Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Kertokaapa nyt, miten ihmeessä Remedyn osake tippui äsken ihan helvetisti, vaikka 8.00 julkaistiin yhtiön toimesta loistava viime vuosi.
Kuten lähes aina: odotukset olivat korkeammalla. Kurssi reagoi kun faktat poikkeavat odotuksista.

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Mikä muuten Sampoa tiputtelee vieläkin? Eikö Solidiumin myynnit ole jo hinnoiteltu tuohon aiemmin?

Kuten lähes aina: odotukset olivat korkeammalla. Kurssi reagoi kun faktat poikkeavat odotuksista.
Viime yönnä Remedy pokkasi kasan palkintoja vieläpä Control pelillään... Piru vie nyt on omat osakkeet pahasti pakkasella, toisaalta halvalla saisi lisää. Vähän nyt arvelluttaa.

Itse vain ajattelin lähinnä niin, että tuota Solidiumin myyntiä olisi seurannut ostobuumi. Eihän lapussa itsessään ole mitään vikaa.
Jokuhan ne Solidiumin myymät osakkeet on ostanut. Yleensä myynnin lisääntyminen alentaa kurssia. En ymmärrä, miksi tämä laukaisisi jonkun suuren ostoaallon.

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Jokuhan ne Solidiumin myymät osakkeet on ostanut. Yleensä myynnin lisääntyminen alentaa kurssia. En ymmärrä, miksi tämä laukaisisi jonkun suuren ostoaallon.
Joo, mutta Solidium möi "pakosta", jolloin he välttämättä tinkivät hinnasta. Tämä alentaa kurssia, koska Sammon osakkeen tarjonta lisääntyy (enemmän kilpailua). Nyt Sampoon liittyy silti ihan samat tulevaisuuden odotukset kuin ilman, että Solidium olisi myynyt mitään: Solidium ei myynyt huonontuneiden näkymien vuoksi, vaan koska "tarvitsi" rahaa. Hinta ei kuitenkaan ole korjaantunut tiistain päätöskurssin tasolle jostain syystä. Tätä ihmettelen.

Koska markkinat odottivat vielä kovempaa tulosta.
Nyt kun olen lukenut inderesin Remedy-lankaa, niin ilmeisesti 2021 ja 2022 tulevat olemaan tosi hyviä vuosia Remedylle. Crossfiren myyntirojaltit alkavat paukkumaan vasta tänä vuonna toden teolla. Toisin sanoe, olisi pitänyt 10.00 olla ostohousut jalassa ja tankata lisää remedyä. Nyt noussut kurssi jo sen verran, että ei kannata enää.

Nyt kun olen lukenut inderesin Remedy-lankaa, niin ilmeisesti 2021 ja 2022 tulevat olemaan tosi hyviä vuosia Remedylle. Crossfiren myyntirojaltit alkavat paukkumaan vasta tänä vuonna toden teolla. Toisin sanoe, olisi pitänyt 10.00 olla ostohousut jalassa ja tankata lisää remedyä. Nyt noussut kurssi jo sen verran, että ei kannata enää.
Jaa’a. Luulin että he ennakkomyivät yksinoikeuden epicille saadakseen rahat nopeasti ja nyt tulee enää roposia. Mutta hyvä jos joku tietää asian laidan paremmin. En ole analysoinut, vaan pelkästään sattumalta lukenut. Epicstore yksinoikeusjuttuja.

En tiedä kiinnostaako tämä ketään tai onko edes ihan topicin mukaista. Aikaisemmin oli kysymys siitä, että miten kannattaisi ottaa voittoja ulos. Mulle amerikassa asuvana on ihan järjettömiä porsaanreikiä verotuksen suhteen, jos on aikaa ja mahdollisuuksia olla poissa töistä. Liekö euroopassa jotain samankaltaista olemassa, jos nostaa kytkintä ja poistuu suomen ulkopuolelle?
Kyllähän tämä varmaan tiettyyn pisteeseen asti on topicin mukaista, mutta sitten kun vielä siirretään pallo uuden mantreen maaperälle niin arvaan että saat yksin jutella :). Suomalaiselle vaihtoehto eläkkeellä tuskin on muuttaa jenkkilään, koska jenkkilän kunnollinen veronkierto käytännössä vaatisi 401k tiliä, jolle me emme voi säästää eli siellä pitäisi asua jo nyt...

Suomessa paras tapa kiertää veroja olisi varmaan ryhmäeläke/henkivakuutus, tässä saa eläkeiän määritellä vapaasti ja 8,5ke vuodessa voi työntää verohelpotuksin sisään eli ikärajaksi vaikka sopiva 50v. MUTTA ongelma on että tuollaista et saa, tuo vaatisi yrityksen ja yritykseen min. 2 henkilöä, sillä yhdelle tuollaista ei voi perustaa. Eli on yllättäen himmeli joka todellisuudessa on käytössä vain jollain johtaja-jakkaroilla (ihan kun siitä rahasta olisi pulaa muutenkaan noilla liksoilla).

Sitten on olemassa tavallinen eläke/henkivakuutus, periaatteessa samat ehdot MUTTA ikäraja on virallinen eläkeikä eli nykyään lähes 70v -> mitä järkeä työntää nyt 8,5k verohelpotuksin sisään kun et sä sitä rahaa enää 70v tarvitse...

Yksinkertaisesti paras tapa Suomessa lienee hillota rahaa säästöihin ja kun reaalisoinnin hetki koittaa niin nostaa kytkintä ja valita maaksi sellainen jossa pääomatulovero on 0 tai hyvin pieni, katkot siteet ja haet tai odotat 3v kunnes olet rajoitetusti verovelvollinen Suomeen niin cashaat ulos jonka jälkeen voi halutessasi muuttaa takas Suomeen... Tämä sama ehkä toiminee noille eläkevakuutuksillekin eli nekin kannattanee nostaa mielummin jossain muualla kuin Suomessa...

Minulle kertyneen varallisuuden hyödyt ovat konkretisoituneet, vaikka rahaa ei ole juuri käytetty mihinkään.

Kun tietää, että säästössä parin vuoden liksan edestä varallisuutta, niin kaikenlaiset pelot kaikkoaa. Uskaltaa lähteä paskasta duunista vihreämmän ruohon perässä jonnekin muualle. Siksi ainakaan toistaiseksi hirveän aikainen eläköityminenkään ei tunnu kiinnostavalta. Mielummin vaihdan sellaisiin hommiin, joista ei tee mieli eläköityä hetikohta - vaikka sitten liksa vähän putoaisikin.
Tietyllä tavalla ne pelot kaikkoaa, mutta kuitenkaan tommosilla summilla ei sille pomollekaan voi vielä alkaa avoimesti vittuilemaan :). Lisäksi perselleen menee jos 55v+ saat kenkää kun uutta työpaikkaa on lähes mahdotonta enää saada (toki alasta riippuen), säästöt on syöty ennenkuin edes eläke alkaa - toki tilanne on parempi kuin henkilöllä jolla ei ole säästöjä, mutta selvästi huonompi kuin sellaisella joka on vapaaehtoisesti eläköitynyt 55v iässä sopivalla säkillä rahaa.

Omalla kohdalla on vaikea nähdä tilannetta että nyt olisi "ökyliksalla" jossain niin huonossa työpaikassa että hymyssä suin puolittaisi liksansa ja alkaisi tekemään jotain ihan muuta 37,5h/vko ja vieläpä diggaisi hommasta seuraavat 10-20vuotta vaikka tulotasokin romahti. Jotenkin tuntuisi että enemmin kannattaisi roikkua tuossa ökyliksassa ja yrittää sitten tehdä vaikka 3-4 päivästä viikkoa, todennäköisesti lisääntynyt vapaa-aika kompensoisi tuon vitutuksen...

Itsellä on joku 5v netto jemmassa ja nykyistä elintasoa sillä pyörittäisi varmaan 10+v verran koska asuntolainakin loppuu muutaman vuoden päästä. Mutta mielestäni tilanne on silti "kusinen", ikää tulee kokoajan lisää joten mahdollisuudet "käyttää rahaa mielekkäästi" hupenee kokoajan. Toisaalta jemmassa ei ole likikään riittävästi häipyä työelämästä ja alkaa kiertämään vaikka palloa, mutta sitä on aivan liikaa käärinliinoihinkaan vietäväksi ts. olisi kannattanut vaikka 5v sitten ostaa ennemmin porsche pihaan jos nuo käärinliinoihin jäisi. Tästä syystä itse olen päätynyt vaihtoehtoon "C" ja tavoite on 10v päässä, saa tosin nähdä mitä/miten käy, toinen vaihtoehto olisi alkaa tekemää nyt heti jotain 3päivästä viikkoa (mistä tämmöisen ja vieläpä mielekkään homman josta jotain maksettaisiinkin edes löytäisi) ja kitkuttaa sillä eläkkeelle asti...
Samaa mieltä, jo se että on rahaa säästössä on hyvä syy sitä kerätä vaikkei sitä koskaan mihinkään käyttäisi. Vaikka koko elämä voisi mennä ihan hyvin kädestä suuhun niin kyllä minusta on mukavampi jos tietää että on rahaa säästössä niin että pärjää hyvin vaikka saisi kenkää.
Kysymys ei olekaan siitä etteikö rahaa kannata olla säästössä - tottakai kannattaa, mutta kannattaako sinne kerätä esim. yli 20k (vaikkapa 200k) jos tilanne on se että se menee suurella todennäköisyydellä käärinliinoihin. Ehkä tuo 180k kannattaisi (tai siis olisi kannattanut) käyttää ja 'nauttia' elämästä silloin kauan sitten nuorempana.

finWeazel

Make ATK Great Again
Kyllähän nuo @finWeazel on ihan mielenkiintoisia hommia ja mun mielestä liippaa kuitenkin sijoittamiseen jonkin verran. Noin olen ymmärtänyt että USAssa pystyy ainakin noilla eläkehommilla välttelemään veroja hyvin.

En sitten tiedä olisiko Suomessakin kannattavaa olla joku vastaava systeemi, järkevästi sijoitettuna voisi nostaa omaa eläkettään. Vähentäisi verotuloja nyt kyllä mutta toisaalta vähentäisi painetta 20v kuluttua kun mietitään paljonko eläkettä pystytään maksamaan...
Mä uskon, että 401k:n tyyppinen systeemi olisi hyvä suomeenkin. Samalla toisin normi eläkemaksuihin ja eläkkeisiin maksimimäärät.

Ainakin omalla kohdalla 401k "pakotti" opettelemaan sijoittamista. Samalla myös hyvin konkreettisesti kirkastui miten talouden heiluminen vaikuttaa omaan tulevaisuuteen ja miksi kannattaa seurata maailman menoa laajemminkin. Ehkä noilla systeemeillä on vaikutusta siihen, että ihmiset kokevat asioiden olevan omissa käsissä ja vastuuta otetaan eri tavalla kuin, jos raha tulisi vain seinästä.

finWeazel

Make ATK Great Again
Mulla on ajatuksena syödä pääoma pois ja kuolla ei niin rikkaana. Se on pelottava ajatus, että arvaa eliniän erittäin väärin. Olettaa kuolevansa 80-vuotiaana, mutta kiitos hyvien elintapojen ja mahdollisen uuden lääketieteen ansiosta eläisikin vaikka 120 vuotiaaksi. Lyhyempi elämä ei pelota, kun mä kuvittelen että kuoleman jälkeen ei vituta. Madot syö ruumiin.

Mulla on ajatuksena saada sijoitusten tuotoilla katettua elinkulut.Tavalla joka mahdollistaisi maltillisella 4-5% tuotolla elämisen maailmanloppuun asti. Jossain vaiheessa pitäisi alkaa kuormasta syömään pois ettei mene rahat käärinliinoihin. Mieluummin kuluttaisi sillon, kun on vielä kuntoa jäljellä, mutta kun ei voi mitenkään tietää missä kunnossa sitä on 60, 70, 80v kohdalla.

Ainoa omasta mielestä hyvä mieleentullut idea on satsata hyviin harrastevälineisiin ja hyvään asuntoon oikealta paikalta niin aikaisin kuin mahdollista. Sillä keinoin jokainen normipäivä olisi hyvä päivä vaikka jäisikin ylimääräistä elämästä yli.

Kenelläkään parempia ideoita mitä tehdä sijoituksilla eläkkeen aikana? Tavoite on olla jättämättä rahaa patjanalle.

• Tykkää
Reactions: eba
Mä uskon, että 401k:n tyyppinen systeemi olisi hyvä suomeenkin. Samalla toisin normi eläkemaksuihin ja eläkkeisiin maksimimäärät.

Ainakin omalla kohdalla 401k "pakotti" opettelemaan sijoittamista. Samalla myös hyvin konkreettisesti kirkastui miten talouden heiluminen vaikuttaa omaan tulevaisuuteen ja miksi kannattaa seurata maailman menoa laajemminkin. Ehkä noilla systeemeillä on vaikutusta siihen, että ihmiset kokevat asioiden olevan omissa käsissä ja vastuuta otetaan eri tavalla kuin, jos raha tulisi vain seinästä.
Olisi varmaan ihan validi idea tähän huoltosuhteen kääntymis ongelmaan. Jolla on juuri noita mainitsemiasia positiivisia vaikutuksia, jotka voisi heijastua kansantaloudellisesti positiiviseen suuntaan pitemmällä tähtäimellä. Vähän järkevämmin kuin entinen tuetaan seiniin sijoittamista ja kun väki vähenee niin kysyntä hiipuu ja seinien arvo laskee.

Jotain kuitenkin eläkkeiden suhteen pitää tehdä... Toki päättäjät ensin odottaa, että itse pääsee sille lihavalle eläkkeelle ja leikkurit sitten vasta seuraaville. Kassassa riittää rahaa niin ei ole mikään kiire tehdä muutoksia vielä. Vaikka kehitys suunta on ollut jo pitkään näkyvissä. Onhan se myös poliittinen itsemurha alkaa puhumaan suurin osa äänestäjistä on siinä just pian menossa tai jo eläkkeellä.

Jahas, jotain en taas osaa.
Yritän lyödä toimeksiantoa sisään Nordeassa, että voin nauttia tämän päivän euron kuluista.
Aivan sama yritänkö laittaa 1 vai 100 osaketta niin herjaa että minun ostovoima ei riitä. Köyhäksi ilmeisesti väittää!

Mulla on ajatuksena syödä pääoma pois ja kuolla ei niin rikkaana. Se on pelottava ajatus, että arvaa eliniän erittäin väärin. Olettaa kuolevansa 80-vuotiaana, mutta kiitos hyvien elintapojen ja mahdollisen uuden lääketieteen ansiosta eläisikin vaikka 120 vuotiaaksi. Lyhyempi elämä ei pelota, kun mä kuvittelen että kuoleman jälkeen ei vituta. Madot syö ruumiin.

Mulla on ajatuksena saada sijoitusten tuotoilla katettua elinkulut.Tavalla joka mahdollistaisi maltillisella 4-5% tuotolla elämisen maailmanloppuun asti. Jossain vaiheessa pitäisi alkaa kuormasta syömään pois ettei mene rahat käärinliinoihin. Mieluummin kuluttaisi sillon, kun on vielä kuntoa jäljellä, mutta kun ei voi mitenkään tietää missä kunnossa sitä on 60, 70, 80v kohdalla.

Ainoa omasta mielestä hyvä mieleentullut idea on satsata hyviin harrastevälineisiin ja hyvään asuntoon oikealta paikalta niin aikaisin kuin mahdollista. Sillä keinoin jokainen normipäivä olisi hyvä päivä vaikka jäisikin ylimääräistä elämästä yli.

Kenelläkään parempia ideoita mitä tehdä sijoituksilla eläkkeen aikana? Tavoite on olla jättämättä rahaa patjanalle.
Tekniikka ja lääketiede kehittyy niin hurjaa vauhtia että olen kyllä varma että ihmiset elävät ihan lähitulevaisuudessa helposti yli 100v
Tietenkin jos ei halua niin jättää ne uudet jutut ottamatta ja kuolee "normaaliin" aikaan.

Tekniikka ja lääketiede kehittyy niin hurjaa vauhtia että olen kyllä varma että ihmiset elävät ihan lähitulevaisuudessa helposti yli 100v
Tietenkin jos ei halua niin jättää ne uudet jutut ottamatta ja kuolee "normaaliin" aikaan.
Eliniän pidennyksessä ei ole onnistuttu yhtään. Nykyään tutkimus onkin kääntynyt enemmän elämänlaadun parantamiseen, eli kuollaan samaan aikaan kuin aiemmin, mutta paremman kuntoisena.

finWeazel

Make ATK Great Again
Joku kuin wanhaksi aiot elää ja mitä teet sen eteen threadi vois olla hauska. Sinne vois myös kerätä materiaalia siitä mitä tiedepuolella tapahtuu.

Jenkeissä elinajanodote osalla väestöä on jo kääntynyt loivaan laskuun. Peak oli jossain vuosituhannen vaihteessa. Eikä se mikään ihme ole. Perusterveyden hoito, elintarvikkeiden kylmäketjut, hygienia, puhdas vesi, rokotukset jne. tuivat "kaikkien" ulottuville jo aikaa sitten. Sen jälkeen on ollut vain hienosäätöä ja pieniä askelia esim. syövän hoidossa. Näillä ei kuitenkaan eletä sinne 120 vuotiaaksi.

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Jenkeissä elinajanodote osalla väestöä on jo kääntynyt loivaan laskuun. Peak oli jossain vuosituhannen vaihteessa. Eikä se mikään ihme ole. Perusterveyden hoito, elintarvikkeiden kylmäketjut, hygienia, puhdas vesi, rokotukset jne. tuivat "kaikkien" ulottuville jo aikaa sitten. Sen jälkeen on ollut vain hienosäätöä ja pieniä askelia esim. syövän hoidossa. Näillä ei kuitenkaan eletä sinne 120 vuotiaaksi.
Ja taas meni väärin: life expectancy united states - Google-haku

Jahas, jotain en taas osaa.
Yritän lyödä toimeksiantoa sisään Nordeassa, että voin nauttia tämän päivän euron kuluista.
Aivan sama yritänkö laittaa 1 vai 100 osaketta niin herjaa että minun ostovoima ei riitä. Köyhäksi ilmeisesti väittää!
Teetkö toimeksiantoa osakesäästötilille vai tavalliselle arvo-osuustilille? Jos osakesäästötilille, niin ostoon ei voi käyttää suoraan käyttötilin katetta, vaan ostorahat täytyy ensin siirtää ensin osakesäästötilille.

Kertokaapa nyt, miten ihmeessä Remedyn osake tippui äsken ihan helvetisti, vaikka 8.00 julkaistiin yhtiön toimesta loistava viime vuosi.
Pienen vaihdon osakkeelle ei tarvitse kummoista jotta näkyy kurssissa. Joku halusi rahastaa Kurssinousun.

Onko 1k€ semmonen semmonen minimi mitä kannattaa yhteen osakekantaan sijoittaa kerralla? Tässä ketjussa ainakin tuohon summaan, jotain aikoja sitten viitattiin.

Tällä hetkellä kiinnostaisi ihan kokeilumielessä investoida johonkin/joihinkin osakkeisiin pieniä määriä(ehkä se max. 1k€ alkuun, kokeilumielessä). ETF:n ja Superrahastoihin oon nyt jonnin aikaa sijoitellut ja ovat nousseetkin ihan kivasti. Sijoittaminen käynnissä siis pitkällä aikajänteellä. Osakesäästötilissä ei liene järkeä, jos ei aktiivisesti sijoita suurempia määriä ja uudelleensijoita tuottoja?

Onko liikaa riskiä osakkeissa, jos ei aktiivisesti sijoita riittävän useiseisiin(kuin laajasti ja paljon?) ja seuraa? ETF:iä ja Superrahastoja täälläkin ensisijaisesti suositeltu, sijoita ja unohda periaatteelle, mikä onki kyllä itselläkin tällä hetkellä se pääasiallinen juttu. Eli onko mitään järkeä lähteä osakepuolelle paitsi harrastusmielessä?

Nordnet siis käytössä rahastosijoittamissessa ja muuten pankkina käytässä OP. Mahdollisesti noita kautta, jos lähtee osakkeisiin sijoittamaan vai kannattasko laajentaa sijoittamista muille toimijoille?

Voisi tietysti ihan hajauttamismielessä muillakin alustoilla sijoittaa, jos ei vain tulisi liikaa ylimääräisiä maksuja

Järkevä minimi summa riippuu ihan ostamisen hinnasta. Eli jos osakkeen ostaminen maksaa vaikka 10€ niin on aika typerää ostaa alle 1000 eurolla mielestäni, koska muuten kulut ovat suhteessa todella suuret.

Nordnetissä on satunnaisille ostajille aika kovat kulut. Op:ssa on tavallaan halvemmat, mutta sitten taas ongelmana se että ao tilin pitäminen maksaa jokusen euron kuussa, sama Nordeassa eli oston kulu on se 1%, mutta jos ei ole Nordeassa sitten riittävästi lainaa tms niin on kovat kk maksut.

Eli jos ostaa harvoin niin voi olla että Nordnet on kuitenkin halvin, vaikka yksittäinen kauppa maksaakin aika paljon.

Voisi tietysti ihan hajauttamismielessä muillakin alustoilla sijoittaa, jos ei vain tulisi liikaa ylimääräisiä maksuja
Kaupankäytipalveluiden hajauttaminen on kyllä ihan uusi näkökulma hajauttamis-strategiaan.

Itse en lähtisi tuohon ottamaan kolmatta pyörää. Pidä sijoitukset Nordetissä ja ostosummat isoina.

Järkevä minimi summa riippuu ihan ostamisen hinnasta. Eli jos osakkeen ostaminen maksaa vaikka 10€ niin on aika typerää ostaa alle 1000 eurolla mielestäni, koska muuten kulut ovat suhteessa todella suuret.

Nordnetissä on satunnaisille ostajille aika kovat kulut. Op:ssa on tavallaan halvemmat, mutta sitten taas ongelmana se että ao tilin pitäminen maksaa jokusen euron kuussa, sama Nordeassa eli oston kulu on se 1%, mutta jos ei ole Nordeassa sitten riittävästi lainaa tms niin on kovat kk maksut.

Eli jos ostaa harvoin niin voi olla että Nordnet on kuitenkin halvin, vaikka yksittäinen kauppa maksaakin aika paljon.
Joo täytyykin tunnustaa, ettei oo tullut noihin kuluihin suuremmin vielä perehdyttyä. Ilmeisesti siis osakkeen hinta tosiaan vaikuttaa, eikä oston kokonaishintan... perehdytään asiaan.
Kaupankäytipalveluiden hajauttaminen on kyllä ihan uusi näkökulma hajauttamis-strategiaan.

Itse en lähtisi tuohon ottamaan kolmatta pyörää. Pidä sijoitukset Nordetissä ja ostosummat isoina.
No toi hajautus oli tuli vaan mieleen, että ehkä sillä saa vähän hajautettua ongelmaa, jos pankit ja palvelut alkaa meneen nurin 90-luvun tyyliin. Mutta ilmeisesti ei mitään järkeä?

Toisaalta, jos nyt miettii että satunnaisesti ostaa tonnilla(tai vaikka allekin) jotakin osakkeita joita on tarkoitus pitää hallussa kuitenkin lähtökohtaisesti useampia vuosia, niin ei se kympin "palvelumaksu" pitäisi ihan hirveästi tuntua siinä lopputuloksessa, kun kurssinousu/osingot kuitenkin olisi tarkoitus tuottaa selvästi enemmän voittoa pitkällä aikavälillä.

Sitten taas, jos niitä lappuja ostaa useammin kuin satunnaisesti, niin "palvelumaksun" hinta per toimeksianto laskee muutenkin(ainakin Nordnetissä siis).

Mutta kaisse sitten on lähinnä siitä kiinni että kuinka paljon vaivaa haluaa nähdä sen viimeisen penninsä venyttämiseen. Itse kuitenkin arvostan (satunnaisena sijoittajana) Nordnetissä helppoutta ja sitä että ei ole mitään kuukausimaksuja vaan hommaa voi vetää "set it and forget it" meininkillä jos niin haluaa...

Toisaalta, jos nyt miettii että satunnaisesti ostaa tonnilla(tai vaikka allekin) jotakin osakkeita joita on tarkoitus pitää hallussa kuitenkin lähtökohtaisesti useampia vuosia, niin ei se kympin "palvelumaksu" pitäisi ihan hirveästi tuntua siinä lopputuloksessa, kun kurssinousu/osingot kuitenkin olisi tarkoitus tuottaa selvästi enemmän voittoa pitkällä aikavälillä.

Sitten taas, jos niitä lappuja ostaa useammin kuin satunnaisesti, niin "palvelumaksun" hinta per toimeksianto laskee muutenkin(ainakin Nordnetissä siis).

Mutta kaisse sitten on lähinnä siitä kiinni että kuinka paljon vaivaa haluaa nähdä sen viimeisen penninsä venyttämiseen. Itse kuitenkin arvostan (satunnaisena sijoittajana) Nordnetissä helppoutta ja sitä että ei ole mitään kuukausimaksuja vaan hommaa voi vetää "set it and forget it" meininkillä jos niin haluaa...
Lähinnä sitä meinasin että jos on tonni käytössä niin jos ostat 10 eri osaketta sillä niin kulut onkin jo 10% eli 100€ menee hukkaan. Jos ostat yhtä osaketta niin menee vain 10€. En lähtisi siis ostamaan millään sadalla eurolla mitään, koska kulut on ihan valtavat tuossa. Mieluummin sitten vaikka säästää aina jonkin aikaa ja ostaa kerralla enemmän jos välttämättä haluaa yksittäistä osaketta ostaa.

Tosin jos pienillä summilla mennään niin ostaisin kk säästön kautta etf:iä tai sitten vaikka superrahastoja kun niitä saa ostaa ilmaiseksi(ilmeisesti muissa kuin Suomessa kuitenkin jotain valuutan vaihto maksua?)

Joo täytyykin tunnustaa, ettei oo tullut noihin kuluihin suuremmin vielä perehdyttyä. Ilmeisesti siis osakkeen hinta tosiaan vaikuttaa, eikä oston kokonaishintan... perehdytään asiaan.
En ole varma ymmärsinkö, mutta ei osakkeen hinta vaikuta kuluihin vaan ostojen määrä.
Eli nordnetissä jokainen osto maksaa kiinteän summan rahaa. Ostat sitten tuhannella eurolla tai sadalla eurolla niin ostotapahtuma maksaa saman verran. Jos siis ostat 2 eri firman osaketta niin kulut on tuplat siihen verrattuna että ostat yhtä.

Sitten jossain muualla taas kulut riippuvat siitä millä summalla ostat, eli esim Osuuspankissa menee prosentti kuluihin, joten on saman hintaista jakaa 1000€ potti 10 eri firman osakkeisiin kun ostaa vain yhtä osaketta. Toki tuossakin tulee katto vastaan, eli isoilla summilla ostettaessa menee kuitenkin maks joku ~5€ muistaakseni/kauppa. Valitettavasti tässä on sitten kk maksu.

Eli mitään parasta paikkaa ostaa osakkeita ei oikein ole, vaan paremmuus riippuu siitä mitä kaikkea tekee ja millä summilla ja saattaa olla järkevää pitää monessa paikkaa sijoituksia. Nordnetin etu on se että ei ole mitään juoksevia kuluja jos ei mitään tee, eli Nordnetin tili kannattaa olla joka tapauksessa vaikkei sitä käyttäisikään kun ei se maksa. Ja sieltä kannattaa ostaa kk säästöllä ilmaiseksi. Osakkeet sitten ehkä kannattaa ostaa muualta ainakin jos ostaa usein. Nordnetissäkin toki saa alennusta ostoista jos ostaa usein, mutta ainakin itselleni nuo kaupat/kk on todella isoja lukuja ennenkuin mitään järkevää alennusta saisi. Ostan ehkä 4 kertaa/kk osakkeita maksimissaan ja monesti en sitäkään.

Viimeksi muokattu:
En ole varma ymmärsinkö, mutta ei osakkeen hinta vaikuta kuluihin vaan ostojen määrä.
Eli nordnetissä jokainen osto maksaa kiinteän summan rahaa. Ostat sitten tuhannella eurolla tai sadalla eurolla niin ostotapahtuma maksaa saman verran.
Eihän se ihan noinkaan kyllä mene. Nordnetissä on tasosta riippuen prosenttiosuus per toimeksianto, tai minimisumma per toimeksianto. Jos ostat pienehköllä summalla ja harvoin, niin silloin se on kyllä käytännössä aina tuo kiinteä hinta per toimeksianto. Mutta jos summa on isompi, niin sitten se menee tuon prosenttiosuuden mukaan.

Eli tuolla alimmalla tasolla maksat 0.2% kauppahinnasta tai minimissään 9€/toimeksianto. Vastaavasti ylimmällä tasolla 0.06% kauppahinnasta tai minimissään 3€ per kauppa. Hinnasto. Tai korjaa toki jos olen väärässä..?

Ei ole mitään järkeä maksaa tänä päivänä 9€ jostain yhdestä tapahtumasta. Jos siis on tarkoitus kartuttaa varallisuutta. Jos siis vähänkin osaa englantia kohtuullisesti ja osaa pyörittää itse sen verotuksen. Kilpailijalla siis 0,3€ sama tapahtuma.

Itse olen alkanut nyt vuoden alusta heti pyörittämään salkkua. Eli myyn pienissä erissä kaiken tappiollisen pois verotukseen. Ei mene osingoista veroa ja antaa pelivaraa myös myydä voitollisia (jotka mielestäni "liian kalliita"). Omasta mielestäni paskoiksi muuttuneita en osta takaisin. Jos kulut olisivat 9€ per kauppa, en voisi tehdä tätä ja käteni olisivat sidotut.

Ei ole mitään järkeä maksaa tänä päivänä 9€ jostain yhdestä tapahtumasta. Jos siis on tarkoitus kartuttaa varallisuutta. Jos siis vähänkin osaa englantia kohtuullisesti ja osaa pyörittää itse sen verotuksen. Kilpailijalla siis 0,3€ sama tapahtuma.

Itse olen alkanut nyt vuoden alusta heti pyörittämään salkkua. Eli myyn pienissä erissä kaiken tappiollisen pois verotukseen. Ei mene osingoista veroa ja antaa pelivaraa myös myydä voitollisia (jotka mielestäni "liian kalliita"). Omasta mielestäni paskoiksi muuttuneita en osta takaisin. Jos kulut olisivat 9€ per kauppa, en voisi tehdä tätä ja käteni olisivat sidotut.
Mikä se kilpailija on? Onko siellä talletussuoja? Todennäköisesti joudut siellä myös kikkailemaan ulkomaisten osinkojen kanssa ettei mene tuplavero. Verotuksessa oma hommansa. Kannattaa harkita onko vaivan ja riskin arvoista varsinkin kun kaupankäyntikulut voi vähentää.

Myyt aina tappiolliset ja ehkä voitolliset pois ja ostat ehkä takaisin. Mikä strategia se on? Nousukaudella toki toimii melkein kaikki.

Mikä se kilpailija on? Onko siellä talletussuoja? Todennäköisesti joudut siellä myös kikkailemaan ulkomaisten osinkojen kanssa ettei mene tuplavero. Verotuksessa oma hommansa. Kannattaa harkita onko vaivan ja riskin arvoista varsinkin kun kaupankäyntikulut voi vähentää.

Myyt aina tappiolliset ja ehkä voitolliset pois ja ostat ehkä takaisin. Mikä strategia se on? Nousukaudella toki toimii melkein kaikki.
Tappiollisten kierrättäminen kannattaa, koska silloin niille saa hankintahinnaksi salkkuun hinnan joka on lähellä holdaushistorian all-time-low tasoa. Eli jos hinta käy selvästi hankintahintaa alempana, saat verotushyötyä muiden osakkeiden tuottopuolen verotukseen. Itsellä sääntönä nyt, jos jokin sarake näyttää -200€ tai yli, niin kierrätän sen pois.

Välittäjä IB. 9€ on aina vaivan väärti alle minuutin hommasta ja omien rahojen laskeminenhan on mukavaa.

Tappiollisten kierrättäminen kannattaa, koska silloin niille saa hankintahinnaksi salkkuun hinnan joka on lähellä holdaushistorian all-time-low tasoa. Eli jos hinta käy selvästi hankintahintaa alempana, saat verotushyötyä muiden osakkeiden tuottopuolen verotukseen.
... tosin sitten joskus myöhemmin kun ne osakkeet myy, joutuu niistä makselemaan enemmän veroja. Lähinnä vaikutus on yleensä se, että joutuu makselemaan ne samat verot myöhemmin (mikä toki tarkoittaa sitä, että voi pitää sen verorahan tuottavana pääomaaa sen väliajan).

Itsellä sääntönä nyt, jos jokin sarake näyttää -200€ tai yli, niin kierrätän sen pois.

Välittäjä IB. 9€ on aina vaivan väärti alle minuutin hommasta ja omien rahojen laskeminenhan on mukavaa.
Tällaisena "sääntönä" noin pienillä summilla kuulostaa kyllä typerältä ja sen minkä verotuksessa oikeasti pitkällä tähtämellä voittaa, tuhlaa helposti niihin välittäjämaksuihin, halvallakin välittäjällä.

Sitten jos tätä tekee selvästi isommilla summilla, sitten toki se veron väliajan tuottoovaikutus alkaa jo tuntumaankin jossain.

Eihän tuo osake nyt varsinaisesti ilmainen tuolla arvostustasolla ole. Osakekohtainen tulos 0.43 euroa ja osinko 0.11 euroa. Saa siinä jo myyntirojaltejakin jonkun verran tulevistakin tuotteista saada, että arvostustaso kohdallaan (disclaimer: Itse en ole osakkeitani myymässä.).

... tosin sitten joskus myöhemmin kun ne osakkeet myy, joutuu niistä makselemaan enemmän veroja. Lähinnä vaikutus on yleensä se, että joutuu makselemaan ne samat verot myöhemmin (mikä toki tarkoittaa sitä, että voi pitää sen verorahan tuottavana pääomaaa sen väliajan).
Jos alentuneen hankintahinnan takia pääsee käyttämään joskus tulevaisuudessa hankintameno-olettamaa niin taitaa voittaa veroissakin.

Toisekseen jos nyt siirrät vaikka 200e*0,3=60e veroja on se vuodessa 6% tuotolla 3,6e säästöä.
Tällaisena "sääntönä" noin pienillä summilla kuulostaa kyllä typerältä ja sen minkä verotuksessa oikeasti pitkällä tähtämellä voittaa, tuhlaa helposti niihin välittäjämaksuihin, halvallakin välittäjällä.

Sitten jos tätä tekee selvästi isommilla summilla, sitten toki se veron väliajan tuottoovaikutus alkaa jo tuntumaankin jossain.
Kts. laskenta yllä, jos veivi maksaa 0,3e*2 niin joka veivauksella säästää 3e vuodessa ja jos veivejä tekee 10kpl vuodessa 10v ajan niin kaiketi "ilmaiseksi" tienaa 'jo' 300e... Kuten sanottu, millään NN palkkiotasoilla tämä on ihan turhaa, mutta sopivilla välittäjillä pitkällä tähtäimellä turskan teko lienee mahdotonta kun kaupankäyntikulut on lähes 0e....

Pienillä summilla kannatta pitää mielessä 1000€ veroton raja. Jos yhteenlasketut luovutushinnat jäävät tämän alle, ei voitoista makseta veroja, eikä tappioitakaan voi vähentää jos hankintahinnat jäävät tämän alle. Eli jos myynnit jäävät vähäisiksi voi olla kannattavampaa vain myydä voitolliset, koska myös tappiollisten myyntien luovutushinnat lasketaan tähän rajaan.

Viimeksi muokattu:
Onko siellä talletussuoja? Todennäköisesti joudut siellä myös kikkailemaan ulkomaisten osinkojen kanssa ettei mene tuplavero. Verotuksessa oma hommansa. Kannattaa harkita onko vaivan ja riskin arvoista varsinkin kun kaupankäyntikulut voi vähentää.
500k$ asti on perjussuoja (josta käteistä 250k$ asti). Sitten on vielä vissiin joku suoja 30M$ asti joka jollain periaatteella venyy 150M$ asti. Aika monelle riittänee tuo 500k$ itse en ainakaan "vielä" ole kokenut aiheelliseksi selvittää että mitä sitten kun on tuo 500k$ kasassa, mutta arvaisin että 24/7/365 aspasta saa kohtuullisen vastauksen asiaan jos joskus hetki koittaa.

Ulkomaisten osinkojen kanssa ei tartte kikkailla (tai no, ainakin USA ja venäjä menee oikein). Verotuksessa on hommaa skriptin tekemisen jälkeen melkein eniten siinä kun kirjautuu sisään vero.fi ellei skriptiä tartte päivittää jos on tullut joku uudenlainen "tapahtuma" listaan. Kaikkineen veroilmo on about 5 minuutissa naputeltu, osingoista ja perityistä lähdeveroista saat vuosiraportin -> syötät 2 numeroa (en ole jaksanut edes erotella eri maiden veroja jos verosopimus on sama 15%) verolomakkeelle. Vuoden myynneistä saadun lokin ajat skriptin läpi ja syötät "1 kaupan" verolomakkeelle ja lisätietoihin työnnät vaikka skriptin outputin ja jos verottajaa joskus kiinnostaa niin voit vipata järjestelmästä tuon originaalin raportin heille räknättäväksi.

Täällä ei ilmeisesti siis kenelläkään ole sijoituksia firman kautta?

Mistähän näihin ihmettelyihin saisi halvalla (lue: ilmaiseksi) jotain tulitukea, verottajalta saanee suoraan vastaukseen kysymykseen 1, mutta ei varmasti tuohon vaihto-omaisuuden tulkinnanvaraisuuteen?

EDIT: linkin "esikatselu" näyttää ihan väärän postauksen alun :), linkki vie kyllä oikeaan paikkaan...

Kun on kulutusluottoja pankista (autolaina, 7k€, n.8% korolla) ja talon remonttilaina (15k, n.2%) niin kannattaako ennemmin näistä vaihtoehdoista ja miksi?:
1. Lyhentää lainoja pois kaiken mitä pystyy ja minimoida korkotappio
2. Säästää pahan päivän varalle esim 5k€ ja sitten lyhentää maksimit tai sijoittaa
vai
3. Laittaa kaikki ylimääräinen lainanlyhennyksistä rahastoihin, etf:iin ja osakkeisiin hajautetusti?
4. Jokin muu?

Edit. Vanhastaan ei ole säästöjä tai sijoituksia...
semmonen kysymys että mistä olet saanut / mistä muut on saanut noin omasta mielestä halpaa (2%) remonttilainaa

OD.

Remonttilainan kun ottaa asuntolainana, niin kokonaiskorko on helposti alle 0,5. Vakuulliseen kulutusluottoonkin saa 2% koron melkein pankista kuin pankista.

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuja
80 761
Jäsenet
36 245
Uusin jäsen
lada2107

Hinta.fi

Ylös Bottom