Autoilua mahdollisimman edullisesti

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
8
Otsikko kertoo olennaisen, ajatusleikki aiheesta miten venyttää penniä viimeiseen asti kun kyseessä auton omistaminen?

Jos oletetaan että ajo-ominaisuuksilla, ulkonäöllä, merkillä, tehoilla, penkkien määrällä, lisävarusteilla ym. "turhalla" ei ole mitään merkitystä, miten hoitaisit homman? Ainoa kriteeri, edullista siirtymistä paikasta A paikkaan B suomen tieliikenneverkostossa.

Ensimmäinen kustannus tietysti auton hankintahinta. Tää pitäisi varmaan sijoittua haarukalle halpa, muttei niin halpa että täysi pommi, mutta kuitenkin niin halpa jotta raattii ajella pelkällä liikennevakuutuksella.

Halvoissa autoissa tietysti voi tulla vaikka mitä laitettavaa, mutta jos säästetään ja tehdään itse, varaosien edullinen hinta ja saatavuus tärkeää. Sitä ennen tietysti myös luotettavuus. Itse korjaaminen tarkoittaa myös sitä että auton olisi oltava sitä ikäluokkaa että peruskorjaukset ja pienet huollot onnistuu oman tallin työkaluilla.

Käyttövoimaksi valikoitunee diesel, mutta tässä taas ongelmana verot, joita kuitenkin saa alemmas repimällä takapenkit irti, eli auto tulisi olla katsastettavissa pakuksi.

Pikaisen nettiautoselailun jälkeen ykköskanditaatiksi valikoitui sellainen muotoilun helmi kuin Toyota Yaris Verso dieselinä rekisteröitynä pakettiautoksi. Mielipiteitä tästä ja muita vaihtoehtoja ennenkun lähden Toyotakaupoille!?

Tällä haetaan siis kakkosautoa omaan käyttööni kun vaimo on ominut talouden tällä hetkellä ainoan auton itselleen.
 
Itehän olen juuriki aloittajan kuvailema autoilija. Ford Escort vm 98 tai 97 diesel. Farkkupaku, verot ei paljon mittään ja ostohinta oli 750e. Toki joutu tuohon jottain laittelleen mutta eipä siinä isompia. Tyytyväinen olin kunnes lahosi alta. Edellinen oli sama vehe, mutta sedan, työmatka on 200km päivässä ja hyvin tuo sedaniki palveli, laho oli tosin sekin, ja työmatkasta osa on kuoppasta hiekkatietä niin alusta ei kestäny kummassakkaan. Pieniruokasia, talvella tarkeni kohtuudella, riitävän hyvä ajaa, lämmitettävä tuulilasi ja jonkumoiset penkit. Ja toisessa jopa ilmastointi.

Nykynen on sitte Volle S70, dieseli tieten. Samaa kuoppatietä ajelllaan, mutta hieman laadukkaammin. Parisattaa heppaa evryllä tehtynä, kulutus samaa kuin noissa ekkereissä, kylmä ko helvetti ilman toimivaa lisälämmitintä, lupsakka pirssi ajella matkaa. Vero toki suuri, ja sedani tuliki vain sen takia ko piti äkkiä joku pirssi saaha ja tuo löyty läheltä. Ja hankintahinta oli kokonaista 1800e

Emännällä sitte Renault Kangoo paku, turboton diesel. vm taitaa olla 98, eka koppanen kuiten. Aika paska ajaa, lämmin, pikkuruokanen jos ei tarvi yli 80:aa ajella. Sähkövikoja, joista tosin kohtuuella on selviny, lahoaa.

Jos jottain halpaa suosittelisin niin Volvo 850 diesel farkkupakuna, mutta kannattaa kyllä kattoa semmonen misson toimiva ardic. Ja mk1 V70 samoilla saatesanoilla, muutenhan nuo on samoja mutta V70 on uudemmalla sisustalla. Suht helppo ylläpidettävä jos jakari pysyy kädessä, ja saksasta saa osatki halvalla. Helvetisti ajettuja on nuo, mutta konehan noissa kohtuuella kestää, eikä halpaa haettaessa voi liikaa vaatia.
 
Jos kilometrejä ei hirmuisesti tule, niin joku <2000e 1.0-1.4 vaparibensa. Joo, toinen vaihtoehto on pakettiauto-diesel. Noin pienellä ostohinnalla voi olla aika työmaa etsiä vastaavankuntoinen, esim alle 200tkm ja uudempi kuin 03, eli olisi suht nykyaikainen.. Jos löytyy, niin sille on syy miksi myynnissä. Pieniä bensakonevempainia löytyy siis vähän ajettuina ja hyväkuntoisina, ihan tämän vuosituhannenkin malleja. Sanotaan nyt vaikka Ford Fiesta mk6 joka on autona kyllä ihan asiallinen.
Jotkut Puntot, Ladat ym kyllä skippaisin. Ja ne 1000e 500tkm rullatut piilopakut jotka ollut seitsemällä edellisellä "penninvenytyksessä"...

http://www.nettiauto.com/listAdvSea...262@posted_by=@tb=tmp_find_agent&id_model=318
 
Jos oikein halvalla haluaisi ajaa, niin eikö auto siihen olisi joku Opel Corsa/Peugeot 106 tai 205 tms diisselinä ja pakuna? Saa halvalla ja eivät taatusti vie ainetta.

Itse kirjoitinkin johonkin topikkiin omasta tilanteesta. Auton kulut vuodessa olivat kutakuinkin 4000 euroa (vakuutus ja dieselvero 2000 euroa ja rahoitus toisen 2000 euroa). Ei tuossa lopulta ollut mitään järkeä ja onneksi sain auton myytyä pois.
Kaverin piharakennuksesta kävin kaivamassa melkein 600tkm ajetun 850 bensavolvon ja nyt ajelen sillä. Pientä hipistelyä vaatii tulevalle leimalle, mutta kaveri lupasi jelpata sen kanssa.

Pieni dieselpaku olisi ollut ihanteellinen, mutta istuimet neljälle ja kontti parille isolle koiralle on pakollista olla.
En viitsinyt lähteä ostamaan mitään tonnin diisseliä, koska harvemmin niistä löytyy varmaa peliä. Ja tulipahan nyt autettua kaveria hukkaamaan sen ylimääräinen auto pois. Loppujen lopuksi tuommoinen 850 on aika hyvä ja tilava auto. Vaikka bensa maistuukin ja minun n. 30tkm ajoilla sitä jonkin verran saa tankata. Ja onhan se bensa hiukan varmempi pakkasilla kuin diisseli.
 
Yaris on ainakin suht kestävä peli. En osaa sanoa paljonko on pakun dieselvero? Mutta varmaan vähemmän kun bensa mallin verot vuodessa?

Hankintahinta noissa vaan kovempi, mutta varaosissa ehkä sitten säästää.
 
Pitääkin noi Fiestat sun muut pikkuautopakut vielä miettiä. Meneekö minkälaisilla veroilla? Tällaisten olemassaolon olinkin sivuuttanut. Mikä näissä muuten on jujuna? Miten kolmiovinen Fiesta, Corsa yms. voi olla paku??

Volvot omien kokemusten mukaan ei sieltä vähiten syövästä päästä. Pakuksi rekisteröityjä diesel mersujakin mietin, mutta osat pirun kalliita.

2000 luvun alun Yaris Verson (diesel/paku) verot ensi vuonna yhteensä n.300e vuodessa ja kulutus erittäin kohtuullinen. Tässä tulis kivasti kuljetuskapasiteettiakin bonuksena. Mites noi ranskalaisten vastaavat tilaihmeet, Berlingo yms? Toyota antais ainakin luotettavuudeltaan paremman vaikutelman.

Kilometrejä tulee ykkösautolla vuodessa lähemmäs 30tkm niin kai tuosta joku kymppi lohkeaisi toiselle autolle.
 
Muutamaa tonnia pitäisin kattona. Näyttäis tommenen 5gen Fiesta irtoavan tuolla rahalla. Verotkaan ei kummoiset. 2008 eteenpäin alkaa olemaan sitte jo tarkoitukseen nähden hintavia.
 
Piti ihan vilkaista tuota osakaskoa, mitä se pitää sisällään. Hinausvakuutus kyllä, paitsi jos auto on yli 15 vuotta vanha, tämä siis Tapiolassa.
Ja oma kippohan on jo ylittänyt tuon iän. Sitten vielä ne hemmetin omavastuut, mitkä muistan ulkoa, 200€. Jos se nyt sattuu palamaan tai hirvi tulee syliin, niin eipä tuosta montaa satasta jää hanskaan.
 
Vaihtelee varmaan yhtiöittäin. Esimerkiksi emännän 16v vanha parin satkun rotisko matkasi ilmaiseksi hinurin lavalla. En nyt just muista mikä yhtiö sillä oli, joku ihan nevahööd itselle.

Vaihtelee varmasti. Nopeasti googeloiden ei luonnonlisesti löytynyt mitään vertailukelpoista tietoa yhtiöittäin. Tosin on noita muitakin toimijoita, jotka auttaa tien päällä. Eivätkä ole vakuutuksia vaan maksullisia palveluita. Jätän nyt mainostamatta, mutta jos tieturvaa haluaa, niin saahan sitä. PDF toki tarjoilee sitten kaikenlaisia lisäehtoja. No, hinaaminen ei ole mitään halpaa hommaa, jos kosla hajoaa jonnekin tien päälle. Eikä sitä sinnekään voi jättää ja unohtaa vaan, lasku tulee aina perässä.

Ja joo, kerran auto jäi matkanvarrelle. Auton ikä ja kasko hoiti hinauksen ihan normaalin vakuutuksen piirissä. Muutenhan soitto kaverille ja hinaaminen ei ole laillista, koska liikennelupa ja paljon muuta holhousta.
 
Jos pelkkää hinausturvaa tarvitsee niin sitten Autoliiton plus jäsenyys 105€ tai Falck tiepalvelu 66€/vuosi. Noihin sisältyy myös matkan jatkamisturva ym. Autoliiton plusjäsenyys tulee halvemmaksi jos taloudessa vähintään kaksi autoa.
 
Piti ihan vilkaista tuota osakaskoa, mitä se pitää sisällään. Hinausvakuutus kyllä, paitsi jos auto on yli 15 vuotta vanha, tämä siis Tapiolassa.
Ja oma kippohan on jo ylittänyt tuon iän. Sitten vielä ne hemmetin omavastuut, mitkä muistan ulkoa, 200€. Jos se nyt sattuu palamaan tai hirvi tulee syliin, niin eipä tuosta montaa satasta jää hanskaan.

Otin just vakuutuksen ja osakaskon IFiltä ja heillä ei tuohon hinaukseen ole mitään ikärajaa. Mielestäni sain ihan ok hintaan kun asun helsingissä, olen alle 25v mies ja auto on 2.8 litranen '95 BMW, hintaa siis vuodessa 0% bonuksella vähän päälle 900 yhteensä. Toki vaikuttaa myös se että kun on tuolta kotivakuutus niin saa 15% keskittämisalennuksen.
 
Otin just vakuutuksen ja osakaskon IFiltä ja heillä ei tuohon hinaukseen ole mitään ikärajaa. Mielestäni sain ihan ok hintaan kun asun helsingissä, olen alle 25v mies ja auto on 2.8 litranen '95 BMW, hintaa siis vuodessa 0% bonuksella vähän päälle 900 yhteensä. Toki vaikuttaa myös se että kun on tuolta kotivakuutus niin saa 15% keskittämisalennuksen.

Noilla spekseillä ei kuulosta älyttömältä, koska ikä, BMW, isohko kone ja hesa. Ja tammikuussahan nuo vakuutukset muuttuu kuitenkin, jopa 80% bonareita tarjolla.

Jos pelkkää hinausturvaa tarvitsee niin sitten Autoliiton plus jäsenyys 105€ tai Falck tiepalvelu 66€/vuosi. Noihin sisältyy myös matkan jatkamisturva ym. Autoliiton plusjäsenyys tulee halvemmaksi jos taloudessa vähintään kaksi autoa.

Autoliittoon en ole perehtynytkään, pitää tutkaista kun oma romu täysillä bonuksilla on ylikypsä iältään, vaikka täydet bonarit. Emännän auto taas sen verran tuore että vakuutus toki kattaa. Ja onhan noita autoja nyt kaksi ja välillä useampi. No tammikuussa uudet kuviot, ja nyt silmät sen verran ristissä että parempi katsoa huomenna tarkemmin kun on hereillä:dead:
 
Itse en ole pitänyt kun liikennevakuutusta joka on n. 150€/vuosi täysillä bonuksilla. Auton arvo on aika olematon, joten mikään rahallinen korvaus jos tuon joku varastaa/ajan sen seinään ei sinänsä juuri lämmitä kun maksimissaan jonkun tonnin saisin. Toki tuo hinaus homma olisi hyvä olla. Pari kertaa joutunut hinauttamaan, mutta tämä siis hoidettu ihan vaan henkilöautolla ja vetoköydellä. Mutta toki jos tapahtuisi jossain ihan korvessa niin ei kukaan jaksaisi tulla hinaamaan/pitäisi maksaa kuitenkin niin paljon ettei järkeä.

Täytyy ehkä tutkailla tuota autoliittoa tai falck tiepalvelua.
 
Autoliitto on siitä hyvä, että jos oot kaverin kyydissä ja se porsii jonnekin, niin kattaa myös sen auton. Elikkäs siis kattaa myös sen auton, jonka kyydissä olet sillä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai nyt mihinkään täyspommiin kannata hinausturva hommata?

Hinauspalvelun sijaan voi suoraan googlata lähimmän romutuspalvelun numeron ja nehän hakevat ilmaiseksi?

Osakaskon vähäisistäkin maksuista säästää yhden hinauksen hinnan parissa vuodessa anyway, että aika tiheään pitää itsensä yksin sieltä tien poskesta löytää, jotta kannattaisi jotain satasen vuosimaksua hinauksista maksaa.
 
Autoliitto on henkilökohtainen palvelu, eli jos autoilla on eri kuskit niin ei taida hyödyttää?
"Perhe Plus -jäsenyys 25 € / 12 kk / hlö

Pääjäsenen kanssa samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet voivat liittyä Perhe Plus-jäseniksi. Perhejäseninä he saavat käyttöönsä matkanjatkamispalvelut."

Ei oo pahan hintainen tuo 25 euroa enää tuohon päälle. Oisin odottanut, että olisi ollut jotain +50 euroa.

Ei kai nyt mihinkään täyspommiin kannata hinausturva hommata?

Osakaskon vähäisistäkin maksuista säästää yhden hinauksen hinnan parissa vuodessa anyway, että aika tiheään pitää itsensä yksin sieltä tien poskesta löytää, jotta kannattaisi jotain satasen vuosimaksua hinauksista maksaa.

Mua siinä lähinnä hotsittaa se, että kun pilkkopimeällä tuonne keskelle metsää hajoaa auto, niin joku tulee hakemaan pois sieltä ennenku oravat ja muut metsän pedot raatelee mut.

Täällä päin on hirviä niin paljon, että otin jo sen takia tuon osakaskon. Taisi olla jonkun 60 euroa liikennevakuutuksen päälle.
 
Mielestäni lähes aina kannattaa oottaa tuo perus osakasko, autoon kuin autoon.
Itse omistan tuollaisen -87 Omegan, joka kuuluu alle tonnin hintaryhmään. Kyseiseen autoon maksoi IFiltä osakasko n. 100 €, tämä on mielestäni päiväkohtaisesti vähän. Vanhoista autoista kun ei tiedä, voi jäädä tielle -> hinuri vie ilman kuluja, auto palaa -> kuin lottovoitto tälläisessä, yms.
Tämä on ollut minulle tosi pätevä kulkine vuoden verran, huoltoon ei vielä ole mennyt öljyjen lisäksi euroakaan. Perus liikennevakuutus on n. 320 €, ilman boonuksia. Kulutus tuollaisessa vanhassa ruiskussa on ihan siedettävää, n. semmonen 10-12l/100km, kaasu pohjassa, perä edellä :vihellys: Päivässä kertyy n. 20 km ajoa työmaalle, tähän tosiaan riittää vähän ruojompikin kulkine.

Tälläkin on jo ehdoteltu uudempia pikkukippoja pienellä bensakoneella. Nämä ovat ihan päteviä, jos liikkuu vain taajamanopeuksissa. Mielestäni jopa tuo minun vanha ruoska on vakaampi, hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän maantienopeuksissa. Tästä tälläinen pieni varoitus näihin uudempiin malleihin :)
Myöskin näitä kannattaa arvioida yksilötasolla, aina, jossei varaa riitä uuteen.
 
Edullisia hyväkuntoisia autoja saa jos sattuu tuntemaan jonkun joka korjailee avk autoja. Tai ainakin sai ennen kuin avk nosti hinnat pilviin.

Joku sanoo ettei halua kolaroitua... noh mietitääs hieman. Miksi 2-4 tonnin auto on pienestä kolhusta lunastettu? Koska kallis täyskasko. Eli autosta ehkä pidetty myös huolta. Ainoa vika siis vain kolhu mikä tullut.

Yksi oli ajettu pellolle mahasta kiinni ja lunastukseen koska vuoti bensaa. Alusta puhtaaksi painepesurilla, irronnut bensaletku kiinni ja katsastuksesta läpi. Yksi pieni muovilista oli haljennut, täysin turha eikä edes näy. Muutoin auto todella hyvässä kunnossa ja oli perheen käytössä lähemmäs 5 vuotta. Aikanaan kaikki perheen autot oli avk korjattuja. Niissä ei monesti piilovikoja ole, ellei vanha omistaja ole tahallaan kolaria ajanut.
 
AVK:lta ei nykyään halvalla autoja saa, mulla oli myös aikanaan monta autoa sieltä mutta eipä enää kannata. Osassa ei koskaan mitään ongelmia mutta yhdessä oli se perus kolariauton vika, vesi tuli sisään milloin mistäkin ja sitä paikkailtiin millon mistäkin (toki rekka oli ajanut perään, eli ei ihan pikku mälli). Meni lopulta systerille ajoon kun tartti halvan auton nopeasti, mutta veti sen sitten lunastukseen (keulasta vuorostaan). 6kk sen jälkeen löytyi taas myynistä nettiautosta, myytiin sanoilla "kolaroimaton".:btooth:
 
Autoliitto on henkilökohtainen palvelu, eli jos autoilla on eri kuskit niin ei taida hyödyttää?

Jos perheessä kaksi kuskia ja autoa niin Autoliiton perhejäsenyys on 25€/vuosi eli kahdelta yhteensä 130€. Tällöin tulee halvemmaksi, lisäksi ei ole autoon sidottu palvelu vaan ihmiseen. Eli jos istut kaverin auton kyydissä, kaverin auto on palvelun piirissä.
 
Lisätään tuohon OP:n aloitukseen vielä neliveto, mitäs sitten on jäljellä? Golf mk4? Joo ja diesel pakuksi rekisteröitynä.
 
Lisätään tuohon OP:n aloitukseen vielä neliveto, mitäs sitten on jäljellä? Golf mk4? Joo ja diesel pakuksi rekisteröitynä.

Neliveto ei oikein sovi halpaan autoiluun, itsessään halpoja ja kestäviä nelivetoisia autoja on tarjolla, mutta ne eivät ole toimivina siellä tonnin hintaluokassa ja ajovettä kuluu kuitenkin enemmän kuin jollain kevyellä etuveto kipolla.

Itse olen nelivetoisten kulkineiden ehdoton ystävä ja yksi nelikko pitää pihasta löytyä aina.
Jos valitsisin halvemman pään nelikkoja, päätyisin varmaan Toyotaan ( Hilux, Hiace, 4Runner, Land Cruiser ), Suzuki Jimnyyn edeltäjineen tai sitten sopivaan, hyvässä kunnossa olevaan quattro Audiin.
3BG Passat voisi myös olla vaihtoehto tai sitten maasturien puolelta Hyundai Gallopper ( Pajeron kopio ), Mitsun Pajero ja L200 tai Nissanin vastaavat eli Patrol, Terrano tai Pick-up.
 
Osakasko on turha halvoissa autoissa ja joku auto"liitto" on jo rahan haaskausta.
Saa olla tosi paska tuuri jos parissa vuodessa auto jää hirven alle tai palaa keskellä metsää.
Itse en moisista turhaan maksa ja pelkkää säästöä.vanhalla autolla ku jää hirven alle ei huomisesta ole muutenkaa väliä =)
 
Pakko se on säästää kaikessa ku vuositulot on alle köyhyysrajan. Mahd halpaa ajoa. Julkiset ku on täällä stadissa hitaita/epävarmoja kuten posti.
Itse korjataan kaikki mitä voidaan. Renkaissa en sentää säästänyt ku ne on kuitenki tärkeimmät.
 
Halpaa neliveto hakevan kannattaisi edes harkita myös tämmöistä keksintöä.

Taitaa olla vastaava systeemi kun Suzukilla toi jatkuva neliveto? Ei välttämättä hyvä koska sitä ei saa napista pois ja nelikko päällä keittoa kuluu auton kokoon ja tehoihin nähden aika paljon.
 
En ymmärrä miten kukaan voi vakavissaan ehdottaa mitään muuta kuin pakollista liikennevakuutusta. Ei vakuutusyhtiöt noita kaskoja muuten kauppais ellei tahkoisi niillä voittoa.

Ajomäärä varmaan jonkin verran vaikuttaa valintaan. Jos ajomäärä on alle 15tkm, niin joku 1.0 bensakoneella varustettu fiesta/yaris lienee ihan hyvä valinta (pikkuautoissa verot, vakuutukset ja huollot on edullisempia). Diesel-moottori alkaa toimimaan taloudellisesti vasta hyvin lämmenneenä, joten diesel vain paljon/pitkää matkaa ajavalle.
 
Itsellä myös täyskasko lasivakuutuksella molemmissa talouden alle 5000€ autoissa. Kaskojen hinta 260€ ja 300€ vuodessa. Mielestäni ei paha mielenrauhasta jos jotain sattuu. Vakuutusyhtiö POP.
 
Minulla on kaikissa autoissa ollut _aina_ osakasko, maksaa hieman päälle satasen vuodessa ja ei tarvitse stressata vaikka noi paskat jäisi tienvarteen.
 
On se mullakin osakasko 300tkm ajetussa mondeossa, toki auto ruosteeton ja siinä kunnossa muutenkin että kannattaa pitää sitä satasen kaskoa.
 
5000€ auto ei ole enää "autoilua mahd edullisesti"... Arvo laskee ku lehmän häntä.
 
Opel astra F 1.6 itsellä ja ainakin omasta mielestä lapsellisen halpa.. Auton arvo 200-500€, kulutus 5L/100km.

Ja mitä varaosiin tulee niin tässä listaa mitä tullut tohon vaiheltua.

Konepelti 50€
Puskuri 50€
Jarrurumpu 15€
Vilkunumpio 7€

Ja nämäkkin itseaiheutettua.. yksi nokkakolari ja jarrujenpuhdistuksessa meni rumpu kieroon.

Ainoa tähänmennessä ei käyttäjästä johtunut "vika" oli laturinremmi ja kiristäjän laakeri johon upposi 23€
 
Lasken nopeasti tässä kuluja omalle koppimopo-liisarille olettaen, että ajan ~maksimit mitä liisarisopimukseen on sovittu.

18kk Citroen C1 1.2 flair liisari, 24tkm kilsaraja, £137/kk (ei sisällä huoltoja tai vakuutuksia, tässä ajassa yksi huolto) £2366
täyskasko ~£1000 tuolle ajalle kun ei aiempaa ajohistoriaa jotka vakuutusyhtiö huomioisi / bonareita (luulen saaneeni hyvän diilin huomioiden nollabonarit kun ikää on kuitenkin 30+ ja ajokortti ollut yli 10v)
polttoainetta tuntuu kuluvan aika tarkkaan 6l/100km omalla ajolla = 1448,4 litraa
Tuo yksi huolto hattuvakiolla vaikka £360 (näyttäisi irtoavan £150, mutta laitetaan nyt varuiksi tuplasti ja £60 päälle kun tuli jo yksi yllättävä lisäkulu rengasrikon takia, pystyin onneksi ajamaan rengasliikkeen pihaan...)

Eli kokonaiskulut:
10.2p/km liisarista
4.2p/km vakuutuksesta
6.6p/km bensasta
1.5p/km huolloista
---
22.5p/km
(luvut pencejä, pyöristysvirheet johtuvat osin siitä, että oikeasti soppari on 15000 mailia ja lasken sillä).

Huolto, vakuutus ja liisari maksavat vakion riippumatta ajetuista kilsoista, koska se yksi citikan ohjeiden mukainen huoltokirjamerkintä pitää autoa palauttaessa löytyä. Yli menevistä kilsoista pitää maksaa joku 9snt/kilsa extraa liisarimaksuna, mutta tarkasti jos vakuutusehtoja lukee, niin voi olla että pitäisi ilmoittaa vakuutusyhtiöön ja maksaa jotain extraa sinnekin, joten koitan välttää.

Tämän päivän kurssilla tuosta tulee hinnaksi 26snt/km 24tkm ajolla 18kk ajanjaksolle täysin uudella autolla, jossa on kuitenkin normaalihkot modernin auton varusteet kuten ilmastointi, bluetooth-handsfree / -musatoistot / kosketusnäyttö- ja rattiohjauksella, sekä esim. peruutuskamera.

Ennakkoon piti maksaa ensimmäisen vuoden vakuutusmaksu + ensimmäisen kuukauden liisarimaksu.

Bensa maksaa ~1.35-1.45e/litra täällä riippuen huoltoaseman sijainnista.

Pidän tätä ihan ok-diilina, vaikka nyt työmatkan kasvettua vähän harmittaakin, että joutuu tuollaisella koppimopolla ajamaan. Ego kestää kyllä, mutta mukavampihan sitä oli Saksassa Audi A3:lla ajella, joka työsuhdeautona aikaisemmin täydellä autoedulla oli. Nyt taas työnantaja maksaa kiinteän autoedun rahana palkan päälle ja saa itse valita millä ajaa... Niin ne insentiivit vaikuttavat. Ennen käytössä oli 700e/kk ja mitään ei saanut itselle jos otti halvemman, nyt £500/kk lisää palkkaa ja saan itse valkata millä ajan ja säästyneet rahat itselle...

Eli vähän epävarmemmalla pommilla ajamalla säästäisi varmasti jonkin verran, mutta ei tämä nyt niin kallista olisi, että pelihousut pitäisi repiä. Ja kivasti tosiaan alkuinvestointi "nolla" itse autoon, mikä lämmitti mieltä kun välittömästi muuton jälkeen käteistä ei kauheasti ollut, eikä luottohistoriaton mamu kovin hyvillä ehdoilla autolainaa olisi saanut.
 
5000€ auto ei ole enää "autoilua mahd edullisesti"... Arvo laskee ku lehmän häntä.

Okei liiottelin! Taitaa markkinahinta molemmilla olla alta 4000€ jos heti pitäis eroon päästä. Tuo autoilua mahd edullisesti on monipiippuinen juttu. Jollekin taksilla ajelu tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi jos kilometrejä vähän. Itsellä tulee molempiin autoihin 20-35tkm/vuosi ajoa joten ihan millään kasikytluvun corollalla ei viittis ajella vaikka halvalla pääsiskin. Jotain sitä on valmis maksamaan ihan turvallisuudestakin ja esim. vakkari on ihan kätevä apuväline pitkillä taipaleilla.
 
Otsikko kertoo olennaisen, ajatusleikki aiheesta miten venyttää penniä viimeiseen asti kun kyseessä auton omistaminen?

Jos oletetaan että ajo-ominaisuuksilla, ulkonäöllä, merkillä, tehoilla, penkkien määrällä, lisävarusteilla ym. "turhalla" ei ole mitään merkitystä, miten hoitaisit homman? Ainoa kriteeri, edullista siirtymistä paikasta A paikkaan B suomen tieliikenneverkostossa.

Ensimmäinen kustannus tietysti auton hankintahinta. Tää pitäisi varmaan sijoittua haarukalle halpa, muttei niin halpa että täysi pommi, mutta kuitenkin niin halpa jotta raattii ajella pelkällä liikennevakuutuksella.

Halvoissa autoissa tietysti voi tulla vaikka mitä laitettavaa, mutta jos säästetään ja tehdään itse, varaosien edullinen hinta ja saatavuus tärkeää. Sitä ennen tietysti myös luotettavuus. Itse korjaaminen tarkoittaa myös sitä että auton olisi oltava sitä ikäluokkaa että peruskorjaukset ja pienet huollot onnistuu oman tallin työkaluilla.

Käyttövoimaksi valikoitunee diesel, mutta tässä taas ongelmana verot, joita kuitenkin saa alemmas repimällä takapenkit irti, eli auto tulisi olla katsastettavissa pakuksi.

Pikaisen nettiautoselailun jälkeen ykköskanditaatiksi valikoitui sellainen muotoilun helmi kuin Toyota Yaris Verso dieselinä rekisteröitynä pakettiautoksi. Mielipiteitä tästä ja muita vaihtoehtoja ennenkun lähden Toyotakaupoille!?

Tällä haetaan siis kakkosautoa omaan käyttööni kun vaimo on ominut talouden tällä hetkellä ainoan auton itselleen.
3 vuotta sitten ostin peugeot 406 farkun, 2.0 hdi 110 jossa 130 hv lastu. Ajettu oli muistaakseni 448 tkm. Oli jo valmiiksi pakuksi rekattu. Hinta oli 950€ kesärenkaiden kanssa. Myöhemmin ostin pari sarjaa nastarenkaita jotka oli yhteensä jotain 100€ eli 50€ sarja. Toiset oli jo valmiiksi 406:n vanteilla. Kulutus on jotain 5 litran paikkeella ajotietokoneen ja mitatun kulutuksen mukaan. Vakionopeudensäädin on myös. Hyvä ajaa matka-ajoa ja hiljainen. Nyt on 77 tkm ajettu lisää ja vielä toimii. Vasen kynnys on pieneltä kohtaa hitsattu ja pakoputki.

Yaris Verso voi olla ihan hyvä mutta onhan se kauhean pieni koppi peugeotiin verrattuna ja pösö on parempi ajaa. En ole koskaa Toytotan kyydiissä ollut, paitsi avensiksessa.

Reilu vuosi sitten ostin pösö 407 farkkku dieselin ja se on ollut pakuna myös. 1500€ ja 350 tkm ajettu. Toinen takaiskari oli sökö ja eteen uudet 50€ jarrupalat piti vaihtaa koska ne kului loppuun. 406 on lohko ja sisätilalämmitin ja 407 on kellowebasto (korjasin itse, mutta on toiminut korjauksen jälkeen).
 
Ja ne 1000e 500tkm rullatut piilopakut jotka ollut seitsemällä edellisellä "penninvenytyksessä"...
Jos on ollut penninvenytyksessä, niin sieltä saattaa löytyä löytöjä. Eli ajeltu pitkää työmatkaa. Peugeot 306 ostin ja myyjä jäi eläkkeelle niin auto oli laitettu myyntiin. Oli kuulemma yhdessä kohtaa joutunut jarruttaa työmatkalla. Toiselta omistajalta ja mittarissa 300 tkm. Auto maksoi 950€ jotain reilu 2 vuotta sitten. Eli viimeisiä 306 farkkuja, 2000 2.0 hdi 90. Uudet kesärenkaat oli laitettu ja renkaat on vieläkin käytössä. Tuo oma 525 tkm on pirun hyvä vaikka penniä on venytetty. Eli 406 hdi 110. Ei se tunnu hajoavan sitten millään :) Mutta rääkkäämällä ne laitteet yleensä sikki vasta saa. Diesel taas ei mene miksikään vaikka yrittäisikin rääkätä.

Akka vaan ei tykännyt 306 ajettavuudesta (äänekäs, huonot valot), niin laitoin tuon helmen vahingossa myyntiin ja hetihän se meni vaikka hinta oli 300€ enemmän. Tykkäsi isommasta 406:sta ja nyt sillä on sitten diesel avensis (sedan).
 
Niin ja itsellä on aina ollut autoissa ja moottoripyörissä vain pakollinen liikennevakuutus.
Eli kaikki kaskot pois koska ne maksaa :)

Jos osakasko olisi vain 100€ vuodessa niin se olisi tehnyt parille autolle ja yhdelle moottoripyörälle 4800€. Eli sillä saisi jo 5 kpl 950€ peugeoteja.

Toki kannattaa myös opetella ajamaan :) Muussa tapauksessa se täyskasko on ainut oikea (riippuen toki kulkupelin hinnasta).

edit:
Halpaan autoon ei toki tarvitse hirvivakuutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Edullisia hyväkuntoisia autoja saa jos sattuu tuntemaan jonkun joka korjailee avk autoja. Tai ainakin sai ennen kuin avk nosti hinnat pilviin.

Joku sanoo ettei halua kolaroitua... noh mietitääs hieman. Miksi 2-4 tonnin auto on pienestä kolhusta lunastettu? Koska kallis täyskasko. Eli autosta ehkä pidetty myös huolta. Ainoa vika siis vain kolhu mikä tullut.

Yksi oli ajettu pellolle mahasta kiinni ja lunastukseen koska vuoti bensaa. Alusta puhtaaksi painepesurilla, irronnut bensaletku kiinni ja katsastuksesta läpi. Yksi pieni muovilista oli haljennut, täysin turha eikä edes näy. Muutoin auto todella hyvässä kunnossa ja oli perheen käytössä lähemmäs 5 vuotta. Aikanaan kaikki perheen autot oli avk korjattuja. Niissä ei monesti piilovikoja ole, ellei vanha omistaja ole tahallaan kolaria ajanut.
Ei kannata ostaa kolaroitua autoa. Yleensä aina auto ruostuu sitten ensimmäisenä siitä kolaroidusta ja uudelleen maalatusta kohdasta.

Eli sille halvemmalle hinnalle on kyllä ihan oikea syy.
 
AVK:lta ei nykyään halvalla autoja saa, mulla oli myös aikanaan monta autoa sieltä mutta eipä enää kannata. Osassa ei koskaan mitään ongelmia mutta yhdessä oli se perus kolariauton vika, vesi tuli sisään milloin mistäkin ja sitä paikkailtiin millon mistäkin (toki rekka oli ajanut perään, eli ei ihan pikku mälli). Meni lopulta systerille ajoon kun tartti halvan auton nopeasti, mutta veti sen sitten lunastukseen (keulasta vuorostaan). 6kk sen jälkeen löytyi taas myynistä nettiautosta, myytiin sanoilla "kolaroimaton".:btooth:
Joo tuossa yksi syy miksi ei kannata ostaa kolaroitua.

Itsellä oli kanssa yksi volvo jossa vasen etupyörä oli taaempana kuin oikea etupyörä :) Eli oli tullut joku aika iso mälli joskus.
 
Halpisautossa se hinauspalvelu jonka osakaskosta tai autoliiton plus-jäsenenä saa on nimenomaan todella suuri etu.

Toki jos on periaatteen_säästäjä_mies niin onhan se sitten turha.
Pitäisikö se halpisauto sitten jäädä välille? Kerran on vain moottoripyörästä mennyt tankki tyhjäksi. Joutui sitten taluttamaan lähimmälle besa-asemalle. Ja alfa:llakin pääsi jäähdyttelyjen jälkeen kaahaamaan kotiin (kampiakselin asentotunnistin rikki).

Niin ja bemariin tuli joku ilmatasku jäähdyttäjään. Mutta silläkin pääsi kotiin kun hiihdytti 100 vaihtiin ja sitten vain sammutti moottorin. Ja sama uudelleen kun vauhti pysähtyi. Automaatti laatikko vapaalle ja virrat pois.

406:n turbon letku on irronnut, mutta se ei menoa haitannut. Meni toki vikatilaan ja tehot oli huonommat. Vikatila meni pois sammuttamisen jälkeen.

Kadetista räjähti takarengas, mutta onneksi oli tunkki ja varapyörä mukana. Sekä joskus hajosi laturi, eli latasi vain isoilla kierroksilla (ei haitannut).

Hinausautoa on tarvittu pari kertaa, mutta en ole itse ajanut. Toisella kertaa auto meni korjauskelvottomaksi ja toisessa piti vain saada auto uudelleen tielle.
 
Viimeksi muokattu:
Diesel-moottori alkaa toimimaan taloudellisesti vasta hyvin lämmenneenä, joten diesel vain paljon/pitkää matkaa ajavalle.
Ei pidä paikkansa. Diesel auto on taloudellinen myös pätkäajossa.
Bensa vasta sitä soosia hörppääkin kylmänä (ryyppy päällä).

Esim peugeot 205 diesel on pienikulutuksinen ja hyvin pieni. 1.8 diesel moottori ilman turboa. Mutta ikivanha jo. Isä ajoi tuollaisella 500 tkm. Uutena ostettu silloin joskus -80 luvulla. Ihan tarkkaa ajomäärää en tiedä mutta kait sillä nyt yli 500 tkm oli ajettu. Taka-akseli vaan meni vähän epäkuntoon eikä sitä sitten enää korjattu. Kerran mällättiin pahasti puuhun, mutta joku "hullu" sen vielä korjasi kun auto oli niin hyvässä kunnossa. Eihän se matka-ajossa paljon kulu.

Löytyi enää kaksi autoa nettiautosta.
http://www.nettiauto.com/peugeot/205/8454378
http://www.nettiauto.com/peugeot/205/8435094
 
Viimeksi muokattu:
5000€ auto ei ole enää "autoilua mahd edullisesti"... Arvo laskee ku lehmän häntä.
Jep. Tuollainen reilu 5000€ auto menettää arvoaan vielä todella paljon. Voisi arvella hinnaksi jotain 1999€ tai sen alle? Jos siis oikeasti haluaa autoilua mahdollisimman edullisesti. Samalla saa säästettyä noissa vakuutuksissa kun voi pitää vain pakollista liikennevakuutusta.

5000€ auto voisi pudottaa hintaa 1000€ per vuosi. Eli kolmessa vuodessa 3000€.
 
Mitä yrität sanoa? Se että sinä viitsit ajella risalla autolla kotiin ei tarkoita sitä että muut tietää heti auton nikotellessa mistä on kyse ja ajavat sen mukaisesti kotiin aiheuttamatta lisävahinkoa...
Alfa siis toimi. Ei ollut risa vaikka auto sammuikin.
BMW myös toimi. Auto vaan piippasi että lämpötila on liian suuri. Ei onneksi tarvinnut hinausautoa. Täytyi vain seurata lämpöjä.
406 sitten oli rikki koska ahtoputki oli lipsahtanut lemmarista irti. Ainut vaan että en itse ollut ajamassa. Käskin vaan ajaa rauhassa kotiin ja katsotaan sitten että mikä on vikana. Ei tullut vauriota.

406 teki myös bukin jossa lämpömittari muka oli 100% pohjassa ja flekti pyöri sekä stop valo varmaan myös. Oli omituinen vika. Eihän kylmä moottori voi olla 100% kuuma sekunnissa. Vika oli että lohkolämmitin lämmitti jotain anturia. Tuokaan vika ei osunut itselle. Riitti siis muistaakseni vain odottaminen, niin stop valo sammui. Google kertoi kyllä tämän vian, joku pösön normi "vika".


Öö. Eihän tuollaisessa halpiksessa ole enää penniäkään kiinni? Sama vaikka leviäisi täysin? Ei siis tarvitse hinauspalveluakaan? Toki halpista tulee huoltaa samoin kuin ei halpista. Eli ei se pitäisi jättääkään välille.

Voi toki olla että auto otetaan hinausauton kyytiin täysin ilman syytä? Toki voi olla niinkin. Hinausautolle voisi joutua jos jakohihna/ketju katkeaa. Tai on tankattu väärää polttoainetta. Öljy loppu. Mutta tuollaiset perus jutut nyt yleensä on kunnossa.

Ja tietämättömät yleensä ajelevat pikkuvikaisella autolla niin kauan kun se kulkee eteenpäin. Silloin toki joutuu auton kyyntiin myös.

Ja jos nyt kumminkin tarvitsee hinauspalvelua, niin saahan sen soitettua ja maksettua. Tai sitten kierrätyksen numero ja taksin numero. Oravat ei onneksi syö pimeässä :)

Ei nyt oikeen tule sopivaa skenaariota mieleen että miksi tarvitsisi hinausautoa. Yleensä auto on ojassa tai jotain sellaista. Tai jos vikatila tulee jostain syystä, niin sekin voi nollaantua sammuttamalla tai sitten täytyy vaan körötellä alle 3000 rpm.

407 oli tosin se tankkausvika. Mutta se korjaantui kun vaan sammutti auton tankkauksen ajaksi :D
407 myös kastui starttimoottori kun ajelin sillä umpihangessa. Mutta tällöin en päässyt liikkeelle kun auto ei startannut. Startti oli kunnossa, mutta jonkun ison rattaan kautta oli mennyt lunta/vettä sinne starttimoottorin johonkin sähköosan holkkiin. Sen verran matala auto ja joku oli ottanut siitä sen pohjapanssarin pois.
 
Juu näin on.

Jotenkin nuo leviämiset on aina tapahtuneet työpaikalta paluumatkalla :D

Paitsi kun alfa romeo oli alla, niin soittelin työkaverin apua, mutta ei vastannut. Samalla auto jo starttasi kaupan pihasta, niin pääsi rälläämään töihin. Eli tuo kampiakselin asentotunnistin oireili ensin niin että kun kävi kaupassa, niin auto ei enää startannut pihassa. Paitsi sitten muutaman minuutin odottamisen jälkeen taas käynnistyi. Eli tunnistin ei toiminut "kuumana".

Volvokin muuten "levisi" kerran. Menin katsastamaan autoa ja kiihdyttelin ja hiljensin että saa vähän karstaa palamaan. Olin ruuvanut siitä myös sen ahtoputken huonosti paikalleen. Eli moottoritilasta kuului pamaus ja kauhea savupilvi tuli takaa. Mutta ei sitten mitään oikeaa vikaa onneksi ollutkaan. Piti vaan laittaa se ahtoputki kunnolla. Voihan siinä moottori ja turbo hajota ja ehkä melko nopeastikin jos turbon öljynkierto ei toimi tai jotain. Joku autoista perillä oleva varmaan tietää mitkä riskit siinä on. Ainakin auto on laiska koska turbo ei saa kehitettyä painetta.

Toki sammutin auton aivan heti. Tai pakko kait se oli ensin ajaa johonkin pois edestä. Olin aivan varma että nyt meni tohjoksi koko peli.
Toinen oli bemarilla luisuttelu ja meinasi auto karata lapasesta. Mutta ei onneksi auto mennyt pellolle eikä edes ojaan. Siinäkin jo ehti laskea harraste-eurojen kulumista :)

Sen verran pieniä vikoja on ollut, että ei ole tavinnut autoa huoltoon viedä. Paitsi bemarin pakokaasuarvoja ne yritti korjata, mutta jäi vain yritykseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä olette ottaneet lainan autolle tai mistä sen saisi edullisimmin? Minkälaisista korkokuluista puhutaan?

Aloin selvittelemään asiaa nyt kun on tulossa laina ajankohtaiseksi. Autoliikkeet mainostaa 0% rahoituksia ja ajattelin että kyllähän sitä rahaa autoon halvalla saa. Mutta eipä tuo nyt ollutkaan niin yksinkertainen asia. Pankista normi kulutusluotto näyttää olevan yli 10% korolla, alkaa jo noissa summissa tuntumaan pahasti. Nordnetistä saisi osakesalkkua vastaan ~5% korolla käteistä.

Missäs kaikki normaalit autolainat on? Siis ne jossa auto laitetaan pankin nimiin vakuudeksi? Näitä kai pitäisi kaiken järjen mukaan saada jollain 2-3% koroilla? Vai onko tällainen otettava aina autoliikkeen kautta?

e: Selvisikin aika nopeasti. Salkun riskitasot kuntoon nordnetissa, niin irtoaa 0.99% laina.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo nordnetin laina taitaa olla suht halpa. Saa ostaa sen auton sitten vaikka edullisesti yksityiseltä. Joskus laitoin nordnetiin niitä lisäominaisuuksia päälle, eli tuplasi päivittäisen kassan ja saa ties mitä viputuotteitakin ostettua. Mutta jos sieltä aikoo ottaa lainaa, niin kannattaa pitää riski vaan pienenä.
 
Niinhän ne aina sanoo ettei autoa kannata uutena ostaa. Huoltokustannukset, huolettemuus, vähät kilsat...

Kaikki tämä on järkevää...

On se vaan siistiä kun pääset istumaan omaan autoon jossa on 16 km mittarissa...
 
Ehkä auto kannattaa ostaa uutena ja pitää sitä mahdollisimman kauan. Isukilla vieläkin uutena ostettu tdi seat:ti jolla on 18v ikää. No museo mersu sitten kait -71 vuodelta että se on vähän vanhempi. Seatia edeltävä oli sitten peugeot 205 diesel joka oli silloin myös uutena ostettu. Ja joku bensa-auto oli myös uutena ostettu, mutta sillä autolla ei juuri käyttöä ollut kun dieselillä piti aina päästä.

Eli vaikka tuohon ikivanhaan seatiin verrattuna alfa oli niin huono, niin huono :D Seatiin on taidettu vaihtaa jakohihna yhden kerran ja kuulemma pelkkä hihna ilman rullia. Täytyisi kysäistä vähän huoltohistoriaa. Mutta jos itsellä mitää, niin tietää ainakin että kuinka sillä on ajettu. Lisäksi se 90 hv tdi mahtoi olla volkkarin lähes parhaimpia moottoreita ilmeisesti. Suht pirteä myös sellaisessa cordoban kokoisessa hyvin pienessä farkussa.

On se uusi vaan hyvä. Tietää ainakin että ei ole teinit päässeet raiskaamaan sitä autoa.

Tuoltakin kai saisi uuden vuokralle vuodeksi. 200€/kk. Ei paha jos haluaa vaihtaa autoa uuteen vuoden välein.
http://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 243
Viestejä
4 501 620
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom