Lähinnä viittasin siihen kun väitit että kyse on kateellisuudesta. Yleensä tuota kuulee sellaisten suusta jotka itsekin rikkoo lakia.
itsehän olen sitä mieltä, että työssäkäynnin tulisi olla kannattavaa ja kannatettavaa, eikä syrjäseudulla asumisesta tulisi tarpeettomasti rangaista ja eriarvoistaa siitä että pyrkii hankkimaan oman elantonsa huolimatta välimatkasta työpaikalleen- jo nyt heillä on selvästi huonommat vasteajat ambulanssien, poliisin ym yhteiskunnan palveluiden suhteen ja kaikkia palveluita ei ole edes saatavilla järjellisten matkojen päässä (enkä ole toki näihin asioihin muutosta vaatimassakaan, siinä mielessä hyväksyn ajatuksen omasta valinnasta ja vastuusta).
niinpä minulla on
ratkaisu:
ehdotankin, että kilometrikorvauksen saamisen riittäväksi perusteeksi todetaan yksinkertaisesti matka kotoa työpaikalle ihan niinkuin nytkin on - mutta sillä erotuksella, että kaikki saavat tuon saman korvauksen kuin autoilijat (0,41cnt/km) huolimatta matkaan käyttämästään välineestä, eli
muutetaan tuo km-korvaus rehellisesti olemaan korvaus pitkästä työmatkasta.
ja toki kaiken järjen mukaan omavastuut siten, että alle 20km työmatkoja omalla autolla ei lasketa lainkaan mukaan, ellei jostain kumman syystä ylity 400e/vuosi omavastuu julkisesta liikenteestä ko seudulla ja sen pystyy osoittamaan, ja tämän jälkeen saa jokaista ylimenevää kilsaa kohden tuon 0,41cnt KUNNES saavutetaan korvauskatto 8000e (tämä tapahtuu itseasiassa 40km kohdalla), eli toki jossain määrin todella kaukana asumista ei kannata loputtomasti tukea (ja tälläkin hetkellä on korvauskatto eli ei mikään uusi muutos tuokaan), ja alle 20km puolestaan on täysin kohtuullinen työmatka jota ei myöskään ole mielestäni oleellista tukea sen kummemmin.
niin, ja noilta korvauksilta (paitsi alle 20km julkinen liikenne jolla mainitsemani 400e) poistetaan omavastuuosuus, eli jos työmatkasi on 21km suuntaansa niin saat vuodessa 400e vähennyksiin.
eiköhän nyt kaikki ole tyytyväisiä? jos asut alle 20km päässä duunista niin asut sen verran lähellä että mitään syytä erityiseen tukemiseen ei ole (poislukien jos kallis paikallisliikenne), ja toisaalta tuon jälkeen aletaan sitten hivuttamaan sitä korvausta kompensoimaan työmatkaa kunnes saavutetaan tuo järkevä maksimaalinen taso.
kaupungistumista ja keskittymistä tapahtuu joka tapauksessa, eikä mielestäni ole mitään syytä ehdoin tahdoin sitä entisestään lisätä kun kaupunkien vetovoima on niin suurta ja työntövoimaa maaseudulta pois löytyy myös luontaisesti eli huonommat palvelut jne.
summa summarum:
meillä on tässä maassa hyvin tilaa, joten mikä ihmeen pakko meidän olisi alkaa keskittymään tiheästi rakennettuihin kombinaatteihin kun voisimme järkevällä politiikalla asua edes vähäisen väljemmin?
tottakai kuten aina poliittisissa päätöksissä, joku taho "kärsii" aina, eli tässä tapauksessa jos asuu 19,99km päässä työpaikastaan sekä työmatkakulut ovat julkisella liikenteellä sen ~400e/vuosi... mutta tough luck, kaikkia nyt vaan ei voi aina miellyttää..
+ on myös syytä muistaa sekin, että nuo
korvaukset eivät ole suoria vähennyksiä veroista, vaan ainoastaan voivat
laskea veroprosenttia.
eli 400e korvaus
ei tarkoita 400e enemmän vuodessa rahaa hyödynsaajalle, vaan huomattavasti pienempää summaa seurauksena siitä että veroprosentin laskennassa käytettävä nettotulon määräytyminen on vuositasolla sen verran vähemmän.