Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä aika avuttomassa asemassa kuluttaja on tilanteessa jossa myyjä vaatii kaupan purkua näyttiksen toimitusvaikeuksiin vedoten. Itse väänsin KKV:n avulla gigantin kanssa tästä kesällä ja heidän linjaus oli koko ajan, että toisen valmistajan 3080 ei ole korvaava tuote. Myivät samaan aikaan kalliimmalla toisia malleja. Myöskään kateostoon ei suostuttu. KKV:n ohjeistuksille viittasivat kintaalla, jolloin ainut vaihtoehto kuluttajalla on viedä asia kuluttajariitalautakuntaan ja ostaa kateostona kortti jostain muualta. Tässä on vaan se riski, että 1) rahat on kiinni kahdessa kortissa 2) Kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat ovat päälle 14kk ja siltikin päätös kateosto-oikeudesta saattaa olla kieltävä.
Käytännössä siis kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta taistella tuota vastaan, jos myyjällä vaan riittää pokka lähteä perseilemään.
Eri asiahan olisi, jos KKV yms keräisivät isomman jutun useasta eri tapauksesta. Siellä vaan loppuu osaaminen komponenttien vertailusta ja mikä on korvaava tuote jne. Omissa keskusteluissa heidän kanssaan sai jo vääntää aika rautalangasta ja välillä tuntui että yrittäisi omalle mummolle kertoa mitä eroa on gigabyten 3080:lla ja Evgan 3080:lla.
Kuulostaa kyllä helpolle ja tiedän kokemuksesta ongelmat, myös ryhmäpaine asioissa helpottaa aina. Toimitusajalle on ns. kohtuullinen maksimi joka näissä tapauksissa ylitetty reilusti mikäli toimitusaikaa ei ole määritelty joten sen osalta tässä ylitetään kyllä sopimusrikkomus. (Linkki:
Toimitusaika- ja viivästykset) Yritykset käyttävät toki kaikki viivyttely yms taktiikat tilanteessa helposti välttyäkseen isoilta korvausmääriltä. Ymmärrettävää miksi toimivat näin, vaikkakin ei hyväksyttävää.
KKV ja sieltä kuluttajariitalautakunta on ihan toimiva systeemi, kokemusta on. Pitkät käsitelyajat kuitenkin vähän vaivaa, itsellä viimeisin n. 8kk ja "voitin". Asiat pitää vaan vääntää rautalangasta ja perustella hyvin. Usein käy niin kuten kuvailit et lompakossa pitää ollä lyöntiä sen verran et kykenee seisottaa rahoja hieman. Tätä myös kauppiaat käyttää surutta aseena ettei kaikilla välttämättä siihen ole mahdollisuutta kuten nuoremmilla asiakkailla.
Kokemuksesta tiedän että useat myyjäliikkeet eivät lotkauta korviaan KKV:n mielipiteistä mutta kuluttajariitalautakunnan päätöksellä alkaakin jo olemaan painoa.
Helppoa ja mukavaa se omien oikeuksien puolustaminen ei ole, mutta jos sen tekee fiksusti ja tarkasti selvittäen hieman asioita etukäteen, niin menestymisen mahdollisuudet kasvavat huomattavasti.
Niin. Jos kauppias peruu tilauksen yksipuolisesti, niin se on sopimusrikkomus, mutta jos tilaus pidetään voimassa ja sen toimitus ei onnistu, koska tuotteella ei ole saatavuutta, niin siinä ei rikota mitään sopimuksia. Toki teoriassa sopimusrikkomus voi olla kyseessä, jos tuotteelle luvattu toimitusaika ei toteudu, mutta poikkeuksellisissa tilanteissa tämäkään ei yleensä käänny kauppiasta vastaan.
Kts tästä hieman ylempää niin sopimusrikkomus koskee myös toimitusaikaa, vaikka sitä ei määriteltäisiin kaupanteon yhteydessä ja linkki yllä liitteenä.
Nyt ei ole kyse poikkeuksellisesta tilanteesta kun on myyty tavaraa jota ei ole koskaan edes ollut omistuksessa. Poikkeuksellinen tilanne on esim. oman varaston tulipalo jossa myyjän hallussa ja omistuksessa oleva tavara palaa ennen toimitusta.
Kun lähdet ylimielisesti kommentoimaan toisten viestejä, niin yritä edes ottaa selvää mistä on puhuttu ja mihin tietyt kommentit liittyvät. Nyt yrität perustella omaa näkemystäsi asioilla, jotka eivät alkuperäiseen tapaukseen liity.
Niin, ja en todellakaan ole mikään kauppias itse. Odottelin oman 3080:n toimitusta 4kk ja nyt sen hajottua olen samassa veneessä monien muiden kanssa, kun takuuhuollon kanssa on ongelmallista ja korvaavaa näyttistä ei ole järkevällä hinnalla saatavilla. Yritän vain kaikissa tilanteissa ymmärtää molempia osapuolia, vaikka oma tilanteeni pistäisikin ärsyttämään.
Myönnän oman virheeni, meni hieman hermo vastailla väitteisiin joita ei ole luettu ja tarkistettu. Ei ole asiallista itseltänikään käyttäytyä ylimielisesti, mutta koitan tässä vain auttaa, en aiheuttaa kellekkään harmia. Niin monen asenne tietoa ja tietoa tarjoavaa kohtaan on hieman sellainen,että auttajallakin menee välillä tunteisiin. Koitetaan parantaa asiassa vastedes.
Yritän myös ymmärtää kauppiaan puolta ei sekään ole helppo osa. Itse olen molemmin puolin tiskiä toiminut niin on joku haju näistä miten asioissa kuuluisi toimia lain ja säädöksien mukaan sekä mikä olisi näiden lisäksi hyvää toimintaa puolin jos toisin. Tiedän myös sen, mitä on kun asiakas on mul**u. En siis ketään rohkaise olemaan sellainen asiakas. Suomessa on vain niin paljon asiakkaita joilla ei ole hajuakaan tai on vääriä kuvitelmia asiakkaan ja myyjän oikeuksista sekä velvollisuuksista.
Kultainen keskitie on se hedelmällisin, eli se kuka mokaa se tulee vastaan tavalla tai toisella niin hommat sujuu kivammin.