Ongelmat GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -näytönohjaimien tilauksissa (ei toimitettu/peruutetut tilaukset, kuluttajasuojalaki)

Itse kyllä soitan huomenna kuluttajaneuvontaan ja kysyn mitä tässä tilanteessa olisi hyvä tehdä. Onhan se naurettavaa, että tuote jonka saatavuus on "Ei ole varastossa ja ei tiedetä saatavuudesta" vaihdetaan uuteen tuotteeseen, jonka saatavuus on "Ei ole varastossa ja ei tiedetä saatavuudesta"



Suosittelen ihan yritykseen ottamaan yhteyttä ja vaatimaan OC korttiin vaihtoa, eikä non-oc:n. Korvaava tuote ei saa olla korvattavaa tuotetta huonompi.
Jeps, samaa mieltä.

Kyse on korvaavaksi ehdotetun tuotteen saatavuudesta, eikä niinkään sen ominaisuuksista. Nyt jos kaikille 3080-jonottajille ehdotetaan tilalle "ei-oota", tilanne on todella huonosti hoidettu. Ns. vapaat 3080:t pitäis tarjota aikaisemmille tilaajille. Nyt näyttää siltä, että ongelman ratkaisun sijaan pelataan aikaa.

Toki olen mielelläni väärässä, jos verkkis on saanut jonkun isomman satsin. Sitten pitää nostaa hattua. Siihen asti olen skeptinen.
 
Suosittelen ihan yritykseen ottamaan yhteyttä ja vaatimaan OC korttiin vaihtoa, eikä non-oc:n. Korvaava tuote ei saa olla korvattavaa tuotetta huonompi.

Noi "OC" eivät siis suoraan tarkoita mitään. On yllin kyllin non-OC malleja jotka on parempia kuin toiset OC mallit. Power limitit ratkaisee.

Vakiona mainittu gaming OC on 370W eikä voi nostaa. Asus on vakiona 320W mutta voi nostaa 375W. Asus OC on vakiona 340W ja sama maksimi. Eli Asuksen TUF OC ja non-OC ei ole mitään oikeaa eroa. Toi power limit on yksi yksinkertainen asetus jonka voi itse säätää afterburnerilla.

GDDR6X mallit ovat vähän poikkeus tuohon yleisperiaatteeseen. Niissä wateilla ei välttämättä ole niin suurta virkaa, vaan enemmän merkitystä on kuinka hyvin muistit on jäähdytetty. Jos kortti herkästi throttlaa muistien kovien lämpöjen takia, ei sille ytimelle voi antaa enemmän leipää.

Asuksella on omituisesti 3060 Ti malleissa se, että suurin eri malleista osa on samoilla vakio ja maksimilimiteillä, siis dual non-oc aina tuf oc asti, kaikki samat limitit. Ainoastaan Strix on oikeasti parempi, ja dual minista en ole ihan varma enkä viitsi tarkistaa. Kun taas 3070 malleissa loogisesti OC malleissa on korkeammat limitit, ja tuf on parempi kuin dual.
 
Verkkokaupasta tuli tällänen sähköposti:

Hei,

tilauksessasi xxxxx oleva RTX 3000 -sarjan näytönohjain on valitettavasti poistunut valikoimastamme. Tavarantoimittajamme ilmoitti, että he eivät pystykään toimittamaan tuotetta. Olemme päättäneet tarjota alun perin tilatuille korteille vastaavaa LHR-mallia alkuperäisen kortin hinnalla.

VAIHDAMME TILAAMASI NÄYTÖNOHJAIMEN SEURAAVAAN MALLIIN: Asus GeForce DUAL-RTX3060TI-8G-V2 ( ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 8GB GDDR6 | Graphics Cards )

Jos vaihto sopii sinulle, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Hoidamme vaihdon puolestasi 5.11.2021 mennessä. Vaihto tullaan suorittamaan kunkin mallin kohdalla alkuperäisen tilausjonon mukaisesti. Huomaathan, että vaihtoa ei voida tehdä muihin malleihin.

Mikäli et hyväksy vaihtoa, voit perua tilauksesi tilinhallinnan kautta: Tilinhallinta

Jos tilauksesi on maksettu etukäteen, ohje rahanpalautukseen löytyy asiakaspalvelusivultamme: https://asiakaspalvelu.verkkokauppa...-Hyvitys-perutusta-tilauksesta-tai-tuotteesta
Itselle tuli sama maili.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että milloin olet tuon RTX3060Ti Dual kortin tilannut? Oma tilaus on tammikuulta.
Ja luulisi noissa olevan jotakin saatavuutta koska jimmyllä on hyllyssä sekä RTX3060Ti V2 dual non oc että oc mallia. Ja hinnat ovat yli 800€
 
Tarvitsee varmaan itsekin tehdä kirjallinen reklamaatio omasta tilauksesta ja olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. 10kk odotus kortista josta on purettu OC mallista jonot eikä ole tarjottu korvaavaa/vastaavaa tilalle.
Alkaa vähän turhauttamaan tämä koko tilanne ja jälleenmyyjien haluttomuus korjata asioita.
 
Itsellenikin tuli verkkokaupasta sama viesti. 3080 Strix lhr olisi sit tulossa, saas vain nähdä kauanko toimituksessa menee :D Ainakin noita Strixejä valuu sinne tasaiseen tahtiin.
 
Itsellenikin tuli verkkokaupasta sama viesti. 3080 Strix lhr olisi sit tulossa, saas vain nähdä kauanko toimituksessa menee :D Ainakin noita Strixejä valuu sinne tasaiseen tahtiin.

Tännekin tulossa 3080 Strix LHR. Mä en löytänyt koko tuotetta verkkiksestä...
 
Itselle tuli sama maili.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että milloin olet tuon RTX3060Ti Dual kortin tilannut? Oma tilaus on tammikuulta.
Ja luulisi noissa olevan jotakin saatavuutta koska jimmyllä on hyllyssä sekä RTX3060Ti V2 dual non oc että oc mallia. Ja hinnat ovat yli 800€

Oiskohan ollu 6. päivä tammikuuta
 
Onko Multitronicilta kuulunu vielä mitään RX6000-korteista? Mulla on vieläkin siellä Nitro+ SE 6800XT odottamassa tuotetta. Liekkö niillä on aikomustakaan hankkia niitä. :hmm:
 
Onko Multitronicilta kuulunu vielä mitään RX6000-korteista? Mulla on vieläkin siellä Nitro+ SE 6800XT odottamassa tuotetta. Liekkö niillä on aikomustakaan hankkia niitä. :hmm:

Multitronicilla ei vissiin ole ollut kauheasti intoa hankkia mitään näyttiksiä viimeiseen vuoteen, mutta lisäksi täytyy sanoa, että custom-mallisia 6800 XT:jä ylipäätään ja erityisesti Sapphireja ei kyllä olisi saaneet vaikka olisivat yrittäneetkin. Niitä ei vaan kerta kaikkiaan ole. Mullakin on 6800 XT Nitro tilattu Multitronicilta jo silloin ennen kuin tulivat yleiseen myyntiin, mutta ei kyllä lämmittänyt tässä tapauksessa jonon kärkisijat yhtään.
 
Multitronicilla ei vissiin ole ollut kauheasti intoa hankkia mitään näyttiksiä viimeiseen vuoteen, mutta lisäksi täytyy sanoa, että custom-mallisia 6800 XT:jä ylipäätään ja erityisesti Sapphireja ei kyllä olisi saaneet vaikka olisivat yrittäneetkin. Niitä ei vaan kerta kaikkiaan ole. Mullakin on 6800 XT Nitro tilattu Multitronicilta jo silloin ennen kuin tulivat yleiseen myyntiin, mutta ei kyllä lämmittänyt tässä tapauksessa jonon kärkisijat yhtään.
Niin, siis suomessa ei ole. Muualta tulee koko ajan vastaan kuvia vasta kasatuista Sapphiren 6800xt kortilla varustetuista koneista
 
Niin, siis suomessa ei ole. Muualta tulee koko ajan vastaan kuvia vasta kasatuista Sapphiren 6800xt kortilla varustetuista koneista

Tottahan niitä jossain on, Sapphire on kuitenkin iso valmistaja. Mutta ei se ihan pelkästään Suomi ole tässä tapauksessa paitsiossa, koska esim. Proshopin 6000-sarjan tilaustaulukossakin juuri nuo 6800 XT Nitrot oli kaikkein lohduttomimmat koko sen ajan, kun taulukkoja päivittivät (iso liuta toimittamattomia tilauksia julkkaripäivältä vielä viime kesäkuussa). Juuri nyt näyttää SE-mallia sentään Saksassa olevan joissain kaupoissa jopa varastossa. Ehkä Multitronicia olisi aika taas vähän kovistella asiasta, itse en ole jaksanut yli puoleen vuoteen kysyä mitään kun tilanne on joka tapauksessa vaikuttanut toivottomalta. Mutta niin kauan kuin esim. Jimm's näyttää viimeksi saapuneita tammikuussa, niin Multitronic on kyllä suht tyhjä arpa.
 
Tottahan niitä jossain on, Sapphire on kuitenkin iso valmistaja. Mutta ei se ihan pelkästään Suomi ole tässä tapauksessa paitsiossa, koska esim. Proshopin 6000-sarjan tilaustaulukossakin juuri nuo 6800 XT Nitrot oli kaikkein lohduttomimmat koko sen ajan, kun taulukkoja päivittivät (iso liuta toimittamattomia tilauksia julkkaripäivältä vielä viime kesäkuussa). Juuri nyt näyttää SE-mallia sentään Saksassa olevan joissain kaupoissa jopa varastossa. Ehkä Multitronicia olisi aika taas vähän kovistella asiasta, itse en ole jaksanut yli puoleen vuoteen kysyä mitään kun tilanne on joka tapauksessa vaikuttanut toivottomalta. Mutta niin kauan kuin esim. Jimm's näyttää viimeksi saapuneita tammikuussa, niin Multitronic on kyllä suht tyhjä arpa.
Minusta on kuitenkin mielenkiintoista, että noita Nitroja on ollut Jimmsin omistajankin hyllyssä, mutta suomeen niitä ei vaan saada.
 
Jahas pieni varotuksen sana Proshopin takuuhommista, tekivät pikku jekut takuukeissisä.

Lähetin proshopille takuuseen tuommosen msrp hintasen 3060ti dualin rämisevien tuulettimien takia. Tänään tuli sitten viesti että hyvittävät tuotteen tilille, standardi tekstin saattelemana (spoilerissa).

Heräs mielenkiinto että onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö tyytyä kohtaloon? :hmm:
Tuota dualia on kuitenki kaikkiala vielä listoilla, ei tosin vähään aikaan ole myyntiin tullut mutta esim 3060ti Ventusta tippuu tasaseen tahtiin.

"Hyvitämme reklamoidun tuotteen sinulle.

Joissain tapauksissa tuotteita ei voi vaihtaa, koska ne eivät ole enää valikoimissamme tai niiden valmistus on lopetettu ja tästä syystä hyvitämme tuotteen."
 
Jahas pieni varotuksen sana Proshopin takuuhommista, tekivät pikku jekut takuukeissisä.

Lähetin proshopille takuuseen tuommosen msrp hintasen 3060ti dualin rämisevien tuulettimien takia. Tänään tuli sitten viesti että hyvittävät tuotteen tilille, standardi tekstin saattelemana (spoilerissa).

Heräs mielenkiinto että onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö tyytyä kohtaloon? :hmm:
Tuota dualia on kuitenki kaikkiala vielä listoilla, ei tosin vähään aikaan ole myyntiin tullut mutta esim 3060ti Ventusta tippuu tasaseen tahtiin.

"Hyvitämme reklamoidun tuotteen sinulle.

Joissain tapauksissa tuotteita ei voi vaihtaa, koska ne eivät ole enää valikoimissamme tai niiden valmistus on lopetettu ja tästä syystä hyvitämme tuotteen."
Toi taitaa olla jälleenmyyjän oikeus, kun tuotetta ei ole saatavilla. Yleensä toki myyjät haluaa korvata vastaavalla tuotteella, mutta oma arvaukseni olisi ettei voi mitään. Toki heidän olisi pitänyt kysyä, eikä yksipuolisesti ilmoittaa noin. Onhan sinulla oikeus saada se viallinen varmasti takaisinkin, ellet auostu hyvitykseen
 
Toi taitaa olla jälleenmyyjän oikeus, kun tuotetta ei ole saatavilla. Yleensä toki myyjät haluaa korvata vastaavalla tuotteella, mutta oma arvaukseni olisi ettei voi mitään. Toki heidän olisi pitänyt kysyä, eikä yksipuolisesti ilmoittaa noin. Onhan sinulla oikeus saada se viallinen varmasti takaisinkin, ellet auostu hyvitykseen
Näin vähän arvelinkin että no can duu. Tuo viallisen tuotteen takaisin saaminen oli uus tieto, pitääpä sitä kokeilla jos ei muu auta.

Äsken soittelin Proshopille, valmistajalla asti kuulemma käynyt kortti ja sieltä päästä tullut hyvityspyyntö suoriltaan. Eli vaikuttais olevan joko Asuksen linjaus takuukeissit = hyvitykseen tai huonommasa tapauksesa valmistus lopetettu ja RIP msrp dual minit

Edit. Aiko aspa laittaa teknisele puolele vielä selvityspyyntöä ja tiedottaa mikä tarkempi syy on
 
Äläpä sie huoli. Sieltähän tuli yllättävän nopiaa soittoa perään ja antovat mahollisuuen laittaa uuen tilauksen sisään samalla hintaa :thumbsup:

Ilmeisemmin yleisohjeistus proshopilla että jos valmistajalta tulee hyvityskehotus niin lyövät rahat palautukseen suoriltaan eivätkä jätä ootteleen seuraava korttierää.
 
Näyttäisi siltä että tammikuussa verkkiksestä tilattu Asus dual oc 3060ti saattaa olla vihdoin tulossa.
Maanantaina tuli viesti vaihdosta LHR-versioon ja nyt näkyy toimitetuissa tilauksissa 1 / 1 tuotetta varattu tilaukseesi.
 
Näyttäisi siltä että tammikuussa verkkiksestä tilattu Asus dual oc 3060ti saattaa olla vihdoin tulossa.
Maanantaina tuli viesti vaihdosta LHR-versioon ja nyt näkyy toimitetuissa tilauksissa 1 / 1 tuotetta varattu tilaukseesi.
Mikä tilauspäivä? Itsellä on 16.01.2021
 
9.1.2021
Kyllä se on tulossa, nyt näkyy jo postin seurantakoodikin tilaukselle.
:sholiday:
Itsellä lukee tuon kohdalla että "siirrossa". Eli voi tarkoittaa sitä että se on siirrossa Raision myymälään koska sinne sen olin tilannut noudolla. Nyt ollaan jännän äärellä josko minäkin saisin jo vihdoin tuon kortin.

Edit. Kysyin verkkokaupan chatista tuota asiaa ja se tosiaan tarkoittaa sitä että kortti on siirrossa Raision myymälään. Joten saan omanikin tässä lähipäivinä vihdoin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs minun kannattais tehdä, olen tilannut joulukuun lopussa 2020 Gigabyten 3060 TI mallin Datatronicilta. Tilauksen teko hetkellä korttia ei ole voinut ottaa laskulle tai siten että sen voisi maksaa kun kortin saa, eli se on pitänyt maksaa heti.
Kymmenen kuukautta myöhemmin minulla ei vieläkään ole korttia, heillä ollut rahani 10kk ajan ja ovat kuulemma samaisesta kortin OC versiosta tyhjentäneet jononkin.

Mitään korvaavaa korttia ei ole tarjottu, samalta tai muilta valmistajilta ja kateostoon Datatronic ei suostunut.
Alla oleva on vastaus heiltä kun kysyin miten toimitaan, voidaanko kyseinen kortti vaihtaa vastaavaan tai parempaan vai olisiko kateosto käypä ratkaisu.

Hei

Olemme erittäin pahoillaan tilanteesta. Kaikki toimittajat toimittavat pääsääntöisesti juuri sen kortin jota on tilattu. Jonkin verran on korvattu joillakin halvemmilla malleilla kalliimpia merkkejä esim. mekin ja muutkin EVGA:n korteilla Asuksen ja MSI:n ohjaimia.

Sinun korttisi on yksi markkinoiden halvimmista korteista ja emme ole saaneet riittävästi halvimpia kortteja, joista on pisimmät jonot.

Olemme aktiivisesti ja tehokkaasti tyhjentäneet jonoja ja olemme pärjänneet kaiken kaikkiaan hyvin kilpailijoihimme nähden.

Kateostoon emme suostu, koska toimitamme kaikki meiltä tilatut kortit. Kukaan toimittaja ei ole pystynyt toimittamaan vielä läheskään kaikkia jonossa olevia kortteja, kuten emme mekään. Monella on toimittamatta vielä ensimmäisen päivän tilauksia tietyistä malleista. Meillä ei ole missään mallissa näin huono tilanne.

Teemme parhaamme, jotta saisimme kortteja lisää.

Onko se vaan voi voi vai onko tässä jotain tehtävissä?
 
Mitäs minun kannattais tehdä, olen tilannut joulukuun lopussa 2020 Gigabyten 3060 TI mallin Datatronicilta. Tilauksen teko hetkellä korttia ei ole voinut ottaa laskulle tai siten että sen voisi maksaa kun kortin saa, eli se on pitänyt maksaa heti.
Kymmenen kuukautta myöhemmin minulla ei vieläkään ole korttia, heillä ollut rahani 10kk ajan ja ovat kuulemma samaisesta kortin OC versiosta tyhjentäneet jononkin.

Mitään korvaavaa korttia ei ole tarjottu, samalta tai muilta valmistajilta ja kateostoon Datatronic ei suostunut.
Alla oleva on vastaus heiltä kun kysyin miten toimitaan, voidaanko kyseinen kortti vaihtaa vastaavaan tai parempaan vai olisiko kateosto käypä ratkaisu.



Onko se vaan voi voi vai onko tässä jotain tehtävissä?

Itselle Kuluttajaviranomainen sanoi vastaavassa tapauksessa, että kateoston voi tehdä, mutta yritys ei todennäköisesti missään tapauksessa siihen suostu ja tapaus menee kuluttajariitalautakuntaan. Jos tuotteelle alunperin annettiin esim tilausvahvistuksessa tietty aika tuotteen saapumiselle ja sen yli on menty, on yritys syyllistynyt sopimusrikkomukseen ja sellaisen perusteella kuluttaja saattaa olla oikeutettu tekemään kateostos.

Suosittelen soittamaan kuluttajaneuvontaan ja kysymään neuvoa tässä tilanteessa. Sanomani ei ole neuvo, vaan lainaus siitä mitä minulle kerrottiin.
 
Mitäs minun kannattais tehdä, olen tilannut joulukuun lopussa 2020 Gigabyten 3060 TI mallin Datatronicilta. Tilauksen teko hetkellä korttia ei ole voinut ottaa laskulle tai siten että sen voisi maksaa kun kortin saa, eli se on pitänyt maksaa heti.
Kymmenen kuukautta myöhemmin minulla ei vieläkään ole korttia, heillä ollut rahani 10kk ajan ja ovat kuulemma samaisesta kortin OC versiosta tyhjentäneet jononkin.

Mitään korvaavaa korttia ei ole tarjottu, samalta tai muilta valmistajilta ja kateostoon Datatronic ei suostunut.
Alla oleva on vastaus heiltä kun kysyin miten toimitaan, voidaanko kyseinen kortti vaihtaa vastaavaan tai parempaan vai olisiko kateosto käypä ratkaisu.



Onko se vaan voi voi vai onko tässä jotain tehtävissä?

Kyllä kateosto on ihan perusteltu työkalu selkeissä sopimusrikkomuksissa. Mutta tästä päästäänkin siihen, että Datatronic on tosiasiassa yksi niitä harvoja suoraselkäisesti näyttisten toimitusvaikeuksiin suhtautuneista jälleenmyyjistä. Eivät hekään oikopäätä suostu monen sadan euron turskaan kateoston hyvityksen muodossa, enkä ole itse aivan varma, lähtisinkö heiltä sellaista vastaavassa tilanteessa vaatimaankaan. Periaatteessa kuluttajariitalautakunta saattaisi asettua puolellesi, mutta varmuutta siitä ei ole. Lisäksi käsittelyajat ovat PITKIÄ, oma elokuussa vireille laitettu kateostotapaus sai käsittelyaika-arvioksi 18kk. Sen ajan rahat on kiinni sekä siinä alunperin tilatussa kortissa että kateostona ostetussa. Lisäksi riitauttamisessa on oma työnsä (vaikka ei se lomakkeen täyttämistä ja liitteiden liittämistä kummempaa olekaan), ja aiheuttaa se ylimääräistä työtä myös jälleenmyyjän puolella.

Toki Datatronic voisi vähitellen harkita tuollaisessa tapauksessa, että olisiko sittenkin kohta aika harkita korvaamista vaikka sitten hieman kalliimmalla mallilla.
 
Kyllä kateosto on ihan perusteltu työkalu selkeissä sopimusrikkomuksissa. Mutta tästä päästäänkin siihen, että Datatronic on tosiasiassa yksi niitä harvoja suoraselkäisesti näyttisten toimitusvaikeuksiin suhtautuneista jälleenmyyjistä. Eivät hekään oikopäätä suostu monen sadan euron turskaan kateoston hyvityksen muodossa, enkä ole itse aivan varma, lähtisinkö heiltä sellaista vastaavassa tilanteessa vaatimaankaan. Periaatteessa kuluttajariitalautakunta saattaisi asettua puolellesi, mutta varmuutta siitä ei ole. Lisäksi käsittelyajat ovat PITKIÄ, oma elokuussa vireille laitettu kateostotapaus sai käsittelyaika-arvioksi 18kk. Sen ajan rahat on kiinni sekä siinä alunperin tilatussa kortissa että kateostona ostetussa. Lisäksi riitauttamisessa on oma työnsä (vaikka ei se lomakkeen täyttämistä ja liitteiden liittämistä kummempaa olekaan), ja aiheuttaa se ylimääräistä työtä myös jälleenmyyjän puolella.

Toki Datatronic voisi vähitellen harkita tuollaisessa tapauksessa, että olisiko sittenkin kohta aika harkita korvaamista vaikka sitten hieman kalliimmalla mallilla.

Myyjää velvoittaa sopimuksen paikkaus ja siitä on yksiselitteisesti todettu, että korvattava vastaavalla tai paremmalla tuotteella. Ymmärrän toki myös myyjää tilanteessa, mutta he ovat itse päättäneet hölmöillä tilanteessa niin silloin ei auta kuin katsoa peiliin. Tilanne ei ole missään tapauksessa kiitollinen kenellekkään, mutta kun pelisäännöt on pitänyt olla tiedossa ainakin myyjällä myyntihetkellä työnsä puolesta ja ei voi elää sen varaan, että asiakas on tietämätön tai ei jaksa vaatia oikeuksiaan. Tilanteessa moni myyjäliike tietoisesti ja ahneuksissaan ottaneet riskin ja nyt on pelikaani turbiinissa.
 
Myyjää velvoittaa sopimuksen paikkaus ja siitä on yksiselitteisesti todettu, että korvattava vastaavalla tai paremmalla tuotteella. Ymmärrän toki myös myyjää tilanteessa, mutta he ovat itse päättäneet hölmöillä tilanteessa niin silloin ei auta kuin katsoa peiliin. Tilanne ei ole missään tapauksessa kiitollinen kenellekkään, mutta kun pelisäännöt on pitänyt olla tiedossa ainakin myyjällä myyntihetkellä työnsä puolesta ja ei voi elää sen varaan, että asiakas on tietämätön tai ei jaksa vaatia oikeuksiaan. Tilanteessa moni myyjäliike tietoisesti ja ahneuksissaan ottaneet riskin ja nyt on pelikaani turbiinissa.

Kyllä jälleenmyyjät ilman muuta joutuvat kantamaan vastuunsa. Siltikin näin poikkeuksellisissa markkinaoloissa huomioisin jossain määrin toimintaa myös suhteessa muihin, ja Datatronic ei todellakaan ole häijymmästä päästä. Siellä on selvästikin yritetty koko ajan saada tuotteita tilauksiin, toisin kuin lukemattomilla muilla (Gigantti, vk.com, Multitronic...).
 
Kumma homma jos asiakas jättää maksamatta tuotteen 10kk ajaksi vedoten hänestä riippumattomiin syihin, niin hänet ristiinnaulittaisiin asian johdosta. Jälleenmyyjät voivat myydä tuotteita joita heillä ei ole, ottaa rahatkin tuotteesta etukäteen ja sen jälkeen kieltäytyä toimittamasta edes korvaavaa tuotetta.
 
Kumma homma jos asiakas jättää maksamatta tuotteen 10kk ajaksi vedoten hänestä riippumattomiin syihin, niin hänet ristiinnaulittaisiin asian johdosta. Jälleenmyyjät voivat myydä tuotteita joita heillä ei ole, ottaa rahatkin tuotteesta etukäteen ja sen jälkeen kieltäytyä toimittamasta edes korvaavaa tuotetta.
Veikkaanpa että tässä ei lopulta ole mitään vääryyttä, mikäli jälleenmyyjä on milloin tahansa valmis perumaan tilauksen ja palauttamaan rahat. Vertauksesi maksamatta jättämiseen on mielestäni erittäin huono, eikä liity tähän tilanteeseen oikeastaan mitenkään.
 
Veikkaanpa että tässä ei lopulta ole mitään vääryyttä, mikäli jälleenmyyjä on milloin tahansa valmis perumaan tilauksen ja palauttamaan rahat. Vertauksesi maksamatta jättämiseen on mielestäni erittäin huono, eikä liity tähän tilanteeseen oikeastaan mitenkään.

Ei tarvii veikata kun tutustuu kaupankäyntiä koskeviin lakeihin ja säädöksiin. Tietämättömyys asioissa ja kommentointi sen pohjalta on tietyllä tavoin ymmärrettävää, mutta jos ei tiedä vaan luulee miten noi asiat menee niin välttämättä kannata aiheuttaa arvailuillaan harhaan johtamista.

Jos muunnetaan @Narf esimerkkiä hieman jos se oli ehkä kenties huono. Ei se jälleenmyyjäkään hyvällä kato jos asiakas tilaa tilaustuotteen joka maksetaan noutaessa ja asiakas roikottaa sitä noutamatta n. vuoden. Kuinka moni jälleenmyyjä jää odottelee tyytyväisenä et noutaako asiakas tuotetta jossa heillä rahat kiinni? Ensimmäisen tuotteen kohdalla ei varmasti viel myyjällä ongelmaa selvitä, mutta jos tälläisiä asiakkaita on samoja määriä kun nyt olemattomia näyttiksiä myyty. Tulee kauppiaalle ongelma kun rahat sidottu tuotteisiin joiden noudosta ei tietoa. Kyllä se tuote menee varauksesta julkiseen myyntiin aika nopeasti kunhan sille vaan ostaja saadaan ettei se jää käsiin ja tuotteissa seisova pääoma saadaan vapautettua. Nyt esimerkki vastaa lähemmäs tilannetta joka asiakkailla jotka eivät ole tuotteitaan saaneet, tilanteessa osalla ollut jopa rahat viel kiinni sen lähes vuoden.

Palatakseni viel verkkiksen touhuihin niin nyt esim. Asus dualin 3060ti LHR on jopa poistomyynnissä ja niitä tarjotaan jonossa olleille NON LHR asiakkaille. Näyttää tosi hyvälle et korvaava ja heikompi tuote saadaan jonottaneille lähes vuoden päästä vasta kun näyttää sille et tuote jota myytiin ensin normiasiakkaille "jonon ohi" alkaa jäämään käsiin. Heikompi tuote siksi koska ei myyjä voi päättää mihin käyttöön asiakas tuotteensa ostaa.

Sanoisin et hippasen härskiä puuhastelua.
 
Ei tarvii veikata kun tutustuu kaupankäyntiä koskeviin lakeihin ja säädöksiin. Tietämättömyys asioissa ja kommentointi sen pohjalta on tietyllä tavoin ymmärrettävää, mutta jos ei tiedä vaan luulee miten noi asiat menee niin välttämättä kannata aiheuttaa arvailuillaan harhaan johtamista.
Kerrotko nyt sitten ihan suoraan, että mitä lakia ja säädöksiä kauppias tässä rikkoo? Tietääkseni ei yhtäkään.

Jos kommentointi ei kannata, mikäli ei ole tietoa asioista, niin suosittelisin sinuakin pysymään ihan hiljaa. Aiheutat tällä hetkellä ihan turhaa hämmennystä omilla viesteilläsi.
 
Kerrotko nyt sitten ihan suoraan, että mitä lakia ja säädöksiä kauppias tässä rikkoo? Tietääkseni ei yhtäkään.

Jos kommentointi ei kannata, mikäli ei ole tietoa asioista, niin suosittelisin sinuakin pysymään ihan hiljaa. Aiheutat tällä hetkellä ihan turhaa hämmennystä omilla viesteilläsi.


Jaa, että pitäisi pureskella vastaus valmiiksi. No myyjällä on esim. korvausvastuu asiakkaalle aiheutuneista kuluista jotka aiheutuneet kun hän ei ole kyennyt pitämään omaa puoltaan sopimuksesta joka on syntynyt kun kauppasopimus on tehty. Ei siis riitä vain että peruu tilauksen ja palauttaa tilauksen yhteydessä maksetut rahat kuten esität pari viestiä aiemmin viestissä jota lainasin aiemmassa viestissäni. Edellisessä viestissäni olen kuvaillut tilannetta jos tuote vaihdetaan niin on tarjottava vastaavaa tai parempaa tilalle. vastaava LHR-malli samasta näyttiksestä ei sitä ole.

Kerrotko mitä hämmennystä aiheutan viesteilläni? Melkeen voisi luulla että "kauppiasko" siellä kirjoittelee ja koittaa sekottaa soppaa kun joku valaisee asiakaskuntaa myyjän velvollisuuksista tilanteessa? Toki jos olen kertonut jotain väärää infoa, niin valaise minua ja osoita se tieto myös vääräksi tarjoamallasi linkillä esim. oikean tiedon ääreen. pelkät tyhjät väitökset ilman faktaa ei vie keskustelua eteenpäin. Tarkoitus ei ole johtaa ketään harhaan ja jos näin olen tehnyt ja joku sen minulle osoittaa niin olen valmis muuttamaan kantaani ja nostamaan käden virheen merkiksi. Täälläkin on paljon kovin nuorta porukkaa kirjoittelemassa joita voidaan vedättää kauppiaiden puuhastelulla niin lienee oikeudenmukaista tuoda myös asiakkaan oikeuksista hieman tietoa esille. Jokainen fiksu yksilö voi sitten itsekkin tarkistaa vaikka onko jokin asia totta kunhan ensin savat vinkin siitä mitä oikeuksia heillä on. Sitten sen perusteella se tiedon etsiminen aiheesta on myös helpompaa.

Tässä aiheesta ja hieman aiheen vierestä pikaisella googlauksella:

Ajantasaista lainsäädäntöä eli kuluttajansuojalaki (Luku 5 löytyy aiheesta niin ei tarvii kahlaa koko tekstiä läpi)


Sanoin että arvailut aiheuttavat harhaanjohtamista en sitä ettei kommentointi kannata. Luetaan hieman tarkemmin mitä on kirjoitettu ;)
 
Jaa, että pitäisi pureskella vastaus valmiiksi. No myyjällä on esim. korvausvastuu asiakkaalle aiheutuneista kuluista jotka aiheutuneet kun hän ei ole kyennyt pitämään omaa puoltaan sopimuksesta joka on syntynyt kun kauppasopimus on tehty. Ei siis riitä vain että peruu tilauksen ja palauttaa tilauksen yhteydessä maksetut rahat kuten esität pari viestiä aiemmin viestissä jota lainasin aiemmassa viestissäni. Edellisessä viestissäni olen kuvaillut tilannetta jos tuote vaihdetaan niin on tarjottava vastaavaa tai parempaa tilalle. vastaava LHR-malli samasta näyttiksestä ei sitä ole.

Kerrotko mitä hämmennystä aiheutan viesteilläni? Melkeen voisi luulla että "kauppiasko" siellä kirjoittelee ja koittaa sekottaa soppaa kun joku valaisee asiakaskuntaa myyjän velvollisuuksista tilanteessa? Toki jos olen kertonut jotain väärää infoa, niin valaise minua ja osoita se tieto myös vääräksi tarjoamallasi linkillä esim. oikean tiedon ääreen. pelkät tyhjät väitökset ilman faktaa ei vie keskustelua eteenpäin. Tarkoitus ei ole johtaa ketään harhaan ja jos näin olen tehnyt ja joku sen minulle osoittaa niin olen valmis muuttamaan kantaani ja nostamaan käden virheen merkiksi. Täälläkin on paljon kovin nuorta porukkaa kirjoittelemassa joita voidaan vedättää kauppiaiden puuhastelulla niin lienee oikeudenmukaista tuoda myös asiakkaan oikeuksista hieman tietoa esille. Jokainen fiksu yksilö voi sitten itsekkin tarkistaa vaikka onko jokin asia totta kunhan ensin savat vinkin siitä mitä oikeuksia heillä on. Sitten sen perusteella se tiedon etsiminen aiheesta on myös helpompaa.

Tässä aiheesta ja hieman aiheen vierestä pikaisella googlauksella:

Ajantasaista lainsäädäntöä eli kuluttajansuojalaki (Luku 5 löytyy aiheesta niin ei tarvii kahlaa koko tekstiä läpi)


Sanoin että arvailut aiheuttavat harhaanjohtamista en sitä ettei kommentointi kannata. Luetaan hieman tarkemmin mitä on kirjoitettu ;)

Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä aika avuttomassa asemassa kuluttaja on tilanteessa jossa myyjä vaatii kaupan purkua näyttiksen toimitusvaikeuksiin vedoten. Itse väänsin KKV:n avulla gigantin kanssa tästä kesällä ja heidän linjaus oli koko ajan, että toisen valmistajan 3080 ei ole korvaava tuote. Myivät samaan aikaan kalliimmalla toisia malleja. Myöskään kateostoon ei suostuttu. KKV:n ohjeistuksille viittasivat kintaalla, jolloin ainut vaihtoehto kuluttajalla on viedä asia kuluttajariitalautakuntaan ja ostaa kateostona kortti jostain muualta. Tässä on vaan se riski, että 1) rahat on kiinni kahdessa kortissa 2) Kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat ovat päälle 14kk ja siltikin päätös kateosto-oikeudesta saattaa olla kieltävä.
Käytännössä siis kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta taistella tuota vastaan, jos myyjällä vaan riittää pokka lähteä perseilemään.
Eri asiahan olisi, jos KKV yms keräisivät isomman jutun useasta eri tapauksesta. Siellä vaan loppuu osaaminen komponenttien vertailusta ja mikä on korvaava tuote jne. Omissa keskusteluissa heidän kanssaan sai jo vääntää aika rautalangasta ja välillä tuntui että yrittäisi omalle mummolle kertoa mitä eroa on gigabyten 3080:lla ja Evgan 3080:lla.
 
Jaa, että pitäisi pureskella vastaus valmiiksi. No myyjällä on esim. korvausvastuu asiakkaalle aiheutuneista kuluista jotka aiheutuneet kun hän ei ole kyennyt pitämään omaa puoltaan sopimuksesta joka on syntynyt kun kauppasopimus on tehty. Ei siis riitä vain että peruu tilauksen ja palauttaa tilauksen yhteydessä maksetut rahat kuten esität pari viestiä aiemmin viestissä jota lainasin aiemmassa viestissäni. Edellisessä viestissäni olen kuvaillut tilannetta jos tuote vaihdetaan niin on tarjottava vastaavaa tai parempaa tilalle. vastaava LHR-malli samasta näyttiksestä ei sitä ole.

Kerrotko mitä hämmennystä aiheutan viesteilläni? Melkeen voisi luulla että "kauppiasko" siellä kirjoittelee ja koittaa sekottaa soppaa kun joku valaisee asiakaskuntaa myyjän velvollisuuksista tilanteessa? Toki jos olen kertonut jotain väärää infoa, niin valaise minua ja osoita se tieto myös vääräksi tarjoamallasi linkillä esim. oikean tiedon ääreen. pelkät tyhjät väitökset ilman faktaa ei vie keskustelua eteenpäin. Tarkoitus ei ole johtaa ketään harhaan ja jos näin olen tehnyt ja joku sen minulle osoittaa niin olen valmis muuttamaan kantaani ja nostamaan käden virheen merkiksi. Täälläkin on paljon kovin nuorta porukkaa kirjoittelemassa joita voidaan vedättää kauppiaiden puuhastelulla niin lienee oikeudenmukaista tuoda myös asiakkaan oikeuksista hieman tietoa esille. Jokainen fiksu yksilö voi sitten itsekkin tarkistaa vaikka onko jokin asia totta kunhan ensin savat vinkin siitä mitä oikeuksia heillä on. Sitten sen perusteella se tiedon etsiminen aiheesta on myös helpompaa.

Tässä aiheesta ja hieman aiheen vierestä pikaisella googlauksella:

Ajantasaista lainsäädäntöä eli kuluttajansuojalaki (Luku 5 löytyy aiheesta niin ei tarvii kahlaa koko tekstiä läpi)


Sanoin että arvailut aiheuttavat harhaanjohtamista en sitä ettei kommentointi kannata. Luetaan hieman tarkemmin mitä on kirjoitettu ;)
Niin. Jos kauppias peruu tilauksen yksipuolisesti, niin se on sopimusrikkomus, mutta jos tilaus pidetään voimassa ja sen toimitus ei onnistu, koska tuotteella ei ole saatavuutta, niin siinä ei rikota mitään sopimuksia. Toki teoriassa sopimusrikkomus voi olla kyseessä, jos tuotteelle luvattu toimitusaika ei toteudu, mutta poikkeuksellisissa tilanteissa tämäkään ei yleensä käänny kauppiasta vastaan.

Kun lähdet ylimielisesti kommentoimaan toisten viestejä, niin yritä edes ottaa selvää mistä on puhuttu ja mihin tietyt kommentit liittyvät. Nyt yrität perustella omaa näkemystäsi asioilla, jotka eivät alkuperäiseen tapaukseen liity.

Niin, ja en todellakaan ole mikään kauppias itse. Odottelin oman 3080:n toimitusta 4kk ja nyt sen hajottua olen samassa veneessä monien muiden kanssa, kun takuuhuollon kanssa on ongelmallista ja korvaavaa näyttistä ei ole järkevällä hinnalla saatavilla. Yritän vain kaikissa tilanteissa ymmärtää molempia osapuolia, vaikka oma tilanteeni pistäisikin ärsyttämään.
 
Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä aika avuttomassa asemassa kuluttaja on tilanteessa jossa myyjä vaatii kaupan purkua näyttiksen toimitusvaikeuksiin vedoten. Itse väänsin KKV:n avulla gigantin kanssa tästä kesällä ja heidän linjaus oli koko ajan, että toisen valmistajan 3080 ei ole korvaava tuote. Myivät samaan aikaan kalliimmalla toisia malleja. Myöskään kateostoon ei suostuttu. KKV:n ohjeistuksille viittasivat kintaalla, jolloin ainut vaihtoehto kuluttajalla on viedä asia kuluttajariitalautakuntaan ja ostaa kateostona kortti jostain muualta. Tässä on vaan se riski, että 1) rahat on kiinni kahdessa kortissa 2) Kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat ovat päälle 14kk ja siltikin päätös kateosto-oikeudesta saattaa olla kieltävä.
Käytännössä siis kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta taistella tuota vastaan, jos myyjällä vaan riittää pokka lähteä perseilemään.
Eri asiahan olisi, jos KKV yms keräisivät isomman jutun useasta eri tapauksesta. Siellä vaan loppuu osaaminen komponenttien vertailusta ja mikä on korvaava tuote jne. Omissa keskusteluissa heidän kanssaan sai jo vääntää aika rautalangasta ja välillä tuntui että yrittäisi omalle mummolle kertoa mitä eroa on gigabyten 3080:lla ja Evgan 3080:lla.

Kuulostaa kyllä helpolle ja tiedän kokemuksesta ongelmat, myös ryhmäpaine asioissa helpottaa aina. Toimitusajalle on ns. kohtuullinen maksimi joka näissä tapauksissa ylitetty reilusti mikäli toimitusaikaa ei ole määritelty joten sen osalta tässä ylitetään kyllä sopimusrikkomus. (Linkki: Toimitusaika- ja viivästykset) Yritykset käyttävät toki kaikki viivyttely yms taktiikat tilanteessa helposti välttyäkseen isoilta korvausmääriltä. Ymmärrettävää miksi toimivat näin, vaikkakin ei hyväksyttävää.

KKV ja sieltä kuluttajariitalautakunta on ihan toimiva systeemi, kokemusta on. Pitkät käsitelyajat kuitenkin vähän vaivaa, itsellä viimeisin n. 8kk ja "voitin". Asiat pitää vaan vääntää rautalangasta ja perustella hyvin. Usein käy niin kuten kuvailit et lompakossa pitää ollä lyöntiä sen verran et kykenee seisottaa rahoja hieman. Tätä myös kauppiaat käyttää surutta aseena ettei kaikilla välttämättä siihen ole mahdollisuutta kuten nuoremmilla asiakkailla.
Kokemuksesta tiedän että useat myyjäliikkeet eivät lotkauta korviaan KKV:n mielipiteistä mutta kuluttajariitalautakunnan päätöksellä alkaakin jo olemaan painoa.

Helppoa ja mukavaa se omien oikeuksien puolustaminen ei ole, mutta jos sen tekee fiksusti ja tarkasti selvittäen hieman asioita etukäteen, niin menestymisen mahdollisuudet kasvavat huomattavasti.

Niin. Jos kauppias peruu tilauksen yksipuolisesti, niin se on sopimusrikkomus, mutta jos tilaus pidetään voimassa ja sen toimitus ei onnistu, koska tuotteella ei ole saatavuutta, niin siinä ei rikota mitään sopimuksia. Toki teoriassa sopimusrikkomus voi olla kyseessä, jos tuotteelle luvattu toimitusaika ei toteudu, mutta poikkeuksellisissa tilanteissa tämäkään ei yleensä käänny kauppiasta vastaan.

Kts tästä hieman ylempää niin sopimusrikkomus koskee myös toimitusaikaa, vaikka sitä ei määriteltäisiin kaupanteon yhteydessä ja linkki yllä liitteenä.
Nyt ei ole kyse poikkeuksellisesta tilanteesta kun on myyty tavaraa jota ei ole koskaan edes ollut omistuksessa. Poikkeuksellinen tilanne on esim. oman varaston tulipalo jossa myyjän hallussa ja omistuksessa oleva tavara palaa ennen toimitusta.


Kun lähdet ylimielisesti kommentoimaan toisten viestejä, niin yritä edes ottaa selvää mistä on puhuttu ja mihin tietyt kommentit liittyvät. Nyt yrität perustella omaa näkemystäsi asioilla, jotka eivät alkuperäiseen tapaukseen liity.

Niin, ja en todellakaan ole mikään kauppias itse. Odottelin oman 3080:n toimitusta 4kk ja nyt sen hajottua olen samassa veneessä monien muiden kanssa, kun takuuhuollon kanssa on ongelmallista ja korvaavaa näyttistä ei ole järkevällä hinnalla saatavilla. Yritän vain kaikissa tilanteissa ymmärtää molempia osapuolia, vaikka oma tilanteeni pistäisikin ärsyttämään.

Myönnän oman virheeni, meni hieman hermo vastailla väitteisiin joita ei ole luettu ja tarkistettu. Ei ole asiallista itseltänikään käyttäytyä ylimielisesti, mutta koitan tässä vain auttaa, en aiheuttaa kellekkään harmia. Niin monen asenne tietoa ja tietoa tarjoavaa kohtaan on hieman sellainen,että auttajallakin menee välillä tunteisiin. Koitetaan parantaa asiassa vastedes. :thumbsup:

Yritän myös ymmärtää kauppiaan puolta ei sekään ole helppo osa. Itse olen molemmin puolin tiskiä toiminut niin on joku haju näistä miten asioissa kuuluisi toimia lain ja säädöksien mukaan sekä mikä olisi näiden lisäksi hyvää toimintaa puolin jos toisin. Tiedän myös sen, mitä on kun asiakas on mul**u. En siis ketään rohkaise olemaan sellainen asiakas. Suomessa on vain niin paljon asiakkaita joilla ei ole hajuakaan tai on vääriä kuvitelmia asiakkaan ja myyjän oikeuksista sekä velvollisuuksista.

Kultainen keskitie on se hedelmällisin, eli se kuka mokaa se tulee vastaan tavalla tai toisella niin hommat sujuu kivammin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä tapauksessa mokannut piirivalmistaja? Jonkin muun komponentin valmistaja? Laitevalmistaja? Rahtiyhtiö? Tukkuri? Jälleenmyyjä?
 
Onko tässä tapauksessa mokannut piirivalmistaja? Jonkin muun komponentin valmistaja? Laitevalmistaja? Rahtiyhtiö? Tukkuri? Jälleenmyyjä?

Myyjä ainakin, koska myynyt kuluttajille tuotetta joka ei ole hänen hallussaan ja sitten tuotetta ei saatu tai oletettavasti olisi saatu aikanaan koska tuoteita on muualle saatu toki rajallisesti sinnekkin. Tukkurien yms. hinta ei oletettavasti ollut miellyttävä ja tilaukset mahdollisesti jäi tekemättä tai olivat tilauskannassa liian alhaisella hinnalla. Markkinatalous toimii usein niin et se saa tuotteita helpommin ketä maksaa hieman enemmän mikäli tuotteesta on pulaa, tämä toki luo tietynlaisen ongelman hintakilpailussa.

Myyjä vastaa asiakkaalle, koska heillä sopimus. Myyjä sopii/hakee korvaukset tukkurin ja/tai muiden tahojen kanssa jos joku heistä on rikkonut myyjän kanssa tehtyjä sopimuksiaan ja ne ei kuulu asiakkaalle.

Periaate menee niin, että sopimuksen osapuolet vastaavat toisilleen.
 
Tyytyväisylle ei taida olla omaa keskustelua niin sanotaan nyt täällä, että olen Verkkokaupan toimintaan tyytyväinen. Tammikuussa tilattu 3060ti tuli LHR-versiona noin viikossa sen jälkeen, kun tilatun valmistus lopetettiin. 850€ Jimm'sillä nyt ja maksoin 520€. Ei voi valittaa.
 
Tyytyväisylle ei taida olla omaa keskustelua niin sanotaan nyt täällä, että olen Verkkokaupan toimintaan tyytyväinen. Tammikuussa tilattu 3060ti tuli LHR-versiona noin viikossa sen jälkeen, kun tilatun valmistus lopetettiin. 850€ Jimm'sillä nyt ja maksoin 520€. Ei voi valittaa.

Positiivista kuulla että joku myyjäliikkeistä on ottanut kopin asiasta. Olisi kiva kuulla saitko alennusta tuotteesta hyvityksenä odotukselle tai siitä että tuote vaihtui heikompaan ja milloin alkuperäinen tilaus tehty ja milloin LHR tuotteen sait? Oliko muuten kenen valmistajan kortti kyseessä eli tarkka malli kiinnostaa myös varmasti monia? Kysyitkö itse vaihtoa vai tarjottiinko vaihtoa suoraan Verkkiksen puolesta?
 
Positiivista kuulla että joku myyjäliikkeistä on ottanut kopin asiasta. Olisi kiva kuulla saitko alennusta tuotteesta hyvityksenä odotukselle tai siitä että tuote vaihtui heikompaan ja milloin alkuperäinen tilaus tehty ja milloin LHR tuotteen sait? Oliko muuten kenen valmistajan kortti kyseessä eli tarkka malli kiinnostaa myös varmasti monia? Kysyitkö itse vaihtoa vai tarjottiinko vaihtoa suoraan Verkkiksen puolesta?
Itsekkin sain tuon Asus RTX3060Ti DUAL OC V2 LHR kortin nyt perjantaina verkkokaupasta joka on varmaan samanlainen kortti minkä käyttäjä @Lazarus451 on saanut
Tilaus oli tehty 16.01.2021 ja verkkokauppa laittoi maanantaina mailia (kuten muillekkin) että vanhat tilaukset muutetaan LHR malliin ja että muutokset tehdään 5.11.2021 mennessä.
Eivät tarjonneet mitään hyvitystä vaikka tilauksen kortti muuttui heikompaan LHR malliin.
Itse olen tyytyväinen että vihdoin sain tuon kortin ja eipä verkkokauppa sille mitään voi jos non LHR kortteja ei enää valmisteta Nvidian toimesta.
Pitäisikö muka tässä vaiheessa alkaa jotain hyvitystä pyytämään verkkokaupalta? Tuntuisi tyhmältä kun sentään sai tässä markkinatilanteessa 519,90€ hintaan tuon kortin, jonka hinta on muissa kaupoissa paljon korkeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni LHR ei ollut heikennys ja en halua hyvitystä sellaisesta asiasta, jolle myyjä ei voi mitään. Olen tyytyväinen siihen, että he vaihtoivat kortin tässä markkinatilanteessa.

Ja tosiaan kortti on tuo Asus 3060 ti Dual OC V2 LHR. Alkuperäinen tilaus lienee 15.1.
 
Jos vielä vähän jatkan aiheesta niin ei-LHR -korttien saatavuudessa ja hinnoissa kohdistan pettymykseni kyllä muualle kuin jälleenmyyjiin, joilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Eikös se ole ihan fakta, että saatavuus on surkea kryptomainauksen kasvattaman kysynnän takia, missä myös koronalla ja materiaalipulalla on myös roolinsa.

Kokonaan toinen asia sitten on tilausten yksipuoliset perumiset ja muut. Mutta pääpiirteissään ainakin isojen toimijoiden kohdalla taidetaan olla plussalla? (Jimms, Verkkokauppa, Proshop jne.)

Tilausten tekemisen olisi voinut kyllä lopettaa aiemmin (jos kerran saatavuus olematon), mutta tässä on varmaan toimittajan lupauksillakin ollut roolinsa.
 
Kts tästä hieman ylempää niin sopimusrikkomus koskee myös toimitusaikaa, vaikka sitä ei määriteltäisiin kaupanteon yhteydessä ja linkki yllä liitteenä.
Nyt ei ole kyse poikkeuksellisesta tilanteesta kun on myyty tavaraa jota ei ole koskaan edes ollut omistuksessa. Poikkeuksellinen tilanne on esim. oman varaston tulipalo jossa myyjän hallussa ja omistuksessa oleva tavara palaa ennen toimitusta.
On ihan normaalia myydä tavaraa, jota kaupalla ei ole omassa omistuksessa. Lähes kaikki verkkokaupat tekevät tätä joka päivä ja jatkuvasti, eikä siinä ole mitään väärää. Jälleenmyyjät toimivat tässä välikätenä, kun tavaraa tilataan tilausten perusteella valmistajalta tai tukkurilta.

Kun maailmanlaajuiset poikkeusolot vaikuttavat toimituksiin merkittävästi - kuten nyt - niin se luo kaupoille merkittävän määrän oikeusturvaa. Jälleenmyyjä ei tee mitään väärin, kun tavaran toimitusvaikeudet eivät ole jotain mihin kauppa voi itse vaikuttaa.

Myönnän oman virheeni, meni hieman hermo vastailla väitteisiin joita ei ole luettu ja tarkistettu. Ei ole asiallista itseltänikään käyttäytyä ylimielisesti, mutta koitan tässä vain auttaa, en aiheuttaa kellekkään harmia. Niin monen asenne tietoa ja tietoa tarjoavaa kohtaan on hieman sellainen,että auttajallakin menee välillä tunteisiin. Koitetaan parantaa asiassa vastedes. :thumbsup:

Yritän myös ymmärtää kauppiaan puolta ei sekään ole helppo osa. Itse olen molemmin puolin tiskiä toiminut niin on joku haju näistä miten asioissa kuuluisi toimia lain ja säädöksien mukaan sekä mikä olisi näiden lisäksi hyvää toimintaa puolin jos toisin. Tiedän myös sen, mitä on kun asiakas on mul**u. En siis ketään rohkaise olemaan sellainen asiakas. Suomessa on vain niin paljon asiakkaita joilla ei ole hajuakaan tai on vääriä kuvitelmia asiakkaan ja myyjän oikeuksista sekä velvollisuuksista.

Kultainen keskitie on se hedelmällisin, eli se kuka mokaa se tulee vastaan tavalla tai toisella niin hommat sujuu kivammin.
Sama ylimielisyys jatkuu. Luulet tietäväsi tästä aiheesta paljon enemmän kuin oikeasti tiedät, sekä oletat että muut eivät tiedä mitään. Jos haluat asiallista keskustelua aikaiseksi, niin lopeta tuo paskamainen suhtautuminen kanssakirjoittajiin.

Luet jatkuvasti lakitekstejä ja säädöksiä vain kuluttajan oikeuksien näkökulmasta. Vaikka sanot että yrität ymmärtää kauppiaan puolta, niin käytännössä et näin tee. Nämä asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia, vaan lakipykäliäkin tulkitaan tapauskohtaisesti.

Pääsääntöisesti jälleenmyyjät eivät ole mokailleet ollenkaan. He toimittavat kaikki sisään tulleet tilaukset sitä mukaan kun saavat tuotteita, mutta kun tuotetta ei heistä riippumattomista syistä saada tarpeeksi nopeasti, niin se on ikävä tilanne kaikkien kannalta. Suurimmat jälleenmyyjien tekemät virheet tulevat niissä tilanteissa, kun käy selväksi, että asiakkaan tilaamaa tuotetta ei enää valmisteta ja tilanne pitäisi jollain tapaa ratkaista. Tässä kohtaa jälleenmyyjä ei saisi tehdä mitään ratkaisuja yksipuolisesti, vaan pitäisi keskustella asiakkaan kanssa ja löytää molempien kannalta paras mahdollinen toimintatapa.
 
Nyt Verkkokauppaan tuli poistotuotteeksi tuo sama näytönohjain 839.90€. Jos sain sen 519.90€ niin miten voisin olla kauppiaan toimintaan pettynyt. Saatavuuten toki olen ollut jo kuukausia.
 
On ihan normaalia myydä tavaraa, jota kaupalla ei ole omassa omistuksessa. Lähes kaikki verkkokaupat tekevät tätä joka päivä ja jatkuvasti, eikä siinä ole mitään väärää. Jälleenmyyjät toimivat tässä välikätenä, kun tavaraa tilataan tilausten perusteella valmistajalta tai tukkurilta.

Kun maailmanlaajuiset poikkeusolot vaikuttavat toimituksiin merkittävästi - kuten nyt - niin se luo kaupoille merkittävän määrän oikeusturvaa. Jälleenmyyjä ei tee mitään väärin, kun tavaran toimitusvaikeudet eivät ole jotain mihin kauppa voi itse vaikuttaa.


Sama ylimielisyys jatkuu. Luulet tietäväsi tästä aiheesta paljon enemmän kuin oikeasti tiedät, sekä oletat että muut eivät tiedä mitään. Jos haluat asiallista keskustelua aikaiseksi, niin lopeta tuo paskamainen suhtautuminen kanssakirjoittajiin.

Luet jatkuvasti lakitekstejä ja säädöksiä vain kuluttajan oikeuksien näkökulmasta. Vaikka sanot että yrität ymmärtää kauppiaan puolta, niin käytännössä et näin tee. Nämä asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia, vaan lakipykäliäkin tulkitaan tapauskohtaisesti.

Pääsääntöisesti jälleenmyyjät eivät ole mokailleet ollenkaan. He toimittavat kaikki sisään tulleet tilaukset sitä mukaan kun saavat tuotteita, mutta kun tuotetta ei heistä riippumattomista syistä saada tarpeeksi nopeasti, niin se on ikävä tilanne kaikkien kannalta. Suurimmat jälleenmyyjien tekemät virheet tulevat niissä tilanteissa, kun käy selväksi, että asiakkaan tilaamaa tuotetta ei enää valmisteta ja tilanne pitäisi jollain tapaa ratkaista. Tässä kohtaa jälleenmyyjä ei saisi tehdä mitään ratkaisuja yksipuolisesti, vaan pitäisi keskustella asiakkaan kanssa ja löytää molempien kannalta paras mahdollinen toimintatapa.

Verkkokaupoilla on velvollisuus pitää saldonsa ja toimitusarviot oikeina. Tästä on kuluttajaviranomaiset ja muut sanoneet. Itse toivon ainakin jotain seuraamuksia gigantille yms paskalafkoille jotka lupaavat satoja kortteja olevan varastossa vaikka oikeasti heillä ei ollut ensimmäistäkään. Täysin asiakkaan johtamista harhaan. Muutenkin kummallinen tapa myydä tavaraa jota ei ole hallussa. Tällaisessa tilanteessahan se on täysin myyjän vastuulla, eikä selityksenä "kaikki verkkokaupat tekee näin" ole mitenkään validi. Kaupat tehdessä sopimus syntyy myyjän ja ostajan välille. Turha koittaa siinä kohtaa sysätä vastuuta tukkureille, jos itse myyt tavaraa jota et omista. Se millaiset sopimukset jälleenmyyjällä on tukkurin kanssa ei vaikuta millään tasolla kuluttajan ja jälleenmyyjän väliseen kaupankäyntiin.
 
Verkkokaupoilla on velvollisuus pitää saldonsa ja toimitusarviot oikeina. Tästä on kuluttajaviranomaiset ja muut sanoneet. Itse toivon ainakin jotain seuraamuksia gigantille yms paskalafkoille jotka lupaavat satoja kortteja olevan varastossa vaikka oikeasti heillä ei ollut ensimmäistäkään. Täysin asiakkaan johtamista harhaan. Muutenkin kummallinen tapa myydä tavaraa jota ei ole hallussa. Tällaisessa tilanteessahan se on täysin myyjän vastuulla, eikä selityksenä "kaikki verkkokaupat tekee näin" ole mitenkään validi. Kaupat tehdessä sopimus syntyy myyjän ja ostajan välille. Turha koittaa siinä kohtaa sysätä vastuuta tukkureille, jos itse myyt tavaraa jota et omista. Se millaiset sopimukset jälleenmyyjällä on tukkurin kanssa ei vaikuta millään tasolla kuluttajan ja jälleenmyyjän väliseen kaupankäyntiin.
Tämä on asia erikseen. Jos ilmoitetaan, että on varastossa, vaikka ei oikeasti ole, niin tottakai sellainen touhu on kiellettyä ja pitäisikin olla. Jo aiemmin sanoin, että pettäneet toimitusarviot ovat myös lakipykälien vastaista toimintaa, mutta poikkeustilanteissa (kuten nyt) jälleenmyyjä ei silti välttämättä joudu niistä suoraan vastuuseen.

Mikä ihmeen kummallinen tapa myydä tavaraa jota ei ole hallussa? Tämähän on ihan älyttömän yleistä ja on aina ollut kaikissa nettikaupoissa. Kivijalkakaupoissakin on ajasta ikuisuuteen voinut tilata tavaraa, jota ei ole heti saatavilla. Miten voit edes väittää, että tämä ei olisi täysin yleinen käytäntö, puhutaanpa sitten mistä tahansa jälleenmyyjästä? Toki 99% tapauksista menee siten, että tuote pystytään asiakkaalle toimittamaan, eikä käy kuten tässä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa on käynyt.

Kysyntä ja huono saatavuus yllättivät tässä kohtaa jälleenmyyjät, mikä on ihan inhimillistä. Virheitä siinä toki tehtiin ja aika nopeasti muuttuikin käytännöt siten, että ennakkoon myydään vain sen verran mitä tiedetään varmuudella olevan tulossa.

Turha tässä on kuitenkaan leipoa kaikista jälleenmyyjistä epäinhimillisiä roistoja, kun suurin osa pyrkii toimimaan niin hyvin kuin mahdollista.
 
Mielestäni se on silloin jälleenmyyjän ottama riski, jos myydään tavaraa jota ei ole hallussa eikä edes varmuutta koska sitä olisi tulossa. Silti näyttiksiä on myyty vaikka kuinka helvetisti suht nopeilla toimituslupauksilla. Rahat kyllä kelpaa samantien, mutta sitten aletaan venkoilemaan kun bisnekset menevät miinukselle oman ahneuden takia. Näissä tapauksissa kun on odotettu vuosi maksettua näyttistä, niin todellakin jälleenmyyjän pitäisi antaa sieltä tilalle vastaava kortti joita myydään tuplahinnalla samaan aikaan. Se että kaikki toimii tavalla X ei tee siitä edelleenkään hyväksyttävää, eikä pitäisi olla mitenkään peruste kuluttajan oikeuksien polkemiselle.
 
Verkkokaupalta kysäisin tuosta, että miksi tilaamani näytönohjain on korvattu mallilla, jota ei löydy edes heidän sivuiltaan. Vastauksena tuli, että mallit on piilotettu siksi aikaa, että korvatut näytönohjaimet saadaan toimitettua.
 
Mielestäni se on silloin jälleenmyyjän ottama riski, jos myydään tavaraa jota ei ole hallussa eikä edes varmuutta koska sitä olisi tulossa. Silti näyttiksiä on myyty vaikka kuinka helvetisti suht nopeilla toimituslupauksilla. Rahat kyllä kelpaa samantien, mutta sitten aletaan venkoilemaan kun bisnekset menevät miinukselle oman ahneuden takia. Näissä tapauksissa kun on odotettu vuosi maksettua näyttistä, niin todellakin jälleenmyyjän pitäisi antaa sieltä tilalle vastaava kortti joita myydään tuplahinnalla samaan aikaan. Se että kaikki toimii tavalla X ei tee siitä edelleenkään hyväksyttävää, eikä pitäisi olla mitenkään peruste kuluttajan oikeuksien polkemiselle.
Sitten ehkä kaikkien kauppojen pitää myydä vain hyllykamaa varmaan? Nykyäänhän voi tilata vaikka levysoittimen neulan, jota ei ole hyllyssä ja sitten parissa viikossa se on asiakkaalla. Nyt jos on kaupan vastuulla jos toimittaja ei saakaan tavaraa tuotua, on varmaan parempi sitten myydä vain sitä hyllytavaraa. Tämä tosin karsii varmaan valikoimaa paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 739
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom