Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa varmistaa ettei Saabeissa (ja muissa) ole samanlaista Audismia kuin tossa omassa; jos pyyhkijät ovat automaattiasennossa niin jarruja "kuivataan" tietyin aikavälein, ihan sama sataako vai paistaako.

Ihmettelin edellisen omistajan jarrujen vaihto-/kulumistahtia kun niitä oli sataan tonniin jo pariin (vai jopa kolmeen, en muista) kertaan vaihdettu. Paljastui sitten että tuo sadetunnistin päällä ajaminen kuluttaa jarruja melkein puolet nopeampaa tahtia kuin ilman... :facepalm:

Mun käsityksen mukaan sen pitäisi tosiaan kuivata vain silloin kun tunnistin havaitsee sadetta (no ainakin näin on omassa bemarissa). Olisin myös hyvin skeptinen, että tämä oikeasti kuluttaa jarruja tuplavauhtia. Kyllähän nuo jarrupalat saa helposti 50 tkm aikana kulutettua ihan "normaalilla" ajolla. Tietysti jos ei koskaan paina sitä jarrua, eikä aja luistonestoa vasten, niin eri juttu.
 
Mun käsityksen mukaan sen pitäisi tosiaan kuivata vain silloin kun tunnistin havaitsee sadetta (no ainakin näin on omassa bemarissa). Olisin myös hyvin skeptinen, että tämä oikeasti kuluttaa jarruja tuplavauhtia. Kyllähän nuo jarrupalat saa helposti 50 tkm aikana kulutettua ihan "normaalilla" ajolla. Tietysti jos ei koskaan paina sitä jarrua, eikä aja luistonestoa vasten, niin eri juttu.
Tämä olikin (ainakin) tuon 4F Audin tapa hoitaa asia. Liekö muissakin aikalaisissa olympia-autoissa sama "ominaisuus".

Eikä tuo quattro kuluta oikeastaan kuin takapaloja silloin tällöin jos nakkelee menemään - varsinkin ESP-nappi pois päältä. :D
 
En kanssa usko ett tuo palojen kuivaus juurikaa kulutukseen vaikuttaa. Ajollahan nuo kuluttaa helposti tuohon 50tkm loppuun.
 
Sadetunnistin, palojen kuivaus, jarrujen kuluminen? Jos pyyhkijät päällä ajaa niin jarrut kuluu?o_O Kaikkea on kuultu, mutta nyt en epäteknisesti ymmärrä.
 
Sadetunnistin, palojen kuivaus, jarrujen kuluminen? Jos pyyhkijät päällä ajaa niin jarrut kuluu?o_O Kaikkea on kuultu, mutta nyt en epäteknisesti ymmärrä.
Niin, jos ajaa sadetunnistin päällä niin sähköaivo jarruttelee tasaisin välimatkoin kuivatakseen jarruja. Hieno systeemi :D
 
Niin, jos ajaa sadetunnistin päällä niin sähköaivo jarruttelee tasaisin välimatkoin kuivatakseen jarruja. Hieno systeemi :D

Yksinkertaisesti selitetty, nyt ymmärrän:tup:

On se sitten hieno systeemi, voi luoja sentään ja mitähän seuraavaksi:beye:
 
- avaimeton "pääsy" auton & käynnistys (ei start & stop)
Heh, tänäänhän se start & stop sieltä löytyikin. Hetken aikaa ihmettelin, että joko se moottori leipo kiinni kun ei enää vapaalla pysy liikennevaloissa päällä, kunnes tajusin mistä kyse..
 
Heh, tänäänhän se start & stop sieltä löytyikin. Hetken aikaa ihmettelin, että joko se moottori leipo kiinni kun ei enää vapaalla pysy liikennevaloissa päällä, kunnes tajusin mistä kyse..
Käsivaihteisissa tuppaa tuo kytkin toimimaaan "starttinappina". En ole itse vielä yhteenkään törmännyt joka muuten osaisi sammutella kuin "vaihde vapaalle -> kytkin ylös".

Olisihan sinun pitänyt jostain löytää jo se "A ja rinkula" (tms) nappi josta tuon saa pois, tai sitten tietokoneen asetukset?
(Juu, ei kukaan muukaan lue autojen ohjekirjoja, vaikka pitäisi - joskus löytyy yllättäviä ominaisuuksia tai ohjeita. :D )
 
Vuoden verran on kohta ajeltu Jeep Wranglerilla vuodelta 1992, mittariin pamahti 180tkm viikko sitten.

Moottorina on 2.5-litrainen suora nelonen jonka kaverina 5-vaihteinen manuaalilaatikko.

Mukavuudet ja varustelu: Ei ole. Tai on tämä jollain Laredo-varustelupaketilla, en tasan tarkkkaan tiedä mitä kaikkea siihen kuuluu. Kaikki nuo kromiosat ilmeisesti ainakin.

Aivan helvetin hauska vehjehän tämä on niin kesäkuumalla kuin kunnon lumikeleillä, on siis itselläni ihan ympärivuotisessa ajossa. Omalla autolla tulee ajeltua niin vähän, että tämä riittää helposti ainoaksi autoksi. Mittariin on nyt vajaan vuoden aikana tullut vissiinkin 6tkm. Jos täytyisi jotain pitkää työmatkaa painella niin voi olla että olisi joku toinen auto alla.

Vuosi sitten mietin onko mitään järkeä vaihtaa melkein 15 vuotta uudempi Volvo tähän, mutta päivääkään en ole katunut. Tästä en luovu, en koskaan.

RNBl4tB.jpg

Hieno on Jeeppi, mutta miksi siinä on noin hirmusen pienet gummit alla ;)
 
Käsivaihteisissa tuppaa tuo kytkin toimimaaan "starttinappina". En ole itse vielä yhteenkään törmännyt joka muuten osaisi sammutella kuin "vaihde vapaalle -> kytkin ylös".

Olisihan sinun pitänyt jostain löytää jo se "A ja rinkula" (tms) nappi josta tuon saa pois, tai sitten tietokoneen asetukset?
(Juu, ei kukaan muukaan lue autojen ohjekirjoja, vaikka pitäisi - joskus löytyy yllättäviä ominaisuuksia tai ohjeita. :D )

Lähinnä tuo hämmästely johtui "miksi se tänään tekee tuota", kunnes tajusin, että ensimmäinen plussakelipäivä (automaattipoiskytkentä kun alle 0 celsiusta ulkona).

Loppuilta menikin manuaalia selatessa soffalla. :vihellys:
 
Nissan Qashqai 1.5dCi Visia vuosimallia 2013. 6-vaihteinen manuaali, 110hp. Celticin Stage 1 ohjelmaa miettinyt, saisi noin 40hp ja kutakuinkin saman verran vääntöä lisää. Tässä pohdin toisiko kaivattua pientä piristystä autoon, hintaa kun se viisi hunttia on.

Vuodenvaihteessa Nissan saapui palvelukseen, nyt n. 152tkm ajettu. Reilun 6tkm jälkeen voi todeta että suht siedettävä ajaa 2005 vuoden AWD CR-V:n jälkeen.

Varustelista ei ole kovin kummoinen koska Visia:
- vakkari
- ajonvakautusjärjestelmä
- Defan 300w säteilylämmitin sisätilalämppärillä (asensin jälkikäteen)
- monitoimiratti (mm. bluetooth audio/call)

Auto menossa loppukeväästä fiksarille myllytykseen, lopuksi keraaminen pinnoite päälle.

801469cd6bb11197997f5b8b9b299997.jpg
 
Ei nyt oma mutta vaimolle löytyi kauppakassiksi vähän vanhee "aito"saab, Aero, ostin to. pohjoisemmasta ruotsista ja pe. ajelin örebrohon maptuningin puljuun missä vaihdettin ohjausyksikkö, tulpat ynnä sun muuta ja asennettiin stage 2 kamat kiinni ja tietysti autolla voipi nyt ajella E85- roinalla, aika ei riittänyt dynottamiseen mutta kai tuo stage 2 nostaa sinne lähelle 300 hepoa tehot.Maptuning sanoi että n. 270Hv ja +420 newtonia.Enempää ei viitsinyt ottaa koska automaatti, tosin löytyy ne flapp-paddlet eli voipi manuaalisesti vaihdella vaiheet ratista.

Onhan tuo vähän vanha mutta omaan silmään nätimpi kuin uudempi malli, lastentaudit on jo tässä vuosimallissa korjattu ja aerossa ja tässä kaikki extrat paitsi kattoluukku.Ja värinä oli nimenomaan hakusessa tämä harvinaisempi glacier-blue.Hirsch- versio oli hakusessa mutta ovet sen verran haluttuja jo svedulandiassakin.

WP_20170330_15_37_03_Pro.jpg

Nyt vain odotellaan paljonko valtio rokottaa vanhan paskan maahatuonnista...
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt oma mutta vaimolle löytyi kauppakassiksi vähän vanhee "aito"saab, Aero, ostin to. pohjoisemmasta ruotsista ja pe. ajelin örebrohon maptuningin puljuun missä vaihdettin ohjausyksikkö, tulpat ynnä sun muuta ja asennettiin stage 2 kamat kiinni ja tietysti autolla voipi nyt ajella E85- roinalla, aika ei riittänyt dynottamiseen mutta kai tuo stage 2 nostaa sinne lähelle 300 hepoa tehot.Maptuning sanoi että n. 270Hv ja +420 newtonia.Enempää ei viitsinyt ottaa koska automaatti, tosin löytyy ne flapp-paddlet eli voipi manuaalisesti vaihdella vaiheet ratista.

Onhan tuo vähän vanha mutta omaan silmään nätimpi kuin uudempi malli, lastentaudit on jo tässä vuosimallissa korjattu ja aerossa ja tässä kaikki extrat paitsi kattoluukku.Ja värinä oli nimenomaan hakusessa tämä harvinaisempi glacier-blue.Hirsch- versio oli hakusessa mutta ovet sen verran haluttuja jo svedulandiassakin.

WP_20170330_15_37_03_Pro.jpg

Nyt vain odotellaan paljonko valtio rokottaa vanhan paskan maahatuonnista...
Onkos T7 täysremontti jo takana? Jos ei niin kannattaa vähän säästellä rempparahaa... T7 kun on mylly joka leviää milloin vain 100-400tkm välillä, usein alla olevaan syyhyn.

Ja kun viinaa syö niin ehdottomasti öljypohja auki parin tankillisen jälkeen jos ei ole vielä avattu! Viinahan irrottaa paskan ja voit arvata missä se on sitten sen jälkeen.

Tuo 420nm tuolle toosalle on sitten hieman yläkanttiin, monet sanoneet, että 400nm absolut maksimi jos ei halua ottaa riskejä. Itsellä 370nm.

Informoitiin nyt tämän verran, älä pillastu jos tiesit jo kaiken, mutta kun näitä on tullut vastaan ja aika oleelliset asiat myös hoitaa jos haluaa auton etua ajatella.

Ite asiaan: Helvetin hieno mylly kyllä, äidillä perus femma farmarina ja itsellä seedani. Kyllä on pelejä.

Pitääkin ottaa kuvat kun saa kesänakkia alle ja pestyä tässä lähiviikkoina.
 
Oma Murikasta tuotu muuttoauto Silbergrau E60 530i (M54 motilla), joka nyt on kolmansissa kilvissään minun aikana. Ajettu mm. Route 66, käytetty Autobahnilla jaloittelemassa ja vielä jaksaa, koska vasta 179tkm mittarissa eli sisäänajossa. Tämän piti olla väliaikainen kulkine aikanaan mutta se sitten jäi onneksi pidemmäksi aikaa, kun ei ole autokuumekaan noussut.
 

Liitteet

  • WP_20170401_14_02_26_Pro (2).jpg
    WP_20170401_14_02_26_Pro (2).jpg
    299,2 KB · Luettu: 421
Juu tiedossa on tuo viinan liottava vaikutus, samaten tuon laatikon kestävyys.Siksi otin vain maltillisen virityksen.Tuohon nyt uskalsi ottaa maptuningilta suoraan stage-2 setin kun mittarissa on vasta 147tkm ja kolme omistjaa ollut ennen minua(tai siis vaimoa), täysi huoltokirja ja auto käytetty vielä hetki sitten täydessä tsekkauksessa.

Tuon virin halusin vain sen takia että orkkis on aika tuhnu 100-120 nopeudessa, heittää hanakasti ylivaihteen päälle, siis juuri tuolla oppivalla automaatilla, jos et käytä cruisea niin laatikko ei vaihda pienempää ylämäessä, nyt tuo pieni väännönlisäys auttaa heti, ei tarvitse isossakaan ylämäessä painaa kaasujalkaa alemmas.
 
Viimeksi muokattu:
Juu tiedossa on tuo viinan liottava vaikutus, samaten tuon laatikon kestävyys.Siksi otin vain maltillisen virityksen.Tuohon nyt uskalsi ottaa maptuningilta suoraan stage-2 setin kun mittarissa on vasta 147tkm ja kolme omistjaa ollut ennen minua(tai siis vaimoa), täysi huoltokirja ja auto käytetty vielä hetki sitten täydessä tsekkauksessa.

Tuon virin halusin vain sen takia että orkkis on aika tuhnu 100-120 nopeudessa, heittää hanakasti ylivaihteen päälle, siis juuri tuolla oppivalla automaatilla, jos et käytä cruisea niin laatikko ei vaihda pienempää ylämäessä, nyt tuo pieni väännönlisäys auttaa heti, ei tarvitse isossakaan ylämäessä painaa kaasujalkaa alemmas.
Joo kyllähän tommonen farmarifemma on painava auto ja se vakio 150hp @ 250nm ei riitä alkuunkaan.

Hyvä, että ajeltu vasta 150tkm, voipi olla mylly vielä ok kunnossa, varsinkin jos öljynvaihdot suoritettu alle 10tkm välein. Viinalla varsinkin saa vaihtaa ölppiä useasti.

Hyvä polttoainehan tuo viina on, itsellä ainakin pääsee samalla rahalla 50-100km pidemmälle kuin bensalla. Tankkaus toki kestää kauan. :D
 
juu, tavallista 9-5:sta on tullut ajettua jonkun verran ja se 2-litraisen janoisuus ja garret- turbojen viat olivat suoraan syynä miksi aero oli hakusessa, vakiona ja tehdasutena tuo 2.3 turbo on 250hv ja 370 newtonia ja lisäksi aero menee lisätehoista huolimatta vähemmällä bensalla kuin tuo 150-hepoinen perusmalli.ja 2.3 turbo on Mitsubishin tekele, noita mitsun turboja hajoilee paljon paljon vähemmän kun garretteja, peryskoneisiinkin porukat vaihtelee mitsun turboja jos garret kilahtaa.

Hirsch olisi sitten ollut se tehokkain suappi josta otettiin 305 kaakkia mutta tuo asennuttamani stage 2 setti vie tämän lotjan jo lähelle hirsch-versiota.muuten aero ja Hirsch ei paljon enää eroa, hirssissä on pieni takaspoileri.
 
Viimeksi muokattu:
Golffi sai taas kesäpyörät alle:
Kolopallokesäpalloilla2.jpg

Auto on siis 03' golf iv 2.8 v(r)6 4motion. Näppärän kokoinen ja kulkeekin suht pirteästi.

Siisti tuon ikäiseksi Golffiksi. Useimmat jo ihan romuttamokunnossa. Onkos tuota joskus maalattu uusiksi vai hämääkö vain valaistus tuon etu- ja takaoven välisen värieron?
 
@RieskaMies paljon tossa on kaakkeja?

204hv/270nm tehdas lupaa, vuosien saatossa tosin 2.8 24v vr6 moottoriin tuli vvt myös pakonokalle joten hitusen enemmän saattaa olla tuossa bde-moottorissa.

Siisti tuon ikäiseksi Golffiksi. Useimmat jo ihan romuttamokunnossa. Onkos tuota joskus maalattu uusiksi vai hämääkö vain valaistus tuon etu- ja takaoven välisen värieron?

Valaistus huijaa, vaikka tuota on korjaitukin niin sävyeroa ei oikeasti ole. Aparin puoleinen helma, lokari ym. meni viime vuonna uusiksi. Ruostetta ei ole missään muualla kuin takana oikean puolen kaaressa vähäsen, sekin tulee varmasti hoidettua vielä kuntoon.
Sisältäkin suht virheetön, ei ole reikiä penkeissä ym. Kaikki pinnat katosta lattiaan pesin kun ostin tuon reilu vuosi sitten, oli lievästi tupakan hajua jäänyt ja se piti saada kokonaan pois.
Mittarissa nyt ~148tkm.

Tuolta speksejä: Volkswagen Golf Mk4 - Wikipedia
Pitäis olla ihan mukavasti tuon kokoiselle nelivedolle - teho välittyy jopa tiehen.

Ainakin tuossa omassa yksilössä on haldex öljyt ym. vaihdettu ajallaan joten takapyörillekin menee veto lähes viiveettä. Liukkaalla saa perän irti ja liikkeellelähdöt ovat helppoja jäisistäkin risteyksistä.
Renkaina kesällä goodyear eagle f1 asymmetric 3 ja talvella nokian hakkapeliitta r2, saa aika huoletta painella menemään kun on todella hyvät renkaat.
 
juu, ravallisra 9-5:sta on tullut ajettua jonkun verran ja se 2-litraisen janoisuus ja garret- turbojen viat olivat suoraan syynä miksi aero oli hakusessa, vakiona ja tehdasutena tuo 2.3 turbo on 250hv ja 370 newtonia ja lisäksi aero menee lisätehoista huolimatta vähemmällä bensalla kuin tuo 150-hepoinen perusmalli.ja 2.3 turbo on Mitsubishin tekele, noita mitsun turboja hajoilee paljon paljon vähemmän kun garretteja, peryskoneisiinkin porukat vaihtelee mitsun turboja jos garret kilahtaa.

Hirsch olisi sitten ollut se tehokkain suappi josta otettiin 305 kaakkia mutta tuo asennuttamani stage 2 setti vie tämän lotjan jo lähelle hirsch-versiota.muuten aero ja Hirsch ei paljon enää eroa, hirssissä on pieni takaspoileri.
Kulutuksesta en tiedä mutta nuo garretit on tosiaan aika huonoja ja itselläkin mitsu työnnetty tuonne vanhan garretin porsittua.

Mitsussakin toki jo pieni välys ja n. 40tkm takana. :think:
 
Siinä vanhat kuvat kesä- ja talviautosta. Otan uudet kuvat, kun saan molemmat käytettyä kovavahauksessa. Niin ja autothan ovat cl500 ja 745iA
 

Liitteet

  • DSC_0003 1.JPG
    DSC_0003 1.JPG
    2,8 MB · Luettu: 290
  • DSC_0083 (1).JPG
    DSC_0083 (1).JPG
    2,7 MB · Luettu: 298
Oma uusi kesäauto. Vakioturbo, vakiotehot, ainoastaan ilmanotto ja putkistomodit. Ton ikäiseksi nissaniksi siisti kondis, kilsojakin vasta 130k. Sisusta kauttaaltaan ehjä. Alustasarja on kyllä asennettu.

Editoidaan hieman eli päivityksiä on varmaan luvassa aftermarket pikakiinnitteisen ratin muodossa, sekä yksi puhaltimen säleikkö on rikki. Lisäksi hommaan gt-r mallin penkit eteen ja taakse. Etupenkit tosin vois olla muutkin puolikupit säädöillä, jos ei getarin penkkejä löydy. Takapenkit on jo tiedossa. Pientä kosmeettista hierontaa siis lähinnä.
IMG_20170401_204616.jpg
 
Viimeksi muokattu:
hdAO4Au.jpg

-98 Passat B5 1.8 vapari. 430t km rullattu, 900e hintaan lähti edelliseltä omistajalta jolla ollut 14 vuotta, matka-ajossa n. 100km/päivä.
Leima haettu pari kk sitten huomautuksetta ja huollot tehty miten kuuluukin, osia vaihdeltu sitä mukaan kun tarttenut. Hieman on rupea kuskin ovessa ja kontin reunassa mutta ei todellakaan pahasti ikään ja ajoihin nähden, muuten maalipinta on todella hyvä ja lakkakin pysynyt kiinni. Hankin tämän täysin käyttikseksi näin opiskelujen ajalle, ajoa tulee itsellä hyvin vähän.

Omistin jotain vuosia sitten saman korisen 1.8t pasuunan joten tekniikka on tuttua ja huollot/korjaukset saa tehtyä aikalailla kaikki itse. Tykkäsin edellisestäkin Passatista jostain syystä vaikka ovet eivät talvella toimineetkaan ja klassiset huohotin / öljynlauhduttimen vuodot tulivat tutuksi.
 
kasi2.jpg
Siinäpä omat kasit.

-93 Audi UrS4, 4.2 v8 ja 6v. manuaali, hauska laite kesät talvet.

-05 Mese C55 AMG. Automaatti, niinkuin nuo tuppaa kaikki olemaan. Perusvarusteet, ei mitään spessua.

Onko noissa AMG malleissa parempi maali vai kunnolla pidetty huolta? Tuntuu että ne kiiltää aina huomiota herättävästi.
 
Onko noissa AMG malleissa parempi maali vai kunnolla pidetty huolta? Tuntuu että ne kiiltää aina huomiota herättävästi.

En usko että noihin olisi sen kummempaa kilikalia käytetty, kuin muihinkaan. Jospa niitä pestään säännöllisemmin ;)
 
Hirsch olisi sitten ollut se tehokkain suappi josta otettiin 305 kaakkia mutta tuo asennuttamani stage 2 setti vie tämän lotjan jo lähelle hirsch-versiota.muuten aero ja Hirsch ei paljon enää eroa, hirssissä on pieni takaspoileri.
No ei se ihan noin mene. 250 heppaisen Aeron rauta on ihan tehdasvirilläkin aika tapissa, pelkällä softapäivityksellä 270 heppaakin jää haaveeksi kuumana kesäpäivänä.
305 heppaisessa Hirschissä on suurempi ahdin (Garrett TB28), tehokkaampi välijäähy ja avarampi rosteriputkisto. Polttoaineen paineensäädin on myös jämympi, 3,5 bar muistaakseni.
Etujarrut on 325 milliset, nelimäntäisillä satuloilla.

Toistakymmentä vuotta on noita femmoja tullut harrasteltua, niin tuollaisia knoppitietojakin on muistiin jäänyt.

Tuossa uudempi.
285Hv/450Nm etanolilla, 290Hv/420Nm ysikasilla.
JC:n räätälöity softa.
3" rosteri downpipe kisakatilla.
2,5" rosteri catback.
4 bar polttoaineregu.
AEM E85 intank pumppu 320lph.
Koni FSD, Zimmermann Sport, Speedparts poikkituki yms.

41490.JPG


41492.JPG


41493.JPG



Tuossa vanhempi, alunperin 170 heppainen lpt.
285Hv/440Nm ysikasilla.
Maptun Stage 4 softa.
Aeron ahdin.
Aeron kytkinkamat.
3" rosteri downpipe kisakatilla.
2,5" catback.
3,5 bar polttoaineregu.

41491.jpg


Edit: Omasta nillityksestä huolimatta, onhan tuo upea Aero Kosamiitti :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen tuollainen Saab 9-5 olis käyttöautona ja saako siitä irti jotain fiiliksiä eikä ole pelkkää harmaata? En oo ikinä omistanut tai edes ajanut Saabia pl. vanha 900-malli ja etsinnässä on ollut jotain harrasteen ja käyttiksen väliltä, josta saisi jotain iloa irti. Joten miten Saab 9-5 toimis tälläisessä käytössä? Onko hauskempaa kuin vaikkapa S-type Jaguaarin ratissa?
 
Oma uusi kesäauto. Vakioturbo, vakiotehot, ainoastaan ilmanotto ja putkistomodit. Ton ikäiseksi nissaniksi siisti kondis, kilsojakin vasta 130k. Sisusta kauttaaltaan ehjä. Alustasarja on kyllä asennettu.

Editoidaan hieman eli päivityksiä on varmaan luvassa aftermarket pikakiinnitteisen ratin muodossa, sekä yksi puhaltimen säleikkö on rikki. Lisäksi hommaan gt-r mallin penkit eteen ja taakse. Etupenkit tosin vois olla muutkin puolikupit säädöillä, jos ei getarin penkkejä löydy. Takapenkit on jo tiedossa. Pientä kosmeettista hierontaa siis lähinnä.
IMG_20170401_204616.jpg
Ai ai, tollanen neliovinen R32 kyllä komia.
 
Ai ai, tollanen neliovinen R32 kyllä komia.
Kiitokset! Itse en moisista edes tiennyt ennen kuin viimekesänä nettiautosta huomasin. Itellä oli silloin vielä getari mutta pistin kundin tiedot ylös ja nyt tammikuussa soitin et onko auto vielä ja yks asia johti toiseen. Digaan tosta matkustamon takaosasta ehkä jopa enemmän kuin coupeissa ja aluksi ajattelin modaavani konepellin getari tyyliselle maskille mutta oikeestaan alan kasvaa tohon gts-t konepellin tyyliin myös.
 
Ei nyt oma mutta vaimolle löytyi kauppakassiksi vähän vanhee "aito"saab, Aero, ostin to. pohjoisemmasta ruotsista ja pe. ajelin örebrohon maptuningin puljuun missä vaihdettin ohjausyksikkö, tulpat ynnä sun muuta ja asennettiin stage 2 kamat kiinni ja tietysti autolla voipi nyt ajella E85- roinalla, aika ei riittänyt dynottamiseen mutta kai tuo stage 2 nostaa sinne lähelle 300 hepoa tehot.Maptuning sanoi että n. 270Hv ja +420 newtonia.Enempää ei viitsinyt ottaa koska automaatti, tosin löytyy ne flapp-paddlet eli voipi manuaalisesti vaihdella vaiheet ratista.

Onhan tuo vähän vanha mutta omaan silmään nätimpi kuin uudempi malli, lastentaudit on jo tässä vuosimallissa korjattu ja aerossa ja tässä kaikki extrat paitsi kattoluukku.Ja värinä oli nimenomaan hakusessa tämä harvinaisempi glacier-blue.Hirsch- versio oli hakusessa mutta ovet sen verran haluttuja jo svedulandiassakin.

WP_20170330_15_37_03_Pro.jpg

Nyt vain odotellaan paljonko valtio rokottaa vanhan paskan maahatuonnista...

Kappas! Hienon femman löysit Ruotsista :) Itselläni oli kaksi vuotta sitten juuri tuollainen yksi vaihtoehto kun lähdin omaani hakemaan. Ensimmäinen yksilö oli jo niin hyvä, että en sitten lähtenyt enää edes muita katsomaan.
Vähän olen kyllä tuuletetuista jakkaroista kateellinen.. Kelpaisi varsin hyvin kesähelteillä (eli 2 viikkoa vuodessa), nahat kun ovat aika kuumat.

Omani siis `05 ja haettaessa n.170tkm mittarissa, nyt 215.
 

Liitteet

  • saab.jpg
    saab.jpg
    2,6 MB · Luettu: 173
Kappas! Hienon femman löysit Ruotsista :) Itselläni oli kaksi vuotta sitten juuri tuollainen yksi vaihtoehto kun lähdin omaani hakemaan. Ensimmäinen yksilö oli jo niin hyvä, että en sitten lähtenyt enää edes muita katsomaan.
Vähän olen kyllä tuuletetuista jakkaroista kateellinen.. Kelpaisi varsin hyvin kesähelteillä (eli 2 viikkoa vuodessa), nahat kun ovat aika kuumat.

Omani siis `05 ja haettaessa n.170tkm mittarissa, nyt 215.

Tästä on nyt vissiin virallisesti tullut saabikateus-lanka.
 
Tästä on nyt vissiin virallisesti tullut saabikateus-lanka.

a06060ba742f634dbdc64b40e3ed8b1d.jpg


Oispa Saabia. Tuollainen porkkanasorvi on joskus ollut, tai oikeastaan kaksi. Sitten oli 900 2.0 automaatti combi coupe

saab-900-i-combi-coupe-[9099].jpg


Noissa vehkeissä oli sitä jotain.

Ninjaedit, pitäisi olla entiset autot historia ketjussa... Mutta näitäkin on ollut.
 
204hv/270nm tehdas lupaa, vuosien saatossa tosin 2.8 24v vr6 moottoriin tuli vvt myös pakonokalle joten hitusen enemmän saattaa olla tuossa bde-moottorissa.



Valaistus huijaa, vaikka tuota on korjaitukin niin sävyeroa ei oikeasti ole. Aparin puoleinen helma, lokari ym. meni viime vuonna uusiksi. Ruostetta ei ole missään muualla kuin takana oikean puolen kaaressa vähäsen, sekin tulee varmasti hoidettua vielä kuntoon.
Sisältäkin suht virheetön, ei ole reikiä penkeissä ym. Kaikki pinnat katosta lattiaan pesin kun ostin tuon reilu vuosi sitten, oli lievästi tupakan hajua jäänyt ja se piti saada kokonaan pois.
Mittarissa nyt ~148tkm.



Ainakin tuossa omassa yksilössä on haldex öljyt ym. vaihdettu ajallaan joten takapyörillekin menee veto lähes viiveettä. Liukkaalla saa perän irti ja liikkeellelähdöt ovat helppoja jäisistäkin risteyksistä.
Renkaina kesällä goodyear eagle f1 asymmetric 3 ja talvella nokian hakkapeliitta r2, saa aika huoletta painella menemään kun on todella hyvät renkaat.

Onko mitään käryä, paljonko tuo vvt toi lisää tehoja? Itsellä tosiaan samanmoinen, mutta -99/00 -mallia, eli ensirekisteröinti -99 loppuvuodesta.

edit.

Eipä näemmä googlen haeskelujen perusteella mitään tehonlisäyksiä tuonut.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään käryä, paljonko tuo vvt toi lisää tehoja? Itsellä tosiaan samanmoinen, mutta -99/00 -mallia, eli ensirekisteröinti -99 loppuvuodesta.

Jotain 5-10hv tuli yläpäähän lisää potkua, ei paljon mutta jotain kuitenkin. Alle 4000rpm ei kait ole mitään eroa vanhempiin versiohin verrattuna, jaksaa vaan vähän paremmin kiertää rajoittimelle saakka.
Kiva moottorihan tuo on mutta aika janoinen tehoon nähden, 11-14L/100km on vetänyt ainetta tankkausten välillä. Omalla ajotyylillä ja lyhyellä työmatkalla voi kuitenkin olla melkoinen vaikutus tuohon kulutukseen.
 
Jotain 5-10hv tuli yläpäähän lisää potkua, ei paljon mutta jotain kuitenkin. Alle 4000rpm ei kait ole mitään eroa vanhempiin versiohin verrattuna, jaksaa vaan vähän paremmin kiertää rajoittimelle saakka.
Kiva moottorihan tuo on mutta aika janoinen tehoon nähden, 11-14L/100km on vetänyt ainetta tankkausten välillä. Omalla ajotyylillä ja lyhyellä työmatkalla voi kuitenkin olla melkoinen vaikutus tuohon kulutukseen.

Oma ajotyyli ja työmatka ovat pahimmat viholliset itselle kyl polttoainetalouden kanssa :D Mutta, en sitä ostaessa kyllä ajattellut edes polttoainetaloutta, vaan talven hauskuutta, ja sitä on piisannut :p
 
Oma ajotyyli ja työmatka ovat pahimmat viholliset itselle kyl polttoainetalouden kanssa :D Mutta, en sitä ostaessa kyllä ajattellut edes polttoainetaloutta, vaan talven hauskuutta, ja sitä on piisannut :p

Kieltämättä talvella ja hyvillä kitkoilla varustettuna on todella menevä peli, lähtee liikkeelle ripeästi ja tarvittaessa peränkin saa irti suht helposti. Harmi vaan kun edl toimii etuakselilla vaikka esp on kytketty pois, söi melkein uudet etujarrupalat varoittimille saakka talvirengaskaudella. Vuodessa tuli ~7tkm ajettua tuolla joten kulutus ei oikestaan paljon haittaa, kelien salliessa moottoripyörällä tulee ajeltua enimmäkseen.
 
Kieltämättä talvella ja hyvillä kitkoilla varustettuna on todella menevä peli, lähtee liikkeelle ripeästi ja tarvittaessa peränkin saa irti suht helposti. Harmi vaan kun edl toimii etuakselilla vaikka esp on kytketty pois, söi melkein uudet etujarrupalat varoittimille saakka talvirengaskaudella. Vuodessa tuli ~7tkm ajettua tuolla joten kulutus ei oikestaan paljon haittaa, kelien salliessa moottoripyörällä tulee ajeltua enimmäkseen.

Itsellä jotkut good yearin 600e nastat alla talvella, ja lähtöö liikkeelle kivasti :D En oo huomannu et omassa ainakaan etuakselia mikään jarruttelisi jos ESP pois päältä.. kovaa menoa vain :D
 
Itsellä jotkut good yearin 600e nastat alla talvella, ja lähtöö liikkeelle kivasti :D En oo huomannu et omassa ainakaan etuakselia mikään jarruttelisi jos ESP pois päältä.. kovaa menoa vain :D

Oma yksilö ainakin lukottaa etuakselia vaikka esp:n ottaa napilla pois, voi olla jotain eroa kun on uudempi auto ja tuoreimmat softat ajettu sisään. Rapsuttaa selkeästi etujarruilla jos pääsee sutimaan. Ostin auton viime vuoden tammikuussa lahden laakkoselta ja parin viikon päästä meni vikatilaan ja ei enää startannut, moottorinohjaimen johtosarjaa yms. meni uusiksi ja samalla ohjainlaitteille ajettiin kaikki tuoreimmat päivitykset. 0€ maksoi itselle tuo remontti.
215/50 R17 kokoisilla nokian hakkapeliitta r2 kitkoilla menee kyllä pahimmillakin jääkeleillä ongelmitta, sain 500€ hintaan sarjan noita lähes käyttämättöminä. Kesäpyöriksi ostin uudet R32 replicat ja päälle laitoin 225/40 R18 goodyearin eagle f1 asymmetric 3 kumit. Ei varmaan enää tähän autoon tarvitse yksiäkään renkaita ostaa, auto vaihtuu johonkin järkevämpään tai järjettömämpään ennen kuin uusia renkaita tarvitsee ostaa.
 
Kiiwi---> Siis meinaat että kun muutama saabisti tulee kaapista ulos että muropenis-bemmit ja viri-viri japskit jäisi gagoseksi?

Saabin yksi hyvä puoli on se että harva joka ei ole saabia ajanut/omistanut ei arvosta koko merkkiä, mielletään "pappa-autoksi".Ja tämä näkyy siis yleensä siinä että huomion kohteeksi et joudu

Volvot jo sen sijaan vuosia olleet jo "thuuninkiautoja" ja yleinen näky amisjannulla...toki vulvan 5-pyttyinen onkin huimaa virikonekastia, saabilla enemmän sellaista "piilopoweria" Saabeja kun suomessa harvemmin näkee pilalle tuunattuna.

Saabistit on sellaista outoa porukkaa...

Itse omistanut laidasta laitaan eri merkkejä , kortti ollut nyt 26 vuotta, saab ja volvo ovat aina vaan olleet sellaisia jotka on ostettu käyttöpeliksi ja toimivat täällä pohjoisen oloissa.

Alfa on varmaan seuraava auto itsellä, gtv ja 33qv tuli omistettua aikoinaan ja pari viikkoa sitten tuli koeajettua uudempaa Alfaa ja jäi vähän kytemään moinen...

Saabeja on ollut itsellä alkaen -86 turbosta jonka ostin -89 kun sain kortin, sen jälkeen ollut lähes kaikki mallit poislukien nämä yli aivan uusimmat mallit, eivät ole enää "saabeja" itselle.

Harrasteautona itsellä viimeisen vuosikerran saab 90, ajettu 34tkm uudesta asti ollut vanhemmalla rouvalla kesäautona...täytynee ottaa muutama kuva jahka pääsee tallille.
 
Oma yksilö ainakin lukottaa etuakselia vaikka esp:n ottaa napilla pois, voi olla jotain eroa kun on uudempi auto ja tuoreimmat softat ajettu sisään. Rapsuttaa selkeästi etujarruilla jos pääsee sutimaan. Ostin auton viime vuoden tammikuussa lahden laakkoselta ja parin viikon päästä meni vikatilaan ja ei enää startannut, moottorinohjaimen johtosarjaa yms. meni uusiksi ja samalla ohjainlaitteille ajettiin kaikki tuoreimmat päivitykset. 0€ maksoi itselle tuo remontti.
215/50 R17 kokoisilla nokian hakkapeliitta r2 kitkoilla menee kyllä pahimmillakin jääkeleillä ongelmitta, sain 500€ hintaan sarjan noita lähes käyttämättöminä. Kesäpyöriksi ostin uudet R32 replicat ja päälle laitoin 225/40 R18 goodyearin eagle f1 asymmetric 3 kumit. Ei varmaan enää tähän autoon tarvitse yksiäkään renkaita ostaa, auto vaihtuu johonkin järkevämpään tai järjettömämpään ennen kuin uusia renkaita tarvitsee ostaa.

Mulla talvirenkaat ns. vakiokoossa, eli 205/55 16" ja kesärenkaina sitten Rialin vanteilla 235/35 19" vielä vredestein ultrac sessantat. Takarenkaat säilyy, mutta eturenkaat on pakko uusia nyt kun vaihdan kesärenkaat alle.

edit.

Ootko kokeillu pitää esp-nappia pidempään pohjassa? työkaverin quattro audista ainakin lähtee vasta hetken nappia pohjassa pitämällä kaikki avustukset pois päältä..
 
Postaan parhaan autoni vuosien takaa. Vieläkin tulee ikävä. RIP.

2yuajqh.jpg


Meni vaikka mihin ja todella näppärä super select neliveto ja lukkojakin löytyi. Maavaraa suorastaan ruhtinaallisesti ja alle sai melko isot nakit heittämällä. Oikein mukava ajaakin, ei nimismiehen kiharat häirinnyt ja penkissä jousituksen säädöt ja löytyi vakkaria ja muuta varustetta. Puskurikin ihan aikuisten oikeasti terästä (!) eikä mitään pilipali muovia. Haittapuolena vähän laiska moottori ja taipumus ruostua ellei ole tarkkana. Ei näistä nykypäivän muovikromimaastureista ole vastaavaan käyttöön. Vähän lumipenkkaan tölväiset ja samantien katteet halki.

Edit: Pajerokin mentiin pilaamaan (riippuen näkökannasta toki) kolmoskorimallissa kun siirryttiin itsekantavaan koriin. Maavara pieneni, jäykkä taka-akseli poistui ja muovia alkoi ilmestymään puskureihin. Kone tosin parani.
 
Viimeksi muokattu:
Pajerot...

Meillä oli koirankuljettimena 8 vuotta viimeisen kanttimallin pajero, oli kyllä luotettava peli, vapari 3000GT:n koneella(eli se sohc 3.0 V6),maksimi korinkorotus, old man emun iskarit ja korkeimmat heavy duty korotusjouset, takana sähkölukko(orkkisessa kitkalukko, dieseleissähän ei ollut lukkoa ollenkaan) ja edessä arbin lukko, 215/90 sarjan renkailla.

Yli 240tkm palveli perhettä kunnes +400 kiloinen hirvi päätti tulla 80 vauhdissa auton keulaan pimeänä ja sateisen sumuisena marraskuun iltana, luultavasti pelasti vaimon hengen koska korotettu auto niin hirvi ei tullut lasin läpi vaan karjarauta heitti hirven ruhon apparin etupylvään kautta sivulle.Oli harmi heittää auto paaliin, oli sentään täysin hitsaamaton ja ehjä yksilö, auto oli vielä hetken aikaa hirvikolarin jälkeen ajossa tuulilasin, konepellin ja etulokarin vaihdon jälkeen mutta huomasin myöhemmin että eturunko oli n. 5 senttiä saanut hirven takia uutta suuntaa ja ei enää vanhaa autoa jaksanut purkaa että olisi rungon oikaissut.Kiitos pajerolle kuitenkin.

Tuli parhaimpina talvina kiskottua tuolla autolla toistakymmentä autoa ojanpohjilta ylös...oli kyllä luotettava peli.Ja kaunis :) Nyt on tallissa 2 vuotta ollut tojon RJ70 odottelemassa että rakentelisi uuden maasturin...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom