Olet ymmärtänyt väärin. Osakkeet tuottavat/kerryttävät arvoa vuoden jokaisena päivänä, kun kassavirtaa syntyy. Lisäksi tulevien osinkojen diskontattu nykyarvo on sitä suurempi mitä lähempänä seuraava osingonmaksu on. Osingonjakopäivänä tuottoa/arvoa syntyy vain muutama promille koko vuoden tuotosta. Verottaja vie sinä samana osingonjakopäivänä osingonjakosuhteesta riippuen noin 100-300 promillea koko vuoden tuotosta, joten ei ole syytä juhlaan.
Ei ole hyvä strategia ostaa ja omistaa osaketta vain osingonjaon aikaan. Joskus voisi jäädä voitollekin, mutta keskimäärin menisi näin:
Ostat osakkeen 100 €:lla juuri ennen 4 €:n (jakosuhde 50 %) osingon irtoamista. Irtoamisen jälkeen kurssi on keskimäärin 96 €. Verottaja ottaa 4 €:n osingosta 1,02 €, jolloin sinulle jää 2,98 €. Päätät myydä osakkeen pois heti täsmäytyspäivän jälkeen, koska "ei ne tuota kuin vasta osinkopäivänä", ja jäät käteisen kanssa odottelemaan ensi vuoden osinkokevättä. Keskimäärin saat myynnistä noin 96,05 €. Aluksi sinulla oli rahaa tasan 100 €. Osingonkikkailun jälkeen tililläsi on keskimäärin 96,05 € + 2,98 € = 99,03 €. Eikä tässä ollut edes huomioitu kaupankäyntikuluja, ja silti jäätiin tappiolle. Jäätiin siksi, koska verottaja verotti 25,5 %:n osinkoverolla puolta koko vuoden tuotosta (mikä vie noin 47 päivän tuotot, 0,255 * 0,50 * 365 pv), ja omistusajan kassavirtaa ehti syntyä vain parin päivän ajan.
Osakkeita pitää omistaa mahdollisimman pitkän ajan, jos haluaa tuottoa. Ei riitä, että ilmestyy karkeloihin tuotonjaon aikaan, koska silloin ainoat varmat voittajat ovat verottaja (ja välittäjä, jos ei ole holdaaja). Osinko on vain yksi voitonjakotapa. Siinä ei synny päiviänsä enempää uutta rahaa, vaan siirretään osa vuoden aikana kertyneestä rahasta omistajan oikeasta taskusta omistajan vasempaan taskuun. Ja siinä samalla verottaja nappaa reilun neljänneksen siirtyneestä rahasta välistä. Kasvutyyppisissä rahastoissa verottaja ei pääse iskemään osinkoihin.
Toki näin, mutta tämä teoria taas pätee vain muutamaan oletukseen:
a) ostat osakkeita könttänä erissä oli osakkeen hinta mikä tahansa (esim kuukausisijoitus)
b) ostat osakkeita lähellä osinkopäivää oli hinta mikä tahansa (osingot mielessä)
Omassa tapauksessa en osta osaketta mihin hintaan tahansa enkä vartavasten juuri ennen osinkoa. Minä siis seuraan osakkeiden hintoja ja ostan aina silloin kun hinta tuntuu edulliselta. Silloin on aivan sama milloin sen osakkeen ostaa jos sen halvalla saa. Jos tietty osake vaikuttaa kalliilta (varsinkin lähellä osinkopäivää) niin jätän ostamatta ja odotan osinkojen yli jonka jälkeen YLEENSÄ osakkeen hinta hiukan laskee. Sillä osingolla ei nääs sinällään ole kovin suurta merkitystä kun ostetaan pieniä eriä osakkeita. Tärkeämpää on että osakkeen saa halvalla eikä se että siitä saa osinkoja.
Pitkässä juoksussa osakkeiden arvo yleensä nousee, se on ihan selvä, mutta kun itse seurailen noita niin pyrin iskemään väliin silloin kun osake on hetkellisesti alhaalla. Ja mistäkö tiedän ettei se tipu lisää? No en tiedäkkään mutta seuraamalla hintoja tiedän koska tulee edes vähän säästöjä. Ja pointti on se, että en osta väkisin tiettyjä osakkeita joka kerta, vaan jos katson että jonkun osakkeen hinta on liian korkea niin joko pidätän ostamista tai sitten ostan jotain muuta joka on sillä hetkellä alhaalla.
Kuukausisijoittajalla on siinä mielessä eriasia että pitkässä juoksussa tuo homma kyllä tasoittuu kun joskus hinta on alhaalla ja joskus ylhäällä niin keskimäärin se on keskihinta.
Otetaan vaikka esimerkki. Mulla on tilillä 200e käytettäväksi sijoitukseen. Olen seuraillut omistamieni osakkeiden hintoja. Sanotaan vaikka Sampoa. Osakkeen hinta on ollut vaikka siinä 42-45e/kpl. Huomaan että päivänä muutamana sen hinta onkin laskenut 40e/kpl. Tässä vaiheessa ostan osakkeita koska on todennäköistä että osake nousee kuitenkin takaisin jossain välissä. Mistä tiedän että laskeeko vielä? No en tiedäkkään, mutta jos laskee, niin tuskin kovin paljon.
Toinen esimerkki. Mulla on Tokmannia ja olen seuraillut sen käppyröitä ja se on keskimäärin pyörinyt siellä 11-12e paikkella. Osake on laskusuunnassa ja sitä saa syystä x nyt hintaan 8e/kpl. Ostan niitä parilla sadalla koska erittäin todennäköisesti osake nousee takaisin jossain välissä. Niinkuin nouseekin ja nyt se on siellä 13e pinnassa. Nyt taas odottelen koska se tippuu niin paljon että ostan lisää.
(Esimerkkien hinnat on hatusta kun en muista ihan tarkkaan summia, mutta suurinpiirtein)
Näissä tulee niitä muutaman euron säästöjä sieltä täältä kun ostelee aina kun muutaman euron halvemmalla saa. Ja koska kyseessä on maksimissaan muutaman satasen eriä 1% kuluilla ni musta ihan hyvä taktiikka.
Tilanne on tosiaan ihan eri kuukausisäästäjillä ja isompien summien kanssa pelaajilla ja niillä jotka maksavat sen minimin 8e/kauppa.
Näissä esimerkeissä on ihan sama ostanko sen osakkeen huhtikuussa vai joulukuussa
jos osakkeen hinta on halpa eikä osta väkisin oli hinta mikä tahansa.
Tällä tavalla pienillä summilla saa mahdollisimman paljon ja säästelee euroja siellä täällä. Rikastuuko tällä? Ei todellakaan. Saisiko ETFllä ja rahastolla paremman tuoton? Varmaankin, mutta mulle osa jännitystä on seurailla kuinka hyvin valinnat on osuneet kohdilleen ja kuinka paljon osakkeen arvot nousevat ja laskevat hankintahintaan nähden. Rahastot ja ETFt on vähän semmosia että rahaa lähtee tililtä ilman että voi käytännössä vaikuttaa mihin se raha käytetään. Myöskään osinkoja ei kilahda suoraan tilille kuten suorissa osakkeissa. Suorissa toki maksat veroa ETFiin verrattuna mutta onhan se silti kiva kun tupsahtelee keväällä aina killinkejä tilille jotka voi sitten sijoittaa uudelleen tai ostaa jotain kivaa.
Summa summarum: pikkunäpertelyä osakkeiden kanssa ei parane sekoittaa HC sijoittamiseen ja maksimaalisen rahallisen hyödyn saavuttamiseen eikä nää mun juttuni päde isoihin summiin tai rahallisen hyödyn maksimointiin.