Palkkakeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Metalli Tvr6 - Kta 13 € levytyökeskus ja välillä muita cnc hommia 35 3-vuorossa eli ~27k€ vuodessa. Viitisen vuotta työkokemusta. Kerran vuodessa yt:t ja noin kuukauden lomautus niin tulot laskee. Erikoisammattitutkinto löytyy, mutteipa siitä mitään hyötyä ole palkan suhteen. Työnantajan vaihdolla ei taida olla suurempaa merkitystä palkkaan tällä alalla itä-suomessa
Siirtymässä oppisopimuskoulutukseen toiselle työnantajalle samalla alalla. Muottihommiin suuntautuva työkalunvalmistaja.

Periaatteessa 3 vuorotyö, mutta tällä hetkellä tekevät pelkkää aamua.
Palkka laskee pari euroa ja vuorolisät pois. Muutaman vuoden päästä tilanne pitäisi olla ihan toinen.

Nykyinen duuni ihan jees mutta duunipaikka ja varsinkin työnjohdon ammattitaidottomuus sai katselemaan muita töitä. Kriisistä kriisiin sopisi nykyisen työpaikan sloganiksi. Muutenkin kuulemma moniosaajia tulvii ovista ja ikkunoista. Yhtään hakemusta kait tullut avoimiin työpaikkoihin viimeisen vuoden aikana.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
55
Mielenkiinnosta, minkälaista liksaa IT-infra arkkitehtina keskimäärin nostetaan pk-seudulla?
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
5
Brutto ~45000e/vuoteen + puhelin + maksimissaan 10% vuosibonus.
Bi-kehittäjä
Tietotekniikan insinööri koulutukselta ja 4 vuotta alalla
Sijainti Kuopio
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Miksi verottaja käsittelee käsin uusia verokortteja jos sinne lisää matkakuluja tai kotitalousvähennyksiä?
Off-topic:
tarkistetaan samalla tavalla kuin veroilmoitusvaiheessa, jolloin kaikkea ei tarvitse tarkistaa valvontakaudella.

Merkittävä syy menettelylle on varmaan myös se, että hyvin suuri osa populaatiosta elää kädestä suuhun ilman säästöjä. Jos verokortille on merkitty vähennys, joka vasta veroilmoitusvaiheessa katsotaan perusteettomaksi ja/tai muuten tai hylätään, tulee verovelvolliselle huonolla tuurilla vaikkapa 2400€ jäännösvero (kotitalousvähennyksen enimmäismäärä). Tämä menee sitten maksujärjestelyyn / ulosottoon ja aiheuttaa lisätöitä ja päänsärkyä eri viranomaisille sekä verovelvolliselle itselleen -> fiksuinta tarkistaa heti onko ilmoitetulle kotitalousvähennykselle perusteet.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Brutto 50000e/vuosi. Trukkikuski 3-vuorotyö. Sijainti maaseudulla joten elinkustannukset pysyy alhaisina. Ei tarvi maksaa omakotitalosta 400k euroa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kovasti on tietoa hienoista palkoista tässä threadissa.

Minua kiinnostaa enemmän NETWEALTH siis nettovarallisuus kiinnostaisi minua enemmän.

Jos joku jaksaisi avata sellaisen threadin kiinnostaisi minua se enemmän.

Minä haluan tietää ketkä on miljonääreitä 1000 000 euro nettovarallisuus, ketkä on saavuttanut 750k, 500k, 400k, 300k , 200k, 100k, 50k, 10k, 0 euroa velaton +- nolla.

Miksi? Ei minulle vielä kerro kuinka varakas henkilö on jolla on superpalkka...

Palkassa en anna haastetta LäskiMike tunnukselle joka kertoi 50k bruttopalkka/vuosi mutta nettovarallisuudessa MR LäskiMike voi saada yllättävän kovan vastuksen minulta vaikka antaisi minulle turpiin itse työtuloista.
 
Viimeksi muokattu:

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
LäskiMike voi saada yllättävän kovan vastuksen minulta vaikka antaisi minulle turpiin itse työtuloista.
En usko että tässä threadissa on tarkoitus alkaa kilpailemaan palkoilla, vaikka tälläiseksi tämä näytetään tulkittavan.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Ei kai 50k palkka mikään hieno ole vielä. Täytyisikö perustaa ketju jossa voitaisiin vertailla varallisuuksia? Mitä kukakin on kerinnyt hankkimaan tiettyyn ikään mennessä ja mitkä on tavoitteet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Meillä varastolla trukkikuskit tienaavat vähemmän keskimäärin kuin keräilijät... eli sen 2-3k/kk bruttona jos ylitöitä tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Mahdollista paperitehtaalla jos vielä jossain käytetään trukki kuskeilla paperin tessiä. Taitaa tosin olla nykyään harvinaista.
Yksi vaihtoehto hyville tuloille on ahtaaja, minkä joku voi vielä tulkita "trukkikuskiksi".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 067
Nykyään joku --k€. Insinööri-amk, julkisella, 8 v.
Tässä muutaman viime vuoden aikana kummallista kehitystä tapahtunut kun uralla "etenemisen" seurauksena peruspalkka noussut reilusti mutta samalla lähes kaikki lisät hävinnyt. Lopputuloksena vuosiansiot tippunut n. 10 k€ parhaimmista vuosista. Tietty työ lähes pelkästää 8-16 tyyppistä nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
680
Trukkikuski ja 50k kuulostaa siltä, että tehdään pitkää päivää. Eräs tuttava tekee vastaavaa konehommaa ja tienaa hyvin, mutta viikkotunnit huiteleekin jossain ihan toisissa sfääreissä tavan toimistoihmiseen verratuna (lue: 12h päiviä, välillä jopa viikonloppuna).
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Jatkuva 3 vuorotyö eli viikonloppuisinkin joutuu töissä olemaan. 50k tai enemmänkin tienaa jatkuvassa vuorotyössä eli voimaloissa, jalostamoissa ja prosessiteollisuudessa missä mylly pyörii 24/7. Itselle tulee perus 19 työpäivää kuukaudessa ja ehkä 40 tuntia ylitöitä vuodessa.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
5
Tyyppejä varmasti kiinnostaa, että missä ja mistä palkka muodostuu. Ilman järkeviä pohjatietoja tämä menee vain palkalla kilpailemiseksi.

Noin 5v DI:ksi valmistumisesta, pari vuotta enemmän työkokemusta. Elektroniikan tuotekehitystehtävät Oulun seudulla, peruspalkka 4600e/kk + mielivaltaiset bonarit ja ylityöpiikki yleensä auki. Palkka on noussut kohtalaisen hyvin, valmistuessa se oli 2900e. Tähän väliin on sattunut jokunen työnantaja, josta vain yksi pudotti palkkaa.

Mielekästä konttorihommaa ja työnkuvaan pystyy itse vaikuttamaan. Vain vähän matkustelua ja siitäkin vähästä pystyy pullikoimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
42
Peruspalkka 3300e/kk + vuosibonus ~10% vuosituloista + puhelinetu + auton käyttöetu (työnantaja maksaa max. 60% kk-kustannuksista).

Koulutus tietotekniikan DI (valmistumisesta 1,5v) ja työkokemusta yhteensä 2,5v. Sijainti Oulu ja alana tietoliikennetekniikka. Työaika liukuva ja etätöitä saa tehdä (37,5h/vk).

Palkka on mielestäni OK, jos vertaa pelkästään työkokemukseeni. Jos lähtään vertaan vanhempiin kollegoihini ja niiden kompetenssiin, olen mielestäni alipalkattu. Toivotaan, että suunta on jyrkästi ylöspäin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 369
Peruspalkka 3300e/kk + vuosibonus ~10% vuosituloista + puhelinetu + auton käyttöetu (työnantaja maksaa max. 60% kk-kustannuksista).

Koulutus tietotekniikan DI (valmistumisesta 1,5v) ja työkokemusta yhteensä 2,5v. Sijainti Oulu ja alana tietoliikennetekniikka. Työaika liukuva ja etätöitä saa tehdä (37,5h/vk).

Palkka on mielestäni OK, jos vertaa pelkästään työkokemukseeni. Jos lähtään vertaan vanhempiin kollegoihini ja niiden kompetenssiin, olen mielestäni alipalkattu. Toivotaan, että suunta on jyrkästi ylöspäin. :)
Tuo mielestäni on kyllä joka paikassa ongelma kun ei katsota oikeaa osaamista vaan aina tuojotetaan niitä vuosia vyön alla. Monta kertaa nähnyt vanhoja jermuja jotka kertomansa mukaan nostaa ihan hyvää liksaa eikä kuitenkaan tee mitään muuta kuin valita.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ei kai 50k palkka mikään hieno ole vielä. Täytyisikö perustaa ketju jossa voitaisiin vertailla varallisuuksia? Mitä kukakin on kerinnyt hankkimaan tiettyyn ikään mennessä ja mitkä on tavoitteet.
Tehty se ketju on nyt perustettu. Toiveesi on toteutunut:).
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Ei kannata masentua jos palkka on aluksi alempi, kyllä se siitä nousee pikku hiljaa tai sitten vaihtaa duunia. Tärkeintä on uran alussa saada työkokemusta ja saada jalkaa oven väliin. Ja sitten kun olette nelikymppisiä niin joku juuri valmistunut kyky katsoo teitä ihmetellen "miten tuo voi saada niin paljon enemmän palkkaa vaikka olen paljon tehokkaampi"

Tarkoitin tuolla varallisuus ketjun perustamisella, että halukkaat voivat keskustella siellä sijoittamisesta ja muusta mammonan hankkimisesta. Itseä ei niin kauheasti kiinnosta pakkomielteinen vaurastumisen tavoittelu(jota muutama tuttuni harrastaa).

Kannattaa nauttia elämästään, mitään ei saa mukaansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 067
Kannattaa nauttia elämästään, mitään ei saa mukaansa.
Just näin. Tässä viimeisen 10 vuoden aikana on kaveripiiristä lähtenyt jo 4 kaveria hautuumaan suuntaan, 20-45 iältään. No onhan se tietty kiva jättää perintöä.

Terv. Entinen eläkesäästäjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
42
Ei kannata masentua jos palkka on aluksi alempi, kyllä se siitä nousee pikku hiljaa tai sitten vaihtaa duunia. Tärkeintä on uran alussa saada työkokemusta ja saada jalkaa oven väliin. Ja sitten kun olette nelikymppisiä niin joku juuri valmistunut kyky katsoo teitä ihmetellen "miten tuo voi saada niin paljon enemmän palkkaa vaikka olen paljon tehokkaampi"
Olen kyllä pohjimmiltaan tyytyväinen tilanteeseeni. Saan erittäin arvokasta työkokemusta isossa kansainvälisessä yrityksessä ja minulla on kaverina erittäin pätevä senior-tason tekijä, joka tykkää jakaa tietoa.

Jos palkkatöillä haluaisi "rikastua", täytyisi muuttaa ulkomaille.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
30
Mahdollista paperitehtaalla jos vielä jossain käytetään trukki kuskeilla paperin tessiä. Taitaa tosin olla nykyään harvinaista.
Kyllä paperitehtaat on jo aikoja sitten ulkoistanut trukit ja varastoinnin.

Äänekosken uudella hienolla sellutehtaalla ei ollut kesällä ollenkaan trukkikuskeja lastauspäädyssä, vaan autokuskien piti itse lastata kuormat. Tuli vissiin niin paljon vahinkoja, että joku laski sen trukkikuskin pitämisen halvemmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
@plösöpulla
Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä kun on verokarhu paikalla. Merkittävä osa työmatkakulujen vähennyksistä on sellaisia, jotka eivät tosiasiallisesti oikeuttaisi vähennykseen (oman auton käyttö). Miten verottaja nuo tutkii? Tehdäänkö tutkimus kelpoisuudesta "manuaalisesti" aikatauluja pläräämällä satunnaiselle otannalle, vai onko teillä käytössä joku järjestelmä, joka osoitteiden perusteella kertoo suoraan pitääkö asiaa tutkia tarkemmin?
Olen ihmetellyt useasti miksi verottajaa ei kinosta yhtään kilometrikustannusten oikeellisuuden tarkistaminen. Kaikessa muussa ollaan niin tarkkoja että oikein naurattaa.

Tiedän ainakin 2 tapausta joissa henkilöllä ei ole koskaan edes ollut ajokorttia ja aina mennyt omalla autolla kilometrit läpi. Verottajallahan on rajattomat oikeudet tehdä ihan mitä tahansa suomessa. Ihan varmasti löytyy myös pääsy Trafin tietokantoihin. Veikkaisin, että jos ajaisivat taantuvasti cross-checkingin tuolta niin oikeusjuttuja olisi vuosiksi eteenpäin ja kassa kilisisi oikein huolella.

Sitten vielä erikseen nämä kimppakyydit joissa 5 henkeä saa maksimi 7k vuodessa vähennyksiä vaikka ajetaan vuorotellen...

Sori offtopicin jatkamisesta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 189
Sitten vielä erikseen nämä kimppakyydit joissa 5 henkeä saa maksimi 7k vuodessa vähennyksiä vaikka ajetaan vuorotellen....
Näiden todentaminen on aika hankalaa, monesti nämä kimppakyytiläiset eivät ole edes samasta työpaikasta. Tyyliin landelta kimppakyydillä keskustaan ja sieltä linja-autolla/kävellen töihin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 152
Sitten vielä erikseen nämä kimppakyydit joissa 5 henkeä saa maksimi 7k vuodessa vähennyksiä vaikka ajetaan vuorotellen...
Onneksi suomessa asuu niin kateellista porukkaa, että naapurit/työkaverit kyllä ilmoittaa verottajalle että ajellaan kimppakyydillä...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 181
Onneksi suomessa asuu niin kateellista porukkaa, että naapurit/työkaverit kyllä ilmoittaa verottajalle että ajellaan kimppakyydillä...
Mut mistä perkeleestä ne tietää vähennätkö kilsat verotuksessa vai et ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Verottaja voisi tarkastaa Trafilta onko ko. henkilöllä ajokorttia ja paljonko kyseisen henkilön nimissä olevassa autossa on kertynyt kilometrejä. Jos eri auto niin selvityspyyntö. Tämähän olisi erittäin yksinkertaista ja maksaisi itsensä moninkertaisesti takaisin.

Jotain siinä kuitenkin on kun noihin ei puututa... Hommahan hoituisi automaattisesti ilman tarvetta käsittelijälle ainakin ajokortin osalta.

Ei vaan yksinkertaisesti mene jakeluun miten tämä on mahdollista kun kaikkea muutakin paljon pienempää kyylätään suurennuslasilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Tuossa kilometriasiassa epäreiluutta on myös se, että joku onneton saattaa joutua verottajan silmätikuksi väärän sanavalinnan tai arpakoneen vuoksi, kun samaan aikaan 50 työkaveria saa yhtä "perusteettomasti" veroilmoituksessaan kulut läpi heittämällä. Siinä ei sitten auta oikein mitään, jos verottaja päättää että sinun on ajettava autolla linja-autoasemalle, hypättävä koulubussiin ja käveltävä perillä 2,8 kilometriä. Ja tietysti vielä parin tunnin odotusajalla takaisinpäin työpäivän jälkeen. Kaikki menee verottajan linjausten mukaisesti.

Jossain pienipalkkaisessa työssä, jonka työtön on joutunut ottamaan vastaan vieraalta paikkakunnalta työkkärin painostuksen vuoksi, tuo matkakulujen vähennys voi olla se ratkaiseva tekijä, joka tekee työstä käytännössä työntekijälle kannattavaa.. Koska se koulubussi 3 tunnin matka-ajalla suuntaansa ei oikeasti ole mahdollinen vaihtoehto.

Luulisi että tuohonkin löytyisi joku malli, jolla kulut vähennetään automaattisesti porrastetusti etäisyyden mukaan, teki matkan sitten millä välineellä tahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Kyllähän työmatkavähennys on yksi vaikeimpia verovähennyksiä. Siinä on helvetin tiukat säännöt ja niitä ihan oikeasti tarkistellaan. Itselle ei ole tullut lisäselvityspyyntöjä, mutta työkaverille on.

Eikä se nyt ihan helvetin kauas omasta oikeustajusta mene, jos joku ottaa työmatkavähennykset vaikkei ajaisikaan. Miksi sitä oman auton ostavaa ja sillä töihin ajavaa pitäisi verotuksessa kohdella armeliaammin kuin autotonta? Ei kai auton omistus ja käyttö pitäisi olla mikään verohelpotuksen aihe?

Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä, että on hyvä kun valtio tukee pidempiä työmatkoja. Ei tarvitse kaikkien asua keskustassa ja työssäkäyntialueet maalla ovat suurempia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä, että on hyvä kun valtio tukee pidempiä työmatkoja. Ei tarvitse kaikkien asua keskustassa ja työssäkäyntialueet maalla ovat suurempia.
Mun mielestä jo ne reilusti halvemmat asumiskulut kuten asuntojen hinnat on jo tarpeeksi suuri ei asua maalla. En ymmärrä miksi valtion pitää vielä tukea sitä, että joku muuttaa halvemman asunnon takia kauemmaksi ja sitten saadaan verovähennyksiä kun käydään pk-seudulla töissä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Mun mielestä jo ne reilusti halvemmat asumiskulut kuten asuntojen hinnat on jo tarpeeksi suuri ei asua maalla. En ymmärrä miksi valtion pitää vielä tukea sitä, että joku muuttaa halvemman asunnon takia kauemmaksi ja sitten saadaan verovähennyksiä kun käydään pk-seudulla töissä.
Pk-seudun asuntohinnat on niin tolkuttomat, että pieni palkkaisemmat ei pysty siellä asumaan, mutta niitä pieni palkkaisia duunejakin siellä vielä on.

Vähän kestämätön yhtälö joka tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Mun mielestä jo ne reilusti halvemmat asumiskulut kuten asuntojen hinnat on jo tarpeeksi suuri ei asua maalla. En ymmärrä miksi valtion pitää vielä tukea sitä, että joku muuttaa halvemman asunnon takia kauemmaksi ja sitten saadaan verovähennyksiä kun käydään pk-seudulla töissä.
Ei se ole mitään herkkua se pitkä työmatka. Eli minusta ihan ok, jos ei harrasteta laittomia kimppakyytejä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
128
Niin jos oikeasti ajaa ne työmatkat niin eihän siinä vähennyksessä valtio tappiolle jää. Polttoaineesta kun menee niin paljon veroa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Verottaja voisi tarkastaa Trafilta onko ko. henkilöllä ajokorttia ja paljonko kyseisen henkilön nimissä olevassa autossa on kertynyt kilometrejä. Jos eri auto niin selvityspyyntö. Tämähän olisi erittäin yksinkertaista ja maksaisi itsensä moninkertaisesti takaisin.

Jotain siinä kuitenkin on kun noihin ei puututa... Hommahan hoituisi automaattisesti ilman tarvetta käsittelijälle ainakin ajokortin osalta.

Ei vaan yksinkertaisesti mene jakeluun miten tämä on mahdollista kun kaikkea muutakin paljon pienempää kyylätään suurennuslasilla.
Kai nyt tuohon vähennykseen on oikeutettu myös, vaikka ajaisi ilman korttia. ;)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 152
Missä menee kateellisuuden raja kun puhutaan rikoksista? Aika lapsellista valittaa jos jää petoksesta kiinni.
Itse ajelen ennemmin yksinäni, kuin odottelen kimppakyytiä. Mutta täällä keskisessä suomessa eräässä suurehkossa yrityksessä tupataan kyllä ilmiantamaan kimppakyytiläiset. Sen enempää kantaa ottamatta rikokseen ja sen suosimiseen.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Lähinnä viittasin siihen kun väitit että kyse on kateellisuudesta. Yleensä tuota kuulee sellaisten suusta jotka itsekin rikkoo lakia.
itsehän olen sitä mieltä, että työssäkäynnin tulisi olla kannattavaa ja kannatettavaa, eikä syrjäseudulla asumisesta tulisi tarpeettomasti rangaista ja eriarvoistaa siitä että pyrkii hankkimaan oman elantonsa huolimatta välimatkasta työpaikalleen- jo nyt heillä on selvästi huonommat vasteajat ambulanssien, poliisin ym yhteiskunnan palveluiden suhteen ja kaikkia palveluita ei ole edes saatavilla järjellisten matkojen päässä (enkä ole toki näihin asioihin muutosta vaatimassakaan, siinä mielessä hyväksyn ajatuksen omasta valinnasta ja vastuusta).

niinpä minulla on ratkaisu:

ehdotankin, että kilometrikorvauksen saamisen riittäväksi perusteeksi todetaan yksinkertaisesti matka kotoa työpaikalle ihan niinkuin nytkin on - mutta sillä erotuksella, että kaikki saavat tuon saman korvauksen kuin autoilijat (0,41cnt/km) huolimatta matkaan käyttämästään välineestä, eli muutetaan tuo km-korvaus rehellisesti olemaan korvaus pitkästä työmatkasta.

ja toki kaiken järjen mukaan omavastuut siten, että alle 20km työmatkoja omalla autolla ei lasketa lainkaan mukaan, ellei jostain kumman syystä ylity 400e/vuosi omavastuu julkisesta liikenteestä ko seudulla ja sen pystyy osoittamaan, ja tämän jälkeen saa jokaista ylimenevää kilsaa kohden tuon 0,41cnt KUNNES saavutetaan korvauskatto 8000e (tämä tapahtuu itseasiassa 40km kohdalla), eli toki jossain määrin todella kaukana asumista ei kannata loputtomasti tukea (ja tälläkin hetkellä on korvauskatto eli ei mikään uusi muutos tuokaan), ja alle 20km puolestaan on täysin kohtuullinen työmatka jota ei myöskään ole mielestäni oleellista tukea sen kummemmin.

niin, ja noilta korvauksilta (paitsi alle 20km julkinen liikenne jolla mainitsemani 400e) poistetaan omavastuuosuus, eli jos työmatkasi on 21km suuntaansa niin saat vuodessa 400e vähennyksiin.

eiköhän nyt kaikki ole tyytyväisiä? jos asut alle 20km päässä duunista niin asut sen verran lähellä että mitään syytä erityiseen tukemiseen ei ole (poislukien jos kallis paikallisliikenne), ja toisaalta tuon jälkeen aletaan sitten hivuttamaan sitä korvausta kompensoimaan työmatkaa kunnes saavutetaan tuo järkevä maksimaalinen taso.

kaupungistumista ja keskittymistä tapahtuu joka tapauksessa, eikä mielestäni ole mitään syytä ehdoin tahdoin sitä entisestään lisätä kun kaupunkien vetovoima on niin suurta ja työntövoimaa maaseudulta pois löytyy myös luontaisesti eli huonommat palvelut jne.

summa summarum:

meillä on tässä maassa hyvin tilaa, joten mikä ihmeen pakko meidän olisi alkaa keskittymään tiheästi rakennettuihin kombinaatteihin kun voisimme järkevällä politiikalla asua edes vähäisen väljemmin?

tottakai kuten aina poliittisissa päätöksissä, joku taho "kärsii" aina, eli tässä tapauksessa jos asuu 19,99km päässä työpaikastaan sekä työmatkakulut ovat julkisella liikenteellä sen ~400e/vuosi... mutta tough luck, kaikkia nyt vaan ei voi aina miellyttää..

+ on myös syytä muistaa sekin, että nuo korvaukset eivät ole suoria vähennyksiä veroista, vaan ainoastaan voivat laskea veroprosenttia.

eli 400e korvaus ei tarkoita 400e enemmän vuodessa rahaa hyödynsaajalle, vaan huomattavasti pienempää summaa seurauksena siitä että veroprosentin laskennassa käytettävä nettotulon määräytyminen on vuositasolla sen verran vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Miksei niitä työmatkakuluja voi laskea aivan suoraan etäisyyden perusteella ilman mitään omavastuita? Ei yrityksilläkään ole omavastuuta, vaan kaikki liiketoiminnan kannalta tarpeelliset menot vähentävät veronalaista tuloa. Reilu peli ja samat säännöt kaikille.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Miksei niitä työmatkakuluja voi laskea aivan suoraan etäisyyden perusteella ilman mitään omavastuita? Ei yrityksilläkään ole omavastuuta, vaan kaikki liiketoiminnan kannalta tarpeelliset menot vähentävät veronalaista tuloa. Reilu peli ja samat säännöt kaikille.
koska se sama veromäärä on palkasta kerättävä kuitenkin.. tottakai voidaan toimia niinkuin sanoit, mutta palkkaverotus noussee sitten sen verran että tulos lienee +/- 0 henkilölle jonka työmatka on alle X km.

eli, jos henkilön X palkkatulon vero-% on nyt 25%, ja uusi muutos kustantaa niin paljon että jotta voidaan kaikille kustantaa tuo laajennettu vähennys, joudutaan nostamaan hänen tuloluokkansa perusvero-% 28:een.

oletetaan, että X asuu 19 kilsan päässä työpaikalta, ja laskukaavan mukaan vero-% tipahtaa 1,25% ollen jatkossa 26,75%.

seuraavien samantuloisten henkilöiden veroprosentit ja etäisyydet työpaikasta:

Y - 5km - 27,75%

Z - 25km - 25% <--- pääsee tasoihin mitä tällä vuositulolla olisi ollut ennen kaikille kustannettavaa "työmatkatukea"

R - 30km - 24,75% <--- alkaa jo hyötymään uudistuksesta

eli hiffaatko pointtini - valitaan mikä tahansa tapa, niin aina ne jotka asuvat lähempänä työpaikkaansa, tulevat maksamaan muutoksista. eli sinänsä ehdotuksesi käy kyllä mulle varsin hyvin (mutta saattaa tulla lähelläasuville yllättävän kalliiksi; kalliimmaksi kuin oma ehdotukseni..) :psmoke:

huom. prosentit ja laskelmat sinänsä teoreettisia esimerkkejä - mutta suuntaa-antavia ja pointtiani kirkastavia.

tietysti on sitten sekin vaihtoehto, että lopetetaan tuo työmatkojen tukeminen tyystin, mutta väitän että pitkällä tähtäimellä kaikkien ihmisten entistä suurempi hinku pakkautua suuriin kaupunkeihin ei ole kovin hyvä ajatus. (en siis sinänsä vastusta kaupungistumista, mutta se on jo nyt niin kovassa vauhdissa että mielestäni on vain järkevää pikkasen pyrkiä sitä "hillitsemään" ja työmatkojen verotuki on mielestäni mitä parhain tapa moiseen - parempiakin saa toki esittää!)
 
Viimeksi muokattu:

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
213
Kaikkialla ei ole sitä julkista saatavilla vaikka se matka olisi vain 20 kilsaa, eli auto on pakko olla.

Näin sivuhuomautuksena vaan. Muutenkin tuntuu että osalta unohtuu se että jotkut käy myös kaupungista töissä "maalla".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 127
Näin sivuhuomautuksena vaan. Muutenkin tuntuu että osalta unohtuu se että jotkut käy myös kaupungista töissä "maalla".
Niin tai asuvat maalla ja käyvät myös siellä töissä. Niin ja tekevät jotain muuta kuin toimistotyötä päätteen edessä...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
koska se sama veromäärä on palkasta kerättävä kuitenkin.. tottakai voidaan toimia niinkuin sanoit, mutta palkkaverotus noussee sitten sen verran että tulos lienee +/- 0 henkilölle jonka työmatka on alle X km.
Ei kai se nyt noin päin voi mennä? Tuossa tilanteessahan verokertymä ehtyy, koska lyhyttä työmatkaa kulkevat saavat myös vähennyksen, eli maksavat vähemmän veroja. Jos tilanne kompensoidaan nostamalla veroja, niin eikös se kohdistuisi suhteellisesti eniten niihin, jotka jo ennestään saavat täydet vähennykset? Eli lyhyellä työmatkalla vähennys riittää kompensoimaan veronkorotuksen ja siitä pitäisi jäädä vähän ylikin?

Kaikki verovähennykset ovat sinänsä vähän ongelmallisia, koska ne nostavat samalla nimellistä veroprosenttia. Hyvinvointiyhteiskunnan vastustajat voivat käyttää korkeaa nimellistä veroprosenttia lyömäaseena, unohtaen sopivasti kaikki siitä tehtävät vähennykset. Jos kaikki vähennykset poistettaisiin, niin ehkäpä nämä Suomen veroprosentitkin kestäisivät paremmin kansainvälisiä vertailuita.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
190
Tällähetkellä noin 2000e/kk bruttona.
Opiskelija vielä ja töissä sähkönsiirto yhtiössä, suunnittelupuolella.
Oliko miten täällä sähkönjakelu puolella porukkaa, tilaaja/urakoitsija puolella, minkälaisia palkkapyyntöjä kannattaisi pitää mielessä tulevia valmistumisen jälkeisiä neuvotteluita ajatellen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 821
itsehän olen sitä mieltä, että työssäkäynnin tulisi olla kannattavaa ja kannatettavaa, eikä syrjäseudulla asumisesta tulisi tarpeettomasti rangaista ja eriarvoistaa siitä että pyrkii hankkimaan oman elantonsa huolimatta välimatkasta työpaikalleen- jo nyt heillä on selvästi huonommat vasteajat ambulanssien, poliisin ym yhteiskunnan palveluiden suhteen ja kaikkia palveluita ei ole edes saatavilla järjellisten matkojen päässä (enkä ole toki näihin asioihin muutosta vaatimassakaan, siinä mielessä hyväksyn ajatuksen omasta valinnasta ja vastuusta).
Luettelit juuri monta hyvää syytä, miksi skutsissa asuvien pitkiä välimatkoja töihin/palvelujen pariin ei missään nimessä pitäisi tukea taloudellisesti. Yhteiskunnan nimenomaan pitää luoda rakenteet, jotka saavat ihmiset muuttamaan kaupunkeihin ja asutuskeskuksiin. Se aiheuttaisi suunnattomasti säästöjä kalliin infran/capita takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Luettelit juuri monta hyvää syytä, miksi skutsissa asuvien pitkiä välimatkoja töihin/palvelujen pariin ei missään nimessä pitäisi tukea taloudellisesti. Yhteiskunnan nimenomaan pitää luoda rakenteet, jotka saavat ihmiset muuttamaan kaupunkeihin ja asutuskeskuksiin. Se aiheuttaisi suunnattomasti säästöjä kalliin infran/capita takia.
Yhteiskunnan ei pidä luoda rakenteita, jotka saavat ihmiset muuttamaan kaupunkeihin.

Yhteiskunnan tulee luoda rakenteet jossa jokainen päättää itse, mutta maksaa myös valintansa itse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 299
Viestejä
4 213 924
Jäsenet
71 033
Uusin jäsen
Wilhaard

Hinta.fi

Ylös Bottom