Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli hankittua ihan kiva auto. Porsche 924 vm1980. On kyllä ainakin hyvin pidetty yksilö. Tykkään myös tuosta väristä. :thumbsup:

IMG_20230529_203334.jpg


Jostain toki huomaa, että auto on melko vanha. Esim ohjaustehostinta ei ole, eli kaupungissa ohjaus on melko raskas. Ei itseä haittaa ollenkaan, mutta täytyy muistaa. Museoauto.
 
Aiemmassa kuvassa auto oli vielä nastareinkailla (ajettu kerran viime talvena). Ja eilen aamulla sain vasta laitettua "huimat" 14" kesärenkaat Porsche 924:n alle.

Tuollahan pitäisi olla aika edullista ajaa, koska katsastus on 4 vuoden välein ja muut maksut on jotain 33€/vuosi. Huollot ja vanha auto, niin toki jotain korjattavaakin saattaa joskus tulla.

IMG_20230531_171342.jpg


Vielä jos olisi ilmastointi, niin olisi täydellinen :D
Auton pohja näytti olevan vielä hitsaamaton ja alustamassan peitossa. Ihan hyvä pohja siis 43 vuotta vanhaksi autoksi. Jos pitää vaan paikkaansa, niin mittarilukema olisi jotain 190tkm.
 
Aiemmassa kuvassa auto oli vielä nastareinkailla (ajettu kerran viime talvena). Ja eilen aamulla sain vasta laitettua "huimat" 14" kesärenkaat Porsche 924:n alle.

Tuollahan pitäisi olla aika edullista ajaa, koska katsastus on 4 vuoden välein ja muut maksut on jotain 33€/vuosi. Huollot ja vanha auto, niin toki jotain korjattavaakin saattaa joskus tulla.

IMG_20230531_171342.jpg


Vielä jos olisi ilmastointi, niin olisi täydellinen :D
Auton pohja näytti olevan vielä hitsaamaton ja alustamassan peitossa. Ihan hyvä pohja siis 43 vuotta vanhaksi autoksi. Jos pitää vaan paikkaansa, niin mittarilukema olisi jotain 190tkm.
Mitkä vanteet nuo ovat? Noita BBS yms klooneja kun oli pilvin ja pimein tuolloin, enkä muista koskaan nähneeni moisia tuon ikäisessä possussa. Ja on aika veikeä että menee 14" nätisti jarrujen yli. Omassa 1990 MX-5:ssä on uutena tullut dealer optiona saman tyyliset 15" vanteet vakio 14" koon tilalle ja eivät nekään nyt yli-isoilta siihen näytä (preferoin kyllä 14" talvivanteita koon puolesta).
 
Auton pohja näytti olevan vielä hitsaamaton ja alustamassan peitossa. Ihan hyvä pohja siis 43 vuotta vanhaksi autoksi. Jos pitää vaan paikkaansa, niin mittarilukema olisi jotain 190tkm.

Itsellä oli kymmenisen vuotta vuosimallin 85 924 ja ruostetta todella sai etsiä eli hyvät sinkitykset. Raiskasin sen mersun remmiahtimella ja VEMS moottorinohjauksella ja ties millä. Tai pelastin museoinnilta…
 
Mitkä vanteet nuo ovat?

Näyttää kovasti ihan orggis-BBS:iltä, en kyl tiedä oliko niitä edes 14 tuumasia. Hommasin kans joskus takavuosina moisen 924:n mut yks frendi kai rakastui siihen kun osti sen ihan väkisin pois ennenko ehdin ees ajaa sillä sataa kilsaa..
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä vanteet nuo ovat? Noita BBS yms klooneja kun oli pilvin ja pimein tuolloin, enkä muista koskaan nähneeni moisia tuon ikäisessä possussa. Ja on aika veikeä että menee 14" nätisti jarrujen yli. Omassa 1990 MX-5:ssä on uutena tullut dealer optiona saman tyyliset 15" vanteet vakio 14" koon tilalle ja eivät nekään nyt yli-isoilta siihen näytä (preferoin kyllä 14" talvivanteita koon puolesta).
Näyttää kovasti ihan orggis-BBS:iltä, en kyl tiedä oliko niitä edes 14 tuumasia. Hommasin kans joskus takavuosina moisen 924:n mut yks frendi kai rakastui siihen kun osti sen ihan väkisin pois ennenko ehdin ees ajaa sillä sataa kilsaa..
En muistanut renkaita vaihtaessa tarkistaa, mutta orggis-BBS 14" koossa ne taitaa olla. Renkaat 195 leveät. Myös talvivanteet on sellaiset Porschen omat, mutta ihan tavalliset. Taisi olla 5 puolaiset. Talvivanteet ja renkaat on kuin uudet, eli ei ole paljon suolaa ja talvea nähnyt. Toki ne vanteet on varmaankin kerran maalattu.

Mukaan tuli myös alkuperäispakkauksessa alkuperäiset jotkut suksitelineet, jotka ei ole olleet koskaan paikallaan autossa :)

Itsellä oli kymmenisen vuotta vuosimallin 85 924 ja ruostetta todella sai etsiä eli hyvät sinkitykset. Raiskasin sen mersun remmiahtimella ja VEMS moottorinohjauksella ja ties millä. Tai pelastin museoinnilta…
Hyvä tietää tuo sinkityksen hyvä taso. Myyjän mukaan etulokasuojat on maalattu uudeleen. Mutta ei välttämättä olisi koko autoa maalattu.
 
En muistanut renkaita vaihtaessa tarkistaa, mutta orggis-BBS 14" koossa ne taitaa olla. Renkaat 195 leveät. Myös talvivanteet on sellaiset Porschen omat, mutta ihan tavalliset. Taisi olla 5 puolaiset. Talvivanteet ja renkaat on kuin uudet, eli ei ole paljon suolaa ja talvea nähnyt. Toki ne vanteet on varmaankin kerran maalattu.

Mukaan tuli myös alkuperäispakkauksessa alkuperäiset jotkut suksitelineet, jotka ei ole olleet koskaan paikallaan autossa :)


Hyvä tietää tuo sinkityksen hyvä taso. Myyjän mukaan etulokasuojat on maalattu uudeleen. Mutta ei välttämättä olisi koko autoa maalattu.

no jumalauta pistät ihmeessä sen suksitelineen kiinni kunnon kasariretroilua :D
 
Mitkä vanteet nuo ovat? Noita BBS yms klooneja kun oli pilvin ja pimein tuolloin, enkä muista koskaan nähneeni moisia tuon ikäisessä possussa. Ja on aika veikeä että menee 14" nätisti jarrujen yli. Omassa 1990 MX-5:ssä on uutena tullut dealer optiona saman tyyliset 15" vanteet vakio 14" koon tilalle ja eivät nekään nyt yli-isoilta siihen näytä (preferoin kyllä 14" talvivanteita koon puolesta).

Tuo 924 perusmalli on kyllä aika sekoitus VW:n osalaaria, on kuplaa ja ykköskorin golffia sekaisin, ja vähän audiakin. Jarrutkin taisi olla golfin levyjarrut ja kuplan rummut takana, eli menee varmaan 13" vannekin :)
 
Tuo 924 perusmalli on kyllä aika sekoitus VW:n osalaaria, on kuplaa ja ykköskorin golffia sekaisin, ja vähän audiakin. Jarrutkin taisi olla golfin levyjarrut ja kuplan rummut takana, eli menee varmaan 13" vannekin :)
Juu aikamoinen parts bin specialhan tuo on. Mutta siisti laite silti. Ei ehkä tehokkain tai nopein mutta kyllä moisella hauskaa voi silti pitää.
 
no jumalauta pistät ihmeessä sen suksitelineen kiinni kunnon kasariretroilua :D
Ilmeisesti tuollaiseen tyyliin tulee kiinni :D

Tuossakin autossa samanlaiset vanteet, mutta 5 pulttiset vain.

Screenshot_2023-06-02-12-51-37-160_com.opera.browser.jpg


Tuo 924 perusmalli on kyllä aika sekoitus VW:n osalaaria, on kuplaa ja ykköskorin golffia sekaisin, ja vähän audiakin. Jarrutkin taisi olla golfin levyjarrut ja kuplan rummut takana, eli menee varmaan 13" vannekin :)
Volkkarin/Audin 2.0 125hv bensamoottori.

Juu aikamoinen parts bin specialhan tuo on. Mutta siisti laite silti. Ei ehkä tehokkain tai nopein mutta kyllä moisella hauskaa voi silti pitää.
Aivan totta. Säästösyistä siis on käytetty paljon Volkkarin valmiita osia.

Tuo Porsche 924 sattui löytymään lähistöltä ja minusta 5000€ hintakaan ei ollut ihan älytön auton kuntoon nähden. Pieni museoauto lisä ehkä. Nyt joitakin on myynnissä, mutta hinta sitä luokkaa, että ei oikein herättäisi ostohaluja.

Nettiautossa on kyllä nyt aika heikko valikoima tällä hetkellä.
 
Ilmeisesti tuollaiseen tyyliin tulee kiinni :D

Tuossakin autossa samanlaiset vanteet, mutta 5 pulttiset vain.

Screenshot_2023-06-02-12-51-37-160_com.opera.browser.jpg



Volkkarin/Audin 2.0 125hv bensamoottori.


Aivan totta. Säästösyistä siis on käytetty paljon Volkkarin valmiita osia.

Tuo Porsche 924 sattui löytymään lähistöltä ja minusta 5000€ hintakaan ei ollut ihan älytön auton kuntoon nähden. Pieni museoauto lisä ehkä. Nyt joitakin on myynnissä, mutta hinta sitä luokkaa, että ei oikein herättäisi ostohaluja.

Nettiautossa on kyllä nyt aika heikko valikoima tällä hetkellä.

Taisi tulla noi viisipulttiset 2.5 moottorin kera (joka on puolikas possun V8:sta). Itseasiassa muuten tuo 924:n 2.0l moottori on alkujaan lähtöisin Mersun suunnittelupöydältä, kun eräällä neljän rinkulan saksalaismerkillä tajuttiin etteivät ihmiset enää arvosta kaksitahtimoottoreita.
 
Ilmeisesti tuollaiseen tyyliin tulee kiinni :D

Tuossakin autossa samanlaiset vanteet, mutta 5 pulttiset vain.


Volkkarin/Audin 2.0 125hv bensamoottori.


Aivan totta. Säästösyistä siis on käytetty paljon Volkkarin valmiita osia.

Tuo Porsche 924 sattui löytymään lähistöltä ja minusta 5000€ hintakaan ei ollut ihan älytön auton kuntoon nähden. Pieni museoauto lisä ehkä. Nyt joitakin on myynnissä, mutta hinta sitä luokkaa, että ei oikein herättäisi ostohaluja.

Nettiautossa on kyllä nyt aika heikko valikoima tällä hetkellä.
Joo 5000e on naurettavan halpa. Oma MX maksoi huomattavasti enemmän koska maine+kilsat+museolisä ja 5000e et saa kuin hyvin paskakuntoisia NA MX-5:a.
 
Tuttu maalari vähän väritti kiveniskemää ja muuta pientä kauneusvirhettä piiloon. Samalla lähtöpassit sai hirvittävä nahkahousumallin kilvenalunen joka oli kiinteästi asennettu puskuriin. Josko tuon kohta jo ottaisi tälle kesää ajoon :cool:

received_215521944647094-01.jpeg
 
Porsche 924, 1980 kaveriksi tuli Saab 9-5, 2002. 2.2 diesel, automaatti, koukku ym. Ihan mukava kyytinen ja eilen katsastettu auto. Saabin 17" vanteet. Tuokin väri näyttää ihan kivalta ainakin juuri äsken otetussa kuvassa. Ilmeisesti Opelin valmistama moottori, joka netin mukaan olisi kestävää tekoa.

Screenshot_2023-06-09-00-05-10-615_com.miui.gallery.jpg
 
Porsche 924, 1980 kaveriksi tuli Saab 9-5, 2002. 2.2 diesel, automaatti, koukku ym. Ihan mukava kyytinen ja eilen katsastettu auto. Saabin 17" vanteet. Tuokin väri näyttää ihan kivalta ainakin juuri äsken otetussa kuvassa. Ilmeisesti Opelin valmistama moottori, joka netin mukaan olisi kestävää tekoa.

Screenshot_2023-06-09-00-05-10-615_com.miui.gallery.jpg
Vaikea kuvitella että mikään Opelin valmistama olisi kestävää tekoa. No ehkä sielläkin on tehty virheitä ja olen väärässä.
 
600 000 km meni tänään Saabista rikki :D :thumbsup: En toki itse ole niin paljoa ajanut. Edellinen suuri lukema oli Peugeot 406 (2.0 HDi) ja 500 000 km rikki.

Saab 9-5 2002, 2.2 diesel automaatti.

Screenshot_2023-06-10-22-10-27-092_com.miui.gallery.jpg


IMG_20230610_221634.jpg


On ihmeen kestävää tekoa, kun pelittää kaikilta osin ok. Joka vuosi ajettu keskimäärin 28 600 km.
 
Waimon kans kiilloteltiin meidän Craisu wanhusta päivä. Kyllähän nuo alkuperäiset kromit ja maalit ihan erilailla nyt kiiltelee. Hinkkasin jopa valkosivut taas valkoisiksi.. :cool:

Ois vaan pitäny olla paikoitellen karkeampaa hiomatahnaa, mut autto se tuoki lirumpi versio jo aika paljon.. käsin aika töisevä rojekti, 4h tehtiin kahdestaan hommia.

IMG_20230611_141613.jpg


IMG_20230611_141601.jpg


IMG_20230611_141630.jpg
 
Porsche 924, 1980 kaveriksi tuli Saab 9-5, 2002. 2.2 diesel, automaatti, koukku ym. Ihan mukava kyytinen ja eilen katsastettu auto. Saabin 17" vanteet. Tuokin väri näyttää ihan kivalta ainakin juuri äsken otetussa kuvassa. Ilmeisesti Opelin valmistama moottori, joka netin mukaan olisi kestävää tekoa.

Screenshot_2023-06-09-00-05-10-615_com.miui.gallery.jpg
On hyvän värinen!

2.2 TiD eli D223L on tosiaan alkuperältään Opelin kone (ooppelilla joku eri koodi jota en tunne) ja kestää kilometrejä ihan niin kauan kun jaksaa ajaa. Melko maamoottorihan se muuten on, paperilla samantehoinen 1.9 TiD on huomattavasti virkeämpi ajettava vaikkei kestävyydeltään juuri huonompi olekaan. 2.2 dieselissä heikoin kohta lienee polttoainepumpussa oleva ecu, joka voi oikutella. Myös ainakin 9-3:ssa vastaavalla moottorilla esiintyy käynnistymisvaikeuksia, jos auto on pysäköity muuten kuin keula alaviistoon. En tiedä onko femmassa samaa vikaa.
 
Tuli tuossa viime viikolla vaihdettua vanha farkku-Astra hieman uudempaan, netistä vilaillessa mulla ei ollut kuin muutama vaatimus.

Farmari (kahden koiran vuoksi), uudempi kuin Astra (2007), vähemmän ajettu (tuon ikäiseksi aikas vähän, 175 000 km) ja automaatti, ensimmäinen mulle. Viime aikoina ollut muutaman "kuskina", ai että on helppoa ajaa :). Niin juu ja omalta paikkakunnalta, Astra lähti paaliin (sen verran ruostevauriota, ettei viittinyt alkaa laittaa rahaa korjauksiin).

Tuo on Seat Leon ST, 1.4 TSI. Vuosimallia 2016. Alun perin tuli pohdiskeltua hybridi-Toyotaa (jo viime vuoden katsastuksen jälkeen meinasin, että enää en Astraa fiksaile). Korkotilanteen ollessa mikä on, ei kuitenkaan viittinyt alkaa arpomaan minkään isomman lainan kanssa.

Josko nyt vaihtaisi nopeammin ja pitäisi parempaa huolta, Astra oli mulla about 13 vuotta ja jonkun 130 000 km :).

20230620_113059.jpg
20230620_125516.jpg
20230620_125531.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ostin kesäautoksi avomussen tuossa alkuvuodesta. Kovin paljon ei ole ehtinyt vielä ajelemaan, kun työt ja lomareissut on häirinnyt, mutta olen tyytyväinen. Köyhän miehen versio, 4.0l V6, mutta riittää minulle vallan mainiosti.
 

Liitteet

  • IMG_1165.jpeg
    IMG_1165.jpeg
    1,9 MB · Luettu: 211
  • IMG_1166.jpeg
    IMG_1166.jpeg
    1,8 MB · Luettu: 209
Kesävanteet vihdoin vähän odotettua pidemmän odottelun jälkeen alla. Aiemminkin siis ollut jo esillä mutta laitetaan nyt lyhkäisesti että kyseessä siis S213 koppainen E mersu nelivedolla ja diesel hybridi tekniikalla.
 

Liitteet

  • IMG_4550.jpeg
    IMG_4550.jpeg
    607,7 KB · Luettu: 501
  • IMG_4553.jpeg
    IMG_4553.jpeg
    485 KB · Luettu: 491
Ilmeisesti tuollaiseen tyyliin tulee kiinni :D

Tuossakin autossa samanlaiset vanteet, mutta 5 pulttiset vain.

Screenshot_2023-06-02-12-51-37-160_com.opera.browser.jpg



Volkkarin/Audin 2.0 125hv bensamoottori.

Kansi on Porschen tuotantoa joten eroaa siinä mielessä Audi 100 ja Vw LT malleista. Eksottisin auto missä kyseinen lohko on löytyy amerikasta nimellä AMC Gremlin. Siinä on Weberin kaasuttimilla kun (suurin osa) 924:stä on Boschin K-Jetronicilla.

Perusmallisesta 924:sta tuskin koskaan tulee arvokasta (valmistettu paljon eivätkä ruostu pois) mutta Carrera GT mallien hinnat ovat nousseet pilviin.
 
Vm. 2016 Opel Astra K 1.6CDTi vaihtui 2019 Octavia MK3 vRSään pari viikkoa takaperin. Diesel tottakai, kaikki 184 heposta kahteen litraan. Lootana uudempi 7pyk DSG (märkä) ja vetotapana 4x4 Haldex. Varusteina lähestulkoon kaikki mahdollinen, taitaa näkyvimmät puutteet olla sähkö-alcantarajakkarat ja kattoikkuna. Vastoin kaikkia näkemyksiäni VAG-konsernin tuotteista päätin ottaa riskin ja kokeilla, pääseepähän luvan edestä huutelemaan parlamentin pöydässä :D

Tuntuu olevan kovin monenlaisia tunteita herättävä peli niin keskusteluissa kuin tien päällä. "Eihän tuo ole mikään urheiluauto, vaan ihan tavallinen Skoda!". Niin no, en mitään muuta ole olettanutkaan tai väittänytkään :) Vaikuttaa olevan suurempi ongelma muille kuin itselle, omasta mielestä tässä dieselissä "vRS" on ihan vain varustetaso. On kuitenkin ihan eri laite kuin joku 1.0 ätsiuh-koneella oleva pikkusisarensa. Väri on ihan ehdoton ykkönen tässä, hivelee omaa silmää. Onpa jopa joutunut ahdistavasti kylänmiesten kanssa juttusille värin takia (kyllähän sitä täytyy taivastella, kun väri ei olekaan harmaa....).

Kokeillaan jos tällä hetken pääsisi, mittarissa nyt 63tkm. Opelin jätin seuraaviin tehtäviin 230tkm kohdalla.

IMG_1111.jpg
 
1-sarjalainen kävi muksun kanssa ahtaaks ja tilalle vaihettiin 3-sarjalainen (320i xDrive, 2019, 42tkm). Omaan makuun ei M-sport ulkonäköpaketti oikein istu koska laiska pata, mutta kompromissejahan joutuu aina tekemään käytettyjen kanssa.

Joku aivopieru iski vaihokkia ehtiessä ja 5-sarja unohtu täysin laskuista. Noh, tällä mennään ja hyvin tuo on kulettanu paikasta A paikkaan B.
 

Liitteet

  • 20230701_093412.jpg
    20230701_093412.jpg
    567 KB · Luettu: 265
1-sarjalainen kävi muksun kanssa ahtaaks ja tilalle vaihettiin 3-sarjalainen (320i xDrive, 2019, 42tkm).

Saman korimallin pre-facelift/lci ollut nyt alla jo 6,5v ja 90tkm ja olen kyllä tykännyt. Jos nyt jotain suunnittelussa muuttaisin niin takakonttiin olisi mahtunut ainakin space saver mallinen vararengas. Nyt vain kompressori ja paikkaaine varalla. Tai vaihtoehtoisesti koko kontin pohja voisi olla alempana niin tilaa tulisi huomattavasti lisää. Lapsiperheessä joutuu välillä kattoon asti täyttämään. Tietysti myös suksiboksi löytyy :D:

1688884508227.jpeg

Toinen mitä kaipaisin olisi HUDi tai että saisin nopeuden näkymään isolla digitaalisena. Pre-lci saa ainoastaan pienehköillä numeroilla nopeuden. Faceliftin digimittaristossa kaiketi onnistuu. HUDi olisi toki löytynyt lisävarusteena, mutta äärimmäisen harvinainen taitaa olla.

Ja jos nyt oikein vinkuu niin kännykälle olisi kiva olla paikka keskikonsolissa vaihdekepin etupuolella kuten monessa autossa on, sellainen syvennys.

Mutta muuten en osaa kaivata oikein mitään. Toki aina voisi tehoa olla enemmän, kuluttaa vähemmän, olla hiljaisempi jne jne...
 
Viimeksi muokattu:
Saman korimallin pre-facelift/lci ollut nyt alla jo 6,5v ja olen kyllä tykännyt. Jos nyt jotain suunnittelussa muuttaisin niin takakonttiin olisi mahtunut ainakin space saver mallinen vararengas. Nyt vain kompressori ja paikkaaine varalla. Tai vaihtoehtoisesti koko kontin pohja voisi olla alempana niin tilaa tulisi huomattavasti lisää. Lapsiperheessä joutuu välillä kattoon asti täyttämään. Tietysti myös suksiboksi löytyy :D:

1688884508227.jpeg

Toinen mitä kaipaisin olisi HUDi tai että saisin nopeuden näkymään isolla digitaalisena. Pre-lci saa ainoastaan pienehköillä numeroilla nopeuden. Faceliftin digimittaristossa kaiketi onnistuu. HUDi olisi toki löytynyt lisävarusteena, mutta äärimmäisen harvinainen taitaa olla.

Ja jos nyt oikein vinkuu niin kännykälle olisi kiva olla paikka keskikonsolissa vaihdekepin etupuolella kuten monessa autossa on, sellainen syvennys.

Mutta muuten en osaa kaivata oikein mitään. Toki aina voisi tehoa olla enemmän, kuluttaa vähemmän, olla hiljaisempi jne jne...

Itse kun tykkään aina viritellä kaikenlaista vähän autosta riippumatta, niin voisiko tuon HUDin toteuttaa jälkiasenteisena, ilman että se näyttää kovin tökerölle? Itsellä oli F11-mallisessa vitossarjalaisessa HUD ja se oli upotettuna mittariston päälle.

Toki on pieni kynnys lähteä pilkkomaan kojelautaa jos mahdollisimman huomaamattoman asennuksen haluaa. Pikainen ebayn tsekkaus kyllä paljastaa että tekniikka kehittyy näissäkin ja palikat pienenee.

En tunne itse tarkemmin tuon F31n konttia että millaisia ratkaisuja tehtaalla on ollut siihen - noitahan sitten voi haalia ympäri nettiä jos mielenkiintoa riittää ja vaihdella paikalleen. Itselläkin tarkoitus tehdä projekteja tuohon vanhukseen kesän aikana. Peruutuskamera nyt varmaan suht. ensimmäisenä listalla.
 
Itse kun tykkään aina viritellä kaikenlaista vähän autosta riippumatta, niin voisiko tuon HUDin toteuttaa jälkiasenteisena, ilman että se näyttää kovin tökerölle?

Aikoinaan tuota selvittelin, mutta se vaati niin paljon erilaisia osia että oli ns. taloudellisesti täysin järjetöntä.
 
Aikoinaan tuota selvittelin, mutta se vaati niin paljon erilaisia osia että oli ns. taloudellisesti täysin järjetöntä.

Varmaan retrofittinä on sen verran levottoman hintainen että ei ole paljoa järkeä - ellei sitten osia saa haalittua jostain per ilmaiseksi. Itsellä oli lähinnä mielessä nuo aftermarket-kamppeet joista voi tapauskohtaisesti saada ihan kohtuullisen toimivan, etenkin jos tiedon ottaa obd:sta.

Yksi syvemmin harrastava tuttu kyllä latoi E90-malliseen kaiken mahdollisen retrofitin kierrolukuvaloilla oleevasta ratista lähtien mutta ei ole tietoa että mistä noihin osat tuli.
 
Saman korimallin pre-facelift/lci ollut nyt alla jo 6,5v ja 90tkm ja olen kyllä tykännyt. Jos nyt jotain suunnittelussa muuttaisin niin takakonttiin olisi mahtunut ainakin space saver mallinen vararengas. Nyt vain kompressori ja paikkaaine varalla. Tai vaihtoehtoisesti koko kontin pohja voisi olla alempana niin tilaa tulisi huomattavasti lisää. Lapsiperheessä joutuu välillä kattoon asti täyttämään. Tietysti myös suksiboksi löytyy :D:

1688884508227.jpeg

Toinen mitä kaipaisin olisi HUDi tai että saisin nopeuden näkymään isolla digitaalisena. Pre-lci saa ainoastaan pienehköillä numeroilla nopeuden. Faceliftin digimittaristossa kaiketi onnistuu. HUDi olisi toki löytynyt lisävarusteena, mutta äärimmäisen harvinainen taitaa olla.

Ja jos nyt oikein vinkuu niin kännykälle olisi kiva olla paikka keskikonsolissa vaihdekepin etupuolella kuten monessa autossa on, sellainen syvennys.

Mutta muuten en osaa kaivata oikein mitään. Toki aina voisi tehoa olla enemmän, kuluttaa vähemmän, olla hiljaisempi jne jne...

Eikös sen digitaalisen 6WB mittariston saa retrofitattua pre-lci malliinkin aika helposti. Sen verran niitäkin on autoista pöllitty, kuten proffa naveja ja m-sport ratteja, että netistä saa halvalla osat.
 
Muutama kuukausi takaperin tuli ostettua Jaguar S-Type ja paukuttelin henkseleitä kuinka on uutena ruostesuojattu eikä pitäisi näiden tunnettu heikkous eli ruosteiset helmat vaivata sen suhteen. Kävin katsastuksessa ja sieltä löytyikin mukava yllätys että ulkohelmat ovat tuhoutuneet täysin eli ruostuneet sisältäpäin, oli nimittäin joka paikka missä pohjapeltiä jäljellä aivan täynnä hiekkaa kun vaurioita itse tutkin. Autolla ei ole viime vuosina kovin paljoa ajeltu eli ruostevahingot ovat olleet siellä vähintään pari viimeistä katsastuskertaa mutta ilmeisesti Oulussa katsastusmiehet ovat joko sokeita tai liian laiskoja että vähän helmamuovia sormella raottaisivat kun aika löysästi olivat kiinni kun itse ne otin pois.

Alkuvitutuksen jälkeen kyselin "oikealta" koripajalta mitä maksaisi pelkkä helmojen vaihto niin vastaus oli 3500€ eli enemmän mitä autosta maksoin, tässähän ei ollut mitään järkeä vaan jotain oli keksittävä. Lopputuloksena tein itse mahdollisimman paljon pohjatöitä ja löysin edullisen hitsaajan joka hitsasi uudet tarvikehelmat paikoilleen. Auto oli kaksi päivää hitsattavana ja loppulasku oli tasan 1000€ ja tänään hain autolle leiman. Paljon tuli tehtyä mitä ei ole aikaisemmin tullut tehtyä, mm. sisustan purkamista (penkit pois ja mattoa ylös hitsauksen ajaksi) ja alustamassan raaputtamista pohjasta puukolla. Luultavasti vähemmän tee-se-itse henkinen olisi vienyt auton paaliin tuon hinta-arvion saatuaan, itse en viitsinyt teknisesti hyvin toimivaa autoa paalata vaan päätin tehdä itse asialle jotain.

Pari kuvaa miltä helmat näyttivät, aika surullinen näky oli:

Ruoste3.jpg


20230624_172831.jpg


Ruoste1.jpg
 
Muutama kuukausi takaperin tuli ostettua Jaguar S-Type ja paukuttelin henkseleitä kuinka on uutena ruostesuojattu eikä pitäisi näiden tunnettu heikkous eli ruosteiset helmat vaivata sen suhteen. Kävin katsastuksessa ja sieltä löytyikin mukava yllätys että ulkohelmat ovat tuhoutuneet täysin eli ruostuneet sisältäpäin, oli nimittäin joka paikka missä pohjapeltiä jäljellä aivan täynnä hiekkaa kun vaurioita itse tutkin.

En halua pelotella, mutta myös tämä lajitoveri oli päältä kaunis... :D

Jahas, arveluni taisi osoittautua oikeaksi. :lol:

Noh, autoilun kuluissa tuo tonni ei vielä mahdottoman paljon ole jos laskee yhteen kaikki muut autoilun kulut.

Ennen vs. jälkeen kuvat remontista ois olleet kivoja.
 
Jahas, arveluni taisi osoittautua oikeaksi. :lol:

Noh, autoilun kuluissa tuo tonni ei vielä mahdottoman paljon ole jos laskee yhteen kaikki muut autoilun kulut.

Ennen vs. jälkeen kuvat remontista ois olleet kivoja.
En ole vielä hitsaussaumoja hionut niin vähän ruman näköiset, mielestäni kyllä hyvää jälkeä tuli. Oikeassa olit arvauksesi kanssa, ajattelin että ruostesuojaus olisi säästänyt tältä kohtalolta ja että viimeistään katsastuksessa olisi huomattu aikaisemmin, tulipahan maksettua oppirahat sen suhteen.

20230712_075915.jpg


20230712_075927.jpg
 
Muutama kuukausi takaperin tuli ostettua Jaguar S-Type ja paukuttelin henkseleitä kuinka on uutena ruostesuojattu eikä pitäisi näiden tunnettu heikkous eli ruosteiset helmat vaivata sen suhteen. Kävin katsastuksessa ja sieltä löytyikin mukava yllätys että ulkohelmat ovat tuhoutuneet täysin eli ruostuneet sisältäpäin, oli nimittäin joka paikka missä pohjapeltiä jäljellä aivan täynnä hiekkaa kun vaurioita itse tutkin. Autolla ei ole viime vuosina kovin paljoa ajeltu eli ruostevahingot ovat olleet siellä vähintään pari viimeistä katsastuskertaa mutta ilmeisesti Oulussa katsastusmiehet ovat joko sokeita tai liian laiskoja että vähän helmamuovia sormella raottaisivat kun aika löysästi olivat kiinni kun itse ne otin pois.

Alkuvitutuksen jälkeen kyselin "oikealta" koripajalta mitä maksaisi pelkkä helmojen vaihto niin vastaus oli 3500€ eli enemmän mitä autosta maksoin, tässähän ei ollut mitään järkeä vaan jotain oli keksittävä. Lopputuloksena tein itse mahdollisimman paljon pohjatöitä ja löysin edullisen hitsaajan joka hitsasi uudet tarvikehelmat paikoilleen. Auto oli kaksi päivää hitsattavana ja loppulasku oli tasan 1000€ ja tänään hain autolle leiman. Paljon tuli tehtyä mitä ei ole aikaisemmin tullut tehtyä, mm. sisustan purkamista (penkit pois ja mattoa ylös hitsauksen ajaksi) ja alustamassan raaputtamista pohjasta puukolla. Luultavasti vähemmän tee-se-itse henkinen olisi vienyt auton paaliin tuon hinta-arvion saatuaan, itse en viitsinyt teknisesti hyvin toimivaa autoa paalata vaan päätin tehdä itse asialle jotain.

Pari kuvaa miltä helmat näyttivät, aika surullinen näky oli:

Ruoste3.jpg


20230624_172831.jpg


Ruoste1.jpg

Minkäs vuotinen tuo nyt onkaan?
 
2003 ja 335 000 ajettu. Ruostesuojattu 2005 kun tuotu Saksasta Suomeen.

Aika rapsakassa kunnossa. Aikaa sitten tutulla jobbarilla oli Prelude myynnissä mistä vähän kiinnostuin. Sitten vilkaisin pohjaa niin ruskeaa näkyvillä vähän liikaa, vaikka päältäpäin oli mint. Samalla muistin uutisen missä ilmeisesti sama auto oli oli valunut mereen rannalta kun käppäri unohtui ja vaihde kai pomppasi pois päältä. Jos nyt oli sama, niin selittää paljon.
 
Viime vuoden musta Boxster vaihtui valkoiseen. On kyllä parin generaation hyppy melkoinen, uusi turbokone ja adaptiivinen alusta tekevät uudesta huikean laitteen. Kerran olen ehtinyt jo radallakin käymään.
IMG_6085.jpg

Nätti vekotin, itsekkin tässä kovasti miettinyt että vaihtaisin ton 992 -> Boxster Spyderiin, ongelma on vaan että nyt sen tuotanto "lopetettiin" ja saa enää RS versiota joka hyppää aika korkealle hinnassa taas.
 
Jeeppikin saatiin vihdoin asianmukaiseen kuosiin ja toimittaa nyt tyytyväisenä käyttiksen virkaa :) Yllättävän mukava myös noilla 37" renkailla kunhan vähän kuluivat
 

Liitteet

  • jeep_jl_01.jpeg
    jeep_jl_01.jpeg
    333,4 KB · Luettu: 428
  • jeep_jl_02.jpeg
    jeep_jl_02.jpeg
    332,3 KB · Luettu: 423
Eilen sai Mersu vähän hoivaa ja huomiota. Uudet xenon-polttimot, pesu ja katsastuksesta irtosi vielä tuore leima kehujen kera.
 

Liitteet

  • IMG_4256.jpeg
    IMG_4256.jpeg
    485 KB · Luettu: 298
  • IMG_4254.jpeg
    IMG_4254.jpeg
    573,3 KB · Luettu: 330
  • 43C2C68B-F951-4DBB-BFDF-EA13092DC4E3.jpeg
    43C2C68B-F951-4DBB-BFDF-EA13092DC4E3.jpeg
    667 KB · Luettu: 306
  • IMG_4253.jpeg
    IMG_4253.jpeg
    491,6 KB · Luettu: 279
Nätti vekotin, itsekkin tässä kovasti miettinyt että vaihtaisin ton 992 -> Boxster Spyderiin, ongelma on vaan että nyt sen tuotanto "lopetettiin" ja saa enää RS versiota joka hyppää aika korkealle hinnassa taas.

Spyderit on kyllä tosi hienoja, naapurilla oli sellainen 718-versio. Se on kyllä sen katon kanssa vähän sellainen neljäs tai viides auto joka on aina katto auki tallissa ja voi sitten lähteä ajamaan kun huvittaa. Minulla on tuo 718S käytössä kesäisin kauniilla kelillä ihan työmatkoihin ja yleiseen ajeluun, pidän siitä että voin vaikka lounaalta lähtiessä laskea katon hetkeksi.
 
noi on hienot mersun vanteet mistä ostit ja millä pekseillä?

Noihan on juuri ne alkuperäiset AMG:n vanteet jotka tähän kuuluukin. Ostin käytettynä jostain Facebookin mersufoorumin markkinapaikalta ja ne kunnostettiin Vannevelholla. Värisävy harmittavasti ihan eri kuin alkuperäinen. 18" ja 8" leveät edessä ja 9" takana.
 
Noihan on juuri ne alkuperäiset AMG:n vanteet jotka tähän kuuluukin. Ostin käytettynä jostain Facebookin mersufoorumin markkinapaikalta ja ne kunnostettiin Vannevelholla. Värisävy harmittavasti ihan eri kuin alkuperäinen. 18" ja 8" leveät edessä ja 9" takana.



Sun vanteet? :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 328
Viestejä
4 547 523
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom