• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
566
Tottahan toki on imuovet sekä -takaluukku. Upeasti jälleen yksi uusi potentiaalisesti hajoava ominaisuus :beye:

Tuntuu etten puoliakaan varusteista ole vielä ... voisiko sanoa löytänyt tai osaa hyödyntää.

Autossa on mm. laajan kamerapaketin mukana tullut erityiskamerakulma autopesuun ajamiseen. Tällöin 360-kamerat muodostavat kohtisuoraan alaspäin olevan "taivasnäkymän" auton konepellistä eteenpäin sekä ruudulle piirtyy eturenkaiden ääriviivat autonpesukoneen ... voiko sanoa metallikiskojen väliin ajamista auttamaan. Sori, en osaa paremmin selittää.

Tämän auton vuoksi hommasin GoWash -autopesuketjun jäsenyyden ja tuo kameraominaisuus on kyllä tullut tarpeeseen. Erinomaisen helppoa tähdätä autoa sinne, tai jonnekin muualle jossa saa olla supertarkkana sen suhteen ettei telo vanteita jossain ahtaassa paikassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 063
Ei kai tuomosta tohi harjapesuun viedä. :btooth:
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 170
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.
Silti ne oikeasti edustuskäytössä olevat kipot pestään aina käsin (jokainen jota olen päässyt hiplailemaan aka kohtuu monta). Ja ei, en halua tästäkin harja vs käsinpesu vs ei pesua topiccia. Kukin tekee miten haluaa. Omaan korvaan silti särähtää tuo harjatonkin pesu moisella paikalla koska liukkareita jäänee putkii aina hiukan aineita vaihtaessa jos tulevat samoista suuttimista jne jne. Rehellisesti, kävisin mieluusti harjattomassa jos prkl olisi kunnon speksit aineista ja tekniikasta jollain antaa että mitä käyttävät miten jne jne. Harjaton pesu sisältäen vahan ei paljoa kerro.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Silti ne oikeasti edustuskäytössä olevat kipot pestään aina käsin (jokainen jota olen päässyt hiplailemaan aka kohtuu monta). Ja ei, en halua tästäkin harja vs käsinpesu vs ei pesua topiccia. Kukin tekee miten haluaa. Omaan korvaan silti särähtää tuo harjatonkin pesu moisella paikalla koska liukkareita jäänee putkii aina hiukan aineita vaihtaessa jos tulevat samoista suuttimista jne jne. Rehellisesti, kävisin mieluusti harjattomassa jos prkl olisi kunnon speksit aineista ja tekniikasta jollain antaa että mitä käyttävät miten jne jne. Harjaton pesu sisältäen vahan ei paljoa kerro.
OT:
Mä pesin 100% käsin kahdeksan vuotta samaa autoa, vahasin 2krt/vuosi ja hipostelin pesuaineilla. Ei se silti 7-8 vuoden ja 180tkm jälkeen mikään näyttely-yksilö ollut. Nyt seuraavaa ajanut surutta harjapesuun aina, kun kohtuu tarjoushinta ja tarve kohdanneet. Ei ole vuodessa mitään huomautettavaa tullut maalipintaan, vaikka sen viimeksi hinkkasin sienellä käsin hyvässä valossa. Tuskin erottaa näitä autoja samassa iässä maalipinnasta. Ihan turhaa hienostelua, jos auto nyt on laadukkaasti maalattu (en tiedä Teslojen maalauksen laadusta).
/OT
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 348
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.
Siinä on jonkun köyhän ulisijan halpa romu saamassa lisää kiiltoa.

Enemmänkin näen tuollaisen edustusauton maalipinnan täysin blinkkinä pitämisen osoituksena omistajan vauraudesta, kuin siitä että omistajaa kinostaisi joku hyvityshinta.

Mä pesin 100% käsin kahdeksan vuotta samaa autoa, vahasin 2krt/vuosi ja hipostelin pesuaineilla. Ei se silti 7-8 vuoden ja 180tkm jälkeen mikään näyttely-yksilö ollut. Nyt seuraavaa ajanut surutta harjapesuun aina, kun kohtuu tarjoushinta ja tarve kohdanneet. Ei ole vuodessa mitään huomautettavaa tullut maalipintaan, vaikka sen viimeksi hinkkasin sienellä käsin hyvässä valossa. Tuskin erottaa näitä autoja samassa iässä maalipinnasta. Ihan turhaa hienostelua, jos auto nyt on laadukkaasti maalattu (en tiedä Teslojen maalauksen laadusta).
Olet tehnyt jotain aiemman auton pesussa väärin tai sitten et vaan näe eroa harjapestyn ja käsin pestyn auton välillä.
Yleensä sen jatkuvasti harjapesussa käyneen auton erottaa parkkipaikalta viimeistään parin vuoden jälkeen.

Lakan kovuudella tai pehmeydellä on toki vaikutusta siihen, paljonko pintaan tulee pesunaarmua ja "sumentumaa", mutta joka tapauksessa sitä tulee aina.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
605
Niin ei kai se käsinpesu mikään oikotie onneen ole jos sillä harjalla tai kintaalla hieroo sitä hiekkaa ja muuta likaa siinä edestakaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 253
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.
Niin ei kai se käsinpesu mikään oikotie onneen ole jos sillä harjalla tai kintaalla hieroo sitä hiekkaa ja muuta likaa siinä edestakaisin.
Jos käsinpesun ottaa, niin paikasta riippuen. Täällä yksi paikka missä hinkataan hiekkavedellä. Sitten useampi ammattilaispaikka missä hoituu pesut asiallisesti.

Yksi paikka mitä itse välillä käyttänyt, ja sivusta seurannut toimitusta - niin ihan 5/5 vaikka hinta on sama kun pesukoneessa. Kun muualla hinta suunniilleen tuplat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 498
Kuka nyt tuollaista käyttöäautoa jaksaa alkaa hifistelemään pesuilla, kun se ei edes mitenkään näy tulevassa myyntihinnassa. Ehkä ymmärtäisi, jos kyseessä olisi joku keräilyharvinaisuus, mutta nyt autosta maksettiin uuden Toyotan verran niin jaksaako tuollaista alkaa enempää hinkkailemaan. Harjapesuun vaan ja jos ne hiusnaarmut harmittaa niin vie sitten kerran vuodessa fixarille.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
605
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.
Nojoo en tarkoittanut varsinaisesti sinua, vaan ihan yleensäkin.
Melkoisen työn saa kyllä tehdä jos meinaa auton maalipinnan pitää virheettömänä vuosia.
Yleensä se uusi auto naarmutetaan jo maahantuojalla/liikkeessä kun pestään luovutuskuntoon. Näin jos oikein tarkasti aletaan pintaa tiirailemaan.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
690
Tuli hommattua tälläinen talviautoksi, eli vuoden -95 Nissan Sunny 1.4 XE. Erittäin siisti kuntoinen ikäisekseen ulkoa ja sisältä, saattaa jopa olla täysin ruosteeton.

Juu on upea auto, varmasti tekee työnsä.
Mikäs on sitten kesäauto?
Tai kevät/syksy-auto?
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
64
Unohtunut kirjoitella mutta tämmöinen Imprezan rimpula tuli tuttavalta hankittua kesällä paikkaamaan vuosien kaipuuta "ralliauton" ratin taakse.





Vm. 2008 WRX STI suhteellisen vihaisella tekniikalla sekä kahdelta omistajalta. Ensimmäinen omistaja oli tuttava joka tämän rakennutti, sitten auton omisti pari vuotta huollon tyyppi joka irroitteli siitä arkikäyttöä hankaloittavia asioita kuten mm. imusarjan metanoliruiskutuksen ja "muutaman muun" tilpehöörin. Sitten orggisomistaja osti auton takaisin ja nyt kesällä meikä teki tästä ostotarjouksen sekä lupauksen pitää hyvänä.

-Koneessa paljon kaikkea kivaa, mm. Cosworthin kilkkeitä, jenkkiläisen joillekin ehkä tutunkuuloisen Blouchin pajan billet turboahdin, vaihdelaatikossa N-ryhmän ralliautojen sisuskaluja sekä välitykset muutettu + "semisuora-hampainen" laatikko. Poikkitukea ei vain takakontissa vaan myös ohjaamossa B-pilareiden välissä Sparcon systeemi.
-Öhlinsin valmistama kilpa-alusta, joka on huollettu tehtaalla nyt keväällä 2021.
-Eberi lämmittämään kisaölppiä.
-Alusta hiekkapuhallettu & ruostesuojattu viimeksi nyt keväällä 2021.
-Kevyimmät takovanteet jota tällä pulttijaolla näihin saa.
-Hiilikuituinen kardaani.
-Entisen Tommi Mäkinen Racingin kisaosaa, paljon luokittelusälää N-ryhmän ralliautoista. Mm. törkeän kevyt konepelti ralliautoista tutuin pikalukituksin.
-100 -> 200 matalia 8sec aikoja, sen verran tekniikkaan uhrataan tulevaisuudessa aikaa että menee vähintään seiskalla.

-Maalautin auton melkein kokonaan, varsinkin keulassa oli kiveniskemää, korilla ajettu kuitenkin ostohetkellä jo 132tkm.
-Turbo huollettiin sen antauduttua 100 -> 200 -testiajoissamme (Saksassa).

Tää oli aikoinaan (10v takaperin) Mitsu/Subarupiireissä aika kova laite, useimmat harrastajat muistanevat alkuperäisen rakentajan sukunimen mukaan tän kikottimen... Esimerkiksi imusarjan metanoliruiskutus 100% työmatkakäytössä olevassa katuautossa oli siihen aikaan täällä meidän periferiassa jotain suht härskiä.

Mulla tälle ei ole suurempia suunnitelmia, jossain vaiheessa kone nostetaan nokalta ja tilalle tullee JDM-malleista tuttu, 8 000rpm kiertävä 2.0 -litrainen pannu sopivasti (täysin) kutiteltuna. Lähinnä hankin tämän paikkaamaan omaa kaipuuta "rallifiilistelyyn". Mikään tähän astinen urheiluautoni ei ole pystynyt täyttämään näiden tuomaa, omanlaistaan "ajamisen fiilistä" ... Ja tässä varsinkin se ralliheritaagi on erittäin vahvana läsnä, ei vähiten koska lyhyet välitykset vaihteilla 1 -> 4 yhdistettynä voimansiirron mekaanisiin ääniin vaihteita vaihtaessa ovat kuin suoraan jostain ralliautosta. Kolahdukset vaihteiden mennessä pesään, "semisuorahampaisen" vaihteiston vieno "ulina" tai "vonkuna" sopivilla kierrosluvuilla, ym. ym. Aivan täydellistä!

Olen aivan myyty vaikka ikää on jo 40 vuotta. Useimmat varmaan nauraa, mutta oma intohimo isän ja isoisän kautta on aina elänyt vahvana nimenomaan rallipoluille, ralliautoille.

Kuvaoikeudet tosiaan "El Puercosi" -kuvaajalla :interested:
aivan törkee laitos, varmasti aivan mahtava vehje onnea sulle vaa ja iällä ei ole mitää merkitystä näissä jutuissa. Vaan kiksit mitä ne antaa omistajalleen.
 
Liittynyt
01.11.2018
Viestejä
30
BMW_435i.jpg


Jatketaan bemareilla.

435i GranCoupe Xdrive, myös siis neliveto ja bensa. Varusteista erityismanintana löytyy kohtuullisen harvinainen (ja kallis) tehtaan MPPSK-paketti eli M-Performance Power and Sound Kit. Tämän johdosta mukavat kutoskoneen murinat, turbo viheltää reilummin erilaisen ilmanoton ansiosta ja tehoa vakiota enemmän.

Tilattuna on jo M-sport korisarja M-performance lisäyksillä (OEM takadiffuusori + maltillinen takaspoileri). Myös mieto madallus luvassa (n. 2cm). Näiden asennus keväällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
20220204_093234.jpg


Mazda CX-3 vaihtui vuosimallin 2022 KIA Xceed:iin. Moottorina 160hp bensa.

Varustelutasona Business Premium, joten nappuloita on ihan riittämiin. JBL äänentoisto itselle ehkä se mieluisin lisä. HUD:a näihin ei edelleenkään saa, jota jäin kyllä kaipaamaan.

Keraaminen pinnoite (stardust 5) tuli samalla otettua pintaan, joten kiilto tällä hetkellä vielä melkoinen.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 254
Toivottavasti kukaan ei tule viemään vanteita vaikka nyt laitoitkin kuvan tänne.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
880
Postataas nyt tännekin, kun tuli syksyllä ostettua tällainen takamoottorinen racing heritage :cigar:

Ekaa kertaa tollasta tölkkiä nosturille ajaessa oli vähän pöljä fiilis että ajoinko mä nyt kokonaan ohi luiskasta kun keula ei nouse vaikka perse on jo keskellä nosturia =)
 

RintZ

Team Luumu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
832
Tein tyhmyyden ja ostin vanhan Ooppelin.

1992 Opel Calibra 2.0i

IMG_20220206_120717.jpg


Isällä oli aikanaan 1993 Turbo nelivedolla. Se oli niin monivaivainen, että lupasin koskaan olla hankkimatta sellaista, vaikka se tärkeä auto lapsuudessani olikin. Senpä vuoksi tämä yksilö ei ole turbo eikä neliveto vaan halvalla ostettu pikkuvikainen kasitappinen karvalakki suht hyvällä korilla. Varusteita ei ole juuri mitään, ilmastointi löytyy mutta tuskin sekään toimii. Kerää yllättävän paljon katseita, mutta taitavat olla lähinnä sääliviä.

Tähän koriin upotetaan joskus tulevaisuudessa toisenlainen tekniikka, mutta tänä kesänä keskitytään todennäköisesti niin paljon toisen Saabin kytkimeen ja Bemarin jarruihin, että tälle ei tehdä kuin pieniä koritöitä (paikkamaalausta, tuulilasin vaihto, tiivisteitä, listoja, sisustan huoltoa yms.).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
Pari viikkoa ollu taas waimon kasari-kauppakassi liikenteessä.. :cool:
Reilun vuoden se oliki telakalla.
Jeeppi kaipaa nyt vuorostaan huomiota osakseen.
Ni tän kans menohalut parani tuplasti ja kulutus pieneni samalla puoleen.. Ilmasta ajoa melkein. :rofl:

IMG_20220210_055845_441.jpg
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 254
Pari viikkoa ollu taas waimon kasari-kauppakassi liikenteessä.. :cool:
Reilun vuoden se oliki telakalla.
Jeeppi kaipaa nyt vuorostaan huomiota osakseen.
Ni tän kans menohalut parani tuplasti ja kulutus pieneni samalla puoleen.. Ilmasta ajoa melkein. :rofl:

2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 454
Tuollainen Chryslerihän näyttäisi ihan hienolta jos kromi vähän kiiltäisi. Nyt näyttää Ford Sierralta.

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 170
Tein tyhmyyden ja ostin vanhan Ooppelin.

1992 Opel Calibra 2.0i



Isällä oli aikanaan 1993 Turbo nelivedolla. Se oli niin monivaivainen, että lupasin koskaan olla hankkimatta sellaista, vaikka se tärkeä auto lapsuudessani olikin. Senpä vuoksi tämä yksilö ei ole turbo eikä neliveto vaan halvalla ostettu pikkuvikainen kasitappinen karvalakki suht hyvällä korilla. Varusteita ei ole juuri mitään, ilmastointi löytyy mutta tuskin sekään toimii. Kerää yllättävän paljon katseita, mutta taitavat olla lähinnä sääliviä.

Tähän koriin upotetaan joskus tulevaisuudessa toisenlainen tekniikka, mutta tänä kesänä keskitytään todennäköisesti niin paljon toisen Saabin kytkimeen ja Bemarin jarruihin, että tälle ei tehdä kuin pieniä koritöitä (paikkamaalausta, tuulilasin vaihto, tiivisteitä, listoja, sisustan huoltoa yms.).
Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia :D. Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?
Ei vaan 2,2L turbo II ja 5-lovinen manuaali. Alkuperäinen muuten tekniikaltaan, mutta alustan tein uretaanipuslilla kun ei kumisia puslia saanut enää varaosina. Kybin harmaat kaasut joka nurkassa. Jouset vakiot. Moottorin luonteesta kertoo ehkä parhaiten se, että ajaessa on aika vahvasti läsnä semmonen kasari Saab 900 16v Turbo-fiilis.. Tai ainakin niin sen muistelen ysäriltä kun semmosella ajelin jonku kerran.

Meillä on kolme noita identtisinä, tosin ne kaks muuta on ihan vaan varaosa-autoina.
 
Viimeksi muokattu:

RintZ

Team Luumu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
832
Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia :D. Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.
En minäkään Ooppeleista juurikaan piittaa muuten kuin tästä mallista. Joskus olen Omegaa katsellut, mutta muulla kuin V6:lla en jaksa kiinnostua ja ne on nykyään melkein kaikki ajettu niin karuun kuntoon ettei viitsi vaivautua.

Ajatuksena on istuttaa tähän Saabin kone, laatikko ja alusta, kun ne sais kaikki suht pienellä vaivalla sopimaan. Kori pysynee ulkoisesti tuollaisena kuin kuvassa on, mitä nyt maalaan listat ja laitan edellisen Calibran jäljiltä jääneet BBS:t alle. Jos jostain löytyis joku todella maltillinen mutta tyylikäs korisarja (spoilerissa malli) järkevään hintaan niin sellaisen vois laittaa, mutta mitään sellaista lasikuitufirman unelmaa, mitä näissä on totuttu näkemään, ei ole tulossa. Kattoluukusta haaveilin, mutta sitä ei omassani ole. Ehkä sen saisi toisesta autosta sähköliimattua tähän :rolleyes:

683cd4197f46babe-large.jpg

Tietenkään kuvan Zender-settiä ei laiteta, koska hinta on tähtitieteellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
Tuollainen Chryslerihän näyttäisi ihan hienolta jos kromi vähän kiiltäisi. Nyt näyttää Ford Sierralta.

En kyllä sierraa tuosta saa mitenkään, mut samapa se sille. :D
Nuo kromit on ollu siinä seuraavissa varustelutasossa. Ja tuo kuva on tuoreemmasta vielä ja kutoskoneisesta.

Nuo nykyset mustat 15" peltivanteet on väliaikaiset, ei ollu muita kumeja alle tähän hätään.
Mulla on kaks kierrosta samoja vanteita (alkuperäisiä 16":sia) mitä kesärenkaissa, ni laitan sitten niistä parhaimmat alle, kunhan vaan ekana ajan nuo nykyset talvirenkaat loppuun.

Eli tämmöset mitä 1989:ssä kuuluu olla.. Tuossa just puunattuna.

paroni.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
Ostatko vielä avoversion tuon coupen pariksi?
Ei perkkele, sillähän on jo kaks kaveria tontilla. :D

IMG_20210606_165111.jpg


Kyllä nyt alkaa olla jo ehkä kiintiö täynnä.
Noitakaan en ois hakenu, jos ne ei ois olleet identtisiä tekniikaltaan ja sisustaltaan. Kaikki on vielä -89 loppuvuoden tuotoksia niin alustakin on täysin sama.
Olivat paaliin menossa niin piti pelastaa talteen. Näitähän coupeja, siis tällä samalla turbo II + 5v-manual combolla ei ole vuonna 1989 tehty kuin 1033kpl. Ja mulla on niistä nyt 3kpl.. :cool:
Ompahan nyt ainaki varaosaa joka lähtöön..
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 653
siis tällä samalla turbo II + 5v-manual combolla ei ole vuonna 1989 tehty kuin 1033kpl. Ja mulla on niistä nyt 3kpl..
Sitte kun lasketaan pois jo paalatut autot niin sulla on varmaan aika iso prosentti koko maailman yksilöistä itselläs:rofl2:
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
904
Mukavan erilainen sairaus noi kasari-Chryslerit! Edullisia pelejä varmaan kun ei ole mitään mainstream haluttavuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
Sitte kun lasketaan pois jo paalatut autot niin sulla on varmaan aika iso prosentti koko maailman yksilöistä itselläs:rofl2:
Kyllä, näin varmaan on. :D

Toisessa ei oo edes papereita ja tuossa toisessa on veroja perässä tonnin verran. Alustaltaan aika mätiä, mut ulkopellit on hyvät vielä. Tekniikassa paljon käyttökelpoista jne.Ne puretaan täysin osiksi ja säilön käytännössä kaiken käyttökelpoisen niistä.
Tuo liikenteessä oleva kummajainen on kuitenki tarkoitus pitää ajossa niin pitkään ku antavat niillä vaan ajella ja bensaa saa.. Sitä ei myydä. Eikä se varmaan kellekkään kelpaisikaan. :D

Ainakin ameriikan foorumeilla olivat ihmeissään noista että meillä on 3kpl noita. noita comboja kun ei siellä usassa ole juurikaan myyty, vaan ne oli tarkoitettu enempi euroopan markkinoille.

Vielä 10 vuotta sitten noita näkyi jokunen liikenteessä, vaan en edes muista millon oon viimeksi paronin nähny. Ja tosiaan nekin mitä sillon aiemmin näin, oli yleensä kutoskoneisia ja automaatteja..

Mukavan erilainen sairaus noi kasari-Chryslerit! Edullisia pelejä varmaan kun ei ole mitään mainstream haluttavuutta.
Jep, joku näissä mua viehättää.

Mulla on muutenki aina ollu outo maku autojen suhteen. Mitä oudompi ja erikoisempi kummajainen ni sitä enempi se aina kiinnostaa.
Tykkään muutenki ajella näillä vanhoilla autoilla, enkä uutta/uudempaa autoa edes halua, vaikka varaa ehkä olisikin. Sillon tällön "joutunu" ajelee tuttujen melko uusillaki autoilla, ja aina niiden kans sama homma.. En saa mitään tuntemuksia niistä. Ne ei näytä mun silmään miltään, ne ei kuulosta miltään, ei tunnu miltää, niissä on aivan liikaa älyä, niille ei ite pysty/osaa tehä enää mitään..
Saattaahan se toki joskus mieli vielä muuttuakki, mistäpä sitä tietää.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
89
Meikämandoliini osti tälläsen toukokuussa 2021 :D Vuosimallia 2000 ja ajettuja kilsoja 103k ostohetkellä, tällä hetkellä 112k. Auton mukana tuli alkuperäinen kauppakirjakin, kun auto markka-aikaan Suomessa uutena ostettiin. Oli samalla henkilöllä vuodet 2000-2020 ja huollettu aina joka vuosi merkkihuollossa, vaikka toisinaan kilsoja tuli vain 5000 vuodessa.
IMG_6632.jpeg
 

Liitteet

Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
21
Tällainen Hyundai i30 (vm. 2011) on nyt itsellä ollut vajaan vuoden verran käytössä. Moottorina 1.6 diesel ja 6-v manuaalivaihteisto. Uskomattoman luja peli on ollut, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia vikoja (kop kop...) ja kilometrejä tulee päivittäin työmatkan vuoksi noin 70 km. Mittarilukema tällä hetkellä 492 000 km. Esimerkiksi turbo ja kytkin ovat edelleen alkuperäisiä. Huollot pääasiassa moottoriöljyjen ja suodattimien vaihtoja. Moottorin öljynvaihtoa on alettu tekemään noin 10-15 tkm välein. Pientä alkavaa ruostumista tuulilasin yläreunassa, mutta muutoin kohtuullisen siisti. Vakionopeudensäädintä kaipailisin, mutta muuten omaan käyttöön täysin riittävä varustelu.

Olen hieman jo katsellut seuraavaa autoa, mutta tällä ajetaan todennäköisesti niin kauan kuin sopiva yksilö osuu kohdalle. :tup:

IMG_20220219_165436.jpg
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
324
70km päivittäin ilman vakkaria... Aikamoinen suoritus, mutta kai sitä kaikkeen tottuu.
Kai se ihan mahdollista on jos ei pysty käyttämään vakkaria kun edellämenijät eivät osaa tai jos nyt "sivistyneesti" sanotaan että eivät pysty ajamaan tasaisesti
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
321
Tällainen Hyundai i30 (vm. 2011) on nyt itsellä ollut vajaan vuoden verran käytössä. Moottorina 1.6 diesel ja 6-v manuaalivaihteisto. Uskomattoman luja peli on ollut, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia vikoja (kop kop...) ja kilometrejä tulee päivittäin työmatkan vuoksi noin 70 km. Mittarilukema tällä hetkellä 492 000 km. Esimerkiksi turbo ja kytkin ovat edelleen alkuperäisiä. Huollot pääasiassa moottoriöljyjen ja suodattimien vaihtoja. Moottorin öljynvaihtoa on alettu tekemään noin 10-15 tkm välein. Pientä alkavaa ruostumista tuulilasin yläreunassa, mutta muutoin kohtuullisen siisti. Vakionopeudensäädintä kaipailisin, mutta muuten omaan käyttöön täysin riittävä varustelu.

Olen hieman jo katsellut seuraavaa autoa, mutta tällä ajetaan todennäköisesti niin kauan kuin sopiva yksilö osuu kohdalle. :tup:

Taloudellisesti ei kannata vaihtaakaan, ennenkuin on ihan pakko. Kulutus on varmasti aika vähäistä, ja uudemmassa sitten on arvon tipahtaminen valitettava fakta vs. nykykosla. Toki autot (ainakin itselle) on sellainen asia, että aina itselle saa jotenkin perusteltua miksi kannattaisi autoa vaihtaa, vaikka vanhallakin pärjäisi… :D

Kunnioitettava matka alkuperäisosille, mikä ainakin kytkimen osalta selittynee matka-ajolla. Itsellä edellisessä autossa oli n. 125tkm mittarissa (vm. 2013) kaksoismassavauhtipyörä alkoi ilmoitella itsestään ja osa meni vaihtoon. Tämä tapahtui 2020 kesällä. Suurin osa matkasta oli pätkäajoa, mikä osaltaan selittää aikaista hajoamista.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
324
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
474
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
324
Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.
Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
141
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Viihtyminen on kovin subjektiivinen asia, monet ihmiset katsovat autonhankintaa tunteetta fundamenttien pohjalta kun jollain pitää kulkea A-->B. Keskivertokuskille 15-20tkm/v arvonalenema näyttäytyy aika merkittävänä tekijänä vertaillessa esim 5-10teur autoja 20-25teur autoihin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 348
Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.
Näistä sinun jutuistasi tulee mieleen yksinkertaisempi kaverini, joka aina "voittaa" autokaupoilla.

Kerrankin hän osti 35 k€ hintaisen vuoden vanhan ja pari kymppiä ajetun Octavia RS:än josta hän maksoi 3000 € käsirahan ja loput pyöreällä 500 € / kk rahoituksella.

Reilun puolen vuoden jälkeen hänelle iski himo vaihtaa autoa halvempaan ja ostaa moottoripyörä, jolloin Skodasta hyvitettiin 30 k€ joka tarkoitti että hän oli "voittanut" 1000 € autokaupoista, kun hänelle jäi sen verran rahaa käteen auton myynnin jälkeen. :rofl2:
Perinteisemmin laskeva olisi päätynyt lopputulokseen, että siinä meni 5 k€, mutta pääasia on että maksaja on tyytyväinen.

Arvonalenema on varsin olennainen osa autoilun kokonaiskustannuksia, jos niitä laskee ja miettii ihan kokonaisuutena.
Jos taas ajattelee pelkästään kuukausibudjettiaan, niin siinä arvonalenemalla ei ole kummoista roolia, kun se ei realisoidu kuin autoa vaihtaessa ja jos autonsa ostaa osarilla tai liisaa, niin se suunnilleen sama summa pyörii siellä kuluissa kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Itse olen yrittänyt valita autoni siten, että arvonalenema olisi mahdollisimman pieni tai jopa negatiivinen, oikein valitulla uudella tai uudehkolla autolla ja oikealla vaihtovälillä pääsee hyvinkin pieneen arvonalenemaan ja tätä voi vielä tehostaa hakemalla autonsa ulkomailta.
Negatiiviseen arvonalenemaan taas pääsee vanhemmilla autoilla, kun pitää silmänsä auki ja lunastaa sopivat yksilöt pois, kun niitä tulee tarjolle, toki tämä vaatii vähän työtä ja olisi suotavaa, että myös työkalut ja pesu- / kiillotusvälineet pysyisivät hanskassa.

Tämä taitaa kyllä olla väärä ketju tälle keskustelulle, joten jatketaan jossain toisessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
167 067
Viestejä
3 096 295
Jäsenet
57 268
Uusin jäsen
J3000

Hinta.fi

Ylös Bottom