Palkkakeskustelu

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
190
Aika linjassa tuo. Missä päin on sijainti? Itse samantyyppisessä hommassa (työnkuva tosin paljon laajempi) ja n. 2300e/kk. Valmistumisen jälkeen piti nousta palkka mutta se venyy työnkuvan monipuolistumisen takia. Tämän vuoksi palkkakin pitäisi tarkistaa uudelleen. Kokemusta alasta mulla ei oikeastaan ole, kun oma sähköalan koulutus ei liity sähkönsiirtoon mitenkään.

Sanoisin että valmistumisen jälkeen pidät minimin 2500 eurossa. Ei kukaan tosin tuon alle varmaan edes tarjoa, kun tekijöitä tarvitaan vähän joka paikassa, meilläkin.
Itä-Suomi. Tuota noin 2500 euroa olen pitänyt itsekkin siitä mistä lähdetään neuvottelemaan. Riippuen aikapaljolti tuosta tulevasta työnkuvasta, joka kuten sullakin niin tulee monipuolistumaan jahka tästä valmistuu ja lähdetään katsomaan mitä kaikkea otan vastuulle. 3000/kk olisi ihanne, mutta en usko että ihan tähän on mahdollista ainakaan suoraan koulunpenkiltä on lähteä.
Itsellä on työkokemusta & koulutus jotka liittyy sähkönsiirtoon hyvin taustalla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
103
Aika linjassa tuo. Missä päin on sijainti? Itse samantyyppisessä hommassa (työnkuva tosin paljon laajempi) ja n. 2300e/kk. Valmistumisen jälkeen piti nousta palkka mutta se venyy työnkuvan monipuolistumisen takia. Tämän vuoksi palkkakin pitäisi tarkistaa uudelleen. Kokemusta alasta mulla ei oikeastaan ole, kun oma sähköalan koulutus ei liity sähkönsiirtoon mitenkään.

Sanoisin että valmistumisen jälkeen pidät minimin 2500 eurossa. Ei kukaan tosin tuon alle varmaan edes tarjoa, kun tekijöitä tarvitaan vähän joka paikassa, meilläkin.
Missäpäin on pulaa sähköalan työntekijöistä? Itse olen yrittänyt etsiä töitä päijät-hämeestä ja pirkanmaan alueelta, mutta hakijoita tuppaa olemaan aivan liikaa vapaisiin työpaikkoihin nähden. Juuri viimeviikon perjantaina soitti eräs henkilöstövuokrausfirma työhakemukseeni liittyen ja kertoi että hakemuksia tuli päivässä kymmeniä ja monilla vuosien kokemusta alasta, eikä näinollen minua palkattaisi kun ei ole rittävästi työkokemusta.
 

HiekkaP

Influensseri
BANNED
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Missäpäin on pulaa sähköalan työntekijöistä? Itse olen yrittänyt etsiä töitä päijät-hämeestä ja pirkanmaan alueelta, mutta hakijoita tuppaa olemaan aivan liikaa vapaisiin työpaikkoihin nähden. Juuri viimeviikon perjantaina soitti eräs henkilöstövuokrausfirma työhakemukseeni liittyen ja kertoi että hakemuksia tuli päivässä kymmeniä ja monilla vuosien kokemusta alasta, eikä näinollen minua palkattaisi kun ei ole rittävästi työkokemusta.
Oletko asennushommia etsimässä? Kannattaa soitella suoraan yrityksiin. Asennus hommissa eka paikka on aina se vaikein saada, mutta helpottuu siitä kyllä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Omistajanvaihdoksen jälkeen lupailtiin/sovittiin ensimmäiset tuotanto bonukset. Loppuvuodelle jos saadaan liikevaihto nousemaan 1,5m yli alkuperäisen arvion niin rahaa kilahtaa kirstuun.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
103
Oletko asennushommia etsimässä? Kannattaa soitella suoraan yrityksiin. Asennus hommissa eka paikka on aina se vaikein saada, mutta helpottuu siitä kyllä.
Mitä hommia etsit? Jos sulla pysyy tyypilliset suunnitteluympäristöt hallussa ja maastosuunnittelukin onnistuu, niin kyllä pitäs hommia löytyä.
Jonkinsortin asennushommia olen yrittänyt löytää, automaatioasentajaksi valmistuin pari vuotta sitten. Ei siis mitään inssikoulutusta ole, millä pääsisi johonkin suunnitteluhommiin. Autocadia käytettiin kyllä koulussa, mutta sillä vähällä kokemuksella on turha kuvitella suunnittelu töihin pääsyä, kun ei edes koulutusta vastaavaa työtä saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Juu, asennushommista en oikeen tiedä. Verkonrakennuksessakin nykyään tarvitaan enemmän konekuskeja kun sähkäreitä...
Verkostoasentajaksi voi olla paikoin hankala päästä, jos ei ole niistä hommista yhtään mitään kokemusta, vaikka sähköalan koulutus löytyisi. Oppisopimuksella tuntuvat noita nuoria kavereita kouluttavan. Yhdessä kesässä noista hommista ei ehdi saada kuin pintaraapaisun kokemusta.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
Missäpäin on pulaa sähköalan työntekijöistä? Itse olen yrittänyt etsiä töitä päijät-hämeestä ja pirkanmaan alueelta, mutta hakijoita tuppaa olemaan aivan liikaa vapaisiin työpaikkoihin nähden. Juuri viimeviikon perjantaina soitti eräs henkilöstövuokrausfirma työhakemukseeni liittyen ja kertoi että hakemuksia tuli päivässä kymmeniä ja monilla vuosien kokemusta alasta, eikä näinollen minua palkattaisi kun ei ole rittävästi työkokemusta.
Pohjois-Savossa tullut turkasen paljon vastaan henkilöitä joilla on "perus" sähkärin paperit mutta tekevät aivan muuta kun ei pääse hommiin kun ei ole kokemusta.

Tulee jossain määrin mieleen tuo viime vuosikymmenen lopun Datanomi farssi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Pohjois-Savossa tullut turkasen paljon vastaan henkilöitä joilla on "perus" sähkärin paperit mutta tekevät aivan muuta kun ei pääse hommiin kun ei ole kokemusta.

Tulee jossain määrin mieleen tuo viime vuosikymmenen lopun Datanomi farssi.
Teollisuuteen ainakin tarvitaan sähkäreitä/automaatio asentajia. Ongelma taitaa olla, että tarve/halu on kokeneista, eikä niinkään olla kiinnostuneita ottamaan oppiin, eikä viimeiseen kymmeneen vuoteen olekkaan..
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
8
Opetusalalla, bruttopalkka noin 4500 € /kk. Käytännössä työtä 38-45 h /vko + suunnittelu- ja muut päänvaivat ”vapaa-ajalla”. Palkkaa on mielestäni Ok, mutta ei missään nimessä liian suuri.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Opetusalalla, bruttopalkka noin 4500 € /kk. Käytännössä työtä 38-45 h /vko + suunnittelu- ja muut päänvaivat ”vapaa-ajalla”. Palkkaa on mielestäni Ok, mutta ei missään nimessä liian suuri.
Opetusala on aika ympäripyöreä, mutta kuuluuko tähän se sama 3kk kesäloma kuten opetushenkilöstöllä? Ja ne kaikki muut ekstralomat, josta normi-ihmiset voivat vaan unelmoida?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
8
Opetusala on aika ympäripyöreä, mutta kuuluuko tähän se sama 3kk kesäloma kuten opetushenkilöstöllä? Ja ne kaikki muut ekstralomat, josta normi-ihmiset voivat vaan unelmoida?
Työskentelen perusopetuksessa rehtorina. Teknisesti ottaen kesäkeskeytyksen pituus on 2,5 kk mutta käytännössä vajaa 2 kk.

Extralomista voi olla montaa mieltä. Omasta mielestäni ne ovat osa palkkausta. Ovat myös tarpeen henkilökunnan ja opiskelijoiden jaksamisen kannalta.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Extralomista voi olla montaa mieltä. Omasta mielestäni ne ovat osa palkkausta. Ovat myös tarpeen henkilökunnan ja opiskelijoiden jaksamisen kannalta.
Eikös se mennyt niin, että vuonna miekka ja kilpi opetushenkilöstölle maksettiin palkkaa vain opetuskuukausilta(/viikoilta/päiviltä), mutta myöhemmässä vaiheessa siirryttiin koko vuodelle jyvitettyyn kuukausipalkkaukseen, joka on palkansaajalle ehkä vähän selkeämpi systeemi.

Eli ne lomat on ihan oikeasti osa palkkausta ja faktoroitu mukaan siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Ottaen huomioon, että rehtori kuitenkin lienee opettajien esimies ja periaatteessa vastaa ja ohjaa koko yksikön toimintaa, ei tuo 4500 tunnu mitenkään erityisen kovalta palkalta vaikka lomaa onkin kuukausi normaalia enemmän. Toki tulospaineita ei samalla tavalla ole kuin yrityksissä
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
8
Eikös se mennyt niin, että vuonna miekka ja kilpi opetushenkilöstölle maksettiin palkkaa vain opetuskuukausilta(/viikoilta/päiviltä), mutta myöhemmässä vaiheessa siirryttiin koko vuodelle jyvitettyyn kuukausipalkkaukseen, joka on palkansaajalle ehkä vähän selkeämpi systeemi.

Eli ne lomat on ihan oikeasti osa palkkausta ja faktoroitu mukaan siihen.
Juurikin näin.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Ottaen huomioon, että rehtori kuitenkin lienee opettajien esimies ja periaatteessa vastaa ja ohjaa koko yksikön toimintaa, ei tuo 4500 tunnu mitenkään erityisen kovalta palkalta vaikka lomaa onkin kuukausi normaalia enemmän. Toki tulospaineita ei samalla tavalla ole kuin yrityksissä
Opettajan ja varsinkin rehtorin työhän on niin helppoa ettei siitä tarvitsekaan maksaa (kunnolla). Kutsumusammatti. Lomia piisaa ja kiitosta satelee varmasti joka päivä niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Opetukseen liittyvä byrokratiakin on niin olematonta että hommat sujuvat sormia napsauttamalla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Ottaen huomioon, että rehtori kuitenkin lienee opettajien esimies ja periaatteessa vastaa ja ohjaa koko yksikön toimintaa, ei tuo 4500 tunnu mitenkään erityisen kovalta palkalta vaikka lomaa onkin kuukausi normaalia enemmän. Toki tulospaineita ei samalla tavalla ole kuin yrityksissä
Rehtorin hommasta 4500€ tuntuu omasta mielestä kuitenkin jopa alimitoitetulta. Rehtorit kuitenkin on niitä sylkykuppeja kun se Jani-Petter-Mansikka-Olervo ei menesty koulussa. Kuitenkin tuossa on duunia ihan helvetisti. Tuttavapiirissä on yksi rehtori, eikä käy kateeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Muovialalla ekassa palkkaluokassa. 2000-2200e/kk bruttona, työtunteja 144h kuukauteen. Palkkaluokan yks-kaksi ylöspäin ja vähän ylitöitä niin saavuttaisi aika optimin tienesti määrän. Kyllä sitä jotenkin pärjää. Kokemusta puolivuotta ilman koulutusta alalle.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Täällä on aika asiallisia vastauksia, joten kysytään nyt piruuttaan yleistä mielipidettä....
Tällä hetkellä olen 100 % työajallla 7 k€ kuukausipalkalla (+ 30 % sidottu yhtiön tulokseen bonuksina).
Nyt oli tarkoituksena vähentää työaikaa 40-50 %:iin. Yritys laskee palkan 40 % mukaan, mutta mihin voisin laskea palkkani. Itse ajattelin pyytää vähintään 4k€ vähintään, joka on jo kohtalainen. Faktahan on, että koko liiketoiminta kaatuu, jos en lähde mukaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Itse aloitin oma toiminimi-yritystoimintani opiskeluiden ohessa tämän vuoden alussa. Kyseessä piti olla vain "harrastus" josta maksettaisiin vähän kaljarahaa, mutta yllättäen yrityksen tulos on ylittänyt kaikki omat odotukset.

Tällä hetkellä teen 1-2h päivässä oikeasti hauskaa ja mukavaa freelance-kirjoittamista parille eri julkaisulle itseäni kiinnostavista aihepiireistä. Toistaiseksi bruttona kuukauden ennätys on ollut hieman yli 3000€ bruttona ja vuoden loppuun mennessä näyttäisi vahvasti siltä että 20 000 euroa voittoa tulee menemään kepeästi rikki. Ja koska yrityksellä ei ole yhtään velkaa niin kaikki verojen jälkeen käteen jäävä raha tulee omaan taskuun.

Helpottaa kummasti opiskelijaelämää kun ei tarvitse elää opintotuella, jota en kyllä näillä tuloilla edes pysty nostamaan. Toisaalta vähän "harmittaa" että nyt ei saa "ilmaista rahaa", mutta meneehän se näinkin :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Itse aloitin oma toiminimi-yritystoimintani opiskeluiden ohessa tämän vuoden alussa. Kyseessä piti olla vain "harrastus" josta maksettaisiin vähän kaljarahaa, mutta yllättäen yrityksen tulos on ylittänyt kaikki omat odotukset.

Tällä hetkellä teen 1-2h päivässä oikeasti hauskaa ja mukavaa freelance-kirjoittamista parille eri julkaisulle itseäni kiinnostavista aihepiireistä. Toistaiseksi bruttona kuukauden ennätys on ollut hieman yli 3000€ bruttona ja vuoden loppuun mennessä näyttäisi vahvasti siltä että 20 000 euroa voittoa tulee menemään kepeästi rikki ja koska yrityksellä ei ole yhtään velkaa niin kaikki verojen jälkeen käteen jäävä raha tulee omaan taskuun.

Helpottaa kummasti opiskelijaelämää kun ei tarvitse elää opintotuella, jota en kyllä näillä tuloilla edes pysty nostamaan. Toisaalta vähän "harmittaa" että nyt ei saa "ilmaista rahaa", mutta meneehän se näinkin :D
Kirjoitatko itsellesi vai muille? Eli hommaatko itse mainostajat, vai teetkö renkinä jollekin lehdelle tms?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Täällä on aika asiallisia vastauksia, joten kysytään nyt piruuttaan yleistä mielipidettä....
Tällä hetkellä olen 100 % työajallla 7 k€ kuukausipalkalla (+ 30 % sidottu yhtiön tulokseen bonuksina).
Nyt oli tarkoituksena vähentää työaikaa 40-50 %:iin. Yritys laskee palkan 40 % mukaan, mutta mihin voisin laskea palkkani. Itse ajattelin pyytää vähintään 4k€ vähintään, joka on jo kohtalainen. Faktahan on, että koko liiketoiminta kaatuu, jos en lähde mukaan...
Olitkos lääkäri ja pääasiallisesti tulos tulee suoritteesta? Silloinhan 1:1 olisi ihan reilu. Eli ns. tuntipalkalla..
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Olen itsekin miettinyt vastaavaa. Ensiksi pitäisi saada omaa kk-liksaa vähän ylöspäin ja siitä eka tavoite olisi 80% työaika. Olen miettinyt, että miten esim. lomat laskettaisiin. Saisiko sitä sitten 80% normaaleista lomapäivistä? Vai millaista diiliä ehdottaisi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Olen itsekin miettinyt vastaavaa. Ensiksi pitäisi saada omaa kk-liksaa vähän ylöspäin ja siitä eka tavoite olisi 80% työaika. Olen miettinyt, että miten esim. lomat laskettaisiin. Saisiko sitä sitten 80% normaaleista lomapäivistä? Vai millaista diiliä ehdottaisi.
Tämmöisestä itsekin haaveilen/suunnittelen. Alustavaa keskustelua työajan alentamisesta oli jo mutta tähän pitää palata keväällä. Palkkaa en yritä isommin kinuta isommaksi vaan ihan vaan päästä tuohon 80% työaikaan. Lomathan tulee ihan normaalisti tuossa (muistaakseni täydet lomat tulee kunhan kuukaudessa oli joku tietty määrä työpäiviä, oliko vähintään 12 tai jotain).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Periaatteessa normaaleilla lomilla tämä on työnantajalle huono diili. Lomien kustannusten suhteellinen osuus nousee. Tietty jos tuottavuus paranisi kun vapaa lisääntyy.. tunteja kun laskuttaa niin tälläkään ei oikeastaan merkitystä.
 

TGO

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
69
Periaatteessa normaaleilla lomilla tämä on työnantajalle huono diili. Lomien kustannusten suhteellinen osuus nousee. Tietty jos tuottavuus paranisi kun vapaa lisääntyy.. tunteja kun laskuttaa niin tälläkään ei oikeastaan merkitystä.
Miten tuo lomien kustannusosuuteen vaikuttaa? Jos normikuukausista maksetaan alennettua palkkaa niin tottakai lomistakin maksetaan samassa suhteessa alennettua.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Miten tuo lomien kustannusosuuteen vaikuttaa? Jos normikuukausista maksetaan alennettua palkkaa niin tottakai lomistakin maksetaan samassa suhteessa alennettua.
Lomapalkan lisäksi työnantajalle maksaa myös se että loman aikan työntekijä ei tuo rahaa sisään. Nyt sitä aikaa on yhtä paljon, vaikka tuottavaa työaikaa on vähemmän. Eli suhteessa tuottavaan työaikaan on enemmän palkallista aikaa joka ei tuota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 056
Miten noita lomakertymiä käytetään jos ollaan osa-aikaisena? Jos viikossa työpäiviä on vaikka 3, niin montako lomapäivää kuluu yhden viikon lomaksi ottamiseen? 3, 5 vai 6?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Miten noita lomakertymiä käytetään jos ollaan osa-aikaisena? Jos viikossa työpäiviä on vaikka 3, niin montako lomapäivää kuluu yhden viikon lomaksi ottamiseen? 3, 5 vai 6?
Lomapäivät kertyy ihan normaalisti. Niiltä maksettava raha vain on suhteessa saman verran pienempi. Lomapäiviä sitten saa käyttää ihan normaalisti, eli työntekijällä on oikeus (yleensä) 24päivän yhtämittaiseen kesälomaan ja viikon talvilomaan. Yleensä yrityksen politiikka on, että lauantaipäiviä pitää olla aina 1 per 6 lomapäivää. Lomien pidostahan sinänsä saa sopia varsin joustavasti.

Tämä siis yksityisellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Periaatteessa normaaleilla lomilla tämä on työnantajalle huono diili. Lomien kustannusten suhteellinen osuus nousee. Tietty jos tuottavuus paranisi kun vapaa lisääntyy.. tunteja kun laskuttaa niin tälläkään ei oikeastaan merkitystä.
Miksi lomien kustannus suhteessa nousisi? Loma-ajan palkka ja lomaraha laskee ihan vastaavasti kuin muukin palkka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 056
Miksi lomien kustannus suhteessa nousisi? Loma-ajan palkka ja lomaraha laskee ihan vastaavasti kuin muukin palkka.
Oikea ongelma on se, että jos työntekijä vaihtaa 5pv viikossa -> 3pv viikossa töiden tekoon ja vuosilomamäärä pysyy samassa 30pv:ssä, niin riippuen firman lomakäytännöstä vuosiloman määrä voi kasvaa huomattavasti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Oikea ongelma on se, että jos työntekijä vaihtaa 5pv viikossa -> 3pv viikossa töiden tekoon ja vuosilomamäärä pysyy samassa 30pv:ssä, niin riippuen firman lomakäytännöstä vuosiloman määrä voi kasvaa huomattavasti...
Millä logiikalla? Ei niitä lomapäiviä laiteta pelkästään työpäivien kohdalle vaan myös vapaapäivien, ihan normaalisti.

Muutenkin viimekädessä työnantaja määrää loman ajankohdan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 225
Olikohan niin, että pitää tehdä vähintään 14 päivää kuukaudessa töitä, että lomat kertyy. Kolmella päivällä viikossa ei siis välttämättä kerry tarpeeksi päiviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
[Q
Teen 220 työpäivää ja pidän 30 päivää lomaa.
Teen 190 työpäivää ja pidän 30 päivää lomaa.

Kumpi on halvempi työntekijä?
En tiedä mitä oikein kysyt, mutta absoluuttisesti ensimmäinen on kalliimpi. Suhteellisesti yhtä kalliita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Olikohan niin, että pitää tehdä vähintään 14 päivää kuukaudessa töitä, että lomat kertyy. Kolmella päivällä viikossa ei siis välttämättä kerry tarpeeksi päiviä.
14 päivää paitsi jos on työsuhteelle normaalia, että ei tule 14 päivää, riittää 35h työtä.

Toki edelleen lomaajan palkka on suhteessa sitten ansioihin, eli se osa aikaisen lomapäivän palkka ei ole lähelläkään sitä mitä se on kokoaikaisella.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Nyt tulee kyllä semmoista talousmatematiikkaa, ettei tästä ota enää mitään selvää

Päiväkohtaiset palkkakulut lomapalkkoineen ovat täsmälleen samat olipa töissä sitten yksi 8h kaveri tai kaksi 4h tyyppiä. Tekemättä jäänyt työ ei ole mikään kulu työantajalle. Yleensä silloin on tapana palkata lisää ukkoja töihin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Ainakin meillä joutuu hankkimaan kaikille työkalut ja lisenssit sun muut joten tulee ihan selviä lisäkuluja lisäukoista.
Niin toki kaikkea tämmöistä lisäkulua on tietysti. Tässä oli kuitenkin kaiketi kyse ihan suorista palkkakuluista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
Toki työtehtäviä ja tilanteita on monenlaisia, mutta ainakin omalla kohdalla jos joku duunikavereista jäisi tekemään lyhyttä viikkoa, niin sen voisi melkein jo ottaa vittuiluna. Työkuorma siirtyisi vain ja ainoastaan meille muille, ketkä tekevät töitä täysipäiväisesti. Tähän päällekö vielä se, että vajaille siirtynyt saisi täydet lomat? Ei omia töitänikään mitenkään "päivinä" tehdä, mutta jos oletetaan, että jokainen työntekjä on yhtä tehokas ja töiden määrä ei kokonaisuudessaa vähene, niin silloin se lyhennettyä tekevä todellakin jättää työnsä muille.

Tuollainen vajaan työajan tekeminen ei todellakaan sovi kaikille aloille tai kaikkiin duuneihin. Eihän se toki minun työntekijänä kuuluisi resurssien riittävyyttä miettiä, mutta kyllä se vaan kiinnostaa, kun se omasta selkänahasta revittäisiin. Tällä hetkellä kun ei monessakaan paikassa kovin helpolla palkata uutta henkilöä resupulaa paikkaamaan. Puhumattakaan sitten siitä, kuinka kauan kestää, että uusi henkilö alkaa olla tuottava ja jakaa sitä työkuormaa, eikä ole vain "kokeneempien" opastettavana ja syömässä vielä enemmän niitä vähiä resursseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Voihan se työkaveri jäädä samalla tavalla vanhempainvapaalle, opintovapaalle tai muuten vaan palkattomalle vapaalle. Jos työkaverit ottaa sen vittuiluna, niin aika outo työyhteisö. Outo ajatus tuokin, että lyhennetyä viikkoa tekevälle ei muka kuuluisi normaalit lomat (tietenkin näistä maksetaan suhteessa työaikaan). Kaikissa minun työpaikoissani olisi käytännössä milloin vain saanut sovittua palkatonta lomaa riittävällä ennakkoilmoituksella. Eihän se nyt ole keneltäkään pois. Tai siis Kiilan mielestä ilmeisesti on pois kateellisilta työkavereilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
En oikeen kans ymmärrä, jos saa vähempi palkkaa kun tekee vähempi töitä niin miten se on työkavereille vittuilua. Paska työpaikka jos tekemättömät työt kasaantuu jollekin sen takia.
Jos sitä vajausta ei jotenkin paikata, esim. ylitöillä ja saman verran pitäisi tulosta tulla työpäivän aikana pienemmällä porukalla, niin kyllä se työmäärä kasvaa olipa se työpaikka kuinka hyvä tai paska.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Ei kai se työnantaja anna kenenkään jäädä tekemään vajaata viikkoa jos ei hommia pysty tekemään sitten pienemmällä porukalla tai aio ottaa toista siihen täyttämään vajetta.

Jos työntekijä pyytää päästä vajaalle viikolle, ja työnantaja sanoo ei käy, niin sitten se ei tee vajaata viikkoa. Noin niinkuin palkkasuhteisista työntekijöistä jos puhutaan. Jos sopimus on tehty 40h/vk niin sen muuttaminen vaatii molempien osapuolten hyväksynnän ja uuden sopimuksen tekemisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Melkein veikkaisin, että aika monessa asiantuntijatyössä tuollainen yhden päivän lyhennys menisi käytännössä niin, että henkilö tekee edelleen samat työt kuin aiemmin, muttei saa enää palkkaa kuin 80%. Toki työn rakenne varmasti muuttuisi ja myöskin tuottavuus siten, että henkilö ei enää ehtisi välttämättä istumaan ihan niissä kaikissa pullakahvipalavereissa. Tuon palavereissa istumisen tuottavuutta tosin on aina vähän hankalaa mitata.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
No ehkä oli kärjistetysti sanottu, että ottaisin tuon työkaverilta vittuiluna. Onneksi oma työporukka on mainio ja tulee oltua paljon tekemisissä myös työn ulkopuolella. Mutta vähillä resuilla pelaaminen on joka tapauksessa melko puuduttavaa. Tyytyväinen olen kyllä kaikkien teidän puolesta, joilla on työssään tilanne, että tyhjäkäyntiinkin on varaa. Ehkä sellainen, joka "saa" töiden lisäksi päivystellä lähes joka kuukausi, ymmärtää paremmin.

Kaikissa minun työpaikoissani olisi käytännössä milloin vain saanut sovittua palkatonta lomaa riittävällä ennakkoilmoituksella. Eihän se nyt ole keneltäkään pois. Tai siis Kiilan mielestä ilmeisesti on pois kateellisilta työkavereilta.
Paska työpaikka jos tekemättömät työt kasaantuu jollekin sen takia
Omassa lähipiirissä on ilmeisesti kaikilla paska työnantaja (samoja ja täysin eri aloja myös), kun ei tunnu paljon tuota ylimääräistä aikaa ja resurssia löytyvän. Kateudella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Olkoot vaikka koko vuoden pois ja tupla liksalla, sitä en kadehdi. Jos joku onnistuu itselleen moisen sopimuksen puhumaan, olen vain tyytyväinen hänen puolesta. Ne työt vain ei katoa tämän yhden henkilön mukana minnekään.

Sun työnantajasi on vaan yksinkertaisesti huono ja ahne paska jos ei palkaa uutta osa-aikaista.
Ahne voi olla joo, kuten niin monet muutkin firmat. Mitään ei kuitenkaan joudu tekemään ilmaiseksi, sillä kaikki ylityöt ja esim. päivystyksiin liittyvät lisät maksetaan reilusti ja työkalut ja puitteet muutenkin ovat kunnossa. Vaikka varmasti löytyy haastavampiakin duuneja, niin omassa työssäni en tekisi mitään jollain osa-aikaisella, taikka duunia joka toinen vuosi vaihtavalla. Saisi olla jatkuvasti opastamassa ja briiffaamassa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Toki työtehtäviä ja tilanteita on monenlaisia, mutta ainakin omalla kohdalla jos joku duunikavereista jäisi tekemään lyhyttä viikkoa, niin sen voisi melkein jo ottaa vittuiluna. Työkuorma siirtyisi vain ja ainoastaan meille muille, ketkä tekevät töitä täysipäiväisesti.
En viittaa vain sinuun. Yllättävän negatiivisen vastaanoton sai ylipäätään kevennetystä työviikosta puhuminen tässä ketjussa. Sinänsä jännä, että kyseessä on kuitenkin hyvin yleinen asia nykypäivän työmaailmassa. Toki on periaatteessa selvää, että muut eivät tuolloin voi työmääräänsä lisätä, mutta ymmärrän hyvin johdon ja työntekijän puolelta skisman. Kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan niin perusluontoinen asia, että enemmänkin tuo esiin täyspäiväisten työntekijöiden työsuhteiden ongelmat: Eihän tietenkään 100 % työajalla pidä joutua tekemään enemmän kuin suhteessa 80 % työajalla tai 120 % työajalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
@adhocz, tarkoitus ei ollut olla hyökkäävä, mutta ainakin meillä on tilanne, että tuollainen ei vain toimisi ja "kärsijöinä" olisivat työkaverit. Sitä tietenkään se kevennettyä tekevä ei (toivottavasti :) ) tavoittele. Kuten jo aiemmin kirjoittelin, on vain hyvä, jos tuollaiseen on mahdollisuus työn ja muun elämän puolesta. Esim. (lapsi)perheelliselle lyhyempi työaika ja 4k€ olisi melko hyvä paketti, varsinkin pk-seudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 829
Asiantuntija-aloilla osa-aikaisuus ei ole lainkaan harvinaista, eikä sitä koeta vittuiluna. Yleensä työt joustavat niin, että jokainen tekee saman verran töitä per aikayksikkö, oli töissä 100% tai 60%. Ja usein työtehtävät ovat sellaisia, että yhden vapaapäivä ei lähtökohtaisesti kuormita muita normaalia enemmän.

Mutta voin kuvitella, että joissan työtehtävissä työmäärä ei jousta, vaan esim. samat asiakkaat on palveltava vähemmillä käsipareilla - ellei palkata toista osa-aikaista sen yhden tilalle. Se ei aina ole helppoa tai millään tavalla kannattavaa. On siis ihan selvää, että joka työpaikalla asiaa ei ole helppo ratkaista.

Itse koen, että työntekijän vapaus vaikuttaa työaikoihinsa ja (palkalliseen) työmäärään olisi todella hyvä asia motivoida. Joustavuuteen pitäisi keskittyä ehkä enemmän kuin parin prosentin palkankorotuksiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 526
Viestejä
4 213 938
Jäsenet
71 077
Uusin jäsen
Kesiz

Hinta.fi

Ylös Bottom