Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa haettua tuo kovia kokenut taas viikonlopuksi itselle, kun eukko koko viikonlopun töissä, niin ei tarvi firman autolla omia ajoja ajella.
Akku piti laittaa lataukseen, kun kelasin vinssin vaijerin "nätimmin" rummulle. Ilmeisesti isä ei tuolla niin hirveitä ole sitten ajanut, kun akku noin herkästi otti nokkiinsa. Kuitenkin n. vuoden vanha optima yellow top.

Tuohan on siis kerran peuraa päin ajettu, sekä kerran kaadettu kuskin kyljelle.

IMG_20200711_155341.jpg
IMG_20200711_155750.jpg
IMG_20200711_155551.jpg

IMG_20200711_155445.jpg
v


Viimeisenä vielä kuva, kun tuli viime vuonna rakennettua ilmalämmitin, jos lähtee retkeilemään autolla.
Alumiinilootaan siis laitettu kiinan"webasto" ilmalämmitin sekä polttoainetankki(polttoainepumpulta myös haaroitus, että voi vaikka kanisterista imeä polttoainetta). Virranhan voi myös ottaa auton omasta akusta, vaikka tupakansytyttimestä.
Syy miksi tuota ei kiinteästi laitettu autoon, on kun saa tarvittaessa veneen, teltan sekä myös vanhempien pihalla olevan pressutallinkin lämpöiseksi. Pressutallissa kun on talven kauhu, ferguson TED20.
IMG-20191213-WA0003.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
"Uusi" kauppakassi. Citroen C3 1.4 2002, 280tkm. Köyhtyi huimat 200 (ilmastointi, vakkari ym). Aurauskulmat säädettiin, kun edessä oli aika paljon haritusta. Kuvan jälkeen laitoin vähän mustaa ruosteenesto pohjamaalia kynnyksiin. Tuossa kun ei ole roiskeläppiä. Kynnykset on myös korjattu ja saa taas vuoden ajaa. Koirakin mahtuu takakonttiin. Isommassa C4:ssä joutuu pitää koiraa takapenkillä, kun konttiin ei pää kunnolla mahdu.

Laitoin kanssa vanhan Optima Yellow Topin Citikkaan ja vanha akku jäi vielä varalle.

IMG_20200711_091116_4.jpg
 
Aikanaan oli samanlainen murheenkryyni. Vajaan vuoden aikana mitä omistin niin piti uusia laturi (2vk olin omistanut kun kyrvähti, oli asennettu 6kk aiemmin joten meni takuuseen), jakopää (huollossa katkaisivat yhden pultin, loppuhinta töineen muistaakseni >600€, toinen etujousi katkesi). Myin halvalla siskolle ja sillä siitä hajosi vielä lohkolämmittimen kaapeli (oli asennettu liian löysästi ja vetoakseli hankasi poikki), lämmityslaitteen puhallin ja jotain muuta taisi vielä olla. Lopulta päätyi romuttamolle.
Olipas paljon vikoja. Mun edellisessä Fiat Puntossa ei ollut juuri mitään reilun vuoden omistusaikana (153tkm ajettu). Jakopää on tosin ihan kuluva osakin. Vaihtoväli 100tkm Citikassa.

Tuossa C3:ssa pitää vaihtaa jakohihna 318 700km kohdalla, eli 36 700km saa vielä ajella, jos muuten toimii (nyt 282tkm).

Muuten ei ole vielä noita mainitsemiasia vikoja. Uuden jäähdyttäjän tuulettimen kyllä vaihdoin. Hintaa oli noin 50€.
 
Nuo kasari-digimittarit on nykyään retrocool.

Hieman harmittaa kun oma Corvette tuli hommattua uudemmalla mittaristolla eikä tuolla upealla ritari ässä mittaristolla. Alunperin oli tarkoitus kyllä.

Vanha
c4-corvette-wheel-ogi.jpg


Uusi
2412148183_94ea5a84c0.jpg
Paljonkohan kolvattavaa(uutta mittaristoa, jos satut jotain löytämään), tuossakin digiversiossa on nykyään:dead:
 
Oma -07 Astrani, hieman himottaisi vaihtaa äkäisempään. Tosin ehkäpä sitä pitäisi tuolla nyt vielä jokunen vuosi ajella, kun koirat vielä ovat. Tuolla ei ole kuin reilu 140 tuhatta taulussa, mutta eihän tuosta enää mitään vaihdossa saa. Seuraavassa sitten automaatti, sen verran vaivaton mitä muutamaan otteeseen kokeillut. Ehkäpä joku saksalainen premium-merkki, en sano etteikö muitakin olisi, mutta jo hinnat alkaen malleissa on tehokkaampi kuin 1.4 - 1.6 litrainen :)


20200713_070608.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oma -07 Astrani, hieman himottaisi vaihtaa äkäisempään.

Heh, mulla oli ihan samanlainen, vielä saman värisenä, 06 malli ja 1.6. Koneella. Vaihdoin reilu pari vuotta sitten uudehkoon 16 mallin Astraan 1.4T koneella (automaattina toki) kun halusin uudempaa ja pirteämpää pirssiä alle.

Vaihdon hetkellä oli reilu 120tkm mittarissa ja hyvitysarvoa autolle laskettiin 3650€, joten ehkä tuollaisesta vielä pari tonnia voisi tänäkin päivänä saada vaihdossa..
 
Oma -07 Astrani, hieman himottaisi vaihtaa äkäisempään. Tosin ehkäpä sitä pitäisi tuolla nyt vielä jokunen vuosi ajella, kun koirat vielä ovat. Tuolla ei ole kuin reilu 140 tuhatta taulussa, mutta eihän tuosta enää mitään vaihdossa saa. Seuraavassa sitten automaatti, sen verran vaivaton mitä muutamaan otteeseen kokeillut. Ehkäpä joku saksalainen premium-merkki, en sano etteikö muitakin olisi, mutta jo hinnat alkaen malleissa on tehokkaampi kuin 1.4 - 1.6 litrainen :)


20200713_070608.jpg
Pysyt Opelissa ja ostat Saabin. :lol: On tilaa ja menohaluja.
 
Tänään tuli vietyä hyvin palvellut 530e xdrive pois ja tilalle tuli maukas Tesla Model X. Ihan perus 90D, 7-paikkaisena, kun ei pienempään mahduta.
Edellinen omistaja oli laittanut alle hienot 22 tuumaiset rangentappajat...

Tämän päivän ajojen perusteella, ei ole yhtään ikävä bimerriä.
 

Liitteet

  • 6A3FB488-5E21-407A-9894-9F7588E6F7D2.jpeg
    6A3FB488-5E21-407A-9894-9F7588E6F7D2.jpeg
    665,2 KB · Luettu: 750
"Uusi" kauppakassi. Citroen C3 1.4 2002, 280tkm. Köyhtyi huimat 200 (ilmastointi, vakkari ym). Aurauskulmat säädettiin, kun edessä oli aika paljon haritusta. Kuvan jälkeen laitoin vähän mustaa ruosteenesto pohjamaalia kynnyksiin. Tuossa kun ei ole roiskeläppiä. Kynnykset on myös korjattu ja saa taas vuoden ajaa. Koirakin mahtuu takakonttiin. Isommassa C4:ssä joutuu pitää koiraa takapenkillä, kun konttiin ei pää kunnolla mahdu.

Laitoin kanssa vanhan Optima Yellow Topin Citikkaan ja vanha akku jäi vielä varalle.

IMG_20200711_091116_4.jpg
Miksi et nyt laita roiskeläppiä kun selvästi yrität pitää autosta huolta?
 
Miksi et nyt laita roiskeläppiä kun selvästi yrität pitää autosta huolta?
Täytyy lisätä läpät lähiaikoina. Laitoin vielä toisen kerroksen mustaa ruosteenesto pohjamaalia kynnyksiin, niin niistä tuli ihan hienot. Kiiltää melkein paremmin kuin auton maali.

Aika pakollisia juttuja nuo pikku korjaukset. Pientä näperrettävää siis oli. Molemmat Citikat on paljon ajettuja, 280tkm ja 290tkm, niin toimivuudesta pitkään ei kunnon takeita taida olla :)
 
Heräteostoksena vaihtui Audi A4 B9 2016 tälläiseen Seat Ateca FR 2019 1.5 tsi:hin. Ennen Audia mulla oli farkku Seat Leon FR ja silloin jo odottelin Atecasta FR mallia.

IMG_20200711_193458-picsay.jpg

Ajettavuus erittäin hauska. Uskaltaa mutkissakin mennä vähän kovempaa ilman hirveitä kallisteluja. Ajettavuutta näissä kehuttu. Ei mikään kivireki kuitenkaan.

Varusteita löytyy kaikenmaan adaptiiviset vakkarit, kaistavahdit, panoraama kattoikkunaa, digimittaristo ymym. turhakkeita.
 
No ni nyt sitten tarttui matkaan -10 Citroen C5 automaattilaatikolla ja 1,6 156 THP koneella (ostin tietäen moottorin tyyppiviat, jotka on tilapäisesti "korjattu" tässä yksilössä)...

Tekosyynä hankinnalle oli tällä kertaa, että tarvittiin emännälle ajoharjoittelu auto, jossa pienet kolhut ei haittaa :rofl2:
20200714_152234_1.jpg
 
THP156, brrrr. Voi olla, että oma kokemus oli sen verran shokeeraava, mutta en koskisi enää pitkälläkään tikulla tuolla moottorilla olevaan autoon.

Toivottavasti on varattu taskun pohjalle touhutonni poikineen. Mitä muuten tarkoittaa tilapäisesti "korjattu"?
 
THP156, brrrr. Voi olla, että oma kokemus oli sen verran shokeeraava, mutta en koskisi enää pitkälläkään tikulla tuolla moottorilla olevaan autoon.

Toivottavasti on varattu taskun pohjalle touhutonni poikineen. Mitä muuten tarkoittaa tilapäisesti "korjattu"?

Luin pitkän listan kauhutarinoita, kun suunnittelin mitä tuosta voisin maksimissaan tarjota ja tiedän mihin soppaan lusikkani pistin :D Mietin, että touhutonneja ei tarvita, kun varaosat itsessään melko halpoja tähän koneeseen etukäteen katsellessani ja tilat & osaaminen löytyy itseltä tehdä noita remppoja (ja kun on kakkosauto kyseessä, niin aikakaan ei ole ongelma) ;)

Tuo tilapäisesti "korjattu" tarkoitatta ihan vaan sitä, että vaikka jakoketju on vähän aikaa sitten vaihdettu, tyyppivian poistumisesta ei ole takuuta...
 
Minulla oli puolitoista vuotta Pösön 5008 kyseisellä koneella. Kun laitoin jakoon eteenpäin, oli autolla ajettu joku reipas 70tkm. Siinä ajassa oli jakoketju vaihdettu, karstat puhallettu 2 kertaa pähkinänkuorilla ja turbo vaihdettu kertaalleen. Lisäksi auto vietti lukemattomia kertoja huollossa "Antipollution system faulty" vikaa herjaten. Pahimmillaan niin, että auto huoltoon -> ilmoitus että korjattu -> käynnistys huollon pihassa -> sama ilmoitus ja takaisin huoltoon.

Lopulta meni hermot tuohon jatkuvaan remppaan ja vaihtui auto ja merkki.
 
Taisi olla samalla koneella erään kollegan Pösö. Vannoutunut Peugeotilla ratsastaja, mutta taisi rakkaus kuihtua tuolla koneella ajon myötä. Auto oli jatkuvasti pajalla moottoriongelmien takia, mm. karstojen puhalluksia joka(?) vuosi, tuo antipollution system faulty, jakoketjun vaihto jne. Käsittääkseni jäi viimeiseksi Peugeotiksi tuon kokemuksen jälkeen. Uskomatonta, että uutena ostettu autoa pitää huoltaa/on rikki useita kertoja vuodessa.
 
Minulla oli puolitoista vuotta Pösön 5008 kyseisellä koneella. Kun laitoin jakoon eteenpäin, oli autolla ajettu joku reipas 70tkm. Siinä ajassa oli jakoketju vaihdettu, karstat puhallettu 2 kertaa pähkinänkuorilla ja turbo vaihdettu kertaalleen. Lisäksi auto vietti lukemattomia kertoja huollossa "Antipollution system faulty" vikaa herjaten. Pahimmillaan niin, että auto huoltoon -> ilmoitus että korjattu -> käynnistys huollon pihassa -> sama ilmoitus ja takaisin huoltoon.

Lopulta meni hermot tuohon jatkuvaan remppaan ja vaihtui auto ja merkki.

Täytyyhän se sitten omastakin kuva laittaa, että saa keskusteluun osallistua.

Tämä oli katsottaessa vaihtoehto juurikin uudehkoille bensaturboille, mutta kun alkoi näistä ylläkin luetelluista 1.0-1.5t koneiden tyyppivioista lukea ajattelin 1.6 vaparin sähköavuilla olevan toimintavarmempi. Erityisesti tuo imuventtiilien karstoittuminen on sellainen asia mitä ei viitsisi kerran vuoteen olla korjaamassa. Tässäkin on suorasuihkutus, mutta käsittääkseni osa polttoaineesta syötetään sylinteriin kun imuventtiilit vielä ovat auki. Ei ainakaan karstoittuminen näy 100k rullatun kulutuksessa vaikka tässä on myös aika optimoitu EGR käytössä.

Hybrid and plug-in versions use the new Hyundai/Kia Kappa 1.6-L direct injection gasoline engine announced in October 2015. The long-stroke engine uses Atkinson Cycle principals and cooled exhaust gas recirculation (EGR) to achieve a claimed 40% brake thermal efficiency. According to company engineers, the engine's EGR rate exceeds 20%, with a 98% cooling efficiency for the EGR cooler and a 56.9-ms response time for the EGR valve. These three features are said to provide a claimed 3% gain in fuel economy.

Samoiten kokemukset vuokra-autoista osoittaneet, että ne syklikulutukset ei pidä yhtään paikkaansa vaikka ihan ponnekkaan tuntuisia koneet ovatkin. VW Polo 1.0 tsi/tgi olisi ehkä ollut vaihtoehto, mutta onneksi päädyin tähän nykyiseen.


20200506_143330.jpg


Alta neljän litran näyttää kesäkelillä pääsevän, kun matkaa on vähintään 30 minuuttia ja 80 rajoitusalueella. Useamman sadan kilsan matkalla voi välillä ajaa satastakin alle neloseen. Tässä logattuna 30 minuutin matka eestaas tunnin tauolla + 10 minuutin jonottelu ilmastointi päällä lävi hesen autokaistan.

Mittausten mukaan ajotietokone vastaa hyvin tarkkaan todellista (~+0.1l/100km), mutta tuossa kulutusgraafissa ei ole kyllä mitään järkeä. Ilmeisesti se laskee keskiarvoa vain polttomoottori päällä, koska kahden minuutin palkit ovat aina kokonaiskeskiarvon yläpuolella.

20200716_132835.jpg
 
Kerran kesässä kuva kalustosta. Nyt on omasta mielestä aika kohdillaan, eri tarpeisiin sopivat ajoneuvot. Yaris, Outlander Phev ja 911.
 

Liitteet

  • 20200718_225452.jpg
    20200718_225452.jpg
    2,2 MB · Luettu: 248
  • 20200718_225438.jpg
    20200718_225438.jpg
    2,1 MB · Luettu: 255
  • 20200718_225354.jpg
    20200718_225354.jpg
    1,6 MB · Luettu: 214
Täytyyhän se sitten omastakin kuva laittaa, että saa keskusteluun osallistua.

Alta neljän litran näyttää kesäkelillä pääsevän, kun matkaa on vähintään 30 minuuttia ja 80 rajoitusalueella. Useamman sadan kilsan matkalla voi välillä ajaa satastakin alle neloseen. Tässä logattuna 30 minuutin matka eestaas tunnin tauolla + 10 minuutin jonottelu ilmastointi päällä lävi hesen autokaistan.

Mittausten mukaan ajotietokone vastaa hyvin tarkkaan todellista (~+0.1l/100km), mutta tuossa kulutusgraafissa ei ole kyllä mitään järkeä. Ilmeisesti se laskee keskiarvoa vain polttomoottori päällä, koska kahden minuutin palkit ovat aina kokonaiskeskiarvon yläpuolella.

20200716_132835.jpg
Itselläni sama vehje, mutta kulutus kasvoi heti 30tkm huollon jälkeen 0,5l/100km. Ekat 30tkm meni siis n. 3,7l/100km kesäisin ja enää ei millään pääse alle neljän. Noh, ihan ok se on edelleen, mutta en ole kuullut muilta kokemuksia että onko samaa tapahtunut.

Edit:korjattu käytetyt mittayksiköt
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni sama vehje, mutta kulutus kasvoi heti 30tkm huollon jälkeen 0,5dl/100km. Ekat 30tkm meni siis n. 3,7km/100km kesäisin ja enää ei millään pääse alle neljän. Noh, ihan ok se on edelleen, mutta en ole kuullut muilta kokemuksia että onko samaa tapahtunut.

Tuossa on niin paljon muuttujia, että vaikea sanoa voiko sen aiheuttaa huolto esim softapäivityksellä? Mulla ei taida ihan uusin softa olla kun pääsin tuonne engineering menuun vielä katselemaan.

20200114_164656.jpg

20200114_170842.jpg

Renkailla ja paineilla sekä tiellä ja ajonopeudella kuitenkin niin suuri merkitys. Keskiarvo omilla ajoilla on edelleen 4.56 l/100km 12k kitkoilla, 3k kesärenkailla. Aktiivisemmalla kaasujalalla ja rekkojen ohittelulla meni 100km/h maantietankki kesärenkailla myöskin tuohon 4.3-4.5 litraan.

Ostin tämän viime talvena käytettynä ja autoliike oli vaihtanut vanteille uudet kesärenkaat eikä onneksi mitään linglongeja.(Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V @2.5-2.6bar)

Niinkuin tuonne polttoainekulutusta ketjuun pistin, niin tuo 3.8 keskari tankilla vaatii sen 30 minuutin ajoja ja mielellään aika mäkistä tietä, jolloin sähköajosta saa parhaan hyödyn irti. Vakkari päällä tuo vie jonkinverran enemmän, itse käytän melkeinpä aina limiteriä + kaasujalkaa kun tuo voimalinjan ohjeistus alkaa tulla jo selkärangasta. Ja viimeiset desit tipahtaa yleensä lähestyessä määränpäätä, jos siinä on vähän hitaampaa taajamaa/hiekkatietä.

-Mäet ylös generoidaan energiaa akkuun.
- mäen päällä tarvittaessa polttiksella pieni kiihdytys
-hetkeksi nosto kaasulta ja odotus/minimaalinen jarrun painallus niin siirrytään sähkötilaan
-max 2 ecopalkkia ylläpidetään sähkömoodia

Lisäksi vältän lyhyitä polttomoottorisyklejä esim. pienen nyppylän ylityksessä. Tuolla engineering menussa on näille oma laskurinsakkin "inefficient combustion". Tällainen saattaa tulla vakkarilla kun tullaan alamäkeen sähköllä ja pienen nyppylän yli. Vakkari haluaa tuossa käynnistää moottorin kun siitä pääsisi pienellä lisävauhdilla/nopeuden hetkellisellä muutaman kilsan laskulla täysähköllä yli.

Hybridillä otan yleensä punaisia lähestyessä ensin regenillä suuremmat vauhdit pois, toki muun liikenteen rajoissa. Tärkeintä on pitää liikettä yllä ja antaa niille valoille aikaa vaihtua, jotta pääsee pysähtymättä jouhevasti etenemään. Sitten tilanteen mukaan kiihdytys polttomoottorilla tai varovainen kiihdytys sähkömoottorilla riippuen vähän onko esimerkiksi seuraavat valot jo lähellä.

Samoiten hybridillä ajaessa on hyvä välttää lyhyitä (5 sekunttia nyt vaikka minimi) polttomoottorisyklejä, koska se paloprosessi ei heti toimi optimaalisesti. Eli välillä on hyvä myös "vedättää" kiihdyttäessä ja antaa samalla sen polttomoottorin ladata varausta akkuun tulevia täyssähköajoja varten.
 
Viimeksi muokattu:
Transportteriin lavaa tuli värkättyä ja nakattua se rungon päälle mallailtavaksi. Materiaaliksi valikoitui 168mm leveä Siperian lehtikuusilauta ja tässä pariin kertaan venelakalla vedettynä ja vähän märkänä vielä:

14854219.jpg


Tuohon tulee todennäköisesti reunoihin upotettuna kuormansidontakoukut, vaikka mitäänhän tällä ei varmaan tule kuskattua. Takavalot tulee muuttumaan muunlaisiksi, kunhan löytää hyvät ja saa askarreltua paikalleen. Voi olla että koko takapaneeli kokee vielä jonkinlaista kehitystä. Saapa nähdä. Lokasuojaakin tarjosin vähän "sinne päin", jotta näkisi millaiseksi kokonaisuus muodostuu:

14854218.jpg


Katsastusteknisistä syistä kopan ja takarenkaan väliin pitää laittaa alleajosuojat, josta on jo jonkinlainen visio olemassa. Uusi pakoputki vähän harmittavastikin paistaa tuolta välistä kiiltävänä. Tai sanotaanko näin että jonkun viikon päästä paistaa harmittavasti ruosteisena, ellei sitä maalaa.

Harmi että kesäloma loppui nyt, niin hidastuu vähän projektin eteneminen.
Eikai tämä ole tuossa 20-tien varressa?
 
Tietenkin, jokainen tekee/ostaa itselleen mieluisen auton mutta olen samalla linjalla että tuo ylempi on parempi.

Se ainainen M-Sport, angel eyes, isoimmat vanteet, suurin madallus ja faceliftaus alkaa olemaan jo niin nähty ja ammattikoululaisten suosikki -spec huoltoasemien kiertämiseen että ei kyllä säväytä enään millään tapaa. E46 on hieno auto ja minä taas ottaisin sen ehdottomasti sedan pre-faceliftina oransseilla vilkuilla, metalli vihreänä, jollain tyylikkäillä aikakauteen sopivilla multispoke-vanteilla, ruskeilla nahoilla ja jalopuilla, vähän brittityyliin mutta sopisi E46:een pirun hyvin. Eikä inflaatiota kokenutta M-Sporttia kiitos. Mutta kuten usein sanottu, jokanen itselleen mieluisen.
 
Mikähän kone tuossa on, 150hv 2.0i? Tuleeko tekniikallekin ulkokuorta vastaavaa piristystä vai mennäänkö tuolla?
 
Päivitellääs tännekin.
Scoopit lähes valmiina ja koesoviteltu paikoilleen.
a8be66b90fe2409026ba6d8d887efbaa.jpg


Suunnitelmia päivitelty photoshopin avulla.
e0d0b7069922ca7bd833cb7a4d26d4e3.png


Nyt ramairin teko jatkuu konepellin sisäpuolella, vakioeristeet lensi mäkeen ja konepellin sisusta muotoillaan uusiksi hiilikuidulla. Näin saadaan konepelti istumaan tiiviisti ilmanputsaria vasten. Kiinnostuneet voi katsella työvaiheita scooppien ja konepellin tekemisestä tuolta Instragramin kohokohdista. Konepellin jälkeen vuorossa maskin ja muun keulan tekeminen. Noiden jälkeen helmat ja levikkeiden levitys. Jossain vaiheessa pitää myös laittaa ajokuntoon ja katsastaa, koska noita 5 metriä pitkiä levikkeitä ei mahdu tuolla tallissa kätevästi maalaamaan.

Ramair saatu lähes päätökseen uuden ilmanputsarikotelon myötä. Kotelo sai alkunsa peltimuotista, jonka päälle ladottiin savea ja kittiä haluttuun muotoon. Siihen alumiiniteippaus, 5x vahaus ja kuitua päälle. Tuossa valmiissa osassa on alumiinirunko kuitukerrosten sisällä, onpahan jäykkä. Instagramin kohokohdissa kuvia työvaiheista niille joita kiinnostaa.

Konepellin vakioeristeet lensi mäkeen ja tilalle tuli hiilikuitua. Kuidun ja konepellin välissä toki eristelevyä, vaikutus sillä lienee kuitenkin olematon. Mittailu oli vähän turhan pienellä marginaalilla, eikä konepelti mennytkään ensimmäisellä koesovituksella kiinni. 2mm säädöllä kuitenkin istuu hyvin ja ilmatiiviisti, eipähän lennä vettä tai muuta kuraa konehuoneeseen. Konepellin hiilikuitupinta näyttää hiomattomana vielä todella kuppaselta. Pintaepoksi ja hiominen saa kuitenkin odottaa myöhempää ajankohtaa. Nuo ilmanottoaukkojen metallikappaleet maalataan mustalla.

Lopulta konehuoneeseen tulee myös katteet, joiden alle johdot ja muut jää kätevästi piiloon. Seuraavaksi vuorossa kuitenkin maskin ja muun keulan tekeminen.

74b7e5dcb66dcc07002b24000c44265c.jpg


b0cd9f320e4ee36dab25e6cafedc2944.jpg
 
Tietenkin, jokainen tekee/ostaa itselleen mieluisen auton mutta olen samalla linjalla että tuo ylempi on parempi.

Se ainainen M-Sport, angel eyes, isoimmat vanteet, suurin madallus ja faceliftaus alkaa olemaan jo niin nähty ja ammattikoululaisten suosikki -spec huoltoasemien kiertämiseen että ei kyllä säväytä enään millään tapaa. E46 on hieno auto ja minä taas ottaisin sen ehdottomasti sedan pre-faceliftina oransseilla vilkuilla, metalli vihreänä, jollain tyylikkäillä aikakauteen sopivilla multispoke-vanteilla, ruskeilla nahoilla ja jalopuilla, vähän brittityyliin mutta sopisi E46:een pirun hyvin. Eikä inflaatiota kokenutta M-Sporttia kiitos. Mutta kuten usein sanottu, jokanen itselleen mieluisen.

20120423_202213.jpg


11350722_1107314399283966_368079862_n.jpg


DSC_0028.JPG


bemmi1.jpg


11275320_742358565883735_1131398321_n.jpg


Sanoppa muuta. Puolustuksekseni on kuitenkin sanottava että tuosta seiskasta jäi nuo 19" kiekot sopivasti yli, ja uusi rengastus on nyt vain sattui olemaan halvempi kuin vanteet ja renkaat. Ehkä joskus tulevaisuudessa taas jotain muuta. Kyseinen kikkelinjatke on kuitenkin jo sen verran mones "iteraatio" että alkaa olla jo hivenen kiven alla keksiä ulkonäöllisesti uusia ideoita, onhan auto ollut omistuksessa jo hieman vajaan vuosikymmenen, ollen ensimmäinen hairahdus ko. merkin puolelle jonka jälkeen näitä on ollut enemmän tai vähemmän kolmattakymmentä, monella tyylillä rakennettuja ja rakentamattomia. Itse olen tykästynyt tähän neljänkuuden muovin M-sport -pakettiin, eli kuten sanoit, tehdään autosta itselle mieluisa. Tähän vaihdettu sisältä ja ulkoa aikalailla kaikki M-sport -paketin osat + muitakin varusteita retrofitattu sekä tietenkin "fakeliftattu", auton arvo on näihin mennyt varmasti moneen kertaan. Mutta "itsellehän näitä tehdään" pätee kyllä harvinaisen hyvin tässä. Mitään järkeähän tässä ei ole pitkään aikaan ollut mutta se nyt ei liene keneltäkään pois. Ajetaan kaikki sellaisilla autoilla jotka itseä miellyttää :vihellys:

Mikäli orkkista haluaa niin pihasta löytyy kyllä vuoden 1983 entisöity E28 ja 107tkm ajettu E46 M3 cabrio sekä muutama muu saman merkin mielenhäiriö. Vian ei tarvitse olla iso kun se on päässä.

Mikähän kone tuossa on, 150hv 2.0i? Tuleeko tekniikallekin ulkokuorta vastaavaa piristystä vai mennäänkö tuolla?

Eikö täällä harrastetakaan dataminingia rekkareista kun niin moni tuntuu sen sensuroivan? Vielä pahempaa, VP44:lla varustettu M47 eli tuuheat 136 hevosta. On kyllä parasta paskaa mitä baijerilainen mutteriwerstas on koskaan pukannut pihalle. Pikkupoikana oli Popedan sanoin vaan "pakko saada BMW", no matter what. Tuossahan on jakajapumpun maksimit eli 25 kW per pytty aikalailla viimeisen päälle hyödynnetty joten jotain muutahan tuonne on keksittävä...

Ottakaa tuosta vielä yksi kuva, triggeröitykää, tehkää jotain tai olkaa tekemättä. Sellaista elämä on.

IMG_20200723_214642.jpg


PS. Näyttääpä pirun pieneltä nuo 320d:n jarrut :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin ostin bemarin. Kaksilitrainen dieselrousku. Nyt odotan vain että jakoketju ulostuu pakoputken kautta pihalle. Siihen asti kovaa ajoa.
 

Liitteet

  • F949832C-9129-4F21-8918-6A54ECFAC3B2.jpeg
    F949832C-9129-4F21-8918-6A54ECFAC3B2.jpeg
    2,2 MB · Luettu: 159
  • BC66C64A-DFD7-431C-9372-D4494FF84139.jpeg
    BC66C64A-DFD7-431C-9372-D4494FF84139.jpeg
    2,7 MB · Luettu: 159
Penor325d.png

Jokunen viikko sitten tuli vaihdettua 2005 e90 325i manuaali -> 2009 e91 325d:hen, manuaali tämäkin. Vanhemmalla luotettavalla m57 moottorilla vaikka onkin facelift-malli.
Oli vieläpä ihan vakiotehoinen joten softahan tuohon piti laittaa, vakiona ei tuntunut yhtään siltä että on kolmelitrainen turbodiesel konehuoneessa.
Kolmas e9x bemari putkeen nyt tämä jo, pitää varmaan vielä joku loppupään 335d/i hommata ennen uudempaan koriin siirtymistä :rofl2:
 
Minäkin ostin bemarin. Kaksilitrainen dieselrousku. Nyt odotan vain että jakoketju ulostuu pakoputken kautta pihalle. Siihen asti kovaa ajoa.

Kyllähän isompaa vikaa on jo jos ketju pakoputken päästä ulos tulee. Mulla vaihdettiin n47 koneeseen kaikki ketjut 130tkm kohalla ja uudestaan 220tkm kohalla, sillo tosin tehtaan piikkiin. Kampiakselihan tuohon pitäs vaihtaa tehtaan ohjeiden mukaan myös samalla. Hyvä auto oli muuten 318d rouskutin.
 
Pellin vääntelyn ja maalailun seurauksena takavaloille syntyi alustat, lokasuojille kiinnikkeet sekä alleajosuojat kylkiin. Nämä kaikki nyt asennettuna:

14865340.jpg


Lokasuojien lavan päälle näkyvään osaan pitää jotain vielä keksiä. Peltiä tai puuta, saapa nähdä. Etuviistostakin vielä kuva:

14865339.jpg


Seuraavaksi pitäisi alusta ruuvata oikeaan korkeuteen, etuiskarit vaihtaa, säätää luukut vielä kunnolla, muutamat pikku nippelit asentaa ja siirtyä vaihtelun vuoksi tekniikan tai sisustuksen ääreen. Moottoripuolelle ei kummoisia ole tässä vaiheessa luvassa; uudet suuttimet on jo hyllyssä, jonka jälkeen ohjelmoinnin kanssa pitäisi jotkut 185hp/350Nm -lukemat saavuttaa. Niin paljon kuin Azev A-vanteiden mallista pidänkin, näyttää ne ainakin toistaiseksi aika pliisulta.
 
Äkkiseltään kun katsoin niin ei näyttäs Skodan sivulta saavan tuota ees octaviaan/rs. Fabiaan ja Kamiq kyllä. :)
On kyllä saanut ja tulee varmasti saamaan uuteenkin RS:ään. Tällä hetkellä on Octavian suhteen vähän rajoitettu tilanne vaihtoehtojen suhteen.

Joskus kakkoskoppaisen Ocun aikaanhan tuo oli RS only.
 
Tulipa haettua kakkosautoksi jo tuossa pari kk sitten isäukon vanha Saksan uitto. W202 1.8 bensatomaatti, vm. -97.
IMG_20200608_170658__01.jpg
IMG_20200608_171425__01.jpg
Ruosteen raiskaama, laiskempi kuin kirjahylly mutta ei haittaa kun työmatkaajoon tulee koska duuni muuttaa niin kauas ettei pyörällä kehtaa enää sotkea. :smoke:
 
Tulipa haettua kakkosautoksi jo tuossa pari kk sitten isäukon vanha Saksan uitto. W202 1.8 bensatomaatti, vm. -97.
IMG_20200608_170658__01.jpg
IMG_20200608_171425__01.jpg
Ruosteen raiskaama, laiskempi kuin kirjahylly mutta ei haittaa kun työmatkaajoon tulee koska duuni muuttaa niin kauas ettei pyörällä kehtaa enää sotkea. :smoke:

Mitäs nuo viereiset Meset on? AMG Private Loungen tarra hopeassa? C55?
 
Tällänen tuli tänään haettua. Maaliskuussa tilattu. Skoda Fabia Combi Style, 1.0TSI 110hv.

Tämä Skodan vihreä on kyllä pirun komea väri liikenteessä. Myös uusi (?) Octavia RS:n betoninharmaa erikoisväri näytti vastaantullessa yllättävän hyvältä harmaaksi autoksi.
 
Vaimon getzi sai ajokieltoa eikä kiinnostusta kunnostukseen ollut. Päätettiin että hän saa minulta Fiatin ja hommaan itse jonkun vähän tuoreemman. Autolta kaipasin enemmän tilaa, vähemmän sisämelua ja joukostakin saisi erottua.

Kesälomalla koeajoin aika montaa autoa ja päädyin lopulta sitten kuvan Ssangyong Korandoon manuaalivaihteilla ja 2l dieselkoneella. Tämä oli suht edullinen, tuore ja nelivedolla pääsee hyvin mökille pahemmillakin talviliukkailla. Näitä ei myöskään tule ihan joka parkkihallissa vastaan niin omansa löytää helposti :) Ensimmäisten parintuhannen kilometrin perusteella olen ihan tyytyväinen.


kortsu.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom