Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
No näinhän se toki on kuten yllä muutama kirjoittaa. Mutta silti sanoisin, että joku 5-10% omaisuudesta, jonka kasvattamiseksi on tehty työtä on mielijohteesta kulutettuna enemmänkin hölmöä.
Ideahan on juuri että omaisuus jauhaa tuottoa passiivisesti, ilman että sen "kasvattamiseksi on tehty työtä". Omat sijoitustuotot ovat vuodelta 2020 585 000 euroa ja viime vuodelta 273 000 euroa. Noiden rahojen eteen en ole juuri raatanut, vain valinnut sijoituskohteet. Passiivisesti hankitun rahan tuhoaminen on ainakin itselleni henkisesti helpompaa kuin palkkatöistä saadun rahan. Siitä huolimatta jätän Porschet kauppaan :psmoke:
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.
 
insinööri vs tehtaan operaattori Suomessa:
2800~3500 eur/kk vs 2400~2800 + lisät eur/kk

insinööri vs tehtaan operaattori keski-eurooppa:
4000~5500 eur/kk vs 1800~2400 + lisät eur/kk

Todellisuudessa tilanne on vielä paljon huonompi Suomen hyvin jyrkän progressiivisen verotuksen vuoksi.

Jos tuossa vertailtaisiin nettopalkkoja, päädyttäisiin siihen, että insinööri ja operaattori tienaavat Suomessa käytännössä lähes saman palkan kun taas keski-Euroopassa nettopalkkojen ero olisi hyvin selkeä.

Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
 
Näin muutaman miljoonan sijoitusvarallisuuden omistavana asuntoni arvo on vajaat 300 000 euroa ja auton arvo ehkä 80 000 euroa. Noista kahdesta on velkaa enkä laske niitä lainkaan taseeseeni vaan ne ovat kulutustavaroita.

Minulla on nytkin 6-numeroinen summa "tilillä seisomassa" on ilman käyttökohdetta. En tosin aio rahoja kulutukseen kuten autoiluun laittaa vaan luultavasti sijoituksiin kun uusia mahdollisuuksia aukeaa. Halutessani voisin ostaa vaikka huomenna 200 000 euron Porschen eikä se juuri talouttani heiluttaisi. Kyseessä olisi kuitenkin alle 10% varallisuudesta ja tuollaisen hankinnan voisi helposti rahoittaa sijoitusten käteistuotoilla ja Superluotolla yhden prosentin korolla. Väitän että suurella osalla ihmisistä peltilehmän arvo on yli 10% taseesta, jos ostat esimerkiksi 50 000 euron auton pitäisi pitäisi omaisuutta olla puoli miljoonaa että se olisi suhteessa yhtä halpa kuin edellämainittu Porsche minulle.

Rikkaan ja varakkaan eroksi sanoisin että varakkaalla on yli 500 000 euroa netto-omaisuutta ja lähemmäs 100 000 euron vuosipalkka, rikas ei nosta palkkaa laisinkaan. Jottei menisi täysin aiheen sivuun niin tämän vuoden palkkatuloni ovat noin 150 000 euroa. Ensi vuoden jälkeen toivottavasti 0.
En mä tuota kiistä mutta jos kulutat mielijohteesta 100.000+ kerralla, tulosi onkin nopeasti menneet ja viime vuosi jo tappiolla. Tai sitten me ymmärretään mielijohde ihan eri tavalla. Ei se ole mikään kertaluonteinen tapahtuma tai se onkin oikeastaan alitajuisesti harkittu juttu että on löysää, jolla voisi jotain kivaa hankkia.

Tai sitten me puhutaan taas eri asteen rikkaista ja se aiemmin mainittu 2M omaisuus ei enää olekaan rikas.
 
Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
Vaikka sitä kautta se raha silti tapaa tulla, kunhan muistaa myös sijoittaa ja säästää.

Noissa yllä esitetyissä ei huomioitu lainkaan, että siinä se korkeampi oli insinöörin alkupalkka ja matalampi duunarin suunnilleen lopullinen palkka.
 
Todellisuudessa tilanne on vielä paljon huonompi Suomen hyvin jyrkän progressiivisen verotuksen vuoksi.

Jos tuossa vertailtaisiin nettopalkkoja, päädyttäisiin siihen, että insinööri ja operaattori tienaavat Suomessa käytännössä lähes saman palkan kun taas keski-Euroopassa nettopalkkojen ero olisi hyvin selkeä.

Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
Tuotantopuolella on paikoin erikoisen oloista sakkia töissä vahvoine mielipiteineen. Pelkästään se kannustaa opiskelemaan insinöörin hommiin, saa vähän normaalimmat työkaverit ;)
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.

Eikä siinä vielä kaikki.
Kuvaajan luvut ovat kotitalouskohtaisia.
Keskimääräisessä kotitaloudessa lienee n. 1,5 aikuista?
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen tilasto, mutta onkohan tässä tosiaan nettovarallisuudessa huomioitu kiinteistöjen arvo kuten otsikko antaa ymmärtää. Jos tosiaan on, niin miten ne mahtavat tässä tilastossa olla arvotettuna? Ajantasainen suuntaa-antava markkinahinta-arvio kiinteistö-/maaomistuksille?
 
Tulee itsellä eteen tilanne jossa työpaikka vaihtunee. Nyk palkka 3500e/kk + n 100e päivärahoja + n 500e kilsakorvauksia kuukausittain. Hiukan vaihtelee kuukausittain riippuen ajoista, mutta pääpiirteittäin näissä mennään. Hyvää on siinä, että päivärahat ja kilsat on verotonta, joten ihan mukava potti noista kertyy. Huonoa taas omaan autoon tulevat kilometrit n 1000-1500km kuukausittain työajoja. Enemmän sitten huoltoja ja ylläpitoa.

Uusi työ 4500e/kk,ei muita herkkuja. Hyvää tässä, että palkka sama kuukausittain, ei työajoja (vaikka joskus ihan piristävää) Huonoa taasen, että verojen takia tod näk käteen jää vähemmän kuin nyt, koska kilsat ja päivärahat poistuu. Kuitenkaan ei tarvitse ajaa tuon saadakseen.

Paljonkohan veroprosentti nousee suurinpiirtein 3500->4500? Toki ei sitä vain palkan takia vaihdeta, mutta vielä jäin pohtimaan käteen jäävän osuuden eroa.
 
Tulee itsellä eteen tilanne jossa työpaikka vaihtunee. Nyk palkka 3500e/kk + n 100e päivärahoja + n 500e kilsakorvauksia kuukausittain. Hiukan vaihtelee kuukausittain riippuen ajoista, mutta pääpiirteittäin näissä mennään. Hyvää on siinä, että päivärahat ja kilsat on verotonta, joten ihan mukava potti noista kertyy. Huonoa taas omaan autoon tulevat kilometrit n 1000-1500km kuukausittain työajoja. Enemmän sitten huoltoja ja ylläpitoa.

Uusi työ 4500e/kk,ei muita herkkuja. Hyvää tässä, että palkka sama kuukausittain, ei työajoja (vaikka joskus ihan piristävää) Huonoa taasen, että verojen takia tod näk käteen jää vähemmän kuin nyt, koska kilsat ja päivärahat poistuu. Kuitenkaan ei tarvitse ajaa tuon saadakseen.

Paljonkohan veroprosentti nousee suurinpiirtein 3500->4500? Toki ei sitä vain palkan takia vaihdeta, mutta vielä jäin pohtimaan käteen jäävän osuuden eroa.

Kohta saa maksaa vain itse omat työajonsa, kun polttoaineen hinta on niin kallista. Enää en edes itse halua lähteä mielellään ajelemaan työajoa, kun ei noista jää mitään käteen. Kilsakorvaukset naurettavat suhteessa polttoaineen hintoihin + inflaatio, niin päivärahatki käy kokoajan yhä pienemmäksi.
 
Tää on kyl tympeä työkalu kun muutaman kerran halunnut vertailla eri työtuntimäärien vaikutusta nettopalkkaan.
Eihän työtuntien määrä vaikuta mitenkään veroprosenttiin tai nettopalkkaan suhteessa bruttopalkkaan. Veroprosentti ja määräytyy vuoden kokonaistulojen mukaan.
 
Eihän työtuntien määrä vaikuta mitenkään veroprosenttiin tai nettopalkkaan suhteessa bruttopalkkaan. Veroprosentti ja määräytyy vuoden kokonaistulojen mukaan.
Siis laskelmat oli lähinnä
Jos pudotan työtuntien määrä = palkan määrää, niin paljonko vähemmän maksan veroja ja paljon jää vähemmän nettona käteen. Kun tällä alalla on mahdollista tehdä vaikka 75% työaikaa tai 60% työaikaa.
 
Kohta saa maksaa vain itse omat työajonsa, kun polttoaineen hinta on niin kallista. Enää en edes itse halua lähteä mielellään ajelemaan työajoa, kun ei noista jää mitään käteen. Kilsakorvaukset naurettavat suhteessa polttoaineen hintoihin + inflaatio, niin päivärahatki käy kokoajan yhä pienemmäksi.
Polttoaineen hinta km-korvauksien laskennassa on luokkaa 1/5 osa tai max 1/4 osa, joten melkoisesti saa vielä menoveden hinta nousta ennenkuin ne laittaa työajelut tappiolle. 0,46€/km siis nykyisin. Pitää olla melkoinen bensasyöppö jotta saa edes puolet tuosta tankkiin menemään :p

Kotimaan päivärahat kyllä melkoinen vitsi, etenkin kun vertaa ulkomaan päivärahoihin. Monesti kun matkustanut johonkin huomattavasti halvemman elintason maahan, niin päivärahat lähes luokkaa 1,5x verrattuna kotimaan vastaaviin.
Toisaalta, kyllähän sitä sniiduillen pärjää helposti sillä verottomalla 44€ päivärahalla. Aamupala yleensä sisältyy hotellin hintaan, lounas max 15€, iltapalaksi jotain halpaa paikallisesta marketista kympillä ja siitä pvärahasta jääkin melkein 20€ plussalle ;)
 
Siis laskelmat oli lähinnä
Jos pudotan työtuntien määrä = palkan määrää, niin paljonko vähemmän maksan veroja ja paljon jää vähemmän nettona käteen. Kun tällä alalla on mahdollista tehdä vaikka 75% työaikaa tai 60% työaikaa.
Veroprosenttilaskuriin syötetään vuoden bruttotulot. Mikä tässä nyt niin hankalaa on? Ei kai se veroprosenttilaskurin vika ole, ettet osaa arvioida tulojasi?
 
Alkoi pari viikkoa sitten luonteeltaan erilainen työ kuin aikaisempi uudisrakentaminen, toistaiseksi ollut tehtaalla kunnossapitoa ja huoltoa suorittamassa.

On vielä totuttelemista työtahtiin, joka poikkeaa uudistyömaiden urakkatöistä melkoisesti. Urakassa olo kävi levottomaksi aina kun työt väheni tai muuttui viimeistelyksi. Nyt saa tehdä ihan rauhassa ja panostaa vaikka siihen, että tulee siistiä jälkeä, ei tartte miettiä että tuleeko hyvin metrejä. Tehdasympäristökin hyvin mielenkiintoinen.

Palkat
2011-2012 LVI-asentaja urakka 16,5€/h
2012-2017 Ravintola-ala 12€-15€/h
2017 LVI-asentaja urakka 15 —> 16 —> 17.5 €/h
2018-2019 LVI-asentaja urakka 20,5€/h
2020 LVI-asentaja urakka 23€/h
2020-2022 LVI-asentaja urakka 26€/h
2022–> LVI-asentaja huolto 20€/h

Tällä nykyisellä tuntuu löytyvän sellainen tasapaino tohon hommaan. Ei se muutama euro tunnille oikeastaan niin paljoa lämmitä että lähtisin ihan heti tohon urakka rääkkiin. Nyt on ollu toistaseks kiva mennä duuniin joka päivä.
 
Polttoaineen hinta km-korvauksien laskennassa on luokkaa 1/5 osa tai max 1/4 osa, joten melkoisesti saa vielä menoveden hinta nousta ennenkuin ne laittaa työajelut tappiolle. 0,46€/km siis nykyisin. Pitää olla melkoinen bensasyöppö jotta saa edes puolet tuosta tankkiin menemään :p

Kotimaan päivärahat kyllä melkoinen vitsi, etenkin kun vertaa ulkomaan päivärahoihin. Monesti kun matkustanut johonkin huomattavasti halvemman elintason maahan, niin päivärahat lähes luokkaa 1,5x verrattuna kotimaan vastaaviin.
Toisaalta, kyllähän sitä sniiduillen pärjää helposti sillä verottomalla 44€ päivärahalla. Aamupala yleensä sisältyy hotellin hintaan, lounas max 15€, iltapalaksi jotain halpaa paikallisesta marketista kympillä ja siitä pvärahasta jääkin melkein 20€ plussalle ;)

Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
 
Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
Joo mutta ei sen kilometrikorvauksen ole tarkoituskaan olla mikään etu. Kattaa kulut ja vähän päälle ja se siitä.
 
Inflaatio on kyllä melkoisen korkealla, 8.1%. Jos tätä jatkuu kovin pitkään, niin silloin kyllä pitäisi jossain välissä saada ihan selkeä palkankorotus tai muuten palkka on tosiasiassa laskenut.

 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
Unohdit vissiin kuinka km-korvausta säädellään vuosittain myös sen polttoaineen hinnan mukaan. Km korvaus kun on ollut viimeisen 10 vuoden aikana välillä muistaakseni 42-47c/km.
Ehkä ensi vuonna sitten vähän enemmän nyt tämän viimeisimmän nousun vuoksi.
 
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
 
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
No harva se kuitenkaan kymmeniä tuhansia vuoteen km-korvausajoja voi tehdä. Itsellä paras vuosi oli vajaa 10 vuotta sitten kun työajoja tuli mittariin lähes 30tkm. Siinä halpa max 5000€ diesel volkkari maksoi itsensä moneen kertaan takaisin :P Toki myöhemmin työajot omalla olleet luokkaa 0-15000km/vuosi.
Usein isommissa yrityksissä vieläpä pakko ottaa työsuhdeauto kun vuosittaiset työajot ylittää jonkin rajan, esim 15tkm vuosi.
 
I
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
Joo kyllä tätä ihan hyvänä rahana olen pitänyt. Autosta riippuu paljonko niitä huoltoja tulee, silti niihin kuitenkin uppoaa jonkun verran tuosta. Tiuhempaan myös autoa vaihtamassa kun kilsoja tulee, jos haluaa vielä jotain nykyisestä saadakkin.

Koitin myös saada liisariautoa nykyisessä työpaikassa. Tulisi jopa firmalle halvemmaksi ja itselle plussaa vaivattomuudesta kun ei tarvisi miettiä auton kuluja. Hiukan vanhahtavat systeemit firmassa kun auto on tehtävä/titteli sidonnainen eikä sen mukaan ajatko vai et.
 
Unohdit vissiin kuinka km-korvausta säädellään vuosittain myös sen polttoaineen hinnan mukaan. Km korvaus kun on ollut viimeisen 10 vuoden aikana välillä muistaakseni 42-47c/km.
Ehkä ensi vuonna sitten vähän enemmän nyt tämän viimeisimmän nousun vuoksi.

Ei paljoa lohduta sentin korotukset, jos bensan hinta nousee tyyliin eurolla per litra vuodessa. Kyllähän siihen jääpuikkoonkin persuksissa tottuu, mutta mieluiten itse säilyttäisin nykyisen niin sanotun ansiotasoni. Ja se jos joku ketuttaakin, jos ansiotasosta häviää kuukausitasolla useampia satasia. Varsinkin reissuhommissa työpäivät eivät meinaan ole ihan 7,5h/päivä ainakaan itselläni, joten myös olen osaltani pitänyt noita kilsa ja päivärahoja jonkinlaisena kompensaationa lisäksi. Mutta kukin tavallaan. Itseäni ei houkuta enää niin paljoa polttoaineiden hintojen korotusten jälkeen nuo reissuhommat, kun kuukausitasolla jää vähemmän rahaa käteen mitä vuosi sitten.
 
Ei paljoa lohduta sentin korotukset, jos bensan hinta nousee tyyliin eurolla per litra vuodessa. Kyllähän siihen jääpuikkoonkin persuksissa tottuu, mutta mieluiten itse säilyttäisin nykyisen niin sanotun ansiotasoni. Ja se jos joku ketuttaakin, jos ansiotasosta häviää kuukausitasolla useampia satasia. Varsinkin reissuhommissa työpäivät eivät meinaan ole ihan 7,5h/päivä ainakaan itselläni, joten myös olen osaltani pitänyt noita kilsa ja päivärahoja jonkinlaisena kompensaationa lisäksi. Mutta kukin tavallaan. Itseäni ei houkuta enää niin paljoa polttoaineiden hintojen korotusten jälkeen nuo reissuhommat, kun kuukausitasolla jää vähemmän rahaa käteen mitä vuosi sitten.
Tuohan se onkin et ne on ollut mielestäni liian korkealla kun porukka pitää niitä palkkana. Niiden ajatus on kattaa kulut ja thats it.
Itekin saan niitä, mutta ei se asiaa muuta.
 
Tuohan se onkin et ne on ollut mielestäni liian korkealla kun porukka pitää niitä palkkana. Niiden ajatus on kattaa kulut ja thats it.
Itekin saan niitä, mutta ei se asiaa muuta.

Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
 
Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
Jos sulla on ylempien sopimus, matkat voidaan monesti teettää omalla ajalla korvauksetta (päivärahat saa). Toimareilla ja työntekijöillä matka-aika kai pitää maksaa. Tuo on perseestä mutta usein joku roti on neuvoteltavissa, vaikka 1:1 vapaana. Illat ja yöt toki reissatessa menee sitten reissussa.
 
Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
Tuo on persiistä. Meilläkin HR sanoi aikoinaan, että reissaamiset omalla ajalla. Istuttiin sitten alas HRn ja pomon kanssa, jossa sanoin että saatan päivässä ajaa Raumalta Helsinkiin (sen n 3h) ja takaisin työpäivän aikana. Sitten vielä työmaalla useampi tunti. En todellakaan vedä sitä 6h tai edes 1h työmatkaa omalla ajalla oman työskentelyalueen ulkopuolelle. Matkan aikana lisäksi otan useammankin työpuhelun, en kait sitä omalla ajalla tekisi. Pomo komppasi ja HR muutti kantaansa "paljon" reissaaville jos työ sitä vaatii. Venähtää nuo päivät aika pitkiksi reissatessa ajojen takia. Toisinaan on hyvä mennä hotelliin, mutta ei sitäkään pidemmän päälle jaksa.
 
No harva se kuitenkaan kymmeniä tuhansia vuoteen km-korvausajoja voi tehdä. Itsellä paras vuosi oli vajaa 10 vuotta sitten kun työajoja tuli mittariin lähes 30tkm. Siinä halpa max 5000€ diesel volkkari maksoi itsensä moneen kertaan takaisin :p Toki myöhemmin työajot omalla olleet luokkaa 0-15000km/vuosi.
Usein isommissa yrityksissä vieläpä pakko ottaa työsuhdeauto kun vuosittaiset työajot ylittää jonkin rajan, esim 15tkm vuosi.

Edellisissä hommissa "parhaana" vuonna ajoin vanhalla 3000 € maksaneella Hiacella noin 50 000 km korvattavia työajoja, kun joutui menemään jatkuvasti työmaalta toiselle ja käytännössä hoitamaan kaiken muun kuin itse "oikean" työnteon, vaikka välillä jouduin myös asennushommiinkin apukäsiksi.

Ennen tuota huippuvuotta ajoin korvattavia ajoja 20-35 000 km vuodessa ja kun kysyin työsuhdeautoa tai vaihtoehtoisesti firman pakua, ilmoitti pomoni "et sinä halua maksaa veroja firman ajojen ajamisesta" ja yhtiön autopolitiikan mukaan toimihenkilöllä ei voinut olla "tuotantoautoa" eli pakua hallinnassaan.

Sinänsä pomoni oli ihan oikeassa, että kilometrikorvauksia nostamalla sain rahaa, kun työsuhdeauton kanssa olisin joutunut maksumieheksi.
Jännää vain, että yhtiön silloisen autopolitiikan mukaan 10 000 vuotuisen korvattavan kilometrin kohdalla toimihenkilölle olisi pitänyt tarjota työsuhdeautoa ja 20 000 korvattavan kilometrin ylittyessä sen ottaminen olisi ollut pakollista.

Näin eräässä pörssiyhtiössä noin 5 vuotta sitten.
 
Jos sulla on ylempien sopimus, matkat voidaan monesti teettää omalla ajalla korvauksetta (päivärahat saa). Toimareilla ja työntekijöillä matka-aika kai pitää maksaa. Tuo on perseestä mutta usein joku roti on neuvoteltavissa, vaikka 1:1 vapaana. Illat ja yöt toki reissatessa menee sitten reissussa.

Näähän tulee joko työehtosopimuksista, paikallisesta sopimisesta tai firman käytännöistä, ei pakottavasta lainsäädännöstä. Eli voi olla TESissä määritetty miten on, tai voi olla ettei ole määritetty mitenkään jolloin kyseessä on lähinnä sopimusasia työnantajan ja työntekijän välillä.
 
Edellisellä työnantajalla oli noin myös lentämisen suhteen, ja mulla meni hermot kun oli paljon työmatkoja Lontooseen jotka vaati neljältä heräämisen ja kotona puolen yön jälkeen.

Aikani merkkasin tunnit kun tein kentällä ja koneessa töitä, mutta kun kompromissiin ei päästy ilmotin että voin matkustaa edellisenä päivänä työaikana ja nukun hotellissa.
 
Noita oli kuulemma IT-alalla entisaikaan konsulteillakin sopimuksia, joissa matka-aika oli työaikaa. Ei tarvii olla kuin joku Rovaniemen keikka täältä Keski-Suomesta, niin voi ruveta laskemaan, paljon menee matkoihin aikaa ja paljonko turpoaa tuntipankki :) Kyseisestä käytännöstä toki luovuttiin sittemmin uusissa sopimuksissa, mutta ymmärtääkseni noita entisaikaan tehtyjä sopimuksia ei muutettu tai ei voitu muuttaa. Koski talossa lähinnä muutamaa 60+ ikäistä konsulttia.

Ja itelläkin se taitaa olla niin, että 7,5 tuntiin saakka matkustaminen on työaikaa, mutta sen yli menis omalla ajalla, ellei tee töitä. Oon sit saattanut sen vähän, mitä on joutunut reissaamaan, naputella jotain työhön liittyvää ja kirjannut sen puolesta osan matkasta työajaksi. Nää koskee toki vaan jotain luokkaa max 4h junamatkoja.
 

"Noin kolmikymppisenä ihmisen palkkataso vakioituu. Silloin pystyy näkemään, millainen palkkataso lopputyöuralla tulee olemaan. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa. On tärkeää olla oman elämänsä johtotähti, ettei vain jää ajelehtimaan virran mukana, vaan alkaa tehdä tietoisesti työelämän laatua parantavia asioita ja päätöksiä", Hagert sanoo.

Mielestäni erikoinen näkemys, joskin pätenee vain "duunari"hommissa?

Pusketaan samaan viestiin myös omaa palkkakehitystä. Kirjoittelin tälle foorumille syyskuussa 2020 siirtymisestäni energiapuolen konsulttipuolelta "tilaajapuolelle" seuraavanlaisella kehityksellä:
  • Lokakuu 2020 aloituspalkka 5200 e/kk
  • Toukokuu 2021 yleiskorotus 5270 e/kk
  • Tammikuu 2022 meriittikorotus 5570 e/kk
  • Huhtikuu 2022 työnantajan tuki täyssähköiselle työsuhdeautolle 5730 e/kk
  • Kesäkuu 2022 yleiskorotus + yrityskohtainen erä / meriittikorotus 5980 e/kk
 
Viimeksi muokattu:

"Noin kolmikymppisenä ihmisen palkkataso vakioituu. Silloin pystyy näkemään, millainen palkkataso lopputyöuralla tulee olemaan. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa. On tärkeää olla oman elämänsä johtotähti, ettei vain jää ajelehtimaan virran mukana, vaan alkaa tehdä tietoisesti työelämän laatua parantavia asioita ja päätöksiä", Hagert sanoo.

Mielestäni erikoinen näkemys, joskin pätenee vain "duunari"hommissa?
Näyttää pitävän omallakin kohdalla paikkansa, vaikka en missään duunarihommissa ole, tai no kai koodauskin on nykyään duunarityötä :) Ja rahanarvoon suhteutettuna nykyään jopa pienempi palkka kuin kolmikymmpisenä, vaikka euroina jonkin verran yli meneekin. Välillä kävi tuon jälkeen korkeammalla, mutta myös matalammalla. On niin yritysriippuvaista tuo palkkataso, että heiluu vuosipalkka useamman kymmenen tuhatta riippuen missä on töissä. Sattuu hyvän puljun toimisto menemään kiinni tjms. niin siinä sitten meneekin taas aikaa, että pääsee samalle tasolle, jos koskaan. Alkaa työhistoria painaa ja ikäkään ei enää ole plussaa joka paikkaan, niin paremmille liksoille vaihtokaan ei ole enää niin helppoa, kun nykyinenkään työnantaja ei ihan surkeasti maksa, vaikka ei uran huippuja pulitakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla toi ei kyllä pätenyt. Hyppelin aikanani eri tehtävien välillä, sysadmin, koodaaja, tietoturva, riskien hallinta jne. Joka tehtävässä oli tietysti aluksi juniorimpi jolloin palkka pysyi suhteellisen staattisena (3000-4000+).

Loppujen lopuksi kun kaikilla eri aloilla oli kehittynyt suhteellisen hyväksi (esim. sysadmin polulla arkkitehdiksi) se avasikin ihan uusia mahdollisuuksia. Kun ekan kerran sain pestin jossa oikeasti tarvittiin kaikkea aiemmin opittua se tekikin musta suhteellisen uniikin osaajan ja palkka nousi 5500€ paikkeille ilman työnantajan vaihtoa. Tuossa olin jo neljäkymppinen. Sillä polulla edelleen, muutamaa vuotta myöhemmin palkka on 6800 ja mun nähdäkseni olisi varaa nousta edelleen.
 
Mulla toi ei kyllä pätenyt. Hyppelin aikanani eri tehtävien välillä, sysadmin, koodaaja, tietoturva, riskien hallinta jne. Joka tehtävässä oli tietysti aluksi juniorimpi jolloin palkka pysyi suhteellisen staattisena (3000-4000+).

Loppujen lopuksi kun kaikilla eri aloilla oli kehittynyt suhteellisen hyväksi (esim. sysadmin polulla arkkitehdiksi) se avasikin ihan uusia mahdollisuuksia. Kun ekan kerran sain pestin jossa oikeasti tarvittiin kaikkea aiemmin opittua se tekikin musta suhteellisen uniikin osaajan ja palkka nousi 5500€ paikkeille ilman työnantajan vaihtoa. Tuossa olin jo neljäkymppinen. Sillä polulla edelleen, muutamaa vuotta myöhemmin palkka on 6800 ja mun nähdäkseni olisi varaa nousta edelleen.
Omalta osalta varmaan vaikuttaa, että olin kolmikymppisenä jo tehnyt about 7 vuotta täyspäiväisesti hommia DI-tutkinnon jälkeen ja asepalveluskin oli tuota ennen hoidettuna eli siitäkään ei tullut pätkäisyä kehitykseen. Palkkakehitys voi olla aika reipasta alussa, jos hommat etenee hyvin sekä omalta osin että firman puolesta. Tuohon väliin mahtui kaksi työnantajan vaihtoa.

Ja parempien paikkojen löytämiseen lisää vaikeuskerrointa se, että en ole pääkaupunkiseudulla, missä tuota valinnanvaraa on enemmän. Palkkatulot viime vuodelta siis reilu 90k kaikkineen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mulla se isoin hyppäys tuli nimenomaan siinä vaiheessa kun mun työnkuva muuttui merkittävästi ja yritys tajusi että mä pystyn tarjoamaan ison hyödyn mitä eivät saa mistään muualta.

Yleisin polku muuten lienee opiskella ja kerryttää asiantuntijuutta. Silloin kolmekymppisenä on jo syvä asiantuntija jolla on hyvä palkka - ja törmää tähän suomen ongelmaan liittyen pieniin palkkaeroihin senioriteetin noustessa. Ainut selkeä exit loopista on siirtyä johonkin VP tasolle jossa palkka voi nousta merkittävästi, tai löytää joku oma niche jossa pystyy tarjoamaan iso arvoa josta ollaann valmiita maksamaan.

Toki mä olen nyt nelikymppisenä kuitenkin tossa samassa tilanteessa, että isompi hyppäys vaatisi jonkun siirron jota en välttämättä haluisi tehdä.
 
Joo, mulla se isoin hyppäys tuli nimenomaan siinä vaiheessa kun mun työnkuva muuttui merkittävästi ja yritys tajusi että mä pystyn tarjoamaan ison hyödyn mitä eivät saa mistään muualta.

Yleisin polku muuten lienee opiskella ja kerryttää asiantuntijuutta. Silloin kolmekymppisenä on jo syvä asiantuntija jolla on hyvä palkka - ja törmää tähän suomen ongelmaan liittyen pieniin palkkaeroihin senioriteetin noustessa. Ainut selkeä exit loopista on siirtyä johonkin VP tasolle jossa palkka voi nousta merkittävästi, tai löytää joku oma niche jossa pystyy tarjoamaan iso arvoa josta ollaann valmiita maksamaan.

Toki mä olen nyt nelikymppisenä kuitenkin tossa samassa tilanteessa, että isompi hyppäys vaatisi jonkun siirron jota en välttämättä haluisi tehdä.
Itsellä se palkkahyppäys tapahtui 40v jälkeen. 30-40v iässä tulot oli aika tarkkaan 60-70k€/vuosi. Sitten tuli pari firman vaihtoa ja eka nosti tulot 90-100k€ ja toinen 130-140k€ tasolle. Parin vuoden päästä ikä alkaa vitosella ja nyt uskon olevani aikalailla loppuelämän tulotasolla. Pientä nousua vielä odottelen uuden roolin takia ensi vuodelle, mutta vaikea uskoa, että tästä kauheasti enää nousisi.
 
Itsellä se palkkahyppäys tapahtui 40v jälkeen. 30-40v iässä tulot oli aika tarkkaan 60-70k€/vuosi. Sitten tuli pari firman vaihtoa ja eka nosti tulot 90-100k€ ja toinen 130-140k€ tasolle. Parin vuoden päästä ikä alkaa vitosella ja nyt uskon olevani aikalailla loppuelämän tulotasolla. Pientä nousua vielä odottelen uuden roolin takia ensi vuodelle, mutta vaikea uskoa, että tästä kauheasti enää nousisi.
Tuohan se, nykyfirmassa tuskin on enää merkittävää nousua saatavissa omaltakaan osalta. Pitäisi päästä taas sellaiseen firmaan, joka maksaa käytännössä saman tasoisista hommista sen 130k.
 
Itsellä ikää reilu 30 vuotta, joten toivoa sopii, että palkkakehitys tulisi olemaan menneisyyden kaltaista myös tulevaisuudessa :geek:
 
No, 32.000 euroa kattamaan sadan tonnin ajot ja arvonalenema. Aika tumpelo saa olla jos muut kulut vetää pakkaselle :kahvi:
Riippuu toki millaisella autolla ajaa, mutta jos ostaisi vaikka 64 000 euron auton ja ajaisi sillä sen 200 0000 km, niin auton arvosta ei olisi kauheasti kyllä mitään jäljellä ja tuolla matkalla olisi mennyt aika paljon rahaa renkaisiin ja huoltoihin jne. Eli ei tuosta nyt ihan kauheasti kyllä käteen jäisi.

Toki jos ostaa halvan auton ja korjaa itse jne niin sitten jää paljonkin rahaa käteen.
 
Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa

Tämä on tärkeä pitää mielessä. Tunnen jo monta alanvaihtajaa, jossa heikkopalkkainen humanisti on lojunut ihan kunnon palkkakuopassa 40v ikään asti ja sitten tempaissut ja opiskellut uuden tutkinnon ja 1.5-3-kertaistanut liksansa ja samalla parantanut tyytyväisyyttään työhönsä. Osa ryhtyi lääkäriksi, osa IT-puolelle. Joku kouluttautui kätilöksi.
 
Riippuu toki millaisella autolla ajaa, mutta jos ostaisi vaikka 64 000 euron auton ja ajaisi sillä sen 200 0000 km, niin auton arvosta ei olisi kauheasti kyllä mitään jäljellä ja tuolla matkalla olisi mennyt aika paljon rahaa renkaisiin ja huoltoihin jne. Eli ei tuosta nyt ihan kauheasti kyllä käteen jäisi.

Toki jos ostaa halvan auton ja korjaa itse jne niin sitten jää paljonkin rahaa käteen.
No on melko taksin kilometritkin. Sen sijaan joku normaali octavia, golf jne. 4-5 vuoden takaa alle 100000 lasissa on sen 20000 ja jos ajat sillä 100000 viiteen vuoteen on jäänmösarvoa vielä kymppitonni. Saa olla aika töhö jos 22000 hulahtaa viiden vuoden huoltoihin ja renkaisiin.

Jos haluaa ajaa selkeästi kalliilla autolla, on kyse taas kerran omasta valinnasta. Ostaa sitten vaikka jonkun ruoskan työajoon eikä varmasti ota takkiin.

Tämä kuvastaa sitä että ihmisillä onnkeskiverrosti aika huonosti tietoa, mitä ne oman auton kulut on per 1km

Vähemmän kuin kilometrikorvaukset kuitenkin ja sen pitäisi riittää kaikille.
 
Veroprosenttilaskuriin syötetään vuoden bruttotulot. Mikä tässä nyt niin hankalaa on? Ei kai se veroprosenttilaskurin vika ole, ettet osaa arvioida tulojasi?
Joo, mutta laskurissa on älyttömästi valintoja ja ei anna avata kahta laskuria yhtä aikaa ,saati tehä pikaisia muutoksia "kaikki muut pysyy vakiona paitsi tämä", vaan koko homma lähtee alusta. Tai ainakin oli joskus tämmönen.
 
Tämän takia katsot marginaali vero% niin tiedät paljonko se nettovaikutus palkkaasi on
Tässä mielestäni ihan hyvä taulukko. Kannattaa huomata, että vero% tuolla sisältää myös veronluonteiset työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut (yht. 8,65 prosenttiyksikköä )

 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 396
Viestejä
4 868 187
Jäsenet
78 656
Uusin jäsen
riparipa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom