Pistetäänpäs vähän päivitystä omasta autokannasta, kun on tullut muutoksia tässä alkuvuodesta. Käyttiksenä oli melkein 2,5 vuotta III-korinen Laguna diiselifarkku ja oli kyllä tehtävässään yksi parhaista ellei paras käyttis mitä mulla on ollut. Korjata piti lähinnä kuluvia osia, mitään pikkuvikoja tai muuta jatkuvaa rassaamista ei ollut kuten on kaikissa aiemmissa VAG TDI-kulkineissa pakannut olemaan. Rellussa alkoi kuitenkin olla jo kilsoja 300k ja isompia huoltoja edessä, joten näin parhaaksi vaihtaa tässä välissä vähän uudempaan.
Kuten kuvasta näkyy, päädyin lopulta itselle täysin uuteen merkkiin, eli Volvoon. Kriteereinä oli pieni kulutus, iso takakontti koiranhäkille, nahkasisusta, kohtalainen laatuvaikutelma, mieluusti isoja huoltoja tehty ja alle 200 tkm kilsat. Tässä nuo kaikki mätsäsi kohtuurahaan, olen ollut toistaakseni tyytyväinen. Kyseessä siis V70 Drive 1,6d 2011, ostaessa noin 175 tkm mittarissa.
Eihän tuo Drive-malli mihinkään liiku, mutta pienellä aineella menee niin maantiellä (4-4,5) kuin sekalaisessakin ajossa (5-5,5) ja se riittää meidän tarpeisiin. Varusteet perustasoa, sisälle ruksittu nahat ja navi (aivan turha), parkkitutka, bluetooth, takapenkin lämmittimet yms löytyy. Xenoneita jäin vähän kaipaamaan, mutta ihan kohtalaisen hyvät halogeenit vaikuttaisi olevan tässä. Hiljattain ennen ostoa oli vaihdettu uusi hiukkassuodatin, turbo ja jakopää.
Sitten tämä viime viikonlopun "heräteostos", johon
@Sampsa onnistui meikäläisen yllyttämään ja hyvä niin
Taustoituksena olen näitä zetoja katsellut ostohousut kädessä jo viimeiset viis vuotta, joten tarjonta ja hintataso oli aika hyvin tiedossa. Ensisijaisesti ollut kiikarissa alkupään 3.0-mallit orkkiskuntoisina ja 100-150 tkm kilsoilla, mutta tässä mätsäsi värit ja varusteet niin hyvin, että olin valmis vähän tinkimään kilsoista, kun auto on kuitenkin hyvässä kunnossa. Alunperin oli tarkoitus ostaa tällainen vasta vuoden päästä, mutta nyt kävi näin
Eli siis kyseessä 7/2006 valmistettu Z4 3.0is (uudemmalla 265 hv N52B30-moottorilla), melko harvinainen metallinsininen nachtblau-väri ja sporttisisusta individual-shamppanja-nappanahoilla sekä mielipiteitä jakavilla Maritime-erikoislistoilla (omasta mielestä aivan upeat). Autossa siis tehtaalta myös M-sport alusta ja M-ratti.
Varustepuolella muutenkin aika lähelle kaikki mitä tuohon zetaan on saanut - Bluetooth puuttuu, muuta en ole keksinyt, mutta varmasti jotain nippeliä vielä löytyy. Niillä ei kuitenkaan niin väliä, ensisijaisesti tällä kuitenkin ajetaan fiiliksen ja ajettavuuden takia ja ne kumpikin ovat kyllä kohdallaan.
Kilsoja tässä siis noin 185 tkm, eli vähän enemmän kuin olisin alustavasti toivonut, mutta facelift-kori, uudempi moottori ja varusteet ajoi sitten kilsatoiveiden ohi - kaikkea ei voi käytetyissä aina saada, ainakaan jos ei ole syvät taskut. Siistit alkupään 2003-2004 autot vanhemmalla 3.0-moottorilla ja enemmän tai vähemmän perusvarusteilla sekä tylsillä väreillä (yleensä se harmaa + musta) maksaa viiden vuoden otannalta edullisimmillaan sen 12-14ke, joten noin 15ke hinnalla olen tähän kokonaisuuteen erittäin tyytyväinen.
Auto tuntuu todella jämäkältä ja tiiviiltä kilsoihin nähden, joten on ilmeisesti ollut hyvällä pidolla. Tuotu hiljattain Saksasta Suomeen ja täysi merkkiliikkeen huoltokirja löytyy - merkinnät tarkistettu Autokeskuksen kautta paikkansa pitäviksi. Luettiin kaverin kanssa INPA:lla koodit ja tsekattiin adaptaatiotarvot ja kaikki vaikutti olevan tiptop-kunnossa. Esim. VANOSin adaptaatiot olivat käytännössä nollassa. Kone käy todella nätisti, venttiilit ei naputa eikä muutakaan ylimääräistä. Moottoritila on lähes uutta vastaavassa kunnossa. Auto kulkee myös yllättävän kohtuullisella kulutuksella, runsaan 1000 km matkalta viimeviikolta sekalaista räppäämistä keskikulutus 8,3 ja ajamista ei tehty taloudellisuus silmällä pitäen
80-alueella näytti menevän jopa alle 6,5 l/100km ja 100 km/h maantievauhdissa sitten jotain 7-7,5 l/100km. Motarilla sitten nousee vielä litralla ainakin katto auki ajaessa.
Vanteet on jotkut 19" tarvikkeet ja näyttävät kyllä perehtymättömän silmään aika alkuperäisiltä, mutta silti ajatuksissa on vaihtaa ne tuumaa pienempiin orkkisvanteisiin. Päällä noissa nyt keväällä ostetut Michelin Pilot Sportit.
------------------
Hauska autokaksikko sinänsä, että ovat täysin erilaiset, mutta silti kumpikin ajaa täydellisesti juuri sen tehtävän mitä niiltä halutaan. On kyllä välillä villi fiilis siirtyä zetan napakasta sporttipenkistä Volvon pullakyytiin
Näiden lisäksi löytyy edelleen pari e28-projektia, joiden kimppuun pääsen taas loppukesästä/syksyllä, kunhan oma autotalli valmistuu.
Puolisolle oli suunnitelmissa ostaa työmatka-autoksi BMW F11, mutta sen hankkiminen saattaa lykkääntyä ensi vuoteen, riippuen vähän miten talonrakennusprojektin loppukustannukset muotoutuvat.