Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Eilen oli tehokas päivä kaverin hallilla ja laitettiin Alfan pinnat kuntoon.
- 1 step kiillotus, syvimpiä naarmuja jäi muutamia sinne tänne, onneksi nekin selkeästi paranivat. Auton kyljissä oli niin pitkiä naarmuja että varmaan ajettu pihaan pensasaidan läpi tai pesty aina harjapesussa. Lopuksi keraaminen pinnoite.
- Ajovalot vesihionta 500-800-1000-1500-2000-3000, erinäisillä laikoilla ja tahnoilla viimeistelyt ja pinnoite päälle.
- Xenonit on näköjään eri merkkiset / eri sävyiset joten menee vaihtoon. Rekkarikilven polttimot vaihdettiin ledeiksi.
- Mallimerkintä poistettiin, pyyhkijäkin poistuu kun saan tulpan ja takavaimennin vaihtuu tupla ulostuloon. Finnittömät kilvet laitetaan kun saavat toimitettua.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg11.jpg
12.jpg
 
Eilen oli tehokas päivä kaverin hallilla ja laitettiin Alfan pinnat kuntoon.
- 1 step kiillotus, syvimpiä naarmuja jäi muutamia sinne tänne, onneksi nekin selkeästi paranivat. Auton kyljissä oli niin pitkiä naarmuja että varmaan ajettu pihaan pensasaidan läpi tai pesty aina harjapesussa. Lopuksi keraaminen pinnoite.
- Ajovalot vesihionta 500-800-1000-1500-2000-3000, erinäisillä laikoilla ja tahnoilla viimeistelyt ja pinnoite päälle.
- Xenonit on näköjään eri merkkiset / eri sävyiset joten menee vaihtoon. Rekkarikilven polttimot vaihdettiin ledeiksi.
- Mallimerkintä poistettiin, pyyhkijäkin poistuu kun saan tulpan ja takavaimennin vaihtuu tupla ulostuloon. Finnittömät kilvet laitetaan kun saavat toimitettua.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg11.jpg
12.jpg
Minulla oli 2011 manuaaliGiulietta ja 2016 automaattiGiulietta. Oikein kivoja pelejä molemmat.
 
Oho, no nyt on nättiä :D Melko sattuma, väriä myöden sama :tup: Sulla musta sisustus?

Toi etuovien A-pilarin tiivisteen käpertyminen on tyyppivika? Tossa sivupeilin luona ... mulla samalla lailla kuskin ovessa ja tivari menee liikkeen piikkiin vaihtoon.

Kauan ollu? Ootko tykännyt? onko ollut luotettava peli vai vikapesäke?

Autoja kun on Suomessa rekisterissä ~20kpl, niin onhan tuo melkoinen sattuma :)

Musta sistustus joo, Pure Impulse paketilla.
Toi tiivistejuttu on tyyppivika, joka johtuu auton oven avausmekanismista. Taittaa helposti tiivisteen mukanaan. Ilmeisen helppo korjata tiivisteliimalla tms. - aion tuota kokeilla lähiaikoina. Uusikaan tiiviste kun ei kauaa ovessa eheänä välttämättä pysy.

Auto ollut vuoden alusta. Olen pitänyt - eihän vastaavaa autoa oikein olekaan. Erikoinen, näyttävä, jossa kuitenkin kohtuu järkevät käyttökulut. Tietysti talviautoja on parempiakin, toki taloudesta löytyy lasketteluretkiin ym. sitten X-sarjalainen. Mutta käyttöautona olen tätä i8:a myös pitänyt, hoituu kauppareissut yms.
Mitään vikoja ei ole ollut (kop kop). Onneksi myös turvana on liikkeen lisäturva. Nämäkin autot pitävät siitä, että niillä ajetaan. Eniten ongelmia tuntuu olleen niillä, jotka esimerkksi talvikauden seisottavat autoa usean kuukauden, eivätkä huolehdi korkeajänniteakun latauksesta. Kun lataus tippuu liian alas, voi akusto vaurioitua. Samoin ilmastoinnin kompressoreita on mennyt, mutta ymmärrettävästi ilmastointi joutuu kovemmalle rasitukselle jossain Kaliforniassa, kuin Suomessa.

Jos jotain lisäjuteltavaa on tai kyseltävää, niin jatketaan vain YV:llä. Hauska vaihtaa ajatuksia suoraan vastaavan omistajan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli auton hajotessa nopeahkosti tarve löytää auto johon mahtuisi pari henkilöä ja koirat. Myös vetokoukulle tarvetta, että voi kuljettaa pyöriä ja kerran parissa vuodessa kuljettaa jonkun huonekalun kärrillä.

Löytyi sitten kuvan mukainen 14-vuosimallin farkku clio. Ajettu 115tkm ja hintaa jäi 6800€. Oikean takaoven alakulmassa ja samassa kohdassa helmassa erittäin pieni ruttu, muuten varsin sievässä kunnossa. Koneena tce 0.9
 

Liitteet

  • DSC_1088.JPG
    DSC_1088.JPG
    370,4 KB · Luettu: 148
Tuli auton hajotessa nopeahkosti tarve löytää auto johon mahtuisi pari henkilöä ja koirat. Myös vetokoukulle tarvetta, että voi kuljettaa pyöriä ja kerran parissa vuodessa kuljettaa jonkun huonekalun kärrillä.

Löytyi sitten kuvan mukainen 14-vuosimallin farkku clio. Ajettu 115tkm ja hintaa jäi 6800€. Oikean takaoven alakulmassa ja samassa kohdassa helmassa erittäin pieni ruttu, muuten varsin sievässä kunnossa. Koneena tce 0.9
Hyviä perusautoja, ei mitään ylimääräisiä hienouksia, sisällä ämpärimuovia, mutta vie paikasta toiseen halvalla ja kyytiin mahtuu paljon tavaraa...

Itse ostin vastaavan pari kuukautta sitten 2018 aj. 40tkm 9k€

IMG-20230228-WA0027.jpg
 
Hyviä perusautoja, ei mitään ylimääräisiä hienouksia, sisällä ämpärimuovia, mutta vie paikasta toiseen halvalla ja kyytiin mahtuu paljon tavaraa...

Itse ostin vastaavan pari kuukautta sitten 2018 aj. 40tkm 9k€

IMG-20230228-WA0027.jpg
Joo käyttökustannukset painoi itsellä aika paljon vaakakupissa. Vakuutus n. 155€ vuosi osakaskolla ja vero taitaa olla sen 130€. Paljonko ollut itselläsi auton todellinen kulutus?
 
Joo käyttökustannukset painoi itsellä aika paljon vaakakupissa. Vakuutus n. 155€ vuosi osakaskolla ja vero taitaa olla sen 130€. Paljonko ollut itselläsi auton todellinen kulutus?

Tässä PK-seudun kehärallissa vie 5-6l välillä...

Auto vaihtui ja nykyinen Clio Sports Tourer 0.9tce näyttäisi menevän yllättävän pienellä kulutuksella tässä pk-seudulla. Ajotietokone näyttää nyt 5.1l/100km eli todellinen pari, kolme desiä enemmän mitä laskin.

Edellinen Yaris hybrid meni oikeastaan max. puoli litraa pienemällä kulutuksella, toki sillä erotuksella että yariksen kanssa ei tarvinnut niin miettiä sitä taloudellisesti ajamista, kun Clion kanssa ajamiseen taloudellisesti pitää keskittyä enemmän, jo ihan senkin takia että auto on manuaali.

Pisteet myös rellun insinööreille moottorista, on yllättävän sitkeä noin pieneksi papattimeksi ja esimerkiski kolmosella jaksaa mennä tyhjäkäynniltä ylöspäin ilman mitään ylimääräisiä jurinoita, mukavoittaa kaupunkiajoa kun ei tarvitse koko ajan hämmentää vaihdekeppiä turhaan, olematta kumminkaan muiden tien tukkona.
 
Joo käyttökustannukset painoi itsellä aika paljon vaakakupissa. Vakuutus n. 155€ vuosi osakaskolla ja vero taitaa olla sen 130€. Paljonko ollut itselläsi auton todellinen kulutus?
Talvella omassa Cliossa kulutus hieman yli 6 litraa satasella. Autoa ei esilämmitellä ja ajo pelkkää pk-seudun kehärallia ja lasten harrastuksiin viemistä.

Edit: kerrottakoon vielä, että en harrasta taloudellisuusajoa eli Clioa viedään dynaamisesti määränpäähänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Cliot näyttäisivät olevan suht.edullisia käytettyinä, miten kovilla pakkasilla kabiiniin lämpeäminen, pitääkö käyttää esim maskisuojaa?
 
Nuo Cliot näyttäisivät olevan suht.edullisia käytettyinä, miten kovilla pakkasilla kabiiniin lämpeäminen, pitääkö käyttää esim maskisuojaa?

No ei ole maskisuojaa tarvinnut, toki lämpeneehän se nopeammin jos keula ummessa ja sitten 2000w defa hoitaa ohjaamon lämpimäksi ennen lähtöä.
 
F31 3-sarjalainen vaihtui lisääntyneen tilan tarpeen myötä länsinaapurista uitettuun G31 5-sarjalaiseen 3-litran diesel suorallakutosella ja nelivedolla varustettuna. Varusteita löytyy omaan tarpeeseen riittävästi Suomessa vastaavien tarjonta heikkoa.

Ensi kokemusten perusteella mukava matkapeli seuraavaksi odotetaan minkä hintainen ritsa verottajan mielestä.

Kuvassa tummennetun takalasin oikeassa reunassa sisäpuolella siirtokilpi. Saa nähdä missä vaiheessa paikallinen virkavalta puuttuu hieman huonosti näkyvään rekkariin.
 

Liitteet

  • 6A51FF7D-A7B2-470F-8650-44D1266916A8.jpeg
    6A51FF7D-A7B2-470F-8650-44D1266916A8.jpeg
    539 KB · Luettu: 421
Meillä on vaimon kanssa ollut käytössä vuodesta 2019 tällainen eco-diesel eli Alfa Romeo Giulia Super 2.2 Multijet II vuosimallia 2017, harvinaisella 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla(Getrag G217).
Suomeen tiettävästi ei ole uutena tuotu yhtäkään manuaaliversiota, kaikki ovat olleet poikkeuksetta ZF:n 8HP automaatilla, varmasti syystäkin > lähes täydellinen vaihteisto.

Giulia01.jpg


Auto tuli meille 2019 Kamuxilta joka auton toi ruotsista 29tkm ajettuna.
Lyhyt stoori tästä:
Vaimo oli jo pitkään puhunut että on nähnyt tällaisia Giulia malleja liikenteessä ja tykkää kovasti mallista. "Olis kiva joskus omistaa tuollainen"... no kuuntelin tätä vuoden päivät ja sitten sattui Kamuxilla olemaan tämä kyseinen yksilö juuri tulleena niin näytin vaimolle ilmoitusta.
"Olishan toi hieno". Sanoin et lähdetään katsomaan ja kokeilemaan. Loppu on historiaa :)

Tää on ollut meillä arkiautona, molempien käytössä ja ollaan sillä ajettu tähän päivään saakka mittariin 137tkm.

On ollut hämmentävän luotettava auto, meillä ollessa ei ole mitään vikoja ilmennyt.
Huollot on suoritettu huolto-ohjelman mukaisesti 20tkm välein.
Kulutusta laskeskelin ensimmäisen vuoden ajan säännöllisesti tankatuista litroista ja tällä pääsee mm. 3 aikuista tavaroineen helsingistä lappiin(äkäslompolo) 4,7litran keskikulutuksella.
Olen epäsäännöllisesti tarkastellut kulutusta tankatuista litroista myös myöhemmin ja eipä se ole tuosta juurikaan heitellyt, kovemmat talvipakkaset nostaa toki hieman mut näissä lukemissa pyöritään.

Hieman historiaa omista autoista niin mulla on ollu pääosin Nissaneita(myös JDM), Toyotaa(myös JDM), Mitsubishi(JDM), Skodaa, Fordia ja VW:tä käytössä, valitettavasti myös yksi BMW. Autoharrastajana olen myös ajanut lukuisilla eri automalleilla aivan laidasta laitaan ni on sikäli näkemystä ja kokemusta.
Vaimolla taasen aiemmin kokemusta vain italialaisista ennen kuin yhteen on menty 2014 >> 1 Fiat Grande Punto ja 1 Alfa Romeo Mito.

Hieman kertomusta fiiliksistä tämän kanssa.
Tosiaan meillä ollessa on palvellut todella uskollisesti, huollot ajallaan ja dieseliä tankkiin. Ajettavuudeltaan tällainen takavetoinen 50:50 painojakauma on ideaali mm. mutkaisilla teillä ja myös muualla. Ohjaus oli alkuun tottumattomalle todella "responsiivinen" ja vaatii tottumista hetken aikaa mutta palkitsee tarkkuudestaan.
Käytännön asioista talvikäytössä niin autohan on todella matala vakiona ja se aiheuttaa omia haasteitaan käytössä. Lähinnä polanteet, huonosti auratut risteykset jne.
Giuliaa on käytetty myös radalla Alfakerhon ratapäivillä ja omaa rata-autohistoriaa mukaillen ei tarvitsisi kuin hyvät renkaat alle ja kaarteisiin, tämä sukeltaa mutkiin todella hienosti!
Ainoa miinus radalle että tämä on diesel ;)

Mitä siihen "surullisen kuuluisaan alfa-maineeseen" tulee niin kyllä nämä viimeisimmät tuotokset ovat mielestäni jo ihan eri maailmasta ja luotettavuus on hyvällä mallilla.

Mikä sai minut kääntymään italialaiseen? Niin, Fiilis ja tuntuma, erityisesti erilaisuus ja että saa olla erilainen kuin muut. Tylsiä autoja riittää ajettavaksi kaikille mutta nämä ovat tunteisiin perustuvia asioita niin vastaan että En ole pettynyt päivääkään siitä kun nimeni kauppasopimukseen laitoin.

Haaveissa on myöhemmin Giulia Veloce malli, jonain päivänä!

Tähän liittyen niin Giuliahan myytiin autoliikkeelle jo huhtikuun lopussa 2022 kun tilattiin uusi auto.
Oltaisiin haluttu Stelvio Veloce mutta Delta-Auto Tampereella ei halunnut tehdä meidän kanssa kauppaa kun antoivat niin luokattoman huonon vaihtotarjouksen Giulia -> Stelvio.
Näkemysero autoliikkeiden välillä melkein 5 tonnia!!

Päädyttiin näin tilaamaan Nelipyörästä uusi Ford Puma pariksi vuodeksi.
Puman piti saapuvan syksyllä 2022 mutta saimme Puman eilen 9.5.2023.

Tarkemmin ottaen tarvitsimme autoon lisää takakontti tilaa, Giuliassa oli todella matala kontti(Sedan) niin sinne mahtui juuri rattaat ja 1 ostoskassi. Ei muuta.
Puma tarjoaa tähän helpotusta ja Pumassa takakontti on vielä muokattavissa syvemmäksi, tämä +.

Tilasimme siis Puma ST-linen litrasella ecoboostilla, 155hv versiona ja Fordin uudella 7-pykäläisellä DCT-vaihteistolla.
Lisävarusteeksi sitten tarpeelliseksi näkemiämme varusteita: tummaa lasia, driver assistance pack 2, talvipaketti kuului maksutta pakettiin, parempi audio järjestelmä jne.
Desert Island Blue värillä. ST-linessa 17" fillarit 215/55R17 koossa. Kesäpyörissä Goodyear EfficientGripit ja talvipyörinä Continental VikingContact 7 kitkat.

Noh, miksi tylsä auto? Tilan takia joutuu tekemään ratkaisuja ja valtion pers*raiskaamat diesel-autoilijoiden kulut pakottivat meitä vaihtamaan bensaan koska ajetaan about 20-23tkm vuodessa.
Puman kohdalla pari vuotta meidän käytössä tarkoittaa että tehdastakuuta on silloin 3 vuotta jäljellä.

PS. Ensimmäinen täysin uusi auto meille. :)

puma01.jpegpuma02.jpeg
 
Noh, miksi tylsä auto? Tilan takia joutuu tekemään ratkaisuja ja valtion pers*raiskaamat diesel-autoilijoiden kulut pakottivat meitä vaihtamaan bensaan koska ajetaan about 20-23tkm vuodessa.
Puman kohdalla pari vuotta meidän käytössä tarkoittaa että tehdastakuuta on silloin 3 vuotta jäljellä.

?? Pakottivat vaihtamaan? Minun excelini mukaan tuo 20-23 tkm vuodessa tulee edullisemmaksi dieselille jos ajatellaan kuluja vs. bensa-auto. Kulutus on kuitenkin pienempi ja ainakin meidän kulmilla on dieselkin taas halvempaa kuin 95E (1,73 vs 1,87). Noh, kukin saa ajaa millä haluaa mutta pisti vaan silmään tuo "pakottivat" sana...
 
?? Pakottivat vaihtamaan? Minun excelini mukaan tuo 20-23 tkm vuodessa tulee edullisemmaksi dieselille jos ajatellaan kuluja vs. bensa-auto. Kulutus on kuitenkin pienempi ja ainakin meidän kulmilla on dieselkin taas halvempaa kuin 95E (1,73 vs 1,87). Noh, kukin saa ajaa millä haluaa mutta pisti vaan silmään tuo "pakottivat" sana...

Tähän yhtälöön ku lisätään alfan kalliimpi vakuutus ja 538€ dieselvero ni meidän laskujen mukaan Puma on halvempi.
 
Tähän yhtälöön ku lisätään alfan kalliimpi vakuutus ja 538€ dieselvero ni meidän laskujen mukaan Puma on halvempi.

Ehkä käyttökuluiltaan, mutta uudemman (kalliimman) auton arvonalenema käytännössä aina kääntää laskelmat. Kukin tosiaan hankkii mitä haluaa eikä sitä sinänsä tarvitse perustella.
 
Ehkä käyttökuluiltaan, mutta uudemman (kalliimman) auton arvonalenema käytännössä aina kääntää laskelmat. Kukin tosiaan hankkii mitä haluaa eikä sitä sinänsä tarvitse perustella.
Edullisempien kulujen käyttäminen perusteluna uuden hankinnalle on kyllä tosiaan usein aika kyseenalaista :) Noh voihan se näin olla jonkun V8 mörön kohdalla mutta ehkä tuota lähinnä käytetään kun halutaan itselle joku järkisyy keksiä vaihtoon autokuumeen iskiessä.
 


Vähän on kauden aloitus jäänyt (asennus)ongelmien takia myöhäiseksi. Ja eihän se vieläkään ihan putkeen mennyt, kun yksi kulma vuotaa ilmat pois aika kovalla vauhdilla.
Kaiken hyvän lisäksi tämä blokkaa toisen harrasteen ulospääsyn.
 
Edullisempien kulujen käyttäminen perusteluna uuden hankinnalle on kyllä tosiaan usein aika kyseenalaista :) Noh voihan se näin olla jonkun V8 mörön kohdalla mutta ehkä tuota lähinnä käytetään kun halutaan itselle joku järkisyy keksiä vaihtoon autokuumeen iskiessä.

Jooh ei uus auto oo kyl koskaan edullinen, todnäk esim toi -69 impala mikä ympärivuoden liikentees, matkassa vie jonku 8-9 riippuen kaasujalasta, kaupungilla joku 12 hujakoilla, on huomattavasti halvempi ajaa kun ykskään uusauto.
Ja arvokaan ei ainaskaan laske siinä, vakuutus kaskoinee 250 luokkaa vuoteen ja vero alle 400. Ei osamaksukuluja tai arvonalenemia.
 
Jooh ei uus auto oo kyl koskaan edullinen, todnäk esim toi -69 impala mikä ympärivuoden liikentees, matkassa vie jonku 8-9 riippuen kaasujalasta, kaupungilla joku 12 hujakoilla, on huomattavasti halvempi ajaa kun ykskään uusauto.
Ja arvokaan ei ainaskaan laske siinä, vakuutus kaskoinee 250 luokkaa vuoteen ja vero alle 400. Ei osamaksukuluja tai arvonalenemia.
Nyt en kyllä ihan suorilta usko että kasikoneinen Impala vie 12L kaupungissa, tai sitten kaupunki on kokoluokaltaa liikennevaloton kaupunki :) Oma bemarin 3,5L V8 vie 17L 1300 kiloisessa kopassa Tampereen pyörittelyssä, niin hyvin vaikea uskoa että mikään jenkkilulla menisi alle 20 puhtaassa kaupunkipyörittelyssä… :hmm:
 
Nyt en kyllä ihan suorilta usko että kasikoneinen Impala vie 12L kaupungissa, tai sitten kaupunki on kokoluokaltaa liikennevaloton kaupunki :) Oma bemarin 3,5L V8 vie 17L 1300 kiloisessa kopassa Tampereen pyörittelyssä, niin hyvin vaikea uskoa että mikään jenkkilulla menisi alle 20 puhtaassa kaupunkipyörittelyssä… :hmm:

5.3l LS hienosäädettynä vaan, ennakot/kulutus optimoitu.
Bemari nyt ei oo koskaan osannu V8 moottoria tehä ja sen huomaa kulutuksessakin
 
Noh noh :)

Ja kuka V8n laittaa, niin yleensä se ja sama loppupeleissä kulutukselle. Imo.
Nimim. Bemarin V8 vuodesta 2009 :D

Mullakki yks X5 4.4 hetken oli tos välis mut on kyl nii järettömiä vehkeitä vrt jenkkien moottoreihin, ei niissä oo mitään parempaa missään suhteessa.
Kyl mä tykkään et on vähä fiilistä siin ajelles ja halpaki vielä ajaa ni eihä tota muuta tarvii.

Mulla meni talvella kuussa enemmän euroja polttoaineisiin 1.9tdi skodalla kun tolla impalalla pelkissä työajoissa, tommone skoda ku ei ikinä lämpiä ni sitä piti pitää koko päivä käynnissä et kehtas liikkua paleltumatta päivän aikana millo mihinki tarvihti :rofl:
 
Mullakki yks X5 4.4 hetken oli tos välis mut on kyl nii järettömiä vehkeitä vrt jenkkien moottoreihin, ei niissä oo mitään parempaa missään suhteessa.
Kyl mä tykkään et on vähä fiilistä siin ajelles ja halpaki vielä ajaa ni eihä tota muuta tarvii.

Toki sen kasin pitää sitten S moottori olla, jotta jotain funfaktoria irtoaa. Nuo peruskasit on tosiaan aika hengettömiä.
 
Toki sen kasin pitää sitten S moottori olla, jotta jotain funfaktoria irtoaa. Nuo peruskasit on tosiaan aika hengettömiä.

Jooh ei niissä kyllä teho ja kulutus kohtaa pätkän vertaa. Aivan turhan monimutkasiaki tehneet niistä ku jenkit saa enemmän vähemmällä työntötankomoottorillakin aikaseks. Nyt taitaakin uus Corvette saaha ekaa kertaa DOHC moottoriin.

Mut ettei ihan offtopic mene ni tossa toi -69 Impala:
5.3 LS, 4L60E, joku perä jollain 2 alkavalla välityksellä. Ei räyhää ei rähise, vie paikasta A paikkaan B edullisesti ja mukavasti. Ja toimii säällä ku säällä. Viimeset 3 talvee tainnu oikeestaa tolla ajella pelkästää talviajot.
 
5.3l LS hienosäädettynä vaan, ennakot/kulutus optimoitu.
Bemari nyt ei oo koskaan osannu V8 moottoria tehä ja sen huomaa kulutuksessakin
Vähän on nyt minusta itsensä naurunalaiseksi tekemistä kehumalla löysiä vanhoja louskuja ja Bemarin moottoreita vähättelemällä. Esim. S65 keräsi vuodesta toiseen palkintoja ja on teknisenä laitteena ihan eri greidiä kuin ameriikan kolhot padat.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on nyt minusta itsensä naurunalaiseksi tekemistä kehumalla löysiä vanhoja louskuja ja Bemarin moottoreita vähättelemällä. Esim. S65 keräsi vuodesta toiseen palkintoja ja on teknisenä laitteena ihan eri greidiä kuin ameriikan kolhot padat.

Mitä vanhoja? Toi tekniikka on 2004 tjsp
 
My bad, otetaan se vanha sana pois sieltä.

Mutta selitätkö sit miks ne on tehokkaampia ja taloudellisempia kun bemarin vastaavat? Esim noi M60/M62 ei pääse lähellekään tollasia kulutuslukemisa missään korissa ja tehotkin pienemmät järestään. Ja noi alumiini LSt on vielä kevyempiäkin.
+ Virityspotentiaali aivan muuta noissa LS sukusissa.
 
Mutta selitätkö sit miks ne on tehokkaampia ja taloudellisempia kun bemarin vastaavat? Esim noi M60/M62 ei pääse lähellekään tollasia kulutuslukemisa missään korissa ja tehotkin pienemmät järestään. Ja noi alumiini LSt on vielä kevyempiäkin.
+ Virityspotentiaali aivan muuta noissa LS sukusissa.
Ihmeellistä hiekkalaatikkovääntöä isolta mieheltä? Tarvitseeko kompensoida jotain? Itse ainakin olen autoharrastajana iloinen jokaisesta V8:ista mitä tiellä liikkuu ja varsinkin kuulee tien päällä, nykyään ihan liikaa suuntaus sähköautoihin ja pieniin bensakoneisiin mitä ei ole niin ilo kuunnella, kaikkine rätinöineen ja paukkeineen.

Ja laitetaan nyt speksit vielä vertailun vuoksi suunnilleen saman kokoisista myllyistä:

M62TUB44 4,619cc 342hp 480 N⋅m 139kg
LS 4,806cc 295hp 414 N·m 220kg

Ei näytä LS hirveän ylivoimaiselta?

 
Viimeksi muokattu:
Ihmeellistä hiekkalaatikkovääntöä isolta mieheltä? Tarvitseeko kompensoida jotain? Itse ainakin olen autoharrastajana iloinen jokaisesta V8:ista mitä tiellä liikkuu ja varsinkin kuulee tien päällä, nykyään ihan liikaa suuntaus sähköautoihin ja pieniin bensakoneisiin mitä ei ole niin ilo kuunnella, kaikkine rätinöineen ja paukkeineen.

Ja laitetaan nyt speksit vielä vertailun vuoksi suunnilleen samankokoisista:
vuodelta 2001:
M62TUB46 4,619cc 342hp 480 N⋅m
LS 4,806cc 295hp 414 N·m

Ei näytä LS hirveän ylivoimaiselta?

:D

Korjasin tuon moottorin mallin.

Lisäksi verrataan vähän eri aikakausien patoja(en tarkoittanut lainattua kirjoittajaa), vaan keskustelua aiemmin. N62 olisi parempi vertailumalli vaikka tuota LS3 vasten. Jenkissä litrateho 69hp ja Bemarissa 75hp. Riippuen toki versiosta ja tilavuudesta. Jenkin katoin 6,2l/430hp ja bemarin 4,8l. Ei se LS3 ollutkaan niin kova? Sekä jo "eka" bemarin kasi, 90l-luvun alussa jossa 4l tilavuus, antoi 286hp, joka enemmän litratehoja kuin tuossa uudemmassa LS3:ssa. Aika matalaviritteisiä ovat olleet nuo M62-sarjan moottorit, varmaan jätetty selvää eroa S62 moottoriin, joka ei sekään ole 80hp/l hirmuinen esitys.

Eipä siinä, jos olisi vielä intoa harrastella, niin LS-swappi olisi mukava johonkin Bemariin. Osiakin löytyisi jo mukavasti swappiin ja ei tarte kaikkea itse tehdä/suunnitella.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä olikin kyse Stigen optimoimista moottoreista, lienee myös LS paino optimoitu sahaamalla 80kg materiaalia moottorista pois.
 
Korjasin tuon moottorin mallin.

Lisäksi verrataan vähän eri aikakausien patoja(en tarkoittanut lainattua kirjoittajaa), vaan keskustelua aiemmin. N62 olisi parempi vertailumalli vaikka tuota LS3 vasten. Jenkissä litrateho 69hp ja Bemarissa 75hp. Riippuen toki versiosta ja tilavuudesta. Jenkin katoin 6,2l/430hp ja bemarin 4,8l. Ei se LS3 ollutkaan niin kova? Sekä jo "eka" bemarin kasi, 90l-luvun alussa jossa 4l tilavuus, antoi 286hp, joka enemmän litratehoja kuin tuossa uudemmassa LS3:ssa. Aika matalaviritteisiä ovat olleet nuo M62-sarjan moottorit, varmaan jätetty selvää eroa S62 moottoriin, joka ei sekään ole 80hp/l hirmuinen esitys.

Eipä siinä, jos olisi vielä intoa harrastella, niin LS-swappi olisi mukava johonkin Bemariin. Osiakin löytyisi jo mukavasti swappiin ja ei tarte kaikkea itse tehdä/suunnitella.

Mihin litrateho vaikuttaa? En oo oikei koskaan keksiny, ehkä lähinnä kertoo viritysasteesta ja kestävyydestä mut en oikee koskaa ymmärtäny miks tuninkimiehet niin paljon tykkää hössöttää siitä?
 
Mihin litrateho vaikuttaa? En oo oikei koskaan keksiny, ehkä lähinnä kertoo viritysasteesta ja kestävyydestä mut en oikee koskaa ymmärtäny miks tuninkimiehet niin paljon tykkää hössöttää siitä?

Aika vaikea se on verrata kahta erilaista moottoria, ilman että verrataan teho tai vääntöä per litra.
Tai ilmeisti suoraan ajajilla on sitten joku muu määre, millä voi verrata, tai sitten yksinkertaisesti kaikki muu on näkemättä/kokematta paskaa... Tai siis enemmän vähemmällä.

Aivan turhan monimutkasiaki tehneet niistä ku jenkit saa enemmän vähemmällä työntötankomoottorillakin aikaseks
 
Tällä on nyt paineltu melkein 1500km eli ajamiseen, ei tallissa seisottamiseen hankittu "urheiluauto" :interested:


Hauska auto!

Huolimatta moottorinäänien puutteesta (keinotekoisuus -> ei kiinnosta ajella ”Sport” -moodissa jossa niitä tulvisi kajareista) autolla on viihdyttävää ajaa. Entinen seiska (740Le 2018) oli omalla tavallaan upea auto, siinä istui ikään kuin kotisohvalla tai ykkösluokassa matkustajana. Tämän kanssa ajaminen puolestaan on jälleen ajamista. Varsinkin autojen painoeron (2100kg vs 1500kg) tuntee aivan joka paikassa, sekä hyvässä että huonossa. Tämä tuntuu 10x ketterämmältä sekä ajettavammalta, mutta samalla melua ja tärinää on paljon, myös kaikenlaisia teiden ja katujen epätasaisuuksia joutuu pitkästä aikaa varomaan todella paljon, eli oikeasti keskittymään ajamiseen. Lisäksi kun istuu paljon matalammalla niin vaikka tämä on paljon lyhyempi auto niin auton ulottuvuuksien arviointi on haasteellista, varsinkin pitkä ja matala keula häviää näkökentästä heti tuulilasin jälkeen. Meikällä pituutta 180cm enkä istu laisinkaan penkki alimmassa asennossa. Hauskana knoppina tämä on 4cm leveämpi kuin mitä 7-sarjalaiseni oli; 190,2cm vs 194,2cm. Näin siis sivupeilit sisään käännettyinä, peilit ”auki” tämä on huimat ~222cm leveä. Kapeilla kaduilla saa olla todella tarkkana ja pysäköidessä peilit kannattaa kääntää aina sisään.

Tuli testattua myös Launch Control ja kyllä sähkömoottori tukee hyvin sellaista tiettyä (nelivetoisen) polttomoottoriauton LC:n … voiko sanoa kyykkäämistä. Tuo on ehkä väärä termi, mutta siis kun ei ole mitään lagia, ei niin minkäänlaista. Ripeä lähtö ilman LC:kin on todella sähköautomainen, tästä tykkäsin jo seiskassa. Viiveettömyydestä, tuntuu että kaasupoljin olisi jollain tapaa yhtä voimalinjan kanssa – hankala pukea sanoiksi mutta hybridi / sähköautoilijat tietää tunteen. Tuo yhdistettynä verraten kevyeeseen plugariin, 1485kg, tekee liikkumisesta melko vaivatonta. Huvittavaa kuinka jokin silmämääräisesti pieni plugarihybridi, vaikkapa VW Golf GTE 2017, painaa sekin lähteistä riippuen 1615kg ja tuon uusin korimalli jo päälle +1700kg :beye:


Väri.

Aluksi pidin tumman harmaata, kahdella eri harmaan sävyllä sävytettyä autoa tylsän värisenä, mutta auringon paisteessa tämä ”Sophisto Grau” -metalliväri pääsee oikeuksiinsa. Maalissa on paljon sellaista hilettä joka kaiketi tekee siitä … noh todella syvän tumman harmaan, auringossa melkein ruskehtavan. Kolmikerrosväri, on nätti sävy! Auto on livenä auringossa aivan erilainen ”tumman harmaa” kuin kuvissa liki samansävyinen entinen MX-5 oli.


Lokinsiipiovet.

Aivan sairaan nätti ominaisuus, niiden avaamiseen tuskin kyllästyy koskaan. Tavalliset ihmiset tuntuu olevan melko hölmistyneinä, iso osa ihmisistä ei ole varmaan ikinä eläessään nähnyt auton oven avautuvan taivasta kohden. Melko turha erikoisuus mutta samalla tekee autosta kertaluokkaa spesiaalimman eikä ne avattuina tarvitse niin paljoa tilaa kuin normaalit coupe-korimallisen auton pitkät ovet. Lisäksi oviin tottui melko nopeasti ja suht kevytrakenteisena miehenä autoon sisään ja ulos käyminen käy todella helposti, opittuani oikean tekniikan. Huomasin myös että jos ovi ei ole umpirapainen / kaatosademärkä niin vesi valuu alareunaa pitkin eturenkaan taakse eikä suinkaan valu noroina kuskin päälle.

Asiaa sivuten auton totaalinen hiljaisuus tuntuu hämmentävän ihmisiä. Jengi on varmaan niin tottunut siihen, että urheiluauto = äänekäs. Mutta sen sijaan tämä lipuu lähiöissä, parkkialueilla ym. ääneti tuottaen sellaista jännää scifimäista hurinaa. Ääni on ihan erilainen kuin normaali sähköautojen ”humina” tai jalankulkijoiden varoittamista varten joistain sähkiksistä tuleva ääni.

Muutenkin olin jo seiskan kanssa unohtanut sellaisen tietynlaisen huomion keskipisteenä olemisen, mutta tämän kanssa saa jälleen olla tarkkana, en halua ainakaan voimistaa tämän upean merkin "ennakkoluuloja" tien päällä. Päät kääntyy, tosin ei läheskään entisen Ferrarini kaltaisesti (rähinä-äänet ja pirteä väri puuttuu) mutta kuitenkin. Arjen liikenteessä tullut jo tähän mennessä ainakin puolenkymmentä peukutusta ja jengi ottaa ihan pokkana kuvia, jutullekin on tultu.

HW5rid4.jpg
20230506_224856_resized (Custom).jpg



Penkit / ajoasento.

Nämä ovat aivan 5/5p! Kuskin penkillä tuntuu yllättävän kotoisalta jopa seiskan kaltaisen luksusauton jälkeen. Penkkien nahkakaan ei ole sellaista bemareiden tuttua hinnat alkaen, muovista, liukasta ja kovaa ”Daytona” kuraa, muttei toisaalta myöskään seiskan ”nappanahkaa” vaan jotain näiden väliltä? Penkeissähän ei ole ristiseläntuen säätöä eikä edes bemareista tuttua reisituen pituussäätöä, mutta silti näissä voisi istua varmasti ”kusematta lappiin”. Olen yllättynyt mutta samalla alan ymmärtämään miksi monissa YT-arvosteluissa ja koeajoraporteissa tätä on haukuttu / kehuttu GT-autoksi, ei niinkään urheiluraaseriksi.
2BXP0hT.jpg

20230506_233719_resized_1 (Custom).jpg


Kunnollinen ”moottorijarrutus”.

Muistan kuinka 7-bemarin kanssa ärsytti se, että autossa ei ole juurikaan moottorijarrutusta / kaipasin siihen voimakkaampaa regeniä. Joka paikkaan piti seistä jarrulla vaikka kuinka ennakoin -> missään omistamassani autossa ei ole ollut yhtä jarrupölystä likaiset vanteet kuin seiskassa oli. Tällä i8:lla regenin aikaansaama ”moottorijarrutus” on aivan kuten manuaalivaihteisessa autossa -> pystyn ajamaan tutut rampit ja muut hidastamiset pelkällä regenillä -> jarrupölyä ei kerry juuri yhtään. Toki tämä on sen 600kg kevyempi kuin seiska oli. Tuo on todella huima määrä kiloja, kuusi ISOA miestä kyydistä pois ja sitä painoerojen takapuolituntumaa sekä auton yleistä "ketteryyttä" ei kavenna minkäänlaiset huippuunsa koodatut ESP:t tai muut sähkömoottorien yksittäiset voimanjaot. Sporttisissa ajajan autoissa alipaino vain nyt on ylivoimaa. Sanokaa mitä sanotte ja anteeksi jos joku loukkaantuu, mutta ei tullut hetkeksikään mieleen hankkia esimerkiksi saman merkin i4 M50 -vehjettä, ei todellakaan.

Innokkaan regenroinnin kääntöpuoli on sitten se, että tämä ei missään ajomoodissa ”coastaa” (rullaa vapaalla) niin kuin seiska teki. Eli ajaminen on sellaista minua hieman ärsyttävää ”yhden polkimen ajamista” sillä sähkömoottorin vastusta kaasulta nostamisen jälkeen on maantienopeuksissakin enemmän kuin polttisautoissa. Joidenkin mielestä hienoa, minusta ei. Edes melko jyrkissä lähiöiden alamäissä tämä ei valu vapaalla vaan tässä joutuu painamaan hieman kaasua jotta nopeus edes säilyisi samana (40-50km/h), saatika että se kasvaisi.


Ohjaamon etälämmitys/viilennys.

Jos joskus pitää hybridi/täyssähköautoilusta luopua niin tätä jää kaipaamaan eniten. Aivan lyömätön mukavuusvaruste! Ja nimenomaan toteutettuna siten, ettei auton tarvitse olla lataustöpselissä vaan riittää, että akustossa on virtaa.


Kulutus.

Äskeisellä tankillisella mentiin 1397km ja sen jälkeen sinne meni 36,45L. Tuskin kovin monia kiinnostaa, urheiluautoilijana pitäisi vain tankata "kuluttaa minkä kuluttaa", mutta meikää ei yksinkertaisesti kiinnosta (vituttaa) tukea Marinin & co ilmastoesimerkkejä tankkaamalla +2 euron hintaista gasoa 50-60-70L viikon välein. Hallitus vaihtuu juuri, mutta sama skeida vain jatkuu ja jatkuu. Samaan aikaan autoilija saa nauttia aivan rupukunnossa olevista teistä. Mielummin juon ne fyrkat, tai sytytän saunan niillä, ainakin saan nautintoa palaneesta €€€ :stä. Tämä menee murto-osalla aiemmista urheiluautoistani ja se kelpaa vallan hyvin korvikkeena teennäisistä 3-pyttysen tuhnuäänistä.


Auton ominaisuuksissa … ”ärsyttää” ~1500km kokemuksella:

-Moottori … jos se olisi suora-6 tai edes korkealle kiertävä 4-syl, mutta ei … En aja käytännössä yhtään Sport -moodilla (teennäiset äänet), mutta pystyn elämään tämän asian kanssa. Nää on niitä kuuluisia valintoja.

-Ettei autossa ole jarrupolkimella ”holdia” vaan jarrua pitää itse pitää painettuna liikennevaloissa.

-Vuoden 2014 iDrive -käyttöjärjestelmän totaalinen antiikkisuus, melko työlästä on se, ettei tässä ole kosketusnäyttöä eikä monia ID6:ssa olleita toiminnallisuuksia. Tähän ei esimerkiksi pysty ennakkoon lähettämään My BMW -äppistä osoitetta johon olisi lähdössä ajamaan. Tai voi, mutta se ilmestyy laitteen naviin joskus vuorokauden (!!) kuluttua. Lisäksi akuston latauksen tasoa ei voi prosentuaalisesti varata ”hold” tiettyyn tasoon (tätä toiminallisuutta käytin paljon seiskassa) vaan sen pystyy varaamaan nappia painamalla vain napin painalluksen hetkiseen tasoon -> vaatii viitseliäisyyttä miettiä hyvissä ajoin missä kannattaa ajaa polttiksella ja missä antaa navin arpoa sähkön ja polttiksen väliltä.

-Penkit eivät suostu pysymään coupe -autojen malliin ”eteenpäin kaadettuina” sen aikaa kun nostelen tavaraa taakse -> toisella kädellä joutuu pitämään penkkiä kallistettuna ja toisella yrittää nostaa tavaraa takapenkille, B-pilarista tulevan turvavyön yli/ali. Toisaalta takaosaston yleiskunnosta päätellen penkkejä ei varmaankaan olla juuri ikinä käännelty ees-taas.

-Vaikka tässä ei ”takaluukku” (eli sellainen moottoritilan lasikansi) rapaannukkaan niin kaipaan sähkötoimista takaluukkua, se oli yhtä juhlaa.

-Autossa ei ole ”comfort entryä”, siihen tottuneena tuntuu vaivalloiselta kaivella kaukosäädintä taskuista ja availla / lukita ovia kädet puolillaan kantamuksia.

-Äänentoisto; ainakin tämän auton Harman / Kardon on suht ala-arvoinen esitys vrt. ex 7-sarjalaiseni Bowers & Wilkins, siis ilman että järjestelmää edes luukuttaa.

Pikkujuttuja ottaen huomioon auton suunnittelukategorian, urheiluauto, mutta tämä on mulla nyt ainakin jonkin aikaa puhtaasti käyttöautona.
 
En ole koskaan käsittänyt mitä hienoa noissa finnittömissä kilvissä on?
Täällä sama, olin kirjoittamassa omaa viestiä asiasta mutta ehdit ensin :D

Museoautoihin toki sopii, mutta en ole ikinä ymmärtänyt että 2000 luvun vehkeisiin näitä halutaan. Vaikka tämä tietysti on vahvasti makuasia..
 
finnittömät tuo niii paljo kliinimmän ja yks värisen eikä sekamelksaa miten ette voi tajuta? :D käsittämätönät
 
Täällä sama, olin kirjoittamassa omaa viestiä asiasta mutta ehdit ensin :D

Museoautoihin toki sopii, mutta en ole ikinä ymmärtänyt että 2000 luvun vehkeisiin näitä halutaan. Vaikka tämä tietysti on vahvasti makuasia..
Tuohon puskurin nurkkaan mitä lyhyempi, sen parempi. Ihanne oli kun meidän edellisssä alfassa oli JFL-34 finnitön kilpi.
 
Ford Fiesta ST-Line -20 125 heppainen manuaalina. Varusteina kaikki tarpeellinen, paitsi keyless entry, joka olisi ollut ihan kiva.
1D46CF75-4F1C-443F-B4DE-D0F84BE8F14D_1_105_c.jpeg

Omaan silmään näyttää hyvältä nämä ”musta optiikka” - paketit (tai mikä lie Fordilla onkaan, Audilla kulkee ainakin tuolla nimellä). Kromiset listat näyttää heti jotenkin vanhahtavilta.

Hieno peli!
 
Omaan silmään näyttää hyvältä nämä ”musta optiikka” - paketit (tai mikä lie Fordilla onkaan, Audilla kulkee ainakin tuolla nimellä). Kromiset listat näyttää heti jotenkin vanhahtavilta.

Hieno peli!
Vähän tuollaista Batman-synkkyyttä löytyy autossa.
 
Viime vuoden musta Boxster vaihtui valkoiseen. On kyllä parin generaation hyppy melkoinen, uusi turbokone ja adaptiivinen alusta tekevät uudesta huikean laitteen. Kerran olen ehtinyt jo radallakin käymään.
IMG_6085.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom