Tämmöinen rellunrottelo, Twingo III, tuli hankittua talvipommiksi näkemättä, koeajamatta huutokaupat.com -palvelusta. En halua uittaa i8:a pk-seudun suolabitumipaskavellissä loka-huhtikuuta.
Vuosimalli 2014, ajettu 167tkm, moottorina 990cc 70hv 3-pyttyinen vaparibensa. Omistajia vain kaksi ennen minua. Fiksu omistajahistoria olikin yksi syy miksi tätä huusin suhteessa suureen ajomäärään.
Hintaa Twingolle tuli kaikkien huutokauppakulujen kanssa 3044e, joka on mielestäni kohtuullisesti suhteessa tämänhetkinen hintataso @ nettiauto. Halvin tämmöinen "uusikorinen" Twingo 3900e ja siinä on myynti-ilmoituksen mukaan vaihdelaatikko rikki ja ajettu yli 180tkm. Halvin toimiva uusikorinen, toki vähemmän ajettu kuin tämä, hinta 5900e.
Auton kanssa tuli toki nippu vikoja:
-Sisusta oli todella likainen, entinen omistaja jokin koiraharrastaja & koirahieroja yrittäjä -> sisusta todella lokaisessa kunnossa. Sisustaa ei ole jyrsitty eikä raavittu, kaikki ehjää vaan se oli likainen, niin likainen että ajoin tätä alkuun istuinsuojan ja hanskojen kanssa. Yksi iltapäivä meni märkäpesurin kanssa sekä erilaisin puhdistusainein hieroessa. Nyt on tosi siisti. Ulkokuori pitää vielä jaksaa jynssätä.
-Moottorin vikavalo paloi, onneksi viittasi vain lambda-anturin lukemiin -> nollasin sen eikä ole 500km ajomatkalla palannut. Seuraillaan.
-Rengaspaineantureiden valo palaa, joko niitä ei ole tai jokin niistä on viallinen - saavat olla.
-Pakoputkisto rämisi todella kuuluvasti. Toimitin auton relluhuoltoon Vantaalle jossa hitsasivat lämpösuojapellin takaisin kiinni, se oli melkein kokonaan irti. Eivät suostuneet vain repimään irti, kuulemma sama suojapeltihärpäke on myös moottorin ja pakosarjan lämmöneristeenä.
-Etupää kolisi töyssyissä, syynä väljät koiranluut.
-Vaihteisto takeltelee jos autolla seisoo pitkään (liikennevalokierto) kytkin pohjaan painettuna. Jos seisoo vaihde vapaalla niin ei mitään oireita eikä -ongelmia. Myöskään ajossa ei mitään ääniä tai outouksia. Ilmaa järjestelmässä tai vuotoa jossain? Seurataan.
-Tuulilasi on halki jännästi taustapeilin ympäriltä -> saa olla.
Auton huolto tuli maksamaan 556e. Siinä korjattiin mainittu räminä (suurin kuluerä), vaihdettiin koiranluut ja moottoriöljyt. Itse vaihdan moottorin ilmansuodattimen sekä raitisilmansuodattimen - sekä talvea vasten pyyhkijät. Nämä tilattu Aeromotorsilta Tallinnasta hintaan 42,55e.
Tähän mennessä autoon on uponnut 3642e ja nyt se on käytännössä juuri huollettu sekä toimiva. Katsellaan miten kytkin kestää, entä mitä vikoja tämä jo 167tkm ajettu ranskanpulla kehittää. Katsastus on edessä 01 / 2024.
Suorituskyky on vähän niin ja näin, mutta ennakoivalla ajotavalla tällä pysyy hyvin pk-seudun ruuhkaliikenteen mukana ja bonarina tämä on todella ketterä, tän saa ihan mihin tahansa parkkiin. Eturenkaat kääntyy todella paljon -> tällä voi heittää keskellä Helsingin pikkukatua U-käännöksen. Tää Twingo on yllättävänkin jämäkkä ja räminävapaa pikkuauto, ihan erilainen kuin aikoinaan omistamani, vain 50tkm ajettu Fiat 500. Täyttää omat tarpeeni edullisesta ja helposta työmatkojen käyttöautosta, josta ei tarvitse niin välittää. Kyllä tällä pidemmällekin ajaa ellei ole täyteen lastattu, rekkojen ohittelun kanssa tosin vaatii sellaista vanhan kansan liikenne/pelisilmää/osaamista. Nykypäivän "nollat taulussa" -tuularit eivät tämmöisellä varmasti pääse mistään ohi, koska kiihtyvyys 14,5 sek.