Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
MUTTA mitään kapselihommia en kyllä jaksaisi harrastaa tavan peltivanteiden kanssa, näkee kuitenkin sadan metrin päästäkin että peltivanteet ne on, ja jossain vaiheessa yks niistä on jossain pientareella lepäilemässä
Ei kai kapseleiden tarkoituskaan ole, että niitä luultaisiin aluvanteiksi (paitsi tietyissä Biltema ym vanteissa), vaan tehdä vanteista ”vähemmän rumat”.
Joidenkin valmistajien teräavannesarjoissa kapseli menee pulttien/muttereiden ja vanteiden väliin, ei varmasti lähde irti kuin palasina
Opelissa on täsmälleen samanlaisia.Rellulla on teräsvanteet joissa on muotoiltu aika reilut puolien välit. Päälle tulee muotoiltu pöläri.
Katselin vielä liikkeessä autoa noutaessa että en mä kyllä aluvanteita ruksannut. Ulos ajaessa kysyin vielä myyjältä niin sitten sen vasta tajusi katsoa tarkemmin että pölärithän ne oli.
Sama itsellä muovisiin, mutta jotkut pinna- ja rosterikapselit on sitten eri juttu.itselläni suhtautuminen on vähän "meh" noihin kapseleihin.
Rellulla on teräsvanteet joissa on muotoiltu aika reilut puolien välit. Päälle tulee muotoiltu pöläri.
Katselin vielä liikkeessä autoa noutaessa että en mä kyllä aluvanteita ruksannut. Ulos ajaessa kysyin vielä myyjältä niin sitten sen vasta tajusi katsoa tarkemmin että pölärithän ne oli.
Opelissa on täsmälleen samanlaisia.
Kyllähän peltivanne aina paskat kiina-alut voittaa.
En kyllä muutenkaan ymmärrä miten vanteet vaikutavat auton ylläpitoon.
Sama kuin oma ex Audi 80 Avant vm.93?. Ei mitään varusteita 2.0l moottorin lisäksi mutta herran isä kun autoa oli pidetty hyvin. Merkkiliikkeessä huollettu vähillä rahoilla ja auto oli kuin pakasta vedetty maalattua lokasuojaa ja konepeltiä lukuunottamatta. Oli kolaroitu lokari ja samalla konepelti mennyt ja ei ollut sitä varaa korjauttaa niin oli myynyt liikkeeseen alle tonnilla. 167tkm ajettuna sain ja siihen asti täysi merkkiliikkeen huoltokirja, täydelliset orkkis alut, manuaalit ja kaikki mukana. Levisi vain itsellä kun oli rehellisesti vain hissuteltu. Kaksivaiheinen kaasupoljin joka käykistyi kun olisi pitänyt mennä ns "tehopuolelle" jota en usko että oli koskaan käytetty koska puolet koneen venttiileistä olivat karstoittuneet niin pahasti että vuotivat kun kone sitten avattiin kun alkoi öljyä kulumaan kun meikäläinen sillä sitten polki menemään. Tavallaan harmittaa vieläkin että piti myydä tuo koska oli yhä hiljaisin auto minkä olen omistanut (80kmh asti jonka jälkeen moottori otti vallan äänimaailmasta) ja pirun mukava peruskulkine johon päivitin vain renkaat ja parantelin hifit.Kun katselee mitä papparaiset ostaa ja miten pitää niin karvalakkia minimivarustein ja pitäminen on viimeisen päälle. Esim. Tuollainen Toyota Corolla odottelee just ensvuotta et saa suoraan museokilpiin laittaa ilman että autolle tarvii mitään tehdä. Suoraan käytöstö muutama vuos sitten talliin ajettu. Siin vaan tietysti karvalakkisuus et 1,4l moottoria, ei radiota, tehostamaton ohjaus, 4-vaihteinen laatikko.
Tämä on totta. Itse sain vaarin -89 BMW 316i:n käyttöön viitisen vuotta sitten kun alkoi kunto heikkenemään siinä määrin ettei auton rattiin enää ollut asiaa. Ruostesuojattu lähes heti uutena ja lämpimässä tallissa viettänyt suurimman osan ajasta. Mitään lisävarusteita tuossa ei ole, lohkolämmitinkin piti asentaa jälkikäteen. Talvivanteet on edelleen uudenveroiset, peltiset totta kai.Kun katselee mitä papparaiset ostaa ja miten pitää niin karvalakkia minimivarustein ja pitäminen on viimeisen päälle. Esim. Tuollainen Toyota Corolla odottelee just ensvuotta et saa suoraan museokilpiin laittaa ilman että autolle tarvii mitään tehdä. Suoraan käytöstö muutama vuos sitten talliin ajettu. Siin vaan tietysti karvalakkisuus et 1,4l moottoria, ei radiota, tehostamaton ohjaus, 4-vaihteinen laatikko.
(Aidoissa mekaanisissa) quattroissa myös vararenkaalle bonuksena samanlainen "varavanne" kuin kesärenkaille (koska ei voi käyttää liian suurella pyörimiserolla olevaa pikkurengasta).Audilla sentäs taitaa tulla kaikissa malleissa aluvanteet kesäksi ja talveksi Suomessa jo vakiona, mutta monella merkilä ei tule.
(Aidoissa mekaanisissa) quattroissa myös vararenkaalle bonuksena samanlainen "varavanne" kuin kesärenkaille (koska ei voi käyttää liian suurella pyörimiserolla olevaa pikkurengasta).
Eipä tule enää ainakaan A4:sen torsen toteutuksessa. Sellainen kapea peltivanne sielä on. Vissiin vaikuttaisi co2 arvoihin, jos laittaisi täysipainoisen renkaan ja sitämyöten auton verotukseen.
Sallittu erohan on about 2% mikäli oikein muistan (ainakin aikoinaan jo 1998 Passatissa).Kyllä, mutta tuos on hyvä muistaa ettei tarvi olla samaa tuumakokoa eikä leveyttä tuo vanne. Molemmissa torsen quattroissa ollut 16" varavanne vaikka 17" talvivanteet ja 18" kesävanteina. 245/45-18, 225/55-17 ja 225/60-16 on ulkokehämitaltaan saman kokoiset niin voi vararengas olla mikä koko vaan noista. Tai sitten kapea erityiskorkea joku erikoisvararengas. Esim. 155/80-17 menis vararenkaana täysin.
Ovat myös rekisteriotteeseen merkityt koot noi rinnakkaiset ulkokehän omaavat.
Ainakin osassa A4:ia on nykyään Audin oma neliveto 2016 lähtien. Myyvätkö ne noita "sekaisin" niin että Allroadissa ja perusmallissa on eri tekniikat?Eipä tule enää ainakaan A4:sen torsen toteutuksessa. Sellainen kapea peltivanne sielä on. Vissiin vaikuttaisi co2 arvoihin, jos laittaisi täysipainoisen renkaan ja sitämyöten auton verotukseen.
Ainakin osassa A4:ia on nykyään Audin oma neliveto 2016 lähtien. Myyvätkö ne noita "sekaisin" niin että Allroadissa ja perusmallissa on eri tekniikat?
"Quattro with Ultra Technology":han on lähempänä Haldexia; etuvetopainotteinen, elektroniikkaa täynnä, jne.
Tarkoitin kyllä ihan tehdasaluja sekä kesä että talvigumeissa, mutta jokainen ajatelkoot tavallansa.
Itse en vaan osta autoa, jossa on pihistelty joka ihmeen asiassa jo autoa tilattaessa.
Eikö kannata sitten ostaa uusi auto niin ei tarvitse pihistellä yhtään?Itse en vaan osta autoa, jossa on pihistelty joka ihmeen asiassa jo autoa tilattaessa.
Jep. Niinhän se menee, että aina valitellaan kun muut on pihistellyt tästä ja tuosta. Mutta sitten kun itse mennään ostamaan uutta niin tajutaan kuinka kallista se auton osto oikeasti on ja sitten pihistellaan itsekkin.Eikö kannata sitten ostaa uusi auto niin ei tarvitse pihistellä yhtään?
Tarkoitin kyllä ihan tehdasaluja sekä kesä että talvigumeissa, mutta jokainen ajatelkoot tavallansa.
Itse en vaan osta autoa, jossa on pihistelty joka ihmeen asiassa jo autoa tilattaessa.
Ei millä pahalla, minun taloudessa pakko olla peltivanteet. Esim omistan auton jossa on tyyppivikana takajarrujen jumiutuminen talvella, niin on pakko kirveellä kolauttaa. Tai esim nainen ajelee autolla, nii ei sitä lumen läpi kunnolla näe niitä katukivityksiä. Jokainen päätelköt ihan itse. Jos olet pärjännyt autoilunasioissa tuolla tiedon jyvällä, ei kai mitään. Anna mennä vaanTarkoitin kyllä ihan tehdasaluja sekä kesä että talvigumeissa, mutta jokainen ajatelkoot tavallansa.
Itse en vaan osta autoa, jossa on pihistelty joka ihmeen asiassa jo autoa tilattaessa.
@Cid @paasi Hienoja on pirssit voi jukuliuta!
Sanokaahan autoista juurikaan tietämättömälle että paljon tuollainen kustantaa?
Edit: Auton hankinta jälleen edessä (myin edellisen 2005 Toyota Corollani reilu vuosi sitten ja olen pärjännyt ilman autoa). Hauissa vastaan tullut yllättävän usein KIA Cee'd 1.6l koneella.
Kertokaahan kannattaako KIA:aan investointi, mitä kannattaisi katsoa tai välttää, ovatko luottavia jne?
Budjettina 5000-10 000€, mieluiten etsisin Cee'diä 2012 vuosimallista ylöspäin ja alle 135 000 ajettuna. Vai olisiko sittenkin sama ostaa ensimmäistä iteraatiota?
Nelivetoa voi perustella sillä että ollaan Suomessa. Vähänkin jos on huonompi keli talvella niin kyllä huomaa ajavansa nelivetoa.Oli muuten tyttöystävän kanssa hauska keskustelu "järkiautoista". Hänen on jotenkin hirveän vaikea ymmärtää miksi pitäisi olla nelivetoa tai yli 200 heppaa
Perusteluksi ei kelvannut se ettå autolla ajamisesta voisi vaikka nauttia tai tulla hyvä fiilis
Tuossa saa kyllä olla tarkkana ostaessa, kun niitä on ristiin. Tehokkaammat dieselit on A4:ssa enää oikealla nelivedolla. Ultra quattrolla on kaikki bensamallit + alle 190hp diesselit. Tuo tieto on vielä aika hyvin piilotettuna missä mallissa on mikin versio. Voin vain veikata kuinka paljon ketuttaisi, jos olisi ostanut 10ke kalliimmalla 2.0 TFSI bensa quattron ja saanut yllärinä kytkeytyvän nelivedon.
Aika vähän tuosta ultraquattrosta on juttua ja itse en ainakaan ole edes törmännyt selkeään arvosteluun, jossa se löydään rintarinnan mekaanisen version kanssa. Se on tuo ekohömpötys tuollaista, että ajamisesta uhataan viedä ilo pois.
Mitenkäs isälleni myytiin pari kuukautta sitte allroad a4 2.0tdi 163hp, jossa torseni? Onko tämä joku suuri petos vai onko perus a4 eri malleissa nämä ultra quattro vs torsen?
Saman mallin sisällä vaihtelee riippuen moottorista kumpaa on perinteistä mekaanista quattroa vai sähköisesti kytkeytyvää ultra quattroa. Kauhean huonosti tuosta on esim. Audin sivulla mainittu kumpi tekniikka on missäkin mallissa.
Tuossa moottorin vanhempi uutinen aiheesta:
Audin uusi nelivetojärjestelmä uhkana perinteikkäälle quattrolle
Kauppalehti taas uutisoi ultrasta paljon positiivisempaan sävyyn:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-mehukas-peli--mutta-hinta-hirvittaa/hvAv5Ubn
... ja se syy on tässä aka money bit
BMW e36 touring S54B32 turbo drifting kilpuri. Siinä 800hv 1000nm korvilla.
Eiks se fiksumpi ois sinne vaa joku LS laittaa niinku kaikilla muillaki
Todella hieno kone tuo, kun softaat, otat DPF:n ja EGR:n pois niin ei tule ongelmiakaan 135tkm A4:llä tuli ajeltua samalla moottorilla 340hp/700nm spekseillä, keskikulutuskin laski maantieajossa 0.5 litraa noilla toimenpiteillä.
Joo softasin melkein heti, n. 280/650 pitäisi olla. DPF ja EGR paikallaan. Ymmärsin että vakioturbolla ilman niitäkin 300 on tiukassa saati sitten 340?
En ehkä ottaisi enää dpf pois. On niin karut hajut välillä eikä se savutuskaan vähentynyt. Nesteen mydiesel tuohon auttaa mutta sitä ei ole aina matkan varrella saatavilla.
Aivan kuin dpf ei tekisi muuta kuin lisäisi itsensä verran painoa.338 taisi olla se virallinen lukema. Riippuu tietysti dynosta, ja minulla oli custom-rakennettu softa. Laput meni valitettavasti auton vaihdon mukana, niin ei pysty tarkastamaan. Tuosta oli DPF ja EGR pois sekä putkisto vaihdettu fiksumpaan.
Minkä softan siihen laitoit?
En huomannut hajuja, vaikka auton talliin ajoi, ja katsastuksessa savutusarvo 0,0, kun ennen tyhjäystä oli jotain 0,4 tms. Lisäksi vähentää kulutusta ja poistaa yhden hajoavan/ahdistavan tekijän.
Aivan kuin dpf ei tekisi muuta kuin lisäisi itsensä verran painoa.
Vaikka onkin offia niin omassa Anjoviksessa joka on 1cd padalla joka on vanhempaa sukupolvea niin ei tuo tyhjäkäynnillä ainakaan haise eikä ole tuota dpf:ää.
Seuraavaksi kun joku koskaan tupakkaa polttamaton tuttu sairastuu esim. keuhkosyöpään, tms niin voi sitten kehuskella kun on antanut oman osansa pienhiukkasten päästelyyn.Ituhipit vaan puolustelee noita turhia paskoja kuten EGR ja DPF.
5,5 miljoonaa ihmistä kuolee ilmansaasteisiin joka vuosi, joten ihan mistään pikkujutusta ei ole kysymys.
"According to the study, air pollution causes more deaths than other risk factors like malnutrition, obesity, alcohol and drug abuse, and unsafe sex. The Global Burden of Disease project puts it as the fourth greatest risk behind high blood pressure, dietary risks and smoking."
Ei kosketa suomea millään tapaa, mene sinne kiinaan tjsp pelastamaan niitä puita.