Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täytyy olla hyvä tuote, markkinatilanne ja nopea myyntiprosessi. Melko uskomaton kombinaatio.Itse kanssa myyntihommiin juuri siirtynyt, käytännössä saas-kauppaa, mut tarvii laitteita.
Pohja vajaa 3K€ ja provikka päälle ja ekan kuukauden jälkeen hirvittää, provikkaa tulossa 6-7K€, en ois uskonut et lähtee ihan näin hyvin
73,80 euroa/kkIhan uteliaisuudesta, paljonko tuo kokemuslisä on euroissa?
Juu, markkinatilanne on hyvä kyllä. Osa kaupoista toteutuu kyllä vasta keväällä (ja täten myös bonus), mutta nyt tehty sopimus. Olin varautunut ekat kuukaudet elään kyllä 0-bonuksilla.Täytyy olla hyvä tuote, markkinatilanne ja nopea myyntiprosessi. Melko uskomaton kombinaatio.
Kovat on kokemuslisät.73,80 euroa/kk
Palkkaava yritys usein kyllä maksaa palkkaa työmarkkinan kysynnän ja tarjonnan suhteen. Vaikka tuottaisi kuin loputtoman monta miljoonaa euroa tuottoa työnantajalle, niin jos vastaavaan tuottoon yltäviä tekijöitä on jonoksi asti, niin firmojen harvemmin kannattaa maksaa loputtomasti.
Nyt kannattaisi koittaa "think outside of box" hengessä etsiä jotain ihan muuta työtä kuin kumpaakaan noista. Tai ota opintivapaata ja lähde suorilta opiskelemaan
Täällä vedetään kyllä aika jänniä liksoja palkansaajana (tai näin oletan). Verojen takia aika hullulta tuntuisi hommailla jollain 6k€+ palkalla "renkinä".
Paljonko muuten täällä on porukalla kokemusvuosia alla omasta alastaan?
50,5k tänä vuonna, sivutyöstä siihen päälle noin 5k. Röntgenhoitaja, keskussairaala. Paljon päivystämistä ja varallaoloa. Ensi vuonna tulee ensimmäinen kokemuslisä. Työkokemusta noin 4,5 vuotta.
Olen amk-koneinssi ja kiinnostaisi kuulla muiden samanlaisten ura-/palkkakehityksestä. Nykyinen työnkuva on lähinnä piirtämistä. Aikaisemmassa työssä oli enemmän suunnittelua (laskemista, 3d-mallinnusta jne.), vastuuta ja stressiä.
Palkkakehitys mennyt:
2017 2650e/kk
2018 yleiskorotus
2019 hieman isompi tes-korotus n. 2980? e/kk
2019 työpaikan vaihto 3000 e/kk
2020 yleiskorotus
2021 alkuvuosi 3100 e/kk, sitten yleiskorotus ja nyt 3300 e/kk.
Täällä vedetään kyllä aika jänniä liksoja palkansaajana (tai näin oletan). Verojen takia aika hullulta tuntuisi hommailla jollain 6k€+ palkalla "renkinä".
10v kun tuli täyteen niin n.250e (verojen jälkeen) tuli lisiä. Vuodessa. Eli huimat 20e kuussa.Tässä tulee tietysti jonkinlainen tasapaino vastaan jossain kohtaa. Hyvistä työntekijöistä tosin kannattaa maksaa hieman enemmän, jos haluaa kannustaa pysymään rivissä.
Paljonko muuten täällä on porukalla kokemusvuosia alla omasta alastaan? Itse olen ollut asiantuntijatehtävissä n. 5v. Sadantonnin vuosiansioihin on mahdollista päästä (tulospalkkion kanssa), mutta todennäköisesti vasta aikaisintaan 10v työkokemuksella, jos on vaativia esimiestehtäviä, paljon vastuuta ja paljon omia asiakkaita. Muutama yksisarvinen vetää sitten verokoneen mukaan yli 200te vuodessa kun ovat aikansa talossa pyörineet ja ovat tuoneet osansa talon tulokseen.
Olen amk-koneinssi ja kiinnostaisi kuulla muiden samanlaisten ura-/palkkakehityksestä. Nykyinen työnkuva on lähinnä piirtämistä. Aikaisemmassa työssä oli enemmän suunnittelua (laskemista, 3d-mallinnusta jne.), vastuuta ja stressiä.
Palkkakehitys mennyt:
2017 2650e/kk
2018 yleiskorotus
2019 hieman isompi tes-korotus n. 2980? e/kk
2019 työpaikan vaihto 3000 e/kk
2020 yleiskorotus
2021 alkuvuosi 3100 e/kk, sitten yleiskorotus ja nyt 3300 e/kk.
Jos miettii, että jotkut yksisarviset vetää 110ke työntekijänä, niin ei tuossa kyllä järkeä enää hirveästi ole. Verojen osuus rupeaa olemaan sellaista tasoa, että täytyy oikeasti tykätä työstä tai oikeasti työnantajalla olla liikaa rahaa maksettavaksi. Eikö tuossa hintaluokassa reippaasti fiksumpaa ole esim. yhtiön osakkeet ja sitä kauttaa sitten nostaa osinkoja? Itse olen huomannut sweetspotin olemaan jossain 70ke tienoilla ja oikeastaan kaikki sen jälkeen (ja mieluiten 20k jo ennen) on saatava jostain muusta, kuin palkkatyöstä. Tuo veroprosentti ja veroluontoiset maksut rupeavat olemaan sen vertaa isoja, ettei palkkakuittia tee mieli edes juuri katsoakaan. Tuntuu et näillä 60-70k palkoillakin valtaosa menee jonnekin mustaan aukkoon, josta et saa edes kunnollista infraa vastineeksi.
Kyllähän noista 100+ke palkoista usein osa tulee osakkeina, bonuksina jne. Mutta palkaksihan ne osakkeetkin lasketaan siinä vaiheessa kun ne saa. Noita osakkeita voi tulla vaikka 30ke joka vuosi ja sitten jos niitä pitää hallussa, niin pitkällä ajanjuoksulla voi sitten sitä osinkoakin tulla siihen vielä päälle. Kuviot on vähän toiset noissa kunnolla maksavissa, usein ulkomaisissa, firmoissa kuin näissä perinteisissä kotimaisissa. Toisaalta hankalahan sitä on maksaa, jos kunnon tulosta ei tule. Paitsi pomoille jostain syystä tuntuu aina riittävän näissä perinteisissäJos miettii, että jotkut yksisarviset vetää 110ke työntekijänä, niin ei tuossa kyllä järkeä enää hirveästi ole. Verojen osuus rupeaa olemaan sellaista tasoa, että täytyy oikeasti tykätä työstä tai oikeasti työnantajalla olla liikaa rahaa maksettavaksi. Eikö tuossa hintaluokassa reippaasti fiksumpaa ole esim. yhtiön osakkeet ja sitä kauttaa sitten nostaa osinkoja? Itse olen huomannut sweetspotin olemaan jossain 70ke tienoilla ja oikeastaan kaikki sen jälkeen (ja mieluiten 20k jo ennen) on saatava jostain muusta, kuin palkkatyöstä. Tuo veroprosentti ja veroluontoiset maksut rupeavat olemaan sen vertaa isoja, ettei palkkakuittia tee mieli edes juuri katsoakaan. Tuntuu et näillä 60-70k palkoillakin valtaosa menee jonnekin mustaan aukkoon, josta et saa edes kunnollista infraa vastineeksi.
Joo, veroja pitää maksaa, mutta ainakin omalla kohdallani ne verojen maksut on vähemmän stressiä aiheuttava asia kuin esim. jos sattuisin sairastumaan ja sairaalalasku olisi tyyliin tuhansia euroja tai enemmän.
Nyt en oikein ymmärrä? Itse kuulun tähän ryhmään ja mitä vaihtoehtoja mulla olisi? Suuressa globaalissa organisaatiossa, jossa on kymmeniätuhansia työntekijöitä. Pörssilistattu firma.Jos miettii, että jotkut yksisarviset vetää 110ke työntekijänä, niin ei tuossa kyllä järkeä enää hirveästi ole. Verojen osuus rupeaa olemaan sellaista tasoa, että täytyy oikeasti tykätä työstä tai oikeasti työnantajalla olla liikaa rahaa maksettavaksi. Eikö tuossa hintaluokassa reippaasti fiksumpaa ole esim. yhtiön osakkeet ja sitä kauttaa sitten nostaa osinkoja? Itse olen huomannut sweetspotin olemaan jossain 70ke tienoilla ja oikeastaan kaikki sen jälkeen (ja mieluiten 20k jo ennen) on saatava jostain muusta, kuin palkkatyöstä. Tuo veroprosentti ja veroluontoiset maksut rupeavat olemaan sen vertaa isoja, ettei palkkakuittia tee mieli edes juuri katsoakaan. Tuntuu et näillä 60-70k palkoillakin valtaosa menee jonnekin mustaan aukkoon, josta et saa edes kunnollista infraa vastineeksi.
Jos miettii, että jotkut yksisarviset vetää 110ke työntekijänä, niin ei tuossa kyllä järkeä enää hirveästi ole. Verojen osuus rupeaa olemaan sellaista tasoa, että täytyy oikeasti tykätä työstä tai oikeasti työnantajalla olla liikaa rahaa maksettavaksi. Eikö tuossa hintaluokassa reippaasti fiksumpaa ole esim. yhtiön osakkeet ja sitä kauttaa sitten nostaa osinkoja?
Mulla on itselläni tilanne, että osa palkasta maksetaan firman osakkeina ja niistä valuu myös osinkoja. Mutta en kyllä nyt suoraan näe että miten tuo ratkaisee tuota verotusongelmaa yhtään millään olennaisesti merkittävällä tavalla. Osakkeista maksetaan verot ansiotulona ihan normaalisti, ja osingoista sitten pääomatuloveroa niiden maksuvuotena. Jos firma nyt sitten haluaisi syystä tai toisesta maksaa mulle enemmän liksaa, niin osakkeita antamalla ne menee yhä ansiotuloveron puolelle. Osinkoa taas ei voi nostaa maksamatta sitä samaa aivan kaikille niille (arviolta sadoille tuhansille ellei miljoonille) omistajille, oli ne firmassa töissä tai ei. Eli siis mikä olisi se kuvio millä tästä osakekuviosta saa verotuksellisesti merkittävän edun sille työntekijälle?
Meinaat, että jos on töissä vaikka Applella, niin osa työstä näkyy osakkeen arvonnousunaOsa työstäsi näkyy osakkeen arvonnousuna, jota sitten (myyntivaiheessa) verotetaan pääomatulona ja prosenttilla, joka on varmasti tuloveroasi pienempi.
Osa työstäsi näkyy osakkeen arvonnousuna, jota sitten (myyntivaiheessa) verotetaan pääomatulona ja prosenttilla, joka on varmasti tuloveroasi pienempi.
Tuntuu hullulta, mutta et pistäisi palkallisena kuitenkaan vastaan jos oma palkkasi olisi 6k€+ vai mitä?
Ei kaikki palkalliset ajattele ura- ja palkkakehitystä progressiivisen verotuksen näkökulmasta.
Niin ja kyllä itse koen saaneeni verorahoille vastinetta. Esimerkkinä vaikka perheen kaksi teiniä, jotka saaneet nauttia päivähoidosta ja Suomen koululaitoksesta ja nuorempi nyt myös maksuttomasta lukiosta (kirjta, läppärit ja kaikki saa).
Onhan Suomessa infrakin pääosin hyvässä kunnossa. Kovin kauas ei tartte matkustaa, kun näkee miten hyvin täällä asiat ovat.
Jos olet Suomalaisessa mittakaavassa hyvätuloinen, niin syytäkin on tietty tykätä infrasta sun muusta koska se pyörii kaltaistesi rahoilla. Saat 100€ korotuksen palkkaan hyvätuloisena niin valtio vie päältä 50-60%. Omaan päähän tuo ei vain mene, vaikka omista rahoistasi saisi pitääkin tyyliin 40% itsellään.
Ei täällä Suomessa tarvitse olla erityisen hyvätuloinenkaan, että marginaaliveroprosentti pyörii 50 tienoilla.
![]()
(lähde: Palkansaajan veroprosentit 2020)
Eipä sillä 50 % marginaaliverotuksella ole kuin väliaikainen vaikutus. Kyllä ne ylimääräiset verot palautetaan.
Eipä sillä 50 % marginaaliverotuksella ole kuin väliaikainen vaikutus. Kyllä ne ylimääräiset verot palautetaan.
Jos olet Suomalaisessa mittakaavassa hyvätuloinen, niin syytäkin on tietty tykätä infrasta sun muusta koska se pyörii kaltaistesi rahoilla. Saat 100€ korotuksen palkkaan hyvätuloisena niin valtio vie päältä 50-60%. Omaan päähän tuo ei vain mene, vaikka omista rahoistasi saisi pitääkin tyyliin 40% itsellään.
Tuo on vähän miten sen ottaa. Perusinssi saa siellä helposti saman ostovoiman kuin Suomessa ison firman TJ. Periaatteessa myös siellä elää taloudellisesti paremmin perheellinen (esim. 2 vanhempaa ja 2 lasta) yhden aikuisen tuloilla kuin Suomessa, että molemmat vanhemmat käyvät töissä. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että tosiaan ollaan perusterveitä ja omasta koulutuksesta ei ole Porsche 911:n suuruista opintolainaa. Vakuutukset ja terveydenhuolto ei välttämättä ole siellä edes paljoa kalliimpi vuositasolla kuin Suomessa, jos Suomessa kuitekin hankkii lapsille sairasvakuutukset ja tapaturmavakuutukset kaikille. Verojahan ei Jenkeissä makseta juuri nimeksikään ja itselläkin veroprosentti pieneni joka vuosi, vaikka tulot kasvoivat reilun 5 vuoden aikana reippaasti yli 30%:a.Mulla on kavereita palannut suomeen perheen perustamisen jälkeen kun selvisi kuinka paljon meidän peruspalvelut siellä kustantavat. Syö helposti ison osan palkkaerosta.
Ei ne työt siitä vähene, että pyytää vähempi liksaa. 6000€/kk liksasta jää kuitenkin melkein tonni enempi kouraan kuussa kuin 4000€ liksasta, että kai se nyt jossain tuntuu?Täällä vedetään kyllä aika jänniä liksoja palkansaajana (tai näin oletan). Verojen takia aika hullulta tuntuisi hommailla jollain 6k€+ palkalla "renkinä".
Jos pärjää hyvin ja palkoista jää perheellä tonneja käyttämättä/kk, niin eipä tuollainen tonnin lisä sinällään ”tunnu” missään. Säästöjen lukema kasvaa vain vähän nopeammin. Enemmän on toki parempi, jos samasta hommasta puhutaan.
Sulta taitaa nyt marginaaliveron konsepti olla hukassa...
Maginaaliverolla tarkoitetaan sitä kuinka paljon kasvanut verorasitus syö korotuksesta reaalisesti tilille tulevaa rahamäärää. Tämä siis johtuu siitä, että progressiivisen verotuksen järjestelmässä veroprosentti nousee mitä enemmän tienaat. Ja sen vaikutus on pysyvä.
Sä taidat nyt ajatella lähinnä tilannetta jossa maksetaan veroa liian isolla prosentilla jolloin saat ylimääräiset takaisin veronpalautusten muodossa...
Tottakai on, mutta kyse on siitä mitä pitää antaa vastineeksi ja saako valita. Varmasti ilmainen lisäraha kelpaa kenelle tahansa millä veroprosentilla tahansa. Mutta jos saat valita ja joudut jotain tekemään lisärahan eteen, niin tottakai se vaikuttaa paljonko rahasta saa pitää.Monesti tuntuu että puhutaan tilanteesta ettei kannata esimerkiksi tehdä ylitöitä kun marginaaliverotus on niin kova, mutta lopultahan se veroaste on sama kuin olisi saanut saman isomman palkan muutenkin palkkatöistä.
Tottakai on, mutta kyse on siitä mitä pitää antaa vastineeksi ja saako valita. Varmasti ilmainen lisäraha kelpaa kenelle tahansa millä veroprosentilla tahansa. Mutta jos saat valita ja joudut jotain tekemään lisärahan eteen, niin tottakai se vaikuttaa paljonko rahasta saa pitää.
Toki sama koskee peruspalkkaakin jos siihen sisältyy joku valinta. Otatko tympeämmän homman isommalla palkalla, vai kivemman pienemmällä, niin taas on marginaaliverolla merkitystä.
Tai kaikista selvimmin tuo näkyy jos omaa työtä haluaa vaihtaa toisen työhön. Vaikka olisi suht. kovapalkkainen niin todennäköisesti silti maksat jonkun pienempipalkkaisen tunnin työstä enemmän kuin mitä itse tienaat lisätunnista kun tuosta menee kahden ihmisen verot (oma marginaaliverona) + tuolasivukulut + alv. Siis esimerkkinä vaikka se, että saa olla melko korkea palkka, että oma tuntipalkka nettona on enemmän kuin vaikka automekaanikon veloitus tunnilta. Eli jos pystyy tekemään kumman vaan itse, ei yleensä rahallisesti kannata vaihtaa omaa lisä- tai ylityötä toisen työhön verollisena.
Meinasin että sekaisin menee se että yleensä tuolla marginaaliverolla tarkoitetaan sitä ansiota mikä menee verokortin perusprosentin ylitse, ja se sehän ei ole ns. yliverotettuna maksettavaa vaan vain samalla prosentilla lopulta kuin olisit ansainnut muutenkin, josta ylemmällä tässä ketjussa puhuttiin.
Marginaaliveroprosentti kuvaa kuinka suuren osan verojen nousu vie lisätuloista. Esimerkiksi kun 40 000 euroa vuodessa ansaitsevan palkansaajan tulot nousevat 100 euroa, hänen verot ja veronluonteiset maksut nousevat 48,2 euroa ja nettotulot 51,8 euroa. Näin marginaaliveroprosentti on 48,2 %.
Mä en kyllä koskaan ole ollut työssä, joka olisi jotenkin vittumaista. Liksa on noussut tasaisen varmasti uran varrella, mutta samanlaista se työnteko on aina ollut. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, että oispa jossain "hlepommassa" positiossa. Jokusen vuoden olin myös esimiehenä ja globaalisti oli useammassa maassa 6 alaista. Se oli ehkä tympeintä, mutta ei nyt mitään ylitsepääsemätöntä. Asiantuntijahommat on asiantuntijahommia kaikkialla ja niitä olen pääosin tehnyt.Tottakai on, mutta kyse on siitä mitä pitää antaa vastineeksi ja saako valita. Varmasti ilmainen lisäraha kelpaa kenelle tahansa millä veroprosentilla tahansa. Mutta jos saat valita ja joudut jotain tekemään lisärahan eteen, niin tottakai se vaikuttaa paljonko rahasta saa pitää.
Toki sama koskee peruspalkkaakin jos siihen sisältyy joku valinta. Otatko tympeämmän homman isommalla palkalla, vai kivemman pienemmällä, niin taas on marginaaliverolla merkitystä.
Tai kaikista selvimmin tuo näkyy jos omaa työtä haluaa vaihtaa toisen työhön. Vaikka olisi suht. kovapalkkainen niin todennäköisesti silti maksat jonkun pienempipalkkaisen tunnin työstä enemmän kuin mitä itse tienaat lisätunnista kun tuosta menee kahden ihmisen verot (oma marginaaliverona) + tuolasivukulut + alv. Siis esimerkkinä vaikka se, että saa olla melko korkea palkka, että oma tuntipalkka nettona on enemmän kuin vaikka automekaanikon veloitus tunnilta. Eli jos pystyy tekemään kumman vaan itse, ei yleensä rahallisesti kannata vaihtaa omaa lisä- tai ylityötä toisen työhön verollisena.
Tämä kaksinkertaisena verokiilanakin tunnettu ilmiö on kyllä jännä. Vaikka tienaan 5500 euroa kuussa, niin vasta bruttoTUNTIpalkka riittää juuri ja juuri PUOLEN TUNNIN parturipalveluihin. Nettopalkalla tätä ei tarvitse edes haaveilla. Kuten sanoit, itse asioita tekemällä (ostamisen sijaan) voi laskennallisesti tienata usein paljon enemmän kuin omissa töissä, vaikka bruttopalkka huitelisi 100k€ vuosi tasolla.Siis esimerkkinä vaikka se, että saa olla melko korkea palkka, että oma tuntipalkka nettona on enemmän kuin vaikka automekaanikon veloitus tunnilta. Eli jos pystyy tekemään kumman vaan itse, ei yleensä rahallisesti kannata vaihtaa omaa lisä- tai ylityötä toisen työhön verollisena.
Kun mietitään sitä, että kannattaako jollakin tulotasolla olla enää palkansaajana vs. yrittäjyys, niin kyllähän realiteetti usein on, että yrittäjyys ei kuitenkaan ole todellinen vaihtoehto. Se iso palkka on normaalisti saatu jonkin alan piirissä saadulla erikoisosaamisella vähän kerrassaan uralla edeten, eikä se erikoisosaaminen ole välttämättä kapitalisoitavissa yrittäjänä kovinkaan helposti. Jos henkilö X on esim. pankin välimallin johtajistoa, koulutus KTM/OTM/tms. niin palkka voi olla varsin hyvä, mutta kyllä siinä pitäisi bisnesidea ehkä keksiä jostain muualta kuin pankkimaailman asioista, että saisi pystyyn sellaisen yritystoiminnan jolle on niin paljon kysyntää, että sillä lopulta saisi tulotason samalle tasolle tai yli kuin mikä oli palkollisena. Ja alhaalta saa lähteä liikeideaa rakentamaan ja omaa vapaa-aikaa saa uhrata paljon enemmän kuin palkollisena.
Toki jotkut saattaa tykätä työstäänkin niin paljon että heittäytyminen yrittäjäksi tekemään jotain muuta ei siksikään kiinnosta.
Ei ne työt siitä vähene, että pyytää vähempi liksaa. 6000€/kk liksasta jää kuitenkin melkein tonni enempi kouraan kuussa kuin 4000€ liksasta, että kai se nyt jossain tuntuu?
Itse olen tehnyt itsestäni sen rusinan ja sen takia mut headhuntattiin nykyiseen paikkaan. Meille on pääosin tultu headhunttauksen kautta, eli avoimia hakuja ei ole pahemmin ollut.
Mutta tärkeintä on olla se työntekijä, jonka työantaja haluaa ja tarvitsee. Toki helpommin sanottu kuin tehty.