Palkkakeskustelu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
198
Täytyy kyllä ihmetellä miten huonosti teollisuudessa maksetaan DI kavereille.
3300e/kk(?) on AMK insinöörin suosituspalkka vastavalmistuneelle mekaniikkasuunnittelijalle.

Onko työ siis jotain mekaniikkasuunnittelua vai pelkän (tuotanto?)prosessin pyörittelyä? joku menetelmä kaveri?
Päävastuu minulla on tällä hetkellä kokonaisten tehtaiden prosessitaselaskennasta. Tuen sekä myyntiä että sisäisiä kehityshankkeita. Laskenta sisältää useimmiten eri prosessialueiden kapasitettien laskentaa (esim pullonkaulojen etsintää) sekä Balance of the Plant tyyppistä vesi-, höyry-, energia-, ja päästötasetta riippuen projektista. Teen myös jonkin verran dynaamista mallinnusta miten prosessia voisi ajaa optimoidusti tai selvitä ilman tuotannonmenetyksiä tietyistä häiriötilanteista.

Itse laskennan lisäksi vastaan myös työkalujen kehityksestä, johon kuluukin pääosa työajasta. Laskentatyökalut on tehty excelillä, pythonilla ja parilla eri simulointiohjelmalla. Työ sisältää myös jonkin verran data-hommia, kun pitää prosessidataa jalostaa ja analysoida. Tehdastasehommien lisäksi vastaan yhden osaston laitemitoitustyökalusta joka perustuu aine- ja energiataselaskentaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Se, että on teollisuudessa töissä ei tarkoita, että on pakko pysyä yhdellä ja samalla työnantajalla siinä yhdessä ja samassa pienessä pitäjässä töissä koko ura ja sitten ihmetellä, kun pomolla ei ole mitään painetta korottaa liksaa. Sitä osaamista voi koittaa käyttää jossain firmassa joka etsii uutta, paremmin asiakasarvoa tuottavaa toimintaa kuin se bulkkihomma.

Lujuuslaskentaakin voi tehdä monenlaisille asioille.
Lujuuslaskenta on hieman huono esimerkki tässä yhteydessä. Dippainssejä ja tohtoreita yleensä ovat, joten en ehkä bulkkihommiin rinnastaisi. Tosin itse olen jäävi. :)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Lujuuslaskenta on hieman huono esimerkki tässä yhteydessä. Dippainssejä ja tohtoreita yleensä ovat, joten en ehkä bulkkihommiin rinnastaisi. Tosin itse olen jäävi. :)
Lujuuslaskentaa lienee monenlaista, mutta eikös mekaniikkasuunnittelua ja lujuuslaskentaa juurikin paljon tehdä ns. bulkkihommana lukuisissa eri insinööritoimistoissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Mitä lujuuslaskija tekee? Eikö noita voi laskea ihan vaan simulaatioilla ja näpyttelemällä numeroita laskuriin?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Mitä lujuuslaskija tekee? Eikö noita voi laskea ihan vaan simulaatioilla ja näpyttelemällä numeroita laskuriin?
Sitähän se hyvin paljon yksikertaistettuna lienee. Kuitenkin ei ole järkeä varmaankaan ylimitoittaa mitään, koska se ei ole taloudellisesti järkevää. Eiköhän tossakin hommassa kokemuksella ole jonkinlainen merkitys, koska ne simulaatiotkaan eivät ole täydellisiä? Ja jonkunhan ne lähtöarvot ja reunaehdot sinne simulaatiomalliinkin täytyy syöttää?
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
Sitähän se hyvin paljon yksikertaistettuna lienee. Kuitenkin ei ole järkeä varmaankaan ylimitoittaa mitään, koska se ei ole taloudellisesti järkevää. Eiköhän tossakin hommassa kokemuksella ole jonkinlainen merkitys, koska ne simulaatiotkaan eivät ole täydellisiä? Ja jonkunhan ne lähtöarvot ja reunaehdot sinne simulaatiomalliinkin täytyy syöttää?
Sen minkä itse muistan lujuusopin kursseilta oli juurikin se sanoma että teoria ja laskenta täytyy ensin ymmärtää ja osata, ennen kuin siirrytään vääntää virtauslaskentaa tai FEMiä tietokoneella. Voihan tämä olla joku lujuuslaskijoiden salaliittokin, mutta itse olen ottanut tuon ainakin todesta ja jättänyt laskennan firmassa niille ketkä sen hyvin osaavat.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Sen minkä itse muistan lujuusopin kursseilta oli juurikin se sanoma että teoria ja laskenta täytyy ensin ymmärtää ja osata, ennen kuin siirrytään vääntää virtauslaskentaa tai FEMiä tietokoneella. Voihan tämä olla joku lujuuslaskijoiden salaliittokin, mutta itse olen ottanut tuon ainakin todesta ja jättänyt laskennan firmassa niille ketkä sen hyvin osaavat.
Juurikin näin. Koulussa näitä laskettiin vielä ruutuvihkoon ja opeteltiin kaavoja ulkoa, jotta tulee se ymmärrys mitä laskee ja miten mikäkin lähtötieto/arvo siihen vaikuttaa. Käytännössä siis lujuuslaskijalla tulee olla kyky/pätevyys arvioida saadun tuloksen oikeellisuus. Kaikki nyt varmaan osaa numeroita naputella ruutuihin, mutta eivät varmasti halua ottaa vastuuta sen oikeellisuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 458
Lisäksi korjausrakentamisessa vanhaa dokumentaatiota ei juurikaan ole joten pitää vetää Stetson-Harrison menetelmällä eikä se oikein toimi ellei ole pohjalla vankkaa osaamista.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 451
Olen käsittänyt, että jotain 3-5 kiloeuron välissä se on, riippuen juurikin niistä eri tekijöistä. Yliopistonlehtorit jollain kymmenen vuoden kokemuksella nostelee jotain rontti viittä tonnia kuussa. Tässäkin toki jonkin verran hajontaa eri yliopistoissa jne.
Yliopistolla lehtori ja AMK:lla yliopettaja on se vaativampi opetuspositio. Lainaan tähän yhden rekryilmoituksen kohtia:

Tehtäväkohtainen palkkaus määräytyy yliopistonlehtorilla yliopistojen palkkausjärjestelmän opetus-ja tutkimushenkilöstön vaativuustasojen 5-7 mukaisesti, jolloin tehtäväkohtainen palkanosa on 3044-4092,29 € kuukaudessa.

Tehtäväkohtainen palkkaus määräytyy yliopisto-opettajalla yliopistojen palkkausjärjestelmän opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustason 4-6 mukaisesti, jolloin tehtäväkohtainen palkanosa on 2628,85-3549,72 € kuukaudessa.

Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvaa palkanosaa, joka on työsuhteen alussa tyypillisesti 6-17% tehtäväkohtaisesta palkanosasta.


Nuo tasojen palkat päivittyvät juuri ja löytyvät julkisesti Sivistan sivuilta. Eli periaatteessa yliopisto-opettajan palkka on 2786.58 - 5324.58 eur/kk. Lehtorin on 3226.64 - 6138.43 eur/kk. Tässä pitää huomata, että yo-opettaja on käytännössä aina maisteri / diplomi-insinööri ja päälle aloitetut tai valmiit tohtoriopinnot ja ideaalisti 25 op pedagogisia tai pyrkimys tähän työsuhteen aikana. Pedagogisten suorittamista suositellaan mutta koska se oli jo toive positioon haettaessa, siitä ei saa välttämättä palkankorotusta. Lehtori on käytännössä tohtori, jolla on myös 60 op pegagogisia ja ehkä dosentuuri. Lehtoriksi ei automaattisesti pääse vaan jos positio voidaan täyttää yo-opettajalla, niin siinä säästää kivasti, jos se onnistuu niinkin. Kaiken kaikkiaan yliopisto-opettajalla voi olla työkokemusta maisterin jälkeen 5-15 vuotta ja lehtorilla esim. 10-40 vuotta. Se on sitten loppusijoituspositio niillä, jotka eivät päässeet tenure trackiin. Lisäksi jos talon sisällä ylenee, ainakin joillain yliopistoilla on tapana laskea henkilökohtaista suoriutumista (lähes) "nolliin", kun vaatimustaso nousee. Lopputuloksena kun position vaatimustaso nousee, palkassa tämä voi tarkoittaa vain kymmenien eurojen nousua kk-palkkaan. Voi olla tuottoisampaa mennä muualle ja hakea uudestaan positiota kuin uskollisesti yletä saman talon sisällä.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
79
Lujuuslaskentaa lienee monenlaista, mutta eikös mekaniikkasuunnittelua ja lujuuslaskentaa juurikin paljon tehdä ns. bulkkihommana lukuisissa eri insinööritoimistoissa?
Niitä bulkki lujuuslaskijoita välillä näkee, jotka eivät ymmärrä itse ilmiöistä juuri mitään. Tyypillisesti Sauli Suunnittelija väsäilee mallin ja Lassi Lujuuslaskija sitten laittaa kuormat, toteaa että jännitys on liian suuri ja naputtaa lisää materiaalivahvuutta niin pitkään että riittää. Tuolla tavalla tulee rakenteita mitkä on kaukana optimista.

Nykyisessä työpaikassa on suunniteltu aika paljon rakenteita mitä ei ole laskettu ollenkaan ja nekin mitkä on, on pitkälti tuolla tyylillä. Alkuun ei kerennyt juuri muuta tekemään kun laittamaan uusiksi näitä älyttömyyksiä. Monesta paikasta näki jo silmällä että ei tule kestämään tai että on tarpeettoman järeä.

Hyvän lujuuslaskijan tunnuspiirre on juuri se, että pystyy antamaan suunnittelijalle palautetta miten rakennetta tulisi muuttaa että se on lujuusteknisesti järkevä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Lujuuslaskentaa lienee monenlaista, mutta eikös mekaniikkasuunnittelua ja lujuuslaskentaa juurikin paljon tehdä ns. bulkkihommana lukuisissa eri insinööritoimistoissa?
Molempia tehdään, mutta lujuuslaskenta taitaa olla merkittävästi hintavampaa. Suunnitteluohjelmissa on kyllä yleensä jokin suoraviivainen suuntaa antava laskentaominaisuus, mutta varsinainen lujuuslaskenta on erikseen. Sitten on olemassa insinööritoimistoja, jotka tekevät pelkkää lujuuslaskentaa ja/tai muuta samantyylistä 3D-simulointia (virtaus/lämpö, sähkömagnetismi, akustiikka)

Tässä siis puhun koneiden enkä rakennusten lujuuslaskennasta. Ensin mainittu on räätälöityä, jälkimmäinen on standardoitua.

Mitä lujuuslaskija tekee? Eikö noita voi laskea ihan vaan simulaatioilla ja näpyttelemällä numeroita laskuriin?
Voi. Mutta jos ei teoriaa ymmärrä, niin tyypillisesti laskenta kaatuu johonkin mystisen kuuloiseen numeeriseen ongelmaan. Tai menee läpi, mutta tulokset ovat epäfysikaalisia. Tai menee läpi ja tulokset kuulostavat järkeviltä, mutta ovat silti väärin.

Lisäksi usein pitää tehdä idealisointeja, jollei halua, että kone raksuttaa viikon tunnin sijaan. Ja jos idealisoi kyseiseen ongelmaan sopimattomalla tavalla, niin taas ollaan metsässä.

Lisäksi kuormitukset/reunaehdot saattavat olla monimutkaiset ja laskentaprosessi moniosainen. Tähän saattaa liittyä esim. ohjelmointia, signaalinkäsittelyä ja yleistä matemaattista pyörittelyä (differentiaali-/integraalilaskentaa, kompleksilukuja, vektoreita, matriiseja, tensoreita). Sama homma, jos tarvitsee jälkikäsitellä tuloksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.

"Päällikkö" titteli ja käytännössä hoidan:
Noin 6hlö tiimin esimies + välillä vähän muidenkin osastojen kaitsemista.
Henkilöstönhallinta + rekryt
Ostot
Myynti ( Sen mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii )
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta
Tulosyksikön vastuullinen ja raportointi ylimmälle johdolle.
+ Paljon erinäistä pienempää sälää mitä tällaisessa noin 40-50mil liikevaihdon puljussa tulee hoidettavaksi kun "kaikki tekee kaikkea".
Työaika teoriassa 5pvä / vko 8h / pvä, mutta todellisuudessa usein 6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa ja aika usein vapaalla ollessa hoidetaan jotakin työasioita ainakin jonkin verran. Lomia tulee pidettyä muutama viikko vuodessa, muuten yleensä omat hommat kasaantuu liiaksi ja suurempaa stressiä aiheuttaa lomailu kuin töissä olo.

Toistaiseksi hommat ihan OK kun ala kiinnostaa, porukka on hyvä ja työtehtävät pääosin mielenkiintoisia ts. päivät menevät todella nopeasti, mutta tahti tuntuu vuosi vuodelta kiihtyvän, tehtäviä tulevan aina enemmän ja hiukan turhauttavaa on kun samassa ajassa pitäisi aina vaan tehdä enemmän ja enemmän. Tykkäisin mieluummin paneutua asioihin ja hoitaa ne kunnolla, kun kokonaisuudet on välillä ainakin minulle aika vaativia ja aikaavieviä, lisäksi riskit on kuitenkin kymmeniä tuhansia mikäli jotain pikkuasioitakin möhlii. Tilanne on kuitenkin se että aika usein on hoidettava asiat "vasemmalla kädellä" vain nopeasti pöydältä pois kun ei yksinkertaisesti pysty kaikkea tekemään samaan aikaan.

Millä rahalla itse tekisit tällaista hommaa?
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.

"Päällikkö" titteli ja käytännössä hoidan:
Noin 6hlö tiimin esimies + välillä vähän muidenkin osastojen kaitsemista.
Henkilöstönhallinta + rekryt
Ostot
Myynti ( Sen mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii )
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta
Tulosyksikön vastuullinen ja raportointi ylimmälle johdolle.
+ Paljon erinäistä pienempää sälää mitä tällaisessa noin 40-50mil liikevaihdon puljussa tulee hoidettavaksi kun "kaikki tekee kaikkea".
Työaika teoriassa 5pvä / vko 8h / pvä, mutta todellisuudessa usein 6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa ja aika usein vapaalla ollessa hoidetaan jotakin työasioita ainakin jonkin verran. Lomia tulee pidettyä muutama viikko vuodessa, muuten yleensä omat hommat kasaantuu liiaksi ja suurempaa stressiä aiheuttaa lomailu kuin töissä olo.

Toistaiseksi hommat ihan OK kun ala kiinnostaa, porukka on hyvä ja työtehtävät pääosin mielenkiintoisia ts. päivät menevät todella nopeasti, mutta tahti tuntuu vuosi vuodelta kiihtyvän, tehtäviä tulevan aina enemmän ja hiukan turhauttavaa on kun samassa ajassa pitäisi aina vaan tehdä enemmän ja enemmän. Tykkäisin mieluummin paneutua asioihin ja hoitaa ne kunnolla, kun kokonaisuudet on välillä ainakin minulle aika vaativia ja aikaavieviä, lisäksi riskit on kuitenkin kymmeniä tuhansia mikäli jotain pikkuasioitakin möhlii. Tilanne on kuitenkin se että aika usein on hoidettava asiat "vasemmalla kädellä" vain nopeasti pöydältä pois kun ei yksinkertaisesti pysty kaikkea tekemään samaan aikaan.

Millä rahalla itse tekisit tällaista hommaa?
Listalla on niin paljon vastuita että voisi olla hyvä avata että mitä nämä ovat? Jotain haastavampia veroasioita vai joku kuukausittain alv-laskelma? Markkinointa facebook-sivujen päivitystä? Ym.

Mutulla sanoisin että palkka tollaisella päällikkötasolla voisi olla noin 6000 euroa. Työaika vaikuttaa nihkeältä millä voisi perustella kovempaa palkkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Käytännössä eri kokonaisuuksien veroseuraamusten arviointia, veroilmoitusten tekoa, selvityspyyntöihin vastaamista etc.
Markkinoinnissa lähinnä pitäisi suunnitella eri kamppiksia, niiden kommunikointia asiakaskenttään, miettiä google markkinointia ja sen hyödyntämistä ja käytännössä luoda "punainen lanka" jonka ympärille markkinointi vuositasolla tulee. Markkinointiin on sitten varsinaisten materiaalien tekoon kyllä apuja, eli ei tarvitse sentään itse kaikkea kuvaamisesta asti tehdä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Kysymykseen että millä hinnalla itse noita tekisin, niin pitäisi olla varmaan yli 10 000€. Ei nimittäin hirveästi kiinnosta tuollainen 8-22 päivystysvelvollisuus, eihän siinä voi vapaa-ajalla yhtään rentoutua. En tiedä mikä sopimus tuohon velvoittaa mutta kai siitä päivystysajasta maksetaan palkkio? vai onko tuo sellainen itse määritelty "velvollisuus", eli kuvitellaan että firma kaatuu heti jos et reagoi asioihin heti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Ei firma siihen kaadu, mutta käytännössä tässä hommassa oletusarvo on että olet tavoitettavissa aina ja kaikkialla mikäli tilanne sitä vaatii. Välillähän "vapaapäivinä" ei puhelin soi välttämättä kertaakaan, joskus taas saattaa vartin välein tulla jotain kysymystä tai muuta tilannetta mikä vaatii reagointia.

En ole sellaisessa ammatissa ollutkaan jossa työt jää työmaalle ja työpuhelin menee kiinni klo 18:00 joten vaikea verrata kuinka stressaavana tuon koen, en sitä oikeastaan ole vuosiin edes ajatellut vaan se on ollut ihan normaalia.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Ei firma siihen kaadu, mutta käytännössä tässä hommassa oletusarvo on että olet tavoitettavissa aina ja kaikkialla mikäli tilanne sitä vaatii. Välillähän "vapaapäivinä" ei puhelin soi välttämättä kertaakaan, joskus taas saattaa vartin välein tulla jotain kysymystä tai muuta tilannetta mikä vaatii reagointia.

En ole sellaisessa ammatissa ollutkaan jossa työt jää työmaalle ja työpuhelin menee kiinni klo 18:00 joten vaikea verrata kuinka stressaavana tuon koen, en sitä oikeastaan ole vuosiin edes ajatellut vaan se on ollut ihan normaalia.
Ei tuo kyllä normaalia ole, ellei sitten pankkitilille tule joka kuukausi kunnon korvausta. En nyt ole ihan varma edes siitä miten laillista tuollainen vapaa-ajalla soittelu työasioissa on, ellei ole erikseen jotain johtajasopimusta. Herää kyllä kysymys että miten päin persettä siellä firmassa on asiat hoidettu jos iltaa myöten pitää vartin välein selvitellä jotain. Tietysti firmalle ihan kiva että joku tekee noita hommia harrastusmielessä niin ei tarvitse palkata lisää tekijöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Sanottakoon että kyllä se työnteko painottuu välille 8-18, harvoin iltaisin mitään erityistä on, ehkä joitain kertoja vuodessa mutta mahdollisuus siihenkin on joten tavoitettavissa on kyllä oltava.
Sopparihan on tavallaan sellainen että hoida asiat milloin hoidat ja miten hoidat, kunhan ne hoituvat :D
Ei minun fyysistä läsnäoloa paikalla kukaan kyttää ja pääasiassa pidän vapaata silloin kun pidän ja lomailen silloin kun lomailen, on hommassa paljon hyviäkin puolia, mutta kyllähän tämä rooli tavallaan vaatii yrittäjähenkisyyttä koska mitään 9-5 hommaa tämä ei ole. Tällä hetkellä vuositulot on bruttona luokkaa 60te, kunhan mietin että olisikohan tässä rahkeita kysellä vähän enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
8-9t€ pohja + bonukset tuosta pitäisi saada. >120t / vuosi
Joku tuollainen itsekin miettisin että pitäisi vähintään olla, että edes miettisin asiaa ja siltikin en tiedä ottaisinko työtä vastaan. Mieluummin stressitön 37h/viikko 5ke palkalla kuin stressiduuni päivystyksellä +45h/viikko 10ke palkalla. Rahaa ehtii tekemään lähes elämän loppuun asti, mutta menetettyä aikaa ei saa ikinä takaisin ja omaa terveyttä en sen takia uhraisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Joo, kyllähän sitä rehellisesti sanottuna on siinä määrin alkaneet kilometrit painaa että kun on alalla 15-vuotta ollut, niin väkisinkin tässä iässä alkaa välillä miettiä että saisikohan saman rahan vähän vähemmälläkin työn teolla ja stressillä.
Iän karttuessa kummasti alkaa vaakakuppi kääntyä siihen että mielellään sitä välillä olisi rauhassa kotona puuhastelemassa eikä lisääntyvä raha enää lisää "onnea" kun ei mitään kalliita harrastuksia ole, enkä koe tarvetta keulia hankkimalla jotain statussymboleita. Syy miksi en ole palkkakeskustelua käynyt nyt viimeaikoina vastuiden radikaalisti lisääntyessä on se, että työt edelleen kiinnostaa ja työmaalle on pääsääntöisesti kiva mennä. Näin kirjoitettuna tuntuu itsestäkin ehkä hiukan hölmöltä että miksi en ole tätä nostanut esille vaan mennyt "sumussa" eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
En usko että se tuon firman kulttuurissa onnistuu. Tuon olen tehnyt useampi vuosi takaperin ja se kesti muutaman vuoden, kunnes taas niitä vastuualueita alkaa kerääntymään. Oikeastaan ainoita huonoja puolia koko työmaassa on se, että kun joku lähtee pois, kuvitellaan että hänen vastuualueet voidaan ripotella muulle henkilökunnalle ottamatta siihen hommaan tilalle ketään. Tuolloin sitten tulee aina se loputon kierre että vasta kun joku katkeaa totaalisesti, niin mietitään että olisiko kuitenkin ollut hyvä helpottaa hommia. Moni kova tekijä on lähtenyt sen takia että vasta jälkeen päin on tajuttu kuinka paljon hommia heillä on ollutkaan.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
En usko että se tuon firman kulttuurissa onnistuu. Tuon olen tehnyt useampi vuosi takaperin ja se kesti muutaman vuoden, kunnes taas niitä vastuualueita alkaa kerääntymään. Oikeastaan ainoita huonoja puolia koko työmaassa on se, että kun joku lähtee pois, kuvitellaan että hänen vastuualueet voidaan ripotella muulle henkilökunnalle ottamatta siihen hommaan tilalle ketään. Tuolloin sitten tulee aina se loputon kierre että vasta kun joku katkeaa totaalisesti, niin mietitään että olisiko kuitenkin ollut hyvä helpottaa hommia. Moni kova tekijä on lähtenyt sen takia että vasta jälkeen päin on tajuttu kuinka paljon hommia heillä on ollutkaan.
Kuulostaa valitettavan tutulta myös omalla alalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
8-9t€ pohja + bonukset tuosta pitäisi saada. >120t / vuosi
No juu. Jos vertaa omaan duuniin josta tulee nyt tuo 60t€ ja työ on sen 7.5h/pvä eikä yhtään enempää ja hommia murto-osa tuosta listatusta, vaikkakin ihan eri ala. Ja uusi työ 77t€ bonuksineen kesäkuun alusta. Munkin mielestä tuonne vähintään 100t€ tasolle tuolla työmäärällä pitäisi päästä.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta en minä nyt ihan 8-22 kuitenkaan käytännössä töitä tee, vaikka tavoitettavissa olisinkin.
Monissa työehtosopimuksissa päivystämisestä maksetaan 50% palkkaa, eli sun tapauksessa se olisi 6*14h/2=42h laskennallisesti per viikko. Ja tämä siis jo siinä tapauksessa että et tuntiakaan varsinaisia töitä tekisi, vaan ainoastaan odottelisit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Kun mulla tossa nyt työoaikka vaihtuu ja tulot nousee ja tulee vapa autoetu, niin lasketaanko tuota autoa tuloihin kun lasketaan esim. lapsen päivähoitomaksun määrää? kait se kuitenkin on vain se rahapalkan määrä?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Kun mulla tossa nyt työoaikka vaihtuu ja tulot nousee ja tulee vapa autoetu, niin lasketaanko tuota autoa tuloihin kun lasketaan esim. lapsen päivähoitomaksun määrää? kait se kuitenkin on vain se rahapalkan määrä?
Kyllä ne verotettavat tulot taitaa olla kriteeri. Mutta eikös päivähoitomaksut ole aika helposti tapissa muutenkin?
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Monissa työehtosopimuksissa päivystämisestä maksetaan 50% palkkaa, eli sun tapauksessa se olisi 6*14h/2=42h laskennallisesti per viikko. Ja tämä siis jo siinä tapauksessa että et tuntiakaan varsinaisia töitä tekisi, vaan ainoastaan odottelisit.
Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Kyllä ne verotettavat tulot taitaa olla kriteeri. Mutta eikös päivähoitomaksut ole aika helposti tapissa muutenkin?
Jos pelkällä rahapalkalla laskis, niin ei ihan tapissa oltais, mutta kyllähän tuo tappiin menee kun bonuksien ja auton jälkeen verotettava tulo melkein 90t€.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.
Tuohan on aika paljon alasidonnaista. On semmoisia tekijöitä, jotka täytyy olla saatavilla 24/7, mutta käytännössä tarve konkretisoituu vain satunnaisesti. Tällöin on ihan järkevää, että on joku porukka mikä saapuu tarvittaessa töihin, mutta ei pyörittele siellä peukaloitaan ihan muuten vaan. Päivystyksillä sitten saadaan turvattua, että joku on myös lauantai-iltana tai juhannusaattona selvinpäin ja valmiina tulemaan, jos tarvetta on.

Jos esim. kiinteistöhuoltajan, tehtaan kunnossapitoasentajan tai leikkaussalitiimin käyttöaste päivystysaikana on 3 % ja tämmöisen resurssin olemassaolo kuitenkin todettu välttämättömäksi niin päivystys on ihan järkevä tapa turvata toiminta. Jos noita keikkoja on riittävän harvoin niin luultavasti myös työntekijä tykkää päivystellä. Sitten, kun toimintaa alkaa olla parin tunnin väleinkin niin se on aika kuormittavaa ja luultavasti järkevämpi toteuttaa sillä, että joku on oikeasti töissä 24/7.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Tää on hassu kun itse en ole ikinä ollut työehtosopimusten alaisissa töissä. Töitä on tehty kun on tarvinnut niin jotenkin kuulostaa kaukaiselta tällaiset päivystyslisät.
Mä en olisi kyllä aiemmin työhistoriassa suostunut tekemään päivystystä ilman että siitä saa rahallista korvausta. Käytännössä koko päivystysjakson ajan oli vapaa-aika enemmän tai vähemmän kotona istumista, kun piti puolessa tunnissa soitosta olla jo koneella. Tuolloin toki se saatu rahallinen korvaus maistui, nykyään en ehkä enää lähtisi samaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Mitä pitäisitte sopivana palkkauksena tällaisessa hommassa. Olen miettinyt olenko palkkakuopassa, mutta vaikea verrata kun aika harva työnkuva on ihan samanlainen. Koulutus AMK BBA.

"Päällikkö" titteli ja käytännössä hoidan:
Noin 6hlö tiimin esimies + välillä vähän muidenkin osastojen kaitsemista.
Henkilöstönhallinta + rekryt
Ostot
Myynti ( Sen mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii )
Verotus osittain
Markkinointi osittain
Reklamaatiot + vastineet
Logistiikan hallinta
Tulosyksikön vastuullinen ja raportointi ylimmälle johdolle.
+ Paljon erinäistä pienempää sälää mitä tällaisessa noin 40-50mil liikevaihdon puljussa tulee hoidettavaksi kun "kaikki tekee kaikkea".
Työaika teoriassa 5pvä / vko 8h / pvä, mutta todellisuudessa usein 6pvä työviikko, 8-22 oltava puhelin/läppäri valmiudessa ja aika usein vapaalla ollessa hoidetaan jotakin työasioita ainakin jonkin verran. Lomia tulee pidettyä muutama viikko vuodessa, muuten yleensä omat hommat kasaantuu liiaksi ja suurempaa stressiä aiheuttaa lomailu kuin töissä olo.

Toistaiseksi hommat ihan OK kun ala kiinnostaa, porukka on hyvä ja työtehtävät pääosin mielenkiintoisia ts. päivät menevät todella nopeasti, mutta tahti tuntuu vuosi vuodelta kiihtyvän, tehtäviä tulevan aina enemmän ja hiukan turhauttavaa on kun samassa ajassa pitäisi aina vaan tehdä enemmän ja enemmän. Tykkäisin mieluummin paneutua asioihin ja hoitaa ne kunnolla, kun kokonaisuudet on välillä ainakin minulle aika vaativia ja aikaavieviä, lisäksi riskit on kuitenkin kymmeniä tuhansia mikäli jotain pikkuasioitakin möhlii. Tilanne on kuitenkin se että aika usein on hoidettava asiat "vasemmalla kädellä" vain nopeasti pöydältä pois kun ei yksinkertaisesti pysty kaikkea tekemään samaan aikaan.

Millä rahalla itse tekisit tällaista hommaa?
Kuulostaa vähän entisen esimiehen hommilta. Kaikki kasaantui pikkuhiljaa yhdelle henkilölle, kun ympäriltä irtisanottiin porukkaa ja osa irtisanoutui. Esimies sitten irtisanoutui, kun ei vuorokaudessa riitä tunnit kaiken tekemiseen. Tuskin olisi jäänyt taloon ihan sama minkälaista palkankorotusta olisivat tarjonneet, kun uusien ihmisten palkkaaminen ei sopinut.

Hänen toimensa korvattiin kolmella ihmisellä jälkikäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Juu no niinhän siinä varmasti helposti käy että pitkään hommissa ollut hoitaa monenlaisia hommia jotka sujuvat vaivatta kun niistä on pidempi kokemus. Meikäläisenkin toimenkuva on sellainen, että tuskin nyt ihan heti löytyy toista kaveria joka täsmälleen samat asiat osaisi. Puhelimen ja tietokoneen päässä monet asiat on sellaisia että hoituvat muutamassa kymmenessä minuutissa, mutta kyllähän se tietysti jonkin verran kuormittaa jos on vaikka 3h fillarireissulla ja joku homma tulee "käsiin" tunnin päästä lähdöstä. Ihmispsykologia kun on sellainen että väkisinkin ne ajatukset sitten kääntyvät siihen seuraavaan hommaan ja tavallaan rentoutuminen loppuu siihen pisteeseen.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
En usko että se tuon firman kulttuurissa onnistuu. Tuon olen tehnyt useampi vuosi takaperin ja se kesti muutaman vuoden, kunnes taas niitä vastuualueita alkaa kerääntymään. Oikeastaan ainoita huonoja puolia koko työmaassa on se, että kun joku lähtee pois, kuvitellaan että hänen vastuualueet voidaan ripotella muulle henkilökunnalle ottamatta siihen hommaan tilalle ketään. Tuolloin sitten tulee aina se loputon kierre että vasta kun joku katkeaa totaalisesti, niin mietitään että olisiko kuitenkin ollut hyvä helpottaa hommia. Moni kova tekijä on lähtenyt sen takia että vasta jälkeen päin on tajuttu kuinka paljon hommia heillä on ollutkaan.
Lainasin nyt tästä, mutta kaikkii viesteihin liittyen. Palkkasi on joo merkittävästi liian matala. Mutta todelliset ongelmat tuntuu olevan sekä firman, että omassa, johtamisessa. Kuulostaa että teet todella paljon asioita itse, joita pitäisi lykätä tiimiläisille. Firman johto taas taitaa ajatella että kaikki on aina tärkeää ja kiireellistä. Sivusta huutelisin että tee seuraavat asiat: pyydä kunnolla lisää palkkaa, hommaa ainakin yksi lisähenkilö tiimiin (jos ei onnistu niin kysy mitä jätetään tekemättä), delegoi enemmän niille tiimiläisille, lopeta viikonloppuisin vastaaminen ja työt kokonaan, pidä lomaa kunnolla (eikö muu johto pidä?) ja rajoita viikkotyöaika 50h tasolle, vaikkapa 9-18 ja sitten illalla tarvittaessa vastaat jos tulee jotain/kurkkaat viestit nopsaan.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Pakko kysyä, että mikä se sun varsinainen toimenkuva noista siis on? Tuota listaa kun lukee; logistiikkaa, verohommia, markkinointia, takuujuttuja yms. niin aika jokapaikanhöylä-fiilis tuosta välittyy.

Jonkinlainen rajanveto/piirto olisi ehkä paikallaan, joku toinen ehkä tekemään organisoidusti jokin järkevästi koostettu osa noista jutuista?

Komppaan kyllä muita tässä, että vähintään 10-12k/kk pitäis lyödä pöytään että tuommoista lähtisi tekemään. Kuitenkin sen 70-80k/v saa perus 7.5h/pvä effortillakin, saa tehdä milloin ja mistä haluaa ja tehokasta työaikaa on vain osa.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
353
Juu no niinhän siinä varmasti helposti käy että pitkään hommissa ollut hoitaa monenlaisia hommia jotka sujuvat vaivatta kun niistä on pidempi kokemus. Meikäläisenkin toimenkuva on sellainen, että tuskin nyt ihan heti löytyy toista kaveria joka täsmälleen samat asiat osaisi. Puhelimen ja tietokoneen päässä monet asiat on sellaisia että hoituvat muutamassa kymmenessä minuutissa, mutta kyllähän se tietysti jonkin verran kuormittaa jos on vaikka 3h fillarireissulla ja joku homma tulee "käsiin" tunnin päästä lähdöstä. Ihmispsykologia kun on sellainen että väkisinkin ne ajatukset sitten kääntyvät siihen seuraavaan hommaan ja tavallaan rentoutuminen loppuu siihen pisteeseen.
Kuulostaa tuo sinun toimenkuvasi osuvan lähelle omaa, 60ke brutto ja kulukorvauksina nostettu palkka siihen 100ke vuodessa kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet.
Tavoitettavissa ma-pe 6-22 ja sunnuntai- iltaisin.
Toki työ itsellä on mielenkiintoinen ja ala muutenkin sellainen että se on enemmän elämäntapa kuin työ, reissuhommaa ja enemmän tulee oltua työporukan kanssa tekemisissä kuin kotiväen.

Itse ollut tyytyväinen nykyiseen palkkaukseen vrt. Muutaman vuoden takaiseen kun tein samoja hommia yrittäjänä, tuntuu että nyt on huomattavasti enemmän vapaa-aikaa.
Oma esimies on antanut vapaat kädet toteuttaa työ miten parhaaksi näen, lomat ja vapaat järjestelen itse sopiviin ajankohtiin yms.
Hyvänä merkkinä pidän sitä että oma esimies on kuukausittaisen palaverin lisäksi viimeisen 2 vuoden aikana soittanut vain kahdesti kysyäkseen jotain :D
Ja tosiaan ammattikoulupohjalta on tähän ponnistettu, opiskelu ei silloin parikymppisenä maittanut.. Nyt kun miettii niin varmasti olisi vähemmällä päässyt
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Kuulostaa tuo sinun toimenkuvasi osuvan lähelle omaa, 60ke brutto ja kulukorvauksina nostettu palkka siihen 100ke vuodessa kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet.
Mites tää toimii? Eikö kulukorvaukset ole työssä tulleista kuluista verottomia korvauksia?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
353
kulukorvauksina nostettu palkka, kun ei firman palkkaraamit muuten sopineet. = veronkiertoa vai mitä tuo tarkoittaa ?
Lähinnä meinaa vuosittaisen km rajan poistoa ja saa omalla autolla ajella nuo runsaat työajot, ilman että kioski tarjoaa omaa autoaan.
Ja työhönottopaikat valitaan niin että voi päivärahat maksaa

E: unohtui tuosta mainita että n. 8ke vuodessa tulee oman firman laskutuksena työnantajalta, erilaisia palkkioita vastuutehtävistä
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
470
Lainasin hienoa pohjaa ja hyppään palkkajunaan mukaan ilmoittamalla omat tuloni.

Tutkinto: Sairaanhoitaja
Työkokemus: ~2 vuotta
Tehtävä: Yliopistosairaalan valvontaosasto
Palkka: ~49 000e/v (brutto)

Koen palkkatason ihan kohtuulliseksi. Sisältää toki paljon pyhätunteja ja 3-vuorotyötä. Palkkataso tulee tuosta jonkun verran vielä nousemaan ensi vuonna tehtävänkuvan muuttuessa teho-osaston hoitajan kuvaan.
Vertaanpas elämääni 5 vuotta taaksepäin.

Tutkinto edelleen sama mutta työ vaihtunut IT-puolelle. Nimike sovellusasiantuntija, mutta työnkuva kylläkin projektipäällikön hommia. Nykyään toimistoajat ma-pe 8-16 tai oikeastaan silloin voi työt tehdä kun huvittaa. Kuukausipalkka 5210e eli vuoden brutot bonareineen vajaan 70 000e.

Ei voi muuta sanoa kuin että onneks tuli lähdettyä sairaalamaailmasta hoitajan hommista helvettiin. Kokonaisvaltaisesti voin paljon paremmin ja palkkakin kehittynyt. Hoitoalalla palkkani ei olisi tuosta enää oikeastaan kehittynyt vaikka olisin ollut töissä vielä 40 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 228
Pakko kysyä, että mikä se sun varsinainen toimenkuva noista siis on? Tuota listaa kun lukee; logistiikkaa, verohommia, markkinointia, takuujuttuja yms. niin aika jokapaikanhöylä-fiilis tuosta välittyy.

Jonkinlainen rajanveto/piirto olisi ehkä paikallaan, joku toinen ehkä tekemään organisoidusti jokin järkevästi koostettu osa noista jutuista?

Komppaan kyllä muita tässä, että vähintään 10-12k/kk pitäis lyödä pöytään että tuommoista lähtisi tekemään. Kuitenkin sen 70-80k/v saa perus 7.5h/pvä effortillakin, saa tehdä milloin ja mistä haluaa ja tehokasta työaikaa on vain osa.
Kyllä se varsinainen toimenkuva on pääasiassa tuo esimiesrooli, eli tärkeimpänä pitää koneisto käynnissä että yksikkö tuo rahaa taloon. Muut sitten sellaista "vasemmalla kädellä" hoidettavaa, että kunhan sujuu eikä tule mitään hölmöiltyä niin homma ok.
Ongelma muille delegoinnissa on se, että omassa yksikössä käytänössä kaikki muut on provisiopalkattuja ja tästä johtuen muille delegointi on haastavaa. Vaikka periaatetasolla alaisilla intoa olisikin tehdä jotakin muutakin kuin sitä provisiopalkattua myyntityötä, niin kaikki muu jää toissijaiseksi listalla, kun se ei ansaintalogiikkaan vaikuta ja tekemisen laatu kärsii. Olisi varmaankin hyvä ajatus miettiä tietyille avainhenkilöille vaikkapa pohjapalkan nostoa sen varjolla että voisivat sitten tehdä myös muuta hommaa, mutta aiemmin tähän on ylempi johto suhtautunut aika nihkeästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 405
@taski Mitä tapahtuu jos ET vastaa puhelimeen normaalitoimistoaikojen ulkopuolella?
  • Ihmishenkiä / ihmisten terveys vaarantuu?
  • Infra (sähkö / vesi / liikenne / muu) katkeaa / vaarantuu?
  • Tuotantolaitoksen toiminta katkeaa / vaarantuu merkittävästi?
  • Asiakkaiden palvelut vaarantuu kriittisesti / katkeaa?
  • Oman yrityksen talous vaarantuu kriittisesti?
  • Toimintaa ulkomailla, joten puhelut tulevat siksi Suomen toimistoaikojen ulkouolella?
Noista lähes kaikkien pitäisi mennä jonkinlaisen service centerin kautta päivystäville asiantuntijoille tai päivystysnumeron kautta asiantuntijalle. Vasta sitten jos edellämainituille tulee eteen joku ongelma mitä eivät osaa ratkaista, heillä ei nappulat riitä asian eteenpäin viemiseen tai heitä ei jostain syystä tavoiteta, pitäisi esimiehen (sinun) puuttua tilanteeseen. Homma ei kuitenkaan voi olla niin, että olet ainoa esimies joka on backuppina. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään sellainen tilanne, missä myyjän retkut soittelee ja teettävät työnsä sinulla kun qvartaali quotat pitäisi täyttää ja saada omat bonukset.

Ymmärrän toki ettei omaa työtään voi tai kannanta tänne liikaa avata. Itse kun on tässä jo 19 vuotta päivystellyt, niin ei tulisi mieleenkään tehdä niitä hommia omaan piikkiin tai jollain mitättömällä kokonaispalkalla.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
En haluaisi liikaa arvailla, mutta luultavasti pitkää päivää tekevät pomot ovat oppineet siihen että kun soittaa niin saa vastauksen ja saavat omia hommiaan eteenpäin. Vaikeaa laittaa tuollainen poikki mutta ihan oman jaksamisen kannalta tuo on syytä tehdä. Tuollainen juttu että lomat ahdistaa kun miettii mitä töitä on tekemättä viittaa vähän liikaa että paha burnout on tulossa, ja niistä toipuminen sitten kestääkin.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
470
Hyvä siirto ollut. Saitko tuota sote puolen osaamista hyödynnettyä IT-puolella ?
Kyllä sain hyödynnettyä sote-kokemustani vaikka en ehkä ihan suoraan omaa osaamisaluettani silti. Ensin aloin tekemään osittaista sairaalatyön ohella ensimmäisessä IT-firmassa. Sinne pääsin laittamalla vain avoimen hakemuksen vaikka ei edes paikkaa ollut heillä haussa. Kerroin omat taustani ja pyysin olemaan yhteyksissä jos kokevat tarvitsevansa minua. Sain paikan melko nopeasti. Sielä ollessani halusin työnkuvaan muutosta ja enemmän haastetta ja sattumoisin oikealla hetkellä nykyisen firman palveluksessa ollut headhunteri bongasi tilini Linkedinissä ja loppu on historiaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Kyllä sain hyödynnettyä sote-kokemustani vaikka en ehkä ihan suoraan omaa osaamisaluettani silti. Ensin aloin tekemään osittaista sairaalatyön ohella ensimmäisessä IT-firmassa. Sinne pääsin laittamalla vain avoimen hakemuksen vaikka ei edes paikkaa ollut heillä haussa. Kerroin omat taustani ja pyysin olemaan yhteyksissä jos kokevat tarvitsevansa minua. Sain paikan melko nopeasti. Sielä ollessani halusin työnkuvaan muutosta ja enemmän haastetta ja sattumoisin oikealla hetkellä nykyisen firman palveluksessa ollut headhunteri bongasi tilini Linkedinissä ja loppu on historiaa.
Olen itse ollut töissä potilastietojärjestelmiä kehittävässä firmassa ja vinkkinä kaikille hoitotyöhön kyllästynyille: nuo firman ihan oikeasti arvostavat substanssiosaamista. IT-hommat kyllä oppii ajan kanssa ja palkkakin ihan hyvä jos vaan jaksaa lähteä liikkeelle esim. helpdesk -> ohjelmistoasiantija -> pp / tuoteomistaja linjalla tai sitten esim. softatestaukseen suuntaan.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
470
Olen itse ollut töissä potilastietojärjestelmiä kehittävässä firmassa ja vinkkinä kaikille hoitotyöhön kyllästynyille: nuo firman ihan oikeasti arvostavat substanssiosaamista. IT-hommat kyllä oppii ajan kanssa ja palkkakin ihan hyvä jos vaan jaksaa lähteä liikkeelle esim. helpdesk -> ohjelmistoasiantija -> pp / tuoteomistaja linjalla tai sitten esim. softatestaukseen suuntaan.
Samat vinkit voin itse antaa. Lähdin käytännössä nollaosaamisella IT-hommien osalta ja nyt ymmärrän ohjelmistokehityksestä aika paljon. Jos mielenkiintoa ja substanssiosaamista löytyy niin ehdottomasti itseään markkinoimaan. Ainakin omalla kohdalla molemmat työnantajat ovat antaneet mahdollisuuden kehittyä ja ottaa vastuuta sen myötä lisää kun osaamista on tullut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 170
Viestejä
4 214 361
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
vembula

Hinta.fi

Ylös Bottom