
Ehkei kannata siellä yliopistolla lukea itseään folkloristiikan ylimaisteriksi ja erikoistua vieläpä saamelaiseen runonlausuntaan 1700-1800 lukujen vaihteessa ja tämän jälkeen ihmetellä kun kortisto kutsuu.
 
Vähän sama kuin sairaanhoitaja valittaisi, että paska palkka. Markkinatalous ja silleen, ihmishenki ei mitään maksa tai tuota ja niiden hoitamisesta ei kannata maksaa, eikö näin se virallinen vastaus mene.
Ehkei kannata siellä yliopistolla lukea itseään folkloristiikan ylimaisteriksi ja erikoistua vieläpä saamelaiseen runonlausuntaan 1700-1800 lukujen vaihteessa ja tämän jälkeen ihmetellä kun kortisto kutsuu.

Käristit nyt aika härkisti. Tarkoitan siis ihan miten esimerkiksi tekniikan alalla ollaan kilpailukyvyssä palkoilla mitattuna aivan helvetisti jäljessä esimerkiksi muita pohjoismaita, ja samaan aikaan trukkikuskit ja muut vetää hirmuhilloja. Suhde on mielestäni vinksallaan. Väitän että Suomi on ainoa maailman maa jossa Insinööri tienaa saman verran kuin paskakuski, noin niinku kärjistettynä kun sillä tiellä ollaan. Jokainen voi sitten päättää omassa mielessään onko toi hyvä vai huono asia.

Tiedän että esimerkiksi Virossa tai Puolassa tekniikan ihmiset saa paljon huonompaa palkkaa mutta siellä saa vielä suuremmalla suhteella hanttiukot vielä paskempaa liksaa.
 
Randomizerilla hyviä pointteja ja tottahan tuo on. Onko trukilla ajaminen 50ke/v arvoista? Ei helvetissä missään muussa maassa, mutta Suomessa siitä on tehty väkisin sellainen. Ettei tulisi luokkayhteiskuntaa. Onko tuo hyvä vai huono on tietty toisarvoista. Samaan aikaan Jare vetää trukilla ajamisesta saman verran liksaa, kuin Jone vetää tuotanto-inssin hommista. Ainoa ero onkin, et ilman Jonea, ei olisi yhdelläkään Jarella ikinä töitä, koska ei olisi sitä vientiä. Mut nyt odotetaan vihaisten trukkikuskien vinkumista "kuinka tärkeä osa" he ovat. :cigar2:
 
Randomizerilla hyviä pointteja ja tottahan tuo on. Onko trukilla ajaminen 50ke/v arvoista? Ei helvetissä missään muussa maassa, mutta Suomessa siitä on tehty väkisin sellainen. Ettei tulisi luokkayhteiskuntaa. Onko tuo hyvä vai huono on tietty toisarvoista. Samaan aikaan Jare vetää trukilla ajamisesta saman verran liksaa, kuin Jone vetää tuotanto-inssin hommista. Ainoa ero onkin, et ilman Jonea, ei olisi yhdelläkään Jarella ikinä töitä, koska ei olisi sitä vientiä. Mut nyt odotetaan vihaisten trukkikuskien vinkumista "kuinka tärkeä osa" he ovat. :cigar2:

Miksi "insinöörit" eivät sitten ammattikuntana korjaa tilannetta? Ei sen "trukkikuski" sitä palkkaansa ole siksi saanut että olisi korvaamaton vaan siksi, että on ammattiyhdistys joka on puolustamassa niin "trukkikuskin" etuja ja duunari on itse valmis menemään lakkoon tilanteen niin vaatiessa. Tätähän ne "insinöörit" eivät ammattikuntana tee, yksilöinä valitetaan kuinka "paskakuskillakin" on parempi palkka kuin "insinöörillä".

Jos niitä omia etuja oltaisiin yhdessä parantamassa korjaantuisi tilanne pikku hiljaa vuosien saatossa, aivan kuin muillakin duunareilla. Mutta tuntuu kuin ammattiyhdistystoiminta olisi jotakin kommunistien toimintaa ja kommunistihan kokoomuslainen EI ole. Sitten vain ihmetellään miksi tilanne on nykyisenlainen. Ei ne palkat ja edut parane jos niitä ei olla valmiita vaatimaan vaikka lakoilla.
 
Miksi "insinöörit" eivät sitten ammattikuntana korjaa tilannetta?

Minä korjasin tilanteen lähtemällä ulkomaille ja avaamalla työpaikkani (joka kyllä lopetettiin) jollekkin toiselle suomessa asuvalle.
Mutta ei suomen ongelma ole missään muussa kuin siinä ettei töitä ole tarpeeksi, kyllä ne palkatkin lähtisi nousuun jos olisi työvoimalle tarvetta mutta ymmärtääkseni vieläkin yksittäistä paikkaa hakee kymmeniä tai satoja työttömiä niin ei työnantajalla ole mitään painetta nostaa palkkoja.
 
Onko noita 50 000 euron trukkikuskeja sitten oikeasti jossain? Paperitehtaalla ilmeisesti jos on?
No minkälainen on paperitehdasinsinöörin tai muun koulutetumman porukan ansiotaso siellä?
 
Tuohan se on yksi suurimmista ellei suurin ongelma Suomen insinöörialoilla tai ylipäätänsä asiantuntija-aloilla. Oven takana on niin monta koputtajaa ettei työnantajilla ole painetta nostaa perusinsinöörien palkkoja. Koulun penkiltä harjoituksien kautta ajetaan vain lisää tekijöitä matalalla lähtöpalkalla sisään. Palkkakehityskin saattaa olla alkuun nopea kun on varaa helposti nostella, mutta kärsitään sitten palkkahaitarin yläpäässä.

Huomaa taasen joiltain aloilta ettei tekijöitä ole paljoa niin palkkakin on parempi. Taitaa tällä hetkellä ainakin rakennuspuolella mennä kohtuullisen hyvin vastaavilla rakennusmestareilla. Paikkoja ei tietysti ole nyt aivan mielettömästi, mutta toisaalta tekijätkin puuttuvat.
 
Itse vuoroduunari prosessiteollisuuden parissa, vuosiansiot pyörii siinä 65-75k välillä, tänä vuonna näyttäisi 80k menevän rikki. Vuorotyö kyllä joskus ihan hanurista, mutta vapaat sitten kompensoi sitä vitutusta
 
Eikös tuotantotyössä tuottavuus ole varsin helppo laskea, joten olettaisin jokaisen duunarin olevan palkkansa arvoinen pääsääntöisesti? Muutenhan työtehtävä(t) yksinkertaisesti lopetettaisiin ja tuotanto siirretään muualle halvemman liksan perässä. Julkisella puolella palkkatason määräytymien sen sijaan on toki ongelmallisempaa.
Insinöörien palkkojen matalahkosta tasosta olen samaa mieltä aikaisempien keskustelijoiden kanssa. Suurin syy siihen imo on melko suuri koulutettujen määrä. Itsekkin olen kohtapuoleen valmistumassa DIksi ja kovin kummoisia odotuksia liksasta ei ole. Tuttujen puheista päätellen DIn aloituspalkka pk-seudulla pyörii kolmen kiloeuron molemmin puolin, jos on luokkaa 1-2v alan työkokemusta opintojen ajalta ja ilman kokemusta lähempänä 2000 euroa. Korkeasti koulutettujen palkkatasoa tilastoista katsellessa kannattaa ottaa huomioon se, että vanhemmissa sukupolvissa koulutettujen määrä suhteessa ikäluokan kokoon on ollut varsin paljon pienempi ja siksi ns. hyväpalkkaisia tehtäviä on riittänyt suhteellisesti useammalle kuin mitä luultavasti omalle sukupolvelleni ja koska osaajia on ollut vähemmän, on työntekijän neuvottelutilanne ollut parempi. Ts. en usko, että nykyinen koulutettu sukupolvi vetelee suhteessa muuhun väestöön yhtä hyvää liksaa parhaimpina palkkavuosinaan kuin tämän hetken alan palkkataso antaa ymmärtään, koska työpaikosta on enemmän kilpailua, joka laskee palkkatasoa. Toki tilanne voi muuttua, jos jostain syystä talous lähtee vetämään erittäin kovaa. Ja mainittakoon vielä se, että teknillisillä aloilla alakohtaiset erot voivat olla varsin suuria maan talouden ja koulutuspaikkojen määrästä riippuen. Esim. raksaa ja talotekniikkaa opetetaan verrattain vähän yliopistotasolla, mutta tekijöitä haetaan koko ajan jolloin palkkataso nousee. Toiseen suuntaan esimerkki voisi olla puuteollisuus 10v sitten, jolloin koulutuspaikkoja ja vastavalmistuneita oli paljon, mutta samaan aikaan tehtaita siirrettiin paljon ulkomaille. Nykyään sielläkin vissii tilanne tasapainoisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuotantotyössä tuottavuus ole varsin helppo laskea, joten olettaisin jokaisen duunarin olevan palkkansa arvoinen pääsääntöisesti? Muutenhan työtehtävä(t) yksinkertaisesti lopetettaisiin ja tuotanto siirretään muualle halvemman liksan perässä..

Pitkällä aikavälillä toki, mutta ei lyhyellä aikavälillä. Työntekijää ei voi palkata ja irtisanoa päivien tai viikkojen resoluutiolla, ja työntekijän korvaaminen saattaa aina hetkellisesti laskea tuottavuutta kunnes tämä pääsee sinuiksi työtehtävien kanssa. Lisäksi tulee aina jotain kiinteitä kuluja kun irtisanoo ja palkkaa uuden. Suhdanteet vaihtelevat ja tilauksia ei tule tasaisesti. Se on aina jonkinlaista arpapeliä lähiajan suhdanteiden ennustusten kanssa ja päätökset rekrytoinnin ja irtisanomisten suhteen pitää ajatella hiukan pidemmällä aikajänteellä. Eli lyhyellä aikavälillä voi duunari olla hyvinkin vain kuluerä.

PS. Suosittelen harrastamaan kappalejakoa...
 
Ei kyllä pysty käsittämään miten jengi on niin katkeraa toisten palkoista. Onko 50k€ liikaa trukkikuskille? Mistä sen tietää kun ei tiedä tarkempia taustoja. Jos tuon ansiosta pyörii joku tehdas joka työvuoron aikana tuottaa hyödykkeitä moninkertaisesti tuon 50k edestä niin ei kai silloin ehkä liikaa ole. Lisäksi tuohon todennäköisesti liittyy jotain kolmea vuoroa, ehkä vaarallisten aineiden käsittelyä jne. jne. Itse en lähtisi trukkia ajamaan vaikka siitä 50k€ maksettaisiinkin.

Osalle tämä tuntuu olevan jonkin sortin skaba niin sitten ilmoitetaan tulot, joissa on 300h ylitöitä ja ties mitä verottomia kulukorvauksia mukana. Päivärahat, kilsakorvaukset yms. ei ole palkkaa. Sitten jonkun työelämässä kelvottoman yliopistotutkinnon suorittaneet humanistit vinkuu kun duunarille maksetaan ja korkeakoulutetulle ei.
 
Pitkällä aikavälillä toki, mutta ei lyhyellä aikavälillä. Työntekijää ei voi palkata ja irtisanoa päivien tai viikkojen resoluutiolla, ja työntekijän korvaaminen saattaa aina hetkellisesti laskea tuottavuutta kunnes tämä pääsee sinuiksi työtehtävien kanssa. Lisäksi tulee aina jotain kiinteitä kuluja kun irtisanoo ja palkkaa uuden. Suhdanteet vaihtelevat ja tilauksia ei tule tasaisesti. Se on aina jonkinlaista arpapeliä lähiajan suhdanteiden ennustusten kanssa ja päätökset rekrytoinnin ja irtisanomisten suhteen pitää ajatella hiukan pidemmällä aikajänteellä. Eli lyhyellä aikavälillä voi duunari olla hyvinkin vain kuluerä.

PS. Suosittelen harrastamaan kappalejakoa...

Ei ollut aluksi tarkoitus kirjoitella tuollaista romaaninalkua, joten kappalejako jäi.

Totta kai työntekijän tuottavuus voi vaihdella suurestikkin, jos tarkasteluväli pidetään lyhyenä. Tuo riski työntekijän palkkauksesta suhdannemielessä on aika sama kuin minkä tahansa muunkin tuotantotekijän hankkimisesta; esim. juoksevathan lainanakin korot, vaikka vasta ostettu laite ei olisi käytössä huonon tilauskannan takia. Jos työntekijän kanssa tekee kokoaikaisen sopparin, niin toki vastuu siitä, että tekijälle löytyy töitä on työnantajan. Eihän kauppakaan ole vastuussa, jos ostat roinaa, jota et tarvitse.

Varmasti työntekijän palkkaaminen ja irtisanominen voisi olla helpompaakin Suomessa, mutta ei koko yritystoiminnan riskiä voi siirtää työntekijöille. Jos tähän palkkaus/irtisanomisongelmaan olisi jokin kaikkia tyydyttävä helppo keino, olisi se mitä luultavimmin jo toteutettu.
 
Sitten jonkun työelämässä kelvottoman yliopistotutkinnon suorittaneet humanistit vinkuu kun duunarille maksetaan ja korkeakoulutetulle ei.

Ennemminkin niin että täällä talousliberaalit insinöörit ovat kateellisia duunareiden palkoista, jotka ovat ilmeisesti jotain sosialismia. Palkkaa pitäisi kuulemma maksaa koulutuksen mukaan. (Mikä on oikeasti sitä ihan hardcore kommunismia, jota sovelletaan esim kuubassa ja p-koreassa).

Me kelvottomat humanistit yritämme lähinnä takoa niille järkeä päähän :hammer:
 
Kemianteollisuus 3.2 prosenttia korotus.

Hieman pettynyt olen näihin korotuksiin (1.6 + 1.6), omakin työnantaja on tehnyt viime vuodet vähintäänkin loistavaa tulosta ja korotus olisi voinut olla kovempikin, mutta näillä mennään. Tosin vielä ei ole kerrottu sitä oleellisinta osuutta, eli poistuivatko kiky-tunnit vai ei. TEAM ainakin ennen neuvotteluja kertoi, että kiky-tuntien poisto olisi neuvottelulistan kärkipäässä.Tulos olisi tyydyttävä, jos ne kelen kiky-tunnit saataisiin neuvoteltua pois.

Saas nähdä kuinka muut liitot saavat neuvoteltua korotuksia, tuskimpa ne ainakaan heikompia ovat.
 
Palkkaa pitäisi kuulemma maksaa koulutuksen mukaan.
Ei, vaan kyllä kyse on ihan siitä, että liksa ei vaan aina korreloi työn tuottavuuden kanssa. Joku prosessinsuunnitteluinssi voi muutaman kuukauden projektilla tuoda firmalle satojen tuhansien säästöt vuositasolla tai hoitaa jonkun reklamaation niin hyvin, että asiakkaalta tulee taas uusi viiden millin tilaus. Toki tästä voi sitten tulla palkinto joskus myöhemmin urakehityksenä, mutta se ei ole mikään automaatio ja vaatii aika huimasti enemmän osaamista kuin se trukin ohjaaminen.
 
Nythä noita tuloja voi taas ällistellä ja pällistellä.
Jotkuu saa iha älytöntä liksaa. (kateellinen)
 
Ei tarvitse kauaa kenenkään kiukustua trukkikuskien palkoista, kun varmaan 10 vuoden akselilla 90% trukeista on autonimisia ja ne ajelee ilman kuskia. Trukkikuskeja on sen jälkeen länsimaissa ainoastaan sellaisissa paikoissa jotka ovat automatiikalle liian hankalia, sekä maissa, joissa työvoimakustannus on automaation hintaa pienempi. Ainakin suurempien keskusvarastojen trukit tullaan varmasti automatisoimaan, ihmiskuskeja säilyy ehkä jossain tehdasympäristöissä missä on "liikaa muuttujia" autonomisille trukeille, sekä pienemmissä varastoissa missä trukilla ajo ei ole se nin tyypillistä.

Ja tuskin ne trukkijätkien kovat liksat suurimmalla osalla mistään peruspalkoista tulee, vaan ympäristö- vuoro- ylityö- yms lisistä. Jos ajat haistavittu-ympäristössä keskeytymättömänä kolmivuorona VAK-tavaraa tehden 15h viikossa ylitöitä, niin se 50k€ palkka on ihan kodillaan. Tietty paperipuolen tyypit erikseen, ne on Paperin liksoilla töissä ja siellä kaikki saa ylisuuria palkkoja, myös trukkikuskit.

Ei ne varasto- ja logistiikka-alan peruspalkat mitään kovin kummosia ole, mutta lisät kun lyödään päälle niin palkka alkaa olemaan aika eri. Meillä varasto (jossa lähes joka jätkä on myös trukkikuski) painaa 8-16 päivää ilman lisiä, niin liksat on sen mukaisia, ei siellä kukaan näytä uudella Audilla ajavan ja isossa omakotitalossa asuvan..
 
Sitten ne vanhat trukkikuskit nauttii kansalaispalkasta joka verotetaan niiltä automaattikuskeilta.
 
Viimeksi muokattu:
Taas näkee että Suomessa ei montaa oikeasti rikasta ole. Tuloerot kasvaa jne. Köyhien ulinapäivä. Loputkin rikkaat häviää maasta ku vihervasurit pääsee sosialisoimaan.
 
Täällä tuntuu porukka uskovan, että jos duunareiden palkka puolitetaan niin silloin koulutetuimmalle sakille aletaan maksamaan kovempaa palkkaa. Eiköhän se säästynyt raha menisi osakkeen omistajien taskuihin.

Jos 10 hengen porukka pyörittää prosessia joka tuottaa 100k/8h niin ei siinä paljoa tunnu 500-1000e palkkakustannukset. Ja yleensä tehtailla trukkikuskit saa samaa liksaa kuin muutkin(ellei sitten olla menty ulkoistamaan logistiikkaa)
 
Taas näkee että Suomessa ei montaa oikeasti rikasta ole. Tuloerot kasvaa jne. Köyhien ulinapäivä. Loputkin rikkaat häviää maasta ku vihervasurit pääsee sosialisoimaan.

Kyllä miusta noita rikkaita aika paljon on. Itse pidän tuota että tienaa noin 10 000 euroa kuussa rikkaana.
 
Kyllä miusta noita rikkaita aika paljon on. Itse pidän tuota että tienaa noin 10 000 euroa kuussa rikkaana.
Rikkaus kertoo omaisuudesta, ei tuloista. 10 000 eurolla kuussa voi päätyä varakkaaksi tai ehkä jopa rikkaaksi, tai sitten ei. ;)
 
Ja sekö paranee sillä että aletaan maksaa toimareille huonoa palkkaa? En nyt oikeen näe tätä yhteyttä näiden välillä. Jos jotain niin verotulothan siinä vähenee kun rahat meneekin veroparatiisiin eikä tuloverotuksen piiriin.

Ei vaan tarkotin että se yksi joutuu elättämään liian monta Suomessa niillä verotuloilla.
Jos nää muutkin pääsisivät töihin voitaisiin siltä toimariltakin veroprosenttia puottaa.
Sitä tarkoitin.
 
Tarkistin että saan 1260 € netto eläkettä, eli vuodessa 15 120 €. Brutto taisi olla noin 1800 €. Töissä ollessa palkka oli vähän isompi.

Ehkä yritänkin päästä neurologin tutkimuksiin, että miksi en enää ole jaksanut olla töissä. Olin ennen kolmivuorotöissä, mutta epäilen että en jaksaisi mitään muutakaan työtä. Nyt syynä on ollut masennus, mutta pieni epäilys itsellä, että voisi olla vaikkapa ms-tauti myös, joka löydettiin nyt toiselta vanhemmalta. Masennus ei enää niin pahasti haittaa, mutta työkunto on edelleen aivan surkea. Onneksi kumminkin kuntoutustuki määrättiin, eli saan "palkan" sairastelusta.

Tuli vaan mieleen että ms-taudissa auttaisi korkea koulutustaso (korkea palkka?) ja kevyt työ. Itsellä ei ole ollut kumpaakaan :facepalm: :)
 
Ei, vaan kyllä kyse on ihan siitä, että liksa ei vaan aina korreloi työn tuottavuuden kanssa. Joku prosessinsuunnitteluinssi voi muutaman kuukauden projektilla tuoda firmalle satojen tuhansien säästöt vuositasolla tai hoitaa jonkun reklamaation niin hyvin, että asiakkaalta tulee taas uusi viiden millin tilaus. Toki tästä voi sitten tulla palkinto joskus myöhemmin urakehityksenä, mutta se ei ole mikään automaatio ja vaatii aika huimasti enemmän osaamista kuin se trukin ohjaaminen.

Tuommoiset tuottavuudet ovat aivan turhaa sanahelinää. Jokainen on ihan itse vastuussa siitä, mihin hintaan saavat työsuorituksiaan kaupaksi.
 
Tarkistin että saan 1260 € netto eläkettä, eli vuodessa 15 120 €. Brutto taisi olla noin 1800 €. Töissä ollessa palkka oli vähän isompi.

Ehkä yritänkin päästä neurologin tutkimuksiin, että miksi en enää ole jaksanut olla töissä. Olin ennen kolmivuorotöissä, mutta epäilen että en jaksaisi mitään muutakaan työtä. Nyt syynä on ollut masennus, mutta pieni epäilys itsellä, että voisi olla vaikkapa ms-tauti myös, joka löydettiin nyt toiselta vanhemmalta. Masennus ei enää niin pahasti haittaa, mutta työkunto on edelleen aivan surkea. Onneksi kumminkin kuntoutustuki määrättiin, eli saan "palkan" sairastelusta.

Tuli vaan mieleen että ms-taudissa auttaisi korkea koulutustaso (korkea palkka?) ja kevyt työ. Itsellä ei ole ollut kumpaakaan :facepalm: :)
Oletko harkinnut opiskelua? Jos ei muuten, niin omaksi iloksi?
 
Käristit nyt aika härkisti. Tarkoitan siis ihan miten esimerkiksi tekniikan alalla ollaan kilpailukyvyssä palkoilla mitattuna aivan helvetisti jäljessä esimerkiksi muita pohjoismaita, ja samaan aikaan trukkikuskit ja muut vetää hirmuhilloja. Suhde on mielestäni vinksallaan. Väitän että Suomi on ainoa maailman maa jossa Insinööri tienaa saman verran kuin paskakuski, noin niinku kärjistettynä kun sillä tiellä ollaan. Jokainen voi sitten päättää omassa mielessään onko toi hyvä vai huono asia.

Tiedän että esimerkiksi Virossa tai Puolassa tekniikan ihmiset saa paljon huonompaa palkkaa mutta siellä saa vielä suuremmalla suhteella hanttiukot vielä paskempaa liksaa.

Taitaa olla hieman kärjistettyä väittää, että Suomessa trukkikuskit vetää jotain 50k tai ylipäänsä mitään "hirmuhilloja" vuodessa? Toki varmasti kovia tuntimääriä tekemällä voi moni päästä ihan hyville ansioille ja myös ne paljon parjatut ahtaajat, joita Suomessa ei varmasti montaa edes enää nykyään kovalla liksalla ole, pääsevät ihan hyviin ansioihin vittumaisilla työajoilla ja työmäärillä. Roskakuskit ovat tietääkseni joskus menneisyydessä vetäneet myös ihan hyviä ansioita, koska saivat jotain likaisentyönlisiä jne, mutta eivät he enää moisia nauti tai ainakaan enää niistäkään hommista ei älyttömiä summia juuri kukaan tienaa.

Omalla kohdalla liksa on tällä hetkellä ihan ok, mutta tähän samaan valitukseen jostain varastomiesten palkoista olen törmännyt omassa kaveripiirissä myös usein ja se hieman aina huvittaa. Kysyn yleensä kaikilta, että olisitko itse vaihtamassa siistit sisähommat ilman haalareita johonkin paskan roudaukseen aamuyöllä, jos siitä saisi saman verran hilloa tai jopa muutaman tontun enemmän vuodessa? Aika hiljaista yleensä on ja itse en siis ainakaan vaihtaisi.
 
Oletko harkinnut opiskelua? Jos ei muuten, niin omaksi iloksi?
Kyllä se opiskelu voisi olla ihan kiva juttu. Jossain vaiheessa sitä harkitsin, mutta se sitten jäi. Ikää on vasta 35 vuotta ja en usko että opiskelussa rasittuisin aivan liikaa. Täytyy ottaa opiskelu ainakin harkintaan tässä lähiaikoina. Olen opiskellut vain tietotekniikan perustutkinnon ammattikoilussa ja se kesti silloin 3 vuotta. En kyllä erityisemmin mitään osaa, eli opiskelusta olisi paljon hyötyä luultavasti. Työpaikka taas on metallialalta, jonne en haluaisi enää palata.

Arvio kuntoutusrahasta aktiivisen kuntoutuksen ajalta (2015)
Yhteensä 1776 €
Korotus 33 %
Kuntoutusraha (arvio) 2362 €

Jos siis pääsisin johonkin opiskelemaan aktiiviseen kuntoutukseen, niin saisin ilmeisesti 586 €/kk lisää.

edit:
Löisin samalla nuo palkkatiedot, työt alkoi 2003
2005 28 000
2006 30 700
2007 32 800
2008 34 300
2009 31 600
2010 33 400
2011 33 500
2012 34 800
2013 37 000
2014 15 000 (vuorotteluvapaa)
2015 15 700 (vuorotteluvapaa)
 
Viimeksi muokattu:
Kysyn yleensä kaikilta, että olisitko itse vaihtamassa siistit sisähommat ilman haalareita johonkin paskan roudaukseen aamuyöllä, jos siitä saisi saman verran hilloa tai jopa muutaman tontun enemmän vuodessa? Aika hiljaista yleensä on ja itse en siis ainakaan vaihtaisi.

Tämä.

Tiedän varsin hyvin, että monet duunarit tienaa paremmin kuin mitä itse tienaan tässä toimihenkilö/asiantuntijatehtävässäni, mutta saapahan tehdä siistiä sisätyötä 8-16 ja olla illat, yöt, viikonloput sekä juhlapyhät vapaalla, eikä tuntiakaan ylitöitä tarvitse tehdä.
 
Trukkikuskit myös vähenevät kovaa vauhtia kun automaatioinsinöörit tekevät samalla rahalla 10 kertaa tehokkaampia järjestelmiä.
 
Automaatti varastoja on ollut jo 20 vuotta, mutta kuinkas ne tavarat saadaan rekkaan tai rekasta. Automaatti varastoja ja robotteja varten täytyy palkata joku katsomaan sen laitteen perään kun se jumittelee muutaman kerran päivässä. Automaatio toimii hyvin silloin kun kaikki on saman kokoista kappaletta mutta jos tulee poikkeamia niin tulee ongelmia.
 
Kyllä tämä siisti sisätyö säännöllisine työaikoineen on mieluisampaa kuin ulkohommat sekalaisin työajoin ja päivin. Osa kouluttautuu "paremmin" siksi että pääsee siistimpään työhön, tekemään vähemmän fyysistä työtä mukavimmilla puitteilla. Ei palkan vuoksi. Ei koulutus aina tarkoita parempaa palkkaa, eikä sen pidäkään.
 
Automaatti varastoja on ollut jo 20 vuotta, mutta kuinkas ne tavarat saadaan rekkaan tai rekasta. Automaatti varastoja ja robotteja varten täytyy palkata joku katsomaan sen laitteen perään kun se jumittelee muutaman kerran päivässä. Automaatio toimii hyvin silloin kun kaikki on saman kokoista kappaletta mutta jos tulee poikkeamia niin tulee ongelmia.

Automaattivarastoja ehkä jossain merkityksessä on jo, jos siis meinataan että on varastoautomaatteja ja viivakoodeihin tms perustuvaa lajittelua jne. Mutta noihin kun yhdistetään keinoäly, koneoppiminen, kehittynyt sensoritekniikka ja autonomisesti liikkuvat poiminta- ja kuljetuslaitteet, niin jokainen yhtään isompi varasto viedään automatiikkaan ja varastomiehet korvautuu "roboteilla" sekä yhdellä tai kahdella prosessivalvojalla jotka hoitaa poikkeukset joita automaatio ei hanskaa.

Nykyinen varastoautomaatio on ihan lelua verrattuna tulevaisuuteen, kun vehkeisiin laitetaan laseranturit, 3D-kamerat, ja kehittynyt softa joka hanskaa kappaletavaran käsittelyn eri muodoissa ja kulmissa. Ne vehkeet osaaa myös ajaa kuorman suoraan rekkaan, tai sitten se on valmista lavaa tms yksikköä jotka kuski kippaa auton kyytiin.
 
Automaattivarastoja ehkä jossain merkityksessä on jo, jos siis meinataan että on varastoautomaatteja ja viivakoodeihin tms perustuvaa lajittelua jne. Mutta noihin kun yhdistetään keinoäly, koneoppiminen, kehittynyt sensoritekniikka ja autonomisesti liikkuvat poiminta- ja kuljetuslaitteet, niin jokainen yhtään isompi varasto viedään automatiikkaan ja varastomiehet korvautuu "roboteilla" sekä yhdellä tai kahdella prosessivalvojalla jotka hoitaa poikkeukset joita automaatio ei hanskaa.

Nykyinen varastoautomaatio on ihan lelua verrattuna tulevaisuuteen, kun vehkeisiin laitetaan laseranturit, 3D-kamerat, ja kehittynyt softa joka hanskaa kappaletavaran käsittelyn eri muodoissa ja kulmissa. Ne vehkeet osaaa myös ajaa kuorman suoraan rekkaan, tai sitten se on valmista lavaa tms yksikköä jotka kuski kippaa auton kyytiin.

Suomesta löytyy parikin näitä automaattisten varastojen toimittajaa kuten Pesmel ja Actiw. Ainakin Actiwin Loadmatic kykenee jo automaattisesti lastaamaan lavamuotoisen kuorman suoraan auton kyytiin nykyisellään.



Mutta kyllähän tässä hieman alipalkattu vrt. mitä duunari hommissa opiselun aikana ansaitsi. Eli siis AMK-Insinööri, 5v työkokemusta automaatiosuunnittelijana (logiikkaohjelmoija / käyttöönottaja) ja 2900€/kk säännöllliseltä työajalta. No jos tuo tässä työnantajaa vaihtamalla korjautuisi järkevämmälle luvulle suhteessa työn vaativuuteen.
 
Jos siitä kymppitonnista maksaa verot Suomeen niin sillä rahalla elättää 3-4 perhettä jotka ei pärjää muuten.

Verojuttuja katsellessa tuli taas mieleen, kun moni näistä yrityksen myyneistä jne. ei maksa veroja ainakaan suomeen tai maksaako minnekkään.
Toimisikohan tasaverotus suomessa? vaikka 20% kaikille, ihan sama mitä tuloa nostat/saat jne.
Verolaki nollataan ja laitetaan vain yksi rivi > maksat 20% suomeen jos suomessa toimit/myyt.
Ei emmää tiiä
 
Kyllä tämä siisti sisätyö säännöllisine työaikoineen on mieluisampaa kuin ulkohommat sekalaisin työajoin ja päivin. Osa kouluttautuu "paremmin" siksi että pääsee siistimpään työhön, tekemään vähemmän fyysistä työtä mukavimmilla puitteilla. Ei palkan vuoksi. Ei koulutus aina tarkoita parempaa palkkaa, eikä sen pidäkään.
Tämä on totta. Lisätään vielä työn mielekkyys ja sisältö. En palaisi duunarihommiin, vaikka palkka nousisi, koska tykkään vapaudesta suunnitella ja päättää itse sen sijaan että toteuttaisin jonkun toisen suunnitelmia. Vastuu on toki ihan eri luokkaa.
 
Onko noita 50 000 euron trukkikuskeja sitten oikeasti jossain? Paperitehtaalla ilmeisesti jos on?
No minkälainen on paperitehdasinsinöörin tai muun koulutetumman porukan ansiotaso siellä?

Melkein kriteerit täyttyy. Trukkikuskina teknologiateollisuuden tessillä ja viime vuonna noin 47k€ ilman ylitöitä. Keskeytymätön kaksivuorotyö. Muutakin sisältyy työnkuvaan, mutta noin 40-50% työajasta trukin ratissa. Reilu 15 vuotta takana ja melkoista pakkopullaa tuntuu välillä olevan.
 
Actiwin Loadmatic olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kuinka toimii käytännössä, heti tuli vaikka mitä virhe mahdollisuuksia mieleen. Millä nuo niput siirtyvät lavalla, tarviiko jonkun erikois lavan rekkaan? Ja lastaa vain jotain samankokoista multasäkkiä, miksi ne ei ole jo valmiina trukkilavalla kelmuun kiedottuna?

Mutta varmaankin jo 2100 luvulla alkaa olla systeemit joilla pystytään hoitamaan perusduunit. Toivottavasti tekoäly saadaan niin kehittyneeksi että se kykenisi suorittamaan tuotesuunnittelun/kehityksen, näin päästäisiin suunnittelun aivopieruista eroon(tsi koneen jakopää).
 
Mitä tunne, niin joillain varastoilla pääsevät ihan hyviin ansioihin lisien takia. Ovat jossain huomanneet, että jos maksaa yhdelle hyvälle varastomiehelle lisiä tehdystä työstä, niin se tulee halvemmaksi, kuin kaksi varastomiestä, jotka istuu päivän vetämässä sätkää laiturilla. Automaatio tietysti tulee, vaan niin se tulee kaikkialle. Koodarit koodaa itsensä työttömiksi :(
 
Missäs päin tommoinen palkka? Ei tuo nyt niin paskalta kuulosta. Mulla on nyt pari kuukautta ollut homma (sähköalan) suunnittelun tiiminvetäjänä 2800e/kk palkalla ja sitten kun ehdin valmistua niin nousee 3200 euroon. Sijainti 50 km Helsingistä poispäin.

Tällä hetkellä Jyväskylä siis sijaintina, tänävuonna kuitenkin tulee reilut 50k verotettavat tulot ja ~10k päivärahoja. Korvaus vain käytettyyn aikaan ja vastuuseen nähden aivan liian alhainen, työ edellyttää siis matkustusvalmiutta ja sitä kautta aiheuttaa merkittävää haittaa muulle elämälle (harrastukset, ihmissuhteet yms).

Millä nuo niput siirtyvät lavalla, tarviiko jonkun erikois lavan rekkaan? Ja lastaa vain jotain samankokoista multasäkkiä, miksi ne ei ole jo valmiina trukkilavalla kelmuun kiedottuna?

Voi tuolla lavojakin lastata, tämä myös taitaa olla yleisempi tilanne. Lastausalustan ei tarvitse olla erikoinen, tasainen riittävän kokoinen alusta on ihan riittävä.
 
Eli siis AMK-Insinööri, 5v työkokemusta automaatiosuunnittelijana (logiikkaohjelmoija / käyttöönottaja) ja 2900€/kk säännöllliseltä työajalta. No jos tuo tässä työnantajaa vaihtamalla korjautuisi järkevämmälle luvulle suhteessa työn vaativuuteen.

Mulla on tuttu kaveri ollut vähän samanlaisessa tilanteessa, liksa taisi olla samat 2900 €/kk, tehtävänä suunnitteluinsinööri (sähköhommia) ja työkokemusta ylikin tuon 5 vuotta. Hyvä työpaikka muuten, mutta ei kuulemma parempaa liksaa ollut varaa maksaa niin ovi kävi. Haki isompaan firmaan töihin suht samanlaiseen duuniin ja liksa nousi muistaakseni 3700 euroon/kk.

Vanha sananlaskuhan on, että palkka nousee parhaiten työpaikkaa vaihtamalla...
 
Taitaa olla hieman kärjistettyä väittää, että Suomessa trukkikuskit vetää jotain 50k tai ylipäänsä mitään "hirmuhilloja" vuodessa? Toki varmasti kovia tuntimääriä tekemällä voi moni päästä ihan hyville ansioille ja myös ne paljon parjatut ahtaajat, joita Suomessa ei varmasti montaa edes enää nykyään kovalla liksalla ole, pääsevät ihan hyviin ansioihin vittumaisilla työajoilla ja työmäärillä. Roskakuskit ovat tietääkseni joskus menneisyydessä vetäneet myös ihan hyviä ansioita, koska saivat jotain likaisentyönlisiä jne, mutta eivät he enää moisia nauti tai ainakaan enää niistäkään hommista ei älyttömiä summia juuri kukaan tienaa.

Omalla kohdalla liksa on tällä hetkellä ihan ok, mutta tähän samaan valitukseen jostain varastomiesten palkoista olen törmännyt omassa kaveripiirissä myös usein ja se hieman aina huvittaa. Kysyn yleensä kaikilta, että olisitko itse vaihtamassa siistit sisähommat ilman haalareita johonkin paskan roudaukseen aamuyöllä, jos siitä saisi saman verran hilloa tai jopa muutaman tontun enemmän vuodessa? Aika hiljaista yleensä on ja itse en siis ainakaan vaihtaisi.

Ymmärsit pointin jokseenkin väärin. Mietin asiaa ihan kilpailukykymielessä vrt. muihin menestyviin maihin, niihin verrattuna suomessa matalkoulutetut duunit saa suhteettoman hyvää liksaa ja korkeakoulutetut työt vähän. Minulle on henk. koht. ihan sama vaikka paskakuskit tai trukinkuljettavat(en lähtisi noihin hommiin nykyisellä siistin sisäduunin palkalla) saa hyvää palkkaa mutta mietin asioita isommassa mittakaavassa, nimenomaan talouden kannalta.
 
Ei ne palkat mistään keskuskomitealta tule vaan markkinatalous hoitaa. Samasta syystä sille rivi-inssille maksetaan jonkun mielestä liian huonoa liksaa.

Meinaat että trukkikuskeista, paskakuskeista ja muista matalan koulutuksen työntekijöistä on niin kova pula että niille voidaan maksaa kovaa liksaa vrt. muihin maihin?
 
En meinaa muuta kun että tuskin niille vapaaehtoisesti maksetaan pennin jeniä enempää kuin nähdään sopivaksi.

Katkeran kuuloista tilitystä.

Edelleen, mietin asiaa kilpailukyvyn kannalta. Suomessa on aika helvetin kallista palkata ahtaajia ja muita matalan koulutuksen työntekijöitä. Tämä nyt ei mikään salaisuus olekkaan kun valtion tasolta tulee koko ajan painetta laskea palkkoja matalapalkka-aloillakin (joihin siis esim. ahtaajat eivät kuulu). Kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta, justhan mä kirjoitin että mulle on ihan sama vaikka paskakuski tienaa saman verran kuin minä, en tekisi sitä siltikään samalla liksalla.

Muistaakseni tähän lankaan aikaisemmin pastetin tutkimuksen matalapalkka-aloista ja siitä että Suomessa ei käytännössä ole edes matalapalkkaisia työpaikkoja. Kaikki "halvan" työn teettäminen maksaa aivan saatanasti tässä maassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 430
Viestejä
4 507 492
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom