Mulla on erittäin kapea otos USA:n työmarkkinoista (rajoittuu oikeastaan voittoa tavoittelemattomiin organisaatioihin), mutta olen viime aikoina ruvennut ajattelemaan, että täällä (kärjistäen) "kuka tahansa palkataan, mutta töitä pitää tehdä juuri kuten työpaikkailmoituksessa on listattu". Nykyiseen työpaikkaan hakiessa täytin työpaikkailmoituksen jokaisen vaaditun ja toivotun kohdan, ja tutkintojakin oli pari kappaletta minimivaatimusta enemmän. Ajattelin, että työnkuvaa ja palkkausta räätälöitäisiin omaa osaamista vastaavaksi, mutta näin ei ole käynyt. No, ei ole tarvinnut kertaakaan vielä sykkiä. On meillä myös tyyppejä, jotka on joka aamu työpaikalla ennen mua ja jotka jää sinne kun lähden, ja jotka varmaan työskentelee kaikki viikonloputkin. Mutta nää on niitä samoja tyyppejä joilla lukee linkedinissä "highly experienced" vaikka oikeasti ovat saaneet vuosi sitten kanditutkinnon hyvien urheilusuoritusten perusteella jostain maakuntacollegesta eivätkä osaa käytännössä mitään.
Ilmeisesti amerikkalaisille status, palkkaus yms. on sen verran tärkeitä asioita, että tuollainen 80 tuntia viikossa työskentelevä sykkijä on paljon yleisempi tapaus kuin kaltaiseni ylikoulutettu laiskimus. Pointti on siis se, että amerikkalaisten kova työmäärä saattaa ainakin osittain olla työntekijöiden oma valinta, tai vähintäänkin seuraus oman osaamisen yliarvoinnista, eikä niinkään työnantajien vaatimaa. Mutta kuten sanoin, niin oma otos on pieni, eikä välttämättä yleisty ollenkaan tavallisiin yrityksiin.
Oikeasti haluaisin kyllä tehdä jotain vähän vaativampaa varsinkin jos siitä vieläpä maksettaisiin enemmän. Nykyisessä elämäntilanteessa ja varsinkin korona-aikana voisin ihan hyvin myös tehdä töitä pitkin iltoja ja viikonloppuisinkin. Maahanmuuttajana en kuitenkaan voi oikein työpaikkaa vaihtaa.