Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitähän se hyvin paljon yksikertaistettuna lienee. Kuitenkin ei ole järkeä varmaankaan ylimitoittaa mitään, koska se ei ole taloudellisesti järkevää. Eiköhän tossakin hommassa kokemuksella ole jonkinlainen merkitys, koska ne simulaatiotkaan eivät ole täydellisiä? Ja jonkunhan ne lähtöarvot ja reunaehdot sinne simulaatiomalliinkin täytyy syöttää?Mitä lujuuslaskija tekee? Eikö noita voi laskea ihan vaan simulaatioilla ja näpyttelemällä numeroita laskuriin?
Sen minkä itse muistan lujuusopin kursseilta oli juurikin se sanoma että teoria ja laskenta täytyy ensin ymmärtää ja osata, ennen kuin siirrytään vääntää virtauslaskentaa tai FEMiä tietokoneella. Voihan tämä olla joku lujuuslaskijoiden salaliittokin, mutta itse olen ottanut tuon ainakin todesta ja jättänyt laskennan firmassa niille ketkä sen hyvin osaavat.Sitähän se hyvin paljon yksikertaistettuna lienee. Kuitenkin ei ole järkeä varmaankaan ylimitoittaa mitään, koska se ei ole taloudellisesti järkevää. Eiköhän tossakin hommassa kokemuksella ole jonkinlainen merkitys, koska ne simulaatiotkaan eivät ole täydellisiä? Ja jonkunhan ne lähtöarvot ja reunaehdot sinne simulaatiomalliinkin täytyy syöttää?
Juurikin näin. Koulussa näitä laskettiin vielä ruutuvihkoon ja opeteltiin kaavoja ulkoa, jotta tulee se ymmärrys mitä laskee ja miten mikäkin lähtötieto/arvo siihen vaikuttaa. Käytännössä siis lujuuslaskijalla tulee olla kyky/pätevyys arvioida saadun tuloksen oikeellisuus. Kaikki nyt varmaan osaa numeroita naputella ruutuihin, mutta eivät varmasti halua ottaa vastuuta sen oikeellisuudesta.Sen minkä itse muistan lujuusopin kursseilta oli juurikin se sanoma että teoria ja laskenta täytyy ensin ymmärtää ja osata, ennen kuin siirrytään vääntää virtauslaskentaa tai FEMiä tietokoneella. Voihan tämä olla joku lujuuslaskijoiden salaliittokin, mutta itse olen ottanut tuon ainakin todesta ja jättänyt laskennan firmassa niille ketkä sen hyvin osaavat.
Yliopistolla lehtori ja AMK:lla yliopettaja on se vaativampi opetuspositio. Lainaan tähän yhden rekryilmoituksen kohtia:Olen käsittänyt, että jotain 3-5 kiloeuron välissä se on, riippuen juurikin niistä eri tekijöistä. Yliopistonlehtorit jollain kymmenen vuoden kokemuksella nostelee jotain rontti viittä tonnia kuussa. Tässäkin toki jonkin verran hajontaa eri yliopistoissa jne.
Lujuuslaskentaa lienee monenlaista, mutta eikös mekaniikkasuunnittelua ja lujuuslaskentaa juurikin paljon tehdä ns. bulkkihommana lukuisissa eri insinööritoimistoissa?
Molempia tehdään, mutta lujuuslaskenta taitaa olla merkittävästi hintavampaa. Suunnitteluohjelmissa on kyllä yleensä jokin suoraviivainen suuntaa antava laskentaominaisuus, mutta varsinainen lujuuslaskenta on erikseen. Sitten on olemassa insinööritoimistoja, jotka tekevät pelkkää lujuuslaskentaa ja/tai muuta samantyylistä 3D-simulointia (virtaus/lämpö, sähkömagnetismi, akustiikka)Lujuuslaskentaa lienee monenlaista, mutta eikös mekaniikkasuunnittelua ja lujuuslaskentaa juurikin paljon tehdä ns. bulkkihommana lukuisissa eri insinööritoimistoissa?
Voi. Mutta jos ei teoriaa ymmärrä, niin tyypillisesti laskenta kaatuu johonkin mystisen kuuloiseen numeeriseen ongelmaan. Tai menee läpi, mutta tulokset ovat epäfysikaalisia. Tai menee läpi ja tulokset kuulostavat järkeviltä, mutta ovat silti väärin.Mitä lujuuslaskija tekee? Eikö noita voi laskea ihan vaan simulaatioilla ja näpyttelemällä numeroita laskuriin?
Listalla on niin paljon vastuita että voisi olla hyvä avata että mitä nämä ovat? Jotain haastavampia veroasioita vai joku kuukausittain alv-laskelma? Markkinointa facebook-sivujen päivitystä? Ym.Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.
"Päällikkö" titteli ja käytännössä hoidan:
Noin 6hlö tiimin esimies + välillä vähän muidenkin osastojen kaitsemista.
Henkilöstönhallinta + rekryt
Ostot
Myynti ( Sen mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii )
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta
Tulosyksikön vastuullinen ja raportointi ylimmälle johdolle.
+ Paljon erinäistä pienempää sälää mitä tällaisessa noin 40-50mil liikevaihdon puljussa tulee hoidettavaksi kun "kaikki tekee kaikkea".
Työaika teoriassa 5pvä / vko 8h / pvä, mutta todellisuudessa usein 6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa ja aika usein vapaalla ollessa hoidetaan jotakin työasioita ainakin jonkin verran. Lomia tulee pidettyä muutama viikko vuodessa, muuten yleensä omat hommat kasaantuu liiaksi ja suurempaa stressiä aiheuttaa lomailu kuin töissä olo.
Toistaiseksi hommat ihan OK kun ala kiinnostaa, porukka on hyvä ja työtehtävät pääosin mielenkiintoisia ts. päivät menevät todella nopeasti, mutta tahti tuntuu vuosi vuodelta kiihtyvän, tehtäviä tulevan aina enemmän ja hiukan turhauttavaa on kun samassa ajassa pitäisi aina vaan tehdä enemmän ja enemmän. Tykkäisin mieluummin paneutua asioihin ja hoitaa ne kunnolla, kun kokonaisuudet on välillä ainakin minulle aika vaativia ja aikaavieviä, lisäksi riskit on kuitenkin kymmeniä tuhansia mikäli jotain pikkuasioitakin möhlii. Tilanne on kuitenkin se että aika usein on hoidettava asiat "vasemmalla kädellä" vain nopeasti pöydältä pois kun ei yksinkertaisesti pysty kaikkea tekemään samaan aikaan.
Millä rahalla itse tekisit tällaista hommaa?
Ei firma siihen kaadu, mutta käytännössä tässä hommassa oletusarvo on että olet tavoitettavissa aina ja kaikkialla mikäli tilanne sitä vaatii. Välillähän "vapaapäivinä" ei puhelin soi välttämättä kertaakaan, joskus taas saattaa vartin välein tulla jotain kysymystä tai muuta tilannetta mikä vaatii reagointia.
En ole sellaisessa ammatissa ollutkaan jossa työt jää työmaalle ja työpuhelin menee kiinni klo 18:00 joten vaikea verrata kuinka stressaavana tuon koen, en sitä oikeastaan ole vuosiin edes ajatellut vaan se on ollut ihan normaalia.
Joku tuollainen itsekin miettisin että pitäisi vähintään olla, että edes miettisin asiaa ja siltikin en tiedä ottaisinko työtä vastaan. Mieluummin stressitön 37h/viikko 5ke palkalla kuin stressiduuni päivystyksellä +45h/viikko 10ke palkalla. Rahaa ehtii tekemään lähes elämän loppuun asti, mutta menetettyä aikaa ei saa ikinä takaisin ja omaa terveyttä en sen takia uhraisi.8-9t€ pohja + bonukset tuosta pitäisi saada. >120t / vuosi
Kuulostaa valitettavan tutulta myös omalla alalla.En usko että se tuon firman kulttuurissa onnistuu. Tuon olen tehnyt useampi vuosi takaperin ja se kesti muutaman vuoden, kunnes taas niitä vastuualueita alkaa kerääntymään. Oikeastaan ainoita huonoja puolia koko työmaassa on se, että kun joku lähtee pois, kuvitellaan että hänen vastuualueet voidaan ripotella muulle henkilökunnalle ottamatta siihen hommaan tilalle ketään. Tuolloin sitten tulee aina se loputon kierre että vasta kun joku katkeaa totaalisesti, niin mietitään että olisiko kuitenkin ollut hyvä helpottaa hommia. Moni kova tekijä on lähtenyt sen takia että vasta jälkeen päin on tajuttu kuinka paljon hommia heillä on ollutkaan.
No juu. Jos vertaa omaan duuniin josta tulee nyt tuo 60t€ ja työ on sen 7.5h/pvä eikä yhtään enempää ja hommia murto-osa tuosta listatusta, vaikkakin ihan eri ala. Ja uusi työ 77t€ bonuksineen kesäkuun alusta. Munkin mielestä tuonne vähintään 100t€ tasolle tuolla työmäärällä pitäisi päästä.8-9t€ pohja + bonukset tuosta pitäisi saada. >120t / vuosi
6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa
Edes minä en suostuisi tuohon ja oon sentään hoitoalalla monenlaiseen kusetukseen tottunut. Noilla tunneilla saisit ihan missä tahansa siistijän, myyjän, tarjoilijan tms. matalapalkka-alan ammatissa enemmän lapaan.vuositulot on bruttona luokkaa 60te
Monissa työehtosopimuksissa päivystämisestä maksetaan 50% palkkaa, eli sun tapauksessa se olisi 6*14h/2=42h laskennallisesti per viikko. Ja tämä siis jo siinä tapauksessa että et tuntiakaan varsinaisia töitä tekisi, vaan ainoastaan odottelisit.Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta en minä nyt ihan 8-22 kuitenkaan käytännössä töitä tee, vaikka tavoitettavissa olisinkin.
Kyllä ne verotettavat tulot taitaa olla kriteeri. Mutta eikös päivähoitomaksut ole aika helposti tapissa muutenkin?Kun mulla tossa nyt työoaikka vaihtuu ja tulot nousee ja tulee vapa autoetu, niin lasketaanko tuota autoa tuloihin kun lasketaan esim. lapsen päivähoitomaksun määrää? kait se kuitenkin on vain se rahapalkan määrä?
Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.Monissa työehtosopimuksissa päivystämisestä maksetaan 50% palkkaa, eli sun tapauksessa se olisi 6*14h/2=42h laskennallisesti per viikko. Ja tämä siis jo siinä tapauksessa että et tuntiakaan varsinaisia töitä tekisi, vaan ainoastaan odottelisit.
Jos pelkällä rahapalkalla laskis, niin ei ihan tapissa oltais, mutta kyllähän tuo tappiin menee kun bonuksien ja auton jälkeen verotettava tulo melkein 90t€.Kyllä ne verotettavat tulot taitaa olla kriteeri. Mutta eikös päivähoitomaksut ole aika helposti tapissa muutenkin?
Tuohan on aika paljon alasidonnaista. On semmoisia tekijöitä, jotka täytyy olla saatavilla 24/7, mutta käytännössä tarve konkretisoituu vain satunnaisesti. Tällöin on ihan järkevää, että on joku porukka mikä saapuu tarvittaessa töihin, mutta ei pyörittele siellä peukaloitaan ihan muuten vaan. Päivystyksillä sitten saadaan turvattua, että joku on myös lauantai-iltana tai juhannusaattona selvinpäin ja valmiina tulemaan, jos tarvetta on.Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.
Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.
Kuulostaa vähän entisen esimiehen hommilta. Kaikki kasaantui pikkuhiljaa yhdelle henkilölle, kun ympäriltä irtisanottiin porukkaa ja osa irtisanoutui. Esimies sitten irtisanoutui, kun ei vuorokaudessa riitä tunnit kaiken tekemiseen. Tuskin olisi jäänyt taloon ihan sama minkälaista palkankorotusta olisivat tarjonneet, kun uusien ihmisten palkkaaminen ei sopinut.Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.
Ostot
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta
+ Paljon erinäistä pienempää sälää mitä tällaisessa noin 40-50mil liikevaihdon puljussa tulee hoidettavaksi kun "kaikki tekee kaikkea".
Työaika teoriassa 5pvä / vko 8h / pvä, mutta todellisuudessa usein 6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa ja aika usein vapaalla ollessa hoidetaan jotakin työasioita ainakin jonkin verran. Lomia tulee pidettyä muutama viikko vuodessa, muuten yleensä omat hommat kasaantuu liiaksi ja suurempaa stressiä aiheuttaa lomailu kuin töissä olo.
Toistaiseksi hommat ihan OK kun ala kiinnostaa, porukka on hyvä ja työtehtävät pääosin mielenkiintoisia ts. päivät menevät todella nopeasti, mutta tahti tuntuu vuosi vuodelta kiihtyvän, tehtäviä tulevan aina enemmän ja hiukan turhauttavaa on kun samassa ajassa pitäisi aina vaan tehdä enemmän ja enemmän. Tykkäisin mieluummin paneutua asioihin ja hoitaa ne kunnolla, kun kokonaisuudet on välillä ainakin minulle aika vaativia ja aikaavieviä, lisäksi riskit on kuitenkin kymmeniä tuhansia mikäli jotain pikkuasioitakin möhlii. Tilanne on kuitenkin se että aika usein on hoidettava asiat "vasemmalla kädellä" vain nopeasti pöydältä pois kun ei yksinkertaisesti pysty kaikkea tekemään samaan aikaan.
Lainasin nyt tästä, mutta kaikkii viesteihin liittyen. Palkkasi on joo merkittävästi liian matala. Mutta todelliset ongelmat tuntuu olevan sekä firman, että omassa, johtamisessa. Kuulostaa että teet todella paljon asioita itse, joita pitäisi lykätä tiimiläisille. Firman johto taas taitaa ajatella että kaikki on aina tärkeää ja kiireellistä. Sivusta huutelisin että tee seuraavat asiat: pyydä kunnolla lisää palkkaa, hommaa ainakin yksi lisähenkilö tiimiin (jos ei onnistu niin kysy mitä jätetään tekemättä), delegoi enemmän niille tiimiläisille, lopeta viikonloppuisin vastaaminen ja työt kokonaan, pidä lomaa kunnolla (eikö muu johto pidä?) ja rajoita viikkotyöaika 50h tasolle, vaikkapa 9-18 ja sitten illalla tarvittaessa vastaat jos tulee jotain/kurkkaat viestit nopsaan.En usko että se tuon firman kulttuurissa onnistuu. Tuon olen tehnyt useampi vuosi takaperin ja se kesti muutaman vuoden, kunnes taas niitä vastuualueita alkaa kerääntymään. Oikeastaan ainoita huonoja puolia koko työmaassa on se, että kun joku lähtee pois, kuvitellaan että hänen vastuualueet voidaan ripotella muulle henkilökunnalle ottamatta siihen hommaan tilalle ketään. Tuolloin sitten tulee aina se loputon kierre että vasta kun joku katkeaa totaalisesti, niin mietitään että olisiko kuitenkin ollut hyvä helpottaa hommia. Moni kova tekijä on lähtenyt sen takia että vasta jälkeen päin on tajuttu kuinka paljon hommia heillä on ollutkaan.
Kuulostaa tuo sinun toimenkuvasi osuvan lähelle omaa, 60ke brutto ja kulukorvauksina nostettu palkka siihen 100ke vuodessa kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet.Juu no niinhän siinä varmasti helposti käy että pitkään hommissa ollut hoitaa monenlaisia hommia jotka sujuvat vaivatta kun niistä on pidempi kokemus. Meikäläisenkin toimenkuva on sellainen, että tuskin nyt ihan heti löytyy toista kaveria joka täsmälleen samat asiat osaisi. Puhelimen ja tietokoneen päässä monet asiat on sellaisia että hoituvat muutamassa kymmenessä minuutissa, mutta kyllähän se tietysti jonkin verran kuormittaa jos on vaikka 3h fillarireissulla ja joku homma tulee "käsiin" tunnin päästä lähdöstä. Ihmispsykologia kun on sellainen että väkisinkin ne ajatukset sitten kääntyvät siihen seuraavaan hommaan ja tavallaan rentoutuminen loppuu siihen pisteeseen.
Kuulostaa tuo sinun toimenkuvasi osuvan lähelle omaa, 60ke brutto ja kulukorvauksina nostettu palkka siihen 100ke vuodessa kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet.
Lähinnä meinaa vuosittaisen km rajan poistoa ja saa omalla autolla ajella nuo runsaat työajot, ilman että kioski tarjoaa omaa autoaan.kulukorvauksina nostettu palkka, kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet. = veronkiertoa vai mitä tuo tarkoittaa ?
Lainasin hienoa pohjaa ja hyppään palkkajunaan mukaan ilmoittamalla omat tuloni.
Tutkinto: Sairaanhoitaja
Työkokemus: ~2 vuotta
Tehtävä: Yliopistosairaalan valvontaosasto
Palkka: ~49 000e/v (brutto)
Koen palkkatason ihan kohtuulliseksi. Sisältää toki paljon pyhätunteja ja 3-vuorotyötä. Palkkataso tulee tuosta jonkun verran vielä nousemaan ensi vuonna tehtävänkuvan muuttuessa teho-osaston hoitajan kuvaan.
Pakko kysyä, että mikä se sun varsinainen toimenkuva noista siis on? Tuota listaa kun lukee; logistiikkaa, verohommia, markkinointia, takuujuttuja yms. niin aika jokapaikanhöylä-fiilis tuosta välittyy.
Jonkinlainen rajanveto/piirto olisi ehkä paikallaan, joku toinen ehkä tekemään organisoidusti jokin järkevästi koostettu osa noista jutuista?
Komppaan kyllä muita tässä, että vähintään 10-12k/kk pitäis lyödä pöytään että tuommoista lähtisi tekemään. Kuitenkin sen 70-80k/v saa perus 7.5h/pvä effortillakin, saa tehdä milloin ja mistä haluaa ja tehokasta työaikaa on vain osa.
Hyvä siirto ollut. Saitko tuota sote puolen osaamista hyödynnettyä IT-puolella ?
Kyllä sain hyödynnettyä sote-kokemustani vaikka en ehkä ihan suoraan omaa osaamisaluettani silti. Ensin aloin tekemään osittaista sairaalatyön ohella ensimmäisessä IT-firmassa. Sinne pääsin laittamalla vain avoimen hakemuksen vaikka ei edes paikkaa ollut heillä haussa. Kerroin omat taustani ja pyysin olemaan yhteyksissä jos kokevat tarvitsevansa minua. Sain paikan melko nopeasti. Sielä ollessani halusin työnkuvaan muutosta ja enemmän haastetta ja sattumoisin oikealla hetkellä nykyisen firman palveluksessa ollut headhunteri bongasi tilini Linkedinissä ja loppu on historiaa.
Olen itse ollut töissä potilastietojärjestelmiä kehittävässä firmassa ja vinkkinä kaikille hoitotyöhön kyllästynyille: nuo firman ihan oikeasti arvostavat substanssiosaamista. IT-hommat kyllä oppii ajan kanssa ja palkkakin ihan hyvä jos vaan jaksaa lähteä liikkeelle esim. helpdesk -> ohjelmistoasiantija -> pp / tuoteomistaja linjalla tai sitten esim. softatestaukseen suuntaan.
Lähinnä meinaa vuosittaisen km rajan poistoa ja saa omalla autolla ajella nuo runsaat työajot, ilman että kioski tarjoaa omaa autoaan.
Ja työhönottopaikat valitaan niin että voi päivärahat maksaa
E: unohtui tuosta mainita että n. 8ke vuodessa tulee oman firman laskutuksena työnantajalta, erilaisia palkkioita vastuutehtävistä
Mitä tarkoittaa "työhönottopaikat valitaan"?
Kuulostaa työpaikalta, jossa on moni asia vinksallaan. Lähtökohtaisesti en kuvailemaasi työnkuvaan suostuisi, mutta jos siitä maksettaisiin 200 000 eur/vuosi niin voisin suostua.Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.
Ostot
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta