Sehän on ihan siitä kiinni mistä tykkää. Itseäni ei oikein ufon näköiset autot kiinnosta, ja tarvitsisi sen olla vähän käytännöllinenkin. Hyundai on kyllä kiitettävästi kuronut kaulaa kiinni, mutta ei se sisusta ihan vieläkään täysin kolahda itselle. Toisin sanottuna tuo VAG:n harrastama konservatiivinen ja käytännöllinen linja toimii itselleni paremmin, kuin kilpailijoiden irroitteleva muotoilu joka syö vastaavasti käytettävyyttä. Carwowin videoita katsellessa tulee ihmeteltyä, kuinka harvassa tämän kokoluokan autoissa on fiksut tilaratkaisut.
Kuten jo aiemmin sanoin, jos hieman vaatimattomampikin auto kelpaa niin kilpailijoilta löytyy hyvin tarjottavaa. Siinä kohtaa, kun haluaa isompien autojen ominaisuuksia niin kilpailijoiden valikoima on pyöreä nolla. Minä halusin auton, jossa on adaptiivinen vakkari joka toimii myös pumppaavassa jonoajossa. Kuolleen kulman avustinkin on tullut todettua "ihan kivaksi" silloin, kun sitä ei vielä ollut (=syksyllä pimeässä märällä asfaltilla idiootit ilman ajovaloja jäävät nätisti huomaamatta). Dynaamiset kaukovalot olivat itselleni myös ihan ehdoton vaatimus, kun sellaisia olen jo aiemmin päässyt testaamaan. On kuitenkin ihan kiva, että se edessä oleva tie valaistuu mahdollisimman kattavasti vastaantulijoista huolimatta. Lane Assist nyt on sitten hauska lisuke, mutta sitä en laskisi pakolliseksi varusteeksi. Näitä ei vain yksinkertaisesti ole tarjolla kuin ehkä juuri Astraan. Lisäksi Webastoa ei ainakaan Hyundain hinnastoista löydy, ja jälkiasenteiset maksavat suoraan 2ke lisää. Lisäksi aiempien Hyundaiden ja Kiojen käyttäytyminen väistötesteissä on ollut niin onnetonta, että en niillä lähtisi syyspimeisiin ajelemaan hirvien sekaan. Tätä on käsittääkseni kuitenkin taidettu jo hieman paikata, mutta testatkoot joku muu minun sijasta.
Sitten yksilöllisiin vaatimuksiin kuuluvat hyvin säädettävät ja omalle ruholle sopivat penkit. Näihin en kuitenkaan lähde liikaa kommentoimaan, koska en tosiaankaan jaksanut kovin aktiivisesti kilpailijoiden autoja käydä katsomassa aiemmin mainitusta syystä. Astran AGR-jakkarat ovat käytännössä samaa kauraa kuin nuo Golfin ergoActivet, eli siinä mielessä Ooppelista saa hyvän maantielaivan. Ympäri Suomea ajellessa ei vain yksinkertaisesti halua istua enää millään karvalakkipenkillä, joka kelpaa Esson baarissa notkuvalle Eskolle, kun hyvinhän niissäkin kauppamatkat istuu...