Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta.
2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta.
Ovatko menneet muuttamaan noita, koska ainakin ennen Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?Onko yhtä "tylsä" kuin nelikko vai löytyykö löylyä niin että saa hiukan miettiä missä jalkaa oikoo ja/tai meneekö kaikki sutimalla hukkaan vai tehona tiehen?
Ei siis nelikko on kokeiltu jo ja todettu tylsän tehokkaaksi. Etuveto kiinnostaisi tietää onko mistään kotoisin. Nelikkoa ei tullut mutkatielle vietyä mutta ei tuolla kyllä mitään kauheita himoja tullut syöttää mutkiin vs Focus jolla tullaan näin talvella kylkimyyryä ihan mutkaan kuin mutkaan ilman känkkää alustan säätöjen ja brake vectoringin takia. Osasyynä tylsään fiilikseen varmaan löysät penkit vs Focuksen Recarot. Mutta suoralla kyllä liikahti ja varusteet oliat mahtavat mieleen jääden etenkin tuo ruuhka-avustin ja aktiivicruise joiden kanssa vaan ohjasit ja auto hoiti loput normiajossa.Ovatko menneet muuttamaan noita, koska ainakin ennen Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?
Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?
Mitäs olet tykännyt? Itsellä aina välillä vähän pyörinyt se nelikko 300hp versio mutta en farkkua haluaisi ja etuvetoa ei ole enää missään koeajettavana niin ei mitään hajua minkälainen ajaa. Onko yhtä "tylsä" kuin nelikko vai löytyykö löylyä niin että saa hiukan miettiä missä jalkaa oikoo ja/tai meneekö kaikki sutimalla hukkaan vai tehona tiehen?
Miltäs etuveto tuntuu noilla tehoilla, varsinkin talvella? Haaveissa olis joku VAG hot hatchi, mutta mietityttää, kannattaako panostaa nelivetoon.
Missä vaiheessa alkaa pitoa löytymään? Itsellä välillä etenkin talvirenkailla jo nykyisellä kipolla luistonesto välkkynyt 80kmh kun tullut kaikki teho runtattua renkaille. Kesällä taas pitää varsin nätisti ykkösen jälkeen vaikka vääntöä onkin sen 400nm. Aiempi bensa Octavia RS taas repi 80kmh-100kmh asti tyhjää 242hp/383nm tehoilla jos asfaltti ei ollut täydellistä ja renkaat suorassa ja renkaina oli kuitenkin uudet Continentalin SportContactit.Ohan toi etupyörille paljon ja jos yhtää on kesällä on kosteaa niin kyllähän se herkästi rengasta pyöräyttää kun alkaa sukkaa lattialle laittamaa. Ajettavuus on kyl ollu itelle todella mieluisa. Elektroniikka kun jakaa fiksusti tehoa mutkissa niin 19" fillarilla voi aika huoletta laskea menemää. Varmaa jostaa pro arvosteluista löytyy tosta teknistä selostusta mutta ite se pitää todeta mite hanskaa sopii.
Talvella kitkoilla nakutan yleensä kaikki comfort vivut kaakkoon ni ainaki ite olen ollu enemmän ku tyytyväinen. Normi kulutus omalla ajolla 7,5l/100km.
Ehkä selitin huonosti; en siis toki tarkoita että niissä oli joku maaginen ratkaisu millä saataisiin suurin osa vedosta takapäähän, vaan että se oli muistaakseni säädetty *enemmän* takapainoiseksi kuin muut Haldexit.Eikö nuo ole haldex-nelivetoja, joten eivät voi millään olla takapainoiseksi säädettyjä? Vai onko Leonia ollut jollain muullakin konfiguraatiolla?
Missä vaiheessa alkaa pitoa löytymään? Itsellä välillä etenkin talvirenkailla jo nykyisellä kipolla luistonesto välkkynyt 80kmh kun tullut kaikki teho runtattua renkaille. Kesällä taas pitää varsin nätisti ykkösen jälkeen vaikka vääntöä onkin sen 400nm. Aiempi bensa Octavia RS taas repi 80kmh-100kmh asti tyhjää 242hp/383nm tehoilla jos asfaltti ei ollut täydellistä ja renkaat suorassa ja renkaina oli kuitenkin uudet Continentalin SportContactit.
Mites tuo vertautuu mielestäsi Aurikseen noin niinkuin moottorin ja vaihteiston osalta. Onko tullut ikävä hybridilinjaa vai päinvastoin?Uusi Toyota Avensis tuli käyttöön tuossa kolmisen viikkoa sitten. Väriksi valikoitui vuoden 2018 uutuus Manhattan Gray.
Entinen kulkine oli Auris farmari hybridinä, mutta perheenlisäystä kun tuli niin tilaa ei ole koskaan liikaa. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän mitä nyt vajaa 2000km on tullut ajettua.
Jos lastulla sais vielä ekologisemmaks. Eiks se sen takia tehä...
Onkos se tavoiteltavaa että pito huononee vielä ennestään?Lastulla ja uudella ilmanotolla saa kutiteltua sen ~380 hv renkailta
Onkos se tavoiteltavaa että pito huononee vielä ennestään?
Tietysti onhan se Esson baarilla kovempi juttu kun voi heittää isomman luvun pöytään, vaikka ei se kärryn kulkupuoli kohtuu nopeuksilla siitä paranekkaan.
Eipä noilla tehoilla mitään "kohtuu nopeuksia" ajetakaan
Tai tehdään tietoinen valinta koska Seat uskaltaa erottua joukosta edes hiukan tekemällä kompromisseja mm muoveissa yms että saadaan kunnon tekniikka yleensä semi nättiin koppaan hyvillä varusteilla ja fiksuun hintaan. Ja mitä bimmereihin tulee, ajamani 330e ei vakuuttanut sitten yhtään, suoraan sanottuna tuntui kaikki huipputekniikka sisällään sysipaskalta autolta. Piti olla koeajossa pari päivää, palautin tunnin kuluttua todettuani etten voisi ikinä harkita moista. Siihen loppui meikäläisen BMW takavetohaaveilut. Uusi Stinger pitäisi koeajaa, Musse on tullut jo koeajettua ja polttelee kyllä niin perkeleesti mutta siihen ei uutena budjetti veny kun nykyisen hankinnasta on vielä sen verran vähän aikaa.Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.
Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.
Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.
Kyllähän tuollainen Seat päihittää useimmat BMW:t, mersut ja audit. Järkiauto jossa on sopiva moottorikin.2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta.
Simusamulla on autokalusto melkoisesti kehittynyt, kun Subarusta on harpattu Ferrariin, mutta ulosanti on onneksi edelleen ihan taattua jo murosta tuttua laatua.Vau , ihka oikia internet trolli. <3
Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?Lastulla ja uudella ilmanotolla saa kutiteltua sen ~380 hv renkailta
En muista enkä ehdi nyt googlailemaan mutta joku ihan tolkuton HP lisä pelkällä stage 1 softalla. Viripotentiaalia on jätetty enemmän kuin laki sallii.Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.
Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.
Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?
Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?
APR Stage 1 software ilman mitään lisiä on 370hp/383foot pounds eli +500nm muistaakseni. Downpipe, intercooler ja intake ja stage 2 high torque versio vaihtoon niin irtoaa 387hp/550nm~. Ei kyllä 400hp mene rikki vielä intake vaihtamalla ainakaan turvallisesti mutta kyllä tuolla isolla tehoalueella ja rajuilla vääntöluvuilla saa auton jo kulkemaan tai paikat paukkumaan.Audi, Seatti, Volkkari ja Skeida, eikös nuo kaikki nyt ole samasta puusta veistetty? Tosin Audiin saa ainakin vielä toistaiseksi kunnollisen nelivedon mutta tämäkin taitaa nyt muuttua tuon uuden Quattro Ultra -hömpötyksen myötä.
Taisi lukema itseasiassa olla n. 360 (eikä 380) renkailta, jonka tuttu kävi dynossa ajamassa sen jälkeen, kun autoon oli vaihdettu ilmanotto ja lastu. Muita muutoksi ei tietääkseni tehty.
Juu rengasleveys on aika olennaista. Huomaa ison eron jo 205-->225 tai muissa vastaavissa rengaskoon hypyissä. Octaviassa oli 225 ja herranisä että sai olla varovainen kaasun avaamisessa jos ei ollut todellakin renkaat suorassa ja hyvä asfaltti. Nyt taas esim 235 leveät 18" läskit alla ja alun jälkeen jokainen hepo kyllä kulkeutuu katuun eikä turhaan sutimiseen. Varsin nopea auto verrattuna tehtaan ilmoittamiin lukuihin niin kauan kun tuota läskiä ei tarvitse kiihdyttää paikoiltaan.Leveämpää kumia alle niin alkaa erottuun pitoerot.
En tiedä sun leveyksiä mutta mulla 225 kanssa saa luistella aikalailla kaasua painaes kun puolestaan 245mm 18" kanssa saa lappua lattiaan huoletta laittaa.
(Sama halkaisija ettei siitäkään johdu et vääntöä enemmän asfalttiin pienemmällä rengaskoolla)
Tai tehdään tietoinen valinta koska Seat uskaltaa erottua joukosta edes hiukan tekemällä kompromisseja mm muoveissa yms että saadaan kunnon tekniikka yleensä semi nättiin koppaan hyvillä varusteilla ja fiksuun hintaan. Ja mitä bimmereihin tulee, ajamani 330e ei vakuuttanut sitten yhtään, suoraan sanottuna tuntui kaikki huipputekniikka sisällään sysipaskalta autolta. Piti olla koeajossa pari päivää, palautin tunnin kuluttua todettuani etten voisi ikinä harkita moista. Siihen loppui meikäläisen BMW takavetohaaveilut. Uusi Stinger pitäisi koeajaa, Musse on tullut jo koeajettua ja polttelee kyllä niin perkeleesti mutta siihen ei uutena budjetti veny kun nykyisen hankinnasta on vielä sen verran vähän aikaa.
Auto ei tiennyt mitä se on. Ei tarpeeksi sporttinen eikä tarpeeksi mukava. Sellainen hajuton ja mauton. Ja infotaiment oli mallia antiikkisen tuntuinen omaan autoon verrattattuna. Musse taas oli rivi 4:nkin kanssa miehekkäämpi ja siinä oli luonnetta. Niin simppelit asiat kuin komeen tehoalue ja miten äkäisesti se tuntui lähtevän vs mitä tidellisuudessa lähti. Se oli hauska kun 330e oli tylsä.Mielenkiinnosta, mikäs bemarissa tökki eniten? Eikö ollut tarpeeksi räväkkä vai oliko ohjaustunto huono? Äänet ei varmaan ainakaan Musselle pärjää, sitä kun ei taida saada kuin kutosella ja kasilla? 330e olisi houkutteleva lähinnä verotuksen takia, kun ilmoitettu kulutus on sen verran pieni.
Makunsa kullakin tosiaan. Omaan kouraan tuntui 2000-luvun puolenvälin antiikilta vs tuo Sync 3.Enpäs olekaan kuullut tuollaista vielä iDrivesta, varsinkaan kun vertaat sitä Fordin oksennukseen.
Mutta makunsa kullakin.
Omasta mielestä se click wheel on parhaimpia tapoja hallita systeemiä kesken ajon. Ei tarvitse katsoa mitä painaa, riittää että vilkaisee välillä näyttöä joka on myös fiksusti about samassa tasossa kun tuulilasin alareuna.
Joku volkkarin infotainment ehkä kamalimmasta päästä käyttöergonomian kannalta. Kosketusnäyttö ja erilaisia nappuloita, jonka lisäksi näyttö on lätkäisty johonkin vyötärön korkeudelle.
Mutta makunsa kullakin ja monelle se infotainment on aivan yksi ja sama muutenkin.
Tää. Yleensä iDrivea moittii ne, jotka sitä ei osaa käyttää, esim. vanhukset ja naiset. iDrive ylivoimainen käytettävyydessään ja joku Sync 3 ihan ripulia siihen verrattuna.click wheel on parhaimpia tapoja hallita systeemiä kesken ajon
No johan otti koville . Toinen on simppeli ja looginen ja käyttö onnistuu sokkona, toisessa käytettävyys valikko valikon päälle liimattuna.Tää. Yleensä iDrivea moittii ne, jotka sitä ei osaa käyttää, esim. vanhukset ja naiset. iDrive ylivoimainen käytettävyydessään ja joku Sync 3 ihan ripulia siihen verrattuna.
Juurikin näin. Liian monessa autossa on ollut kyllä navi mutta jo vuoden sisällä on aina tullut tilanne jossa en ole päässyt perille auton navilla koska kadut ovat muuttuneet tai on tullut uusia katuja. Android Auto all the way kiitos. Parannettavaa on mutta Google Maps, Waze, lisämittarit Android Auton kautta, Spotify jne jne. Kaikki onnistuu lennosta ja bonarina puheohjaus joka oikeasti toimii.Tai sitten et aja kauhean paljon?
Itse arvostaisin carplayta, kun ei tarttisi naulata puhelinta kojelautaan navigoinnin vuoksi. Erillisnavit ja valmistajien omat "näkemykset" on poikkeuksetta aika onnettomia esityksiä kun vertaa johonkin perus google mapsiinkin.
Kaikilla on omat mieltymykset, sä kuulut näköjään tähän joukkoon:
Tai sitten et aja kauhean paljon?
Itse arvostaisin carplayta, kun ei tarttisi naulata puhelinta kojelautaan navigoinnin vuoksi. Erillisnavit ja valmistajien omat "näkemykset" on poikkeuksetta aika onnettomia esityksiä kun vertaa johonkin perus google mapsiinkin.
Kaikilla on omat mieltymykset, sä kuulut näköjään tähän joukkoon:
Huudellaan kans; Väitän että kaikki kosketusnäytölliset käyttikset on aina huonompia kuin hyvin toteutettu painikkeilla/säätimillä toimiva käyttis.
Itekkään en ole koennut tarvitsevani carplayta tai muuta vastaavaa keksintöä, luurilla on perille löytäny silloin kun tarvinnut. Asia lienee olis toisin jos tarvitsisi navia vaikka viikottain.
Ei ehkä hienoin ratkaisu mutta toimii sillon harvoin kun tarvii, eikä kestä kuin sekunnin laittaa tuohon väliin
Väitän ihan samaa. Silti ollaan menossa pelkkiin kosketusnäyttöihin, koska cooliuskerroin ja millenial -ADHD / teknolelusukupolvi. Väitän omien kokemuksieni perusteella erilaisista systeemeistä, että jokaikinen kosketusnäytön liukupalkkien tökkiminen, vetely sekä räpellys saatika lämmönsäätövalikkoihin surffaaminen vie paljon enemmän tarkkaavaisuutta kuin yksinkertaisen paino-, keinu- tai kiertokytkimen käyttö.