Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Vm. 2022 Renault Megane E-tech tuli sitten Hyundai i20:sen ja Kia Xceedin tilalle. En olis uskonut että tämä koittaa että alla olisi Ranskalaiset sähköt omaava auto ja vielä kaiken lisäks täyssähköinen.

Eihän tuo nyt mikään fullyload todellakaan ole varustelultaan, mutta hinta jäi sellaiseksi ettei vaan pystynyt kieltäytymään.

20230920_122919.jpg


Ruotsintuonti, 60kwh akulla, vuosimalli siis 2022 (08/2022) ja mittarissa vähän reilut 2000km. Yhtä korjattua (1cmx1cm alue paikkamaalattu) kohtaa takaovessa lukuunottamatta virheetön.

Muotoilultaan yksi hienoimmista autoista johon tullut törmättyä ja värikin natsas tässä.

Nyt tarttis vaan sähkömies löytää asentamaan voimavirtaa tälle.
Toihan malli on kyllä järjestään pärjännyt testeissä. Havittelen vähän samanlaista itsekin kun saksanhybridi joskus sanoo sopimuksen irti. Ranskan sähköistä ihan bensa-autossa on kokemusta tältä vuosituhannella eikä moitteen sanaa - valeon sähköt oli sitruunassa.
 
Enemmän mä ihmettelen tuota finnillisyyttä suomalaisissa kilvissä, kun vain promillen verran on autoja, mitkä poistuu suomen rajojen ulkopuolelle. Ihan sama olis lätkästä rajalla tarra ikkunaan, osoittamaan lähtömaa. Se sininen fin-teksti kilvessä näyttää ihan aidosti aivan siihen kuulumattomalle. Taidankin tilata tällä viikolla omaan, parivuotiseen autoon finnittömät.
Saanen olla tuosta rajojen yli kulkevien autojen määrästä eri mieltä. Traficomin mukaan liikennekäytössä oli viime vuoden lopussa 3 308 387 autoa. Näistä promille on 3308 autoa. Tullin tilaston mukaan Suomesta Ruotsiin rajan ylitti 1 992 437 henkilö- tai pakettiautoa 1.1.-31.8.2023. Luvussa on toki mukana ulkomaalaiset autot ja rajan useampaan kertaan ylittäneet, mutta 242 päivän aikana kun rajanylityksiä ainoastaan yhteen naapurimaahan on jo lähes 2 miljoonaa (eli 8 233 /päivä), voisi arvioida tuon promillen määrän täyttyvän jo 1 päivän aikana. Ainakin omat silmät ovat jo tottuneet näiden vuosien aikana noihin sinisiin kilven päätyihin.
 
IMO noi Maken turboviritelmät vois jättää niihin 335:iin ja jättää nuo S-moottorit rauhaan. Olen varmaan vanha jäärä mutta mikä idea on ostaa viimeinen vaparikoneinen M3 ja sitten remmiahtaa se?! :D

Edit: ja ennen kuin joku tulee vinkumaan ettei ole turbo niin kyllä, tajusin.
 
IMO noi Maken turboviritelmät vois jättää niihin 335:iin ja jättää nuo S-moottorit rauhaan. Olen varmaan vanha jäärä mutta mikä idea on ostaa viimeinen vaparikoneinen M3 ja sitten remmiahtaa se?! :D

Edit: ja ennen kuin joku tulee vinkumaan ettei ole turbo niin kyllä, tajusin.
Koska autot, prätkät, mopot, rekat jne jne jne. Se on niin fiiliksestä. Unohda "järki" ja nauti siitä mitä itse haluat. Jos ei remmi miellytä, vedä takaisin vapariksi tai lyö turboa kehiin. Aikojen alusta lähtinen on haettu joko rajoja, tai sitä mitä itse haluaa. Miksi lopettaa nyt? Ei tässä olla muita miellyttämässä.
 
Kyllähän remmiahtimen vonkuminen on niin upea ääni, että ei paremmasta väliä. :love:
 
Tälle kesälle kaluston lisäystä. BMW E92 M3 remmiahdettu.

1.jpg



2.jpg


4.jpg


5.jpg




7.jpg

Keula on kyllä hieno, mutta sivuprofiilissa häiritsee kun näyttää niinkuin etupuskuri, helma ja takapuskuri kaikki olisivat eri autoista. Lienee tuulitunnelia/suorituskyvyn maksimointia, mutta tuo sivuhelma ei jotenkin ollenkaan sovi autoon. Mutta varmasti hieno ja nopea laite :thumbsup:
 
Kyllähän remmiahtimen vonkuminen on niin upea ääni, että ei paremmasta väliä. :love:


Paitsi full on arkiajossa, jos on kireämpi setup :D


Tämä Vortecin remmi ajossa käytännössä huomaamaton. Tyhjäkäynnillä hieman rohisee. Ajossa jos oikein tarkkaan kuuntelee saattaa juuri ja juuri kuulla bypass-valven äänen tietyissä tilanteissa.

Pieni klippi

 
Voiko jälkiasenteisen remmiahtimen kanssa katsastaa autoa? Vai kuuluuko se edes katsurille jos päästöt on kunnossa?
 
Voiko jälkiasenteisen remmiahtimen kanssa katsastaa autoa? Vai kuuluuko se edes katsurille jos päästöt on kunnossa?

Ahtaminen jälkikäteen vaatinee aina muutoskatsastuksen ja muutokset merkitään rekisteriotteeseen. Tämän jälkeen normi katsastuksilla.
 
Tämä Vortecin remmi ajossa käytännössä huomaamaton. Tyhjäkäynnillä hieman rohisee. Ajossa jos oikein tarkkaan kuuntelee saattaa juuri ja juuri kuulla bypass-valven äänen tietyissä tilanteissa.

Pieni klippi


Onko mitattu miten menee varttimailin?
Äänet kyllä 6/5, kyllä vituttaa sähköautolla ajelu vaikka kulkua varmaan aika samat on. Puuttuu toi fiilis.
 
Onko mitattu miten menee varttimailin?
Äänet kyllä 6/5, kyllä vituttaa sähköautolla ajelu vaikka kulkua varmaan aika samat on. Puuttuu toi fiilis.

Ei ole mitattu. Tämä kesä meni fiilistelyllä ja totuttelulla autoon.

Kevennyksenä vielä Lahden moottoritiellä hypermiling 80 km/h rekan perässä. Oli pieni yllätys.

IMG_20230922_152202.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo luotettavuus noissa uudelleen rakennetuissa vehkeissä? Onko se suoraan verrannollinen vaan siihen kuka/missä se on tehty ja kuinka kallista palikkaa on käytetty? Ylläpitokustannukset lienee aika korkeat. :)
 
Onko se suoraan verrannollinen vaan siihen kuka/missä se on tehty ja kuinka kallista palikkaa on käytetty?

Kyllä se aikalailla on, toki tekijällä ja softaajalla on myös suuri vaikutus asiaan.. Ja käyttäjälläkin. :cool:
 
Miten tuo luotettavuus noissa uudelleen rakennetuissa vehkeissä? Onko se suoraan verrannollinen vaan siihen kuka/missä se on tehty ja kuinka kallista palikkaa on käytetty? Ylläpitokustannukset lienee aika korkeat. :)

Ja tärkeimpänä että miten hyvä se alkuperäinen aihio on, eli paljon on kestävyydessä reserviä, vai onko jo nykyinen (vakio)moottori ja loota aivan äärirajoilla. Palikoita voi vaihtaa aika paljon kestävämpiin, jos budjetti riittää, ja kyllä internetissä harrastajat tietävät että kestääkö jokin lohko reilumpaa virittämistä.

Jos äärimmäinen luotettavuus ja kestävyys on tärkeintä, niin parempi pysyä vakiossa.
 
Leon Cupra vaihtui GTE Passattiin. Ensimmäinen viikko menty käytännössä 0 -kulutuksella lukuunottamatta pieniä testailuja. Akkurange n. 40km. Ohjelmointia vaatisi että gte-modella sähkömoottori antaisi täydet tehot polttomoottorin parina mutta ei voi hitaaksi sanoa vakionakaan. 218hp ja 400nm tuntuu ihan riittävältä cupraankin verrattuna.

1696163902439.jpeg
 
Leon Cupra vaihtui GTE Passattiin. Ensimmäinen viikko menty käytännössä 0 -kulutuksella lukuunottamatta pieniä testailuja. Akkurange n. 40km. Ohjelmointia vaatisi että gte-modella sähkömoottori antaisi täydet tehot polttomoottorin parina mutta ei voi hitaaksi sanoa vakionakaan. 218hp ja 400nm tuntuu ihan riittävältä cupraankin verrattuna.

1696163902439.jpeg
Eikös tuossa ole samassa paketissa TSI, DSG ja VW-sähkötekniikka? Itse en uskaltaisi, enkä suosittele muitakaan yrittämään.
 
Eikös tuossa ole samassa paketissa TSI, DSG ja VW-sähkötekniikka? Itse en uskaltaisi, enkä suosittele muitakaan yrittämään.
On. Onko nyt jotain omaa kokemusta vai tyhjiä huutelet? En tunne lähipiiristä ketään jolla dsg tai tsi ongelmia, ja molemmista on lukemattomia eri versioita.
 
Parilla tutulla on ollut GTE (en muista että mitään isompia ongelmia olisi ollut) ja tuo on selvästi porttihuume kun molemmilla on nyt sähköautot.
 
Kiva kuulla että VW on parantanut laatuaan. Tyylikäs passat. Hieno väri myös valkoinen, olen alkanut pitämään siitä (nyt ollut lähinnä mustia autoja). Viimeksi oli vuosituhannen vaihteessa valkoinen auto ja silloin olin vähän että ihan tylsä pohjaväri. Tuo oli muuten Passatti, ja ihan täynnä vikoja.
 
Joo ja sitten kun huomioit että autoja on suomessa tuhansia ja foorumilla 50 autoa mistä dsg hajonnut, lähinnä huonon 12v akun takia, niin voidaan todeta että ei ole mikään yleinen vika

Kuten sanottua, lähipiirissä noita on hajonnut aivan järkyttäviä määriä suhteessa omistusmääriin (3/4 suhteella). Liian lähellä paskoja kokemuksia läjäpäin, riittää minulle että en tommoseen koskisi tikullakaan.
 
Jos nyt taas keskustellaan yleisesti TSI ja DSG ja muista VAG-konsernin ongelmista niin ne on todella yleisiä ja kaikki tietää ne.

jos yhdellä suomalaisella foorumilla 50 autoa hajonnut niin olisin aika huolissani, varsinkin jos kaikki hajonnut saman syyn takia, sitä sanotaan tyyppiviaksi!

Paras kokemus tuolla oli yhdellä, vaikka tiesi niistä ongelmista, meni silti ostamaan. Ajoi 2 päivää ja hajosi. :)

Kieltämättähän tuo houkutteleva paperilla on, lisäksi noita saa todella edullisesti (sattuneesta syystä) nykyään.
 
Joo ja sitten kun huomioit että autoja on suomessa tuhansia ja foorumilla 50 autoa mistä dsg hajonnut, lähinnä huonon 12v akun takia, niin voidaan todeta että ei ole mikään yleinen vika

Luin tuon VAG-arenan viestiketjun läpi.

Ihmiset ei ymmärrä sitä kuinka paljon nykypäivän autoissa on kaikenlaista sähködiipadaapaa, assistenttiä ja tutkaa. Ja kuinka paljon se kuluttaa 12V akkua. Lisäksi tuntuu että nykypäivän jengi on yhä laiskempaa, yhä lyhyemmät matkat ajetaan autolla, tyyliin lounasravintolaan 2km, töihin 3-4km, lähikauppaan 1-2km ja sitä rataa. Tuollainen autonkäyttö rasittaa aivan sairaasti 12V akkua. Bonarina vielä kaikenlaiset lasien lämmittimet, persegrillit ja muut tottakai täysillä.

Entisaikaan ... 2000-2010-luvulla ... ensinnäkin autojen sähköntarve oli pienempää ja toisekseen heikko 12V akku oireili useimmiten siten, että mittaristoon tuli airbag + ABS + ASR -valot ja esimerkiksi sähköinen ohjaustehostin saattoi tippua pois päältä? No big deal. Nykypäivänä varsinkin plugarihybrideissä se "voimalinjan vaihdon kytkin", mikä ikinä lieneekään, jännite alhainen -> sitä ohjaavat järjestelmät sekoaa tai suoranaisesti hajoaa. Siinä ollaan.

Sitten kiroillaan eikä kukaan, siis kukaan mieti miten on autoaan käyttänyt. Väitän ettei kukaan edes tiedä milloin auton 12V akku on vaihdettu. "Mä vaan ajan tällä ja en todellakaan kävele 1-2km kauppaan ostaa maitoo".
 
No joo, vaikka itsellä onkin paljon volkkareita ollut ja yksi DSG Vikainen Passattikin sattuu kohdalle niin pidän niitä hinta-laatusuhteeltaan parhaasta päästä olevina laitteina. GTE:ssä taas yhtenä mallina tuntuu olevan aikamoinen insinöörityön lapsus että oletetaan että käyttäjän pitäisi ymmärtää jotain auton käyttämisestä.

Auton kuuluu olla vähän kuten vasara ja soveltua vähän kaikkeen hommaan ja väärinkäyttöönkin ilman pelkoa hajoamisesta.
 
En päässy 320 (F31) kanssa sinuiks vaikka miten yritti (laiska, epämukava ajaa yms.) joten sai lähtee kun vastaan tuli heikkoon hetkeen suht räpeltämätön M140i (F20) riittävillä varusteilla. Jännä nähhä miten kauan malttaa pitää vakiona - onneks on talvi tulossa.
 

Liitteet

  • kottero.jpg
    kottero.jpg
    885,9 KB · Luettu: 607
En päässy 320 (F31) kanssa sinuiks vaikka miten yritti (laiska, epämukava ajaa yms.) joten sai lähtee kun vastaan tuli heikkoon hetkeen suht räpeltämätön M140i (F20) riittävillä varusteilla. Jännä nähhä miten kauan malttaa pitää vakiona - onneks on talvi tulossa.

Miten hyvin ykkönen soveltuu tilojen osalta 3-farkun jälkeen, vähän tiukka istuinta takapenkille sovitella? Omassa käytössä F31:kin jäi turhan pieneksi, mutta pirteä f20 vähän kiinnostaisi kakkosautoksi.
 
Toivottavasti on takaveto eikä nelivedolla pilattu :D
Kuka tykkää mistäkin, mutta itse en enää saa takapotkuista mitään kiksejä kun pahin leikki-ikä on jo jääny taakse :) Ainoo asia joka tässä nelikossa ärsyttää on isompi kääntösäde.

Miten hyvin ykkönen soveltuu tilojen osalta 3-farkun jälkeen, vähän tiukka istuinta takapenkille sovitella? Omassa käytössä F31:kin jäi turhan pieneksi, mutta pirteä f20 vähän kiinnostaisi kakkosautoksi.
Turvaistuin, muistaakseni Joile Prodigi, on takapenkillä (pelkääjän takana) ja kyllähän se kompaktimpi on kun F31. Mutta tämmösiä tynkiä (~170) kun vaimon kanssa ollaan niin eessä mahtuu istumaan ongelmitta jalat suoranakin. Pelivaraa ei toki paljoo jää. Istuimen kanssa vaan autoliikkeeseen sovittelemaan jotain F20 koppasta.
 
Huumoriahan se oli, kyllähän käyttiksessä neliveto totta kai herkumpi on. Harrasteautoon sitten taas takavetoa pitäisin parhaana. Olen tosin muissakin jutuissa vastarannan kiiski, kuten että vaikka E36IS on mielestäni kovempi peli kuin vaikka 325 johtuen 4mukisesta ja selvästi kevyemmästä koneesta. Mutta mä oonkin vähän erikoinen kaveri.
 
Huumoriahan se oli, kyllähän käyttiksessä neliveto totta kai herkumpi on. Harrasteautoon sitten taas takavetoa pitäisin parhaana. Olen tosin muissakin jutuissa vastarannan kiiski, kuten että vaikka E36IS on mielestäni kovempi peli kuin vaikka 325 johtuen 4mukisesta ja selvästi kevyemmästä koneesta. Mutta mä oonkin vähän erikoinen kaveri.

Osittain samaa mieltä, E30 318IS parempi anakin kuin 320. Onhan ne kasattukkin korimallin loppupäässä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 050
Viestejä
4 417 959
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom