Itsellä olisi alanvaihto edessä, tuli vihdoin haettua ammattikorkeaan, nykyisin siis lähihoitajana. Oma nykyinen työtehtävähän on varsin mielenkiintoinen, olen hälytyskeskuspäivystäjänä, valvon ja asennan kotihoidon asiakkaiden turvalaitteita, työ on kolmivuorotyötä. Palkkakehityskin on tällä koulutustasolla vallan hyvä, 2012 valmistuessa vuositulot olivat n. 23.000€ palvelutalon ohjaajana, nyt 2021 vuoden tulot olivat hieman reilut 41.000€, eli bruttona reilu 3500€/kk. Peruspalkka on noin 2400€, jonka verran suunnilleen kuussa jää käteen, lisillä ja listasuunnittelulla saa sen reilun tonnin kuussa lisää, ylitöillä (joita saisi olla tekemässä jatkuvasti) pääsisi yli 50k€ tuloihin. Teen pääosin pitkää päivää (10-13h) eli työpaiviä on keskimäärin viikossa kolme, laskin että lomat mukaanlukien mulla on vuodessa vapaapäiviä reilu 180. Palkka on lähihoitajaksi aivan siellä ylimmässä 0,1%, toki työtehtäväkin on eritavalla vaativaa kuin normaali hoitotyö, vuorossa mulla on vastuu n. 2000 asiakkaan turvalaitteiden toiminnasta, hälytysten käsittelystä, tilannearviosta ja jatkohoidon varmistamisesta.
Näin matalapalkka-alallakin on mahdollista verkostoitumalla, itseään kehittämällä ja työpaikkoja vaihtamalla päästä hyvätuloisiin ja mielenkiintoisiin tehtäviin, kaikki on lopulta itsestä kiinni. Nyt työtaistelun aikana välillä on jopa vähän hävettänyt puhua omasta palkkauksesta, koska tienaan todella hyvin koulutustasoon nähden, toki palkankorotus kelpaisi, mutta olen itse vahvasti sitä mieltä, että myös hoitoalalla tasapäistämisen sijaan tulisi pyrkiä osaamisperusteiseen palkkaukseen, jolloin palkka toimisi kannustimena itsensä kehittämiseen.
Miksi sitten vaihdan alaa?
IT-ala on kiinnostanut aina, ja satuin pääsemään opiskelemaan informaatioteknologian insinööriksi (IoT), niin haluan nähdä, mihin omat rahkeet riittävät. Lisäksi kun viimeisen 14v. on ollut vuorotöissä (aiemmin ravintola-alalla), alkaa ns. normaali työaika kiinnostaa, sekä mahdollisuudet edetä uralla. Hoitoala on mun osalta pelattu läpi, eikä nykytilanteesta ole enää mahdollista edetä ilman jatkokoulutusta, ja työvuosiakin on jäljellä vielä lähemmäs 40.