• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Onko köyhyys oma vika? Köyhyys Suomessa

Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Pari vuotta sitten meni ~200e/kk, nyt toki hieman noussut.
Joo mäkin elin 17-vuotiaana 50e/kk. Koita huviksesi itse ensi viikko syödä 12e päivässä ja tuu uudelleen selittään, kuinka helvetillistä luksusta Suvi elää tällä hetkellä.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Huomautus - jätetääs tälläset ihmisten kuoleman toivomiset kirjottamatta tällä foorumilla, kiitos
Ihan varmasti... Onneksi tässä maassa köyhää saa ja pitää potkia päähä. Toiki Suvi vois kuolla nälkää tai men huoraamaa ruokarahansa eteen. Mitä yhteiskunta tuommoisella mädäntyneellä kuluerällä tekee?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Ei tuo nyt erityisen iso ole jos sisältää kaikki päivittäistavarat. Luin tuon niin ilmeisesti kulutusluotot ovat ongelmana, muutoin 500 euroa (toimeentulotuen normi) pitäisi riittää kun terveydenhoito, sähkö ja vuokra maksetaan.

Opiskelijat ovat selvinneet alle 300 eurolla kuukaudessa vuokran jälkeen kun lasketaan kaikki kulut. He tosin saavat lounaan arkipäivisin mikä auttaa paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Pari vuotta sitten meni ~200e/kk, nyt toki hieman noussut.
Ai hiukan noussut? Ihan pikkusen vaan. Pelkästään TÄNÄ vuonna ruuan hinta on noussut sen 16%.

Uskomatonta paskanjauhantaa. Kokeile elää vaikka seuraavat 2kk 12e päiväbudjetilla ja mieluusti vielä laitat tänne kuitit ostoksista.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Syyskuussa 2020 oli mennyt kolmella hengellä (pienin saanut ruuan koulussa) 750e ruokaan, päivittäistavaroihin ja ravintoloihin. Inflaatio on varmasti nostanut tuota ja ruuat ovat olleet kotiruokaa jota saa halvemmalla kun tekee useammalle.
 

NewB-66

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
176
Katsoin verkkopankista ruokamenot loka- ja marraskuun ajalta, 3 hengen taloudessa ruokaan kulunut 7,30 € päivä/ henkilö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 421
Ai hiukan noussut? Ihan pikkusen vaan. Pelkästään TÄNÄ vuonna ruuan hinta on noussut sen 16%.

Uskomatonta paskanjauhantaa. Kokeile elää vaikka seuraavat 2kk 12e päiväbudjetilla ja mieluusti vielä laitat tänne kuitit ostoksista.
200e nousee vasta 230 euroon tuolla inflaatiollla.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Ei sellaista voi ollakkaan. Yksilöllisiä asioita.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Minusta toimeentulotuen raja on hyvä. Itse voi päättää laittaako ruokaan vai muuhun. Elämä pitää olla muutakin kuin harmaata selviämistä.

Yleisistä menoista vuonna 2019 kahdelle aikuiselle oli laskettu Helsingissä ruokaan 458 euroa ja 13-17 vuotiaalle pojalle 257 euroa. Kaikkineen oli laskettu parille (eläkeläinen ja työssäkäyvä) 1126 euroa + asumiseen 1128 euroa ja tuolle pojalle 553 euroa + asuminen 120 euroa. Nämä eivät siis toimeentulotuen ohjeistuksia, en muista mikä oli lähde. Löysin vain vanhan seurantaexcelin jossa tuo oli vertailukohtana.

Tässä koko taulukko, en tosiaan muista mistä olen ottanut tuon.
1671526097643.png
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Jaa'a. Itse olen hyvätuloinen henkilö, ja oma ruokabudjettini keikkuu 200-250 euron tietämillä ihan luonnostaan, enkä minä mitään makaronihöttöä vedä. Valmistan omat ruokani, syön "tuoretta" lihaa ja syön runsaasti kasviksia. Ongelma suomalaisten kulutustottumuksissa on se, että esimerkiksi sitä ruokalaskun koostumusta ei yhtään katsota. Sitä pystyy yksinkertaisilla valinnoilla säätelemään hyvinkin paljon. Itsellä lasku on aika köykäinen siitä syystä, että en koosta annoksiani puolivalmisteista ja hömppäherkuista. Suurin osa ruokalaskusta koostuu monilla ravintoköyhästä mössöstä ja herkuista. Ne ovat jumalattoman kalliita ja lihottavia.

Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö yhteiskunnan kustantaa ihmiselle karkkien, pullan ja erikoisjuustojen mussutusta kovinkin paljon?

Jos päiväbudjetti on esimerkiksi 12 euroa yhdeltä henkilöltä, siinä on jo mukana kaikkea muutakin kuin perusruokaa, ja aikamoisella luksuksella mennään. Toisin sanoen henkilö ei oikeasti valikoi ja suunnittele ostoksiaan yhtään, vaan menee siltä pohjalta, että mitä vain ostetaan hinnasta riippumatta, jos just nyt haluaa jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Meillä menee nelihenkisessä perheessä vähemmän kuussa ruokaan...

Lisäksi: Ralph Laurenin laukku, rakennekynnet, lemmikkejä, uunituore älypuhelin yms.

Sellaiset "köyhyydet" sieltä taas.

[Muoks]

Kun täällä on niitä kuitteja penätty niin tässä olisi meidän perheen S-ketjun yhteenveto viimeisen vuoden ajalta. Käydään yleensä aina S-kaupoissa, ehkä viitisen kymppiä kuukausitasolla menee keskimäärin muihin kauppoihin.

Screenshot_20221220-110724.png


Itse olen 95% etätöissä ja puoliso hoitovapaalla, joten tuo edustaa oikeasti aika kattavasti meidän todellisia ruokamenoja. Kuulutaan ns. hyvätuloisiin, joten meillä homma ei edes ole mitään tarkoituksellista nuukailua. Ei vaan oikeasti mene tuon enempää ruokaan. Toki ravintolassa käydään toisinaan, tällä hetkellä ehkä kerran kuussa, mutta toisaalta meillä on kyllä siihen ihan hyvin varaa. Toimeentulotuella elävä taas ei mielestäni voi edellyttää sitä, että tuet riittäisivät mihinkään ravintolassa syömiseen ainakaan säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Jaa'a. Itse olen hyvätuloinen henkilö, ja oma ruokabudjettini keikkuu 200-250 euron tietämillä ihan luonnostaan, enkä minä mitään makaronihöttöä vedä. Valmistan omat ruokani, syön "tuoretta" lihaa ja syön runsaasti kasviksia. Ongelma suomalaisten kulutustottumuksissa on se, että esimerkiksi sitä ruokalaskun koostumusta ei yhtään katsota. Sitä pystyy yksinkertaisilla valinnoilla säätelemään hyvinkin paljon. Itsellä lasku on aika köykäinen siitä syystä, että en koosta annoksiani puolivalmisteista ja hömppäherkuista. Suurin osa ruokalaskusta koostuu monilla ravintoköyhästä mössöstä ja herkuista. Ne ovat jumalattoman kalliita ja lihottavia.

Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö yhteiskunnan kustantaa ihmiselle karkkien, pullan ja erikoisjuustojen mussutusta kovinkin paljon?

Jos päiväbudjetti on esimerkiksi 12 euroa yhdeltä henkilöltä, siinä on jo mukana kaikkea muutakin kuin perusruokaa, ja aikamoisella luksuksella mennään. Toisin sanoen henkilö ei oikeasti valikoi ja suunnittele ostoksiaan yhtään, vaan menee siltä pohjalta, että mitä vain ostetaan hinnasta riippumatta, jos just nyt haluaa jotain.
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€

Paskanpuhuminen on onneksi halpaa vielä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 421
Jaa'a. Itse olen hyvätuloinen henkilö, ja oma ruokabudjettini keikkuu 200-250 euron tietämillä ihan luonnostaan, enkä minä mitään makaronihöttöä vedä. Valmistan omat ruokani, syön "tuoretta" lihaa ja syön runsaasti kasviksia. Ongelma suomalaisten kulutustottumuksissa on se, että esimerkiksi sitä ruokalaskun koostumusta ei yhtään katsota. Sitä pystyy yksinkertaisilla valinnoilla säätelemään hyvinkin paljon. Itsellä lasku on aika köykäinen siitä syystä, että en koosta annoksiani puolivalmisteista ja hömppäherkuista. Suurin osa ruokalaskusta koostuu monilla ravintoköyhästä mössöstä ja herkuista. Ne ovat jumalattoman kalliita ja lihottavia.

Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö yhteiskunnan kustantaa ihmiselle karkkien, pullan ja erikoisjuustojen mussutusta kovinkin paljon?

Jos päiväbudjetti on esimerkiksi 12 euroa yhdeltä henkilöltä, siinä on jo mukana kaikkea muutakin kuin perusruokaa, ja aikamoisella luksuksella mennään. Toisin sanoen henkilö ei oikeasti valikoi ja suunnittele ostoksiaan yhtään, vaan menee siltä pohjalta, että mitä vain ostetaan hinnasta riippumatta, jos just nyt haluaa jotain.
Sitä tulee ostettua mikä on tarjouksessa, ja lihaa ja leipää alekorista, eineksiä hyvin satunnaisesti. Saa syötyä kohtuuhinnalla hyvää ja terveellistä ruokaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€

Paskanpuhuminen on onneksi halpaa vielä.
Pitää sitten hetki keräillä kuitteja. Toki syön VHH-mallin ruokavaliota, jolloin puurot jne. höttö loistaa hetkittäistä ruisleipää lukuunottamatta poissaolollaan. Tuo itse asiassa tekee ruokalaskustani kalliimman kuin mitä se muuten olisi, ei halvempaa. Lisäksi päivän aikana ei tarvitse syödä kolmea kertaa, vaan oleellista on saatu kalorimäärä ja toki niiden kalorien laatu.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Pitää sitten hetki keräillä kuitteja. Toki syön VHH-mallin ruokavaliota, jolloin puurot jne. höttö loistaa hetkittäistä ruisleipää lukuunottamatta poissaolollaan. Tuo itse asiassa tekee ruokalaskustani kalliimman kuin mitä se muuten olisi, ei halvempaa. Lisäksi päivän aikana ei tarvitse syödä kolmea kertaa, vaan oleellista on saatu kalorimäärä ja toki niiden kalorien laatu.
Tosi hieno esimerkki ruokakori sulla. Ei jätä mitään epäilyksen varaan, että syöt keskimäärin 6-7€ päivässä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
No esimerkiksi jos syö työpaikkalounasta tai käy vieraissa syömässä jne.
Nuohan ovat täysin itse valittavissa olevia asioita. Työpaikalle voi viedä omat eväät, ja ravintolakäynnit ovat myös valinnainen kuluerä, jotka eivät ole olennaisia, ellei niitä syö niin paljoa ja koko ajan, jotta ns. tavallinen ruokakauppalasku ei vastaa tarvittua kalorimäärää. Oletettavaa on, että jutun Suvin ruokakuluihin ei ole tuollaisia mukana. Kotitoimistolla työskentelevänä en juuri itsekään noita käytä, joten tuollaisilla yksittäisillä tapauksella ei ole juuri vaikutusta kalorisaantiini.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 421
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€

Paskanpuhuminen on onneksi halpaa vielä.
Kympillä tekee neljä annosta jotain kanakastiketta kasviksien kanssa. Tuosta tulee vitonen päivässä, aamu ja iltapalat 2e, välipalahedelmä 50c. 7.5e/pvä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...
No ylempänä on kuva meidän perheen ruokamenojen jakautumisesta eri elintarviketyyppeihin, niin siitä saanee jotain osviittaa. En nyt jaksa tässä ruveta mitään tiettyjä reseptejä tai yksittäistuotteiden hintoja tonkimaan, mutta kuten kuvasta näkyy, meillä on mennyt keskimäärin 320€/kk ruokaan (plus tosiaan ehkä se viis kymppiä kuussa muihin kauppoihin) viimeisen vuoden aikana ja uskaltaisin väittää, että meidän perhe syö silti todennäköisesti monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin suuri osa suomalaisista.

Ei tämä mitään rakettitiedettä ole: valmistaa itse raaka-aineista isoja annoksia kerrallaan ja ostaa mahdollisimman vähän einespaskaa ja puolivalmisteita, niin kummasti se päiväkeskiarvo painuu. Toki meidän lapset on vielä aika pieniä, joten heidän ruokintaansa ei ihan hirveästi rahaa mene, mutta ihan samalla periaatteella heidätkin ruokitaan, eli sen sijaan, että ostaa niitä euron pilttipurkkeja, ostaa isomman satsin raaka-aineita ja tekee niistä pakkaseen valmisannoksia jne. Lisäksi meidän ruokakustannuksia painaa alas se, että meillä ei juuri syödä lihaa, mutta toisaalta samaa "säästökikkaa" voi käyttää kuka tahansa vähentämällä lihan määrää ruokavaliostaan edes jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Tosi hieno esimerkki ruokakori sulla. Ei jätä mitään epäilyksen varaan, että syöt keskimäärin 6-7€ päivässä.
Tänään - Ensin per annos, sitten kokonaispakkaukset ja niiden hinnat
-Aamupala: Kahvia kolme mitallist = muutamia senttejä, 150g maustamatonta jogurttia ja 40g KETO-mysliä = n. 1,5 eur/annos (Juhla Mokka - pehmeät tummapaahdot - Lempeä 425g n. 4e + Kotimaista jogurtti 1kg 1,5e + saksalainen keto-mysli 500g 13,6 eur)
-Lounas: Proteiinipastaa 50g ja 300g tomaattista jauhelihakastiketta = n. 1,8 eur/annos (Pasta fitnesstukusta 250g 3,5e + Jauheliha 700g 4,45e + Punasipulipussi 1,89e)
-Päivällinen: Filos halloumia 200g + salaatti, joka koostuu sipulista, tomaatista, salaatista, oliiveista, rypäleistä = n. 4 eur/annos (halloumi 200g 3,29e + Rainbow-luumutomaatteja 250g 1,29eur + Rainbow-rypäleitä 500g 3,2e)

Tänään yhteensä noin 7,4 euroa. Iltapaloja, välipaloja, pullaa, jäätelöä tai karkkeja en mussuttele kuin hyvin harvoin. Kalorimäärä on kuitenkin päivittäin juuri sopiva alle 2000.

Ruoka vaihtelee päivittäin. Halloumista johtuen tänään on keskimääräistä kalliimpi päivä.

Jos mussuttelisin ns. ruokaympyrän mukaisesti, päiväkustannus olisi ehkä 4-5 euroa.

Kysymys kuuluu, että mitä vittua sinä mussutat, jos tuollainen summa ei mielestäsi riitä mihinkään? Ankanrintaa ja turskan maksaako?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Lukeudun kanssa varmasti hyvätuloiseen porukkaan ja ruokaan menee "välittämättä" helposti se +500e/kk. Mutta opiskeluajoista ei ole erityisen kauaa aikaa ja nykyäänkin voi mennä viikko vaimon kanssa n. 75e budjetilla. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa ihan perinteinen jauhelihakeitto, todella hyvää halvalla ja varmasti on ravitsevaa kun sekoittaa eri juureksia mukaan. Peruna, porkkana, lanttu, nauris, sipuli + mausteet. Omaa kulutusta lisää varmasti pieni panostus laadukkaampaan lihaan halvimman sijaan, mutta senkin osuus kokonaisuudesta on melko pieni.

Toinen erittäin halpa ruoka on riisiä ja kanaa hyvin maustettuna, kastikkeeksi kokeilkaapa hieman turkkilaista/kreikkalaista jogurttia ja texaspete kastiketta, ai että. Toki tuosta setistä jää vihannekset uupumaan, mutta kesäaikaan perus kurkut ja tomaatit ovat suhteellisen edukkaita, talvella täysin eri asia.

Enivei, itse tehtynä laadukkaan ruoka-annoksen saa helposti n. 1-2 eurolla ilman kasviksia, riippuu paljon lihan määrästä. Se että kuuluuko köyhimmän tuilla elävän saada syötyä täysin ruokaympyrän mukaisesti joka aterialla on eri keskustelu, ideaalimaailmassa tämäkin olisi hienoa.

Omasta mutuvinkkelistä katsottuna monesti ne pienituloiset ostavat paljon näennäisen halpaa puolivalmista tuotetta, esimerkiksi pakasteranskiksia ja siihen kylkeen makkaraa. Näyttää paketissa halvalta, mutta yhtäkkiä yhteen annokseen meneekin 2-3 euroa, eli 50% enemmän kuin itse kokattuna paremmista raaka-aineista. Tätä kun skaalaa jokaiselle päivälle kuukauden ajan, niin se ero alkaa tuntumaan kukkarossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Nuohan ovat täysin itse valittavissa olevia asioita. Työpaikalle voi viedä omat eväät, ja ravintolakäynnit ovat myös valinnainen kuluerä, jotka eivät ole olennaisia, ellei niitä syö niin paljoa ja koko ajan, jotta ns. tavallinen ruokakauppalasku ei vastaa tarvittua kalorimäärää. Oletettavaa on, että jutun Suvin ruokakuluihin ei ole tuollaisia mukana. Kotitoimistolla työskentelevänä en juuri itsekään noita käytä, joten tuollaisilla yksittäisillä tapauksella ei ole juuri vaikutusta kalorisaantiini.
Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 771
Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.

Laitetaan tämä erään paskalehden klassikko tänne. Ovat ymmärrettävästi tajunneet jo poistaa tuon, mutta internet ei unohda.
Mitä saa syödä, jos ruokaan saa kuluttaa viikon aikana vain 50 euroa? Toimittaja piti päiväkirjaa siitä, miten minimaalisella ruokabudjetilla eläminen onnistuu.

Olen todella laiska tekemään arkiruokaa kotona. Rakastan ulkona syömistä ja töissä lounaaksi ostan yleensä jotain työpaikan viereisestä kaupasta. Välillä käyn lounaalla työkavereideni kanssa jossain työpaikkamme lähellä olevista ravintoloista. Ravintolalounas kustantaa lähes poikkeuksetta noin 10 euroa, joten niihin ei tällä viikolla ole menemistä.

Maanantai: suunnittelun tärkeydestä

Heti kärkeen täytyy myöntää: aloitin tämän kokeilun kahtena edellisenäkin maanantaina ja luovutin heti alkumetreillä, sillä kumpanakin viikkona tajusin viimeistään tiistaina, että en yksinkertaisesti ehdi tehdä ruokaa kotona monena päivänä viikossa. Jos siis haluat syödä terveellisesti, suunnittele ruoat ja varaa aikaa niiden tekemiseen. Tai tee ruokaa pakkaseen.

Nyt olen tehnyt sunnuntaina kaalilaatikkoa, jota syön maanantaina vielä sekä lounaalla että päivällisellä puolukoiden kanssa. Aamupalatarpeet eli kananmuna, ruisleipää, margariinia, juustoa ja leikkeleitä, omena, kahvia ja maitoa minulla on jo valmiiksi kotona, joten aamupalaankaan ei vielä tänään kulu yhtään rahaa.

Käyn kaupassa ja ostan pastakastiketta, naudan jauhelihaa, juustoa sekä tomaattia ja kurkkua. Pecorino saa nyt jäädä kauppaan. Ostan pastaan halvempaa juustoa, jota voin käyttää myöhemmin jossain muussa ruoassa kuorrutteena. Kauppalasku on 9,60 euroa.


Illalla syön jogurttia ja mysliä sekä juon teetä. Kaikki nekin ovat keittiöni perustarpeita, joita ostan aina niiden loppuessa lisää. Ensimmäisen budjettipäivän jälkeen olo on rento, tämähän on helppoa kuin mikä.

Tiistai: huono ruokarytmi voi tulla kalliiksi

Huraa, töissä on brunssi! Jätän aamupalan väliin, mikä ei tietenkään terveyden kannalta ole hyvä asia. Ja taas se todistetaan: syön itseni aivan ähkyyn brunssilla. Minulla alkaa olla nälkä vasta myöhään iltapäivällä, kun päivällisaika jo kolkuttelee ovella.

Pelkään, että minulle tulee hirveä nälkä ja joudun ostamaan jotain syötävää ennen kuin ehdin kotiin. Se voisi kostautua myöhemmin, sillä mukaan otettavat pikkupurtavat ovat yllättävän kalliita. Sudennälkä ei kuitenkaan onneksi yllätä, vaan pääsen kotiin ilman vierailua kaupassa tai kahvilassa.

Valmistan päivälliseksi kurkku-tomaattisalaattia ja pasta bolognesea eilen ostamistani aineksista. Varsinaiseksi pastaksi keitän täysjyväpastastaa, jota minulla olikin jo valmiiksi keittiöni kaapissa. Juusto ei ole pahaa, mutta on turhan venyvää ja vanuvaa. Aion palata vanhoihin juustotottumuksiini heti tämän viikon jälkeen.

Illalla mussuttelen ruisleipää ja juon teetä. En kuluta penniäkään ruokaan.

Keskiviikko: karkit lähikaupasta elokuvateatterin sijaan

Aamupalatarpeet eivät ole vieläkään loppuneet, joten syön minulle normaalin aamupalan. Lounaaksi syön töissä eilistä pastaa sekä kurkku-tomaattisalaattia. Huomaan, että salaattini on nykyään pelkkää tomaatti-kurkkua en vain yksinkertaisesti jaksa alkaa pohtia, millaisiin monipuolisiin salaatteihin minulla olisi varaa.

Menen kauppaan ja ostan kesäkurpitsan, porkkanoita, basilikaa, kuorittuja säilyketomaatteja ja ranskankermaa. Olen menossa illalla elokuviin, joten ostan sinne pussin lakritsia. Hinta on varmasti elokuvateatterissa puolta kalliimpi kuin lähikaupassani. Kauppaan menee 9,50 euroa.

Ennen elokuviin lähtemistä syön päivälliseksi jääkaapin uumenista bongaamani vihiksen ja varsin askeettista tomaatti-basilikakeittoa, joka on tehty säilyketomaateista ja tuoreesta basilikasta sekä maustettu ripauksella suolaa ja pippuria. Töiden jälkeen ehdin vain piipahtaa kotona, joten tärkeintä on, että ruoka valmistuu nopeasti.

Iltapalani elokuvista palaamisen jälkeen on ruisleipä ja tee.

Torstai: halparuokaa ystävälle

Päätän vaihtelun vuoksi keittää aamupalaksi kaurapuuroa, jota minulla on kotona valmiina. En ole eilen ehtinyt valmistaa mitään lounaaksi, joten ostan tomaatti-vuohenjuustokeiton lounastauollani. Keitto maksaa 2,85 euroa. Toimituksessa on kauraleipää ja voita tarjolla, sillä kauraleipätestauksesta on jäänyt leipää yli. Syön keiton kanssa yhden leivän.

Kun ruokabudjetti on tiukka, joutuu ystävien näkemistä miettimään aivan uudelta kantilta. Usein nimittäin kaupungilla nähdessä mennään syömään tai vähintäänkin kahville. Ja koska näkeminen on usein heti töiden jälkeen, on silloin pakko syödä jotain. Jos haluaa pysyä budjetissa, on mietittävä näkemisen ajankohtaa tai paikkaa. Olen aiemmin viikolla kyläillyt ystävieni luona ja taktikoinut näkemisten ajat niin, että minun ei tarvitse syödä. Tänään kutsun kuitenkin ystäväni syömään luokseni.

Teen kasvislasagnea, johon käytän tomaatteja, ranskankermaa, porkkanoita, kesäkurpitsaa ja täysjyvälasagnelevyjä, joita minulla oli valmiiksi kotona. Käytän bologneseen ostamani juuston kuorrutukseen. Teen basilika-tomaattisalaattia lasagnen rinnalle. Ystäväni tuo jälkiruoan. Kumpikin olemme tyytyväisiä ruokaan. En tarvitse tuhtien syöminkien jälkeen mitään iltapalaa ennen nukkumista.

Perjantai: pahinta on ruokamenojen vaikea ennustettavuus

Aamupalatarpeita löytyy yhä kotoani. Töissä olen menossa lämmittämään lounaaksi eilistä kasvislasagnea. Eikä, se on jäänyt kotiin! Unohdus ottaa minua niin paljon päähän, että menen lounastauollani kotiin syömään ja työskentelen loppupäivän etänä. Kasvislasagnen kanssa napsin eiliseltä jäänyttä tomaatti-basilikasalaattia.

Illalla lähden konserttiin poikaystäväni kanssa. Ennen konserttia syön vielä vähän kasvislasagnea ja tomaatti-basilika salaattia, jota teen lisää.

Konsertin jälkeen jaamme ravintolassa pizzan, jonka poikaystäväni avokätisesti maksaa. En siis taaskaan maksa mitään koko päivän ruoista.

Tajuan tänään, että vaikeinta budjettiruokailussa on ruokamenojen vaikea ennustaminen. Esimerkiksi huomenna olen menossa auttelemaan kummityttöni juhlien järjestämisessä. Käymmeköhän nopeasti syömässä päivällä jossain ennen juhlien alkamista? En tiedä. Siksi minun on pakko säästää parikymppiä ”pahan päivän” (oikeastihan nautin ulkona syömisestä) varalle.

Lauantai: koko päivä muiden ruokinnassa

Syön poikaystäväni luona aamupalan, jonka jälkeen lähden auttamaan kummityttöni juhlien järjestelemisessä. Juhlissa on kunnon ruokaa tarjolla heti juhlien alettua, joten meidän ei tarvitse käydä syömässä missään ennen juhlia. Lähden juhlista vasta illalla. Ostan kotimatkalla vuohenjuustoleivän, joka maksan 5,90 euroa.

Sunnuntai: Viikon ansaittu ravintolakäynti

Minulla on edelleen jogurttia, mysliä, mehua, kahvia ja maitoa kotona. Syön niitä myöhäiseksi aamupalaksi. Iltapäivällä käyn syömässä hyvän salaatin ravintolassa. Sen kanssa juon virvoitusjuoman. Ravintolassa laskuni on 20,90.

Koko viikon ruokani ovat kustantaneet minulle 48,75 euroa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.
Moni myös syö pakastinta tyhjäksi kuten tuo @Robbs in antama esimerkki. Jos hirvenlihaa on pakkasessa niin niille laskee joko kaupan arvon taikka harrastuksen arvon (joka voi olla kalliimpi). Lisäksi tosiasia tuntuu olevan kuitenkin että yksinäisellä menee rahaa enemmän ruokaan kuin perheellisellä kun lasketaan henkeä kohden.

Tuosta alkuperäisestä artikkelista niin veikkaan että summa ei ollut pelkästään ruokaan vaan kaikki menot prismaan taikka vastaavaan. Sitä en tiedä onko vaatteet mukana. Summa on aika suuri jos se on pelkästään ruokaan. Sitten jutusta paljastuu että hänellä on hahmotushäiriö. Kuinka paljon se vaikuttaa raporttiin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 421
Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.
Kerta viikkoon vitosen lounas ei paljoa budjettia nosta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Naurahdin tuolle "Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon."

Jos asenne on tuo, että olet työtön ja valitat siitä ettei ole aikaa leipoa tarjotuista jauhoista, niin silloin hätä ei ole oikeasti vielä kovin lähellä.

Samoin tuossa jutussa kirsikkatomaattipurkki oletettavasti 200-250g menee jo 10e/kg tomaatteihin, mitkä on kuitenkin melkein pelkkää vettä. Toisena valitettiin perunasalaatin hyllyyn jäämisestä, mikä on sekin täysin turhake ja kallis eines. Hieman paistaa läpi se, että vertaillaan tuotteiden euromääräistä hintaa, mutta ei kuitenkaan kyetä tekemään älykkäitä johtopäätöksiä siitä, mihin sitä omaa aikaa ja rahaa voisi käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 898
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€

Paskanpuhuminen on onneksi halpaa vielä.
Miksi pitäisi syödä 3 kertaa päivässä jos on työttömänä tai kevyissä etätöissä kotona ja miksi joka päivä pitäisi olla tuoretta lihaa tarjolla?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Naurahdin tuolle "Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon."

Jos asenne on tuo, että olet työtön ja valitat siitä ettei ole aikaa leipoa tarjotuista jauhoista, niin silloin hätä ei ole oikeasti vielä kovin lähellä.

Samoin tuossa jutussa kirsikkatomaattipurkki oletettavasti 200-250g menee jo 10e/kg tomaatteihin, mitkä on kuitenkin melkein pelkkää vettä. Toisena valitettiin perunasalaatin hyllyyn jäämisestä, mikä on sekin täysin turhake ja kallis eines. Hieman paistaa läpi se, että vertaillaan tuotteiden euromääräistä hintaa, mutta ei kuitenkaan kyetä tekemään älykkäitä johtopäätöksiä siitä, mihin sitä omaa aikaa ja rahaa voisi käyttää.
Nimenomaan. Vaikka en ns. normileipää syö, niin itsekin väännän välillä jos jonkinlaisia palleroita uunista tulemaan. Ei tule kalliiksi edess erikoisemmalla ruokavaliolla manteli- ja kookosjauhoistakaan. Opiskeluaikana väänsin ihan vapaaehtoisesti itse sämpylät ja hiivaleivät. Kyse on asenteesta ja halusta uhriutua ja itkeä lehtien sivuilla sen sijaan, että oikeasti etsii ratkaisuja ongelmiinsa ja tekee niiden eteen jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Kerta viikkoon vitosen lounas ei paljoa budjettia nosta.
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Tämä on totta, ja tuollaisessa tapauksessa se on laskettava mukaan kokonaisuuteen. Mutta tässä lienee nyt mukana monikin keskustelija itseni mukaan lukien, joilla tuo ei mikään vakavasti otettava kuluerä ole. Ja vaikka olisikin, tuonkin vaikutuksen pystyy silti laskemaan pois aika tarkasti.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Eli selviäisit 200e/kk budjetilla jos saisit arkisin syötyä kerran vatsasi täyteen 8 eurolla? Mitäpä jos syöt 400g jauhelihaa ja kilon riisiä, täyttyisikö sillä jo? Rahaa jäisi vielä varmaan se 2e käyttämättä. En siis vain ymmärrä tuota vertausta, sillä työpaikkalounas on kallis vaikka siellä söisikin vatsan täyteen. Nimim. kokemusta on. Sen etu on helppous ja nopeus työpäivän lomassa, ei hinta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Eli selviäisit 200e/kk budjetilla jos saisit arkisin syötyä kerran vatsasi täyteen 8 eurolla? Mitäpä jos syöt 400g jauhelihaa ja kilon riisiä, täyttyisikö sillä jo? Rahaa jäisi vielä varmaan se 2e käyttämättä. En siis vain ymmärrä tuota vertausta, sillä työpaikkalounas on kallis vaikka siellä söisikin vatsan täyteen. Nimim. kokemusta on. Sen etu on helppous ja nopeus työpäivän lomassa, ei hinta.
Nooooo, jos tarkkoja ollaan, niin kyllä tuollainen kerta päivässä ruokailukin on mahdollista. OMD-paastoajat tekevät niin koko ajan, jolloin päivän kalorit tulevat kerralla. Mutta toki tuo tulisi siltikin kalliimmaksi kuin jos sen itse kokkaisi.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Miksi pitäisi syödä 3 kertaa päivässä jos on työttömänä tai kevyissä etätöissä kotona ja miksi joka päivä pitäisi olla tuoretta lihaa tarjolla?
Minä en väitänyt syöväni tuoretta lihaa ja kasviksia 200e kuussa, toisinkin eräät tässä ketjussa.

Eli työtön saa syödä yhden kanakeitto annoksen päivässä? Vai mitä haet takaa?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Mul on oma kokki, en tiedä paljonko sen materiaalikustannukset on kuukaudessa voin kysyä ennen illallista.
Loistavaa. Täällä siis pätee keskusteluissa mukana tyyppi, joka itse ei edes tiedä, mitä ruoka oikeasti maksaa ja miten sitä tehdään. Tältä pohjalta on tietysti tosi hyvä päteä muille ja väittää heitä valehtelijoiksi.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Nooooo, jos tarkkoja ollaan, niin kyllä tuollainen kerta päivässä ruokailukin on mahdollista. OMD-paastoajat tekevät niin koko ajan, jolloin päivän kalorit tulevat kerralla. Mutta toki tuo tulisi siltikin kalliimmaksi kuin jos sen itse kokkaisi.
Oikeastaan pointtini oli se, että työpaikkalounas ei ole se pienen budjetin mahdollistaja, sillä kerran päivässä ison annoksen syöminen toteutuu huomattavasti halvemmallakin. Opiskelijaravintolat alkavat olla jo "kannattavia" tai ainakin käytännössä samassa tasossa kuin itse kokattuna.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 262
Viestejä
4 212 871
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom