Palkkakeskustelu

Lisänneet tuon Foodoran Epassin mukaan. Jotenkin kuvittelin, että ne lounasedut voisi vähentää Epassilta oman rahan lisäksi, mutta sieltä tuli xx lyhennys lisäksi. Palkasta.

Njoo, parempi etten mieti asiaa enempi.
Meillä pitää siirtää omaa rahaa sinne epassiin että voi tehdä ostoksia yli tuon lounas edun

2012, Mekaniikkasuunnittelija, 2300 €/kk
2013, 2500 €/kk
2014, 2900 €/kk
2015, 2900 €/kk
2016, Lujuuslaskija, 3200 €/kk
2017, 3200 €/kk
2018, 3800 €/kk
2019, Kehitysinsinööri, 4000 €/kk
2020, 4200 €/kk
2021, 4400 €/kk
2022, Tuotepäällikkö, 5200 €/kk

Firma on vaihtunut aina kun titteli on vaihtunut.

Kysellään näin viikon alkajaisiksi, minkälaisia palkkoja muut vastavalmistuneet tradenomit ovat saaneet ja millaisia hommia olette tehneet valmistumisen jälkeen? 10 vuotta asiakaspalvelu- ja myyntihommissa niin rivimyyjänä kuin esimiehenäkin olleena lähdin opiskelemaan 2019 ja paperit pitäisi saada kouraan nyt syksyn aikana. Opiskeluissa pääpaino ollut myynnin ja johtamisen kursseissa. Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Exällä taisi olla palkka jotain 2600€/kk luokkaa vastavalmistuneena tradenomina pk-seudulla. Työnkuvasta en osaa tarkemmin sanoa, mutta perus toimistotyötä yrityksille tavaraa leasaavassa yrityksessä.

Itekki voisin pienen listauksen tehdä kuukausipalkkaisista töistä, kaikki liittyy auto- ja konealaaan.
2018: Kenttämekaanikko 2650e/kk (Raskaskoneet)

2020: Huoltoneuvoja: 2500e/kk (Hlö-autopuoli)
2021: Hallityönjohtaja, (yleiskorotus) 2550e/kk (Hlö-autopuoli)
Molemmissa kk bonukset max 300e.

Työnantajan vaihto. (Raskaskoneet)
2022: Varaosamyyjä 2856e/kk -> Työnjohtaja 3300e/kk

Tästä on hyvä tähtäillä eteenpäin. Ammattikoulu käytynä ja ikää 27v.

2012, Mekaniikkasuunnittelija, 2300 €/kk
2013, 2500 €/kk
2014, 2900 €/kk
2015, 2900 €/kk
2016, Lujuuslaskija, 3200 €/kk
2017, 3200 €/kk
2018, 3800 €/kk
2019, Kehitysinsinööri, 4000 €/kk
2020, 4200 €/kk
2021, 4400 €/kk
2022, Tuotepäällikkö, 5200 €/kk

Firma on vaihtunut aina kun titteli on vaihtunut.
Oletko opiskellut tuossa välissä vai oletko ollut DI alkujaan jo?
Mietin vaan suunnittelijasta lujuuslaskijaksi vaihtoa.

Oletko opiskellut tuossa välissä vai oletko ollut DI alkujaan jo?
Mietin vaan suunnittelijasta lujuuslaskijaksi vaihtoa.
Tuli sitä lujuuslaskentaa opeteltua vanhempien kollegoiden opastuksella jo suunnittelijan aikoina, mutta DI paperit sain myöhemmin.

Edit. Ja on niitä lujuuslaskijoita ihan AMK pohjaltakin. Itse tunnen useita ja jotkut jopa ihan päteviä.

Viimeksi muokattu:
Tuli sitä lujuuslaskentaa opeteltua vanhempien kollegoiden opastuksella jo suunnittelijan aikoina, mutta DI paperit sain myöhemmin.

Edit. Ja on niitä lujuuslaskijoita ihan AMK pohjaltakin. Itse tunnen useita ja jotkut jopa ihan päteviä.
Nojoo onhan niitä, mutta paljon riippuu mitä lasketaan ja millä tavalla. Valmiilla ohjelmalla jonkun tolpan/pilarin lujuuslaskentaa voi tehdä vaikka amis.
Mutta ketjun aiheeseen liittyen on kyllä surkeaa mitä mekaniikkapuolella maksetaan.
Olet kuitenkin saanut tehtyä hyvän urakehityksen, onnittelut siitä.

Mutta ketjun aiheeseen liittyen on kyllä surkeaa mitä mekaniikkapuolella maksetaan.
Erityisesti ottaen huomioon, että mekaaniset koneet on juuri se teknologian ala, missä suomalaiset yritykset ovat pääosin maailmalla pärjänneet. Media tosin maalailee Suomesta kuvaa IT-hubina.

Erityisesti ottaen huomioon, että mekaaniset koneet on juuri se teknologian ala, missä suomalaiset yritykset ovat pääosin maailmalla pärjänneet. Media tosin maalailee Suomesta kuvaa IT-hubina.
Toisaalta mekaniikkasuunnittelijoita "valmistuu" suhteessa varmasti eniten ammattikorkeakouluista ja se "perus massa" polkee kaikkien mekaniikkasuunnittelijoiden palkkaa alaspäin.
Rivikaverin työ on helppoa ja matala alle 3500euron (lähempänä 3000euroa) palkka on perusteltua, mutta joukosta on vaikea nostaa kättä pystyyn ja koittaa perustella miksi juuri sinulle sitten pitäisi maksaa parempaa palkkaa, ns mikä erottaa sinut muka muista suunnittelijoista.

Toisaalta mekaniikkasuunnittelijoita "valmistuu" suhteessa varmasti eniten ammattikorkeakouluista ja se "perus massa" polkee kaikkien mekaniikkasuunnittelijoiden palkkaa alaspäin.
Rivikaverin työ on helppoa ja matala alle 3500euron (lähempänä 3000euroa) palkka on perusteltua, mutta joukosta on vaikea nostaa kättä pystyyn ja koittaa perustella miksi juuri sinulle sitten pitäisi maksaa parempaa palkkaa, ns mikä erottaa sinut muka muista suunnittelijoista.
Mutta ei se matala (tai matalahko palkka) koske vain rivisuunnittelijoita vaan esimerkiksi myös DI-/tohtoritason vaativaa numeerista simulointia. Data Scientist pyörittelee "tensoreita" ja lujuuslaskija oikeita tensoreita, mutta jälkimmäisen palkka on yleensä merkittävästi pienempi.

Ehkä siinä painaa se, että mekaniikkapuolella voidaan "arvata", jos ei ole varaa tehdä asioita pitkän kaavan mukaan, kun taas softassa näin ei voi tehdä. Mekaniikkapuolella on esimerkiksi paljon pikkufirmoja, joilla ei ole juuri hajua, miten heidän omat tuotteensa noin niinkuin tieteen pohjalta toimivat. Varmaan jokainen softafirma ymmärtää tuotteensa. :D

Mutta ei se matala (tai matalahko palkka) koske vain rivisuunnittelijoita vaan esimerkiksi myös DI-/tohtoritason vaativaa numeerista simulointia. Data Scientist pyörittelee "tensoreita" ja lujuuslaskija oikeita tensoreita, mutta jälkimmäisen palkka on yleensä merkittävästi pienempi.

Ehkä siinä painaa se, että mekaniikkapuolella voidaan "arvata", jos ei ole varaa tehdä asioita pitkän kaavan mukaan, kun taas softassa näin ei voi tehdä. Mekaniikkapuolella on esimerkiksi paljon pikkufirmoja, joilla ei ole juuri hajua, miten heidän omat tuotteensa noin niinkuin tieteen pohjalta toimivat. Varmaan jokainen softafirma ymmärtää tuotteensa. :D
Se rivisuunnittelijoiden suuri massa polkee koko mekaniikkasuunnittelun palkkausta alaspäin. jos mekaniikkasuunnittelija saa 3000euroa, miksi lujuuslaskijan pitäisi saada 5000euroa -ajattelua.
Mekaniikkapuolella joo vedellään välillä vähän sinnepäin tyylillä. Tai sitten varmuuden vuoksi vähän överiksi. "rauta rauhottaa".
Eikai se softapuolella haittaa, jos ohjelma toimii joka toinen kerta vähän sinnepäin? :geek:

Kyllä - etenkin siihen nähden, mitkä ovat kulut kuukaudessa.. :beye:
No jaa, ostovoima voisi olla parempi. Mutta kyllä täällä herroiksi elelee kun katsoo maailman suurkaupunkien tilannetta. Ei olisi hääviä olla Lontoossa asuva perusinssi.

No jaa, ostovoima voisi olla parempi. Mutta kyllä täällä herroiksi elelee kun katsoo maailman suurkaupunkien tilannetta. Ei olisi hääviä olla Lontoossa asuva perusinssi.
Riippuu vähän ammattilasta. Jotkut menee sillä 40k£ vuodessa mutta sitten taas toiset saa kolminkertaista palkkaa tuohon nähden.

Oma kokemus on että britit lähinnä naureskelivat suomalaisten palkkatasolle kun tuopin ääressä vertailtiin. :beye:

Riippuu vähän ammattilasta. Jotkut menee sillä 40k£ vuodessa mutta sitten taas toiset saa kolminkertaista palkkaa tuohon nähden.

Oma kokemus on että britit lähinnä naureskelivat suomalaisten palkkatasolle kun tuopin ääressä vertailtiin. :beye:

Eipä tuo hirveesti korkeempi näyttäis olevan briteissäkään. ~60k puntaa top 10% tuloihin.

Eipä tuo hirveesti korkeempi näyttäis olevan briteissäkään. ~60k puntaa top 10% tuloihin.
Empiirinen kokemus oli +100k£ mutta ehkä tilastot kertoo paremmin. Tai sitten pistivät ihan huolella lapin lisää.

e. Ihan yksi ja sama sinänsä joten sovitaan että samat palkat. Enemmän korpeaa tuo ruoan hinnannousu jota ei palkankorotukset "ihan" kata.

5570€/kk riittää Suomessa siihen, että 90% palkansaajista tienaa sua vähemmän.

On kyllä vähän jopa surullista miten paskat palkat keskimäärin Suomessa on…
On aika paljon olennaisempaa tarkastella näitä lukemia ammattiryhmien sisällä kuin koko palkansaajien tasolla. Noin 43 % kokoaikaisista työskentelee tilaston perusteella ammattiluokkien 4...9 sisällä, eli suorittavassa työssä tai alemman vaativuustason toimihenkilötöissä. Vaikka kaikkien näiden palkka nousisi tonnilla kuussa, ei tuo ylimmän desiilin luku hievahtaisi yhtään mihinkään.

Kaipa tämä palkkakeskusteluun menee.

<avautuminen>
Kollegani maassa x irtisanoi itsensä kesällä, 3kk irtisanomisaika loppui viime perjantaina ja niin kaveri läksi.
Kolmisen viikkoa sitten kyseinen maa alkoi jo panikoimaan että mitäs nyt tehdään kun uutta tyyppiä ei ole löytynyt. Kunnon hakuakaan korvaajalle eivät saaneet aikaseksi. Muutamaa hassua haastattelivat, jotka olivat kuulema nmukaan hinnoitelleet itsensä ulos tai olleet täysin epäkelpoja kyseiseen toimenkuvaan.

Noh, sitten jollain välähti että pyydetään mut hoitamaan oman maan lisäksi myös tuo kyseinen maa x vuodenvaihteeseen asti. Tehtävä identtinen tuon irtisanoutuneen kollegan kanssa. Työtehtävät sinänsä pysyisivät itsellä samana, mutta vastuu alue kasvaisi yli tuplaten. Vähintään joka toinen viikko olisi pitänyt paikalle matkatakin.
Päästiin sinänsä sopuun, että miten tuo voisi käytännössä edes jotenkin onnistua (itse olin suuresti skeptinen, että voiko tuo mitenkään onnistua kun omalla tontilla vielä isot projektit käynnissä loppuvuoden).
Muttavielä oli kompensaatio keskustelematta.
Viime viikolla vihdoin ja viimein oli aiheesta (kompensaatio) palaveri. En päässyt edes tarjoustani esittämään, kun tämä maan x vetäjä totesi kylmästi että hänen mielestä ei tarvitse kompensoida mitenkään, koska työtehtävät ovat samat.
Minäpä sitten totesin että eiköhän unohdeta koko asia, eli en suostu koko lisähommaa ottamaan vastaan kun sitä ei mitenkään kompensoitaisi.
Sen jälkeen tämä suhteellisen korkeassa asemassa oleva maan x vetäjä repi pelipöksynsä ja sain kuulla kuinka huono työntekijä olen, en ole tiimipeluri, en hoida työtehtäviäni kunnolla jne. jne. Ja vielä jopa uhkaus pöytään, että tällä on vakavia seurauksia mahdollisten tulevaisuuden kuvioiden suhteen :)

Ystävällisesti sanoin, että jokaisella saa olla mielipiteensä, oli se sitten hyvä tai ei. Tosin juuri toissa viikolla tämä oman maan vetäjä, joka myös esimieheni on, antoi kesästä hyvän palautteen kaikinpuolin :D

Tässä nyt hienoinen vitutus ollut vajaan viikon. Mukava koittaa motivaatiota hakea kun uhkaukset on korkeimmalta mahdollisesta tasolta heitetty pöytään.
Liekkö se vain paras olisi nöyrtyä, ja alkaa etsimään muita hommia...
Oma esimieheni vähän puun ja kuoren välissä, koska tämä maan x on myös hänen esimiehensä. Hän toki koitti sanoa et josko vain jatkaisin hommieni hoitamista tällä omalla tontilla niinkuin tähän asti, ainut vika vain että tuon maan x kanssa ollaan "naimisissa" joka tapauksessa.

Mitään "kiusaamiskeissiä" tms. tästä turha tehdä, sana sanaa vastaan, ja toisaalta vaikka saisinkin todistettua nuo uhkaukset niin ei tuo tulisi johtamaan käytännössä mihinkään.
</avautuminen>

Hankala tilanne. Olen nähnyt monen tyypin irtisanoutuvan (etsivän ensin uuden työn) vastaavassa tilanteessa koska ovat uskoneet ettei sen jälkeen ole kirkasta tulevaisuutta.

Mä olen saanut itse vastaavasta 30% korotuksen, mutta olin todella varovainen etten saanut ketään menettämään kasvojaan (ja vanhassa positiossa se 30% tuli päivystyksestä eli oli mahdollista perustella ettei mun talous kestä nettotulojen pudotusta).

PCB

<avautuminen>
Kollegani maassa x irtisanoi itsensä kesällä, 3kk irtisanomisaika loppui viime perjantaina ja niin kaveri läksi.
Kolmisen viikkoa sitten kyseinen maa alkoi jo panikoimaan että mitäs nyt tehdään kun uutta tyyppiä ei ole löytynyt. Kunnon hakuakaan korvaajalle eivät saaneet aikaseksi. Muutamaa hassua haastattelivat, jotka olivat kuulema nmukaan hinnoitelleet itsensä ulos tai olleet täysin epäkelpoja kyseiseen toimenkuvaan.

Noh, sitten jollain välähti että pyydetään mut hoitamaan oman maan lisäksi myös tuo kyseinen maa x vuodenvaihteeseen asti. Tehtävä identtinen tuon irtisanoutuneen kollegan kanssa. Työtehtävät sinänsä pysyisivät itsellä samana, mutta vastuu alue kasvaisi yli tuplaten. Vähintään joka toinen viikko olisi pitänyt paikalle matkatakin.
Päästiin sinänsä sopuun, että miten tuo voisi käytännössä edes jotenkin onnistua (itse olin suuresti skeptinen, että voiko tuo mitenkään onnistua kun omalla tontilla vielä isot projektit käynnissä loppuvuoden).
Viime viikolla vihdoin ja viimein oli aiheesta (kompensaatio) palaveri. En päässyt edes tarjoustani esittämään, kun tämä maan x vetäjä totesi kylmästi että hänen mielestä ei tarvitse kompensoida mitenkään, koska työtehtävät ovat samat.
Minäpä sitten totesin että eiköhän unohdeta koko asia, eli en suostu koko lisähommaa ottamaan vastaan kun sitä ei mitenkään kompensoitaisi.
Sen jälkeen tämä suhteellisen korkeassa asemassa oleva maan x vetäjä repi pelipöksynsä ja sain kuulla kuinka huono työntekijä olen, en ole tiimipeluri, en hoida työtehtäviäni kunnolla jne. jne. Ja vielä jopa uhkaus pöytään, että tällä on vakavia seurauksia mahdollisten tulevaisuuden kuvioiden suhteen :)

Ystävällisesti sanoin, että jokaisella saa olla mielipiteensä, oli se sitten hyvä tai ei. Tosin juuri toissa viikolla tämä oman maan vetäjä, joka myös esimieheni on, antoi kesästä hyvän palautteen kaikinpuolin :D

Tässä nyt hienoinen vitutus ollut vajaan viikon. Mukava koittaa motivaatiota hakea kun uhkaukset on korkeimmalta mahdollisesta tasolta heitetty pöytään.
Oma esimieheni vähän puun ja kuoren välissä, koska tämä maan x on myös hänen esimiehensä. Hän toki koitti sanoa et josko vain jatkaisin hommieni hoitamista tällä omalla tontilla niinkuin tähän asti, ainut vika vain että tuon maan x kanssa ollaan "naimisissa" joka tapauksessa.

Mitään "kiusaamiskeissiä" tms. tästä turha tehdä, sana sanaa vastaan, ja toisaalta vaikka saisinkin todistettua nuo uhkaukset niin ei tuo tulisi johtamaan käytännössä mihinkään.
</avautuminen>
Kuulostaapa reilulta meiningiltä. Valitettavan yleistä tällainen, ja kertoo kyseisten pomojen olevan täydellisen pihalla tehtävistään. Jos pitäisi arvata, niin samat henkilöt itkee, kuinka kova tekijäpula onkaan ja kun ei työntekijöitä työt kiinnosta. Oma esimiehesi on "puun ja kuoren välissä", mutta täysin munaton kusipää kun ei sinua tuossa puolusta. Väliporras on aina puun ja kuoren välissä, ihan aina. Uusia hommia etsimään, jos ei kyseinen meininki kiinnosta.

<avautuminen>

</avautuminen>
Tässä maan vetäjä x on huono johtaja, äärimmäinen huono, eikä osaa esihenkilötehtäviä. Perua varmasti ajalta kun on päässyt hyväveli kerholla eteenpäin uralla tai ollut hyvä työssään x ja sitten todettu että hänestä on siis ainesta johtamaan (ei ole) . Tuosta puuttuu täysin työntekijän kuuleminen, reflektointi, neuvottelut ja tilalle ja tilalle tullut "minä määrään" ja minä tiedän kokematon kaveri. Jos tuo lisää sun työmäärää niin siitä tulee maksaa korvaus. Voit toki nyk esihenkilösi kanssa keskutella, että jos ottaisit vastaan niin nimeää sinulle nyk projektit ja työt jotka voit siirtää priolistalle alimmaiseksi, koska sinulle tulee lisää töitä. Näiden aikataulut toki tulee viivästymään. Että kun pistää vihaksi ettei tajuta resurssoinnin merkitystä ja halutaan joku ilmaiseksi hommiin, ei helvetti.

Sen verta vielä, että minä olen ainoa henkilö tässä positiossa täällä suomessa. Ja niin oli kollegani myös tuolla maassa x.
Jos tästä itsekin liukenisi, niin todella kusessa olisivat.

Sekin vielä bonuksena, että olen ns. koronan jälkeisen uuden normiajan tehnyt 80% työviikkoa omasta tahdostani. Ja tuotakin toissa viikolla käsiteltiin esimieheni kanssa ja hänenkin mielestä hommat onnistuneet mallikkaasti. Toki välillä tarpeen mukaan tehnyt 100%, mutta lähtökohtaisesti tein 80% viikkoa.
Yhden projektin takia sovittu, että nyt lokakuusta vuodenvaihteeseen teen taas 100%. Ja tuo maan x vetäjä on vielä se, joka päättää että saanko jatkaa vuodenvaihteen jälkeen 80%.
Mitäpä veikkaatte että onnistuuko enäät? :D
Tällaisissa keisseissä meillä on firmassa "yksi yli yhden" päätös politiikka... Vittu.
Omalle esimiehelleni esitin pienen ukaasin, että nyt välittömästi selvittää että onko tuo 80% mahdollista vai ei. Se on itselleni aikasta suuri kriteeri, on muita hommia yhdelle päivälle viikkoon. Ja sen takia kiirehdin, että oikeasti voin alkaa muita kuvioita senkin takia suunnittelemaan.

Mä olen saanut itse vastaavasta 30% korotuksen, mutta olin todella varovainen etten saanut ketään menettämään kasvojaan (ja vanhassa positiossa se 30% tuli päivystyksestä eli oli mahdollista perustella ettei mun talous kestä nettotulojen pudotusta).
Itseasiassa aikalailla +30% omaan palkkaani olisi ollut mun ehdotuskin, jos sen nyt olisi edes päässyt esittämään. Tuokin oli aika monen kaverin mielestä liian vähän.

Kyllä alkaisin itse jo katselemaan muita töitä varmuuden vuoksi varsinkin jos tällä x-maan vetäjällä on noin iso vaikutusvalta omiin töihisi.

Nimittäin itse aikoinaan seurasin vierestä ku kolleega joutui samalla tavalla isomman pampun silmätikuksi vähän samanlaisilla perusteilla. Ihan kusista hommaahan se oli, kun kaikki urakehitys torpedoitiin ylhäältä käsin aivan täysin. Tämäkin paljastui vasta jonkin ajan kuluttua kun eräs toinen korkean aseman henkilö vähän valotti kaikkien valintojen perusteita.

Noh tästä meni 1kk ja kolleega vaihtoi kilpailijalle parempiin hommiin.

Sen verta vielä, että minä olen ainoa henkilö tässä positiossa täällä suomessa. Ja niin oli kollegani myös tuolla maassa x.
Jos tästä itsekin liukenisi, niin todella kusessa olisivat.

Sekin vielä bonuksena, että olen ns. koronan jälkeisen uuden normiajan tehnyt 80% työviikkoa omasta tahdostani. Ja tuotakin toissa viikolla käsiteltiin esimieheni kanssa ja hänenkin mielestä hommat onnistuneet mallikkaasti. Toki välillä tarpeen mukaan tehnyt 100%, mutta lähtökohtaisesti tein 80% viikkoa.
Yhden projektin takia sovittu, että nyt lokakuusta vuodenvaihteeseen teen taas 100%. Ja tuo maan x vetäjä on vielä se, joka päättää että saanko jatkaa vuodenvaihteen jälkeen 80%.
Mitäpä veikkaatte että onnistuuko enäät? :D
Tällaisissa keisseissä meillä on firmassa "yksi yli yhden" päätös politiikka... Vittu.
Omalle esimiehelleni esitin pienen ukaasin, että nyt välittömästi selvittää että onko tuo 80% mahdollista vai ei. Se on itselleni aikasta suuri kriteeri, on muita hommia yhdelle päivälle viikkoon. Ja sen takia kiirehdin, että oikeasti voin alkaa muita kuvioita senkin takia suunnittelemaan.
Jos olet valmis lähtemään niin voit käydä ikävän kaverin pomon juttusilla ja sanoa suoraan että tähän hintaan teet hyvää duunia tai sitten etsit muita töitä moikka. Riski on toki tuossakin mutta jos oma pomo tykkää susta ja teet hyvin niin voisi toimia.

mailmanin tilanne kuulostaa kyllä hyvin selkeältä eli uusi paikka hakuun samantien. Ei tuosta oikein ole paluuta normaaliin.

Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne ihan normaalin palkkakeskustelun yhteydessä. Muutama vuosi takaperin aloitin uudessa paikassa ja silloisen palkkaavan esihenkilön (mies) kanssa sovin, että keskustellaan sitten parin vuoden päästä uudestaan palkasta, kun olen päässyt hommissa kunnolla perille ja voidaan katsoa kuinka olen hommissa pärjännyt. No tässä välissä vaihtui esihenkilö (nainen) ja kävin sitten hänen kanssaan keskustelun. Olin hyvin valmistautunut keskusteluun perusteluineen ja perusteet korotukselle oli mielestäni hyvin olemassa. Työtehtävistäni olen selvinnyt omasta mielestä lähtökohdat huomioiden hyvin ja juuri tätä ennen tehty 360 arviointi myös todisti samaa, että 20 henkinen vastaajajoukko oli ollut selkeästi tyytyväinen työhöni. Erään pitkänlinjan "ylemmän kollegan" mielestä olen kuulemma ollut hänen mielestään paras vastaavassa roolissa toiminut henkilö kyseisessä firmassa.

No tämä esihenkilö ampui keskustelun suoriltaan alas ja perusteli, ettei tässä vaativuusluokassa voida maksaa yhtään enempää ja kuulemma saan jo nyt liikaa palkkaa. Ihmetteli kuinka olin edes saanut neuvoteltua näin hyvän palkan alunperinkään ja kuka esihenkilö oli sellaiseen suostunut. Perusteluissaan takertui väittelemään kuinka olin käyttänyt ajatuksissani sanaa "melko hyvin" ja hänen mielestään tämä sanavalinta ei tue korotusta. Hän ei edes ehdottanut, että olisi tullut mun korotuspyynnöstä edes vähän vastaan ja antanut pienemmän korotuksen kuin pyynti alunperin oli. Antoi lopuksi vielä ymmärtää, että ei ole muutenkaan mitään palkankorotuksia tiedossa tulevina vuosina, niin siinäpä on hyvät lähtökohdat yrittää löytää motivaatiota miksi tekisi yhtään enempää kuin on tarve. Kun korotuksia ei saa seuraavina vuosina vaikka tekisi mitä ja omat tavoitteet ei ole mitenkään sidoksissa vuosibonuksiin niin täytyy kyllä ihmetellä mikä oikein motivoisi omassa työssä.

Kaiken kukkuraksi tuntui, että tämä uusi esihenkilö oli koko keskustelun ajan vähän tuohtunut, että kehtasin edes pyytää korotusta. Mietin, että onkohan mulla korkeampi palkka kuin omalla pomolla ja tämähän ei varmaan hänelle sopinut...

mailmanin tilanne kuulostaa kyllä hyvin selkeältä eli uusi paikka hakuun samantien. Ei tuosta oikein ole paluuta normaaliin.

Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne ihan normaalin palkkakeskustelun yhteydessä. Muutama vuosi takaperin aloitin uudessa paikassa ja silloisen palkkaavan esihenkilön (mies) kanssa sovin, että keskustellaan sitten parin vuoden päästä uudestaan palkasta, kun olen päässyt hommissa kunnolla perille ja voidaan katsoa kuinka olen hommissa pärjännyt. No tässä välissä vaihtui esihenkilö (nainen) ja kävin sitten hänen kanssaan keskustelun. Olin hyvin valmistautunut keskusteluun perusteluineen ja perusteet korotukselle oli mielestäni hyvin olemassa. Työtehtävistäni olen selvinnyt omasta mielestä lähtökohdat huomioiden hyvin ja juuri tätä ennen tehty 360 arviointi myös todisti samaa, että 20 henkinen vastaajajoukko oli ollut selkeästi tyytyväinen työhöni. Erään pitkänlinjan "ylemmän kollegan" mielestä olen kuulemma ollut hänen mielestään paras vastaavassa roolissa toiminut henkilö kyseisessä firmassa.

No tämä esihenkilö ampui keskustelun suoriltaan alas ja perusteli, ettei tässä vaativuusluokassa voida maksaa yhtään enempää ja kuulemma saan jo nyt liikaa palkkaa. Ihmetteli kuinka olin edes saanut neuvoteltua näin hyvän palkan alunperinkään ja kuka esihenkilö oli sellaiseen suostunut. Perusteluissaan takertui väittelemään kuinka olin käyttänyt ajatuksissani sanaa "melko hyvin" ja hänen mielestään tämä sanavalinta ei tue korotusta. Hän ei edes ehdottanut, että olisi tullut mun korotuspyynnöstä edes vähän vastaan ja antanut pienemmän korotuksen kuin pyynti alunperin oli. Antoi lopuksi vielä ymmärtää, että ei ole muutenkaan mitään palkankorotuksia tiedossa tulevina vuosina, niin siinäpä on hyvät lähtökohdat yrittää löytää motivaatiota miksi tekisi yhtään enempää kuin on tarve. Kun korotuksia ei saa seuraavina vuosina vaikka tekisi mitä ja omat tavoitteet ei ole mitenkään sidoksissa vuosibonuksiin niin täytyy kyllä ihmetellä mikä oikein motivoisi omassa työssä.

Kaiken kukkuraksi tuntui, että tämä uusi esihenkilö oli koko keskustelun ajan vähän tuohtunut, että kehtasin edes pyytää korotusta. Mietin, että onkohan mulla korkeampi palkka kuin omalla pomolla ja tämähän ei varmaan hänelle sopinut...
Esitä kysymyksesi tälle esihenkilölle. Eli millä työnantaja motivoi parempaan suoritukseen, jos rahallinen palkitseminen on poissuljettu? Lyhyempi työviikko? Olisi mielenkiintoista kuulla vastaus :)

Mulla on aika usein ollut tommonen tilanne jossa edellinen esimies lupasi, että ”katsotaan tietyn ajan kuluttua” - ja tietysti sitten häippäsi. Kun kolmas uusi esimies totesi samaa oli pakko sanoa ettei se nyt vaan ole OK että pitkään samassa roolissa olevan henkilön palkankorotukset ovat sidottuja päättämättömiin esimiehiin (toimi).

Esitä kysymyksesi tälle esihenkilölle. Eli millä työnantaja motivoi parempaan suoritukseen, jos rahallinen palkitseminen on poissuljettu? Lyhyempi työviikko? Olisi mielenkiintoista kuulla vastaus :)
Joo, oli kyllä tarkoitus ottaa asia esille sopivan tilanteen tullen tai viimeistään seuraavassa kehityskeskustelussa. Täytyy nyt katsoa asiaa vähän laajemmin ja ainakin isommalla mielenkiinnolla kuunnella seuraavien head huntereiden tarjoukset. Ilmaisin kyllä tämän tälle esihenkilölle, että mun täytyy harkita muitakin vaihtoehtoja jatkossa, mutta se ei herättänyt mitään ajatuksia pomon korvissa.

Jos olet valmis lähtemään niin voit käydä ikävän kaverin pomon juttusilla ja sanoa suoraan että tähän hintaan teet hyvää duunia tai sitten etsit muita töitä moikka. Riski on toki tuossakin mutta jos oma pomo tykkää susta ja teet hyvin niin voisi toimia.
Tämän ikävän tyypin pomo on rapakon takana. En ole koskaan edes nähnyt, kerran tainnut suomessa käydä.

Mietin, että onkohan mulla korkeampi palkka kuin omalla pomolla ja tämähän ei varmaan hänelle sopinut...
Tuli tämä heti mieleen. Meni henkilökohtaiselle tasolle kun tajusi, että täällähän on alempana porukkaa isommalla palkalla ja hän sai puhuttua vain tälläisen palkan. Jotta tuli about henkilökohtaiseksi missioksi ettei nyt ainakaan enempää palkkaa tälle saa järjestää. Tekijöitä kuitenkin aina löytyy... ovi auki vaan niin siellä niitä on jonoksi asti :).

Katsooko nykyajan työnantajat pahalla koeajalla lähtemistä? Vajaa 3kk ollut uudessa pestissä ja vaikka ihan hyvin otettu vastaan niin homma ei ole oikein minua varten. Olis yksi toinen mahdollinen pesti kolmannella haastis kierroksella joka kiinnostaa paljon enemmän. Toki vähän ikävä fiilis sinänsä kun käyttivät kohtuupaljon aikaa perehdytykseeni ja valmistelevat jo isompia kehitystehtäviä minulle..mut ei kyllä fiilistä tai sellaista paloa ole työhön yhtään.

Poppamies

Que pasa, ese?
Katsooko nykyajan työnantajat pahalla koeajalla lähtemistä? Vajaa 3kk ollut uudessa pestissä ja vaikka ihan hyvin otettu vastaan niin homma ei ole oikein minua varten. Olis yksi toinen mahdollinen pesti kolmannella haastis kierroksella joka kiinnostaa paljon enemmän. Toki vähän ikävä fiilis sinänsä kun käyttivät kohtuupaljon aikaa perehdytykseeni ja valmistelevat jo isompia kehitystehtäviä minulle..mut ei kyllä fiilistä tai sellaista paloa ole työhön yhtään.
No kysynyt on sinänsä retorinen että ei sulla ole muita mahdollisuuksia. Kohteliaasti vain asia esille.

Koeaikahan on molempia osapuolia varten, joten ei lähtemisessä ole mitään pahaa. Pienempi vahinko tulee, jos siirtyy ajoissa pois kun työ ei tunnu omalta. Rehelliset perustelut tietysti työnantajalle irtisanoutumisen yhteydessä.

Juu ei kannata jäädä kärvistelemään säälistä. Nykyään koeajat muutenkin 6kk yleensä ja yritykset kyllä tietää riskit.

Kerran olen lähtenyt (tosin jo 10+ vuotta sitten) konsulttilafkasta koeajan vikana päivänä. Sen verran aikanaan jännitti, että jätin kamat edellisenä iltana pöydälle ja laitoin mailitse kotoa ilmoituksen :)

No ei siinä kaikki meni kivuttomasti, eikä jäänyt huonoja viboja.

Tuossa kesällä fuusioiduttiin toisen firman kanssa yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi ja nyt tässä huomannut että uusille kolleegoille maksetaan ihan rutosti huonompaa palkkaa mitä meillä vastaavasta työnkuvasta.

Meidätkin "siirrettiin" hierarkiassa tämän ns. naapurifirman osaston alle työskentelemään ja uudet esimiehet yms. Mielenkiintoista käydä tulevia palkankorotus-neuvotteluita, jos lähtökohtaisesti omaan jo kovemman palkan. Meinasin kyllä ystävällisesti painottaa että olen tässä neuvottelemassa omasta palkastani, en muiden jos alkaa vihjailuja muiden palkkatasosta.

Nyt tässä arvon, että pitäisikö minun paljastaa uusille kolleegoille omat tuloni. Olen kyllä kertonut heille, että meidän firmassa maksetaan parempaa palkkaa näistä tehtävistä. Saadaanko näillä vipuvartta muidenkin palkkojen nostamiseen ja tätä kautta omaani myös vai aiheuttaako vaan helvetinmoista närää uudessa työyhteisössä. Tosin olen tässä arponut, että jos esimiehellä on käytettävissä x-€ vuodessa palkankorotuksiin, niin hupenevatko nämä sitten kolleegoiden palkkoihin jos alkavat korjamaan yleistä palkkatasoa.

Lisätään tähän, että palkkani on ihan linjassaan täällä päin maksettavisssa korvauksissa mutta nostopainettakin olisi.

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
185 390
Jäsenet
60 516
Uusin jäsen
Miika.j

Hinta.fi

Ylös Bottom