Toki kaikkia pitää kannustaa valitsemallaan tiellä mutta mielestäni jonkin verran realismia pitää olla mukana. Eli kun puhutaan lähihoitajasta tai muusta "kutsumusammatista" niin silloin mielestäni pitää tuoda esille tosiasiat eli että sillä työllä ei Suomessa eletä herroiksi ellei kutsumus ole lääkärin, juristin tms. ammatti.
Itse olen ollut koulussa tietotekniikan puolella, mutta töissä kumminkin olen ollut metallialalla. Keskeytyvä kolmivuorotyö, eli ainoat vapaat on olleet viikonloppuna.
Lähihoitajan ja ehkä myös sairaanhoitajan ongelmana on palkan lisäksi vuorotyöt ja yövuoro. Mitä olen vuorolistoja nähnyt ja kuullut, niin ne on jotain ihan täyttä helvettiä omasta mielestä? Mitä oman hoitajan kanssa viimeksi juttelin, niin se sanoi että se hakeutui päivätyöhön koska pää ei vain kestänyt tai toiminut yövuorossa. Itsellä yövuoro ei ollut ongelma, vaan aamuvuoro 6-14. Ei pahemmin tullut nukuttua ollenkaan aamuvuoron aikana ja oli väsynyt. Mitään isompia haavereita ei silti sattunut väsymyksen takia. Vasta työuupumus ja vakava masennus sai sen aikaan, että muisti ei enää toiminut ja töissä alkoi tulla myös työtapaturmia. Sairasloman aikana muisti onneksi palautui normaaliin tasoon muihin ihmisiin verrattuna, mutta itse sairaus ei hävinnyt.
Itsellä sairasloma ja kuntoutustuki (määräaikainen sairaseläke) alkoi 31 vuotiaana ja eläkettä saan noin 1800 € ja olen siihen tällä hetkellä ihan tyytyväinen. Saa edes jotain että saa lääkkeet ostettua ja ei tarvitse mennä töihin, koska en pysty enää töihin sairastumisen takia.
Ihan vain varoituksena nuo yövuorot ja pienipalkkaiset alat.
Lisäksi hakeutukaa hoitoon ajoissa. Erilaiset (ja vaihtelevat) kivut voivat olla merkki vakavasta masennuksesta? Lisäksi myös saikuttaminen voi olla merkki masennuksesta? Eli jos on paljon poissaoloja töistä, niin syynä voi olla vaikka masennus, ahdistus tai vaikka paniikkihäiriö tai vaikka kaikki yhdessä? Itsellä on tehty nyt kolme työkykyarviota työnantajan pyynnöstä ja kovasti on yritetty hiillostaa työntekijää siis pihalle?
Olen ymmärtänyt että jos työkykyarviossa päätös on että ei voi jatkaa töissä, niin työnantaja saa irtisanoa työntekijän. Tuossa kohtaa on siis pieni porsaanreikä työehtosopimuksessa?
Lisäksi täyttä paskaa oli eka työkykyarvio. Huonon työmuistin takia ei suositeltu mihinkään koulutukseen. Mutta masennusta ei havaittu. Eli kannattaa marssia tuossa tapauksessa omalle psykiatriselle vastaanotolle tai soittaa sinne ja varata aikaa? Terveys voi vielä pelastua jos tekee noin ajoissa?
Itse voisin kuntoutustuella opiskella uuden alan, mutta ei taida kunto kestää ja ei ole oikein kiinnostustakaan, eikä ole alakaan juuri yhtään mielessä. Lisäksi en haluaisi kumminkaan mennä töihin, koska kunto on niin huono. Muistaakseni eläke nousisi 30% jos menisin kouluun, eli aktiivisen kuntoutuksen aikana tuo +30% tai jotain vastaavaa.
Luin keskustelua ja ehkä insinööri voisi olla kiinnostava. Ainut että en enää osaa mitään, eli en pääsisi pääsykokeista läpi. Sitten pitäsi vielä löytää helppo ja yksinkertainen työ jota sitten voisin tehdä. Ei toki niin yksinkertainen kuin mitä oli metallialalla, koska sitä ei pää kestä yhtään. Ehkä se voisi sitten olla jotain myyntityötä tai jotain jossa voisi opastaa muita. Eli kokonaan erilaista työtä kuin missä mulla tuli työuupumus ja pää levisi täydellisesti. Eli ehkä tarvitsisin jonkun vähän vastuullisemman työn? Oma työ tuntui lähinnä joltain orjatyöltä? Ei toki aluksi, mutta lopuksi. Yksi kiinnostuksen kohde mulla on ollut matematiikka ja siinä olen ollut myös ihan hyvä joskus. Myös kaikki näppäryyttä vaativat työt on olleet helppoja. Periaatteessa siis voisin tehdä mitä vaan, mutta pää ei kestä ainakaan noita kyykyttäviä paskatöitä enää. Ja siis ehkä se raha on ollut vain toisarvoinen asia. Onhan se toki ihan ok että on saanut kerrytettyä ihan kivan omaisuuden "pahan päivän varalle". Toki tuo vaatii äärimmäistä säästeliäisyyttä.
Se vielä tuli mieleen että eläkeikä on 65 vuotta. Ehkä jo nuorena kannattaisi miettiä että miten jaksaa sitä kutsumusammattia (lähi- tai sairaanhoitaja) 65 vuotiaaksi asti vuorotöissä ja yövuorossa? Niitä potilaita kun pitää hoitaa myös yöllä. Jos lähihoitajan työt alkaisi 19 vuotiaana, niin töitä pitäisi siis tehdä 46 vuotta.
edit:
Tuollainen sivu löytyi
Etusivu
Omalla syntymävuodella alin eläkeikä olisi 66 v 9 kk
Ja tavoite-eläke 69 v 6 kk. Ei kiva
1986 syntyneille alin eläkeikä 67 v 1 kk
Tavoite-eläke 70 v