Totta. Näinhän se tosiaan meni. Itsellä eka auto oli Opel Kadett 1989 1.6 kaasari. Ei ollut vielä ABS jarruja tai turvatyynyjä. Kaasarin takia sähkötkin oli yksinkertaiset. Toka auto Opel Vectra 1997 1.7TD, jossa siis jo oli kaikki mahdolliset herkut, eli ABS ja kaksi turvatyynyä. Moottori oli vielä vanhaa diesel mallia. Välissä oli Volvo V50 ja Peugeot 407 2005, mutta myin pois kun alkoi tulla niin paljon vikoja.Tätä samaa se on ollu viimeiset 20v. Jo 90-luvun lopulla oli laulu, että ei näitä nykyautoja voi korjata tai tehdä yhtään mitään.
Nyt sitten nuo muutaman satasen halppikset. Citroen Xantia -00 2.0hdi 110 ja Seat Cordoba -00 1.9tdi 90. Seatissa ei ABS jarruja ole. Nuohan on jo sitä sähköistä "ufo" teknologiaa, kun on suoraruiskudiesel moottoreilla. On osoittautuneet kumminkin luotettaviksi, kun voi ajaa yli 500tkm tuolla tekniikalla.
Vähän myöhemmin tuli sitten suuremmat litratehot ja moottorin materiaaleissa säästettiin ja kevennettiin. Lisäksi ainakin hiukkasloukku tuli 2004 vuonna. Mutta kyllä ainakin vielä Mersun dieselillä ajetaan tosi suuria kilometrejä. Lisäksi päästöt on aivan uusissa (mersuissa) pienet.
Tuossa ilmeisesti se Volkkarin tdi kone. Löytyy jo esim sähköinen kaasupoljin. Alkaen 1996.
VAG AHU -moottori – AutoWiki