Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Miten muuten näin matkusteeman osalta tekkiläisillä on työnantajan ohjeistus käytettävistä lentomatkustamisen (ja miksei junankin) osalta business-luokasta? Onko mahdollisuutta paremaan matkustusmukavuuteen vain perusteltaessa, esimerkiksi kohdemaassa aikaisen asiakastapaamisen osalta, ja näin ollen tulisi pirteänä olla perillä? Vai saako vain korkein johto lentää miten haluaa?
Minusta tuntuu, että jopa oman firman Suomen toimipisteen toimari lentää karjaluokassa. Vasta sitten executive-tason isot bossit lentää miten haluavat eli ne kaverit joilla on tuhansia alaisia.
 
Miten muuten näin matkusteeman osalta tekkiläisillä on työnantajan ohjeistus käytettävistä lentomatkustamisen (ja miksei junankin) osalta business-luokasta? Onko mahdollisuutta paremaan matkustusmukavuuteen vain perusteltaessa, esimerkiksi kohdemaassa aikaisen asiakastapaamisen osalta, ja näin ollen tulisi pirteänä olla perillä? Vai saako vain korkein johto lentää miten haluaa?

Jos matkustelee firman nimiin tietyn määrän economyssa tietyn ajanjakson aikana, saa samaan ajanjaksoon osuvat lisämatkat varata bisnesluokkaan. Tuossa on toki lisäsääntöjä ja poikkeuksia esimerkiksi sen mukaan, että onko kyse mannertenvälisestä - niissä bisnesluokkaa suvaitaan helpommin kuin lyhyissä Euroopan sisäisissä. Vaikka noudattaisi firman sääntöjä bisnesluokan matkustamiseen niin joku kyylä kuitenkin aina valittaa ja saa olla jälkikäteen vatvomassa, joten usein on helpompaa ottaa suosiolla karjaluokan liput ainakin niille päivälennoille... Ei voi kuitenkaan edes alkoholia juuri vedellä, jos työpäivä jatkuu perillä.
 
Jos matkustelee firman nimiin tietyn määrän economyssa tietyn ajanjakson aikana, saa samaan ajanjaksoon osuvat lisämatkat varata bisnesluokkaan. Tuossa on toki lisäsääntöjä ja poikkeuksia esimerkiksi sen mukaan, että onko kyse mannertenvälisestä - niissä bisnesluokkaa suvaitaan helpommin kuin lyhyissä Euroopan sisäisissä. Vaikka noudattaisi firman sääntöjä bisnesluokan matkustamiseen niin joku kyylä kuitenkin aina valittaa ja saa olla jälkikäteen vatvomassa, joten usein on helpompaa ottaa suosiolla karjaluokan liput ainakin niille päivälennoille... Ei voi kuitenkaan edes alkoholia juuri vedellä, jos työpäivä jatkuu perillä.

Me varmaan työskennellään samassa firmassa :D

Euroopan sisäisillä lennoilla kyllä mitään bisnestä kaipaakaan. Pidemmillä lennoilla ois kiva kun sais jalat suoraksi ja nukuttua about hyvin
 
Mielestäni työmatkat ovat rankkoja vaan jos matkustuspolitiikka on huono ja yleiset järjestelyt huonosti suunniteltu. Kirjoittelen aikaisemmin tähän ketjuun että olen siis töissä Itävallassa, jossa tuntuu työntekijän oikeudet olevan hiukan erilaiset.

Nykyisellä työnantajallani ei ainakaan tarvitse työmatkalla käydä läpi sähköposteja tai muita tavallisia hommia. Ollaan etukäteen sovittu että työkaveri hoitaa kiirelliset hommat ja loput hoidetaan sit reissun jälkeen.

Meillä työreissut on suunniteltava siten että matkoineen työpäivän pituus ei saisi ylittää 10 tuntia. Tietenkin kaukoidän reissuissa lennot ovat tätä pidempiä, jolloin on siis jätettävä vapaapäivä ennen työmatkan varsinaista ohjelmaa. Eli viikon reissuun on lähdettävä edeltävänä perjantaina, tai viimeistään lauantaina.
10 tunnin säännön vuoksi ollaan hotellissa yötä myös suht lähelle (3.5 tunnin ajomatka) tehtävissä työmatkoissa.

10 tunnin sääntöä ei voida katsoa läpi sormien, jokaisesta ylityksestä on mahdollista että firma saa sakot ammattiliitolta sekä varoitus esimiehelle.

Tietenkin varjopuolena on että työmatkat venähtävät pidemmiksi, jolloin perheelliset ovat entistä haluttomampia lähtemään.

Itse tykkään tehdä työmatkoja joten hoidan valtaosan meidä tiimimme reissuista, mitä kauemmaksi sen parempi. Helpoin tapa tehdä extratiliä.
 
Onhan se kiva jos jossain tuo työmatkailu on tuollaista viittä vaille lomailua. Suomessa eletään vieläkin 1960-luvun työmaailmassa pääosin, jolloin sitä tehdään töitä koko se aika kun ollaan jossain eikä mitään suvantovaiheita ole.
 
En ole omilla ulkomaan työmatkoilla koskaan tuntenut oloani sen kiireisemmäksi kuin kotimaassakaan. Poikkeuksetta illat vapaita, korkeintaan joku laitetoimittajan tarjoama kestitys.
Tosin en sitten tienaakkaan sitä tekkiläisten mediaania, sataa tonnia vuodessa.
 
Yhdistelmäajoneuvonkuljettajana toimin, palkka 13,48€ tunnissa ja lisiä ei alan tapaan makseta. Siitä voi laskea paljonko käteen jää 200tunnista, myöskään vapaa aikaa ei juuri ole.:smoke:


Ala vaihtunee ensivuoden puolella, ei työpanos ja vastuu kohtaa tilille tulevaa rahamäärää. Muutenkin koko ala on helvetinmoinen villilänsi ilman minkäänlaista työehtosopimusta.
 
Meillä tuo matkailu on perhanan tarkkaan säännelty mutta toisaalta kuitenkin vapaata eikä kukaan kysele jälkikäteen mitä teit. Eli voit vapaasti valita lennot ja aikataulun mutta sikaosastolla pitää pääsääntöisesti olla. Joskus on jotain economy extra lippujakin saanut ottaa.

Ihmisissä on sitten eroja. Jotkut varsinkin ei asiantuntijat tykkää lentää tyylillä aamulla vitunaikasin lähtö, iltapäivällä palaveri ja yöllä kotiin. Yleensä ne kenen pitää olla skarppina ja ne kenellä on vielä työaika tykkäävät matkustaa ainakin pidemmät reissut edeltävänä päivänä.

Kukaan ei edellytä että sen 8 h päivän ulkopuolella kukaan katselisi sähköposteja puoleen yöhön. Oikeastaan sitä vastaan jopa ohjeistetaan.

Kyllähän varsinkin niiltä ketkä eivät koskaan matkusta välillä kuulee katkeria "pitäkää hauskaa" toivotuksia. Ite en tykkää lentämisestä ja matkustaminen on yleensä juuri niin hauskaa kuin se porukka joka lähtee. Ostomatkat ennen sopimusta huomattavasti valitusreissuja mukavampia.
 
Meillä on matkajärjestelyt ulkoistettu managementin toimesta tiukasti piiskatulle ulkopuoliselle firmalle, ja ne kyllä saavat kaivettua ne kaikkein halvimmat Air Vladivostokin lennot Helsingistä Moskovan kautta Milanoon kun satasella lisää olisi saanut suorat liput, tämä on se mikä itsellä korpeaa nykyisessä tilanteessa matkustamisessa. Ja tämähän koskee vain tiettyjä toimipisteitä, esim. Suomi ja USA lentävät aina karjaluokassa ellei omat henk.koht bonuspisteet riitä upgradeen, mutta jo Norjalaiset kollegat lentävät mannertenväliset busineksessa ilman rajoitusta. Esim Chicagon toimipisteeltä lennettiin Air Berlinin Tegel-pompulla Helsinkiin, mikä söi aikaa ja hermoja suoriin lentoihin verrattuna joten sielläpäin ei jääty AirBerlinin konkan jälkeen kyllä itkemään.

Yksi mikä on aika tragikoominen tässä matkustamisessa on sen turvallisuusvaikutukset. Suomessa on kokonainen organisaatio sille ettei kukaan nyt vain liukastu työmatkalla tai parkkipaikalla ja joka syksy jaetaan heijastimia ja kerrotaan työmatkaturvallisuudesta, mutta jos työmatka suuntautuu ulkomaille ketään ei kiinnosta että penniä venytetään niin että Helsingistä lähtiessä on edessä 18 tuntia lentämistä, kaksi pomppua ja vielä vuokra-autolla pari tuntia vieraassa maassa ennenkuin on se alihankkijan varaama hotelli odottamassa.
 
Meillä on matkajärjestelyt ulkoistettu managementin toimesta tiukasti piiskatulle ulkopuoliselle firmalle, ja ne kyllä saavat kaivettua ne kaikkein halvimmat Air Vladivostokin lennot Helsingistä Moskovan kautta Milanoon kun satasella lisää olisi saanut suorat liput, tämä on se mikä itsellä korpeaa nykyisessä tilanteessa matkustamisessa. Ja tämähän koskee vain tiettyjä toimipisteitä, esim. Suomi ja USA lentävät aina karjaluokassa ellei omat henk.koht bonuspisteet riitä upgradeen, mutta jo Norjalaiset kollegat lentävät mannertenväliset busineksessa ilman rajoitusta. Esim Chicagon toimipisteeltä lennettiin Air Berlinin Tegel-pompulla Helsinkiin, mikä söi aikaa ja hermoja suoriin lentoihin verrattuna joten sielläpäin ei jääty AirBerlinin konkan jälkeen kyllä itkemään.

Yksi mikä on aika tragikoominen tässä matkustamisessa on sen turvallisuusvaikutukset. Suomessa on kokonainen organisaatio sille ettei kukaan nyt vain liukastu työmatkalla tai parkkipaikalla ja joka syksy jaetaan heijastimia ja kerrotaan työmatkaturvallisuudesta, mutta jos työmatka suuntautuu ulkomaille ketään ei kiinnosta että penniä venytetään niin että Helsingistä lähtiessä on edessä 18 tuntia lentämistä, kaksi pomppua ja vielä vuokra-autolla pari tuntia vieraassa maassa ennenkuin on se alihankkijan varaama hotelli odottamassa.

Kuulostaa mahtavalle :)
Meillä toki myös joku valmis 3rd party tooli tarjoaa paskimpia ja halvimpia yhteyksiä lähes poikkeuksetta eikä edes näytä muita yhteyksiä. Loppupeleissä soitan aina matkatoimistoon ja pyydän kaivamaan jotku siedettävät yhteydet jollain muulla kuin aeroflotilla tai vastaavalla.. Aina on tähän asti saanut siedettävät yhteydet. Oikeastaan enää ei ole tuota työkalua edes jaksanut avata kun soittamalla saa suoraan litanian parempia yhteyksiä sähköpostiin joista sitten voi valita mieleisensä
 
Meillä on matkajärjestelyt ulkoistettu managementin toimesta tiukasti piiskatulle ulkopuoliselle firmalle, ja ne kyllä saavat kaivettua ne kaikkein halvimmat Air Vladivostokin lennot Helsingistä Moskovan kautta Milanoon kun satasella lisää olisi saanut suorat liput, tämä on se mikä itsellä korpeaa nykyisessä tilanteessa matkustamisessa. Ja tämähän koskee vain tiettyjä toimipisteitä, esim. Suomi ja USA lentävät aina karjaluokassa ellei omat henk.koht bonuspisteet riitä upgradeen, mutta jo Norjalaiset kollegat lentävät mannertenväliset busineksessa ilman rajoitusta. Esim Chicagon toimipisteeltä lennettiin Air Berlinin Tegel-pompulla Helsinkiin, mikä söi aikaa ja hermoja suoriin lentoihin verrattuna joten sielläpäin ei jääty AirBerlinin konkan jälkeen kyllä itkemään.

Yksi mikä on aika tragikoominen tässä matkustamisessa on sen turvallisuusvaikutukset. Suomessa on kokonainen organisaatio sille ettei kukaan nyt vain liukastu työmatkalla tai parkkipaikalla ja joka syksy jaetaan heijastimia ja kerrotaan työmatkaturvallisuudesta, mutta jos työmatka suuntautuu ulkomaille ketään ei kiinnosta että penniä venytetään niin että Helsingistä lähtiessä on edessä 18 tuntia lentämistä, kaksi pomppua ja vielä vuokra-autolla pari tuntia vieraassa maassa ennenkuin on se alihankkijan varaama hotelli odottamassa.

Jouduin kerran lentämään loppupätkän halpalentoyhtiöllä kun firman matkatoimisto säästi siinä 20 euroa. Terminaali sijaitsi jossain hevonhelvetissä ja siellä istuin kuulusteluissa pari tuntia. Ihmettelivät mitä valkoinen ihminen puku päällä tekee halpalentoterminaalissa. Tottakai myöhästyin asiakastapaamisesta kun taksilla ruuhkassa sombailin kaupungin läpi. Monesti näillä ihmebookauksilla firmalle tulee tonneja extraa, mutta nehän saavat bonuksensa vain säästetyistä lentolippuhinnoista. Tulee ylimääräisiä hotelliöitä ja päivärahoja, sekä taksimatkoja.

Puvuista tuli mieleen onko muilla sama tilanne, että firma ei maksa pukuja vaikka se on välttämätön? Teen itse sellaista hommaa, että tapaamisiin jos menis jollain Dressmanin muovipuvulla ja halpahallin kumikengillä niin homma loppuis aika lyhyeen. Firma ei suostu edes tuollaisia kompensoimaan. Sama juttu aika monessa firmassa suomessa.

Yleensäkin suomalaiset eivät osaa edes alkeita bisnespukeutumisesta. Mennään likaisilla halpahallifarkuilla ja virttyneellä T-paidalla tapaamaan asiakasta. Näitä on tullut nähtyä jopa myynti-organisaation myyntitykeillä. En nyt sitä sano, että pitäisi jotain käärmeennahkakenkiä olla, mutta perus tonnin puku kaikkineen riittää ihan hyvin.
 
Itsellä on tosi harvoin ulkomaanmatkailua töissä, mutta Suomen sisälläkin osaa välillä ottaa nuppiin matkustaminen. Ylemmille toimihenkilöille maksetaan meidän firmassa muutaman kympin verollinen päiväraha, jonka pitäisi korvata työajan ulkopuolella matkustaminen. Monesti vaan asiakaskäynnit on yhden päivän keikkoja, joilloin ollaan osapuilleen normaali työaika asiakkaan luona ja matkustamista voi olla 4-6h sen päälle. Ei paljon naurata. Toki on vaihtoehto lähteä matkaan jo edellisenä päivänä ja yöpyä jossain 80-luvulle jämähtäneessä hotellissa yö, mikä ei ihan hirveästi kiehdo sekään.
 
Puvuista tuli mieleen onko muilla sama tilanne, että firma ei maksa pukuja vaikka se on välttämätön? Teen itse sellaista hommaa, että tapaamisiin jos menis jollain Dressmanin muovipuvulla ja halpahallin kumikengillä niin homma loppuis aika lyhyeen. Firma ei suostu edes tuollaisia kompensoimaan. Sama juttu aika monessa firmassa suomessa.

Jos nyt Suomessa tapahtuvasta bisneksestä puhutaan, niin ne jotka on tuollaisessa asemassa että puvun laadullakin alkaa olemaan väliä, tienaavat kyllä sen verran reippaasti, että voivat ostaa sen tonnin puvun vaikka joka kuukausi palkkatuloillaan.

Minua henkilökohtaisesti ihmetyttää se, että varsinkin nettikeskusteluissa vielä usein peräänkuulutetaan niin kovin varsinkin myyntimiesten pukukoodin perään. Aika monta myyntimiestä on tullut nähtyä, ja lähtökohtaisesti ne puvulla koreilevat ovat olleet kaikkein paskimpia substanssin suhteen. Totta kai asiakasta pitää kunnioittaa pukeutumisella, ja joillain aloilla puvut ovat edelleen normaalia työpukeutumista, mutta kyllä tuollaiset alat ovat Suomessa selkeästi vähemmistössä. Suomessa tuskin kukaan katsoo ketään alaspäin sen takia, ettei kaverille sattunut aamulla kravatti kaulaan.

Ulkomailla tilanne voi toki olla eri, kulttuurissa kulttuurin tavalla.
 
Jouduin kerran lentämään loppupätkän halpalentoyhtiöllä kun firman matkatoimisto säästi siinä 20 euroa. Terminaali sijaitsi jossain hevonhelvetissä ja siellä istuin kuulusteluissa pari tuntia. Ihmettelivät mitä valkoinen ihminen puku päällä tekee halpalentoterminaalissa. Tottakai myöhästyin asiakastapaamisesta kun taksilla ruuhkassa sombailin kaupungin läpi. Monesti näillä ihmebookauksilla firmalle tulee tonneja extraa, mutta nehän saavat bonuksensa vain säästetyistä lentolippuhinnoista. Tulee ylimääräisiä hotelliöitä ja päivärahoja, sekä taksimatkoja.

Puvuista tuli mieleen onko muilla sama tilanne, että firma ei maksa pukuja vaikka se on välttämätön? Teen itse sellaista hommaa, että tapaamisiin jos menis jollain Dressmanin muovipuvulla ja halpahallin kumikengillä niin homma loppuis aika lyhyeen. Firma ei suostu edes tuollaisia kompensoimaan. Sama juttu aika monessa firmassa suomessa.

Yleensäkin suomalaiset eivät osaa edes alkeita bisnespukeutumisesta. Mennään likaisilla halpahallifarkuilla ja virttyneellä T-paidalla tapaamaan asiakasta. Näitä on tullut nähtyä jopa myynti-organisaation myyntitykeillä. En nyt sitä sano, että pitäisi jotain käärmeennahkakenkiä olla, mutta perus tonnin puku kaikkineen riittää ihan hyvin.

Istun toisella puolen pöytää, mutta ei jeesus kun se myyntiapina tulee resupekan näköisenä. Ei tee kovinkaan hyvää ensivaikutelmalle... Itsehän istun firman rumissa kuteissa (teollisuus) kun en mikään iso johtaja tm ole.
 
Sanoin tästä jo aiemminkin, mutta esimiesasemasta maksettava korvaus on yleensä aika mitätön verrattuna siihen paljonko oma vee-käyrä nousee toisten ongelmia kuunnellessa ja paljonko oma stressitaso ja tuntityömäärä lisääntyy vastuun myötä. Yleensä paljon parempi tilanne onkin, että itsellä on vain projektiluontoinen esimiesasema eli resursseja käytettävissä, mutta joku muu hoitaa sen HR-luonteisen esimiestyön. Nuo kaksi kertaa vuodessa pidettävät keharit tuntuu jo itsestä paljolta, mutta entäpä siitä esimiehestä joka pitää niitä 30:lle alaiselle...

Näin on. Onkohan ihmisiä jotka pitävät esimiestyöstä.
 
Yhdistelmäajoneuvonkuljettajana toimin, palkka 13,48€ tunnissa ja lisiä ei alan tapaan makseta. Siitä voi laskea paljonko käteen jää 200tunnista, myöskään vapaa aikaa ei juuri ole.:smoke:


Ala vaihtunee ensivuoden puolella, ei työpanos ja vastuu kohtaa tilille tulevaa rahamäärää. Muutenkin koko ala on helvetinmoinen villilänsi ilman minkäänlaista työehtosopimusta.

2500 € keskimääräinen kuukausibruttoansio lomakorvauksineen tämän vuoden puolella samasta hommasta. Samaa mieltä olen kanssasi vastuun, työpanoksen ja rahan suhteesta.

13,89 € tunnilta täysperävaunun kanssa, ilta- ja yölisät maksettiin ja jonkinlaiset päivärahatkin. Tässä suhteessa olin kai jossain määrin onnekaskin tällä alalla. Tunnit vaihteli kuukausittain 110-200, seuraavan työvuoron alkuajan tiesi korkeintaan 12 h ennen lähtöä ja aina piti olla valmis lähtemään, jos halusi että töitä on jatkossakin. Ylityö on vieras käsite alalla.

Lopetin kuljettajan hommat ja aloitin korkeakouluopinnot. Jospa tulevaisuudessa pääsisi säännölliseen työhön mikä sallii omankin elämän.

Kuljetusalalla riittää alle TES:n tekijöitä aina (itsekin tähän syyllistyin). Niin kauan kuin tekijöitä riittää on työnantajien markkinat korvausten suhteen ja TES:llä voi pyyhkiä persettä. Ihmeellistä miten joku ala voi houkutella noin paljon talkootyöläisiä.
 
2500 € keskimääräinen kuukausibruttoansio lomakorvauksineen tämän vuoden puolella samasta hommasta. Samaa mieltä olen kanssasi vastuun, työpanoksen ja rahan suhteesta.

13,89 € tunnilta täysperävaunun kanssa, ilta- ja yölisät maksettiin ja jonkinlaiset päivärahatkin. Tässä suhteessa olin kai jossain määrin onnekaskin tällä alalla. Tunnit vaihteli kuukausittain 110-200, seuraavan työvuoron alkuajan tiesi korkeintaan 12 h ennen lähtöä ja aina piti olla valmis lähtemään, jos halusi että töitä on jatkossakin. Ylityö on vieras käsite alalla.

Lopetin kuljettajan hommat ja aloitin korkeakouluopinnot. Jospa tulevaisuudessa pääsisi säännölliseen työhön mikä sallii omankin elämän.

Kuljetusalalla riittää alle TES:n tekijöitä aina (itsekin tähän syyllistyin). Niin kauan kuin tekijöitä riittää on työnantajien markkinat korvausten suhteen ja TES:llä voi pyyhkiä persettä. Ihmeellistä miten joku ala voi houkutella noin paljon talkootyöläisiä.

AKT on hilannut TES:it niin korkealle, että jäseniäkin hirvittää.;)
 
Lopetin kuljettajan hommat ja aloitin korkeakouluopinnot. Jospa tulevaisuudessa pääsisi säännölliseen työhön mikä sallii omankin elämän.

Kuljetusalalla riittää alle TES:n tekijöitä aina (itsekin tähän syyllistyin). Niin kauan kuin tekijöitä riittää on työnantajien markkinat korvausten suhteen ja TES:llä voi pyyhkiä persettä. Ihmeellistä miten joku ala voi houkutella noin paljon talkootyöläisiä.
Fiksu päätös. Kun tietää, että miten paljon itseajavien autojen kehittämiseen satsataan, niin kuskin hommille voi käydä aika kehnosti tulevina vuosikymmeninä.
 
Ostajan puolella ollaan eikä tarjoa firma kuteita eli sillä halvimmalla 10v vanhalla dresmännin puvulla mennään. Ei ole kukaan jättänyt myymättä sen takia, parempi näyttää persaukiselta ettei anna valheellista kuvaa =)
 
Jos nyt Suomessa tapahtuvasta bisneksestä puhutaan, niin ne jotka on tuollaisessa asemassa että puvun laadullakin alkaa olemaan väliä, tienaavat kyllä sen verran reippaasti, että voivat ostaa sen tonnin puvun vaikka joka kuukausi palkkatuloillaan.

Minua henkilökohtaisesti ihmetyttää se, että varsinkin nettikeskusteluissa vielä usein peräänkuulutetaan niin kovin varsinkin myyntimiesten pukukoodin perään. Aika monta myyntimiestä on tullut nähtyä, ja lähtökohtaisesti ne puvulla koreilevat ovat olleet kaikkein paskimpia substanssin suhteen. Totta kai asiakasta pitää kunnioittaa pukeutumisella, ja joillain aloilla puvut ovat edelleen normaalia työpukeutumista, mutta kyllä tuollaiset alat ovat Suomessa selkeästi vähemmistössä. Suomessa tuskin kukaan katsoo ketään alaspäin sen takia, ettei kaverille sattunut aamulla kravatti kaulaan.

Ulkomailla tilanne voi toki olla eri, kulttuurissa kulttuurin tavalla.

Voi olla että suomessa ei niin välitetä pukeutumisesta. Ehkä se "juntteus" juontaa juurensa juuri siitä? Aika monessa kulttuurissa pukeutuminen määrittelee statuksesi. Esim. jos olen samassa kokouksessa asiakkaan kanssa isomman pomon kanssa joka on pukeutunut huonommin, asiakas puhuu aina minulle. Tämä on toisaalta häiritsevää mutta kulttuurintuntemus selittää nämä nyanssit ja sen on oppinut hyväksymään. Vähän sama kun joissain kulttuureissa puhutaan naiselle mutta katsotaan kollegaa.

Suomalaisissa firmoissa näkee näitä ylemmän keskisarjan pomoja jotka pitävät joka päivä samaa nuhjuista 90-luvulla ostettua pikkutakkia. Se on noloa.

Mitä tulee tuohon viittaukseesi, että voi ostaa vaikka sen tonnin puvun joka kuukausi. Ilmeisesti et ole itse kovin perillä mitä suomessa firmat maksavat asiantuntijatöistä joissa scope voi sisältää aivan uskomattomia asioita joita ennen pidettiin rikkaiden puuhasteluna. Progressiivinen (lue kommunistinen) verotus pitää huolen siitä, että se "hyvin" palkattu ei osta joka kuukausi sitä uutta Hugo Bossin pukua.
 
Voi olla että suomessa ei niin välitetä pukeutumisesta. Ehkä se "juntteus" juontaa juurensa juuri siitä? Aika monessa kulttuurissa pukeutuminen määrittelee statuksesi. Esim. jos olen samassa kokouksessa asiakkaan kanssa isomman pomon kanssa joka on pukeutunut huonommin, asiakas puhuu aina minulle. Tämä on toisaalta häiritsevää mutta kulttuurintuntemus selittää nämä nyanssit ja sen on oppinut hyväksymään. Vähän sama kun joissain kulttuureissa puhutaan naiselle mutta katsotaan kollegaa.

Suomalaisissa firmoissa näkee näitä ylemmän keskisarjan pomoja jotka pitävät joka päivä samaa nuhjuista 90-luvulla ostettua pikkutakkia. Se on noloa.

Mitä tulee tuohon viittaukseesi, että voi ostaa vaikka sen tonnin puvun joka kuukausi. Ilmeisesti et ole itse kovin perillä mitä suomessa firmat maksavat asiantuntijatöistä joissa scope voi sisältää aivan uskomattomia asioita joita ennen pidettiin rikkaiden puuhasteluna. Progressiivinen (lue kommunistinen) verotus pitää huolen siitä, että se "hyvin" palkattu ei osta joka kuukausi sitä uutta Hugo Bossin pukua.

Tosin oikeat miehet teettävät vaatteensa niin istuvatkin. Mutta kuitenkin, se puku ei kelpaa verottajalle edes vähennettäviin kuluihin kovin helposti jos omalla rahalla ostaa. Oikeat tyämiäs vaatteet menee heittämällä kun niille ei ole muuta käyttöä.
 
Lasityöntekijä, käteen jää noin 1600-1800e kuussa. Kesällä ja syksyllä tulee ylitöitä tehtyä niin silloin 2000-2500e netto. Riittää omaan elämiseen vallan mainiosti.
 
Itse teen suunnittelu/asiantuntijatyötä rakennusalalla, pk-seudun ulkopuolella. Pääosa työstä tapahtuu toimistolla, 37,5 h/vko. Välillä koti- ja ulkomaanreissuja. Työkokemusta noin 6 vuotta, valmistuin DI:ksi 4 vuotta sitten. Peruspalkka 4700 €/kk, päälle puhelinetu ja lounassetelit, mahdollisuus vuotuiseen bonukseen joka on 0-25 % vuosipalkasta. Olen ihan tyytyväinen.
 
Lasityöntekijä, käteen jää noin 1600-1800e kuussa. Kesällä ja syksyllä tulee ylitöitä tehtyä niin silloin 2000-2500e netto. Riittää omaan elämiseen vallan mainiosti.
Jep kyse on vaan menojen sovittamisesta. Eikä tule maksettua tuolla tulotasolla hirveästi verojakaan. Turhahan sitä on repiä isojen ansioiden perään kun verottaja vie leijonanosan.
 
Itse teen suunnittelu/asiantuntijatyötä rakennusalalla, pk-seudun ulkopuolella. Pääosa työstä tapahtuu toimistolla, 37,5 h/vko. Välillä koti- ja ulkomaanreissuja. Työkokemusta noin 6 vuotta, valmistuin DI:ksi 4 vuotta sitten. Peruspalkka 4700 €/kk, päälle puhelinetu ja lounassetelit, mahdollisuus vuotuiseen bonukseen joka on 0-25 % vuosipalkasta. Olen ihan tyytyväinen.
Millä alueella on bonus huidellut viime aikoina?

Täällä 3600 €/kk + puhelinetu, lisäksi max. 15% vuosibonus (viimeisen vuoden ajalta toteutuma n. 14%). DI:ksi valmistuin 1,5 vuotta sitten ja tutkimus/tuotekehitys tyypistä hommaa koneteollisuuden alalla.
 
Millä alueella on bonus huidellut viime aikoina?

En osaa sanoa, sen verran tuore pesti kyseessä. Osa on kuitenkin sidoksissa pelkästään omaan työpanokseen eikä firman tulokseen, joten nollille ei pitäisi mennä huonompinakaan aikoina.
 
Millä alueella on bonus huidellut viime aikoina?

Täällä 3600 €/kk + puhelinetu, lisäksi max. 15% vuosibonus (viimeisen vuoden ajalta toteutuma n. 14%). DI:ksi valmistuin 1,5 vuotta sitten ja tutkimus/tuotekehitys tyypistä hommaa koneteollisuuden alalla.
Paljoko oli alotuspalkka ja oliko aikasempaa kokemusta jo vastaavista hommista? Samanlaiset hommat olis hakusessa kun valmistuminen kohta koittaa
 
Istun toisella puolen pöytää, mutta ei jeesus kun se myyntiapina tulee resupekan näköisenä. Ei tee kovinkaan hyvää ensivaikutelmalle... Itsehän istun firman rumissa kuteissa (teollisuus) kun en mikään iso johtaja tm ole.
Ei sinänsä liity mihinkään, mutta hassu tarina. Kerran kävin ns. työhaastattelussa/esittelemässä itseni, niin tulin suoraan moottorikelkalla erämaasta vajaan viikon reissulta ilman suihkua ja tietenkin erämaavaatetus päällä, parta ajamatta ja pitkä tukka sekaisin takussa. Katto tuleva pomo hyvin hitaasti päästä varpaisiin mun olemusta, ja todettuani tulleni erämaasta, niin vastasi vain, että sen kyllä huomaa.
 
Kun noista puvuista oli tuossa juttua, niin tuli vaan mieleen, että onko kukaan koittanut hakea niitä takaisin verotuksessa tulonhankkimisvähennyksinä? Siinä tuntuu menevän monenmoista läpi, niin miksei myös puku, jos sellainen kerran on työssä välttämätön.
 
Vaatteet joita voi käyttää "siviilissä" ei mene läpi. Vastaavasta syystä kauluspaitoja ei voi vähentää :D
 
Pukujen ja kauluspaitojen osalta voi mennä läpi koska riippuu täysin myös käsittelijästä vaikka koneethan noi pitkälti hoitaa.

Itse uraa aloittaessa selitin että julkishallinnon asiakkaat vaativat pukupakkoa ja meni läpi. PV-aikana sain myös hiustenleikkuun, kurssikaveri ei.

Noistahan on olemassa ihan listakin, mistä voisi katsoa koodit millä menee läpi. Naiset esim. saisivat kuukautissuojat jos jaksaisivat laittaa.
 
Kannattaa myös ymmärtää, että moni asia 'menee läpi' koska kukaan ei syynää sitä ehdotusta läpi. Ja moni asia ei menisi läpi, jos syynäisi. Läpimeno ei tarkoita joku asia olisi vähennyskelpoinen.
 
Voiko virheellisesti läpi menneestä vähennyksestä tulla jälkikäteen raippaa jos sattuisi tulemaan joku tarkastus tai tekoäly alkaa noita takautuvasti syynäämään?
 
Kyllähän niitä pistokokein joskus käydään läpi. Kai tuossa on alla olevan lainauksen mukaan hieman tulkinnan varaa, mutta tuossa oli myös mainittu oletuksena työtulovähennyksen olevan yli 600.

Tuossa muuten verottajan mielipide iltapaskassa:
Verottaja: Näissä ammateissa ja tehtävissä voit vähentää työvaatteet verotuksessa

VEROHALLINNON veroasiantuntija Heli Annala kertoo, että vähennyksen saadakseen työpuvun tulee olla sellainen, ettei sitä voi käyttää muuten kuin työtehtävissä.

Vähennysperusteeksi käy myös, jos vaatetusmenot ovat olennaisesti tavanomaista suuremmat siksi, että työ kuluttaa vaatetusta erityisen paljon tai työ on erityisen likaista.
 
Kannattaa myös ymmärtää, että moni asia 'menee läpi' koska kukaan ei syynää sitä ehdotusta läpi. Ja moni asia ei menisi läpi, jos syynäisi. Läpimeno ei tarkoita joku asia olisi vähennyskelpoinen.
Kuten jo sanoin: tästä on olemassa verottajan oma koodisto-lista, josta voidaan katsoa nopea ei/joo. Esim. tuo naisten kuukautissuojat ei ollut vitsi vaan listalla oleva.

Ja kyllä niitä syynätäänkin, se millä tarkkuudella on taas käsittelijästä kiinni.
 
Kun noista puvuista oli tuossa juttua, niin tuli vaan mieleen, että onko kukaan koittanut hakea niitä takaisin verotuksessa tulonhankkimisvähennyksinä? Siinä tuntuu menevän monenmoista läpi, niin miksei myös puku, jos sellainen kerran on työssä välttämätön.

Tähän pelitys antoi aivan oikean vastauksen, puku ei mene läpi vähennyksenä.

Vaatteet joita voi käyttää "siviilissä" ei mene läpi. Vastaavasta syystä kauluspaitoja ei voi vähentää :D

Pukujen ja kauluspaitojen osalta voi mennä läpi koska riippuu täysin myös käsittelijästä vaikka koneethan noi pitkälti hoitaa.

Itse uraa aloittaessa selitin että julkishallinnon asiakkaat vaativat pukupakkoa ja meni läpi. PV-aikana sain myös hiustenleikkuun, kurssikaveri ei.

Noistahan on olemassa ihan listakin, mistä voisi katsoa koodit millä menee läpi. Naiset esim. saisivat kuukautissuojat jos jaksaisivat laittaa.

Hiustenleikkuu voidaan hyväksyä vähennykseksi vain silloin jos se liittyy tulonhankkimiseen. Esimerkiksi näyttelijä voi vähentää näytöstä varten hankitun meikin ja kampauksen, jos tilanne olisi se, että ne pitäisi itse maksaa.

Tuloverolain 31.4 §:

Puhdasta tuloa laskettaessa vähennyskelpoisia menoja eivät ole verovapaan tulon hankkimisesta johtuneet menot eivätkä verovelvollisen elantomenot, joina pidetään muun muassa asunnon vuokraa sekä lasten ja kodin hoidosta aiheutuneita menoja. Osinkotulon hankkimisesta johtuneet menot ovat kuitenkin vähennyskelpoisia sen estämättä, että osinkotulo on 33 a–33 d §:n nojalla verovapaata tuloa. (30.7.2004/716)
Armeija-aikainen hiustenleikkuu ei liity mitenkään tulonhankkimistoimintaan, eikä myöskään kuukautissuojat. Ne ovat elantomenoja, joita ei voi vähentää. Ne kohdistuvat lisäksi verovapaisiin päivärahoihin, eli kahden kohdan osalta eivät ole vähennettävissä.

Voiko virheellisesti läpi menneestä vähennyksestä tulla jälkikäteen raippaa jos sattuisi tulemaan joku tarkastus tai tekoäly alkaa noita takautuvasti syynäämään?

Verotus voidaan oikaista verovelvollisen vahingoksi viisi vuotta takaperin. Käytännössä tuollaisiin asioihin ei puututa erikseen, koska luottamuksensuoja, jos veroilmoitukseen ei verotuksen käsittelyn aikana puututtu.

Kuten jo sanoin: tästä on olemassa verottajan oma koodisto-lista, josta voidaan katsoa nopea ei/joo. Esim. tuo naisten kuukautissuojat ei ollut vitsi vaan listalla oleva.

Ja kyllä niitä syynätäänkin, se millä tarkkuudella on taas käsittelijästä kiinni.

Mistä olet kuullut tuollaisesta koodisto-listasta? Itse en ole sellaisesta kuullut, eikä siellä ainakaan minkään lain mukaan voi olla kuukautissuojia, koska ne eivät ole vähennettävissä oleva kulu.

Ja muuten yleisesti ottaen, tulonhankkimiskulut ovat verotuksessa ikuisuusongelma. Vähentää saa kaikki kulut, jotka liittyvät verotettavan tulon säilyttämiseen tai hankkimiseen. Elantomenot ovat tästä poikkeus.

Esimerkkinä juurikin tämä pukuasia. Itsellä on mittatilauspuku, jota pidän juhlissa ja joskus harvoin töissä ja työhaastatteluissa. Koska käytän, tai voin käyttää sitä vapaalla, se on elantomeno eikä tulonhankkimiskulu.

Tohtorin hankkima frakki on verotuksessa katsottu tulonhankkimiskuluksi, koska hän pystyi perustelemaan että hänelle frakki on työasu, jota käytetään akateemisissa tilaisuuksissa. TV-toimittajan puvut taas ei ole katsottu vähennyskelpoisiksi, koska pukua oikeasti käytetään arki- ja vapaa-ajantilanteissa laajasti.

Työhaalarit, käsineet ja turvakengät voidaan myös katsoa kohdistuvan tulonhankkimiseen, koska työturvallisuuden kautta niillä on selvä syy-yhteys tulonhankkimiseen - raksalle ei lain mukaan saa mennä ilman asiallisia turvavarusteita.

Hyvä esimerkki asian vaikeaselkoisuudesta ja tulkinnanvaraisuudesta tuli vastaan eräässä koulutustilaisuudessa, jossa 30 vuotta Verohallinnossa töissä ollut johtajava veroasiantuntija puhui tulonhankkimiskuluista. Sanoi että oli 90-luvulla sanonut että nyrkkisääntönä mikä tahansa voi periaatteessa olla tulonhankkimiskulu, mutta ruokakaupan kuitti ei koskaan. Paitsi nykyään, kun bloggari/freelance-toimittaja voi oikeasti mennä kauppaan, ostaa ateriatarvikkeet, tehdä aterian ja kuvata sen blogiinsa ja/tai lehteen. Ennenhän tuollaiset kuitit olisivat menneet lehden kirjanpidon kautta, kun freelance-toiminta ei ollut niin yleistä.

Periaatteessa siis mikä tahansa on vähennyskelpoista, jos se oikeasti liittyy tulonhankkimistoimintaan. Näyttökynnys on vain sen verran korkea, että puku ei mene läpi.

Tässä pitää myös huomioida se, että kaikille myönnetään verotuksessa 720 euron tulonhankkimisvähennys. Se tarkoittaa että jos ilmoitat 719 euron puvun ansiotulojen vähennyksiin, se menee läpi eikä asiasta kysytä mitään, koska vain 720 euron ylittävät vähennykset vaikuttavat verotuksen lopputulokseen.

Osa verotuksesta toimitetaan vain koneellisesti, jolloin myös vääriä vähennyksiä menee jonkin verran läpi. Se ei tarkoita että ne olisivat hyväksyttäviä vähennyksiä, se vain tuuripeliä. Lisäksi tietenkin pienet virkailijakohtaiset erot. Enemmän kuin virkailijan tulkinta asiaan vaikuttaa perustelujen taso.

T. verottaja
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuli muuten mieleen, että kuukautissuojatkin voivat olla vähennettävissä jos kirjoitat blogin tai artikkelin jossa vertailet tamppooneita, kuukuppia ja kuukautissuojia ja kirjoitat artikkelit tulonhankkimistarkoituksessa lehteen tai blogiin.

Tässäkin tulee sitten vastaan se, onko blogin pitäminen harrastus vai vakaata tulonhankkimistoimintaa. Jos blogisi tuottaa mainostuloja 200 euroa vuodessa, et voi vähentää 1000 eurolla kuukautissuojia blogisi kirjoittamiseksi. Toki silloin et myöskään maksa 200 euron mainostuloista veroa, koska 1000 euron kuluista 200 euroa hyväksytään verotuksessa ja tulos on +-0.

Myös harrastustoiminnan vs tulonhankkimistoiminnan rajanveto on verotuksessa ongelmallinen ikuisuuskysymys. :D

Mutta siis mitään listaa ei kyllä verottajalla voi olla mistä automaattisesti voi katsoa että kuukautissuojat ovat hyväksyttävä vähennyksenä.
 
Niin, itse kenties voisin kuvitella, että meno-tulo- teoriaa soveltaen yhden blogi-kirjoituksen tuottamiseen ei kovin monen kuukautissuojan vähentäminen onnistu. Tosin oma näkemys myös sellainen, että Verohallinto ei ihan kaikista pikkusummista kiinnostu.
 
Mullehan joskus maksettiin kirjanpitohommista reilut 3k/kk. Tuona aikana törmäsin vaatehankintojen osalta lasten-, ja nuorten kotiin. Kyseisessä firmassa vähenneltiin varsin isoja summia vaatehankintoina, jotka siis menivät näiden hoitolasten vaatehankintoihin. Oli vähennsten joukossa muun muassa myös sampoota, hajuvettä jne, jotka kaikki kirjanpidossa liittyivät hoitolapsiin. Kaikki hoitolapsiin liittyvä oli salaista, joten ostokuiteissa ei lukenut mitään selvityksiä. Joskus hiljaa mielessäni mietin, että onkohan joukossa laitoksen omistajan kuluja, joka nämä hankinnat teki?
 
@plösöpulla lle isot kiitokset kattavasta kirjoituksesta ja täsmennyksestä moneen asiaan.

Hiusten leikkuussa ei ollut kyse armeijasta vaan virasta - YlPalvo kun saneli hiusten osalta asiat niin kyseessä oli tulon kannalta pakko :comp:

Koodistolistasta kuulin entiseltä verottajalta joka siirtyi verokonsultiksi yhdelle "isosta neljästä" tekemään verosuunnittelua. Eli olisi suoranainen lista/koodisto asioista, jotka järjestelmät katsoo "avainsanoina" hakemuksista.
 
Paljoko oli alotuspalkka ja oliko aikasempaa kokemusta jo vastaavista hommista? Samanlaiset hommat olis hakusessa kun valmistuminen kohta koittaa
3250€ + puhelinetu + max. 10% bonus oli aloituspalkka, jolla mentiin vähän yli vuosi. Samassa firmassa tein dippatyön ennen tätä pestiä.
 
En osaa sanoa, sen verran tuore pesti kyseessä. Osa on kuitenkin sidoksissa pelkästään omaan työpanokseen eikä firman tulokseen, joten nollille ei pitäisi mennä huonompinakaan aikoina.
Ok. Siirryitkö saman firman sisällä uusiin hommiin vai eri firmaan? Nousiko palkka merkittävästi pestin vaihdossa?
 
@plösöpulla
Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä kun on verokarhu paikalla. Merkittävä osa työmatkakulujen vähennyksistä on sellaisia, jotka eivät tosiasiallisesti oikeuttaisi vähennykseen (oman auton käyttö). Miten verottaja nuo tutkii? Tehdäänkö tutkimus kelpoisuudesta "manuaalisesti" aikatauluja pläräämällä satunnaiselle otannalle, vai onko teillä käytössä joku järjestelmä, joka osoitteiden perusteella kertoo suoraan pitääkö asiaa tutkia tarkemmin?
 
Ok. Siirryitkö saman firman sisällä uusiin hommiin vai eri firmaan? Nousiko palkka merkittävästi pestin vaihdossa?

Uuteen firmaan samalla alalla, mutta vastuullisempaan tehtävään. Peruspalkka nousi 20 % ja euromääräinen maksimibonus satoja prosentteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom