"Pahimpia pienhiukkasten lähteitä ovat liikenne ja kotien tulipesät. Lue asiantuntijoiden vinkit, miten voit itse vaikuttaa hengitysilmaasi kotona ja liikenteessä."
Ympäristöministeriö kaksi kuukautta ennen YLE:n "uutista":
"Puolet Suomen pienhiukkaspitoisuuksista on ulkomailta tulevia kaukokulkeumia ja puolet aiheutuu kotimaisista päästölähteistä. Pienhiukkaspäästöjen terveyshaitoille altistumiseen vaikuttavat päästölähteen määrä, sijainti ja korkeus. Terveyshaittaa aiheuttavat eniten pienhiukkaspäästöjen kaukokulkeumat sekä liikenteen ja puun pienpolton pienhiukkaspäästöt.
Kotimaiset pienhiukkaslähteet jakautuvat määrän osalta seuraavasti: pienpoltto (46 %) ja muu energiantuotanto (16 %), liikenteen pakokaasut (12 %), katupöly (10 %), turvetuotanto (9 %) ja teollisuus (7 %)."
Liikenne suurimpia, juuh kyllä.
Se, että liikenne ei olisi suurin päästäjä, olisi siis hyvä syy vetää kanki läpi loukusta? Juuh okei. Olen sen verran ituhippi, että jopa opiskelijabudjetilla ostin omaan autoon hiukkasloukun lisäainetta (PSA-konserni ja Eolys-neste) reilulla satasella loukun poistamisen sijaan. Ja kannattaa ottaa huomioon, että lokaaleissa päästöissä sitä määrää tärkeämpi on esiintymispaikka. Jossain keskellä metsää voit savuttaa vaikka 24/7 puukiuasta, mutta ei siitä kukaan itsesi lisäksi kärsi.
Ainakin tuon Ahtoniemen et al. tekemän tutkimuksen mukaan:
Suomen tieliikenteen ja puun pienpolton primääristen pienhiukkasten arvioitiin aiheuttavan noin 1 000 ennenaikaista kuolemantapausta vuosittain Suomessa vuonna 2000. 1 000:sta enneaikaisesta kuolemantapauksesta yli 800:n arvioitiin johtuvan liikenteen primäärisistä pienhiukkaspäästöistä.
Itse olen sitä mieltä, että jos on varaa ajaa autolla, niin muutaman sadan euron kustannus parinsadan tuhannen kilometrin välein ei pitäisi olla mikään mahdoton venymä. Varsinkin, kun ajelee edullisemmalla polttoaineella, jolla kerkeää noilla kilometreillä säästää sen loukun hinnan varmaan kymmenkertaisesti (20 tkm/a, 200€/a kustannussäästö, 200 tkm loukun ikä).
Toivottavasti jäätte katsastuksessa kiinni päästölaitteiden muokkaamisesta, saatte tuntuvat sakot tästä ja tiedostatte, että vuosittain teidän päästöjenne takia lähes tuhat ihmistä Suomessa kuolee ennenaikaisesti . Nämä pidempikantoiset terveysvaikutukset ovat vekkuleita, eivät kiinnosta paskan vertaa, ennen kuin itse/puoliso/lapsi sairastuu johonkin keuhkosyöpään. Siinä voi sitten miettiä, että kyllä on hyvä, että porukka säästää pari hunttia kymmenen vuoden välein . Omassa tuttavapiirissä ei onneksi hiukkaspäästöjen ahieuttamista sairauksista kärsiviä ihmisiä ole, mutta silti kannattaa miettiä asioita vähän pidemmälle, kuin siihen ensi viikonlopun ryyppyreissun mitalle (jonka hinnalla sen loukun jo vaihtaa).