Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa budjetoida jakopään tiivisteen vaihto jos ei oo tehty, moottorin takapäässä koneen ja vaihteiston välissä. Metallisesta tiivisteestä irtoaa maalia öljypumpun sihtiin -> öljynpaineet morjens -> grande morjens.

Samalla vaihtaa jakopään, laakerit ja öljypumpun käte(ise)västi.

Mikä juttu tämä on? Tästä löytynee lisää Googlella?
 
Kannattaa budjetoida jakopään tiivisteen vaihto jos ei oo tehty, moottorin takapäässä koneen ja vaihteiston välissä. Metallisesta tiivisteestä irtoaa maalia öljypumpun sihtiin -> öljynpaineet morjens -> grande morjens.

Samalla vaihtaa jakopään, laakerit ja öljypumpun käte(ise)västi.

Lueskellut vain että ketju antaa jossakin kohtaa periksi ja hyvä olisi ennakkoon vaihtaa. Kuulostaa kevyelle jumpalle liikkeessä 1000e +++? Itsellä ei ole kuin autokatos nykyään niin siinä ei oikein sairaala operaatioita tehdä, työkalutkin huvenneet vuosien saatossa. Loistavia pirssejä ajaa kävin muutaman testaamassa, luultavasti kallistun siihen 300tkm ajettuun 200tkm sijaan niin säästää lähes kybän jolla saakin jo huoltopalikkaa lisää, jossain kohtaa onkin suurinosa kohteista huollettu ja sen jälkeen onkin "huolettomia" kilsoja. Vähän aloin miettimään myös vaihdanko työpaikkaa lähemmäksi niin ajot putoaisi 35-->15tkm? Bensa voisi myös olla ratkaisu mutta en löytäny silmään kuin 550 joka taas taitaa hörppiä kuin juoppo kaljaa.

Hyviä autoja ja voimaa piisaa, ainut vain että onko tosiaan että kaikki pettää koneen ympäriltä ja lopulta kone (kuten kaikki autot about), hyvän yksilön jos saa niin menee kyllä yli 500tkm ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Ketju itsessään on ok, neloskoneisissa niitä on mennyt, juurisyy 1-mäntäisen kp-pumpun kuormitus aina samoille lenkille. Tehdas vahvisti ensin ketjuja, alkoiva mennä poikki venymisen sijaan. Päättivät sitten muuttaa pumpun ajoitusta. Kutosessa 2-mäntäinen ja pienempi kuormitus koska pienempi ruiskutuspaine.

Mutta ei mikään ketju ikuinen ole ja tosiaan tossa samassa rempassa kannattaa laittaa kaikki, jos ei oo tehty. Pelkän ketjun laitto ehkä hölmöintä jos ei tiedetä miksi se on vaihtokunnossa, hemmetisti työtä ja mahdollinen aikapommi siellä öljypohjan sisällä.

Googlella löytää hintsusti juurisyistä tietoa, koska yleensä ihmiset ajaa niillä kunnes ne eivät enää liiku, tai sitten teettävät ton ketjunvaihdon jos se ääntää. Sitten kun ne eivät enää liiku, on laakerit pyörineet ja sen hajonneen öljypumpun sihti täynnä muutakin. Tiiviste on jostain syystä muutettu nykyään komposiittiseksi tms. ilman irtoavaa maalia.

Edit: Btw. epäilen että liika googletus heikentää ongelmanratkaisutaitoja.
 
Lueskellut vain että ketju antaa jossakin kohtaa periksi ja hyvä olisi ennakkoon vaihtaa. Kuulostaa kevyelle jumpalle liikkeessä 1000e +++? Itsellä ei ole kuin autokatos nykyään niin siinä ei oikein sairaala operaatioita tehdä, työkalutkin huvenneet vuosien saatossa. Loistavia pirssejä ajaa kävin muutaman testaamassa, luultavasti kallistun siihen 300tkm ajettuun 200tkm sijaan niin säästää lähes kybän jolla saakin jo huoltopalikkaa lisää, jossain kohtaa onkin suurinosa kohteista huollettu ja sen jälkeen onkin "huolettomia" kilsoja. Vähän aloin miettimään myös vaihdanko työpaikkaa lähemmäksi niin ajot putoaisi 35-->15tkm? Bensa voisi myös olla ratkaisu mutta en löytäny silmään kuin 550 joka taas taitaa hörppiä kuin juoppo kaljaa.

Löytyyhän noita myös 523, 528 ja 535 bensakoneilla.
 
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.

Sait kyllä hyvin peloteltua, en olisi uskonut kun koeajolla kävi että noin kalliita tyyppivikoja autossa. Joutuu budjetoida puolet auton hinnasta huoltoihin jos meinaa pitää ajossa hyvillä mielin. Tietoisuus lisää tuskaa, olisi ostanut auton ajellut menemään auringon laskuun ja jossain kohtaa kaput, kerkesi kysellä etukäteen vähän saa puntaroida. Mites esim e60 korinen että mennään alle 2010 malleihin, onko sen lujempia näissä toki alkaa ikä painamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sait kyllä hyvin peloteltua, en olisi uskonut kun koeajolla kävi että noin kalliita tyyppivikoja autossa. Joutuu budjetoida puolet auton hinnasta huoltoihin jos meinaa pitää ajossa hyvillä mielin. Tietoisuus lisää tuskaa, olisi ostanut auton ajellut menemään auringon laskuun ja jossain kohtaa kaput, kerkesi kysellä etukäteen vähän saa puntaroida. Mites esim e60 korinen että mennään alle 2010 malleihin, onko sen lujempia näissä toki alkaa ikä painamaan.
Tieto todellakin lisää tuskaa, mutta kannattaa myös muistaa, ettei edes ne "tyyppiviat" tule mitenkään 100% varmuudella kumminkaan omalle kohdalle. Itsellä oli vm 2014 320i N20 koneella ja koko autossa oli tasan 1 ongelma koko aikana. Takavalon liitin suli ja piti vaihtaa koko valopohja. Maksoi muistaakseni marmorilta hankituilla osilla joku 50€, koska siihen oli valmis korjaussarja olemassa. Myin auton siis viime vuonna 225tkm ajettuna.

Sinänsä tuossa N20 koneessa on kanssa tyyppivikana jakoketju, ruiskutussuuttimet sekä viritettynä halkeavat männät. Lisäksi jos harrastaa kovaa ajoa, kone ei saa öljyä, koska vasemmalle käännyttäessä tai kovaa jarruttaessa öljypumppu ei saa öljyä. Kumminkin itsellä oli bootmod3 viritys (tosin omilla toiveilla vähän miedonnettuna) ja xHP vaihteistosofta. Lisäksi kävin autolla ajamassa Nürnburgringillä eikä sielläkään ollut mitään ongelmia.

Pidin autosta siinä mielessä hyvää huolta, että vaihdoin kunnolliset öljyt 15tkm välein, vaihteistööljyt 90tkm välein ja en rasittanut konetta ikinä kylmänä. Uskoisin, että nämä toimenpiteet auttoivat vähintään jonkinverran, sen lisäksi että tankkasin aina pelkästään 98:a. Myös silloin kun auto ei edes ollut vielä viritetty.
 
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.

Tarkoitin n52 6-sylinterisiä 23i ja 28i malleja, näissäkin omat murheensa. Unohdin täysin, että nämäkin päivittyivät 4-mukisiksi turboiksi.

EGR-ongelmat eivät loppuneet F-koriin, samat takaisinkutsut myös G-korisissa.
 
Tieto todellakin lisää tuskaa, mutta kannattaa myös muistaa, ettei edes ne "tyyppiviat" tule mitenkään 100% varmuudella kumminkaan omalle kohdalle. Itsellä oli vm 2014 320i N20 koneella ja koko autossa oli tasan 1 ongelma koko aikana. Takavalon liitin suli ja piti vaihtaa koko valopohja. Maksoi muistaakseni marmorilta hankituilla osilla joku 50€, koska siihen oli valmis korjaussarja olemassa. Myin auton siis viime vuonna 225tkm ajettuna.

Sinänsä tuossa N20 koneessa on kanssa tyyppivikana jakoketju, ruiskutussuuttimet sekä viritettynä halkeavat männät. Lisäksi jos harrastaa kovaa ajoa, kone ei saa öljyä, koska vasemmalle käännyttäessä tai kovaa jarruttaessa öljypumppu ei saa öljyä. Kumminkin itsellä oli bootmod3 viritys (tosin omilla toiveilla vähän miedonnettuna) ja xHP vaihteistosofta. Lisäksi kävin autolla ajamassa Nürnburgringillä eikä sielläkään ollut mitään ongelmia.

Pidin autosta siinä mielessä hyvää huolta, että vaihdoin kunnolliset öljyt 15tkm välein, vaihteistööljyt 90tkm välein ja en rasittanut konetta ikinä kylmänä. Uskoisin, että nämä toimenpiteet auttoivat vähintään jonkinverran, sen lisäksi että tankkasin aina pelkästään 98:a. Myös silloin kun auto ei edes ollut vielä viritetty.

Paljon kerelly rullailla? Tässä viikon parin sisällä katsomaan yksilöä mikä lähtee itselle jossei ole moitittavaa eikä kerkeä mennä. Bensa voisi olla vaihtoehto saattaa ajot vähentyä useita kymmeniä tuhansia km vuodessa. Joo tuo on ihan totta eilenkin ajelin hiukan pitempää matkaa niin tuli vastaan varmaan 20 f10/11 bemmiä vastaan, pakko joukossa olla runsaasti rullattuja myös. Ainut että tähän budjettiin että jää hyvin pelivaraa huolloille ym ei löydy yksilöä missä olisi ledi ajovalot ja kaikkea, nyt löytyy perus varusteet ym vain.
 
Täällä oli edellisenä autona n47 moottorilla varustettu F31. Se tosin oli niitä viimeisimpiä missä tuo moottori vielä oli, eikä siinä yksilössä ainakaan ollut mitään jakoketjun venymiseen viittaavaa vikaa havaittavissa. Kilometrejä oli ~270tkm, kun se meiltä lähti.
Jakoketjun vaihto olisi käsittääkseni maksanut reilun tonnin.
 
Paljon kerelly rullailla? Tässä viikon parin sisällä katsomaan yksilöä mikä lähtee itselle jossei ole moitittavaa eikä kerkeä mennä. Bensa voisi olla vaihtoehto saattaa ajot vähentyä useita kymmeniä tuhansia km vuodessa. Joo tuo on ihan totta eilenkin ajelin hiukan pitempää matkaa niin tuli vastaan varmaan 20 f10/11 bemmiä vastaan, pakko joukossa olla runsaasti rullattuja myös. Ainut että tähän budjettiin että jää hyvin pelivaraa huolloille ym ei löydy yksilöä missä olisi ledi ajovalot ja kaikkea, nyt löytyy perus varusteet ym vain.
Autolla oli minun sen myydessä ajettu 225tkm. Jos mahdollista, niin kannattaa yrittää selvitellä edelliseltä omistajalta, miten on pidetty. Kuten toki käytettyä ostaessa muutenkin.

Itsehän asensin varusteita autoon jälkikäteen itse, kuten M Performance jarrut, paremmat poppivehkeet, adaptiiviset xenonit muut huomioivalla varjostuksella ja Applle CarPlayn. Otin nämä oppimiskokemuksena ja kivana puuhasteluna, mutta ymmärrän ettei kaikilla riitä mielenkiinto samaan. Lähinnä vaan helpottaa sopivan yksilön löytämistä (tai uuden hinnan painamista alemmas :D).
 
Oliko autossa xenonit ennestään?
Oli kyllä, mikä helpotti työtä paljon. Samoin kaukovalojen ohjaukseen tarvittava kamera oli jo. Muussa tapauksessa hommassa ei varmaan olisi ollut järkeä. Nyt selvisi umpioiden ja ohjainlaitteiden uusimisella sekä koodauksella.
 
Tuollanen joku vanhempi diisseli ois hankinnassa, kun päivittäin ajetaan +60km töihin (välillä 140km). Nykyinen menopeli kuluttaa vähimmillään sen 9L bensaa / 100km, joten ei kovin taloudellista ole..

Etuvetoinen, pakuksi rekisteröity (tai voin itse muutoskatsastaa). Joku golffi, volvon farkku tms? Ovat lujan maineessa ainakin, ja osia varmana saa eikä ole kalliita. Itse jotain pystyy korjailemaanki.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?
 
Tuollanen joku vanhempi diisseli ois hankinnassa, kun päivittäin ajetaan +60km töihin (välillä 140km). Nykyinen menopeli kuluttaa vähimmillään sen 9L bensaa / 100km, joten ei kovin taloudellista ole..

Etuvetoinen, pakuksi rekisteröity (tai voin itse muutoskatsastaa). Joku golffi, volvon farkku tms? Ovat lujan maineessa ainakin, ja osia varmana saa eikä ole kalliita. Itse jotain pystyy korjailemaanki.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?

Pienet viistoperät poistui vuosia sitten ettei voi pakuksi rekata. Farkut ja maasturit vielä menee. Volvot ainakin hyviä ajella juuri takana 250tkm ilman mitään kuluvaa osaa kummempaa. Tietysti ihan tuuripeliä miten autot kestää enemmän ajettuna. Joku mk3 v70 voisi pakuna olla hyvä ajelee vuosia. Itsellä penkit tallella ja aika harvoin enemmän kuin yksi kyydissä, pääasiassa vain työmatka ajoa yksin autolla.
 
Mk2 v70 on parempi, ei sähköistä käsijarrua, sähköistä ohjauslukkoa eikä sähköistä avainta. Lisäksi vielä paljon paremman näköinenkin.
 
Kyllä mä ite voisin ostaa N57 ja N20 koneiset, mutta laittaisin ne mahdolliseen totaalituhoon johtavat viat etukäteen kuntoon. M550d nelikkofarkkuna kieltämättä houkuttais. N20 ei ole niin tuttu, siitä on ainakin viritysmielessä enemmän ja vähemmän kestäviä kehitysversioita. Tuttu BMW-korjaamon omistaja näyttää kirjoitelleen joku vuosi sitten ettei edellisestä N20:stä kerkeä lyömään nippuun kun tulee jo uutta pihaan.

E60 on vanha ja monimutkainen auto, en lähtisi jos ei itse pysty ropaamaan. Löytyy monenlaista tekniikkaa, niillä ikiliikkuja-dieseleillä on nykään vaan ajettu puol miljoonaa. Ton korin M5 lienee nimetty merkin epäluotettavimmaksi autoksi ikinä..

Täällä oli edellisenä autona n47 moottorilla varustettu F31. Se tosin oli niitä viimeisimpiä missä tuo moottori vielä oli, eikä siinä yksilössä ainakaan ollut mitään jakoketjun venymiseen viittaavaa vikaa havaittavissa. Kilometrejä oli ~270tkm, kun se meiltä lähti.
Jakoketjun vaihto olisi käsittääkseni maksanut reilun tonnin.

Tossa lienee jo kaikki tehtaan päivitykset, eli vahvempi ketju ja muutettu ajoitus jne. Itellä ei ole tiedossa oirehtiiko noi mitenkä ennenkuin menee poikki vai onko saatu kuriin noilla. Alkupään N47:ssa oli vielä kampuran ketjupyörissäkin vikaa, merkkiliikkeen huoltokirjalla sai jotain -50% alea ja pelit iskuun viidellä toimitatonnilla.

Ketjuja on siis kolme, ylimmän pystyy kikkailemalla vaihtamaan yläkautta venakopan irroittamalla. Venakopan irroitus vaatii suuttimien irroituksen. Suuttimien on suunniteltu tapahtuvan ulosvetäjällä (venakoppa muovia). Jos on jumissa niin sitten täytyy soittaa omistajalle lisätäänkö voimaa. Tarvittaessa asiakas ostaa uuden suuttimen luokkaa 500€ kertaa 1-4/6.

luiginpaja.fi löytyy kivasti kaikkea realiteettaja mitä remonteissa voi tulla vastaan ja miksi joku maksaa sen verran kuin maksaa, siellä N57 jakopää on mainittu kestoltaan kolmen päivän ja n. 4€ rempaksi.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?

AC piti olla tyyppinä jossain rekisteröintitiedoissa, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt Motonetin tai Bilteman haulla.. Edit: Tuon "piti" osalta sitten kirjaimellisesti, ei ole ollut muutemaan vuoteen tarvista, mutta näin siis jossain vaiheessa, lähde muistaakseni Trafin ohjeistus konttoreille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä ite voisin ostaa N57 ja N20 koneiset, mutta laittaisin ne mahdolliseen totaalituhoon johtavat viat etukäteen kuntoon. M550d nelikkofarkkuna kieltämättä houkuttais. N20 ei ole niin tuttu, siitä on ainakin viritysmielessä enemmän ja vähemmän kestäviä kehitysversioita. Tuttu BMW-korjaamon omistaja näyttää kirjoitelleen joku vuosi sitten ettei edellisestä N20:stä kerkeä lyömään nippuun kun tulee jo uutta pihaan.

E60 on vanha ja monimutkainen auto, en lähtisi jos ei itse pysty ropaamaan. Löytyy monenlaista tekniikkaa, niillä ikiliikkuja-dieseleillä on nykään vaan ajettu puol miljoonaa. Ton korin M5 lienee nimetty merkin epäluotettavimmaksi autoksi ikinä

Muutama yksilö löytyi kyselyjen perusteella mihin tehty ketjuremontit ja vaihdettu tiivisteet ym. n57 äffäläistä (3.5-4k kuitit), muuten siistejä pelejä ja toimivia niin miksei semmoinen käyttöauton virkaa hoitaisi seuraavat 5-6vuotta ellei vaihtele bensaan työpaikan vaihdon seurauksena. Pakkaa sekoittaa vielä etten ole poissulkenut 3 sarjalaisia, saati sitten jatkaa volvo linjalla vähän tuoreemmalla mutta ei tahdo d5 löytyä enään. Tuo E6x houkuttelisi hinnanpuolesta mutta alkaahan niilläkin olemaan jo ikää eikä nykyisellään ole kuin työkalusarja ja ahdas parkkiruutu. Osa autoista taas tuntuu että on kiertänyt monella omistajalla eikä ole edellinen edes kerennyt tehdä öljynvaihtoa kun myydään jo pois. Itsellä mk2 v70 ajelin 300->550tkm mittariin alkanut nyt kyllästyttämään vain, eikä tuosta enään rahaa edes saa siinä ja siinä jättääkö pihaan vara autoksi.
 
Tollanen F-koppainen 5-sarjalainen kyllä on ihan hieno auto, mutta jotenkin ei kestä luonne maksaa niistä niin paljoa kuin kutoskoneisista "loppuunajetuista" pyydetään.
Itse valitsisin ennemmin halvemman pään G-koppaisen 5 sarjalaisen 4-mukisella dieselilllä. Molemmilla tullut ajeltua ja on se G-koppa vain taas sukupolvea tuoreemman tuntuinen ja näköinen. Niitäkin kuitenkin saa jo aika kohtuu rahalla.
 
Tollanen F-koppainen 5-sarjalainen kyllä on ihan hieno auto, mutta jotenkin ei kestä luonne maksaa niistä niin paljoa kuin kutoskoneisista "loppuunajetuista" pyydetään.
Itse valitsisin ennemmin halvemman pään G-koppaisen 5 sarjalaisen 4-mukisella dieselilllä. Molemmilla tullut ajeltua ja on se G-koppa vain taas sukupolvea tuoreemman tuntuinen ja näköinen. Niitäkin kuitenkin saa jo aika kohtuu rahalla.

Tottahan tuokin, luultavasti olisin ostamani auton viimeinen omistaja tai toiseksi viimeinen. Nautin kaikki viat mitä auton elinkaaren aikana tulee. Kävin paria 530 katsomassa kuume on kova, mutta törmäsimpäs yhdessä paikkaan f01 740d. Onko kuinka hullu kapistus näitä saisi jopa pienemmillä kilsoilla mitä f10 ja olisi enemmän varusteita, ainut mikä ressaa niin ilmajouset muuten olisi lähtenyt siltä seisomalta matkaan!... Kaikki kehunut jotka ajaneet mutta onko loputon kaivo mitä huoltaa vain? Jokseenkin sain käsityksen että melko samat ylläpitokulut mitä f10 mutta omat murheet näissäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Seiskassa kaikki on isompaa, kaikkea on enemmän (paitsi varaosien saatavuutta) ja kaikki on kalliimpaa. Jos on pinkkaa pitää kuosissa niin saa ministerikyytiä. Ei oma perse kestä, no can do. Volvoista on tullut itsekin katseltua Cross Countryjä, mutta tosiaan noista tehonelosista ei ole liikaa valikoimaa.

Muistanko väärin vai tuliko F-korin 3-sarjalaiseen Adblue myöhemmin kuin 5-sarjaan? Jos tekniikka on muuten samaa ja tilat riittää, niin konkreettinen etu jos saa ilman tuon ongelmia.

Mitens Mersu?

Tollanen F-koppainen 5-sarjalainen kyllä on ihan hieno auto, mutta jotenkin ei kestä luonne maksaa niistä niin paljoa kuin kutoskoneisista "loppuunajetuista" pyydetään.
Itse valitsisin ennemmin halvemman pään G-koppaisen 5 sarjalaisen 4-mukisella dieselilllä. Molemmilla tullut ajeltua ja on se G-koppa vain taas sukupolvea tuoreemman tuntuinen ja näköinen. Niitäkin kuitenkin saa jo aika kohtuu rahalla.

Kutonen on vaan sen verran pienemmällä kuormalla ja kierroksilla, ettei sitä saa ajettua loppuun. Joskus oli samaan aikaan 2 E-koppaa nelos- ja kutosdieselillä, oliko 100 vai 120 vauhdissa nelossa ahtopaineet 1bar ja ruiskutuspaineet 1000bar, kutosessa 0.3bar ja 300-400bar. Turboa ja suuttimia vaihdettiin sitten ensimainittuun, kutosessa tuplaten voimaa ja piti hintansa paremmin.
 
Itse arvostan enemmän sitä tuoreempaa ilmettä ja multimediaa etc. kuin sitä että 500tkm ajettuna kutoskone kestää paremmin.
En tiedä paljonko ajetuista tässä puhutaan mutta kyllä jossain 500tkm ajetussa autossa on kaikki jo niin loppu, ettei se mikään ajonautinto ole ellei sitä täysentisöi. Kyllähän sellainen voi tutisematta kulkea, mutta kyllä sen huomaa kun alkaa jo ihan sisustan paneeleista lähtien kaikki väljistymään. Jos joku N47 kestää jakoketjun vaihtamalla 500tkm, niin en oikein osaa kaivata sen enempää kestävyyttä.

Sitten taas jos on tarkoitus ajaa mahdollisimman paljon halvalla, niin sama sitten ostaa se 5000e V70 D5 ja kerätä ne kilsat siihen.

Nämähän on toki subjektiivisia asioita ja jollekin se 500tkm ajettu f10 voi olla superluxusta, mutta kun näitä vähän ajelee ja vertailee, niin kyllä se suurin karisma siitä häviää kun uudempi on aina uudempi.

Itse tosin en jaksa millään autolla ajaa kun sen vuoden-pari max, että siinä mielessä voin olla kyllä jäävi kommentoimaan.

edit:
Melkein itse ostaisin sitten ennemmin vaikka sen F01:n kuin F10. Käytännössä ylläpitokulut ihan samat, ellei ota jollain alienitekniikalla, mutta seiska on aina seiska. Myös F07 on ihan saman hintainen, ehkä jonkun silmään rumempi, mutta antaa kyllä paremman kyydin kuin F10.

En nyt tarkoita että juuri tämä yksilö olisi jotenkin hyvä, mutta aika edullisesti näitäkin tänä päivänä saa.
Kebabvanteet vähän pilaa tämän herraskaista ulkonäköä, mutta tekniikka on ihan fiksu kombo.


Samaan rahaan enemmän, koska enemmän on aina enemmän :D Vanhaltahan tuollainenkin jo kyllä näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä paljonko ajetuista tässä puhutaan mutta kyllä jossain 500tkm ajetussa autossa on kaikki jo niin loppu, ettei se mikään ajonautinto ole ellei sitä täysentisöi.

Oma esimerkki oli tosta parin-kolmen satkun väliltä, mikä näyttäs aika hyvin osuvan noihin tän hetken halvimpiin G-korin vitosiin. Eli siinä main alkaa pikkuhiljaa tulla noita pikkukoneiden suutinta, turboa, kaksoismassaa sun muuta. Jotkut 1.6 dieselit tekee samaa sitten puolta vähemmälläkin rahvaammissa merkeissä. Jos pelkän kulutuksen sijaan puhuttaisiin kokonaiskuluista, niin pienessä dieselissä olisi dieselin huonot puolet, ja isossa hyvät.

Piti sitten sekin päivä nähdä, että seiskan hankintaa perusteellaan ylläpitokuluilla :p Linkatun seiskan hyviksi puoliksi voi laskea että venakoppa on vaihdettu, joten suuttimet tuskin ovat jumissa eli isot rempat on joutuisampaa tehdä. Tyyppivika-sanan myyjä osasi, mutta isot tyyppiviat jäi tsekkaamatta vaikka kone oli jo osin auki?

Menee näköjään halvimmat G-korit aika samoissa hinnoissa saman ikäisiin Volvoihin, mitä helvettiä? Mutta jos BMW:n laatu on nykyään tota mitä kuvailit, niin..? Joskus aikoinaan noita pystyi myymään samassa liikkeessä, kun eivät kilpailleet keskenään.
 
Seiskassa kaikki on isompaa, kaikkea on enemmän (paitsi varaosien saatavuutta) ja kaikki on kalliimpaa. Jos on pinkkaa pitää kuosissa niin saa ministerikyytiä. Ei oma perse kestä, no can do. Volvoista on tullut itsekin katseltua Cross Countryjä, mutta tosiaan noista tehonelosista ei ole liikaa valikoimaa.

Muistanko väärin vai tuliko F-korin 3-sarjalaiseen Adblue myöhemmin kuin 5-sarjaan? Jos tekniikka on muuten samaa ja tilat riittää, niin konkreettinen etu jos saa ilman tuon ongelmia.

Mitens Mersu?



Kutonen on vaan sen verran pienemmällä kuormalla ja kierroksilla, ettei sitä saa ajettua loppuun. Joskus oli samaan aikaan 2 E-koppaa nelos- ja kutosdieselillä, oliko 100 vai 120 vauhdissa nelossa ahtopaineet 1bar ja ruiskutuspaineet 1000bar, kutosessa 0.3bar ja 300-400bar. Turboa ja suuttimia vaihdettiin sitten ensimainittuun, kutosessa tuplaten voimaa ja piti hintansa paremmin.

Sen verran kiinnosteli seiska että soittelin niin on vaihdettu jakopääketju mutta ei sanonut menikö kaikki uusiksi, yleisilme siisti kaikenkaikkiaan ja hintakaan ei ollut mieletön. Ylläpito kulut vain mietityttää 20" vanteet (vuodessa 30-35tkm ajoja), ilmaalusta ja tiedä onko kauankin ollut myynnissä (seisonut ajamatta)? Kyllä tuntuu että ennemmin 6 mukinen diisseli jolla ajettu matkaa ja annettu kenkää sopivasti eikä ole mitään all in softauksia tehty, saati jos olisi 4 mukinensoftalla ja all in softat sisällä. Halpaa ajoahan nuilla volvoilla saa, se on vain nyt nähty ja tarvitsisi vaihtelua. MB sitten C, E ja CLS/CLA valinnan varaa vaikka kuinka, löytyy 220cdi pannulla pilvin pimein. Saisi olla sitten w205 taikka w213 aikaisemmilla korimalleilla on tullut ajetltua mutten omistanut, aika lujia pelejä loppujen lopuksi. CLS ja CLA ihan tuntemattomia, CLA lähtisi ihan sopivaan hintaan mietityttää vain etuveto, näitä varmaan vannoutuneet mersumiehet vierastaa.

Tutkailin vähän niin tosiaan nuita 520 G3x saisi ihan kohtuu hintaan mutta ei omaan budjettiin vielä mahdu, josko hetken odottelisi.

Itsellä poikkeuksetta kaikki autot olleet 300-5xx tkm ajettuja, yleisimmin aina 50km työmatkaa kerkeää pannu lämmetä aina eikä ole lyhyttä pätkää. öljynvaihdot ajallaan jne. Yhdestäkään kapistuksesta ei ole mennyt kulutus osia kummempaa, konehuoneen puolelta suuttimen pohjaprikkoja ja laturi. Yksi 940 taisi olla jolla ajoin max. 500km muilla autoilla tullut kyllä 70-250tkm sitten ajeltua.
 
Kia Optima PHEV sedan Business Luxury panoraamakatolla, nyt mittarissa 99tkm ja vuosimallia 2016. Tämän kulkineen hommasin viime syksynä. Valintaan vaikutti hinta, herkut, kyyti, tilat ja taloudellisuus.

Tokihan ylimääräistä ohjelmaa on riittänyt vuosimalliin ja kilsoihin nähden jonnin verran. Heti ostosta kävi ilmi ettei kärsi painaa tallaa lattiaan tai muuten meno loppuu kuin seinään hetkeksi. Syynä korkeapainepumppu joka meni myyntiliikkeen piikkiin, oli joku 1700€ remontti.

Vaihdelaatikko (joka ei siis ole mallia kaksoiskytkin näissä plugareissa) tekee pidemmän seisomisen jälkeen sitä että 1->2 vaihto on aika väkivaltainen ja 2->3 taas täysin vastakohta eli todella hidas. Tämä korjaantuu jo ihan minuuttien ajolla. Ilmeisesti ominaisuus mitä asiaa selvittänyt... Vaihdoin kuitenkin lootaöljyt jotka oli kuulemma aika huonot jo mutta ei se siitä kummemmaksi tullut.

Viime huollossa paljastui että keskimmäiset tulpanreiät oli täynnä öljyä, syynä falskaava venakopan tiiviste. Merkkiliike antoi remppakustannuksiksi 1400€ josta 700€ tiivarin vaihto ja 700€ uudet puolat koska nekin tästä kuulemma kärsineet. Ah, korealaista laatua, eihän joku venakoppa voi alkaa falskaamaan mistään muusta syystä kuin että olis tehtaalla huonosti asennettu, jätetty pultit löysälle tms. No, availin itse tuota ja otin puolat ulos, laitimmaiset aivan ruosteessa ja keskimmäiset oikein hyvännäköiset, joskin öljyiset. Toisesta ruostuneesta puolasta katkesi samalla jousi, oli sen verran jo hapertunut. Kiristin venakopan kun oli jokainen pultti hieman löysällä ja hain motonetistä pari uutta puolaa 45€/kpl. Taas kulkee.

Joo, olisi pitänyt se Lexus vaan ostaa niin ei tarvitsisi jännittää mitä seuraavaksi mutta jotenkin sitä ajatteli ettei näin vähän ajetussa nyt voi vielä olla mitään...

optimi.jpg


Kaikki aina haukkuu ranskalaisia, mutta mielummin mä ajan tuolla Cliolla vaikka siihen joutui pari tukivartta vaihtamaan. Hintaa jäi 60€ mayle HD osien kanssa. Sitä ennen on 2v vain tankattu ja vaihdettu öljyjä.

Arvonalenemakaan tuollaisessa autossa minkä hankintahinta oli 9k€ 40tkm ajettuna ei kovin kummoinen enää ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki aina haukkuu ranskalaisia, mutta mielummin mä ajan tuolla Cliolla vaikka siihen joutui pari tukivartta vaihtamaan. Hintaa jäi 60€ mayle HD osien kanssa. Sitä ennen on 2v vain tankattu ja vaihdettu öljyjä.

Arvonalenemakaan tuollaisessa autossa minkä hankintahinta oli 9k€ 40tkm ajettuna ei kovin kummoinen emää ole.
Tuo on vähän sama kuin premium merkit jotka pärjäävät esim katsastustilastoissa. Patongeissa, Fordeissa yms monessa merkissä sitä ja tätä kulunutta alustassa leimalla ja tulee hylky. Toisaalla se premikka jossa alusta pysyy hyvänä, mutta moottori tai aski laukeaa ja olet tiensivussa. Kolisevan alustan kanssa pääset edes kotiin/korjaamolle vaihtamaan sen 60e osan vs sen 5000e+ moottorin/askin.
 
Kaikki aina haukkuu ranskalaisia, mutta mielummin mä ajan tuolla Cliolla vaikka siihen joutui pari tukivartta vaihtamaan. Hintaa jäi 60€ mayle HD osien kanssa. Sitä ennen on 2v vain tankattu ja vaihdettu öljyjä.

Arvonalenemakaan tuollaisessa autossa minkä hankintahinta oli 9k€ 40tkm ajettuna ei kovin kummoinen enää ole.

Vähän kun vertaisi espacea ja nissan micraa. Aika eri autoja Optima ja Clio. Joo toki molemmissa ratti ja neljä pyörää, mutta siihen ne yhtäläisyydet melkolailla loppuvat. Clio ihan hyvä auto joo, mutta vaikka varusteita arvostavalle Optimassa todennäköisemmin kaikkea turhaa hilavitkutinta kun taas Clion "parhaat" varusteet on varmaan tasoa ledivalot ja sähköikkunat.
 
Yksi herkku mitä ilman ei voi elää, ja Optimasta löytyy, jäähdytetyt sähköpenkit. Sellaiset oli jo vanhassa Saab 9-5 Aerossani eikä saavutetuista eduista voi luopua.
 
Yksi herkku mitä ilman ei voi elää, ja Optimasta löytyy, jäähdytetyt sähköpenkit. Sellaiset oli jo vanhassa Saab 9-5 Aerossani eikä saavutetuista eduista voi luopua.

Jenkeissä tuli ajeltua Jeepillä jossa oli tuollaiset (ilmeisesti markkinoiden parhaat). Kyllähän tuo kiva olisi Suomessakin, ainakin kesän muutaman helleviikon aikana. Täällä tarvitaan enemmän lämmittimiä..
 
Mä olen taas niin erikoinen etten kaipaa ilmastointia, vaikka sitten kaikki muut hilavitkuttimet on jees. Suomessa on niin lyhyt ja viileä kesä, että nautin siitä tuulen tuiverruksesta ajellessani ikkunat auki :D
 
Mä olen taas niin erikoinen etten kaipaa ilmastointia, vaikka sitten kaikki muut hilavitkuttimet on jees. Suomessa on niin lyhyt ja viileä kesä, että nautin siitä tuulen tuiverruksesta ajellessani ikkunat auki :D
On siitä hyötyä talvellakin, kun poistaa kosteutta auton sisältä.
 
Onhan siitä toki. Aika usein vain mielletään se vaikutus pelkkään viilentämiseen.
 
Nykyautojen ilmanvaihto on suuniteltu niin että ilmastointi on päällä ympäri vuoden. Harvassa pelkkä tuuletin pitää ikkunoita täysin huurteettomina. Mahtaakohan kaupasta edes löytyä uutta autoa jossa ei ole ilmastointia.
 
Vähän kun vertaisi espacea ja nissan micraa. Aika eri autoja Optima ja Clio. Joo toki molemmissa ratti ja neljä pyörää, mutta siihen ne yhtäläisyydet melkolailla loppuvat. Clio ihan hyvä auto joo, mutta vaikka varusteita arvostavalle Optimassa todennäköisemmin kaikkea turhaa hilavitkutinta kun taas Clion "parhaat" varusteet on varmaan tasoa ledivalot ja sähköikkunat.
En ole edes muuta väittänyt, lähinnä se että tavis käyttöautona itse suosin mielummin yksinkertaista ja edullista ylläpitää.
 
Nykyautojen ilmanvaihto on suuniteltu niin että ilmastointi on päällä ympäri vuoden. Harvassa pelkkä tuuletin pitää ikkunoita täysin huurteettomina. Mahtaakohan kaupasta edes löytyä uutta autoa jossa ei ole ilmastointia.

Olen luullut että niissä on joku "pakkaskytkin" eikä kompura (vai mikä onkaan) lähde päälle kun pakkasta on X astetta. Aina oppii uutta.
 
Olet luullut oikein, uuden väärän oppimasi voit heittää romukoppaan.

"Ilmastointi ei kytkeydy toimintaan pakkasella – yleensä alin lämpötila on kahden plusasteen luokkaa. Autolla pitäisi siis käydä pakkaskaudella lämpimässä parkkihallissa, jotta kompressorin saisi pyörimään muutamaksi minuutiksi.

Tapio Ketonen"
 
Viimeksi muokattu:
Okei, ihan uutta tietoa tuollainen pakkaskytkin. Kiitos selvennyksestä!

En ole huomannut ilmastoinnin sammumista paitsi vanhassa Subarussa kun painoi kaasun pohjaan. Sen kyllä huomasi kun naksahteli ja ilmastoinnin valo sammui.
 
Okei, ihan uutta tietoa tuollainen pakkaskytkin. Kiitos selvennyksestä!

En ole huomannut ilmastoinnin sammumista paitsi vanhassa Subarussa kun painoi kaasun pohjaan. Sen kyllä huomasi kun naksahteli ja ilmastoinnin valo sammui.

Et sitä huomaakkaan mistään. Valo palaa tasaisesti ja automaatti-ilmastoinnin ollessa kyseessä sisäilman lämpötila pysyy vakiona. Automatiikka säätelee taustalla.
 
Kiikarissa BMW F10 530d '11-14vm. Onko kokemuksia? Näillä näkymin porrasperänä saa ainakin farmarin pussijumpat suljettua pois. Tulossa 3-7v ajalle ajoon, autoilla mittarissa 200-350tkm. Tuossa säästäis 5-8ke jos ottaa enemmän ajetun, paraneeko auto kun sitä seisottaa vain pihassa?

Bmw f10 oli kiikarissa mutta päädyin lopulta mb c220 da `16. Mahtava pirssi, mersu ollut viimeksi 8v sitten ja taas maailma tarvitsee esikuvia. :psmoke::cigar:

Ilmaalustat oli poissa kuvioista mutta kun kävi ajamassa niin eron huomasi ja semmoisella varustettu lähti matkaan. Uskomaton kyyti toivotaan että pelaa.
 
Kyllä mä ite voisin ostaa N57 ja N20 koneiset, mutta laittaisin ne mahdolliseen totaalituhoon johtavat viat etukäteen kuntoon.
...
Tossa lienee jo kaikki tehtaan päivitykset, eli vahvempi ketju ja muutettu ajoitus jne. Itellä ei ole tiedossa oirehtiiko noi mitenkä ennenkuin menee poikki vai onko saatu kuriin noilla. Alkupään N47:ssa oli vielä kampuran ketjupyörissäkin vikaa, merkkiliikkeen huoltokirjalla sai jotain -50% alea ja pelit iskuun viidellä toimitatonnilla.
...
Ketjuja on siis kolme, ylimmän pystyy kikkailemalla vaihtamaan yläkautta venakopan irroittamalla. Venakopan irroitus vaatii suuttimien irroituksen. Suuttimien on suunniteltu tapahtuvan ulosvetäjällä (venakoppa muovia). Jos on jumissa niin sitten täytyy soittaa omistajalle lisätäänkö voimaa. Tarvittaessa asiakas ostaa uuden suuttimen luokkaa 500€ kertaa 1-4/6.
Jopas täällä on BMW-dieseleiden dissaamista. On tietenkin totta, että varsinkin alkupään N47-dieseleissä oli ketjuongelmia epidemiaksi asti mutta rakennetta on parannettu niin, että loppua kohden viat on varsin harvinaisia. On niitä toki edelleen, mutta todennäköisyys, että vika sattuu omalle kohdalle on olennaisesti pienempi kuin ennen. Sekin on muistettava, että pahimmat ongelmatapaukset on laitettu jo E-sarjalaisiin. Esim. maalia hilseilevä peltitiiviste on korvattu tiivisteliimalla (03/2011).
[EDIT]Ylimmän ketjun venymää pystyy myös mittaamaan erikoistyökalulla.

Jos katselee loppupään F-sarjalaisia N47/N57-moottorilla, niin minusta on järkevää miettiä huolellisesti rupeaako tuollaiseen 3 k€ remonttiin ennaltaehkäisevästi - ja hyvin mahdollisesti aivan turhaan. Lisäbonuksena hyvät mahdollisuudet rikkoa aivan ehjiä ruiskusuuttimia, ja dieselpiiriä ei ylipäänsä kannattaisi turhan päin availla. Jos moottoria on tarvetta muutenkin avata, niin samalla on toki järkevää tehdä jakopääkin.

Tuossa kai on kolme skenaariota
1) tähdet on sopivassa asennossa ja autolla voi ajaa auringonlaskuun ilman ketjumurheita
2) jakopää alkaa pitää ääntä -> heti pajalle -> 3 k€ remppa
3) ketju poikki -> vaihtomoottori -> 5-10 k€

Palstoilta olen saanut kuvan, että ketjua useammin N57 kohtaa tiensä pään, kun runkolaakeriliuskat pääsevät pyörähtämään. Näihin kai on usein liittynyt auton koodausta. Jos haluaa luotettavan käyttöauton, pitäisi aika tärkeänä, että moottoria ei ole lastutettu.

Se mihin google tai palstat antaa huonosti vastauksia on, miten todennäköisesti kalliit viat osuvat kohdalle. Onko kyse vioista, joita esiintyy muutamassa prosentissa vai tuleeko vika systemaattisesti kaikkiin?
Seiskassa kaikki on isompaa, kaikkea on enemmän (paitsi varaosien saatavuutta) ja kaikki on kalliimpaa. Jos on pinkkaa...
...
Mitens Mersu?
Eikö seiska (F01) pohjaudu mekaanisesti pitkälti F10-pohjalle? Sen sijaan sähköissä on kai pitkälti omat ratkaisut, joten sähkövikojen kanssa voi olla haasteiden edessä, jos niitä ilmenee.

Merssuissa ei onneksi ole mitään maininnanarvoisia vikakohteita?

[EDIT2]
Tässä pari linkkiä ketjunmittaustyökalusta. Tämä on siitä hyvä, että siitä saa selkeän kriteerin korjaukselle:


Mittailla voi myös sähköisesti. Tässä tieto voi lisätä tuskaa, kun ei ole selvää kriteeriä mikä on liian huono:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on CLK:ssa takana 255/35 R18 renkaat ja ajettavuus parani huomattavasti, vaikka Trianglea onkin ympäriinsä. Niin levoton oli aikaisemmmin ajaa, että tais kyllä olla runkovikainen rengas taka-akselilla.

Sen verran on vaikeaa jo asentaa 8.5 tuuman vanteelle noin matalaprofiilista rengasta, että kaverilta jäi se tekemättä. Piti käydä rengasiikkeessä ja kaksi kaveria sitä oli tekemässä, niin saatiin vanteelle.

Vanne on CLS Mersusta ja sopii autoon hienosti. 8.5x18 Et 34.5.
 
Uskomatonta että toimii vielä noilla kilometreillä? Onko paljon vaihdettu palikkaa auton elinaikana?

Volvo V60 D6 awd Plugari on siis 356tkm ajettu, vuosimalli 3/2013. Eli niitä Aika alkupään autoja.

Perus huoltoja. Automaattivaihteistoon on vaihdettu öljyt. Mutta D5 tai D6 on muutenkin kestävä. Kestää jopa virityksenkin, jos ohjelmoi samalla vaihteiston uudelleen (huomioi suuremman väännön).

2022 on vaihdettu viimeksi ilmastoinnin kompressori ja huuhdeltu järjestelmä. Toivottavasti nyt kestää. En tiedä onko kompressoria vaihdettu joskus aikaisemminkin.

Tuulilasi varmaan menee vaihtoon. Itse räpelsin adaptiivisen vakionopeudensäätimen nappulat uudet. Palikka jossa näppäimet on oli 110€ uutena merkkiliikkeestä. Epäilen että takalevyt on alkuperäiset. Niin kuluneet ne jo on. Hyvät arvot tuli leimalla, kun tein 60km/h -> 0 jarrutuksia muutamia ennen leimaamista.

Käytetty auto, niin ei koskaan oikein tiedä mitä korjattavaa tulee ekalla "omalla" leimalla. Nyt ei tullut mitään valittamista mistään, eli tavallaan hyvä ostos :)
Screenshot_20240619_193157_Photos~2.jpg


Rata-ajoakin kävin Volvolla harjoittelemassa aivan ekaa kertaa. Vaikka Botniaring on tuttu rata, kun olen siellä useammin ollut moottoripyörällä. Hauskaa. Volvo tuli siis yhtenä kappaleena takaisinkin kotiin. Vasta tuon rata-ajon jälkeen tuli se katsastuksen ajankohta vastaan, kun 1kk aiemmin saa leimata, niin katsastusaika pysyy samana.


Niin, huoltokirja kyllä on, mutta en tiedä onko aiemmin sitten vaihdettu jotain muutakin. Webasto myös toimii, kun joskus oli kylmempää säätä. Raitisilmasuodattimen vaihdoin, oli ihan likainen jo. Ilmanputsari oli varmaan viime huollossa tammikuulla vaihdettu. Samoin tuulilasinpyyhkijät oli jo huonot, niin meni vaihtoon.

Edit:
Vielä toimii :D
Screenshot_20240619_194509_Photos.jpg
 
Volvo V60 D6 awd Plugari on siis 356tkm ajettu, vuosimalli 3/2013. Eli niitä Aika alkupään autoja.

Perus huoltoja. Automaattivaihteistoon on vaihdettu öljyt. Mutta D5 tai D6 on muutenkin kestävä. Kestää jopa virityksenkin, jos ohjelmoi samalla vaihteiston uudelleen (huomioi suuremman väännön).

2022 on vaihdettu viimeksi ilmastoinnin kompressori ja huuhdeltu järjestelmä. Toivottavasti nyt kestää. En tiedä onko kompressoria vaihdettu joskus aikaisemminkin.

Tuulilasi varmaan menee vaihtoon. Itse räpelsin adaptiivisen vakionopeudensäätimen nappulat uudet. Palikka jossa näppäimet on oli 110€ uutena merkkiliikkeestä. Epäilen että takalevyt on alkuperäiset. Niin kuluneet ne jo on. Hyvät arvot tuli leimalla, kun tein 60km/h -> 0 jarrutuksia muutamia ennen leimaamista.

Käytetty auto, niin ei koskaan oikein tiedä mitä korjattavaa tulee ekalla "omalla" leimalla. Nyt ei tullut mitään valittamista mistään, eli tavallaan hyvä ostos :)
Screenshot_20240619_193157_Photos~2.jpg


Rata-ajoakin kävin Volvolla harjoittelemassa aivan ekaa kertaa. Vaikka Botniaring on tuttu rata, kun olen siellä useammin ollut moottoripyörällä. Hauskaa. Volvo tuli siis yhtenä kappaleena takaisinkin kotiin. Vasta tuon rata-ajon jälkeen tuli se katsastuksen ajankohta vastaan, kun 1kk aiemmin saa leimata, niin katsastusaika pysyy samana.


Niin, huoltokirja kyllä on, mutta en tiedä onko aiemmin sitten vaihdettu jotain muutakin. Webasto myös toimii, kun joskus oli kylmempää säätä. Raitisilmasuodattimen vaihdoin, oli ihan likainen jo. Ilmanputsari oli varmaan viime huollossa tammikuulla vaihdettu. Samoin tuulilasinpyyhkijät oli jo huonot, niin meni vaihtoon.

Edit:
Vielä toimii :D
Screenshot_20240619_194509_Photos.jpg

Oliko tiedossa et kuinka monta kompuraa jo vaihdettu? Toki jo pari vuotta vanha niin jospa olisi jo sitä kestävämpää sorttia.
 
Mullakin käsitys että noita saa kyllä vaihtaa aika tiheään. Joskus vuosia sitten itselleni tuollaista faceliftinä hollannista katselin, mutta ostin sitten ihan normi d3:n (Viismukisena kuitenkin) kun kulutus siinäkin oli niin mitätön ja saavutettu hyöty hybridissä ainakin henkilöautona aika kyseenalainen omassa ajoprofiilissa, kun melkein pelkkää moottoritietä tulee ajeltua.
 
Oliko tiedossa et kuinka monta kompuraa jo vaihdettu? Toki jo pari vuotta vanha niin jospa olisi jo sitä kestävämpää sorttia.
Ei ole tiedossa monesko kompura on vaihdettu. En huomannut kysyä silloin. Saan ehkä selvitettyä edelliseltä omistajalta tietoja myöhemminkin, jos tulee tarve.

Mutta tuolloin 2022 on osattu jo vaihtaa tarvittavat osat kompuran lisäksi ja huuhdella järjestelmä. Eli korjaus on jo sellainen, että kestää.

Jakohihnan vaihtovälin pitäisi myös selvittää, kun en ulkoa enää muista. Edellinen vaihto 300tkm ja 2022. Nyt 346tkm.

Mullakin käsitys että noita saa kyllä vaihtaa aika tiheään. Joskus vuosia sitten itselleni tuollaista faceliftinä hollannista katselin, mutta ostin sitten ihan normi d3:n (Viismukisena kuitenkin) kun kulutus siinäkin oli niin mitätön ja saavutettu hyöty hybridissä ainakin henkilöautona aika kyseenalainen omassa ajoprofiilissa, kun melkein pelkkää moottoritietä tulee ajeltua.
Voi olla että kerran vuodessakin ollut kompuran vaihto?
 
Nyt meni RCZ:sta turbon imupuolen letkun tiiviste. Uutta on vaikea löytää ja viimeinen vaihtoehto olisi tilata Forgelta silikoninen uusi imuputki. Tuli mieleen että saisiko ahtimen imukaulaan esim. vulkanoituvalla teipillä sen verran paksuutta että imuletkun pystyy kiristämään. Miten lie kestää kuumuutta ja öljyä? Jos joku ihmettelee mihin puolikas tiiviste hävisi niin putosi letkua irroittaessa, ei mennyt ahtimeen. Tuo putki itsessään on hyvin jämäkkää muovia joka kiristetään tiivisteen päälle.

1718982581920.png
 
Nyt meni RCZ:sta turbon imupuolen letkun tiiviste. Uutta on vaikea löytää ja viimeinen vaihtoehto olisi tilata Forgelta silikoninen uusi imuputki. Tuli mieleen että saisiko ahtimen imukaulaan esim. vulkanoituvalla teipillä sen verran paksuutta että imuletkun pystyy kiristämään. Miten lie kestää kuumuutta ja öljyä? Jos joku ihmettelee mihin puolikas tiiviste hävisi niin putosi letkua irroittaessa, ei mennyt ahtimeen. Tuo putki itsessään on hyvin jämäkkää muovia joka kiristetään tiivisteen päälle.

1718982581920.png
Silikoni putken pala?
 
En kyllä välttämättä uskaltaisi mitään teippejä viritellä. Komeaa kun sieltä lähtee joku 15cm pitkä nauha ahtimeen. Onko noissa tiivisteissä jotain yleismaailmallisia saatavuusongelmia? Ts siis eikö ihan vaan osanumero googleen lyömällä löydy paikkaa mistä saisi tilattua?
 
En kyllä välttämättä uskaltaisi mitään teippejä viritellä. Komeaa kun sieltä lähtee joku 15cm pitkä nauha ahtimeen. Onko noissa tiivisteissä jotain yleismaailmallisia saatavuusongelmia? Ts siis eikö ihan vaan osanumero googleen lyömällä löydy paikkaa mistä saisi tilattua?
Ei ollut tiivisteessä osanumeroa ja kuvaston mukaan tulee putken mukana eikä saa erikseen. Ei jaksanut ihmetellä enempää vaan tilasin silikoniputken.
 
Morjes, tuli tavanomaiseen tapaan pestyä auto ja normaaliin tapaan suihkutettua MOTOX:in autonvannepesuainetta vanteille jonka jälkeen huuhtelu, kuivamisen jälkeen kaksi vannetta neljästä näytti normaalilta ja toiset kaksi näytti kuvanmukaiselta valkealta ”kalkkimaiselta”
Useampaan kertaan pesty samalla aineella ilman ongelmia…kaksi vannetta tosin pintamaalattu uudelleen viimekesänä mutta senkin jälkeen pesukertoja on jo kymmenen…
Onko nytvaan ollut niin että vanne ollut kuuma ja aine reagoinut alumiininkanssa ja vanteet ovat pilalla? Onko mitään vinkkejä?

vanteet tosissaan märkänä eivät näytä kyseisiä raitoja / läiskiä mutta heti kun kuivavat niin ilmestyy, ei lähde rätillä muutakuin hetkellisesti pois, kokeiltu myös liuotin pesuaineella jälkikäteen.
 

Liitteet

  • IMG_1566.jpeg
    IMG_1566.jpeg
    382,9 KB · Luettu: 130
  • IMG_1567.jpeg
    IMG_1567.jpeg
    235,3 KB · Luettu: 137
  • 1F80FDFF-B69A-4410-9DB5-10D45C17B4C2.jpeg
    1F80FDFF-B69A-4410-9DB5-10D45C17B4C2.jpeg
    311,8 KB · Luettu: 135

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom