• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta. :D

WP_20150626_17_49_32_Pro.jpg
 
2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta. :D

WP_20150626_17_49_32_Pro.jpg

Mitäs olet tykännyt? Itsellä aina välillä vähän pyörinyt se nelikko 300hp versio mutta en farkkua haluaisi ja etuvetoa ei ole enää missään koeajettavana niin ei mitään hajua minkälainen ajaa. Onko yhtä "tylsä" kuin nelikko vai löytyykö löylyä niin että saa hiukan miettiä missä jalkaa oikoo ja/tai meneekö kaikki sutimalla hukkaan vai tehona tiehen?
 
2015 hankittu Leon Cupra 280. 60tkm alkaa olee mittarissa. Värillähä ei ole väliä kuhan se on musta. :D

WP_20150626_17_49_32_Pro.jpg

Miltäs etuveto tuntuu noilla tehoilla, varsinkin talvella? Haaveissa olis joku VAG hot hatchi, mutta mietityttää, kannattaako panostaa nelivetoon.
 
Onko yhtä "tylsä" kuin nelikko vai löytyykö löylyä niin että saa hiukan miettiä missä jalkaa oikoo ja/tai meneekö kaikki sutimalla hukkaan vai tehona tiehen?
Ovatko menneet muuttamaan noita, koska ainakin ennen Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?
 
Ovatko menneet muuttamaan noita, koska ainakin ennen Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?
Ei siis nelikko on kokeiltu jo ja todettu tylsän tehokkaaksi. Etuveto kiinnostaisi tietää onko mistään kotoisin. Nelikkoa ei tullut mutkatielle vietyä mutta ei tuolla kyllä mitään kauheita himoja tullut syöttää mutkiin vs Focus jolla tullaan näin talvella kylkimyyryä ihan mutkaan kuin mutkaan ilman känkkää alustan säätöjen ja brake vectoringin takia. Osasyynä tylsään fiilikseen varmaan löysät penkit vs Focuksen Recarot. Mutta suoralla kyllä liikahti ja varusteet oliat mahtavat mieleen jääden etenkin tuo ruuhka-avustin ja aktiivicruise joiden kanssa vaan ohjasit ja auto hoiti loput normiajossa.
 
Leonin nelikot (1.8T/2.8VR6 aikaan) olivat melko takavetoisiksi säädettyjä joten eivät niin hirveän tylsiä?

Eikö nuo ole haldex-nelivetoja, joten eivät voi millään olla takapainoiseksi säädettyjä? Vai onko Leonia ollut jollain muullakin konfiguraatiolla? :confused:
 
Mitäs olet tykännyt? Itsellä aina välillä vähän pyörinyt se nelikko 300hp versio mutta en farkkua haluaisi ja etuvetoa ei ole enää missään koeajettavana niin ei mitään hajua minkälainen ajaa. Onko yhtä "tylsä" kuin nelikko vai löytyykö löylyä niin että saa hiukan miettiä missä jalkaa oikoo ja/tai meneekö kaikki sutimalla hukkaan vai tehona tiehen?
Miltäs etuveto tuntuu noilla tehoilla, varsinkin talvella? Haaveissa olis joku VAG hot hatchi, mutta mietityttää, kannattaako panostaa nelivetoon.

Ohan toi etupyörille paljon ja jos yhtää on kesällä on kosteaa niin kyllähän se herkästi rengasta pyöräyttää kun alkaa sukkaa lattialle laittamaa. Ajettavuus on kyl ollu itelle todella mieluisa. Elektroniikka kun jakaa fiksusti tehoa mutkissa niin 19" fillarilla voi aika huoletta laskea menemää. Varmaa jostaa pro arvosteluista löytyy tosta teknistä selostusta mutta ite se pitää todeta mite hanskaa sopii.
Talvella kitkoilla nakutan yleensä kaikki comfort vivut kaakkoon ni ainaki ite olen ollu enemmän ku tyytyväinen. Normi kulutus omalla ajolla 7,5l/100km. Jos lastulla sais vielä ekologisemmaks. Eiks se sen takia tehä... ;)
 
En ole kunnolla noilla tuon aikaisilla liikaa ajellut ns kovaa mutta sen verran muistan että joskus tuli tuon aikaista viritettyä Golfia ajettua jossa nelikko (en muista oliko millä koneella mutta näitä ns huippumalleja) ja ylämäessä runttasin kaasun pohjaan ja vissiin hiukan hiekkaa tms pinnalla ja perähän se ensimmäisenä lähti sivulle mikä herätti ihmetystä koska olin siinä ymmärryksessä että olisivat juurikin turvallisia etupainotteisia. En tiedä voiko noille tehdä jotain modeja joilla saisi pakotettua takapainoikseksi tms mutta tuo yksilö ainakin lähti ihan nätisti kylkimyyryyn kunnon matkan eikä mitään pientä pidon menetystä yhdellä renkaalla tms.
 
Ohan toi etupyörille paljon ja jos yhtää on kesällä on kosteaa niin kyllähän se herkästi rengasta pyöräyttää kun alkaa sukkaa lattialle laittamaa. Ajettavuus on kyl ollu itelle todella mieluisa. Elektroniikka kun jakaa fiksusti tehoa mutkissa niin 19" fillarilla voi aika huoletta laskea menemää. Varmaa jostaa pro arvosteluista löytyy tosta teknistä selostusta mutta ite se pitää todeta mite hanskaa sopii.
Talvella kitkoilla nakutan yleensä kaikki comfort vivut kaakkoon ni ainaki ite olen ollu enemmän ku tyytyväinen. Normi kulutus omalla ajolla 7,5l/100km.
Missä vaiheessa alkaa pitoa löytymään? Itsellä välillä etenkin talvirenkailla jo nykyisellä kipolla luistonesto välkkynyt 80kmh kun tullut kaikki teho runtattua renkaille. Kesällä taas pitää varsin nätisti ykkösen jälkeen vaikka vääntöä onkin sen 400nm. Aiempi bensa Octavia RS taas repi 80kmh-100kmh asti tyhjää 242hp/383nm tehoilla jos asfaltti ei ollut täydellistä ja renkaat suorassa ja renkaina oli kuitenkin uudet Continentalin SportContactit.
 
Eikö nuo ole haldex-nelivetoja, joten eivät voi millään olla takapainoiseksi säädettyjä? Vai onko Leonia ollut jollain muullakin konfiguraatiolla? :confused:
Ehkä selitin huonosti; en siis toki tarkoita että niissä oli joku maaginen ratkaisu millä saataisiin suurin osa vedosta takapäähän, vaan että se oli muistaakseni säädetty *enemmän* takapainoiseksi kuin muut Haldexit.

Noita Haldex -kontrollereitahan myydään ihan jälkikäteen - joissain voi vaihdella lennossa miten (jos mitenkään) veto taakse kytkeytyy ja miten se esim. yli-/aliohjaa mutkissa, yms, jne, och så vidare. ;)
 
Missä vaiheessa alkaa pitoa löytymään? Itsellä välillä etenkin talvirenkailla jo nykyisellä kipolla luistonesto välkkynyt 80kmh kun tullut kaikki teho runtattua renkaille. Kesällä taas pitää varsin nätisti ykkösen jälkeen vaikka vääntöä onkin sen 400nm. Aiempi bensa Octavia RS taas repi 80kmh-100kmh asti tyhjää 242hp/383nm tehoilla jos asfaltti ei ollut täydellistä ja renkaat suorassa ja renkaina oli kuitenkin uudet Continentalin SportContactit.

Iso ero mistä lähtee liikenteeseen mutta hyvin tosta pitoa löytyy. Kyllähä se paikasta riippumatta vähä sutasee jos maksimilla lähtee. Tossa o hyvä esimerkki
 
Sääli että sen kolaroidun A8:n runko on entinen. Kuvassahan se näytti aivan muodossaan olevalta. Ylös nostaminen ja alustan muovittaminen kyllä auttaa, samoin muu hyvä ilmankierto. Niin kai se on, että osat oikeastaan säilyvät parhaiten paikoillaan, mistä ne löytääkin sitten helpoimmin. Kierrättää sitten pala kerrallaan, kun osia tarvitsee, ja kunnostaa niitä vähän etupainotteisesti, ettei tule kiire sen asentamisen kanssa. Harva pärjää ilman autoa, ja kehä kolmosen ulkopuolella tuskin kukaan. Viikko on maksimi aika itselle, mitä voisin kuvitella autottomana, ja silloinkin joutuisi jo taksikyyteihin turvautumaan.

Mitä se A8:n kone painaa? Kyllähän sisätila säilytys jossain pajan hyllyn alla vaikka valmiiksi sellaisessa pyörillä varustetussa moottoripukki telineessä voisi olla myös asiallinen ratkaisu. Siinä pukissa sitä konetta olisi kätevä pyöritellä ja tarkastella, ja kannet huoltaa ajan kanssa etukäteen. Volkkarin kone ei välttämättä tykkää kampiakselin runkolaakereiden aukaisusta, lohkossa voi olla jokin sisäkehikko hoitamassa tuota laakerikansien virkaa, ja se on tehtaalla mahdollisesti esijännitetty paikoilleen. Siinä on ilmeisesti otettu se lohkon lämpölaajeneminen etukäteen huomioon. Kylmänä ja käsipelin sitä ei saa oikein takaisin paikoilleen. Tai hommassa täytyy tietää jotain niksejä, joita ainakaan minulla ei ole tiedossa. (ikävä tapa tehdä moottori tuollainen "esijännittäminen")

Pukissa nurin päin olevan lohkon voi altapäin käsin hoonata, vaikka kampiakseli olisikin paikoillaan. Paljon sitä lohkoa joutuu suojaamaan ja muovittamaan, mutta on se mahdollista kuitenkin. Irrotetut männät kannattaa kiertokankineen punnita ja tasapainottaa, ja mäntien laet tietenkin kiillottaa puhtaaksi ennen uusilla renkailla rengastamista.

Kun joskus tuohon vaihtoprojektiin mahdollisesti ryhdyt, niin dokumentoi ja raportoi tuo projekti huolella. Siitä olisi oikeasti todella paljon iloa meille muille. On siitä se oma ylimääräinen vaivansa, mutta jos vain mahdollista, niin kuvia ja varsinkin mietteitä kiitos. Alumiinikorit elävät hyvin pitkään, ja muutkin alumiini autojen omistajat jossain vaiheessa päätyvät näihin moottorin vaihto projekteihin. Kuka hullu pistäisi jonkin TT:n korin kierrätykseen vain siksi, että kone olisi joskus siitä ajettu loppuun? Siitähän se huvi ja oikea autojen harrastaminen vasta alkaa.

Ainoat asiat, mitkä miehellä eivät sovi olla itse tehtyjä, ovat vaimo ja koira. Kaiken muun itse tekeminen on lähinnä suotavaa.

T -.-
 
Jos uutta autoa ostaa varastosta, niin aika usein taitavat olla esim valkoisia tai hopeisia. Erikoisväri sitten taas menee tilaukseen ja autoa joutuu odottamaan.

Ihan hieno väri tuo tummahko harmaa ilman metallinväriä. Kai se kaupaksi menee hyvin myös käytettynä :)

Oman käytetyn valitsin osittain värin takia. Aika tuoreen näköinen minusta, vaikka auto on jo 13 vuotta vanha. Eli sähkön sininen metalliväri. Valkoinen on yleensä tyylikäs myös.

Omassa ei ole tuollaisia vanteita, eikä spoileria, mutta väri näyttää samalta.
$_86.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Valkoinen ja musta ovat hyviä värejä, mutta aika ankaria sen ylläpitämisen kannalta. Olisi hyvä tykätä sen auton pesemisestä ja puslaamisesta. Muuten harmaa ja muut vähän maanläheisemmät värit ovat ehkä parempia laiskemmille auton hoitajille. Minäkin pesen auton aika äkkiä ja jonkun nuoremman mielestä ehkä jopa huolimattomasti ja ihan vain pitkävartisella harjalla, ja huuhtaisen sen sitten ilman painepesuria. (vaikka sellainenkin esine kyllä on.) Auto aika harvoin on vastapesty ja vahattu, kyllä se etupäässä on enemmän tai vähemmän aina likainen, kun sitä käyttää. Kerran vuodessa sen auton enää vahaa, ja muuten sitä pesee vain vahapesuaineen kanssa.

T -.-
 
Uusi Toyota Avensis tuli käyttöön tuossa kolmisen viikkoa sitten. Väriksi valikoitui vuoden 2018 uutuus Manhattan Gray.

Entinen kulkine oli Auris farmari hybridinä, mutta perheenlisäystä kun tuli niin tilaa ei ole koskaan liikaa. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän mitä nyt vajaa 2000km on tullut ajettua.
Mites tuo vertautuu mielestäsi Aurikseen noin niinkuin moottorin ja vaihteiston osalta. Onko tullut ikävä hybridilinjaa vai päinvastoin?
Auris TS on kyllä yllättävän pieni auto, varsinkin takapenkkien osalta.
 
Värivalinta tuntuu nostattavan tunteita kovasti pintaan täälä.

Itselle värillä ei ole koskaan ollut erityistä väliä, kunhan se ei maksa extraa, sillä sen rahan voi laittaa mielenkiintoisempaankin varusteeseen kuten johonkin multimediahärpäkkeeseen tai turvallisuuteen. Metalliväri maksaa helposti sen ~1500e ja sillä rahalla irtoaa jo usein kattava varustepaketti tai sitten jättää säästöön seuraavaa autoa varten.

Kaikki uutena ostamani autot siis toistaiseksi ovat olleet joko mustia, punaisia tai valkoisia. Näistä helpoin väri on ollut ehdottomasti valkoinen ja selkeästi vaikein punainen, kun otetaan huomioon miten erilaiset vauriot maalipinnassa erottuvat. Puhtaaksi nuo kaikki lähtee pesemällä, joten pesuasioiden en ole antanut vaikuttaa valintaan, joskin mustaan jää herkästi kuivumisjälkiä. Punaisessa ja mustassa erottuu todella herkästi kaikki kiveniskemän aiheuttamat vauriot, kun valkoisessa niitä ei juuri näe ja mikäli näkyviä jälkiä sattuu tulemaan, niin virheen saa paikattua kotikonstein pisaralla auton omaa paikkamaalia käytännössä huomaamattomaksi. Valkoisesta myös naarmut menevät pääosin vahaamalla täysin piiloon. Mustassa tuntuu loistavan kaikki mikroskooppisetkin naarmut todella herkästi ja erottuu kaukaa ja niitähän saa helposti syntymään esim pesun yhteydessä. 2-3v vaihtosyklillä valkoiset ovat poistuessaan olleet lähinnä uuden veroisia, kun taas punaisen keula alkoi näyttämään siltä, että puskurin ja konepellin uudelleenmaalaus alkaisi olemaan ajankohtainen. Mustassa taas ympäriinsä kaikkea pientä mikronaarmua ja keulalla myös erottuvia kiveniskemiä, joskaan eivät näy läheskään yhtä pahasti, kun punaisesta. Parhaan kuvan värien "paremmuudesta" saa, kun menee vaihtoautopuollelle katselemaan vaikka n. 60tkm ajettuja saman mallin yksilöitä ja vertaa miltä niitten maalipinta keskimäärin näyttää.

Mikäli värien hinnoittelupolitiikka pysyy samana, niin ensisijainen valinta on jatkossakin valkoinen hinnan, sekä kestävyyden puolesta. En itse pidä mitään noista lisähintaisista väreistä niin hienona, että olisin valmis maksamaan siitä sen ~1500e autoveroineen. Hauskinta tuossa värin hinnoittelussa on vielä se, että auton päästöt vaikuttavat aika tuntuvasti värin hintaan saman mallin sisällä. Vähäpäästöisimmällä moottorilla ja 16" vanteella hinta on esim. ~1200 ja tehokkaamaassa versiossa/leveemmillä rengastuksilla ~1500.
 
Työpaikan parkkisella on vaalean sininen Skoda Octavia ja se on ainakin oikein hyvä valinta tuollaiseen perusautoon. Yleensä on tosi tylsiä värejä, joku harmaa Nissan on aika kauhea kyllä, tiedän kun vanhemmilla on sellainen. Sekin esim punaisena olis paljon parempi. Itsellläni on nyt sininen pösö ja se väri ainakin sopii autoon hyvin.
 
Lastulla ja uudella ilmanotolla saa kutiteltua sen ~380 hv renkailta ;)
Onkos se tavoiteltavaa että pito huononee vielä ennestään?
Tietysti onhan se Esson baarilla kovempi juttu kun voi heittää isomman luvun pöytään, vaikka ei se kärryn kulkupuoli kohtuu nopeuksilla siitä paranekkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos se tavoiteltavaa että pito huononee vielä ennestään?
Tietysti onhan se Esson baarilla kovempi juttu kun voi heittää isomman luvun pöytään, vaikka ei se kärryn kulkupuoli kohtuu nopeuksilla siitä paranekkaan.

Eipä noilla tehoilla mitään "kohtuu nopeuksia" ajetakaan :smoke:
 


Tällainen massasta erottumaton arjenharmaa V70 D4 AWD -13 ollut alla kohta vuoden verran.
208tkm oli ostaessa, nyt 230tkm.
Ohjelmoitu 240hv/500Nm.
Momentum-varustetasolla, mutta itselleni tärkeimmät löytyy eli nahkapenkit, automaatti sekä webasto.
 
Eipä noilla tehoilla mitään "kohtuu nopeuksia" ajetakaan :smoke:

Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.

Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.

 
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.

Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.

Tai tehdään tietoinen valinta koska Seat uskaltaa erottua joukosta edes hiukan tekemällä kompromisseja mm muoveissa yms että saadaan kunnon tekniikka yleensä semi nättiin koppaan hyvillä varusteilla ja fiksuun hintaan. Ja mitä bimmereihin tulee, ajamani 330e ei vakuuttanut sitten yhtään, suoraan sanottuna tuntui kaikki huipputekniikka sisällään sysipaskalta autolta. Piti olla koeajossa pari päivää, palautin tunnin kuluttua todettuani etten voisi ikinä harkita moista. Siihen loppui meikäläisen BMW takavetohaaveilut. Uusi Stinger pitäisi koeajaa, Musse on tullut jo koeajettua ja polttelee kyllä niin perkeleesti mutta siihen ei uutena budjetti veny kun nykyisen hankinnasta on vielä sen verran vähän aikaa.
 
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.

Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.


Vau , ihka oikia internet trolli. <3 Vaalin näitä hetkiä. :tup:
 
Tuohon autojen arvottamiseen merkkien ja mallien mukaan... joskus muinoin vahvoissa mielikuvissa saattoi ollakin jotain perää, mutta nykyään tosiasia on se, että joka ainoa auton osa sitä koria lukuun ottamatta tulee alihankkijoilta. Jopa moottoritehtaalle tulevat ne moottorin sisäosat jostain muualta. Ei edes jotain mäntien valmistajia nyt niin hirveästi ole, muutamat firmat tuuppaavat sen oman tuotantonsa joka ainoaan paikkaan, missä noita kyseisiä osia käytetään ja niitä ostetaan. Ja hinta ratkaisee nykyään. Siten siis kovin vakaat uskomukset jostain yhden automerkin vankkumattomasta laadusta tässä JO GLOBALISOITUNEESSA maailmassa ovat vähän eilisen säästä puhumista. Kaikille valmistajille tulee nykyisin huteja siinä osien sisäänosto tilanteessa. Enää ei ehditä vuositolkulla testaamaan ja syntynyttä kokonaisuutta ihmettelemään, vaan tuote on pakko saada tehtaan portista ulos ja myyntiin, jos meinaa pysyä kisassa mukana. Kyllähän tuo vääjäämättä tarkoittaa yhdenlaista suunnittelun laadun putoamista. Eihän nykyisiä uusi autoja ole edes tarkoitettukaan enää mitenkään huollettaviksi. Rakenteethan ovat aivan täysin pelkkää kokoonpanoa varten suunniteltuja. Jos tämä ei ole jo tiedossa, niin nyt on sitten aika oppia jo tämäkin asia. Auto suunnitellaan kestämään noin 10 vuotta ja 200 000 ajokilometriä, ja sen jälkeen sen auton pitääkin sen valmistajan mielestä jo hajota ja päätyä pataan. - Kapitalismi toimii noin ikävällä tavalla, ja ne muut taloudelliset ajatusrakennelmat eivät toimi edes noinkaan hyvin. Siinäpä on pähkinä meille kaikille purtavaksi.

Saksalaisten autojen vielä tällä hetkellä korkeampi laatu johtuu vain siitä muusta teollistuneesta yhteiskunnasta, mikä tuottaa niitä alihankintaosia siinä tehtaiden lähellä niihin autoihin. Se ei ole siitä autonvalmistajasta johtuva ominaisuus. Siksi se lopputulos joskus jo vähän kompasteleekin. Samoin autojen ajettavuuteen vaikuttaa eniten se, että Saksassa ovat edelleen osin voimassa ne vapaat rajoitukset, jolloin autot myös suunnitellaan suuriin nopeuksiin. Vastaavasti Japanissa tiet ovat kuin biljardipöytiä, joten kyseinen autonsuunnittelu ei aiemmin edes hahmottanut suomalaisen soratien nimismiehen kiharoita. (=peräkkäisiä routakuoppia) Näin asia oli aiemmin, mutta nyt nekin valmistajat ovat jo oppineet, että muunkinlaisia teitä on, kuin ne sileät ja aina päällystetyt tiet.

Minä itse päädyn VAG konsernin autoon lähinnä tuon VCDS -ohjelmiston takia. Ja täällä kohtalaisen yleisiin autoihin saa ostettua helpommin osia. Minulle merkittävin ostopäätökseen vaikuttanut tekijä oli tuo hyvä itsehuollettavuus, jos käsitettä voi enää 2000-luvun autoista enää edes käyttää.

Ross-Tech: Home

Perus vaggilaisen rakenne (merkistä riippumatta) on myös kohtalaisen kypsää tekniikkaa. Sitä on hiottu ja hiplattu tuossa muodossa jo pitkään, eikä siinä isommalti tule enää mikään yksittäinen ominaisuus silmille. Tuon saman kyllä osaavat aivan kaikki muutkin isot valmistajat. Olen niin kyyninen ihminen, että uskon, että puhtaassa oikeassa sokkotestissä nykyautoista voisi paljastua aika mielenkiintoisia ja jopa aika tylyjäkin havaintoja.

T -.-

Tottakai saman konsernin sisällä niitä eri merkkejä brändätään eri suuntiin. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että ne autot toistensa kanssa kilpailisivat. Mutta kovin suuria ne rakenteelliset erot eivät enää oikeasti ole. Siinä vaiheessa kun auto päätyy valmistettavaksi jonnekin "ei perinteiseen autonvalmistusmaahan", niin sen alihankinta osien laadussakin alkaa olemaan jo vähäistä suurempaa huojuntaa. Tuo on itsestään selvä tosiasia. Samoin uusissa tehtaissa aletaan kustannussyistä kokeilemaan kerettiläisiä tekniikoita, kuten hammasrattaiden tekemistä prässätystä pellistä, joita sitten niittaamalla niputetaan yhteen leveämmiksi rattaiksi. Jos niittaus kestää tarkoitetun ajan, niin hyvä on, mutta jos se ei kestä, niin sitten tulee sanomista ja maine kärsii. Kyseisellä valmistustavan valinnalla ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Autoja valmistetaan rahan ansaitsemismielessä, ei rakkaudesta autoihin tai autotekniikkaan.

-.-
 
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.

Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.


Audi, Seatti, Volkkari ja Skeida, eikös nuo kaikki nyt ole samasta puusta veistetty? ;) Tosin Audiin saa ainakin vielä toistaiseksi kunnollisen nelivedon mutta tämäkin taitaa nyt muuttua tuon uuden Quattro Ultra -hömpötyksen myötä.

Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?

Taisi lukema itseasiassa olla n. 360 (eikä 380) renkailta, jonka tuttu kävi dynossa ajamassa sen jälkeen, kun autoon oli vaihdettu ilmanotto ja lastu. Muita muutoksi ei tietääkseni tehty.
 
Cuprastako ~450hp moottorilta noilla muutoksilla?

Se meni jotenkin niin että (280hv/350Nm)
Softalla -> 350hv/460Nm -> ilmanottoa räpäämällä -> 370hv/500Nm -> Turbo hommien jälkee -> 440hv/550Nm. Näitä ne lupailee. Perusmallilla kyllä pärjää KehäI liikenteessä.
 
Audi, Seatti, Volkkari ja Skeida, eikös nuo kaikki nyt ole samasta puusta veistetty? ;) Tosin Audiin saa ainakin vielä toistaiseksi kunnollisen nelivedon mutta tämäkin taitaa nyt muuttua tuon uuden Quattro Ultra -hömpötyksen myötä.



Taisi lukema itseasiassa olla n. 360 (eikä 380) renkailta, jonka tuttu kävi dynossa ajamassa sen jälkeen, kun autoon oli vaihdettu ilmanotto ja lastu. Muita muutoksi ei tietääkseni tehty.
APR Stage 1 software ilman mitään lisiä on 370hp/383foot pounds eli +500nm muistaakseni. Downpipe, intercooler ja intake ja stage 2 high torque versio vaihtoon niin irtoaa 387hp/550nm~. Ei kyllä 400hp mene rikki vielä intake vaihtamalla ainakaan turvallisesti mutta kyllä tuolla isolla tehoalueella ja rajuilla vääntöluvuilla saa auton jo kulkemaan tai paikat paukkumaan.
 
Joko sähköinen lukko etuveto, sähkömekaaninen lukko etuveto tai farkkumalli jossa Haldex? mutta sitä en tiedä onko siinä kummallakaan akselilla lukkoja. Sen sanon että jokainen hepo menee tuossa nelikossa kyllä tiehen ja repii perkeleen eleettömästi sinne motarinopeuksiin.
 
Leveämpää kumia alle niin alkaa erottuun pitoerot.

En tiedä sun leveyksiä mutta mulla 225 kanssa saa luistella aikalailla kaasua painaes kun puolestaan 245mm 18" kanssa saa lappua lattiaan huoletta laittaa.
(Sama halkaisija ettei siitäkään johdu et vääntöä enemmän asfalttiin pienemmällä rengaskoolla)
Juu rengasleveys on aika olennaista. Huomaa ison eron jo 205-->225 tai muissa vastaavissa rengaskoon hypyissä. Octaviassa oli 225 ja herranisä että sai olla varovainen kaasun avaamisessa jos ei ollut todellakin renkaat suorassa ja hyvä asfaltti. Nyt taas esim 235 leveät 18" läskit alla ja alun jälkeen jokainen hepo kyllä kulkeutuu katuun eikä turhaan sutimiseen. Varsin nopea auto verrattuna tehtaan ilmoittamiin lukuihin niin kauan kun tuota läskiä ei tarvitse kiihdyttää paikoiltaan.
 
Tai tehdään tietoinen valinta koska Seat uskaltaa erottua joukosta edes hiukan tekemällä kompromisseja mm muoveissa yms että saadaan kunnon tekniikka yleensä semi nättiin koppaan hyvillä varusteilla ja fiksuun hintaan. Ja mitä bimmereihin tulee, ajamani 330e ei vakuuttanut sitten yhtään, suoraan sanottuna tuntui kaikki huipputekniikka sisällään sysipaskalta autolta. Piti olla koeajossa pari päivää, palautin tunnin kuluttua todettuani etten voisi ikinä harkita moista. Siihen loppui meikäläisen BMW takavetohaaveilut. Uusi Stinger pitäisi koeajaa, Musse on tullut jo koeajettua ja polttelee kyllä niin perkeleesti mutta siihen ei uutena budjetti veny kun nykyisen hankinnasta on vielä sen verran vähän aikaa.

Mielenkiinnosta, mikäs bemarissa tökki eniten? Eikö ollut tarpeeksi räväkkä vai oliko ohjaustunto huono? Äänet ei varmaan ainakaan Musselle pärjää, sitä kun ei taida saada kuin kutosella ja kasilla? 330e olisi houkutteleva lähinnä verotuksen takia, kun ilmoitettu kulutus on sen verran pieni.
 
Mielenkiinnosta, mikäs bemarissa tökki eniten? Eikö ollut tarpeeksi räväkkä vai oliko ohjaustunto huono? Äänet ei varmaan ainakaan Musselle pärjää, sitä kun ei taida saada kuin kutosella ja kasilla? 330e olisi houkutteleva lähinnä verotuksen takia, kun ilmoitettu kulutus on sen verran pieni.
Auto ei tiennyt mitä se on. Ei tarpeeksi sporttinen eikä tarpeeksi mukava. Sellainen hajuton ja mauton. Ja infotaiment oli mallia antiikkisen tuntuinen omaan autoon verrattattuna. Musse taas oli rivi 4:nkin kanssa miehekkäämpi ja siinä oli luonnetta. Niin simppelit asiat kuin komeen tehoalue ja miten äkäisesti se tuntui lähtevän vs mitä tidellisuudessa lähti. Se oli hauska kun 330e oli tylsä.
 
Enpäs olekaan kuullut tuollaista vielä iDrivesta, varsinkaan kun vertaat sitä Fordin oksennukseen.
Mutta makunsa kullakin.
 
Enpäs olekaan kuullut tuollaista vielä iDrivesta, varsinkaan kun vertaat sitä Fordin oksennukseen.
Mutta makunsa kullakin.
Makunsa kullakin tosiaan. Omaan kouraan tuntui 2000-luvun puolenvälin antiikilta vs tuo Sync 3.
 
Omasta mielestä se click wheel on parhaimpia tapoja hallita systeemiä kesken ajon. Ei tarvitse katsoa mitä painaa, riittää että vilkaisee välillä näyttöä joka on myös fiksusti about samassa tasossa kun tuulilasin alareuna.

Joku volkkarin infotainment ehkä kamalimmasta päästä käyttöergonomian kannalta. Kosketusnäyttö ja erilaisia nappuloita, jonka lisäksi näyttö on lätkäisty johonkin vyötärön korkeudelle. :facepalm:

Mutta makunsa kullakin ja monelle se infotainment on aivan yksi ja sama muutenkin.

Volkkarista osasta samaa mieltä. Toki itselöä tärkein että Android Auto toimii niin olen tyytyväinen.
 
Tää. Yleensä iDrivea moittii ne, jotka sitä ei osaa käyttää, esim. vanhukset ja naiset. iDrive ylivoimainen käytettävyydessään ja joku Sync 3 ihan ripulia siihen verrattuna.
No johan otti koville :D. Toinen on simppeli ja looginen ja käyttö onnistuu sokkona, toisessa käytettävyys valikko valikon päälle liimattuna.
 
Jos on vain hetki aikaa opetella ja tutustua, niin usein kosketuskäyttöliittymä on selkeämpi. Mutta kun tuohon iDriveen tai vastaavaan tottuu, niin se on kyllä paljon helpompi käyttää ajaessa, ja nopeampi.
 
No johan on vääntöä jostain käyttöliittymistä :btooth:

Mikäköhän meikässä on vialla kun mulle riittää, että (käyttöautossa) radio kuuluu, bonarina nykyisessä rimpulassa kännykkä yhdistyy automaattisesti BT-systeemiin jonka voice control toimii yllättävän hyvin meitsin rallienklannillakin. En tarvitse tai kaipaa mitään 7 erilaista alustan-vaihteiston-ohjaustehostuksen-iskunvaimennuksen asetuskomboa jossain hemmetin perheautoissa, tai viisiportaisia "ambient mood lights" -systeemeitä, Appel Carpayta striimaamaa tai muuta ajamisesta herpaannuttavaa shaibaa. Ajan autolla, en keskity valikoiden räpeltämiseen missään parkkipaikalla tai kännykän räpläämiseen jonkin auton keskusnäytön kautta.

Olenkohan kasvanut liian vanhaksi :shy:
 
Tai sitten et aja kauhean paljon?

Itse arvostaisin carplayta, kun ei tarttisi naulata puhelinta kojelautaan navigoinnin vuoksi. Erillisnavit ja valmistajien omat "näkemykset" on poikkeuksetta aika onnettomia esityksiä kun vertaa johonkin perus google mapsiinkin.

Kaikilla on omat mieltymykset, sä kuulut näköjään tähän joukkoon:
Juurikin näin. Liian monessa autossa on ollut kyllä navi mutta jo vuoden sisällä on aina tullut tilanne jossa en ole päässyt perille auton navilla koska kadut ovat muuttuneet tai on tullut uusia katuja. Android Auto all the way kiitos. Parannettavaa on mutta Google Maps, Waze, lisämittarit Android Auton kautta, Spotify jne jne. Kaikki onnistuu lennosta ja bonarina puheohjaus joka oikeasti toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten et aja kauhean paljon?

Itse arvostaisin carplayta, kun ei tarttisi naulata puhelinta kojelautaan navigoinnin vuoksi. Erillisnavit ja valmistajien omat "näkemykset" on poikkeuksetta aika onnettomia esityksiä kun vertaa johonkin perus google mapsiinkin.

Kaikilla on omat mieltymykset, sä kuulut näköjään tähän joukkoon:

Piti tulla huutelemaan sellainen näkemys, jonka mielestä kaikki liian monimutkikkaat, epäintuitiiviset ja huomion auton kuljettamisesta vievät systeemit ovat kasa ****** :btooth:Ajan kyllä jonkin verran, mutta käyttöautossa minulle riittää USB / iPod-liitin. Harrasteautoihin en tarvitse sitä(kään) :geek: Navigoinnin harvinaisen tarpeen hoitaa etukäteen himassa asetettu Googlen "roadmap", jonka voi lähettää joko tabiin tai kännykkään joiden ääniohjauksella löydän perille.
 
Huudellaan kans; Väitän että kaikki kosketusnäytölliset käyttikset on aina huonompia kuin hyvin toteutettu painikkeilla/säätimillä toimiva käyttis.

Itekkään en ole koennut tarvitsevani carplayta tai muuta vastaavaa keksintöä, luurilla on perille löytäny silloin kun tarvinnut. Asia lienee olis toisin jos tarvitsisi navia vaikka viikottain.

Ei ehkä hienoin ratkaisu mutta toimii sillon harvoin kun tarvii, eikä kestä kuin sekunnin laittaa tuohon väliin :D
ae6e307217ac814247754b1796ec7687.jpg
 
Huudellaan kans; Väitän että kaikki kosketusnäytölliset käyttikset on aina huonompia kuin hyvin toteutettu painikkeilla/säätimillä toimiva käyttis.

Itekkään en ole koennut tarvitsevani carplayta tai muuta vastaavaa keksintöä, luurilla on perille löytäny silloin kun tarvinnut. Asia lienee olis toisin jos tarvitsisi navia vaikka viikottain.

Ei ehkä hienoin ratkaisu mutta toimii sillon harvoin kun tarvii, eikä kestä kuin sekunnin laittaa tuohon väliin :D
ae6e307217ac814247754b1796ec7687.jpg

Väitän ihan samaa. Silti ollaan menossa pelkkiin kosketusnäyttöihin, koska cooliuskerroin ja millenial / ADHD / teknolelusukupolvi. Väitän omien kokemuksieni perusteella erilaisista systeemeistä, että jokaikinen kosketusnäytön liukupalkkien tökkiminen, vetely sekä räpellys saatika lämmönsäätövalikkoihin surffaaminen vie paljon enemmän tarkkaavaisuutta kuin yksinkertaisen paino-, keinu- tai kiertokytkimen käyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Väitän ihan samaa. Silti ollaan menossa pelkkiin kosketusnäyttöihin, koska cooliuskerroin ja millenial -ADHD / teknolelusukupolvi. Väitän omien kokemuksieni perusteella erilaisista systeemeistä, että jokaikinen kosketusnäytön liukupalkkien tökkiminen, vetely sekä räpellys saatika lämmönsäätövalikkoihin surffaaminen vie paljon enemmän tarkkaavaisuutta kuin yksinkertaisen paino-, keinu- tai kiertokytkimen käyttö.

Nimenomaan. Kosketusnäytöt on vaan halpa tapa toteuttaa painikkeet kuvina oikeiden painikkeiden sijasta. On toki jotain tiettyjä toimintoja joissa kosketusnäyttö voi olla eduksi, esim osoitteen kirjottaminen naviin? Mutta kaikki muu ilmastoinnin säätämisestä radioon on monesti vain hitaampaa ja vaivalloisempaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Alfa Romeo saatanan janoisella, mutta ah niin upeasointuisella V6:lla, puuratilla sekä valkopohjaisilla mittareilla. Nyt ei voi kuin arvostaa, 10x hienompi kampe kuin kaikenmaailman Seat 280 lastu tuulipukulastenvaunuspesiaalit jollain Contula lähiö 1969 trendivärityksellä :btooth:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom