• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Onko köyhyys oma vika? Köyhyys Suomessa

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 420
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Jos käyn kerran viikossa lounaalla se nostaa kuukauden ruokabudjettia parilla kympillä. Enkä edes käy joka viikko.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
263
Opiskelijan pihistelyruoka

Puuro aamulla voisilmällä 0,2+ siihen 50g kesällä kerättyjä lähes ilmaisia marjoja 0,4e + banaani 0,4 = 1,0 euroa.
Päiväruuaksi nakkikeittoa perunakilo 0,5e+porkkanakilo 1e+nakkipaketti 4,7e+sipuli 0,2+mausteet 0,5 / 3 päiväksi=2,3 e per päiväannos
Illalla leipä+täytteet 0,4e+jugurtti 2dl 0,3+omena 0,15e=0,85

Yhteensä 4,15e ja suht monipuolista. Kalorit voi ehkä jäädä vajaaksi joten joutuu täydentämään jollain halvalla hötöllä. Välillä pitää syödä kalliimmin, esim muikkuja jotta pysyy kunnossa ja ruoka on terveellistä.

Edellyttää että kesällä osaa metsään ja muuten osaa valmistaa ruokaa. Paljon helpottaa jos on työttömänä ja ehtii kalastamaan itse, koska kalaa terveellisempää ruokaa ei juuri ole.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Loistavaa. Täällä siis pätee keskusteluissa mukana tyyppi, joka itse ei edes tiedä, mitä ruoka oikeasti maksaa ja miten sitä tehdään. Tältä pohjalta on tietysti tosi hyvä päteä muille ja väittää heitä valehtelijoiksi.
Tiedän, että mun lounaat maksaa pelkästään tuon 370e kuukaudessa. En tiedä oletko sitten niin nälkäinen että pitää masentunutta Saraa tulla tänne sättimään, kerta hän kehtasi ostaa valmis perunasalaatin Lidlistä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Minusta tuo artikkelin Suvi ei ole älykkäimmästä päästä. Hän sanoo itse että hänellä on hahmotushäiriö ja sitten muualla että matematiikka on liian vaikeaa jotta voisi kunnolla vertailla ruuan hintoja. Hän ei ole pärjännyt kosmetologin töissä vaan sai potkut sieltä. Hän kaipaisi ensisijassa apua löytääkseen töitä johon ei vaadi koulutusta, esimerkiksi henkilökohtainen avustaja voisi sopia taikka päiväkodissa avustajana. Meidän on paljon helpompi laskea ruokakorien hintoja ja löytää halvin ratkaisu, mutta toisaalta työllistyminenkään ei ole meille vaikeaa. Monella toimeentulotuen saajalla on ongelmia joiden oireena työttömyys ja huono elämänhallinta ovat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 420
Minusta tuo artikkelin Suvi ei ole älykkäimmästä päästä. Hän sanoo itse että hänellä on hahmotushäiriö ja sitten muualla että matematiikka on liian vaikeaa jotta voisi kunnolla vertailla ruuan hintoja. Hän ei ole pärjännyt kosmetologin töissä vaan sai potkut sieltä. Hän kaipaisi ensisijassa apua löytääkseen töitä johon ei vaadi koulutusta, esimerkiksi henkilökohtainen avustaja voisi sopia taikka päiväkodissa avustajana. Meidän on paljon helpompi laskea ruokakorien hintoja ja löytää halvin ratkaisu. mutta toisaalta työllistyminenkään ei ole meille vaikeaa. Monella toimeentulotuen saajalla on ongelmia joiden oireena työttömyys ja huono elämänhallinta ovat.
Mulla meni tuo hahmotushäiriö kokonaan ohi kun selasin jutun...

Tosin tuo summa tuntuu olevan monelle normaalille normaali...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Minusta tuo artikkelin Suvi ei ole älykkäimmästä päästä. Hän sanoo itse että hänellä on hahmotushäiriö ja sitten muualla että matematiikka on liian vaikeaa jotta voisi kunnolla vertailla ruuan hintoja. Hän ei ole pärjännyt kosmetologin töissä vaan sai potkut sieltä. Hän kaipaisi ensisijassa apua löytääkseen töitä johon ei vaadi koulutusta, esimerkiksi henkilökohtainen avustaja voisi sopia taikka päiväkodissa avustajana. Meidän on paljon helpompi laskea ruokakorien hintoja ja löytää halvin ratkaisu, mutta toisaalta työllistyminenkään ei ole meille vaikeaa. Monella toimeentulotuen saajalla on ongelmia joiden oireena työttömyys ja huono elämänhallinta ovat.
Tämä on varmasti totta, mutta ei ole kovin järkevää käyttää tällaista esimerkkiä syömisen/arjen kalliin hinnan perustelemiseksi. Aivan samoin voidaan ottaa joku korkeatuloinen bemari-SUV-kuski, joka valittaa 12l/100km kulutuksella autoiluun menevän suhteettoman paljon rahaa tällä hetkellä bensan korkean hinnan vuoksi.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Joo kieltämättä on tässä alkanut kiinnostaa minkälaisella hanhenmaksadieetillä ihmiset on, jos tuo Suvin summa on yhdelle hengelle jotain ultra-nuukailua. :D
No näköjään pelkkiin lounaisiin menee joillakin helposti 400 euroa kuukaudessa silmääkään räpäyttämättä. Tottahan tuollaiseen totuttautumalla kaikki vähänkään sen alle menevä tuntuu ihmisoikeusloukkaukselta.

Tosiasia on kuitenkin se, että itse ruoka ei ole varsinaisesti kallista, jos sen tekee itse. Heti kun mennään puolivalmistepainoitteiseen talouteen, jossa lisäksi vedellään patukoita, karkkia, jätskiä jne. kasvaa lasku silloin äkkiä 100%. Nimittäin, kun se ruoka-annos on jotain palttiaralla 2 - 3 euroa itse tehtynä, ei siihen tarvita kuin yksi karkkipussi tai patukka päivässä, kun sen päivän lasku yhtäkkiä lähes tuplat. Yksi patukka maksaa saman verran kuin kokonainen ruoka-annos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Joo kieltämättä on tässä alkanut kiinnostaa minkälaisella hanhenmaksadieetillä ihmiset on, jos tuo Suvin summa on yhdelle hengelle jotain ultra-nuukailua. :D
Ilmeisesti kaikki paitsi kerran päivässä syöty annos kanakeittoa ja iltapalaksi itse metsästä kerätyt sienet ja marjat on se kohtuullinen taso työttömälle.

Eikai tässä kukaan väittänyt, että tuo mitään nuukailua ole, mutta epärehellistä väittää että yhden hengen 12e päivittäinen ruokabudjetti on jotenkin järkyttävän posketon. Varsinkin jos on isoja elämänhallintaongelmia siinä kyljessä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ilmeisesti kaikki paitsi kerran päivässä syöty annos kanakeittoa ja iltapalaksi itse metsästä kerätyt sienet ja marjat on se kohtuullinen taso työttömälle.

Eikai tässä kukaan väittänyt, että tuo mitään nuukailua ole, mutta epärehellistä väittää että yhden hengen 12e päivittäinen ruokabudjetti on jotenkin järkyttävän posketon. Varsinkin jos on isoja elämänhallintaongelmia siinä kyljessä.
Annoin sinulle esimerkin omasta yhdestä päivästä, joka on lähes alle puolet tuosta. Oliko kanakeittoa ja pettuleipää? Siihen 5 euroa lisää, niin kirjaimellisesti siinä saisi hanhenmaksaakin jo syödä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Ilmeisesti kaikki paitsi kerran päivässä syöty annos kanakeittoa ja iltapalaksi itse metsästä kerätyt sienet ja marjat on se kohtuullinen taso työttömälle.
Kuten muut on jo todenneet, niin ei todellakaan tarvitse tuollaiselle linjalle lähteä, mutta toisaalta eipä siitä varmasti haittakaan ole jos sienestää, marjastaa ja/tai kalastaa, työttömänä kun kerran aikaakin on. Samaten sinne pakkaseen voi keräillä aletuotteita jne. Harrastan itse näitä vaikka kuulun viimeisimpien tilastojen mukaan toiseksi ylimpään tulodesiiliin.

Eikai tässä kukaan väittänyt, että tuo mitään nuukailua ole, mutta epärehellistä väittää että yhden hengen 12e päivittäinen ruokabudjetti on jotenkin järkyttävän posketon. Varsinkin jos on isoja elämänhallintaongelmia siinä kyljessä.
Eihän se tavalliselle työssäkävijälle välttämättä olekaan, varsinkin jos tykkää vielä herkutella ja tehdä vähän spessumpia ruokia tai syödä ulkona usein. Tässä on nyt kuitenkin kyse yhteiskunnan tuilla elävästä henkilöstä, joka ruikuttaa että raha ei meinaa riittää ruokaan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 674
Eikai tässä kukaan väittänyt, että tuo mitään nuukailua ole, mutta epärehellistä väittää että yhden hengen 12e päivittäinen ruokabudjetti on jotenkin järkyttävän posketon. Varsinkin jos on isoja elämänhallintaongelmia siinä kyljessä.
Eihän se tavalliselle työssäkävijälle välttämättä olekaan, varsinkin jos tykkää vielä herkutella ja tehdä vähän spessumpia ruokia tai syödä ulkona usein. Tässä on nyt kuitenkin kyse yhteiskunnan tuilla elävästä henkilöstä, joka ruikuttaa että raha ei meinaa riittää ruokaan.
Kun miettii opiskeluaikaisia syömisiä, niin kyllä päivittäiseen ruokaan käytetty rahamäärä jäi selvästi pienemmäksi kuin 12e. :hmm:

Varmaan nytkin tulee keskimäärin mentyä selvästi alle 12e päivä silloin kun kokkailee itse...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Kuten muut on jo todenneet, niin ei todellakaan tarvitse tuollaiselle linjalle lähteä, mutta toisaalta eipä siitä varmasti haittakaan ole jos sienestää, marjastaa ja/tai kalastaa kun työttömänä aikaakin on. Samaten sinne pakkaseen voi keräillä aletuotteita jne. Harrastan tätä vaikka kuulun viimeisimpien tilastojen mukaan toiseksi ylimpään tulodesiiliin.



Eihän se tavalliselle työssäkävijälle välttämättä olekaan, varsinkin jos tykkää vielä herkutella ja tehdä vähän spessumpia ruokia tai syödä ulkona usein. Tässä on nyt kuitenkin kyse yhteiskunnan tuilla elävästä henkilöstä, joka ruikuttaa että raha ei meinaa riittää ruokaan.
Eli perimmäinen syy päähänpotkimiselle ei ole että akka kehtaa valittaa kalliista ruuan hinnasta, vaan koska hän elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa ruuan hinnasta.

Ymmärtäisin jos tuo jutun nainen olisi jotain kallista ravintola ruokaa mättänyt, mutta kyse oli jostain helvetin valmis perunasalaatista. Mut ilmeisesti se nyt on se juttu et itse kuuluu siihen toisiks kovimpaa tulodesimaaliin ja voi katsella työttömiä sit vähän niinkun alaspäin ja täällä vähän kauhistella tosiaan valmisruuan ostamista Lidlistä sinun verorahoilla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Eli perimmäinen syy päähänpotkimiselle ei ole että akka kehtaa valittaa ruuan kalliista ruuan hinnasta, vaan koska hän elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa ruuan hinnasta.

Ymmärtäisin jos tuo jutun nainen olisi jotain kallista ravintola ruokaa mättänyt, mutta kyse oli jostain helvetin valmis perunasalaatista. Mut ilmeisesti se nyt on se juttu et itse kuuluu siihen toisiks kovimpaa tulodesimaaliin ja voi katsella työttömiä sit vähän niinkun alaspäin ja täällä vähän kauhistella tosiaan valmisruuan ostamista Lidlistä sinun verorahoilla.
No jos hän hieman katsois miten syö, ja tekis vaikka ite niitä sämpylöitä jne jne, niin jäis siihen vitun perunasalaattiinkin massit. Yksinkertaista eikö. T: työtön.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
No jos hän hieman katsois miten syö, ja tekis vaikka ite niitä sämpylöitä jne jne, niin jäis siihen vitun perunasalaattiinkin massit. Yksinkertaista eikö. T: työtön.
Osalta tämä onnistuu osalta ei. Jos on vaikka rankka masennus menossa siinä tuskin hirveesti jaksaa itse ruveta mitää ruisleipää leipomaan tai tekemään itse perunasalaattia. Nallekarkit kun ei tällä pallolla mene tasan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Osalta tämä onnistuu osalta ei. Jos on vaikka rankka masennus menossa siinä tuskin hirveesti jaksaa itse ruveta mitää ruisleipää leipomaan tai tekemään itse perunasalaattia. Nallekarkit kun ei tällä pallolla mene tasan.
Näin keskivaikeasta masennuksesta ja muusta paskasta kärsivänä voin kyllä sanoa että kyllä sitä oikeasti nälkäsenä kampeaa sieltä sohvan/sängyn pohjalta väsäämään niitä sämpylöitä. Ja kyllä työttömälläkin on varaa nallekarkkeihin. Ite syön just tobleronea. Om nom.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Näin keskivaikeasta masennuksesta ja muusta paskasta kärsivänä voin kyllä sanoa että kyllä sitä oikeasti nälkäsenä kampeaa sieltä sohvan/sängyn pohjalta väsäämään niitä sämpylöitä. Ja kyllä työttömälläkin on varaa nallekarkkeihin. Ite syön just tobleronea. Om nom.
Minä en taas ikinä tehnyt sämpylöitä, en köyhänäkään. Ruispaloja yleensä, sitten jos joutuu säästämään niin reissumiestä.

Toisaalta tuo oli nuorena, sen jälkeen puoliso(t) on hoitanut leipomisen ja valtaosan ruuanlaitosta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Eli perimmäinen syy päähänpotkimiselle ei ole että akka kehtaa valittaa kalliista ruuan hinnasta, vaan koska hän elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa ruuan hinnasta.

Ymmärtäisin jos tuo jutun nainen olisi jotain kallista ravintola ruokaa mättänyt, mutta kyse oli jostain helvetin valmis perunasalaatista. Mut ilmeisesti se nyt on se juttu et itse kuuluu siihen toisiks kovimpaa tulodesimaaliin ja voi katsella työttömiä sit vähän niinkun alaspäin ja täällä vähän kauhistella tosiaan valmisruuan ostamista Lidlistä sinun verorahoilla.
Kukaan ei potki päähän. Tässä nyt vain aika moni on jo tuonut ihan esimerkein ja perustellen esiin, miksi tuo valitus ylipäätään on hevonpaskaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Minä en taas ikinä tehnyt sämpylöitä, en köyhänäkään. Ruispaloja yleensä, sitten jos joutuu säästämään niin reissumiestä.

Toisaalta tuo oli nuorena, sen jälkeen puoliso(t) on hoitanut leipomisen ja valtaosan ruuanlaitosta.
Ruisleipä ois varmaan ravitsevampaa, mutta ite en niin välitä mausta ja sämpylät on helpompia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Eli perimmäinen syy päähänpotkimiselle ei ole että akka kehtaa valittaa ruuan kalliista ruuan hinnasta, vaan koska hän elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa ruuan hinnasta.

Ymmärtäisin jos tuo jutun nainen olisi jotain kallista ravintola ruokaa mättänyt, mutta kyse oli jostain helvetin valmis perunasalaatista. Mut ilmeisesti se nyt on se juttu et itse kuuluu siihen toisiks kovimpaa tulodesimaaliin ja voi katsella työttömiä sit vähän niinkun alaspäin ja täällä vähän kauhistella tosiaan valmisruuan ostamista Lidlistä sinun verorahoilla.
Martti J. Kari totesi tänään ettei trolleja kuulu syöttää, mutta onhan tuo sinun asioiden kärjistäminen äärettömän typerää keskustelua. Onko kaikilla toimeentulon piirissä olevilla siis subjektiivinen oikeus syödä juuri sitä mitä kaupasta sattuu haluamaan? Pienellä rahallakin voi syödä suhteellisen hyvin jos sen rahan käyttää fiksummin, ja tähän artikkelin esimerkkinaisellakin on täydet mahdollisuudet hahmotushäiriöstä huolimatta.

Keittiöpsykologina todennäköisesti hän vieroksuu oman ajan käyttöä ruoanlaittoon, jolloin joudutaan turvautumaan helppoihin ratkaisuihin kaupassa. Näitä yritetään sitten optimoida vertailemalla pakettien euromääräisiä hintoja, ehkä tiedetään jo kilohinnankin merkitys. Mutta sitten ei ymmärretä että kilo perunoita on huomattavasti parempi ratkaisu kuin 500g ranskalaisia 5x kalliimmalla kilohinnalla. Riisillä mennään vielä kertaluokkaa halvemmalla.

Ratkaisuja tähän esille tuotuun ongelmaan on helpostikin esillä, mutta niitä ei haluta käyttää koska "oma aika". Kulutan itse ykkösdesiilissä 11h/päivä työhön ja matkoihin, ja silti aika riittää pelaamiseen, kaupassakäyntiin, ruoanlaittoon, leipomiseen, koiralenkkeihin ja 7-9h yöuniin päivästä riippuen. Kaverit toki näkyvät enemmän sitten siellä e-maailmassa ja töissä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Eli perimmäinen syy päähänpotkimiselle ei ole että akka kehtaa valittaa kalliista ruuan hinnasta, vaan koska hän elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa ruuan hinnasta.

Ymmärtäisin jos tuo jutun nainen olisi jotain kallista ravintola ruokaa mättänyt, mutta kyse oli jostain helvetin valmis perunasalaatista. Mut ilmeisesti se nyt on se juttu et itse kuuluu siihen toisiks kovimpaa tulodesimaaliin ja voi katsella työttömiä sit vähän niinkun alaspäin ja täällä vähän kauhistella tosiaan valmisruuan ostamista Lidlistä sinun verorahoilla.
Tuo oli yksi esimerkki-ostosreissu, jolloin varmasti ostettiin vielä edustusmielessä vähän eri asioita kuin normaalisti. Edelleen, 370€/kk ruokaan yhdelle hengelle ei todellakaan ole mitään kitkuttelua, vaan siihen mahtuu jo ihan tyhmäilyä. Elin itse aikoinaan yhteensä seitsemisen vuotta reippaasti alle virallisen köyhyysrajan, ja omat ruokamenot oli silloin reilusti alle puolet tuosta, enkä todellakaan syönyt pelkkää makaronia. Toki tästä on jo toistakymmentä vuotta aikaa, mutta siltikin. Elämä on valintoja, ja tämä henkilö tekee selvästi huonoja valintoja.

Toisaalta jos oikeasti tuntuu siltä, että muiden rahat ei meinaa riittää sellaiseen ruokavalioon ja elintasoon kuin itse haluaisi, niin siihen on olemassa tällainen ikiaikainen mystis-maagillinen lääke, jonka tunsi jo muinaiset egyptiläiset jne:
1671537025549.png
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Tämmönenhän se maailma vissii nykyään sit on minä, minä, minä ja ihmisarvo voidaan mitata maksettujen verojen määrällä.

Itse olen nuorena nähnyt mielenterveysongelmia rankasta masennuksesta kunnon psykoosiin, päihdeongelmat, itsemurhat, koulukodit sun muut. Osa kavereista on haudassa, osa vankilassa ja osa hyväpalkkaisissa töissä.

Mut koska mä sain heikot lähtökohdat ja sillon opiskeluaikana pärjäsin vähällä, ei tarkoita että nyt katsoisin pahalla jotain työttömän mt-mimmin 12€ päivittäistä ruokabudjettia.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Tämmönenhän se maailma vissii nykyään sit on minä, minä, minä ja ihmisarvo voidaan mitata maksettujen verojen määrällä.

Itse olen nuorena nähnyt mielenterveysongelmia rankasta masennuksesta kunnon psykoosiin, päihdeongelmat, itsemurhat, koulukodit sun muut. Osa kavereista on haudassa, osa vankilassa ja osa hyväpalkkaisissa töissä.

Mut koska mä sain heikot lähtökohdat ja sillon opiskeluaikana pärjäsin vähällä, ei tarkoita että nyt katsoisin pahalla jotain työttömän mt-mimmin 12€ päivittäistä ruokabudjettia.
Pointti nyt ei varmaan ole se että hänellä on budjettina safkalle se 12e. Vaan se että siitä pitää vinkua.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko mt-ongelmia tms.
Fakta nyt vaan on että tolal budjetilla syö helvetin hyvin. Toi ei ole yksineläjälle todellakaan pieni summa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Tämmönenhän se maailma vissii nykyään sit on minä, minä, minä ja ihmisarvo voidaan mitata maksettujen verojen määrällä.

Itse olen nuorena nähnyt mielenterveysongelmia rankasta masennuksesta kunnon psykoosiin, päihdeongelmat, itsemurhat, koulukodit sun muut. Osa kavereista on haudassa, osa vankilassa ja osa hyväpalkkaisissa töissä.

Mut koska mä sain heikot lähtökohdat ja sillon opiskeluaikana pärjäsin vähällä, ei tarkoita että nyt katsoisin pahalla jotain työttömän mt-mimmin 12€ päivittäistä ruokabudjettia.
Ongelma ei tuolloin ole suinkaan ruoan hinta, vaan henkilön elämänhallinan ja mielenterveyden ongelmat. Koska hänellä on näissä ongelmia, tulisiko yhteiskunnan nyt sitten tulla vastaan ja antaa hänelle rajaton budjetti, koska muuten tulee paha mieli?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
Tämmönenhän se maailma vissii nykyään sit on minä, minä, minä ja ihmisarvo voidaan mitata maksettujen verojen määrällä.
Niinno, kumpi on itsekkäämpää: se, että käy töissä ja kontribuoi yhteiseen pottiin, vai se, että elelee muiden rahoilla ja sitten vielä kehtaa valittaa, että pitäisi saada elää vielä leveämmin kun on tuhlannut ne muilta saadut rahat tarpeettomiin asioihin? Ei minulla ainakaan käynyt mielessäkään ruikuttaa, että voi juku kun ei ole varaa käydä ulkomaan reissuilla joka vuosi sillon kun olin tukien varassa elävä opiskelija/työtön.

Toki jokaisella meistä on ristimme kannettavana, mutta väittäisin, että isossa skaalassa tuolla mimmillä näyttäisi olevan asiat ihan helvetin hyvin ja nuppikin varsin hyvin kasassa. Lähinnä ongelmat taitaa johtua yleisestä elämänhallinnan puutteesta ja/tai elämänasenteesta. Ihan oikeasti, jos sulla on varaa johonkin turhuuskosmetiikkaan, merkkilaukkuihin ja lemmikkeihin, niin ruikuttaminen rahojen vähyydestä on aika helvetin tahditonta.

Kannatan hyvinvointivaltiota ja olen ylpeä siitä, että saan asua maassa, joka ei lähtökohtaisesti anna kansalaistensa nääntyä kadulla kuoliaaksi. Perusturvan idean pitäisi kuitenkin olla se mikä jo nimestä löytyy: se pitää huolen siitä, että kukaan ei putoa täysin tyhjän päälle, mutta ei juuri enempää. Jos siihen haluat sitten jotain ylellisyyttä päälle, niin sitten lähtökohtaisesti sen eteen pitäisi jotain tehdäkin. Varsinkin kun ne tuet on jo nyt sellaisia, että oikeasti vaan vähän pelisilmää käyttämällä ne riittävät aika moneen ylellisyystuotteeseenkin.

Toki meidän sosiaaliturvajärjestelmässä on paljon aukkoja, epäkohtia ja korjattavaa, mutta ihan oikeasti nyt sitten taas.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
No kai se on sitten jokaisen oma päätös näkeekö sen Lidlin valmis perunasalaattin ylellisyytenä vai ei.

Itse en näe, en vaikka ei kävisi töissä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
No kai se on sitten jokaisen oma päätös näkeekö sen Lidlin valmis perunasalaattin ylellisyytenä vai ei.

Itse en näe, en vaikka ei kävisi töissä.
Ja mikään saatanan perunasalaatti ei ole täällä ollut myöskään pointtina, vaan se, millaisella summalla pystyy ns. normaali ihminen syömään yltäkylläisesti ja jopa ylellisesti, jos edes vähän yrittää tehdä valintoja siellä ruokahyllyjen välissä. Sinun argumenttisi tuntuu olevan, että jos yhtään mitään valintoja joutuu tekemään, on silloin sorron alla ja päähän potkittavana.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Ja mikään saatanan perunasalaatti ei ole täällä ollut myöskään pointtina, vaan se, millaisella summalla pystyy ns. normaali ihminen syömään yltäkylläisesti ja jopa ylellisesti, jos edes vähän yrittää tehdä valintoja siellä ruokahyllyjen välissä. Sinun argumenttisi tuntuu olevan, että jos yhtään mitään valintoja joutuu tekemään, on silloin sorron alla ja päähän potkittavana.
Edelleen 12e päivässä tän päivän ruuan hinnoilla, voi mikä ylellisyys. Onko järkeä edes käydä töissä jos tuommoinen luksus on tuilla mahdollisuus?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 207
Edelleen 12e päivässä tän päivän ruuan hinnoilla, voi mikä ylellisyys. Onko järkeä edes käydä töissä jos tuommoinen luksus on tuilla mahdollisuus?
Sanoo tyyppi, joka ei tiedä ruoanhinnoista mitään eikä anna mitään vastinetta aiemmin esitettyyn listaan jolla 7,4 € riitti päivän sapuskoihin:

Tänään - Ensin per annos, sitten kokonaispakkaukset ja niiden hinnat
-Aamupala: Kahvia kolme mitallist = muutamia senttejä, 150g maustamatonta jogurttia ja 40g KETO-mysliä = n. 1,5 eur/annos (Juhla Mokka - pehmeät tummapaahdot - Lempeä 425g n. 4e + Kotimaista jogurtti 1kg 1,5e + saksalainen keto-mysli 500g 13,6 eur)
-Lounas: Proteiinipastaa 50g ja 300g tomaattista jauhelihakastiketta = n. 1,8 eur/annos (Pasta fitnesstukusta 250g 3,5e + Jauheliha 700g 4,45e + Punasipulipussi 1,89e)
-Päivällinen: Filos halloumia 200g + salaatti, joka koostuu sipulista, tomaatista, salaatista, oliiveista, rypäleistä = n. 4 eur/annos (halloumi 200g 3,29e + Rainbow-luumutomaatteja 250g 1,29eur + Rainbow-rypäleitä 500g 3,2e)

Tänään yhteensä noin 7,4 euroa. Iltapaloja, välipaloja, pullaa, jäätelöä tai karkkeja en mussuttele kuin hyvin harvoin. Kalorimäärä on kuitenkin päivittäin juuri sopiva alle 2000.

Ruoka vaihtelee päivittäin. Halloumista johtuen tänään on keskimääräistä kalliimpi päivä.

Jos mussuttelisin ns. ruokaympyrän mukaisesti, päiväkustannus olisi ehkä 4-5 euroa.

Kysymys kuuluu, että mitä vittua sinä mussutat, jos tuollainen summa ei mielestäsi riitä mihinkään? Ankanrintaa ja turskan maksaako?
Mul on oma kokki, en tiedä paljonko sen materiaalikustannukset on kuukaudessa voin kysyä ennen illallista.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Edelleen 12e päivässä tän päivän ruuan hinnoilla, voi mikä ylellisyys. Onko järkeä edes käydä töissä jos tuommoinen luksus on tuilla mahdollisuus?
Hirveän paljon kommentoit aiheesta, josta itse myönsit, ettei sinulla ole mitään käytännön kokemusta nykyään. Samalla sivuutat kaikki, joilla on ihan oikeaa kokemusta ja kosketusta siihen millaista kamaa sieltä kaupasta saa milläkin summalla rahdattua. Kenelläköhän tässä keskustelussa on siis validein näkökulma asiaan?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
No kai se on sitten jokaisen oma päätös näkeekö sen Lidlin valmis perunasalaattin ylellisyytenä vai ei.
Eihän se olekaan ja tiedät aivan hyvin, että kukaan täällä ei väitä sen olevan ylellisyystuote.

Toisaalta jos kyseinen henkilö esim. luopuisi kissastaan, hänellä olisi välittömästi ainakin 50-100€ enemmän kuussa rahaa käytössä. Sillä saisi jo aika monta purkkia perunasalaattia. Onhan ne karvakaverit kivoja joo, mutta ei mikään YK:n ihmisoikeusjulistuksen takaama perusoikeus. Sen sijaan ne lemmikit ovat henkilökohtainen valinta, jonka seuraus näyttää esim. tämän kyseisen henkilön tapauksessa olevan se, että toisinaan pitää jättää Lidlin perunasalaatit hyllyyn.

Minulle on ihan täysin ok, että tukien varassa elävillä on lemmikkejä tai muita ei-niin-välttämättömiä menoja, kunhan he ymmärtävät että tämä on sitten heidän oma valintansa, joka on todennäköisesti jostain muusta pois. Sen sijaan, että itkevät kuinka epäreilu yhteiskunta on kun ei maksa kaikkea mitä he saavat päähänsä hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Eihän se olekaan ja tiedät aivan hyvin, että kukaan täällä ei väitä sen olevan ylellisyystuote.

Toisaalta jos kyseinen henkilö luopuisi kissasta, hänellä olisi välittömästi 50-100€ enemmän kuussa rahaa käytössä. Sillä saisi jo aika monta purkkia perunasalaattia. Onhan ne karvakaverit kivoja joo, mutta ei mikään YK:n ihmisoikeusjulistuksen takaama perusoikeus. Sen sijaan ne lemmikit ovat henkilökohtainen valinta, jonka seuraus näyttää esim. tämän kyseisen henkilön tapauksessa olevan se, että toisinaan pitää jättää Lidlin perunasalaatit hyllyyn.

Minulle on ihan täysin ok, että tukien varassa elävillä on lemmikkejä tai muita ei-niin-välttämättömiä menoja, kunhan he ymmärtävät että tämä on sitten heidän oma valintansa, joka on todennäköisesti jostain muusta pois. Sen sijaan, että itkevät kuinka epäreilu yhteiskunta on kun ei maksa kaikkea mitä he saavat päähänsä hankkia.
En nyt keskusteluun sen enempää puutu, mutta eihän hänellä tekstin mukaan kissaa ole. Kyseessä on tutun kissa, joka on hänellä välillä hoidossa.

Ja vaikka en Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta pidäkään, niin siinäkin ihmiset pärjäävät jopa pienemmällä kuukausibudjetilla kuin tuo jutun henkilö.

Ja aika paljon säästäisi sillä jo rahaa, että miettisi hiukan mitä ostaa. Kurkku ja tomaatti on ihan järkyttävissä hinnoissa nyt talvella, varsinkin jos ostaa vielä kirsikkatomaatteja/vastaavia
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 330
En nyt keskusteluun sen enempää puutu, mutta eihän hänellä tekstin mukaan kissaa ole. Kyseessä on tutun kissa, joka on hänellä välillä hoidossa.
Ah, tuo tarkennus on näköjään lisätty sen jälkeen kun aamulla jutun luin. Noh, perusviesti on silti sama: valintojen maailma. Tiedän aika monia rahattomuutta valittavia ihmistä, joilla on kuitenkin mystisesti varaa lemmikkeihin, välillä useampaankin, tupakointiin, kaikenmaailman viihde-elektroniikkaan ym. Tuollakin mimmillä äyttäisi olevan käytössä yli tuhannen euron puhelin (Samsung Galaxy S22 Ultra). Toki varmasti piuhalla maksussa, mutta ei se siitä yhtään sen halvemmaksi muutu.

Ainii, paitsi et tässäkin kohtaa pitää varmaan surkutella, että "eikö muka työttömällä ole oikeutta nauttia viimeisimmistä lippulaivapuhelimista :'("
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Hirveän paljon kommentoit aiheesta, josta itse myönsit, ettei sinulla ole mitään käytännön kokemusta nykyään. Samalla sivuutat kaikki, joilla on ihan oikeaa kokemusta ja kosketusta siihen millaista kamaa sieltä kaupasta saa milläkin summalla rahdattua. Kenelläköhän tässä keskustelussa on siis validein näkökulma asiaan?
Mitä sä selität ja millä perusteella?

Se, että tällä hetkellä mun vaimo käy kaupassa ja mun ei tarvi oman duunin takia välittää mitä se sieltä ostaa ei välittämättä tarkoita ettenkö tiedä kuinka paljon ruokaa 12eurolla saa tai osaisi sitä valmistaa.

Ootko sä ollu 13-vuotiaasta saakka töissä? Ootko sä tullu koulusta kotiin, jossa oottaa sammunu mutsi ja tyhjä jääkaappi? Onko sun faija ampunu itseensä jouluna? Muutitko 17-vuotiaana omillesi, heti kun lapsilisät loppu?

Kannattaa ehkä miettiä miksi tuommoinen uutinen saa kokemaan ylemmyyden tunnetta muijaa kohtaa, joka ostaa keskimäärin 12€ ruokaa päivässä.

Mut hei sähän kuulut siihen toisiks kovimpaa desimaaliin niin oot parempi ihminen, kun esim toi typerä muija joka ei osaa edes käyttää toimeentulotukea oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 527
Annoin sinulle esimerkin omasta yhdestä päivästä, joka on lähes alle puolet tuosta. Oliko kanakeittoa ja pettuleipää? Siihen 5 euroa lisää, niin kirjaimellisesti siinä saisi hanhenmaksaakin jo syödä.
Eipä sinunkaan päivän listaus ollut aukoton: monta perustarviketta jäi laskematta mukaan(oliivitkin putoaa taivaasta), sekä mausteet jne. Normaaliin pasta-annokseen lisäksi lasketaan 75g-100g/hlö, lisäksi kupilliseen kahvia menee 7-8g kahvin puruja, eli minimissään 6,7senttiä/kuppi. Yksin elävällä on kumminkin oltava ne samat perustarvikkeet, mitä pariskunnilla tai perheillä. Isommassa perheessä on turha laskea annoskuluja, kun kaikki suut on ruokittava joka tapauksessa(vaikka annoskoolle ei tule juuri mitään hintaa, niin ravintoon menee paljon rahaa) perustarvikkeita kuluu huomattavasti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 898
Mitä sä selität ja millä perusteella?

Se, että tällä hetkellä mun vaimo käy kaupassa ja mun ei tarvi oman duunin takia välittää mitä se sieltä ostaa ei välittämättä tarkoita ettenkö tiedä kuinka paljon ruokaa 12eurolla saa tai osaisi sitä valmistaa.

Ootko sä ollu 13-vuotiaasta saakka töissä? Ootko sä tullu koulusta kotiin, jossa oottaa sammunu mutsi ja tyhjä jääkaappi? Onko sun faija ampunu itseensä jouluna? Muutitko 17-vuotiaana omillesi, heti kun lapsilisät loppu?

Kannattaa ehkä miettiä miksi tuommoinen uutinen saa kokemaan ylemmyyden tunnetta muijaa kohtaa, joka ostaa keskimäärin 12€ ruokaa päivässä.

Mut hei sähän kuulut siihen toisiks kovimpaa desimaaliin niin oot parempi ihminen, kun esim toi typerä muija joka ei osaa edes käyttää toimeentulotukea oikein.
Miksi vaimo käy kaupassa kun sinulla on oma kokki?Vai tarkoititko että se kokki on sinun vaimo?
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Miksi vaimo käy kaupassa kun sinulla on oma kokki?Vai tarkoititko että se kokki on sinun vaimo?
Joo vaimo on ammatiltaan kokki. Myönnän, että ilmaisin sen tahallaan niin, että voisi luulla että minulla olisi oma henkilökohtainen ranskalainen keittiömestari.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Eipä sinunkaan päivän listaus ollut aukoton: monta perustarviketta jäi laskematta mukaan(oliivitkin putoaa taivaasta), sekä mausteet jne. Normaaliin pasta-annokseen lisäksi lasketaan 75g-100g/hlö, lisäksi kupilliseen kahvia menee 7-8g kahvin puruja, eli minimissään 6,7senttiä/kuppi. Yksin elävällä on kumminkin oltava ne samat perustarvikkeet, mitä pariskunnilla tai perheillä. Isommassa perheessä on turha laskea annoskuluja, kun kaikki suut on ruokittava joka tapauksessa(vaikka annoskoolle ei tule juuri mitään hintaa, niin ravintoon menee paljon rahaa) perustarvikkeita kuluu huomattavasti enemmän.
Nuo poisjääneet asiat todellakin ovat muutamien senttien arvoisia per annos. Niin pieniä summia, jottei niitä ollut järkeä erikseen siihen laskea, joten ei niistä kerry mitään selittävää tekijää yhtään mihinkään. Täällä on hirveä tarve selitellä joillakin, miksi siihen ruokaan pitää per naama mennä välttämättä 600 euroa kuukaudessa, ja siltikin tuntuu vielä kurjalta ja köyhältä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ootko sä ollu 13-vuotiaasta saakka töissä? Ootko sä tullu koulusta kotiin, jossa oottaa sammunu mutsi ja tyhjä jääkaappi? Onko sun faija ampunu itseensä jouluna? Muutitko 17-vuotiaana omillesi, heti kun lapsilisät loppu?
Olen käynyt kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien ilman yhtäkään oikeaa kesälomaa sen jälkeen. Vanhempani eivät ole alkoholisteja, mutta taustaltani olen 90-luvun lamayrittäjäperheestä, joka teki todella kovan mahalaskun. Isäni menetti kaiken, äidilläni säilyi matalapalkkatyöpaikka. He olivat konkurssin jälkeen miljoonaveloissa ja ulosotossa. Käyttörahani siis sain tienata itse. Ruoasta säästö ja kulutuksen tarkkailu tuli hyvin tutuiksi. Leivän päälle puolitettiin halvin leikkele ja leivät tehtiin pitkälti itse (no, äiti teki). Ruoka oli hyvää perusruokaa, koska vanhemmat tajusivat realiteetit oikein hyvin ja tekivät ostokset niiden realiteettien mukaan. Myös me lapset jouduimme hyväksymään ne realiteetit. Lisäksi asuimme perheenä puolivalmiissa talossa, josta puolet oli rakennustyömaata. Vanhempieni rahoilla en ole siis käytännössä elänyt kuin täysi-ikäisyyteen saakka peruskulujen osalta.

Tulotaso ja omaisuus, mitä minulla nyt on, on tullut puhtaasti omin ponnistuksin ihan joka euro. Ja tulee edelleenkin.

Kyllä minä tiedän, mitä köyhyys on, kun teini-iästä noin 26-vuotiaaksi asti olen sellainen itsekin ollut. Vielä viisitoista vuotta sitten olin ns. köyhäksi laskettavissa, kun opinnot loppuivat. Mutta juuri todellisten turvaverkkojen puuttuessa opettelin pitämään huolen siitä, etten ole koskaan muiden armoilla.

Minulta et nyt siis säälipisteitä saa kerättyä.

Kannattaa ehkä miettiä miksi tuommoinen uutinen saa kokemaan ylemmyyden tunnetta muijaa kohtaa, joka ostaa keskimäärin 12€ ruokaa päivässä. Mut hei sähän kuulut siihen toisiks kovimpaa desimaaliin niin oot parempi ihminen, kun esim toi typerä muija joka ei osaa edes käyttää toimeentulotukea oikein.
Ei se saa kokemaan ylemmyyden tunnetta. Tiedän vain oikein hyvin, miten hänenkin elämänsä edes vähän yrittämällä olisi paljon helpompaa.

Kyllä silloin toisaalta ollaan aika pahasti peruselämänhallinnan puuttumisen puolella, jos ei osaa eikä vaivaudu laskemaan 1+1 = 2 tasoisia laskuja, kuten Suvi tässä jutussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 527
Nuo poisjääneet asiat todellakin ovat muutamien senttien arvoisia per annos. Niin pieniä summia, jottei niitä ollut järkeä erikseen siihen laskea, joten ei niistä kerry mitään selittävää tekijää yhtään mihinkään. Täällä on hirveä tarve selitellä joillakin, miksi siihen ruokaan pitää per naama mennä välttämättä 600 euroa kuukaudessa, ja siltikin tuntuu vielä kurjalta ja köyhältä.
Saahan sitä hintaa alas ku keittoja tekee. Sinäkin varmasti syöt tuota samaa ruokaa pienellä variaatiolla vuoden ympäri? Itse syön hyvinkin askeettisesti työreissulla, eikä annoshinta päätä huimaa. Useamman päivän syön samaa ruokaa. En silti lähtisi nostamaan itseäni jalustalle sen kanssa, että syön halvalla.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Saahan sitä hintaa alas ku keittoja tekee. Sinäkin varmasti syöt tuota samaa ruokaa pienellä variaatiolla vuoden ympäri? Itse syön hyvinkin askeettisesti työreissulla, eikä annoshinta päätä huimaa. Useamman päivän syön samaa ruokaa. En silti lähtisi nostamaan itseäni jalustalle sen kanssa, että syön halvalla.
Kuka tässä nostaa itseään jalustalle? Koko pointti tässä saatanan keskustelussa on se, että vähän yli puolella mainitusta kulutuksesta syö erittäin hyvin. Siinä se. Kai sitä tulee "ihan vähän" ihmeteltyä, jos järkyttävää köyhyyttä valittava henkilö ei edes yritä katsoa, olisiko siinä kulutuksessa jotain muokkailtavaa, kun täälläkin todistetusti on tuotu esille, että hänellä se lasku on tarpeisiin nähden aika hulppea. Tuollakaan summalla, joka minulla kuukaudessa kuluu, ei minun tarvitse siellä kaupassa erikseen juuri miettiä.

Mitä variaatioon tulee, niin totta kai jokaisella on se oma tietty skaala, mitä tulee vedettyä, mutta mitä sitten? Ei tuo tämän päivän esimerkki kuitenkaan ole se, mitä minä joka päivä vedän. Mutta kyllä ruokaa tulee tehtyä aina useammaksi päiväksi.

Mutta en minä mitään kanalientä näkkileivän kanssa vedä. Perusruokiini kuuluu muun muassa tuore salaatti joko fetalla tai halloumilla. Se on pysyvin osa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 420
Snellman naudan paistisuikaleita 800g, kanan fileesuikaleita 250g rasia luumuja, 3x 150g kreikkalainen jugurtti = 15.30e. Kaapista pastaa ja kasviksiä jne. lisäksi. Parikymppiä menee kolmeen ruokaan, eikä ole sitä halvinta sikanautaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 527
Kuka tässä nostaa itseään jalustalle? Koko pointti tässä saatanan keskustelussa on se, että vähän yli puolella mainitusta kulutuksesta syö erittäin hyvin. Siinä se. Kai sitä tulee "ihan vähän" ihmeteltyä, jos järkyttävää köyhyyttä valittava henkilö ei edes yritä katsoa, olisiko siinä kulutuksessa jotain muokkailtavaa, kun täälläkin todistetusti on tuotu esille, että hänellä se lasku on tarpeisiin nähden aika hulppea. Tuollakaan summalla, joka minulla kuukaudessa kuluu, ei minun tarvitse siellä kaupassa erikseen juuri miettiä.

Mitä variaatioon tulee, niin totta kai jokaisella on se oma tietty skaala, mitä tulee vedettyä, mutta mitä sitten? Ei tuo tämän päivän esimerkki kuitenkaan ole se, mitä minä joka päivä vedän. Mutta kyllä ruokaa tulee tehtyä aina useammaksi päiväksi.

Mutta en minä mitään kanalientä näkkileivän kanssa vedä. Perusruokiini kuuluu muun muassa tuore salaatti joko fetalla tai halloumilla. Se on pysyvin osa.
Tuolla tytsyllä on pitkäaikainen masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Pelkästään tuosta jutusta voi jo päätellä, ettei elämänhallinta ole parhaimmalla kantimilla ja muutenkin kaikki on mollivoittoista. Tuon muijan kohdalla ehkä enemmän kuvastaa tilannetta Suomessa, että tuommoisessa kunnossa olevia ihmisiä ei saada pois tuolta kuopasta, vaan lyödään nappeja kouraan ja annetaan olla oma säälittävä itsensä. Jonkinlaisella kuntouttavalla ryhmätoiminnalla osa noista saataisiin takaisin elämänsyrjästä kiinni.

Lopuksi: Voisin kyllä väittää, että et sinäkään vedä tuolla budjetilla sapuskaa naamaan joka päivä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Lopuksi: Voisin kyllä väittää, että et sinäkään vedä tuolla budjetilla sapuskaa naamaan joka päivä.
Joskus vähemmällä, joskus enemmällä. Mikä on pointtisi? Minä laitan joka ostokseni budjettitaulukkoon, joten tiedän eurolleen, miten paljon minulla keskimäärin kuluu mihinkin kuuluerään. Ei siinä sinun väitöksilläsi ole silloin mitään arvoa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 674
Lopuksi: Voisin kyllä väittää, että et sinäkään vedä tuolla budjetilla sapuskaa naamaan joka päivä.
Tähän kommenttina että rupesin miettimään asiaa hieman lisää, ja yleensä mulla on kulunut "arkirahaa" noin 400-500e kuukaudessa. Tiedän tän koska nostan yleensä rahaa käteiseksi ja käytän sitä kaupoissa ja baareissa yms, koska se helpottaa rahankäytön seuraamista. Summaan ei siis kuulu kuukausittaiset laskut, netistä tehtävät ATK-ostokset tai vastaavat, eikä työpaikkalounaat koska siellä ei käy käteinen. Mutta siihen kyllä kuuluu ruokaostosten lisäksi kaljan kittaus baarissa ja ravintoloissa syönti, joita tulee harrastettua hyvinkin maltillisesti mutta kuitenkin. 12e per päivä ruokarahaa olisi siis 360e/kk, eli todennäköisesti onnistun elämään pienemmillä ruokakuluilla kuin jutun nainen, vaikka olen korkeakoulutettu työssäkäyvä. :hmm:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 820
Tsekkasin itse kulutusta ja tämän vuoden aikana minulla on ainoastaan yhtenä kuukautena mennyt ruokaostoksiin yli 300e ja sekin oli kesällä, kun 9v kummipoika 7v veljensä kanssa oli pari viikkoa minulla. Kovia syömämiehiä.

Syön hyvin ja jaksan reippaan fyysistä työtä tehdä. Lihaa en syö itse paitsi kalaa satunnaisesti. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä syön nykyään. Voin mainiosti.

Ymmärrän, jos ongelmia jutun naisella, mitkä tekee vaikeaksi asiat. Itselläni ruokakauppaan 370e kuussa vaatii jo törsäämistä oikeasti tai noiden poikien kyläilyä vähän pidempään.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Suvilla on muuten kuvissa puhelimena Samsungin Galaxy S22 Ultra, joka on halvimmillaankin tonnin puhelin ja tänä vuonna julkaistu. Olennaisia arvovalintoja köyhyyttä itkevältä, jolla ei kuitenkaan sohvaan ole varaa (joita saa käytettynä puoli ilmaiseksi tai jopa ilmaiseksi). Tässä jutussa, kuten näissä köyhyydellä mehustelujutuissa haisee aina jokin todella pahasti, kun asioita ynnäilee.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
Alla yksi mun aika usein syöty ruoka ja tulee vähintään 1/3 osa mun päivän energiatarpeesta
peruna+vihreät pavut air fryer, jauhis 220g paistinpannulla, punakaali 200g sellaisenaan. Tälle setille tulee hintaa walmartista luomu tuotteina ostettuna

1$ perunat 500g = 400cal (esipesty luksus peruna, ei tarvi kuoria, pestä tms.)
3$ jauhis = 400kcal (luomu, grass fed)
50/snt puoli pussia vihreitä papuja= 75kcal
1$ 200g punakaali = 60kcal
=5.5$, muutama sentti öljystä tähän päälle ja mausteita. Öljyä menee air fryeriin 4g per annos

Jos haluaisi sniiduilla niin lihan voisi vaihtaa halvempaan ja syödä vähän vähemmän lihaa. Useasti tulee ostettua halpislihaa mistä saa todella hyvää hauduttamalla sitä pitkään uunissa. Perunoita sais halvemmalla, jos ostaisi ison säkin 2kg pussin sijaan. Potut on aika kalliita myös, jos vertaa bulkkipasta/riisiin mitä vois ostaa isoissa säkeissä.

Bonuksena tuossa ei ole eineksiä ja kaikki minimaalisesti prosessoitua. Jos inisee siitä ettei ole aikaa valmistaa niin tän tyyppiseen safkan tekemisessä ei mene aikaa juur mitään.

Toinen mitä tulee paljon syötyä on kaurapuuro 500kcal + 2 kananmunaa 150kcal + mitallinen proteiinijauhoa 110kcal + kasvikset 100kcal. Ei maksa juur mitään, kun ostaa bulkkina eikä pikkupakkauksissa. Todella nopea myös valmistaa. Jos ei jaksa käyttää 10minuuttia puuronkeittoon+kananmunien paistamiseen niin keittää ison määrän munia kerralla ja siirtyy raakapuuroon mitä tekee kerralla 4-5pv annoksen.

Ketjun aiheeseen. Aivan liian monelle köyhyys on omaa saamattomuutta. Sympatiapisteet niille joilla se ei ole itsestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Tiesittekö muuten, että Suomessa vakavasti sairastumisen (syövät, stroket) yhteydessä Kela korvaa työantajalle työntekijän palkan 35 päivän ajalta ja sen jälkeen korvaus pienenee kolmasosalla. Virkasuhteissa palkkakorvausta maksetaan 60 päivää jonka jälkeen korvaus pienenee. Kokonaisaika korvauksille on 300 päivää ja sen jälkeen, jos ei voi palata töihin, niin putoaa perustoimeentulolle koska palkkaa ei enää tarvitse maksaa. Työnantaja voi myös irtisanoa, jos katsoo että ei tosta enää kalua tule. Toimeentulotukea saadakseen pitää sitten myydä kaikkea ja käyttää säästöjä ennen kuin tukea myönnetään. Viimeistään tässä vaiheessa moni kova kundi saattaa ajatella eri tavalla "sossupummeista" kuin aikaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 527
Alla yksi mun aika usein syöty ruoka ja tulee vähintään 1/3 osa mun päivän energiatarpeesta
peruna+vihreät pavut air fryer, jauhis 220g paistinpannulla, punakaali 200g sellaisenaan. Tälle setille tulee hintaa walmartista luomu tuotteina ostettuna

1$ perunat 500g = 400cal (esipesty luksus peruna, ei tarvi kuoria, pestä tms.)
3$ jauhis = 400kcal (luomu, grass fed)
50/snt puoli pussia vihreitä papuja= 75kcal
1$ 200g punakaali = 60kcal
=5.5$, muutama sentti öljystä tähän päälle ja mausteita. Öljyä menee air fryeriin 4g per annos

Jos haluaisi sniiduilla niin lihan voisi vaihtaa halvempaan ja syödä vähän vähemmän lihaa. Useasti tulee ostettua halpislihaa mistä saa todella hyvää hauduttamalla sitä pitkään uunissa. Perunoita sais halvemmalla, jos ostaisi ison säkin 2kg pussin sijaan. Potut on aika kalliita myös, jos vertaa bulkkipasta/riisiin mitä vois ostaa isoissa säkeissä.

Bonuksena tuossa ei ole eineksiä ja kaikki minimaalisesti prosessoitua. Jos inisee siitä ettei ole aikaa valmistaa niin tän tyyppiseen safkan tekemisessä ei mene aikaa juur mitään.

Toinen mitä tulee paljon syötyä on kaurapuuro 500kcal + 2 kananmunaa 150kcal + mitallinen proteiinijauhoa 110kcal + kasvikset 100kcal. Ei maksa juur mitään, kun ostaa bulkkina eikä pikkupakkauksissa. Todella nopea myös valmistaa. Jos ei jaksa käyttää 10minuuttia puuronkeittoon+kananmunien paistamiseen niin keittää ison määrän munia kerralla ja siirtyy raakapuuroon mitä tekee kerralla 4-5pv annoksen.

Ketjun aiheeseen. Aivan liian monelle köyhyys on omaa saamattomuutta. Sympatiapisteet niille joilla se ei ole itsestä kiinni.
Kävellen käyt Wallmartissa? Suomessakin alkaa olla tilanne, että isot marketit(halpa ruoka) ovat isojen teiden varsilla kaukana asuinlähiöistä, sekä lisäksi olematon julkinen liikenne. Alepat ja muut pikkumarketit ovat sitten lähellä, mutta aivan eri hinnat siellä. Proteiinijauhe ei minusta ole vähän prosessoitua. Automarketit ja Airfryer eivät ole oikeasti köyhän saavutettavissa ihan nuin vain pl. Onnenkantamoinen, että sattuu asumaan kävelymatkan päässä, tai sossun maksusitoumus Airfryeriin. Se köyhyys voi tuntua itseaiheutetulta, jos omat eväät elämään on olleet kohdillaan pienestä pitäen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 244
Viestejä
4 212 298
Jäsenet
71 029
Uusin jäsen
jepppisss

Hinta.fi

Ylös Bottom