• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Onko köyhyys oma vika? Köyhyys Suomessa

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Kävellen käyt Wallmartissa? Suomessakin alkaa olla tilanne, että isot marketit(halpa ruoka) ovat isojen teiden varsilla kaukana asuinlähiöistä, sekä lisäksi olematon julkinen liikenne. Alepat ja muut pikkumarketit ovat sitten lähellä, mutta aivan eri hinnat siellä. Proteiinijauhe ei minusta ole vähän prosessoitua. Automarketit ja Airfryer eivät ole oikeasti köyhän saavutettavissa ihan nuin vain pl. Onnenkantamoinen, että sattuu asumaan kävelymatkan päässä, tai sossun maksusitoumus Airfryeriin. Se köyhyys voi tuntua itseaiheutetulta, jos omat eväät elämään on olleet kohdillaan pienestä pitäen.
Walmart on 2.5km päässä. Punttisali missä käyn on walmartia vastapäätä. Teen niin että käyn salilla ja siitä kotimatkalla kauppareissu tarpeen mukaan. Jos pitäisi sniiduilla niin onnistuisi molemmat jutut helposti fillarilla tai jos haluaisi keventää niin sähköfillari, skootteri tms.

walmart plus maksaa satasen vuodessa. Jos maksaa tuon niin saa tilattua netin läpi kotitoimituksella ja välttää kauppareissut. En ole kokenut tarpeelliseksi, kun täällä on ns. pakko olla auto. Tosin ajan 19v wanhalla riisikipolla. Bensanhinta täällä on tällä hetkellä alle jotain 1$/litra ellei allekin. Viime viikkoina tippunut bensanhinta kuin kivi taivaalta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Mut kai se on niin, että jos excelöi menot niin voi löytyä paikkoja missä voi säästää. Eka askel on tajuta mihin rahat menee ja mitkä on ne paikat missä tulee isot säästöt ja mitkä asiat on itselle sellaisia että niistä säästetään viimeiseksi. Mutta jos ei kykene excelöimään ja rahat tuntuu olevan lopussa koko ajan niin se on peiliinkatsomisen paikka.

Aika harva on varmaankin minimoinut menot? Mä en yritä mitenkään säästää ruuassa tai elää halvalla. Laitoin sellaisen ruuan esimerkiksi mikä mulle maistuu erinomaisesti ja en ole yrittänyt löytää halvinta perunaa tai halvinta lihaa. Suurimmat säästöt tulee mulla muualta kuin ruuasta. Vaikka auton vaihtamalla uuteen saisi sellaisen menoerän, että sitä saa syömällä säästää kymmeniä vuosia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Säästin 300k kun en ostanut ferraria :cigar:
Todellisuudessa on helpompi säästää ruoassa satasia/tonneja vuodessa ilman että elämisen laatu laskee mitenkään.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Tiesittekö muuten, että Suomessa vakavasti sairastumisen (syövät, stroket) yhteydessä Kela korvaa työantajalle työntekijän palkan 35 päivän ajalta ja sen jälkeen korvaus pienenee kolmasosalla. Virkasuhteissa palkkakorvausta maksetaan 60 päivää jonka jälkeen korvaus pienenee. Kokonaisaika korvauksille on 300 päivää ja sen jälkeen, jos ei voi palata töihin, niin putoaa perustoimeentulolle koska palkkaa ei enää tarvitse maksaa. Työnantaja voi myös irtisanoa, jos katsoo että ei tosta enää kalua tule. Toimeentulotukea saadakseen pitää sitten myydä kaikkea ja käyttää säästöjä ennen kuin tukea myönnetään. Viimeistään tässä vaiheessa moni kova kundi saattaa ajatella eri tavalla "sossupummeista" kuin aikaisemmin.
Niinno, elämässä sattuu kaikenlaista ja tällaiset skenaariot on vähän niin kuin yksi niistä isoista syistä, miksi ylipäätään säästetään. Tai hankitaan vakuutuksia tai yleisesti mietitään asioita elämässä vähän ensi viikkoa pidemmällekin ja varaudutaan mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi pienten lapsien vanhempien pitäisi ihan oikeasti vaikkapa asuntoa ostaessaan miettiä, että onko meillä oikeasti varaa tähän asuntoon myös erilaisissa tulevaisuudenskenaarioissa, kuten esim. jos vaikka toinen vanhemmista jää työttömäksi, sairastuu vakavasti tai pahimmillaan kuolee, sen sijaan että vetää maksimilainat ja YOLO. Ei toki koske pelkästään vanhempia tai lapsiperheitä, saati pelkkiä asuntoja, vaan ihan yleisesti kaikkia elämän hankintoja ja muita kulutusvalintoja. Menot pitää sovittaa tuloihin ja vielä jättää puskuriakin, niin epikseltä kuin se saattakin tuntua varsinkin silloin jos ne tulot on pienet.

Lisäksi skenaariosi on vähintäänkin kaukaa haettu, sillä käytännössä juuri kukaan ei päädy sairauspäivärahalta suoraan perustoimeentulotuelle. Vaikka saisikin töistä pitkäaikaissairastumisen takia kenkää, niin jos on vielä työkykyinen (edes paperilla), päätyy ensin ansiosidonnaiselle (koska kuka olisi niin vitun tyhmä, että ei kuulu työttömyyskassaan?) tai jos taas ei kertakaikkiaan enää ole työkykyinen, niin työkyvyttömyyseläkkeelle. Lisäksi on erilaisia muita harkinnanvaraisia tukia, kuten vammais- ja/tai kuntoutustuki ym.

Lisäksi vielä tämä kohta, jonka tunnut nostavan esille jonkinlaisena Suurena Vääryytenä:

Toimeentulotukea saadakseen pitää sitten myydä kaikkea ja käyttää säästöjä ennen kuin tukea myönnetään.
Niin totta vitussa toimeentulotuella eläviltä edellytetään sitä, että realisoidaan muuta omaisuutta ensin. Ihan samaa edellytetään kaikilta muiltakin, tai ainakin pitäisi edellyttää. Jos on rahat loppu, eikä välttämättömyyksiin ole enää rahaa, niin sitten yksi tavoista selviytyä tilanteesta on realisoida ei-välttämättömyyksiä tai käyttää säästöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Voisitko lopettaa alatyylisten sanojen käytön. Ei tuo mikään suuri vääryys ole, mutta aika nopeasti säästöt kuluvat jos elämäntapa ei muutu radikaalisti.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Voisitko lopettaa alatyylisten sanojen käytön.
En.

Ei tuo mikään suuri vääryys ole, mutta aika nopeasti säästöt kuluvat jos elämäntapa ei muutu radikaalisti.
Niinno, sådant är livet, c'est la vie, shit happens ja muut latteudet. Kaikkea sattuu ja varmasti se tuntuu helvetin epäreilulta omalle kohdalle napsahtaessaan, mutta en nyt oikein näe tässä miten homma voisi mitenkään muutenkaan toimia. Kerran saavutettu elintaso pitää lailla taata nyt ja iänkaikkisesti tulevaisuuteen, kävi mitä kävi?
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Täydellinen empatian puute johtuu yleensä persoonallisuushäiriöstä. Tätähän henkilö itse ei näe tai pysty käsittelemään, mutta tuommoiset ei työttömällä saa olla lemmikkiä tai syöpään kannattaisi taloudellisesti varautua etukäteen huutelut voisi kenties johtua tuommoisesta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Täydellinen empatian puute johtuu yleensä persoonallisuushäiriöstä. Tätähän henkilö itse ei näe tai pysty käsittelemään, mutta tuommoiset ei työttömällä saa olla lemmikkiä tai syöpään kannattaisi taloudellisesti varautua etukäteen huutelut voisi kenties johtua tuommoisesta.
Ehkä sun kannattaisi joskus lukea viestit ajatuksella ennen kuin ripuloit näitä tulkintojasi.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Täydellinen empatian puute johtuu yleensä persoonallisuushäiriöstä. Tätähän henkilö itse ei näe tai pysty käsittelemään, mutta tuommoiset ei työttömällä saa olla lemmikkiä tai syöpään kannattaisi taloudellisesti varautua etukäteen huutelut voisi kenties johtua tuommoisesta.
Kukaan ei edelleenkään ole sanonut, etteikö työttömällä saisi olla lemmikkejä tai muita ylellisyyskuluja. Lähinnä pointtina on se, että ne ylimääräiset kulut pitää itse olla valmis karsimaan omasta muusta kulutuksesta, sen sijaan että on kämmen ojossa vaatimassa, että käytännössä muut ihmiset maksavat hänen lemmikinpitonsa. Ja ihanko oikeasti olet täällä diagnosoimassa ihmisiä persoonallisuushäiriöisiksi niinkin psykopaattisesta ajatuksesta, että ihan kaikkien kannattaisi yrittää jotenkin varautua elämässä potentiaalisesti tapahtuviin ikävämpiinkin asioihin? Yhteiskunta tulee jo nyt aivan helvetisti vastaan monessa asiassa (ja hyvä niin), mutta näköjään aina pitäisi vaan löytyä lisää, lisää ja lisää, eikä ihmisiltä itseltään saa ikinä missään tilanteessa vaatia pienintäkään vastuuta omista valinnoistaan.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Ihan mielenkiinnosta, miten vaikka pitkäaikaistyötön varautuu potentiaaliseen syöpään?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Ihan mielenkiinnosta, miten vaikka pitkäaikaistyötön varautuu potentiaaliseen syöpään?
No ensimmäinen askel voisi olla, että yrittää lakata olemasta työtön. Tiedän, todella psykopaattinen ajatus jälleen kerran.

Toisaalta, kuten @Jooga tuossa totesi, jos hän on jo valmiiksi kokonaan tukien varassa elävä henkilö, niin eipä hänen taloudellinen tilanteensa mitenkään merkittävästi siitä syöpädiagnoosista huonontuisi, koska käytännössä kaikki siitäkin aiheutuvat kulut yhteiskunta korvaa, ja edelleen: hyvä niin .
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
No en minä täällä ketään rupea diagnosoimaan, kuten sanoin sitä ei persoonallisuushäiriöinen itsekään voi tajuta. Fakta on kuitenki et tilastollisessa valossa niitäkin tällä forumilla kirjoittelee varmasti ja empatian puute on yleinen nimittäjä näille. Sitä voi itse kukin omalla kohdallaan miettiä pystyykö asettamaan itsensä jonkun toisen heikkoon asemaan vai ei.

Kysytään sitten näin onko työttömän ihmisarvo sama kuin työssäkäyvän?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
On kyllä jatkuvaa maalitolppien siirtelyä tuo keskustelusi @Rullis

Ei kai tässä ole kukaan henkilöä kritisoinut diagnooseista, tai edes diagnosoinut? Ihmisarvo on Suomessa onneksi kaikilla lainsäädännönkin kautta sama, kuten sen kuuluu ollakin. Ihmisarvo ja tasa-arvo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikille taataan sama elämänlaatu, vaan siihen elämänlaatuun tarjotaan kaikille yhdenvertaiset lähtökohdat ainakin yhteiskunnan osalta.

Yhteiskunta ei kuitenkaan voi kaikkeen vaikuttaa. Esimerkiksi varmasti hyvätuloiset / korkeasti koulutetut tarjoavat keskimäärin lapsilleen paremmat lähtökohdat tulevaisuuteen eri syiden vuoksi. Mutta yhteiskunnan näkövinkkelistä kaikki saavat kuitenkin päiväkodin, terveydenhuollon, koulutuksen, sosiaaliturvan yms. Kaikkea yhteiskunta ei kuitenkaan voi taata, ja iso osa siitä menestymisestä on omasta itsestään kiinni, vaikka kaikilla ei siihenkään ole samanlaista mahdollisuutta omien ominaisuuksien vuoksi.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
640
No en minä täällä ketään rupea diagnosoimaan, kuten sanoin sitä ei persoonallisuushäiriöinen itsekään voi tajuta. Fakta on kuitenki et tilastollisessa valossa niitäkin tällä forumilla kirjoittelee varmasti ja empatian puute on yleinen nimittäjä näille. Sitä voi itse kukin omalla kohdallaan miettiä pystyykö asettamaan itsensä jonkun toisen heikkoon asemaan vai ei.

Kysytään sitten näin onko työttömän ihmisarvo sama kuin työssäkäyvän?
Tässä nyt meni vähän ohitse, että missä vaiheessa tässä oltiin polkemassa työttömän ihmisarvoa?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
No en minä täällä ketään rupea diagnosoimaan, kuten sanoin sitä ei persoonallisuushäiriöinen itsekään voi tajuta. Fakta on kuitenki et tilastollisessa valossa niitäkin tällä forumilla kirjoittelee varmasti ja empatian puute on yleinen nimittäjä näille. Sitä voi itse kukin omalla kohdallaan miettiä pystyykö asettamaan itsensä jonkun toisen heikkoon asemaan vai ei.

Kysytään sitten näin onko työttömän ihmisarvo sama kuin työssäkäyvän?
Eiköhän tässä ole se lähtökohtana, että sinä kannatat maailmankuvaa, jossa ihminen voi ulkoistaa mahdollisimman pitkälle vastuunsa omasta elämästään yhteiskunnalle ja muille ihmisille, kun taas minä ja moni muu lähestyy omaakin elämäänsä siitä lähtökohdasta, että ihminen ensisijaisesti ottaa vastuun itse omasta elämästään, ja yhteiskunta toimii aivan viimeisenä turvaverkkona sillä tasolla, että katto on pään päällä eikä nälkään kuolla.

Jos oma maailmankuva on enimmäkseen ensiki mainitun kaltainen, niin tottahan tuolloin jälkimmäinen maailmankuva kuulostaa varmaankin aivan hirviömäiseltä.

Samalla sitten jälkimmäistä arvomaailmaa edustava pakkaa saamaan niskakarvansa pystyyn, kun elämän kurjuutta tulee kitisemään silmin nähden sellainen henkilö, joka ei oikeasti edes yritä tehdä tilanteelleen mitään, vaan odottaa sääliä ja ratkaisuja kaikilta muilta paitsi itseltään. Se on vastuunkannon edellyttämistä, ei empatian puutetta.

Suomessa on ainakin kahdenlaisia köyhiä:
1) Sellaisia, jotka ovat omaa syyttään paskassa tilanteessa, elävät realiteettien mukaan ja oikeasti pyrkivät tekemään asioilleen jotain, jopa radikaalejakin ratkaisuja. Jos paska osuu tuulettimeen, niin kuulun itse tähän porukkaan. Jos rahaa ei tule, muutan vaikka kimppakämppään, optimoin menoni muutoin ja vaihdan jopa ruokavaliotani. Jos työtä ei ole tarjolla, sitten vaikka muutan paikkakuntaa (olen tehnyt) tai maata tai opiskelen uuden ammatin (toinen ammattikin löytyy). Kimppakämpässä olen asunut ja ruokavaliokin on elänyt elintason mukaan. Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen mennä vaatimaan muilta lisää minulle.


2) Sitten on iltapäivälehtiköyhiä, jotka kerjäävät sääliä ja huomiota, mutta eivät ole valmiita laittamaan tikkua ristiin tilanteensa eteen. Kulutus pysyy samana tilanteesta riippumatta ja energia kulutetaan sen itkemiseen, miten epäreilua kaikki on, vaikkei mitään ole yritettykään. Nämä köyhät ovat samaa porukkaa kuin täällä: r/ChoosingBeggars
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Eiköhän tässä ole se lähtökohtana, että sinä kannatat maailmankuvaa, jossa ihminen voi ulkoistaa mahdollisimman pitkälle vastuunsa omasta elämästään yhteiskunnalle ja muille ihmisille, kun taas minä ja moni muu lähestyy omaakin elämäänsä siitä lähtökohdasta, että ihminen ensisijaisesti ottaa vastuun itse omasta elämästään, ja yhteiskunta toimii aivan viimeisenä turvaverkkona sillä tasolla, että katto on pään päällä eikä nälkään kuolla.

Jos oma maailmankuva on enimmäkseen ensiki mainitun kaltainen, niin tottahan tuolloin jälkimmäinen maailmankuva kuulostaa varmaankin aivan hirviömäiseltä.

Samalla sitten jälkimmäistä arvomaailmaa edustava pakkaa saamaan niskakarvansa pystyyn, kun elämän kurjuutta tulee kitisemään silmin nähden sellainen henkilö, joka ei oikeasti edes yritä tehdä tilanteelleen mitään, vaan odottaa sääliä ja ratkaisuja kaikilta muilta paitsi itseltään. Se on vastuunkannon edellyttämistä, ei empatian puutetta.

Suomessa on ainakin kahdenlaisia köyhiä:
1) Sellaisia, jotka ovat omaa syyttään paskassa tilanteessa, elävät realiteettien mukaan ja oikeasti pyrkivät tekemään asioilleen jotain, jopa radikaalejakin ratkaisuja. Jos paska osuu tuulettimeen, niin kuulun itse tähän porukkaan. Jos rahaa ei tule, muutan vaikka kimppakämppään, optimoin menoni muutoin ja vaihdan jopa ruokavaliotani. Jos työtä ei ole tarjolla, sitten vaikka muutan paikkakuntaa (olen tehnyt) tai maata tai opiskelen uuden ammatin (toinen ammattikin löytyy). Kimppakämpässä olen asunut ja ruokavaliokin on elänyt elintason mukaan. Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen mennä vaatimaan muilta lisää minulle.


2) Sitten on iltapäivälehtiköyhiä, jotka kerjäävät sääliä ja huomiota, mutta eivät ole valmiita laittamaan tikkua ristiin tilanteensa eteen. Kulutus pysyy samana tilanteesta riippumatta ja energia kulutetaan sen itkemiseen, miten epäreilua kaikki on, vaikkei mitään ole yritettykään. Nämä köyhät ovat samaa porukkaa kuin täällä: r/ChoosingBeggars
Yllättäen et vastannut kysymykseen. Mites luokitteletko tämmöisen tarinan 1) radikaali ratkaisijaksi vai 2) iltalehtiköyhäksi:
Noin parikymppinen nainen, jolla on asiat suht hyvin. Hänellä on kavereita, hän opiskelee ja harrastaa teatteria. Kunnes sitten jossain kohtaa hän huomaa itsellään olevan lyhytaikaisia pelkotiloja, nämä oireet menevät pahemmaksi, kunnes tulee lopullinen romahdus ja hänet toimitetaan pakkohoitoon psykoosin takia. Tästä alkaa vuosien sairaalakierre ja kovien psykoosilääkkeiden takia jopa aamuisin herääminen tuottaa isoja haasteita. Opiskelut jäävät kesken, elämänhalu laskee ja harrastukset jäävät myös pois. Onhan tuossa helppo sanoa et muuta kimppakämppää ja heitellä jotain sinuna menisin töihin meemejä. Helppoa varmasti alkaa myös menoja optimoimaan tuollaisessa tilanteessa, ehkä se kissa helpottaa vähän itsetuhoisten ajatusten kanssa jaksamisessa.

Pystytkö asettamaan itsesi hetkeksi aikaa tämän naisen asemaan?

Enkä koita sanoa, että yhteiskunnan tulisi antaa hänelle rajattomat resurssit ongelmiensa hoitoon, niin ei tarvi keskustelua siirtää sillä sivuun. Uskon, että jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta näen myös että kyseisen tarinan nainen ei ole syypää omalle työttömyydellensä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Yllättäen et vastannut kysymykseen. Mites luokitteletko tämmöisen tarinan 1) radikaali ratkaisijaksi vai 2) iltalehtiköyhäksi:
Noin parikymppinen nainen, jolla on asiat suht hyvin. Hänellä on kavereita, hän opiskelee ja harrastaa teatteria. Kunnes sitten jossain kohtaa hän huomaa itsellään olevan lyhytaikaisia pelkotiloja, nämä oireet menevät pahemmaksi, kunnes tulee lopullinen romahdus ja hänet toimitetaan pakkohoitoon psykoosin takia. Tästä alkaa vuosien sairaalakierre ja kovien psykoosilääkkeiden takia jopa aamuisin herääminen tuottaa isoja haasteita. Opiskelut jäävät kesken, elämänhalu laskee ja harrastukset jäävät myös pois. Onhan tuossa helppo sanoa et muuta kimppakämppää ja heitellä jotain sinuna menisin töihin meemejä. Helppoa varmasti alkaa myös menoja optimoimaan tuollaisessa tilanteessa, ehkä se kissa helpottaa vähän itsetuhoisten ajatusten kanssa jaksamisessa.

Pystytkö asettamaan itsesi hetkeksi aikaa tämän naisen asemaan?

Enkä koita sanoa, että yhteiskunnan tulisi antaa hänelle rajattomat resurssit ongelmiensa hoitoon, niin ei tarvi keskustelua siirtää sillä sivuun. Uskon, että jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta näen myös että kyseisen tarinan nainen ei ole syypää omalle työttömyydellensä.
Ne menot optimoituu automaattisesti siinä vaiheessa kun sitä rahaa ei ole käytössä kun se määrä x mitä tulee tukien muodossa.
Tukien avulla ei ole tarkoitus elää täysin samanlailla kun työssäkäyvän. Ne tuet on tarkoitettu että pysyy katto pään päällä ja safkat. (tosin jotkut pienituloiset elävät vielä pienemmällä käteen jäävällä määrällä kuin tukia saavat)
Kukaan ei väitä että se tiputus tukien varaan työstä tms olisi helppoa. Sillä kuitenkin on pärjättävä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Yhteiskunta ei kuitenkaan voi kaikkeen vaikuttaa. Esimerkiksi varmasti hyvätuloiset / korkeasti koulutetut tarjoavat keskimäärin lapsilleen paremmat lähtökohdat tulevaisuuteen eri syiden vuoksi. Mutta yhteiskunnan näkövinkkelistä kaikki saavat kuitenkin päiväkodin, terveydenhuollon, koulutuksen, sosiaaliturvan yms. Kaikkea yhteiskunta ei kuitenkaan voi taata, ja iso osa siitä menestymisestä on omasta itsestään kiinni, vaikka kaikilla ei siihenkään ole samanlaista mahdollisuutta omien ominaisuuksien vuoksi.
Aka. "mahdollisuuksien tasa-arvo". Sitten on ihmisiä, jotka aidosti kannattavat ns. "lopputulosten tasa-arvoa", ymmärtämättä yhtään miten epäinhimillisen ja suorastaan hirviömäisen valtiorakenteen se vaatisi.

***

No en minä täällä ketään rupea diagnosoimaan, kuten sanoin sitä ei persoonallisuushäiriöinen itsekään voi tajuta.
Eli et suoraan diagnosoi, kunhan vähän vaan vihjaat, että vähän taitaa kuitenkin jotain vikaa olla päässä kun hirviömäisesti vaatii ihmisiltä edes vähän toimijuutta omassa elämässään.

Fakta on kuitenki et tilastollisessa valossa niitäkin tällä forumilla kirjoittelee varmasti ja empatian puute on yleinen nimittäjä näille. Sitä voi itse kukin omalla kohdallaan miettiä pystyykö asettamaan itsensä jonkun toisen heikkoon asemaan vai ei.
Mitähän tilastoja ja faktoja nämä mahtavat olla? Pystyn kyllä itseni aivan helposti asettamaan heikompaan asemaan, olenhan itsekin ollut hyvinkin vähävarainen kohtuullisen ison pätkän aikuiselämästäni. Pidän myös itseäni ihan kohtuullisen empaattisena ihmisenä.

Kysytään sitten näin onko työttömän ihmisarvo sama kuin työssäkäyvän?
Määrittele ensin ihmisarvo, niin sitten voidaan keskustella. Mutta jos puhutaan yleisistä ihmisoikeuksista ja sen sellaisista, niin tottakai.


Yllättäen et vastannut kysymykseen. Mites luokitteletko tämmöisen tarinan 1) radikaali ratkaisijaksi vai 2) iltalehtiköyhäksi:
Noin parikymppinen nainen, jolla on asiat suht hyvin. Hänellä on kavereita, hän opiskelee ja harrastaa teatteria. Kunnes sitten jossain kohtaa hän huomaa itsellään olevan lyhytaikaisia pelkotiloja, nämä oireet menevät pahemmaksi, kunnes tulee lopullinen romahdus ja hänet toimitetaan pakkohoitoon psykoosin takia. Tästä alkaa vuosien sairaalakierre ja kovien psykoosilääkkeiden takia jopa aamuisin herääminen tuottaa isoja haasteita. Opiskelut jäävät kesken, elämänhalu laskee ja harrastukset jäävät myös pois. Onhan tuossa helppo sanoa et muuta kimppakämppää ja heitellä jotain sinuna menisin töihin meemejä. Helppoa varmasti alkaa myös menoja optimoimaan tuollaisessa tilanteessa, ehkä se kissa helpottaa vähän itsetuhoisten ajatusten kanssa jaksamisessa.

Pystytkö asettamaan itsesi hetkeksi aikaa tämän naisen asemaan?

Enkä koita sanoa, että yhteiskunnan tulisi antaa hänelle rajattomat resurssit ongelmiensa hoitoon, niin ei tarvi keskustelua siirtää sillä sivuun. Uskon, että jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta näen myös että kyseisen tarinan nainen ei ole syypää omalle työttömyydellensä.
Niinno, tästä päästään siihen, että jos ihmiseltä itseltään ei voida odottaa mitään vastuuta omasta elämästään eikä se selvästikään suju, niin pitäisikö valtion yksinkertaisesti ottaa pysyvästi "huostaan" kyseinen henkilö ja laittaa johonkin laitokseen, jossa elämänhallinta tulee ulkopuolelta, kerran sitä ei itseltä löydy? Ihan vaan omaksi (ja joissakin tapauksessa muidenkin) parhaaksi? Noin muutenkin tuo sinun esimerkkitapauksesi henkilö ei kuulosta työkykyiseltä, joten hänen ei myöskään pitäisi silloin olla työttömyyskorvauksen piirissä, koska siihen liittyy velvoite ottaa vastaan tarjottuja töitä, eli implisiittisesti on oltava työkykyinen.

Usko tai älä, minua ei oikeasti häiritse yhtään kaikenmaailman ideologisesti elämäntapatyöttömät tai muut vastaavat reppanat vapaamatkustajat. Olen myös jo moneen otteeseen toitottanut, että mielestäni on vain ja ainoastaan hieno asia, että Suomessa valtio ottaa ihmisistä kopin kun asiat menee vituiksi, vaikka ne asiat olisi paskonut ihan itse omalla pitkäjänteisellä työllä. Lisäksi terveydenhuollosta löytyy varmasti paljon parannettavaa myös MT-puolelle ja voidaan ihan aiheellisesti miettiä, mikä nyky-yhteiskunnassa on vikana kun niin moni ihminen tuntuu menevän sen sisällä rikki. Nykyinen tukijärjestelmä sietäisi myös lentää romukoppaan ja ihan liian moni pääsee ruhjoontumaan tarpeettomasti sen välillä suorastaan kafkalaisissa rattaissa.

Silti loppuviimein tilanne on aina kuitenkin se, että johonkin se raja pitää vetää. Sanotaan, että kissa tai muu lemmikki hyväksytäänkin "välttämättömiin" menoihin. No entäs kaksi kissaa? Mitä jos ratsastaminen on jonkun MT-kuntoutujan ainoa valonpilkku elämässä, pitäisikö valtion kustantaa hänelle heppa ja maneesiaikaa? Pidätkö nykyistä tukitasoa jotenkin auttamattoman liian pienenä? No mikä olisi mielestäsi sellainen inhimillis-empaattinen summa? Mikä sun pointti on ylipäätään? Ei saa kritisoida pitkäaikaistyötöntä rahasta ruikuttajaa siitä, että hänellä on 1300 euron puhelin koska hänellä saattaa olla MT-ongelmia? Ovatko MT-ongelmat joku maaginen "vapaudu vankilasta, vastuusta ja veloista" - kortti, jolla voi torjua aina kaiken kritiikin ja vaatimukset?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Ne menot optimoituu automaattisesti siinä vaiheessa kun sitä rahaa ei ole käytössä kun se määrä x mitä tulee tukien muodossa.
Tukien avulla ei ole tarkoitus elää täysin samanlailla kun työssäkäyvän. Ne tuet on tarkoitettu että pysyy katto pään päällä ja safkat. (tosin jotkut pienituloiset elävät vielä pienemmällä käteen jäävällä määrällä kuin tukia saavat)
Kukaan ei väitä että se tiputus tukien varaan työstä tms olisi helppoa. Sillä kuitenkin on pärjättävä.
Mielestäni viestissäni ei:
- Väitetty että käyttörahaa on enemmän kun tukia työttömälle
- Väitetty että työttömän tulisi elää samalla tavalla kuin työssäkäyvän
- Väitetty että toimeentulotuki olisi pääasiallisesti tarkoitettu muuhun kuin asumiseen ja ruokaa
- Väitetty että tiputus tukien varaan työstä on helppoa
- Väitetty että oman tilanteen kanssa ei pidä pärjätä.

En ole varma lainasitko väärän viestin vai vastasiko viestiini sitä lukematta tai koitatko vain sotkea keskustelua.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Mielestäni viestissäni ei:
- Väitetty että käyttörahaa on enemmän kun tukia työttömälle
- Väitetty että työttömän tulisi elää samalla tavalla kuin työssäkäyvän
- Väitetty että toimeentulotuki olisi pääasiallisesti tarkoitettu muuhun kuin asumiseen ja ruokaa
- Väitetty että tiputus tukien varaan työstä on helppoa
- Väitetty että oman tilanteen kanssa ei pidä pärjätä.

En ole varma lainasitko väärän viestin vai vastasiko viestiini sitä lukematta tai koitatko vain sotkea keskustelua.
Yritin ehkä lukea liikaa rivien välistä. Sori. Ei niin hyvä päivä ja yritin silti jotain rakentavaa kirjottaa.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Enkä koita sanoa, että yhteiskunnan tulisi antaa hänelle rajattomat resurssit ongelmiensa hoitoon, niin ei tarvi keskustelua siirtää sillä sivuun
Silti loppuviimein tilanne on aina kuitenkin se, että johonkin se raja pitää vetää. Sanotaan, että kissa tai muu lemmikki hyväksytäänkin "välttämättömiin" menoihin. No entäs kaksi kissaa? Mitä jos ratsastaminen on jonkun MT-kuntoutujan ainoa valonpilkku elämässä, pitäisikö valtion kustantaa hänelle heppa ja maneesiaikaa?
Vähän nyt epäilen luetko sinäkään minun viestejä (ainakaan loppuun saakka)?
Voit myös ystävällisesti vastata kuuluuko kyseinen nainen nyt sitten ryhmään 1 vai 2? ja pystytkö empaattisena ihmisenä laittamaan itsesi hetkeksi hänen asemaan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Vähän nyt epäilen luetko sinäkään minun viestejä (ainakaan loppuun saakka)?
Luen ja olen aika spesifisti vastanut eri kohtiinkin niistä, mutta kovin hankalaa on keskustelu kun sinä lähdet aina johonkin uuteen tangenttiin, etkä koskaan vastaa jo aikaisemmin esillä olleisiin asioihin.

Voit myös ystävällisesti vastata kuuluuko kyseinen nainen nyt sitten ryhmään 1 vai 2? ja pystytkö empaattisena ihmisenä laittamaan itsesi hetkeksi hänen asemaan.
Kannattaa huomata, että alkuperäinen postaaja käytti sanaa ainakin, mikä tarkoittaa että ryhmiä on toki enemmän kuin pelkästään nuo kaksi. Jos tämä sinun teatterikorkeakouluesimerkkisi henkilö menee omalla naamallaan tekemään juttua lehtiin, jossa ruikuttaa rahan puutetta merkkivaatteissa ja lippulaivapuhelin kourassa, hän on kategoriaa 2. Muussa tapauksessa enemmän kategoriaa 1, vaikka todellisuudessa varmaan jotain muuta.

Ei kukaan pysty ikinä täysin tietämään miltä toisesta ihmisestä oikeasti tuntuu, mutta pystyn kyllä asettautumaan hänen asemaansa ainakin jossakin määrin. Jos kissa on ainoa hänet itsetuhoisilta ajatuksilta pelastava juttu, niin hieno homma, sitten se varmaan on sen väärti, että joutuu syömään välillä sitä Pirkkaa tai Rainbowia ja ostamaan vain 700 euron puhelimen.

Edelleen, mikä sun pointtisi on? Maalailet nyyhkytarinoita elämän päähänpotkimista ihmisistä, mutta samaan aikaan sanot että ymmärrät että resursseja ei ole rajattomasti ja, että ihmisiltä saa edellyttää vastuuta omasta elämästään. Niin kumpi se nyt on?

Jos kelataan keskustelua taaksepäin, niin täällä juuri kukaan ei ole tuon Iltapaskan jutun henkilöä kritisoinut miltään muilta osin, kuin siitä, että hän ensin itse elää yli omien varojensa ja sitten tulee julkisesti ruikuttamaan asiasta melkein puolentoista tonnin puhelin rakennekynsissään. En sano, etteikö hänellä olisi rankkaa, etteikö hän olisi jopa ihan isoilta osin syytön omaan tilanteeseensa. Mutta loppuviimein hän on kuitenkin ainoa ihminen, joka oikeasti hänet voi tuosta nykytilanteestaan kaivaa pois. Pidän sitä suorastaan myrkyllisenä, että levitetään ajatusta siitä, että näin ei olisikaan. Niin epäreilulta kun se kuulostaakin, voit vain viedä hevosen veden ääreen, et pakottaa sitä juomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Yllättäen et vastannut kysymykseen. Mites luokitteletko tämmöisen tarinan 1) radikaali ratkaisijaksi vai 2) iltalehtiköyhäksi:
Noin parikymppinen nainen, jolla on asiat suht hyvin. Hänellä on kavereita, hän opiskelee ja harrastaa teatteria. Kunnes sitten jossain kohtaa hän huomaa itsellään olevan lyhytaikaisia pelkotiloja, nämä oireet menevät pahemmaksi, kunnes tulee lopullinen romahdus ja hänet toimitetaan pakkohoitoon psykoosin takia. Tästä alkaa vuosien sairaalakierre ja kovien psykoosilääkkeiden takia jopa aamuisin herääminen tuottaa isoja haasteita. Opiskelut jäävät kesken, elämänhalu laskee ja harrastukset jäävät myös pois. Onhan tuossa helppo sanoa et muuta kimppakämppää ja heitellä jotain sinuna menisin töihin meemejä. Helppoa varmasti alkaa myös menoja optimoimaan tuollaisessa tilanteessa, ehkä se kissa helpottaa vähän itsetuhoisten ajatusten kanssa jaksamisessa.

Pystytkö asettamaan itsesi hetkeksi aikaa tämän naisen asemaan?

Enkä koita sanoa, että yhteiskunnan tulisi antaa hänelle rajattomat resurssit ongelmiensa hoitoon, niin ei tarvi keskustelua siirtää sillä sivuun. Uskon, että jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta näen myös että kyseisen tarinan nainen ei ole syypää omalle työttömyydellensä.
Tarkoitatko kysymystä siitä, onko työttömän ihmisarvo sama kuin työssä käyvän? Totta kai on. Onko sinun argumentointikykysi todella näin lapsellisella tasolla? En ole lukenut sinulta vielä yhtäkään kommenttia, jossa perustelisit näkemyksiäsi mitenkään järkevästi. Olen tähän mennessä nähnyt käytännössä vain sellaista tunnepohjaista kauhistelua ja satumaailman fantasiointia, ettei niissä ole mitään tosielämän tarttumapintaa.

Ihmisarvolla ja sillä, miten kovasti yhteiskunnan tulee paapoa ja taloudellisesti tukea henkilöä ei ole oikein mitään tekemistä keskenään.

Jos otetaan tuo esimerkkisi, niin perustyötön ja vakavasti mielisairas tai muuten sairas henkilö eivät toki ole samoja asioita. Mutta mikä on pointtisi? Pitäisikö tällaiselle henkilölle erioikeutena suoda se elämäntapa, joka hänellä oli ennen sairastumistaan, vai mitä sinä käytännössä tässä haet? Se ei teksteistäsi oikein mistään selviä. Heittelet vain typeriä oletuksia ja pöyristymisiä ties mistä, mutta et sitten suostu kuvailemaan, mikä olisi sinun mielestäsi oikea tapa yhteiskunnallisella tasolla asia hoitaa.

Sulla ei tunnu olevan mitään loogista pointtia tässä kiukuttelusssasi. Onko sinulla jokin oikea argumenttikin, vai onko tarkoituksesi vain yrittää perustella itsellesi, miksi sinun kanssasi eri mieltä olevat ovat ihmishirviöitä? Juttusi poikkoilee ja siitä puuttuu niin pahasti looginen punainen lanka, että jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa todennäköisimmältä.

Leikitään vaikka, että ennen tuota kuvailmeaasi tilannetta tällä naisella oli Tampereen keskustasta ostettu 250 000 euron yksiö pahimpaan talousbuumin aikaan, jolloin kämpän sai 10 % omarahoituksella. Hänellä on lainaa jäljellä 200 000 euroa, korot nousevat ja maksuerä kasvaa samalla kun hän joutuu yhteiskunnan tukiverkoston varaan. Pitääkö yhteiskunnan turvata hänen omaisuutensa kartuttaminen maksamalla lyhennykset ja korot siksi, että hän sairastui?

Tai että hänellä vaikkapa oli vuosittain tapana hankkia iPhonen lippulaivamalli. Pitäisikö tämän olla ihmisoikeus?
Tai että hän tykkäsi käydä viikottain ravintolassa pitkän kaavan mukaan ja samalla kertaa teatteriesityksessä. Pitäisikö valtion suventoida hänelle tällainen subjektiivinen oikeus, ettei tule suru puseroon?
Jos hänestä tulee kunnolla mielisairas ja ystävätkin kaikkoavat viereltä, pitäisikö nuo ystävät kenties pakottaa kaveeraamaan edelleen hänen kanssaan?

Ja muuten, tuossa tilanteessa hän ei mitä todennäköisimmin pystyisi huolehtimaan edes lemmikistään, joten jo lemmikin hyvinvoinnin takia ainakin itse lahjoittaisin lemmikin rakastavaan perheeseen, kunnes olen siinä kunnossa, että pysyn edes itse tolpillani. Samalla kuvailemasi henkilö todennäköisesti joutuisi edunvalvontaan rankasti ja pitkään jatkuessaan, joten yhteiskunnan toimesta hänen ongelmansa hoidettaisiin näin, koska syytä selvästi myös olisi.

Ja pystyn kyllä asettamaan itseni hänen tilanteeseensa. Koko kommentointini perustuu siihen, miten odottaisin itseäni kohdeltavan tai miten itse toimisin, jos kaikki menee vituiksi mitä moninaisimmin tavoin. En odottaisi erityiskohtelua itsellenikään, joten en soisi sitä muillekaan. Miksi niin pitäisi tehdä ja millä skaalalla? Onko sinulla mitään realismia tässä hyvesignaloinnissasi?

Kerro nyt viimeinkin itse vähän vastauksia omiin kysymyksiisi perustellen näkemyksesi. Tähän mennessä olet tyytynyt heittelemään lapsellisuuksia, haukkuja, vihlaijuja ja kärjistyksiä, mutta siihen on kommentointisi jäänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
Itsellä mennyt normaalisti noin 350€/kk ruokaan. Nyt ruoan hinta on toki noussut enkä seuraa mitenkään tiukalla budjetilla kulutustani, mutta tämä on keskimääräinen rahameno ruokakauppoihin. Ja tuossa ei ole tietenkään satunnaisia ravintolakäyntejä, vaan se tavallinen suurimman osan ajasta syötävä arkiruoka. Jostain tavallisesta makaronilaatikosta, peruna+kanan koipireisi tai makkarakeitosta riittää yleensä useaksi päiväksi, eikä päiväkohtaiset kulut yleensä päätä huimaa. Aamupalana edelleen lähes ilmaista maustamatonta maitorahkaa, puuroa ja itse poimittuja marjoja tai välillä itsetehtyjä sämpylöitä. En ole päiväkohtaisia kuluja laskenut, kuten ei ikinä kannattaisikaan vaan seurata pidemmän aikavälin kulutusta, sillä aika usein monista tiettyyn ruokaan tarvittavista raaka-aineista jää kuiva-ainekaappiin päiviksi/viikoiksi riittävä varasto seuraaviin kokkailuihin.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Sinä voit sanoa lapselliseksi, epäloogiseksi, järjettömäksi ja ties miksi.

Tarina ei ollut muuten keksitty vaan perustuu tosielämään ja hienostihan se sopii aiheesen: Onko köyhyys oma vika Suomessa.

Sanoin myös, että uskon kaikkien vastaavan omasta elämästään, mutta se ei automaattisesti tarkoita köyhyyden Suomessa olevan oma vika. Joskus voi olla ja joskus taas ei. Uskon myös ihmisarvon olevan kaikille sama. Myös niille ketkä käyttävät toimeentulotuen "väärin" En tiedä mihin omaan kysymykseeni olen jättänyt nyt vastaamatta.

Ilmeisesti tämän ketjun ainoa pointti on vain kauhistella työttömiä, jotka uusimman iPhonen ja rakennekynsien kanssa, sekä miljoonan lemmikin ympäröimänä valittavat toimeentulotuen määrästä. Mun puolesta voitte jatkaa sitä rinkirunkkua ja alaspäin katsomista.

Todella hienosti osasit muuten asettua tämän kyseisen naisen asemaan. Ainut iloa tuottava asia pois elämästä ja edunvalvontaan. :thumbsup:
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Sinä voit sanoa lapselliseksi, epäloogiseksi, järjettömäksi ja ties miksi.

Tarina ei ollut muuten keksitty vaan perustuu tosielämään ja hienostihan se sopii aiheesen: Onko köyhyys oma vika Suomessa.

Sanoin myös, että uskon kaikkien vastaavan omasta elämästään, mutta se ei automaattisesti tarkoita köyhyyden Suomessa olevan oma vika. Joskus voi olla ja joskus taas ei. Uskon myös ihmisarvon olevan kaikille sama. Myös niille ketkä käyttävät toimeentulotuen "väärin" En tiedä mihin omaan kysymykseeni olen jättänyt nyt vastaamatta.

Ilmeisesti tämän ketjun ainoa pointti on vain kauhistella työttömiä, jotka uusimman iPhonen ja rakennekynsien kanssa, sekä miljoonan lemmikin ympäröimänä valittavat toimeentulotuen määrästä. Mun puolesta voitte jatkaa sitä rinkirunkkua ja alaspäin katsomista.

Todella hienosti osasit muuten asettua tämän kyseisen naisen asemaan. Ainut iloa tuottava asia pois elämästä ja edunvalvontaan. :thumbsup:
Et vastaa yhteenkään kysymykseen, mitä sulta kysytään ja vastaavasti haukut muut keskustelijat rinkirunkkaajiksi, koska ihmettelevät naisen rahankäyttöä?

Voisitko vastata, että kuinka paljon toimeentulolla elävän ihmisen pitäisi saada valtiolta tukea/rahaa? Vuokran ja muun pakollisten kulujen jälkeen?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Sinä voit sanoa lapselliseksi, epäloogiseksi, järjettömäksi ja ties miksi.

Tarina ei ollut muuten keksitty vaan perustuu tosielämään ja hienostihan se sopii aiheesen: Onko köyhyys oma vika Suomessa.

Sanoin myös, että uskon kaikkien vastaavan omasta elämästään, mutta se ei automaattisesti tarkoita köyhyyden Suomessa olevan oma vika. Joskus voi olla ja joskus taas ei. Uskon myös ihmisarvon olevan kaikille sama. Myös niille ketkä käyttävät toimeentulotuen "väärin" En tiedä mihin omaan kysymykseeni olen jättänyt nyt vastaamatta.

Ilmeisesti tämän ketjun ainoa pointti on vain kauhistella työttömiä, jotka uusimman iPhonen ja rakennekynsien kanssa, sekä miljoonan lemmikin ympäröimänä valittavat toimeentulotuen määrästä. Mun puolesta voitte jatkaa sitä rinkirunkkua ja alaspäin katsomista.

Todella hienosti osasit muuten asettua tämän kyseisen naisen asemaan. Ainut iloa tuottava asia pois elämästä ja edunvalvontaan. :thumbsup:
Sinua lainatakseni: "Yllättäen et vastannut kysymykseeni".

Kerro nyt, herra hyväntekijä, miten tuon naisen tilanteessa yhteiskunta voi reagoida oikeaoppisesti niin, että se olisi sinun mielestäsi oikein. Tätä me kaikki odotamme sinulta jokaiseen näihin esimerkkeihisi, joihin et ole itse antanut yhtään mitään vastauksia mutta odotat muilta kuitenkin ratkaisuja.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Et vastaa yhteenkään kysymykseen, mitä sulta kysytään ja vastaavasti haukut muut keskustelijat rinkirunkkaajiksi, koska ihmettelevät naisen rahankäyttöä?

Voisitko vastata, että kuinka paljon toimeentulolla elävän ihmisen pitäisi saada valtiolta tukea/rahaa? Vuokran ja muun pakollisten kulujen jälkeen?
Jos minä sen saisin päättää niin 600€ Haluatko että vastaan vielä johonkin?
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Sinua lainatakseni: "Yllättäen et vastannut kysymykseeni".

Kerro nyt, herra hyväntekijä, miten tuon naisen tilanteessa yhteiskunta voi reagoida oikeaoppisesti niin, että se olisi sinun mielestäsi oikein. Tätä me kaikki odotamme sinulta jokaiseen näihin esimerkkeihisi, joihin et ole itse antanut yhtään mitään vastauksia mutta odotat muilta kuitenkin ratkaisuja.
Toimivia mt-palveluita, sekä hoitoa ja terapiaa myös pakkohoitojaksojen ulkopuolella.

Esimerkki oli lähinnä siihen et kaikkia työttömiä ei yksinkertaisesti voida jakaa radikaaliratkaisijoihin tai iltalehti-köyhiin vaan siin on helvetin iso harmaa alue välissä. Jäikö jokin vielä epäselväksi?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Toimivia mt-palveluita, sekä hoitoa ja terapiaa myös pakkohoitojaksojen ulkopuolella.

Esimerkki oli lähinnä siihen et kaikkia työttömiä ei yksinkertaisesti voida jakaa radikaaliratkaisijoihin tai iltalehti-köyhiin vaan siin on helvetin iso harmaa alue välissä. Jäikö jokin vielä epäselväksi?
Kukaan ei ole täällä eri mieltä kanssasi mistään tuosta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Säästin 300k kun en ostanut ferraria :cigar:
Todellisuudessa on helpompi säästää ruoassa satasia/tonneja vuodessa ilman että elämisen laatu laskee mitenkään.
Olisin voinut tehdä kuten kaverit, että auto vaihtuu kuin sukat ja tallissa on teslan suv tms. Pointti oli excelöidä omat menot ja miettiä mistä omalle kohdalle isoimmat säästöt tulevat. Ei ne isot tulot vaan isot menot,... Helppo on saada kaikki menemään oli tulot sitten pienet tai isot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Ottakaa huomioon, että me ei tiedetä mahdollisista allergeeneistä, mm. suolisto-ongelmat ovat hyvin yleisiä Suomessa (länsimaissa) ja näistä johtuvat ruokavalio muutokset voivat nostaa kauppakuitin hintaa huomattavasti.

edit: Tulee esimerkiksi pienelle leipäpaketillekin hintaa, jos ei perus vehnäleipiä voi syödä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 832
Kun vasta huomasin tämän Suvi-uutisen niin aikamoinen kerma*erse joka ei ole köyhyyttä nähnytkään.
Pari huomiota jutun lukeneena;
- kela maksaa sähkölaskun, kotivakuutuksen ja kuntosalin? Miten *itussa moinen on onnistunut?
- kulutusluottojen lyhentäminen mainitaan muttei sitä miten nämä ovat tulleet? (mainitut tv-taso ja sänky?)
Nollatuloisenakin eläneenä ihmettelen miten on voinut saada sähkölaskun, kotivakuutuksen ja kuntosalinkin kelan toimesta? Koskei oikeasti nollatuloisille nykyisin makseta edes lääkkeitä tai lääkärikäyntejäkään - kokemuksella. (en ollut riittävän ruskettunut) Monet joutuvat ihan tosissaan valitsemaan joskos syövät, käyvät lääkärissä tai ostavat lääkkeensä, eikä tämä ole vitsi. Ruokakin on kallistunut heittämällä 25-50% viimeisen vuoden-parin aikana vaikka "viralliset" tiedot muuta väittävätkin.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Kun vasta huomasin tämän Suvi-uutisen niin aikamoinen kerma*erse joka ei ole köyhyyttä nähnytkään.
Pari huomiota jutun lukeneena;
- kela maksaa sähkölaskun, kotivakuutuksen ja kuntosalin? Miten *itussa moinen on onnistunut?
- kulutusluottojen lyhentäminen mainitaan muttei sitä miten nämä ovat tulleet? (mainitut tv-taso ja sänky?)
Nollatuloisenakin eläneenä ihmettelen miten on voinut saada sähkölaskun, kotivakuutuksen ja kuntosalinkin kelan toimesta? Koskei oikeasti nollatuloisille nykyisin makseta edes lääkkeitä tai lääkärikäyntejäkään - kokemuksella. (en ollut riittävän ruskettunut) Monet joutuvat ihan tosissaan valitsemaan joskos syövät, käyvät lääkärissä tai ostavat lääkkeensä, eikä tämä ole vitsi. Ruokakin on kallistunut heittämällä 25-50% viimeisen vuoden-parin aikana vaikka "viralliset" tiedot muuta väittävätkin.
Kyllä toimeentulotukeen kuuluu sähkö ja kotivakuutus. Kuntosalista en tiedä.
Ja toimeentulotukeen kuuluu myös maksusitoumus apteekkiin ja lekuritkin menee kelan piikkiin. Ainakin perus terveyskeskuskäynnit jne.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Ottakaa huomioon, että me ei tiedetä mahdollisista allergeeneistä, mm. suolisto-ongelmat ovat hyvin yleisiä Suomessa (länsimaissa) ja näistä johtuvat ruokavalio muutokset voivat nostaa kauppakuitin hintaa huomattavasti.

edit: Tulee esimerkiksi pienelle leipäpaketillekin hintaa, jos ei perus vehnäleipiä voi syödä.
Leipää, pastaa jne. ei ole pakko syödä. En ole varmaan yli vuoteen ostanut leipää syötäväksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Leipää, pastaa jne. ei ole pakko syödä. En ole varmaan yli vuoteen ostanut leipää syötäväksi.
Pointti nyt oli, että erityisruokavaliota noudattavien ruokakustannukset on lähes poikkeuksetta suuremmat, esimerkiksi keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheutti ylimääräisiä kustannuksia 62€/kk. Vähemmän kysyntää, monimutkaisemmat valmistustavat, korkeammat raaka-ainekustannukset=kovempi hinta.

Edit: tuo nyt oli yksi esimerkki, toki eurosummaista vaihtelua on sairauksien ja ruokavalioiden välillä
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Pointti nyt oli, että erityisruokavaliota noudattavien ruokakustannukset on lähes poikkeuksetta suuremmat, esimerkiksi keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheutti ylimääräisiä kustannuksia 62€/kk. Vähemmän kysyntää, monimutkaisemmat valmistustavat, korkeammat raaka-ainekustannukset=kovempi hinta.

Edit: tuo nyt oli yksi esimerkki, toki eurosummaista vaihtelua on sairauksien ja ruokavalioiden välillä
Mun pointti oli excelöidä menot ja miettiä mihin rahansa kuluttaa. On pakollisia ja ei niin pakollisia menoja. Jokainen tekee sitten omat valintansa ja elää niiden kanssa. Erikoisruokavalio ei liene tarkoita sitä etteikö kauppamenoja ja muita menoja voisi kriittisesti tarkastella ja päättää mistä karsii ja mistä ei karsi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Mun pointti oli excelöidä menot ja miettiä mihin rahansa kuluttaa. On pakollisia ja ei niin pakollisia menoja. Jokainen tekee sitten omat valintansa ja elää niiden kanssa. Erikoisruokavalio ei liene tarkoita sitä etteikö kauppamenoja ja muita menoja voisi kriittisesti tarkastella ja päättää mistä karsii ja mistä ei karsi?
Joo, mutta kun tässä oli kyse kuukausittaisesta ruokakuluista ja niihin vaikuttavista syistä, esimerkiksi keliakiaa sairastavan on noudatettava erityisruokavaliota ja keliakialiitto on vertaillut yli 150 elintarvikkeen hintaa yli 150 kaupassa ja todennut, että gluteeniton ruokavalio maksaa moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio. Eli ruokakuluja ei ole järkevää vertailla summamutikassa keskenään, kun ei tiedetä taustoja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Joo, mutta kun tässä oli kyse kuukausittaisesta ruokakuluista ja niihin vaikuttavista syistä, esimerkiksi keliakiaa sairastavan on noudatettava erityisruokavaliota ja keliakialiitto on vertaillut yli 150 elintarvikkeen hintaa yli 150 kaupassa ja todennut, että gluteeniton ruokavalio maksaa moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio. Eli ruokakuluja ei ole järkevää vertailla summamutikassa keskenään, kun ei tiedetä taustoja.
Ketjun aihe on köyhyys ja onko se oma valinta. Rahat riittävät paremmin, jos ne kuluttaa fiksusti. Jos haluaa optimoida excelöi mihin rahat menevät. Harva on järjestänyt kulutuksensa niin ettei ole mitään optimoitavaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Joo, mutta kun tässä oli kyse kuukausittaisesta ruokakuluista ja niihin vaikuttavista syistä, esimerkiksi keliakiaa sairastavan on noudatettava erityisruokavaliota ja keliakialiitto on vertaillut yli 150 elintarvikkeen hintaa yli 150 kaupassa ja todennut, että gluteeniton ruokavalio maksaa moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio. Eli ruokakuluja ei ole järkevää vertailla summamutikassa keskenään, kun ei tiedetä taustoja.
Ei se nyt niin paljon kalliimmaksi tule. Itse vedän vähähiilihydraattista ruokavaliota, joka on tällöin myös gluteeniton. Eipä se nyt pankkia riko, kun miettii, mitä syö. Eikä se varsinkaan ole moninkertaisesti kalliimpaa. Tietysti sitten, jos lähtee erikseen ostelemaan erikoistuotteita, niin sitten saa kyllä maksaa itsensä kipeäksi. Mutta sekin on sitten ihan oma valinta. Gluteenittomuus ei siis itsessään tee ruokavaliosta hirvittävän kallista. Jonkin verran kalliimpaa kyllä, mutta ei se ketään köyhänä pidä.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
152
Suvi-keskustelu sai vähän miettimään omia ruokailukuluja. Työpaikkaruokailu 150€ ja päälle n. 300€ ruokailukulut. Siihen toki kuuluu pyykinpesuaineet, talouspaperit ja ravintolakäynnit (Mäkkäri :D)
Eli yksin asuessani ruokaa meneekin 450€. Olenkin tulojen perusteella näköjään ihan helvetin varakas uutisten perusteella (7. desiili) että köyhät kyykkyyn vaan ja rutiköyhät selälleen.

Omassa tapauksessa ongelma on se, että on varaa käydä työpaikkaruokalassa ja ruoanlaitto on valitettavasti ihan perseestä. Olen yrittänyt tehdä siitä houkuttelevaa, mutta ei ole auttanut.
Täytyy varmaan täältä bongata jotain edullisia ja helppoja ruokia..

@finWeazel Mitäs muuta täytyy tehdä ruoaksi tuolla hieman ylempänä mainitun lisäksi jos haluaa eroon leivästä ja pastasta? Syön joka päivä n. 4 palaa leipää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
@finWeazel Mitäs muuta täytyy tehdä ruoaksi tuolla hieman ylempänä mainitun lisäksi jos haluaa eroon leivästä ja pastasta? Syön joka päivä n. 4 palaa leipää.
Jos leipä maistuu niin antaa mennä vaan. Leipä on kuitua ja hiilaria siinä missä kaurapuurokin. Sillä erolla tietty, että kaurassa ei ole gluteiinia. Hiilarin ja kuidun lähteet voi valita oman maun mukaan.

Ihminen pärjää ihan a-ok ilman hiilihydraatteja. Pakko ei ole syödä grammaakaan hiilareita. Tosin mun mielestä hiilarit on halpa ja hyvä energianlähde niin miksipä niitä ei nauttisi.

Syön kaurapuuroa, riisiä, perunoita, bataattia jne hiilarilähteinä ja jätän leivät kauppaan.

Jos syö 1.5-2g laadukasta proteiinia per painokilo ja 1g rasvaa per painokilo päivässä ja ja loput mistä huvittaa niin ei mene pahasti pieleen makrojen kanssa. Tietty proteiinin, rasvan jne. laadulla on merkitystä, mutta se lienee aihe johonkin toiseen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...
Oliko tässä nyt aiheena köyhyys ja ravinnontarpeen tyydyttäminen kudostuhojen välttämiseksi vai se, että mikä on mahdollisimman terveellinen, monipuolinen ja kiva tapa ruokailla?

E: Ravintosuositusten mukaan ei muuten kolme ateriaa päivässä riitä :smoke:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...
Uhriutumalla ei tietenkään pääse mihinkään. Ainakin mun pointti on koko ajan ollut, että ne jotka jaksavat tutkia omaa tekemistä ja optimoida ja pyrkiä eteenpäin tulevat olemaan voittajien joukossa. Ne jotka odottavat ratkaisua ulkoapäin niin on ihan herran kädessä ja tuurissa miten käy.


Jos pitäisi supersniiduilla niin excelöisin seuraavasti:

Linkin riisi 20kg 55e: Basmatiriisi 20 kg En tiedä onko suomen halvin riisi, mutta eka mikä tuli googlella vastaan. Kyselisin jostain vielä isompaa säkkiä tai useampi säkki kerralla. että minimoituu sivukulut

Syö 300g ylläolevaa riisiä päivässä niin saa siitä 1050kcal ja 21g proteiinia hintaa about 80snt per päivä.

Linkin 25kg säkki kidneypapuja 167e. 150g papuja per päivä niin tulis 400kcal ja 38g/proteiinia hintaan 1e/päivä Punaiset Kidneypavut 25 kg LUOMU - Tietäväinen Foods

Noilla ylläolevilla ruokavalion pohja ja jää reilu 5e lopun tarpeen täyttämiseen. Ostaisin jotain halvinta lihaa mitä hauduttaisin, että saa paikattua aminohappoprofiilin varmuudella kuntoon. Bulkkina oliiviöljyä mitä käyttäisin rasvana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Kyllähän sitä voi syödä vaikka taloyhtiön biojätettä, eikä maksa mitään. Musta on kyllä edelleen aika jännä, että valittavan työttömän 12€ päivän ruokabudjetti herättää hyvätuloisille näin suuria tunteita.

Minusta tuolla rahalla ei saa kun pahan mielen tän päivän Suomen ruokakaupasta. Tosin en ostakaan riisiä 100kg säkissä tai syö halvemmista raaka-aineista tehtyä kanakeittoa 300 kertaa vuodessa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Kyllähän sitä voi syödä vaikka taloyhtiön biojätettä, eikä maksa mitään. Musta on kyllä edelleen aika jännä, että valittavan työttömän 12€ päivän ruokabudjetti herättää hyvätuloisille näin suuria tunteita.

Minusta tuolla rahalla ei saa kun pahan mielen tän päivän Suomen ruokakaupasta. Tosin en ostakaan riisiä 100kg säkissä tai syö halvemmista raaka-aineista tehtyä kanakeittoa 300 kertaa vuodessa.
Ei kai tässä suoranaisesti paha mieli ole, mutta jos on varaa käyttää 400 € ruokaan kuussa niin onko silloin köyhä? Vaikka meidänkin perheessä molemmat aikuiset käy töissä ja treenaa tavoitteellisesti niin silti ei syödä noin kalliisti.

Esim. Uunijuurekset (2 €/kg) ja possun ulkofilepihvi (10 €/kg) itse valmistettuna maksaa n. 2 € / ateria (150 g lihaa ja 250 g juureksia) ja tuossakin on hinnat tarkoituksella vähän yläkanttiin. Hyvä, vähän parempi pyhäruoka, eikä suinkaan mitään biojätettä. Kinkkukiusaus maksaa n. 5 €/vuoka (kilo perunasipulisekoitusta, 4 dl kermaa ja 300 g kinkkua) ja tuossa on sitten syöjästä riippuen annoksia neljästä ylöspäin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kyllähän sitä voi syödä vaikka taloyhtiön biojätettä, eikä maksa mitään. Musta on kyllä edelleen aika jännä, että valittavan työttömän 12€ päivän ruokabudjetti herättää hyvätuloisille näin suuria tunteita.

Minusta tuolla rahalla ei saa kun pahan mielen tän päivän Suomen ruokakaupasta. Tosin en ostakaan riisiä 100kg säkissä tai syö halvemmista raaka-aineista tehtyä kanakeittoa 300 kertaa vuodessa.
En ymmärrä miten 12€ päiväbudjetilla ei muka syö hyvin. Tarkasti en ole laskenut, mutta mulla on nyt esim. kuluneen syksyn aikana mennyt keskimäärin varmaan alle 8 euroa päivässä ruokaan. Aamupala 2.5-3€, opiskelijalounas 3.2€ ja iltapala 1-2€. Tuo kelan tukema opiskelijalounas tietysti tekee paljon, mutta vaikka tuota ei olisikaan niin helposti pääsisi alle 12€ päivä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Minusta tuolla rahalla ei saa kun pahan mielen tän päivän Suomen ruokakaupasta. Tosin en ostakaan riisiä 100kg säkissä tai syö halvemmista raaka-aineista tehtyä kanakeittoa 300 kertaa vuodessa.
No, sinulla (ainakin toivottavasti) on sitten rahaa laittaa siihen syömiseen päivässä enemmän. Kukaanhan ei kiellä käyttämästä vaikka 100€ päivässä jos siltä tuntuu, eikä rahoilleen parempaakaan käyttöä keksi. Se on sitten eri asia jos ruikutat muita maksamaan omalla työllään sinun 100€/pvä ruokabudjettisi.

Edelleen, 12€ päivässä ei todellakaan ole mitään ultrasniiduilua, eikä vaadi biojäteastiasta syömistä tai edes mitään turbo-minmaxausta, vaan on ihan oikeasti jopa tämän päivän ruoan hinnoilla varsin antelias päiväbudjetti yksinelävälle, jos käyttää edes vähän järkeä siihen mitä sillä ostaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 198
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom