Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Edelliseen autoon tuli hieman parannusta, kun vetokoukku ja vakionopeudensäädin löytyy.

Audi A4 2.0 bensa. (B6).
IMG_20230416_203548.jpg
 
Voisi varmaan hieman kertoa mikä auto on kyseessä?
Miksi näistä aina täytyy tehdä jotain arvausleikkejä. Jos haluaa esitellä autoaan, eikö olisi kaikille parempi jos kertoisi oleelliset asiat heti kättelyssä eikä pantata tietoa siihen asti kunnes joku kysyy.
Pahoittelut. Piti laittamani, mutta kuvan kanssa säätäessa unohtui.

Lisätty.
 
Kaveri osti pari vuotta sitten 2015 vm inkun ja siinä oli myös samassa kohden ruostetta, myyjäliike korjasi hänellekin tuon.
Itselläni oli tuolloin vm -12 inkku jolla oli ~100tkm enemmän ajettu ja ei mitään vikaa tuossa kohden, eikä juuri muuallakaan mitä kiveniskemiä keulassa reilusti.

Lähes aina ne tuulilasin yläreunan ruosteet tulee siitä että lasinvaihto on joskus aiemmin tehty paskasti ja vedetty terällä maalit veks liimoja poistaessa.
Paskamaisia hommia kun voi mädäntyä enemmänkin se tuulilasin reuna näkymättömistä.
 
Lähes aina ne tuulilasin yläreunan ruosteet tulee siitä että lasinvaihto on joskus aiemmin tehty paskasti ja vedetty terällä maalit veks liimoja poistaessa.
Paskamaisia hommia kun voi mädäntyä enemmänkin se tuulilasin reuna näkymättömistä.
Onneksi en joudu itse olemaan maksajana oman auton ruostekorjauksessa.:D
 
Lähes aina ne tuulilasin yläreunan ruosteet tulee siitä että lasinvaihto on joskus aiemmin tehty paskasti ja vedetty terällä maalit veks liimoja poistaessa.
Paskamaisia hommia kun voi mädäntyä enemmänkin se tuulilasin reuna näkymättömistä.

No ilmankos, yhtä nettiautossa olletta kampetta mikä oli myynnissä niin suht tuore, mutta vitusti ajettu ja mädäntynyt noin. Sillä reissattu venäjällä ahkerasti ja varmaan tuulilasikin vaihdettu siellä näppärästi. Ja siis itse nähnyt kyseisein auton livenä ja ihmettelin että miten voi olla mahdollista että tuossa kunnossa.
 
Ilman pyörteily siinä lasin saumassa selittää myös aika paljon sitä ruostumista. Jos ajetaan paljon lyhyillä turvaväleillä hiekka/hiekoitetuilla teillä niin kyllä siinä paljon hiovaa ainesta ilmavirran mukana pyörii ja on herkkä kiveniskuille.

Audi a4 b7/b8 myös huomasin paljon tuota konepellin ja lasin yläreunan ruostumista kun naapurille sellaista etsittiin.
 
Eikös nuo katon etureunan korjaukset meinaa yleensä koko katon uudelleen maalausta? Rajausta kun nätisti muuten lähes mahdoton tehdä. Ja se e ole mitään halpaa lystiä. Kannattaa siis varmistaa että liike tekee sen kunnolla, eikä vähän sinnepäin ja sitten jälki on kamalaa. Yleensä koittavat meinaan halvimmalla mahdollisella keinolla päästä tällaisissa tapauksissa.
 
Eikös nuo katon etureunan korjaukset meinaa yleensä koko katon uudelleen maalausta? Rajausta kun nätisti muuten lähes mahdoton tehdä. Ja se e ole mitään halpaa lystiä. Kannattaa siis varmistaa että liike tekee sen kunnolla, eikä vähän sinnepäin ja sitten jälki on kamalaa. Yleensä koittavat meinaan halvimmalla mahdollisella keinolla päästä tällaisissa tapauksissa.
Omaan autoon tulee katon ylimaalaus, maalavassa liikkeessä (minun valitsema liike joka myyjälle kelpasi) sanoivat suoraan etteivät ala edes yrittämään paikkamaalausta/häivytystä kun eivät halua ottaa huonoa mainetta sellaisilla yrityksillä.
 
Vanhempien pikku-Volvon tilalle tulikin iso-Volvo eli S80 2007 2.5T Geartronic. Vähän jännitti kun vaihdelaatikko vaatisi 80 tkm välein öljynvaihdot ja tässä menty 150 tkm samoilla öljyillä mutta ihmeen nätisti kyllä vaihtuu vaihteet, menee kuitenkin heti ensimmäisenä vaihteistoöljyjen vaihtoon. 337 000 ajettu mutta erittäin siistissä kunnossa, kunnon maantielaiva. Autossa kesäksi 20" ihan tyylikkäät vanteet ja talveksi 19" mutta eläkeläisille riittää ihan hyvin 17" eli menevät myyntiin.

Vol2.jpg
 
Laitan vielä uusia kuvia auto puhtaana ja uusilla vanteilla/kesärenkailla. Ulkoinen ilme muuttuu ulkoisesti aika paljon. Audi A6 Quattro 2014 3.0TFSI remmiahtimella. Näyttää muuten nuo 245 leveät renkaat aika kapeilta auton alla.

Kuva 2.jpg
Kuva 3.JPG
Kuva 5.jpg


Tuossa vielä talvivanteiden kanssa kuva:

Kuva 2.JPG
 
Tänään meni autoliikkeelle vaihdossa oma lähes 6 vuotta palvellut vm. 2012 mk4 facelift Ford Mondeo 1.6 EcoBoost M6 5D Titanium Business, jolla oli vaihtoon mennessä ajettuna 155tkm, väri Hypnotic Silver (ostin auton liikkeestä heinäkuussa 2017 66tkm ajettuna).

Vanhan mk4 Mondeon korvaajaksi tuli vm. 2015 Mondeo 1.5 EcoBoost A6 5D Titanium, tällä ajettu 118tkm. Väri tässä yksilössä Tectonic Silver.

20230422_120723.jpg


20230422_120735.jpg
 
Tänään meni autoliikkeelle vaihdossa oma lähes 6 vuotta palvellut vm. 2012 mk4 facelift Ford Mondeo 1.6 EcoBoost M6 5D Titanium Business, jolla oli vaihtoon mennessä ajettuna 155tkm, väri Hypnotic Silver (ostin auton liikkeestä heinäkuussa 2017 66tkm ajettuna).

Vanhan mk4 Mondeon korvaajaksi tuli vm. 2015 Mondeo 1.5 EcoBoost A6 5D Titanium, tällä ajettu 118tkm. Väri tässä yksilössä Tectonic Silver.
Pakko sanoa, Mondeoiden kanssa kasvaneena, pikkuisen kateellinen koska olisi aivan mahtava työsuhdekippo... Kelpaisi itselle enemmän kuin hyvin kunhan varusteet ja moottori olisivat muuta kuin entry level.
 
Pakko sanoa, Mondeoiden kanssa kasvaneena, pikkuisen kateellinen koska olisi aivan mahtava työsuhdekippo... Kelpaisi itselle enemmän kuin hyvin kunhan varusteet ja moottori olisivat muuta kuin entry level.

Eikös sulla ole corolla? Sehän on jokaisen suomalaisen unelma-auto, en tosin vain ymmärrä miksi.
 
Eikös sulla ole corolla? Sehän on jokaisen suomalaisen unelma-auto, en tosin vain ymmärrä miksi.
Valitettavasti... Focusta tai Octaviaa toivoin, en saannut. Corolla on juu pääasiassa ok "järkevä" mutta erittäin erittäin kaukana siitä mitä toivoin. Joo kaikkea ei voi saada, etenkään kun vapaa autoetu yms mutta kyllä tuo kummasti on "kertakäyttöinen" vs MX-5 harraste/ex käyttis. Corolla=sutii, tylsä ajaa, paskat stereot, ei ikinä tiedä aliohjaako vai yliohjaako, sisusta full on muovia kuten 30v japsissa, ja itseasiassa 30v japsi tuntuu laadukkammalta (mikä on vähintään koomista) jne jne jne... En tajua miksi joku haluaa moisen auton itselleen jos vaihtoehtoja on.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa, Mondeoiden kanssa kasvaneena, pikkuisen kateellinen koska olisi aivan mahtava työsuhdekippo... Kelpaisi itselle enemmän kuin hyvin kunhan varusteet ja moottori olisivat muuta kuin entry level.

Pidän kyllä itsekin erittäin paljon mk5 Mondeosta, kuten pidin myös mk4 Mondeostakin. Tämä oma yksilö on ikäänsä ja ajettuihin kilometreihin nähden oikeinkin hyväkuntoinen menopeli hyvällä huoltohistorialla (esim. automaattivaihteiston öljyt uusittu viime vuonna 99tkm kohdalla lisähuoltona), jopa ruosteenestokäsittelykin on tälle tehty jossain kohtaa auton olemassaolon aikana.

Isäni omisti vielä pari vuotta sitten mk5 Mondeon, ennen kuin vaihtoi sen vuoden 2021 alussa vm. 2020 MB C200 4Matic -farkkuun. Se isäni mk5 Mondeo oli tosin omastani poiketen vuosimallia 2019 ja ostohetkellä siinä oli vain alle tuhat kilometriä mittarissa eli käytännössä se oli ostaessa kuin uusi auto. Varusteet oli siinä yksilössä sitä mainitsemaasi entry level -luokkaa eli Trend-varustetaso, johon lisätty LED-ajovalot, urheiluistuimet ja navigaattori.

Oman yksilön varusteet on nähtävissä näistä myynti-ilmoituksesta otetuista kuvakaappauksista alla:

EDIT: Myynti-ilmoituksessa lukee virheellisesti, että auto olisi manuaalivaihteistolla. Tämä oma yksilö on siis todellisuudessa varustettu automaattivaihteistolla.

Screenshot_20230418-203339_Firefox.jpg
Screenshot_20230418-203617_Firefox.jpg
Screenshot_20230418-203656_Firefox.jpg
Screenshot_20230418-203718_Firefox.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pidän kyllä itsekin erittäin paljon mk5 Mondeosta, kuten pidin myös mk4 Mondeostakin. Tämä oma yksilö on ikäänsä ja ajettuihin kilometreihin nähden oikeinkin hyväkuntoinen menopeli hyvällä huoltohistorialla (esim. automaattivaihteiston öljyt uusittu viime vuonna 99tkm kohdalla lisähuoltona), jopa ruosteenestokäsittelykin on tälle tehty jossain kohtaa auton olemassaolon aikana.

Isäni omisti vielä pari vuotta sitten mk5 Mondeon, ennen kuin vaihtoi sen vuoden 2021 alussa vm. 2020 MB C200 4Matic -farkkuun. Se isäni mk5 Mondeo oli tosin omastani poiketen vuosimallia 2019 ja ostohetkellä siinä oli vain alle tuhat kilometriä mittarissa eli käytännössä se oli ostaessa kuin uusi auto. Varusteet oli siinä yksilössä sitä mainitsemaasi entry level -luokkaa eli Trend-varustetaso, johon lisätty LED-ajovalot, urheiluistuimet ja navigaattori.

Oman yksikön varusteet on nähtävissä näistä myynti-ilmoituksesta otetuista kuvakaappauksista alla:
Oletko varma ettei ole sama isukki :D? MK2 Mondeosta MK5:een ajeli oma isukki ja meikäläinen MK3:een asti. Ai saakeli ne hyvät muistot. Seurannut sivusta Mersu vs Ford touhuja niin Mersu tuntuu olevan pajalla ties milloin vs Mondeo jossa ehkä paloi valo siellä ja täällä (en tunnusta että olisin mitään näistä aiheuttanut...) mutta oli 100% ajossa vs Mersu joka seisoi siellä ja täällä... Niin naurettavaa kuin se onkin, maksaisin varsin hyvän hinnan MK3 Mondeo ST:stä. Punaiset penkit, hyvä ajettavus ja asiallinen moottori...
 
Oletko varma ettei ole sama isukki :D? MK2 Mondeosta MK5:een ajeli oma isukki ja meikäläinen MK3:een asti. Ai saakeli ne hyvät muistot. Seurannut sivusta Mersu vs Ford touhuja niin Mersu tuntuu olevan pajalla ties milloin vs Mondeo jossa ehkä paloi valo siellä ja täällä (en tunnusta että olisin mitään näistä aiheuttanut...) mutta oli 100% ajossa vs Mersu joka seisoi siellä ja täällä... Niin naurettavaa kuin se onkin, maksaisin varsin hyvän hinnan MK3 Mondeo ST:stä. Punaiset penkit, hyvä ajettavus ja asiallinen moottori...

Hassua kyllä, myös oma isäni omisti aikoinaan mk2 farkku-Mondeon ollessani vielä lapsi, vm. 1999 muistaakseni, taisi olla 2.0-bensakoneinen GT-malli. :D Myös Mondeon edeltäjiä isäni on joskus aikoinaan omistanut, esimerkiksi kaksi eri Sierraa ja yhden Taunuksen.

Valitettavasti isäni enkä myös minäkään ole koskaan omistanut mk3 Mondeota. Joskus nuorempana olin aikeissa ostaa itselleni erään mk3-yksilön, mutta tuolloin syystä tai toisesta päädyin lopulta täysin eri merkin ja mallin omistajaksi (vm. 2002 Saab 9-3 2.0 matalapaineturbokoneella). Ei tainnut tämän auton kanssa yhteistä taivalta kestää kuin sen puolitoista vuotta, ennen kuin laitoin sen vaihtoon jatkuvasti ilmentyvien erilaisten vikojen vuoksi. Ennen Saabia olin omistanut VW Golf mk3 hatchback 1.8 yksipisteruiskun (vm. 1996, ensimmäinen autoni) ja Nissan Primera P11 hatchback 1.6:n (vm. 1999). Saabin jälkeen olen omistanut Skoda Octavia mk2 hatchback 1.9TDI:n (vm. 2008), Honda Accord sedan 2.4 pre-faceliftin (vm. 2006 otettu käyttöön, valmistusvuosi 2004) ja Mazda 6 sedan 2.0TD:n (vm. 2010).

Vuodesta 2017 lähtien olen omistanut vain Mondeoita, tämä nykyinen on minun toinen Mondeo. Itse asiassa tämä on kohdallani vasta nyt ensimmäinen kerta, kun autovalmistaja ja malli pysyivät samoina autoa vaihtaessa. Siirtyessäni mk5 Mondeon pariin tiesin sen tutuksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi, koska olin ajanut useita satoja kilometrejä isäni vastaavalla yksilöllä ja muutenkin seurannut sivusta sen taivalta isäni omistuksessa. Kävin aiemmin tällä viikolla koe-ajamassa vm. 2016 85tkm ajettua Toyota Avensis 1.8-bensa-automaattia ja jo lyhyen koe-ajon jälkeen totesin, ettei kyseinen auto ole oikein minun juttuni.

Tähän päivään saakka olen autoa vaihtaessa aina siirtynyt eri merkin ja mallin pariin. Ehkäpä minusta onkin nyt tullut sitten lopulta Ford-mies (ja varsinkin Mondeo-mies). :D
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vaihtui hybridimersu vanhan liiton Volvoon jo maaliskuussa. Alkoi ahdistamaan huoltokulut, toki tuota edellistäkin olisi voinut pajoittaa mieluummin muualla kuin merkkiliikkeellä - toisaalta mm. jousitolppaa ei juuri muualta saa, korjattuja kyllä löytyy mutta halpaa ei siltikään ole noihin liittyvän Airmaticin korjaaminen. Lasinpyyhkijäpari 100e jne.

Nyt siis 2008 V70 T6 AWD. Kyllähän tähänkin on kohta toimintatonnin saanut upottaa että autoliikkeen "kuntotarkastettu" auto alkaa olla kuosissaan. Loput päivitykset on lähinnä vapaaehtoista harrastamista kun auto on kohta ympäri kokonaan ledeistetty hehkulampuista, sekventiaalivilkut peileissä jne. Menoa riittää vähintään samaan tapaan kuin mersulla jos ei jopa enemmän - sen varmistaa 6v Geartronic joka ei annostele voimaa ihan samaan tapaan.

Tänään syttyi ohittaessa DSTC:n ilmoitus. Ei poistunut sammuttamallakaan joten lukaisin vikakoodit ja DEM-yksikköön ei saa yhteyttä. Täytyy tsekata huomenna sulake.

Muistui kyllä hyvin mieleen entisen työkaverin sanoma viisaus "Jos ei halua olla kädet rasvassa silloin kun pitää lähteä, kannattaa hommata uudehko auto". Mutta onneksi pihassa on toinen leasingkippo jolla pääsee jos toista pitää pajoittaa.
 
Täällä vaihtui hybridimersu vanhan liiton Volvoon jo maaliskuussa. Alkoi ahdistamaan huoltokulut, toki tuota edellistäkin olisi voinut pajoittaa mieluummin muualla kuin merkkiliikkeellä - toisaalta mm. jousitolppaa ei juuri muualta saa, korjattuja kyllä löytyy mutta halpaa ei siltikään ole noihin liittyvän Airmaticin korjaaminen. Lasinpyyhkijäpari 100e jne.

Minkä ikäinen merssu?
Miksi se piti siellä merkkarilla huollattaa? Saahan ne spessuosat sieltäkin mukaansa, ja asentaa/asennuttaa muualla?
Ja pyyhkijät, voisin vaikka vannoa että muualtakin ko kulkineeseen sellaiset saisit maksamatta merkkilisää.
Millä tapaa huoltokulut karkasivat jos ihan auton vaihtoon sen takia päädyit?
 
Täällä vaihtui hybridimersu vanhan liiton Volvoon jo maaliskuussa. Alkoi ahdistamaan huoltokulut, toki tuota edellistäkin olisi voinut pajoittaa mieluummin muualla kuin merkkiliikkeellä - toisaalta mm. jousitolppaa ei juuri muualta saa, korjattuja kyllä löytyy mutta halpaa ei siltikään ole noihin liittyvän Airmaticin korjaaminen. Lasinpyyhkijäpari 100e jne.

Nyt siis 2008 V70 T6 AWD. Kyllähän tähänkin on kohta toimintatonnin saanut upottaa että autoliikkeen "kuntotarkastettu" auto alkaa olla kuosissaan. Loput päivitykset on lähinnä vapaaehtoista harrastamista kun auto on kohta ympäri kokonaan ledeistetty hehkulampuista, sekventiaalivilkut peileissä jne. Menoa riittää vähintään samaan tapaan kuin mersulla jos ei jopa enemmän - sen varmistaa 6v Geartronic joka ei annostele voimaa ihan samaan tapaan.

Tänään syttyi ohittaessa DSTC:n ilmoitus. Ei poistunut sammuttamallakaan joten lukaisin vikakoodit ja DEM-yksikköön ei saa yhteyttä. Täytyy tsekata huomenna sulake.

Muistui kyllä hyvin mieleen entisen työkaverin sanoma viisaus "Jos ei halua olla kädet rasvassa silloin kun pitää lähteä, kannattaa hommata uudehko auto". Mutta onneksi pihassa on toinen leasingkippo jolla pääsee jos toista pitää pajoittaa.
En tiedä mitä mersulla on tapahtunut tarkalleen, mutta olen kuunnellut nyt juttuja niin monelta mersuilla suhailevilta tai suhanneilta että nyt leipoi kiinni ja merkki vaihtoon koska menee naurettavia määriä osia ja euroja jatkuvasti. En ole mikään merkin suurin fani ja merkki tuskin on katoamassa heti MUTTA pakko sanoa että toivoisi että palaisivat takaisin laatuun. Nuo nykyiset eivät ole kyllä vakuuttaneet näin vierestä seuranneena. Mersu on kuitenkin yksi isoista ja harmittaa aina nähdä automerkin kuolevan, oli se sitten sitä tai tätä laadultaan yms.
 
Minkä ikäinen merssu?
Miksi se piti siellä merkkarilla huollattaa? Saahan ne spessuosat sieltäkin mukaansa, ja asentaa/asennuttaa muualla?
Ja pyyhkijät, voisin vaikka vannoa että muualtakin ko kulkineeseen sellaiset saisit maksamatta merkkilisää.
Millä tapaa huoltokulut karkasivat jos ihan auton vaihtoon sen takia päädyit?

2016. Saa toki osat mukaansa, ei tuossa työn osuus niin iso ollut. Itse osa maksaa marmorilta sellaiset 1500-1800e. Olen tietoinen että noitakin saa jo korjattuina alta tonnilla kappale. Silloin pitäisi melkeinpä vaihtaa molemmat. Oli se toki tehtaan suositus tässäkin mutta aika selvää jo siinä kohtaa että menköön seuraavan huoleksi. Noissa Airmaticeissahan porsii ensin nuo iskaritolpat ja sen jälkeen saa olla jo kompuraa vaihtamassa jne.

Saa pyyhkijät muualtakin, esim. Motonet mutta tilaustavaraa. Taisi olla reissuun lähtö ja melko surkeassa kunnossa niin tarvitsi nopeaan - silloinhan se toki aina maksaa. Takajarrupalat laitettiin edellisen huollon yhteydessä ja oli niilläkin hintaa - en jaksa muistaa että paljonko mutta yhteislasku vajaat 600e. Eli muutamaan kuukauteen paloi sellainen 2500e ja kuitenkin pelko takapuolessa että milloin porsii toinen jousitolppa tai muuta vastaavaa ja taas pari tonnia lisää.

Oli siihen muitakin syitä kuin huoltokulut. Päädyin että hankin sellaisen auton jota voi tarvittaessa pajoittaa hiukan itsekin
 
2016. Saa toki osat mukaansa, ei tuossa työn osuus niin iso ollut. Itse osa maksaa marmorilta sellaiset 1500-1800e. Olen tietoinen että noitakin saa jo korjattuina alta tonnilla kappale. Silloin pitäisi melkeinpä vaihtaa molemmat. Oli se toki tehtaan suositus tässäkin mutta aika selvää jo siinä kohtaa että menköön seuraavan huoleksi. Noissa Airmaticeissahan porsii ensin nuo iskaritolpat ja sen jälkeen saa olla jo kompuraa vaihtamassa jne.

Saa pyyhkijät muualtakin, esim. Motonet mutta tilaustavaraa. Taisi olla reissuun lähtö ja melko surkeassa kunnossa niin tarvitsi nopeaan - silloinhan se toki aina maksaa. Takajarrupalat laitettiin edellisen huollon yhteydessä ja oli niilläkin hintaa - en jaksa muistaa että paljonko mutta yhteislasku vajaat 600e. Eli muutamaan kuukauteen paloi sellainen 2500e ja kuitenkin pelko takapuolessa että milloin porsii toinen jousitolppa tai muuta vastaavaa ja taas pari tonnia lisää.

Oli siihen muitakin syitä kuin huoltokulut. Päädyin että hankin sellaisen auton jota voi tarvittaessa pajoittaa hiukan itsekin

Ei ehkä kuitenkaan paras vaihtoehto tuollainen vanha awd Volvo.
 
Ei ehkä kuitenkaan paras vaihtoehto tuollainen vanha awd Volvo.

No ei varmasti.

Vähävikaisin olisi todennäköisesti vähän käytetty Toyota Corolla. Muut ominaisuudet on sitten vähän niin ja näin.

Kyllä se ihan tiedossa on että saa noita pajoittaa. Mutta kuten sanottu, jotain pystyy tekemään itsekin. Perjantaina laitettiin Brembon palikat joka nurkkaan - osat n. 330e.
 
2016. Saa toki osat mukaansa, ei tuossa työn osuus niin iso ollut. Itse osa maksaa marmorilta sellaiset 1500-1800e. Olen tietoinen että noitakin saa jo korjattuina alta tonnilla kappale. Silloin pitäisi melkeinpä vaihtaa molemmat. Oli se toki tehtaan suositus tässäkin mutta aika selvää jo siinä kohtaa että menköön seuraavan huoleksi. Noissa Airmaticeissahan porsii ensin nuo iskaritolpat ja sen jälkeen saa olla jo kompuraa vaihtamassa jne.

Saa pyyhkijät muualtakin, esim. Motonet mutta tilaustavaraa. Taisi olla reissuun lähtö ja melko surkeassa kunnossa niin tarvitsi nopeaan - silloinhan se toki aina maksaa. Takajarrupalat laitettiin edellisen huollon yhteydessä ja oli niilläkin hintaa - en jaksa muistaa että paljonko mutta yhteislasku vajaat 600e. Eli muutamaan kuukauteen paloi sellainen 2500e ja kuitenkin pelko takapuolessa että milloin porsii toinen jousitolppa tai muuta vastaavaa ja taas pari tonnia lisää.

Oli siihen muitakin syitä kuin huoltokulut. Päädyin että hankin sellaisen auton jota voi tarvittaessa pajoittaa hiukan itsekin

Hyvin pystyy tuon ikäistä mersua itse korjaamaan, ei käytännössä tarvitse mitään muuta kuin Xentryn vianhakuun. Jarruja, iskareita, jousia, antureita, öljyjä pystyy itse vaihtamaan. Adblue-suuttimen voi itsekin vaihtaa helposti, mutta se vaatii tehdasyhteydellä olevan testerin, jotta saa kilometrit nollattua. Oli muistaakseni 90€ uuden adblue-suuttimen koodaus, kun tuli käytettyä oma -18vm e-mersu pelkässä koodauksessa.

Näitä tehdasyhteydellä olevia testereitä on muuallakin kuin Veholla.
 
Hyvin pystyy tuon ikäistä mersua itse korjaamaan, ei käytännössä tarvitse mitään muuta kuin Xentryn vianhakuun. Jarruja, iskareita, jousia, antureita, öljyjä pystyy itse vaihtamaan. Adblue-suuttimen voi itsekin vaihtaa helposti, mutta se vaatii tehdasyhteydellä olevan testerin, jotta saa kilometrit nollattua. Oli muistaakseni 90€ uuden adblue-suuttimen koodaus, kun tuli käytettyä oma -18vm e-mersu pelkässä koodauksessa.

Näitä tehdasyhteydellä olevia testereitä on muuallakin kuin Veholla.

Kutakuinkin kaikkia autoja voi korjata itse jos vain halua ja perehtymistä riittää.

On jo vuosia tullut huollatettua autot muualla kun itsellä ei tahdo moisiin aikaa olla. Siksipä mersukin kävi vanhasta tottumuksesta huollossa.

Ei tuo kerrostalon autokatos ole oikein muutenkaan niin hehkeä paikka että siinä viitsisi pajoittaa enempää kuin on tarvis.

Toivottavasti selvensi.

e. Autontarve on myöskin kokolailla olematon nykyään. Ainostaan sukualisissa käyntiin ja lomareissuihin tarvitsee yleensä isompaa autoa. Työpaikalle on vajaat 4km matkaa ja jos ei sitä muulla kykene liikkumaan, niin bussi kulkee. Siinä ehkä yksi syy ettei kovin kallista autoa viitsi pihassa seisottaa ja omasta mielenkiinnosta ropaan hiukan vanhempaa biiliä. Eiköhän se sitten toimi kun korjailee edellisten omistajien huoltamatta jätetyt/huonoilla osilla huolletut paikat.
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vielä uusia kuvia auto puhtaana ja uusilla vanteilla/kesärenkailla. Ulkoinen ilme muuttuu ulkoisesti aika paljon. Audi A6 Quattro 2014 3.0TFSI remmiahtimella. Näyttää muuten nuo 245 leveät renkaat aika kapeilta auton alla.
Siis onko tuohon autoon vaihdettu isompi ahdin, vai minkä takia tuo remmiahdin täytyy aina mainita? Eikö nuo kaikki vm -14 3 TFSI ole ahtimella?
 
Siis onko tuohon autoon vaihdettu isompi ahdin, vai minkä takia tuo remmiahdin täytyy aina mainita? Eikö nuo kaikki vm -14 3 TFSI ole ahtimella?
Eiköhän syy mainintaan ole se harvinaisuus, että eurooppalaisissa tuotantoautoissa käytetään tuota mekaanista ahdinta eikä pakokaasuahdinta. Vielä kun tuo TFSI-merkinnän T viittaisi vahvasti turboon eli pakokaasuahtimeen. Ei kaikki tunne jokaisen valmistajan eri vuosimallien iteraatioita mahdollisesti jopa samalla malli/tyyppi/versio-merkinnällä.

Ja ennen kun joku ehtii, niin tiedän kyllä mm. AMG-Mursujen olleen remmiahtimella pari vuosikymmentä ja VAG käyttänyt 1.4TFSI ja 3.0TFSI:ssä, jenkkien tehovehkeistä puhumattakaan...
 
Eiköhän syy mainintaan ole se harvinaisuus, että eurooppalaisissa tuotantoautoissa käytetään tuota mekaanista ahdinta eikä pakokaasuahdinta. Vielä kun tuo TFSI-merkinnän T viittaisi vahvasti turboon eli pakokaasuahtimeen. Ei kaikki tunne jokaisen valmistajan eri vuosimallien iteraatioita mahdollisesti jopa samalla malli/tyyppi/versio-merkinnällä.

Ja ennen kun joku ehtii, niin tiedän kyllä mm. AMG-Mursujen olleen remmiahtimella pari vuosikymmentä ja VAG käyttänyt 1.4TFSI ja 3.0TFSI:ssä, jenkkien tehovehkeistä puhumattakaan...

Kiitos kun kerkesitkin jo vastata ennen minua.
Samanlainen kone löytyy myös S4 keulalta. Joten ei tämä mikään tusinakone ole A6:ssa. Monesti ihmiset yllättyy, että on Audia on saatava tuollaisellakin moottori vaihtoehdolla.
 
Tuli haettua viikonloppuna Porschelle vähän apuja käyttöautona. Jeep Wrangler JLU Rubicon (2019)

Tarkoitus rakentaa vekottimesta sellainen mall crawler, eli 37" renkaat, lift kitti ja uudet puskurit.
 

Liitteet

  • IMG_2201.JPG
    IMG_2201.JPG
    610 KB · Luettu: 401
  • IMG_2213.JPG
    IMG_2213.JPG
    390,1 KB · Luettu: 402
Tuli haettua viikonloppuna Porschelle vähän apuja käyttöautona. Jeep Wrangler JLU Rubicon (2019)

Tarkoitus rakentaa vekottimesta sellainen mall crawler, eli 37" renkaat, lift kitti ja uudet puskurit.

Tymä kysymys, mutta eikö sulla ollu jo joku tämmönen "jeeppi"? Vaalean ruskea väriltään jos oikein muistan? Tai varmaan se on jo laitettu kiertoon kun kattoo sun historiaa näiden autojen kanssa :smile:

Ps. Mun mielestä paras koskaan näistä sun autoista oli se E9X(?) projekti. Perhanan hieno. Tuo tais olla murossa aikoinaan. Jos oikein muistan niin väri vaihtu Anjoviksen niin massasta erottuvasta harmaasta -> sähkönsiniseeen. Toki siihen laitettiin uutta peltiä ja leveyttä sen myötä lisää.
 
Tymä kysymys, mutta eikö sulla ollu jo joku tämmönen "jeeppi"? Vaalean ruskea väriltään jos oikein muistan? Tai varmaan se on jo laitettu kiertoon kun kattoo sun historiaa näiden autojen kanssa :smile:

Ps. Mun mielestä paras koskaan näistä sun autoista oli se E9X(?) projekti. Perhanan hieno. Tuo tais olla murossa aikoinaan. Jos oikein muistan niin väri vaihtu Anjoviksen niin massasta erottuvasta harmaasta -> sähkönsiniseeen. Toki siihen laitettiin uutta peltiä ja leveyttä sen myötä lisää.

Juu oli aikaisempaa mallia, eli JK:ta. Oon sitä kaivannut myynnistä lähtien melkein.

Täällä on näitä menneitä autoja: Autot

Uusimpia en ole valitettavasti enää jaksanut lisäillä
 
Uus heräteostos 3 litran v6 pösö oli tarkotus vahata tänään mutta en kehdannu kun suoraan aurinko paisto ja muutenkin kun just putsaileevat vielä katuja niin pitää parilla viikolla siirtää tota

20230426_120235.jpg
406 on vain paremman näköinen, tuo metrin etuylitys kyllä pilaa tän auton mittasuhteet täysin, mutta nämä on mielipideasioita... :tup:
 
myynti1.jpg


2018 BMW 740Le XDrive iPerformance Business Exclusive

Tällainen seiska tuli arkiautoksi sekä osin eräänlaiseksi "tech-fest" -testailukohteeksi. Minulla ei ole tätä ennen ollut yhtäkään edes etäisesti uutta "käyttöautoa" vaan olen pyrkinyt menemään mahdollisimman halvoilla rotteloilla ja säästellyt rahat harrasteleluihin. Tätä ennen uusin auto oli 6 vuotias Alfa-Romeo "hothatch", mutta onhan tämä jotain aivan muuta.

Haussa oli Mercedeksen S-sarjan (W222) tai tämän Bemarin G-sarjan tyyppinen iso edustusauto ja nimenomaan langina. Yksinkertaisesti halusin kokea miltä tuntuu ajaa sekä matkustaa autolehdistä ja iltapäivälehdistä tutussa "edustusautoluokassa". Ainoa selkeä vaatimus oli auton ... "tuoreus" eli en halua kokea "... edellisen mallisukupolven edustusautoa" vaan auton piti olla viimeisintä mallisarjaa. Polttoaineen tyypillä ei ollut väliä, omat ajot noin 15tkm vuodessa -> ihan sama mitä diesel maksaa. Pääasia oli löytää auto jossa olisi kaikki varusteet. Helppoa? Ei todellakaan, tämä osoittautui lopulta yllättävän hankalaksi...

Aloin selvittelemään asioita (käytännössä varusteita) jo marraskuulla. Saksasta olisi löytynyt isoilla polttomoottoreilla olevia autoja, joissa olisi kirjaimellisesti kaikki M-Sportista ja Individual Merinonahoista lähtien. Näissä ongelmaksi muodostui älytön autovero, 20-30-40ke. Dieseleitä tai varsinkaan hybrideitä "kaikilla varusteilla" oli todella vähän vrt. bensamoottorilliset.

Soittelin joulukuun 2021 alusta lähtien ympäriinsä nettiautossa markkinoituja "KAIKKI VARUSTEET / ÖKYVARUSTEET / USKOMATTOMAT VARUSTEET" -myynti-ilmoituksia VIN:ä kysellen ja vin-dekooderia käyttäen vain todetakseni jokainen kerta, että autossa ei todellisuudessa ole lähellekään kaikkea. Pikkuhiljaa alkoi tuntumaan ettei tästä tule yhtikäs mitään, varsinkin kun oma budjetti oli aivan maksimissaan ~70ke. Jos ei muuta niin tuo jäätävä määrä duunia ja selvittelyä opetti paljon ja vähän enemmänkin näistä bemujen varustekoodeista, nyt tulee ihan automaattisesti useiden G-sarjan seiskojen varusteiden koodi, esim 407 Sky Lounge tai 6F1 Bowers & Wilkins.

Sitten lopulta nettiautoon ilmestyi tämä peli, 740Le. Käyttöönotto 2017, vuosimalli 2018. Tuotu Saksasta 2018, ollut Suomessa yhdellä omistajalla 2018 -> 11 / 2021. Magellan-grau metallic / nappa extended cognac. Sisustaan valitut värit (konjakkinahka + tammi tms.) on vähän pappa kombo, mutta luonnossa paljon fiksumpi kuin kuvissa. Ja ehkä se menettelee näin 40 vuoden rajapyykin tultua täyteen. Lisäksi itse tykkään ihan mistä tahansa muusta sisustuksesta kuin kombosta: musta/musta.

Alla perinteinen BMW:n varustelitannia, josta boldasin hankalimmat varusteet löytää / ehdottomasti haluamani varusteet:

01CA Selection of COP-relevant vehicles
01CB CO2 equipment
0205 Automatic transmission
0230 Extra package, EU-speciifc
0255 Sports leather steering wheel
0258 Tyres with runflat properties
027Z BMW LA wheel W-spoke 646 polished
02VB Tyre pressure display
02VH Integral active front steering
0302 Alarm system
0319 Integrated universal remote control
0320 Deleted, model lettering
0322 Comfort access
0323 Soft-Close-Automatic doors

0356 Climate comfort laminated glass
0358 Climate comfort windscreen
03AG Reversing camera
03DS BMW display key
03E1 Exterieur-Design Pure Excellence
0407 Panorama glass roof, Sky Lounge
0416 Roller sun visor, rear lateral
0420 Sun protection glazing
0428 Warning triangle and first aid kit
0441 Smoker package
0453 Climate-controlled seats, front
0454 Climate-controlled seats, rear

0456 Comfort seat with memory
0460 Comfort seat, rear, electr.adjustable
0465 Through-loading system
04AY Fine wood oak light / metal inlay
04F4 Executive Lounge Seating
04HC Heat comfort package
04NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
04ND Instrument panel, leather-covered
04NE Blow-by heater
04NM Ambient Air Paket
04T6 Massage function in rear cabin
04T7 Massage function f.driver & fr.passenger
04U1 Ceramic application, control elements

04UR Ambient interior light
0502 Headlight cleaning system
0548 Kilometre speedo
05A1 LED Fog lights
05AC High-beam assistant
05AT Driving Assistant Plus
05AZ BMW Laserlicht
05DL Surround View

05DP Park Assist
0601 TV function
0609 Navigation system Professional
0610 Head-up display
0650 CD drive
0654 DAB tuner
06AC Intelligent emergency call
06AE Teleservices
06AG eDrive services
06AK Connected Drive Services
06AM Real-Time Traffic Information
06AN Concierge Services
06CP Preparation Apple CarPlay
06F1 Bowers & Wilkins High End Sound System
06FR Fond Entertainment Experience

06FV Online entertainment
06NB Rear compartment telephone
06NW Telephony with wireless charging
06U8 BMW gesture control
06UK Night Vision with person recognition
06WB Multifunctional instrument display
06WD WLAN Hotspot
0776 Roofliner Alcantara anthracite
07R7 Innovation package
07XP Navigation package Connected Drive
0801 National version Germany
0851 Language version German
0879 On-board literature, German
08KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
08R9 Refrigerant R1234yf
08TF Active pedestrian protection
0934 Dummy-SALAPA
09BD Business Package
A090 90 Ah AGM battery

Lisäksi mukana tuli aivan uudet Michelin Pilot Sport 4 -kesärenkaat omilla OEM-vanteillaan, talvirenkaina yhden talven ajetut Michelinin X-Ice North 4 -nastarenkaat OEM-vanteilla, auto on juuri huollettu (11 / 2021 + jarrunesteet 01 / 2022) sekä katsastettu (01 / 2022). Kuitenkin sen verran pelko perseessä että otin tähän autoliikkeestä kaikkein kattavimman lisäturvan mitä löytyi, 2v/40tkm. Tolle tuli lisähintaa 1900e mutta lupausten mukaan "Siihen kuuluu aivan kaikki sijaisautosta lähtien". Lisäksi sain tingattua myyntihintaan mukaan 500 euron arvoisen "pikalatausasemien latauskaapelin" ja autosta meikataan liikeen piikkiin piiloon yksi kiveniskemä sekä takaluukun rekisterikilven alle johtava syvä viiltonaarmu.

Autossa on siis liki kaikki sopivasti kunnossa / viimeisen päälle. Tästä puuttuu vain M-Sport, Shadowline ja "Individual"-(öky)-Merinonanahat (13-14ke lisävaruste). Toki BMW-asiantuntijat löytävät varmasti jotain yksityiskohtia, yksittäisiä Individual-pistevarusteita ja vastaavia, mutta voidaanko sanoa normaaleista listavarusteista tässä on kaikki jos Laakkosen v.2019 myyntiesitteeseen vertaa. Toki M-Sport olisi ehdottomasti kruunannut tämän kakun, mutta ei vain löydy. Tingin mielummin ulkonäöstä eli M-Sportista kuin vaikkapa B&W-äänentoistosta tai ledi (spede) katosta tai Executive Lounge -istuimista.

Halusin tosiaan langin jossa olisi takatilojen viihdepaketti TV-toiminnolla (erilliset lisävarusteet), Sky Lounge erikoislasikatto (todella harvassa), Bowers & Wilkins (todella harvassa), Night Vision (todella harvassa) Laservalot (näitä oli muutamissa), takatilojen "Executive Seating" eli oikean takapenkin saa laskettua 42,5 asteen kulmaan ja etupenkki siirtyy aivan eteen ja sen selkänojasta laskeutuu jalkarahi. Fiilis on vähän kuin bisneksessä lentäisi. (todella harvassa) ja sitä rataa. Merinonahkoja ei löytynyt mistään, tässä on onneksi "Laaja Nappanahka" joka sekin on harvinainen.

Autossa on lisäksi kaikenlaisten avustimien, assistanttien ja muiden systeemien "maksimi / parhaimmat versiot". Esimerkiksi semiautonominen ajaminen, laaja pysäköinti / peruutusassistantti joka muistaa viimeiset 50m ja osaa peruuttaa tuon matkan tismalleen renkaiden jälkiä takaisin. Eli tätä ei saa umpikujaan jumiin, ainakaan jos bemarin markkinointiosastoa / Youtubevideoita on uskominen. Tässä saa myös ajoneuvon kamerat nauhoittamaan ajamista ja onnettomuuden sattuessa jokaisen kameran kuvamateriaali tallentuu automaattisesti TAI voin itse tallettaa max 3-4min ajelua. Nämä Laservalot yhdessä Night Visionin kanssa osaavat suunnata tarkan "spottivalon" tienpientareella olevaan eläimeen / ihmiseen max.100m päähän ja seuraavat sitä ihan siihen saakka kunnes olet sivuuttanut sen, esimerkiksi pientareella kävelevän koirankusettajan.

Ihan uskomattomia juttuja joita ei siis ole juuri missään nettiautossa päällepäin superhienossa M-Sport -vehkeessä. "Moni kakku päältä kaunis", sisältä sitten ihan karvalakki suomiauto.

Hybridivoimalinja ja sen hauskat jipot tulivat ikään kuin bonarina. Tarkoitan lähinnä etälämmitystä sekä etäjäähdytystä. Paino sanalla jäähdytys sillä parkissa olevan auton saa jäähdytettyä ilmastoinnilla vaikka 17 asteen viileäksi kesäisenä hellepäivänä. Tämä ei onnistu millään muulla kuin hybridillä, koska se käyttää hybridin akustoa viilennykseen. Viilennysteho on kuulemma kymmeniä kertoja parempi kuin tavismallien ns. "taukotuuletus".

Päivittelen tänne kuinka yhteiselo alkaa sujumaan. Autoa en pysty lataamaan kuin normaaleista "kotipistorasioista" -> seuraan mielenkiinnolla millaiseksi todellinen arjen kulutus muodostuu. Jokatapauksessa muutamilla sikaharvinaisilla varusteilla (joista olin heikolla hetkellä melkein jo tinkimässä), on ehdottomasti se suurin "wow"-efekti:

2AEA6188-AB6A-45F5-B69D-F43CFF4D34E4.jpeg


-Ledikatto

2017-BMW-5-Series-Italy-74-750x500.jpg


-B & W hifit

Kyllä jälkikäteen vituttaisi jos olisin mennyt näistä tinkimään.

Tää meni vaihdossa. Palveli erinomaisesti liki 40tkm eli ei ollut minkäänlaisena "garage queenina". Ainoat viat tuona aikana oli KLE-latausyksikkö sekä apparin ovenkahvan "comfort entry". Molemmat meni hankkimaan jatkotakuuseen.

Tämä oli myös niin haluttavilla spekseillä & upeassa kunnossa, että möi autoliikkeestä yhdessä (!!) päivässä eteenpäin. Vaihdoin tämän eilen KE iltana i8:iin täällä etelä-suomessa ja tänään torstaina uusi asiakas osti tämän, tuli Kuopiosta saakka koeajamaan & hankkimaan.

Ei huono auto, ei ollenkaan...
 
Tänään hankittu Volkswagen Tiguan R-line 2.0tdi 190hp. Vm. 2017, automaatti, neliveto.

Ajattelin lastuttaa niin saisi 224hp ja vääntöä +60Nm lisää.
 

Liitteet

  • D932FACB-5E6A-4CD1-8A60-9FC0649C155B.jpeg
    D932FACB-5E6A-4CD1-8A60-9FC0649C155B.jpeg
    619,7 KB · Luettu: 145
Tässä on tullut nyt pari vuotta katseltua kun kaksi kaveria omia NA MX-5 harrastelee niin tuli liityttyä eilen kerhoon. Mazda MX-5 NB 1.8 sport eli kitkalukkoperä, manuaali ja kovalla katolla! Laitetaan taas parempia kuvia kun niitä tulee.

IMG-20230427-WA0012.jpeg
 
Hieno!

Täältä löytyy samanlainen.
20230423_132128.jpg

Oho, no nyt on nättiä :D Melko sattuma, väriä myöden sama :tup: Sulla musta sisustus?

Toi etuovien A-pilarin tiivisteen käpertyminen on tyyppivika? Tossa sivupeilin luona ... mulla samalla lailla kuskin ovessa ja tivari menee liikkeen piikkiin vaihtoon.

Kauan ollu? Ootko tykännyt? onko ollut luotettava peli vai vikapesäke?
 
Tässä on tullut nyt pari vuotta katseltua kun kaksi kaveria omia NA MX-5 harrastelee niin tuli liityttyä eilen kerhoon. Mazda MX-5 NB 1.8 sport eli kitkalukkoperä, manuaali ja kovalla katolla! Laitetaan taas parempia kuvia kun niitä tulee.

IMG-20230427-WA0012.jpeg
Tervetuloa joukkoon. Onko kangaskatto kovakaton alla vai pelkkä kovakatto? Nyt vaan katto irti ja kovaa ajoa ja paljn hymyjä.
 
Tervetuloa joukkoon. Onko kangaskatto kovakaton alla vai pelkkä kovakatto? Nyt vaan katto irti ja kovaa ajoa ja paljn hymyjä.
Kiitos! Joo on tuolla kangaskatto myös alla, pitää vaihtaa vielä uudet renkaat noiden tilalle kun takarenkaassa on runkovika ja nuo on paistettu 2011 sen jälkeen kyllä katto auki ja eteenpäin!
 
Kiitos! Joo on tuolla kangaskatto myös alla, pitää vaihtaa vielä uudet renkaat noiden tilalle kun takarenkaassa on runkovika ja nuo on paistettu 2011 sen jälkeen kyllä katto auki ja eteenpäin!
Juu kannattaa moiset vaihtaa. Vaikka ei tuossa 1.8:ssakaan liikaa ole tehoa niin kyllä sillä itsensä puuhun saa huonoilla renkailla. Sen verran kevyt auto että 1.6:kin jaksaa vetää isohkoa driftiä kuivalla asfaltilla (ei siis paskarinkiä vaan hallittua jatkuvaa sivuluisua) hyvät renkaat alla (itsellä myös kitkalukko joka vaikuttaa tuohon käytökseen). Kannattaa muuten varautua siihen että perän saa etenkin mutkassa jarruttelemalla oikein nätisti sivulle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 407
Viestejä
4 550 373
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom