Omat vai yhteiset rahat?

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Miksi jonkun pitäsi asua pienemmässä kämpässä kuin haluaa asua? Miksi ostaa muu puhelin kuin iPhone jos sellainen haluaa käyttää? Tai miksi ostaa muita kuin merkkivaatteita jos ne on sellaisia joita haluaa käyttää? :asif:
Niin, ja miksi tienata enemmän rahaa kun ehtii tuhlata? :hmm:

Tietty järkevä puskuri kannattaa tottakai olla, ja tulotason putoamiseen esm. eläköitymisen seurauksena täytyy varautua, mutta miksi säästää vain säästämisen ilosta? Jos ei arvoasunnot hyvällä alueella, hienot autot, kulutuselektroniikka ja harrastevälineet napostele vaan tykkää katsella lähimetsässä oravia markettiverkkareissa, niin eikö voisi sitten samantien tehdä vähemmän duunia?

Paitsi tietenkin jos tilanne on vielä niin onnellinen että nauttii töistään niin paljon, ettei edes halua enempää vapaa-aikaa... Sitten tilanne on tietenkin kinkkinen. Tosin olen kuullut että esm. Ukrainassa olisi rahalle käyttöä...

Näissä vähän haiskahtaa se sama kuin ilmastonmuutoskeskustelussa, ne toisten tekemät kulutuspäätökset on tyhmiä ja tuhlailevia, mutta omat on sitten fiksuja ja harkittuja.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Miksi ihmeessä puhut koko ajan >100te autosta? Sillä auton myyntihinnalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, koska enhän minä sitä autoa maksa. Merkitystä on ainoastaan sillä, mitä minä itse maksan autosta. Ja jos autosta maksaa 800 €/kk ja se summa sisältää jo huollot, renkaat, pesut ja vakuutukset, niin se ei ole millään mittarilla iso summa uudesta autosta.

Alkaa jo vähän tuntua, että jos haluaa ajaa jollain muulla kuin tonnin lintalla, niin se on leveilyä. Sähköautoiluko se sitten ärsyttää? Ota huomioon, että sähköautojen markkinoilla ei hirveästi ole vielä valinnan varaa ja jos ei halua koppiautoilla, pikkuautoilla tai maastureilla ajella, niin ei niitä vaihtoehtoja juurikaan ole.
Tässä maassa on aika paljon sähköautoja ja aika pieni prosentti on noita >100te autoja.

Sä saisit sun palkkamallilla 400€/kk jo 99% Suomalaisille kelpaavan auton. Siihen nähden 800€ on kyllä turhuutta. Sun tilanteessa aika pieni promille väestöstä käyttäisi noin paljon rahaa autoon. Kertoo sekin jostain.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 076
Tuntuu ainakin täällä eteläsuomessa olevan suht perus liksa. Itellä vähä päälle 4k netto ja tuntuu että ihan keskituloinen (taitaa EVA:n määritelmässä ollakin vielä keskituloinen) tuttavapiirissä. Veturikuskeista ahkeriin ilmalämpöpumppuasentajiin tuntuu joku 65-80k olevan ihan 'perusliksa'. Saati sitten kolleegat ja muut tutut joilla yliopistotaustaa ja ~10v työuraa niin 100k++ ei ole todellakaan mitenkään harvinaista. Toki kun kämpät alkaa pks ympäryskunnissa maksaa alkaen 350-500k niin siitä pitää vähintään toisen osapuolen tienatakkin tuon.. eikä mennä edes HKI/Espoo vieläkin kalliimman neliöhinnan asuntoihin vielä.



Tavallaan sanot tuossa, että sinunkin menot (auto) kasvaa kun tulosi kasvaa. Ja ostatko auton "vain siksi, että muut näkevät että sinulla on kallis auto"?
Toivottavasti kukaan ei osta 15k sohvaa "vain siksi", että vieraat näkee.

Lähtökohtaisesti ihmiset on todella surkeita säästämään. Minäkin tiedän tapauksen, jossa 30vuotta elämästään elettiin suht pienituloista elämää kunnes onnisti työpaikan suhteen ja päästiin 150k vuosituloihin kiinni muutamaksi vuodeksi. Siinä kun aletaan päivittää sänkyjä, sohvia ja autoja niin vain taivas on yhtäkkiä rajana. Koettanut puhua tälle, että tuosta sais helposti lohkastua jo yli 1k/kk rahastosäästämiseen mutta Hästenssin sängyt kiinnostaa enemmän.



Kai? Vai tuleeko tässä verottaja jos vastaan jos toisella 300k sijoitussalkku jonka haluaa pitää itsellään avioehdottoman eron tilanteessa? Siinähän teknisesti ottaen se toinen osapuoli antaa sinulle sen 150k lahjana.
Irtaimisto ym osalta varmasti todella helppoa jakaa miten haluaa. Ehkä ongelmat juuri isommat omistukset ja omaisuudet.
Sekä tietenkin se, että harvoin ne erotilanteet oikeasti on sellaisia, että ihan kavereina siinä sovitaan sovussa ja ollaan kivasti samaa mieltä kaikesta. Ja helposti se alkaakin kiristää enemmän kun aletaan vaatia vaatimaan puolia omistamastasi autoista ym vaikka olisit ne omalla rahallasi (ja velalla) hommannut/maksellut. Ja sitten kun erotaan oikeasti riitaisasti niin siitä saa melkoisen aseen kun toisen elämää saa hankaloitettua yllättävästikin kun aletaan sitten tasan 50-50 laskemaan ja vaatimaan jokainen asia.
Neljä kiloa käteen kuussa, niin kuulut kyllä ylimpään desiiliin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 700
Tässä maassa on aika paljon sähköautoja ja aika pieni prosentti on noita >100te autoja.

Sä saisit sun palkkamallilla 400€/kk jo 99% Suomalaisille kelpaavan auton. Siihen nähden 800€ on kyllä turhuutta. Sun tilanteessa aika pieni promille väestöstä käyttäisi noin paljon rahaa autoon. Kertoo sekin jostain.
Ei niitä oikeasti ole, kun täytyy olla iso perheauto, johon mahtuu 2 aikuista ja 2 aikuisen kokoista lasta. Ja maasturit eivät kelpaa, eikä myöskään aasialaisia autoja haluta. Käytännössä edullisin tarpeet täyttävä auto tällä hetkellä markkinoilla on BMW i5 ja se olisikin tällä hetkellä valinta, mutta sitä ei ollut tarjolla vielä silloin kun auto hankittiin.

Lisäksi kun tämä auto on valittu täyttämään kaikki tarpeet, niin vaimo on voinut hankkia todella edullisen auton, koska tarvittaessa voimme aina käyttää minun autoa, joten sitä kautta on tullut myös huomattava säästö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 636
Ei niitä oikeasti ole, kun täytyy olla iso perheauto, johon mahtuu 2 aikuista ja 2 aikuisen kokoista lasta. Ja maasturit eivät kelpaa, eikä myöskään aasialaisia autoja haluta. Käytännössä edullisin tarpeet täyttävä auto tällä hetkellä markkinoilla on BMW i5 ja se olisikin tällä hetkellä valinta, mutta sitä ei ollut tarjolla vielä silloin kun auto hankittiin.

Lisäksi kun tämä auto on valittu täyttämään kaikki tarpeet, niin vaimo on voinut hankkia todella edullisen auton, koska tarvittaessa voimme aina käyttää minun autoa, joten sitä kautta on tullut myös huomattava säästö.
Nuohan ne toki on hyviä syitä. Vähän kuin ei vanhaa iPhonea ei haluta eikä merkittömät vaatteet kelpaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 700
Nuohan ne toki on hyviä syitä. Vähän kuin ei vanhaa iPhonea ei haluta eikä merkittömät vaatteet kelpaa.
Väitätkö tai luuletko tosiaan, että jos ei päällä ole 2000 euron hintaista vaatetta, niin ne on silloin automaattisesti merkittömiä vaatteita?

Seuraa hieman aikaasi. Nyt on yleistynyt nimenomaan nuorten keskuudessa sellainen ilmiö, että muille näyttääkseen hommataan aivat törkeän hintaisia vaatteita. Eli täysin järjetöntä toimintaa, missä vaate ostetaan vain siksi, että se on kallis. Ei siksi että se olisi jotenkin itselle mieluisa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 636
Väitätkö tai luuletko tosiaan, että jos ei päällä ole 2000 euron hintaista vaatetta, niin ne on silloin automaattisesti merkittömiä vaatteita?

Seuraa hieman aikaasi. Nyt on yleistynyt nimenomaan nuorten keskuudessa sellainen ilmiö, että muille näyttääkseen hommataan aivat törkeän hintaisia vaatteita. Eli täysin järjetöntä toimintaa, missä vaate ostetaan vain siksi, että se on kallis. Ei siksi että se olisi jotenkin itselle mieluisa.
Voi tota verrata ihan aikuisiinkin. Toiset ostaa 800e italialaiset käsintehdyt mokkakengät ja 200e kravatin ja 1500e puvun koska "ei haluta käyttää merkittömiä vaatteita ja aasialaiset vaatteet ei käy".
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 662
Autojen verotusarvot menee kummallisesti
Itsellä tänä vuonna saatu työsuhdeauto volvo v60 hybridi, ostohinta 60t ja käyttöetuvero 910e. En tiennytkään, että 100t autossa voi olla tuota pienempi verotusarvo.

Meillä ei saanut valita auton merkkiä, mallia tai sitä ottaako auton vai ei. Jos työpaikan halusi niin tämä auto otettava. Tätä toisessa ketjussa kummasteltiin, että näitäkin malleja on. Olen tyytyväinen autoon, mutta puolet pienemällä verotusarvolla saisi uuden skoda octavian ja olisin siihen myös tyytyväinen :)

Skoda Octavia vm 2016 hankittiin yhdessä vaimon kanssa, mutta vaimolle tuo on työsuhdeauton myötä jäänyt. Auto ostetaan yhteisellä päätöksellä ja molemmat pääsi koeajamaan. Sen verran iso hankinta, että tuntuisi hurjalta jos vain omalta tililtä kävisi auton ostamassa.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
569
Tässä maassa on aika paljon sähköautoja ja aika pieni prosentti on noita >100te autoja.

Sä saisit sun palkkamallilla 400€/kk jo 99% Suomalaisille kelpaavan auton. Siihen nähden 800€ on kyllä turhuutta. Sun tilanteessa aika pieni promille väestöstä käyttäisi noin paljon rahaa autoon. Kertoo sekin jostain.
Samaan aikaa teillä taisi olla pihassa kolme sähköautoa ja ulkomaanmatkoihinkin meni viisinumeroisia summia vai miten se nyt meni :lol:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 385
Miksi ihmeessä puhut koko ajan >100te autosta? Sillä auton myyntihinnalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, koska enhän minä sitä autoa maksa. Merkitystä on ainoastaan sillä, mitä minä itse maksan autosta. Ja jos autosta maksaa 800 €/kk ja se summa sisältää jo huollot, renkaat, pesut ja vakuutukset, niin se ei ole millään mittarilla iso summa uudesta autosta.
800€/kk sinulla tuon edun verotusarvo, vai se summa minkäverran maksat veroa edusta, vai se summa minkäverran raha palkka pienempi, vai se summa minkäverarn työantaja voisi maksaa enemmän palkkaa, ollen neutraali firmalle.

800€/kk veroedun moni varmaan kohtuullisesti toimeentuleva ottaisi, jos sillä saa täysautoedun ja itselleen käyttökelpoisen 100k€ auton. Jos ajelee sen 20 000km niin km hinta on sen verran halpaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 700
Autojen verotusarvot menee kummallisesti
Itsellä tänä vuonna saatu työsuhdeauto volvo v60 hybridi, ostohinta 60t ja käyttöetuvero 910e. En tiennytkään, että 100t autossa voi olla tuota pienempi verotusarvo.
Tarkennetaan hieman: Auton verotusarvo on 1600 €/kk, eli tuosta summasta maksan verot. Ja marginaaliveroprosentti kun on noin 50 %, niin maksan siitä 800 €/kk veroa. Eli ethän sinäkään maksa tuosta autostasi veroa 910 €, vaan ehkä noin puolet siitä.

800€/kk sinulla tuon edun verotusarvo, vai se summa minkäverran maksat veroa edusta, vai se summa minkäverran raha palkka pienempi, vai se summa minkäverarn työantaja voisi maksaa enemmän palkkaa, ollen neutraali firmalle.
800 €/kk on se summa, minkä verran minulla jää palkasta vähemmän käteen auton vuoksi, eli tuo on nettona se summa, mitä minulle tulee autosta kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Samaan aikaa teillä taisi olla pihassa kolme sähköautoa ja ulkomaanmatkoihinkin meni viisinumeroisia summia vai miten se nyt meni :lol:
Enhän mä tota autoa ihmettele vaan sitä että sanotaan, että perheessä ei osteta mitään turhaa ja kallista tms. Silti on helvetin kallis auto.

Jokainen ajakoon millä haluaa ja käyttää rahansa miten haluaa. Meidän kolme autoa ei tähän kuulu mitenkään. Mä en edes yritä väittää, että eletään säästeliäästi.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 700
Enhän mä tota autoa ihmettele vaan sitä että sanotaan, että perheessä ei osteta mitään turhaa ja kallista tms. Silti on helvetin kallis auto.
Nyt alat jo vähän vääristelemään sanomisiani. En ole sanonut että ei osteta mitään kallista. Olen sanonut, ettei osteta turhaa, eikä osteta mitään leveilläksemme. Ei kaikki kallis ole automaattisesti turhaa ja leveilyä. Ja kuten olen moneen kertaan yrittänyt sanoa, ei 800 €/kk ole mielestäni edes kallis hinta uudesta ja perheen kaikki tarpeet täyttävästä autosta. Saati sitten että olisi tuolla tavalla liioitelleen helvetin kallis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 636
Nyt alat jo vähän vääristelemään sanomisiani. En ole sanonut että ei osteta mitään kallista. Olen sanonut, ettei osteta turhaa, eikä osteta mitään leveilläksemme. Ei kaikki kallis ole automaattisesti turhaa ja leveilyä. Ja kuten olen moneen kertaan yrittänyt sanoa, ei 800 €/kk ole mielestäni edes kallis hinta uudesta ja perheen kaikki tarpeet täyttävästä autosta. Saati sitten että olisi tuolla tavalla liioitelleen helvetin kallis.
Kuinka moni ostaa mitään "turhaa" vain leveilläkseen? Kyllähän sitä aina syitä keksitään jolloin tuote ei olekkaan enää "turha". Kuten että pitää olla IPhone kun eiu haluta tukea kiinalaista, pitää olla merkkivaatteita koska ei haluta ostaa "kestämätöntä aasialaisryysyä". Auto pitää olla eurooppalainen kun ei halua aasia-autoa jne.. :asif:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 995
Nyt alat jo vähän vääristelemään sanomisiani. En ole sanonut että ei osteta mitään kallista.
Mielestäni tähän tartuttiin ja olen samaa mieltä:

Minäkin olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, joilla on pakottava tarve nostaa menojansa heti jos tulot kasvaa. Ja pääsääntöisesti tämä näkyy sillä tavalla, että aletaan tuhlaamaan ns. luksukseen, jolla voi leveillä muille. Omalla kohdalla, vaikka tulot ovat kasvaneet, niin kuukausittaiset menot ovat pysyneet suunnilleen samalla tasolla koko aikuiselämäni ajan.
Eli jos miettii sitä tilannetta että on ns. aikuinen ja saa opiskelut päätökseen. On siis tottunut elämään kutakuinkin asuen soluasunnossa, syöden halvinta mahdollista makaroonia jne. ja sitä mitä opiskelupaikka tarjoaa.
Uskallan väittää että lähes kaikki kokevat "pakottavaa tarvetta" nostaa menojaan, koska se hävettää käydä vanhempien luona pesemässä pyykkiä, syömässä viikonloppuisin ja muutenkin eläen ns. kädestä suuhun nähden lähes nälkää asuen muiden kanssa soluasunnossa ja ehkä kesäisin vanhempien luona loisien ettei tarvitse maksaa kesäisin sitten vuokraa siitä solukämpästä (tilanteesta riippuen).

Aika pian myös suuri osa kyllästyy maksamaan sitä päälle 10€/m2 vuokraa (itselleni se oli aika suuri kimmoke, koska Saton ns. surkea kämppä nosti joka hemmetin vuosi sitä vuokraa) joten he ottavat asuntolainan ja hankkivat asunnon yleensä silloin kun alkavat olla myös parisuhteessa (mikä on toinen kimmoke siihen) jne jne...

Eli suurin osa ihmisistä ei elä läpi elämäänsä täysin samoin kulutustottumuksin todeten että se polkupyörä / kävely / bussikortti riittää, soluelämä on kivaa ja makaroni on halpaa..

Toki sitten se että miksi tuhlata luksukseen? Tuo on asia erkseen, jos hankkii vaikka mainittuja 100k autoja tai esim. päälle 500€ kännyköitä mitä vaihtaa useammin kuin 5v välein (jolloin käyttää kännykkään päälle 100€/ vuosi, itse pyrin ostamaan alle 300€ kännyköitä ja käyttämään 6v jolloin se maksaa maksimissaan sen 50€/vuosi) jne jne...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 636
Mielestäni tähän tartuttiin ja olen samaa mieltä:



Eli jos miettii sitä tilannetta että on ns. aikuinen ja saa opiskelut päätökseen. On siis tottunut elämään kutakuinkin asuen soluasunnossa, syöden halvinta mahdollista makaroonia jne. ja sitä mitä opiskelupaikka tarjoaa.
Uskallan väittää että lähes kaikki kokevat "pakottavaa tarvetta" nostaa menojaan, koska se hävettää käydä vanhempien luona pesemässä pyykkiä, syömässä viikonloppuisin ja muutenkin eläen ns. kädestä suuhun nähden lähes nälkää asuen muiden kanssa soluasunnossa ja ehkä kesäisin vanhempien luona loisien ettei tarvitse maksaa kesäisin sitten vuokraa siitä solukämpästä (tilanteesta riippuen).

Aika pian myös suuri osa kyllästyy maksamaan sitä päälle 10€/m2 vuokraa (itselleni se oli aika suuri kimmoke, koska Saton ns. surkea kämppä nosti joka hemmetin vuosi sitä vuokraa) joten he ottavat asuntolainan ja hankkivat asunnon yleensä silloin kun alkavat olla myös parisuhteessa (mikä on toinen kimmoke siihen) jne jne...

Eli suurin osa ihmisistä ei elä läpi elämäänsä täysin samoin kulutustottumuksin todeten että se polkupyörä / kävely / bussikortti riittää, soluelämä on kivaa ja makaroni on halpaa..

Toki sitten se että miksi tuhlata luksukseen? Tuo on asia erkseen, jos hankkii vaikka mainittuja 100k autoja tai esim. päälle 500€ kännyköitä mitä vaihtaa useammin kuin 5v välein (jolloin käyttää kännykkään päälle 100€/ vuosi, itse pyrin ostamaan alle 300€ kännyköitä ja käyttämään 6v jolloin se maksaa maksimissaan sen 50€/vuosi) jne jne...
Nää on näitä.. Itse taas en halua mitään halpiskännykkää koska poikkeuksetta niissä on paska akku, huono kamera ja alkaa jumimaan. Se taas aiheuttaa sen että melkein poikkeuksetta joutuu luurin uusimaan n.3v välein. Toki tämä on suorassa yhteydessä siihen miten ja mihin puhelinta käyttää..

Auto taas mulla on 15v käytetty hinnat alkaen jossa on vakkari ja ilmastointi ja se riittää kuskaamaan paikasta a paikkaan b ja on velaton.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 276
Huvittava keskustelu. Yhden lapset haukkuu vanhempien neuvomana kalliita vaatteita käyttäviä vähä-älyisiksi luksuspelleiksi, koska eihän kenenkään pidä käyttää kaallita vaatteita tai iPhoneja, mutta omaa sadantonnin autoa perustellaan "ei leveilyksi", koska ei nyt mitään aasialaista autoa voi hankkia. Ihan kuin vaikka puolet halvempi auto ei olisi kelvannut :lol: Eli ihan samalla tavalla puolustellaan sitä omaa ökyhankintaa huonoilla verukkeilla, mutta ei voida mitenkään ymmärtää, että joku muu voi haluta käyttää rahansa muuhun kuin autoon... Kyllä tuollainen sadantonnin auto on paljon enemmän luksuspelleilyä kuin lapselle uuden puhelimen osto vuosittain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 115
Viestejä
4 297 318
Jäsenet
71 791
Uusin jäsen
Latav

Hinta.fi

Ylös Bottom