Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Useamman Fordin, Opelin ja Volkkarin jälkeen tuli hankittua ensimmäinen Volvo, eli tarkemmin ottaen XC60 D5 AWD R-Design 2016












Varusteita tuohon on ruksittu melko avokätisesti (voi toki olla että tuossa on listattuna ihan vakiovarusteitakin):

- musta nahkasisusta, tummalla sisäkaton verhoilulla
- sähkösäätöiset etupenkit, kuskin jakkara kolmella muistipaikalla
- lämmitettävät takapenkin reunapaikat
- lämmitettävä ratti
- Webasto
- Sensus Navi (se versio johon saa karttapäivitykset omatoimisesti USB-tikulta)
- harman/kardon humppavehkeet ja jonkinlainen "subbari" takakontissa
- digimittaristo
- adaptiivinen vakkari
- BLIS
- kaistavahti
- liikennemerkkien tunnistus
- avaimeton kulku ja käynnistys
- lasikatto / kattoluukku
- Volvo on Call
- aktiivi-Xenonit ja mukautuvat kaukovalot
- peruutuskamera + tutkat edessä ja takana
- vetokoukku
- sähköinen takaluukku

Järjellähän tuollaisen painavan ja janoisen dieselauton hankkimista vuonna 2021 ei voi perustella, mutta kyllä tuolla matka taittuu muutamaa kertaluokkaa mukavammin kuin millään aikaisemmalla autollani. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan järkipelihän tuo on. Mukava, suhteellisen pieni kulutus, ei mikään järjettömän kokoinen mörkö ja hoituu kuitenkin vähän huonommissakin olosuhteissa ajelu ja kärryn veto. Lisäksi on vielä näitä vanhoja vitoskoneella olevia Volvoja joilla ajaa maailman tappiin asti. Kulut per kilometri varmasti pienemmät kuin monella muulla autolla.
 
Ihan järkipelihän tuo on. Mukava, suhteellisen pieni kulutus, ei mikään järjettömän kokoinen mörkö ja hoituu kuitenkin vähän huonommissakin olosuhteissa ajelu ja kärryn veto. Lisäksi on vielä näitä vanhoja vitoskoneella olevia Volvoja joilla ajaa maailman tappiin asti. Kulut per kilometri varmasti pienemmät kuin monella muulla autolla.
Joo, 1900 kg asuntovaunu painoi vaakakupissa (pun intended) aika paljon, kun seuraavan auton merkkiä ja mallia pähkäili. Sen verran myöhäiseksi hankinta meni, että vetohommia taitaa päästä testaamaan vasta keväällä. Paljon tuollaisia Volvoja kuitenkin asuntovaunujen veturina näkee. Ja onhan tuossa Volvon vitoskoneen murinassa jotain hienoa, jos verrokkina käyttää vaikka Fordin (PSA) dieseleitä. :giggle:
 
Ja onhan tuossa Volvon vitoskoneen murinassa jotain hienoa, jos verrokkina käyttää vaikka Fordin (PSA) dieseleitä. :giggle:
Äläppä nyt, mullon Fordin ja PSA:n dieseli ja hyvin murisee =) Tosin se on V6. Mutta tykkään kyllä itekki noista vollen vitosista, vaan nyt tuli päädyttyä brittiin.
 
Kyä 5cyl on aina 5cyl. Oma toivon mukaan jatkaa kohta seuraavalle onnekkaalle ja pääsen itse nautiskelemaan 3-mukisen pörinästä :D
 
Passat_cropped.jpg


Noin kuukausi ajeltu Passat CC:llä. Vuosimallia 2009, tekniikkana 3.6-litrainen VR6:nen (300 hp/ 350 nm). DSG, Haldex-"neliveto". Eihän tämä mikään raketti ole, mutta kyllä tälläkin liikenteen mukana tuntuisi kestävän. Ensimmäinen automaattilaatikolla varustettu autoni. VR6:sen äänimaailma on uskomattoman upeaa (suorastaan jumalallista) kuunneltavaa, ja sillä olikin todella suuri osansa ostopäätöksessä - pitkäaikainen haaveni on tämän myötä toteutunut. Auton väri on todellisuudessa hieman tummempi, ei ole ihan noin vaalea.
 
Hieno, voimalinja varsinkin. Sellainen herrasmiesmäisen rivakka eteneminen. Monesko jakopää/kone on menossa? Noissahan oli aika surullisenkuuluisat ne ketjuongelmat.
 
Hieno, voimalinja varsinkin. Sellainen herrasmiesmäisen rivakka eteneminen. Monesko jakopää/kone on menossa? Noissahan oli aika surullisenkuuluisat ne ketjuongelmat.
Jakopää on huoltokirjan mukaan tehty kertaalleen, noin 140 tkm ajettuna muistaakseni. Alkuperäinen kone.
 
Tuollainen pikkuinen rumilus tuli lunastettua omiin nimiin perhehinnalla.

Vuosimallia 2014, 1.0l tehomoottorilla, ajettu nyt 4200km. Varusteita tuossa nyt ei juurikaan ole, mutta manuaali-ilmastointi ja lohkolämppäri sisäpistokkeella sentään löytyy.

Katon joutuu vesihiomaan, kun pihka syöpynyt jo niin syvälle ettei myllyttämällä irronnut. Katsastuksen jälkeen ajeltu 500km ja tuntuu toimivan onneksi moitteettomasti.

20211031_143032.jpg
 
Eikö tollasella nyt kannattais vaan ajaa eikä murehtia katon pihkoista. Kunnon säästöpossu ja ainakin itselleni tuollaisen auton idea on enemmänkin se että sillä voi vain kulkea paikasta toiseen eikä tarvitse ikinä tehdä mitään ylimääräistä.
 
Alkoi vituttamaan 36 vuotiaalla jenkillä ajaminen niin hommasin kakkosautoksi 34 vuotiaan jenkin. Hallintalaitteet ja tekniikka on hyvin samankaltaista niin ei mee uuden opetteluksi :) Jos ei osaa päättää kummalla lähtee liikkelle niin ottaa molemmat, uudessa kun riittää kantavuus ottaa vanha kyytiin.
 

Liitteet

  • IMG_20211031_122506.jpg
    IMG_20211031_122506.jpg
    6,5 MB · Luettu: 329
  • IMG_20211031_122636.jpg
    IMG_20211031_122636.jpg
    7,7 MB · Luettu: 362
  • IMG_20211031_123113.jpg
    IMG_20211031_123113.jpg
    9,1 MB · Luettu: 347
Hieno, voimalinja varsinkin. Sellainen herrasmiesmäisen rivakka eteneminen. Monesko jakopää/kone on menossa? Noissahan oli aika surullisenkuuluisat ne ketjuongelmat.

Eikös nuo ketjuongelmat koske lähinnä 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 ja 2.0 TSI koneita, ei noita isoja?
 
Hieno, voimalinja varsinkin. Sellainen herrasmiesmäisen rivakka eteneminen. Monesko jakopää/kone on menossa? Noissahan oli aika surullisenkuuluisat ne ketjuongelmat.

CC ja B7 Passatit ovat samalla moottorilla kuin B6 R36, eli moottorikoodi BWS. Aikaisempia 3.6-koneita (tyyppi BLV) vaivasi jakoketjun kiristinongelmat, kiristimen pultilla oli taipumusta katketa. BWS-moottoreissa ei ole vastaavia ongelmia, näissä ei taida olla juuri mitään vaaran paikkaa. Toki sitten kun jakoketjun vaihto on edessä, saa kaivaa kuvetta keskivertoa enemmän (moottori+vaihteisto pois että pääsee käsiksi)

Mutta pelottelu on turhaa, täällä on B7 Passatti samalla tekniikalla 275tkm ajettuna (alla) ja vielä mennään ensimmäisellä ketjulla. VCDS:llä pystyy tarkastelemaan ketjun tilannetta seuraamalla nokkien asentoa, ja ensimmäisen indikaation venynyt ketju antaa polttoaineen korkeapainepumpun vikakoodilla.

Pikkukoneet taitavat tuon jakoketjun venymisen :)

Tosi hienot murinat näistä lähtee. Otin tästä omasta vielä keskimmäisen vaimentimen pois ihan varmuuden vuoksi :p

IMG_20210827_155405.jpg
 
Viimeksi muokattu:
CC ja B7 Passatit ovat samalla moottorilla kuin B6 R36, eli moottorikoodi BWS. Aikaisempia 3.6-koneita (tyyppi BLV) vaivasi jakoketjun kiristinongelmat, kiristimen pultilla oli taipumusta katketa. BWS-moottoreissa ei ole vastaavia ongelmia, näissä ei taida olla juuri mitään vaaran paikkaa. Toki sitten kun jakoketjun vaihto on edessä, saa kaivaa kuvetta keskivertoa enemmän (moottori+vaihteisto pois että pääsee käsiksi)

Mutta pelottelu on turhaa, täällä on B7 Passatti 275tkm ajettuna (alla) ja vielä mennään ensimmäisellä ketjulla. VCDS:llä pystyy tarkastelemaan ketjun tilannetta seuraamalla nokkien asentoa, ja ensimmäisen indikaation venynyt ketju antaa polttoaineen korkeapainepumpun vikakoodilla.

Pikkukoneet taitavat tuon jakoketjun venymisen :)

Tosi hienot murinat näistä lähtee. Otin tästä omasta vielä keskimmäisen vaimentimen pois ihan varmuuden vuoksi :p

IMG_20210827_155405.jpg
Vähemmän tekstiä, enemmän audiota... Seuraavaan viestiin sitten pätkää noista kehutuista murinoista :think:
 
Hieno on tuo Passat CC. Sellainen klassisen tyylikäs coupe. Tässä kuva omasta Mersusta, kävin vahaamassa ja pesemässä.

20211030_215917.jpg


132tkm ajettu ja vasta 22v ikää, joten kaipa tuolla ajelee. 3.2l v6+automaatti. Miinusta huonot penkit, muuten ihan kiva auto. Avoauto on kyseessä. Kaikki toimii aika lailla moitteetta kattoa myöten.

Erittäin paljon mukavampaa auton vahaus, kun on kunnon tila käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Tommosesta "vajaavetoisesta" ja 2.0tdi motilla varustetusta A6 tuli kaupat sovittua, tänään katsastavat ja jos mitään korjattavaa ei ilmene niin illalla pitäisi päästä hakemaan tuo kotiin.
20211030_105929.jpg
 
Empäs haekkaan tänään, oli edellinen omistaja unohtanut muutoskatsastaa alussarjan ja tarkka katsastaja siihen takertui. Autoliike käyträä huomenna nelipyöräsuuntauksessa ja sen jälkeen muutoskatsastukseen. Huomenna sitten uusi yritys
 
Empäs haekkaan tänään, oli edellinen omistaja unohtanut muutoskatsastaa alussarjan ja tarkka katsastaja siihen takertui. Autoliike käyträä huomenna nelipyöräsuuntauksessa ja sen jälkeen muutoskatsastukseen. Huomenna sitten uusi yritys
Posin kautta, selkeästi katsastuskonttori ei ollut mikään autoliikkeen vanha tuttu, josta leima heruu pommille kuin pommille parilla saunaillalla ja oikeasti läpimätä alusta voi olla mallia Livsfara
 
Empäs haekkaan tänään, oli edellinen omistaja unohtanut muutoskatsastaa alussarjan ja tarkka katsastaja siihen takertui. Autoliike käyträä huomenna nelipyöräsuuntauksessa ja sen jälkeen muutoskatsastukseen. Huomenna sitten uusi yritys
Kuten Miguel tuossa jo sanoikin. Bonushan tuo on. Kun ostat liikkeestä mielummin haluat sen natsin tarkastamaan ihan jo sen takia että liike ei voi kiemurrella asioista karkuun koska auton pitää olla liikennekelpoinen. Itsekin käytin tietoisesti erittäin tarkalla leimamiehellä kun ostin yhden auton ja tuloksena se että liike joutui maksamaan mm yli 1000e xenonumpion (ei ollut todellakaan yleinen varuste silloin ja taisi olla saatavilla vain tuohon mallisarjan tehomalliin) ja pari muuta pientä korjausta ilman että heillä oli mitään optiota mutista vastaan. Kuitenkin 8ke autossa ihan hyvä hinta jos olisi itse esim tuon option joutunut makselemaan.
 
Posin kautta, selkeästi katsastuskonttori ei ollut mikään autoliikkeen vanha tuttu, josta leima heruu pommille kuin pommille parilla saunaillalla ja oikeasti läpimätä alusta voi olla mallia Livsfara
joo, ei tässä mitään muuta negatiivista ole kuin odotus :D sano myyjä itsekin että tossa lähikonttorilla ovat välillä aurinkoakin tarkempia, hyvä vaan. Edellinen auto oli mennyt autoliikkeen käyttämänä läpi ilman huomautuksia vaikka puuttui yksi vanteen pultti :cautious: ja saa nelipyöräsuuntauksen samaan rahaan, niin pysyy mukana tulleet uudet kitkat sitten kunnossa :D
 
Mulla kävi kerran sama keissi, että liikkeestä myivät auton jonka alustasarjaa ei ollut rekisteriotteessa eli periaatteessa liikennekäyttöön kielletty peli. Rekkulan kautta sain rahastettua muutaman satasen kuluihin ja oman ajan käytöstä. Meni onneksi leimalle vaikka hieman piti nähdä vaivaa, pääsi ihan hyville tuntipalkoille. Toisaalta kun antaa liikkeen hoitaa niin saavat itse pähkäillä tilataanko autoon uusi vakioalusta jos madalluksista puuttuu paperit tai alustaa ei saa säädettyä hyväksyttyjen arvojen sisään tms.
 
Mulla kävi kerran sama keissi, että liikkeestä myivät auton jonka alustasarjaa ei ollut rekisteriotteessa eli periaatteessa liikennekäyttöön kielletty peli. Rekkulan kautta sain rahastettua muutaman satasen kuluihin ja oman ajan käytöstä. Meni onneksi leimalle vaikka hieman piti nähdä vaivaa, pääsi ihan hyville tuntipalkoille. Toisaalta kun antaa liikkeen hoitaa niin saavat itse pähkäillä tilataanko autoon uusi vakioalusta jos madalluksista puuttuu paperit tai alustaa ei saa säädettyä hyväksyttyjen arvojen sisään tms.
joo, mielummin näin päin. Autoliike vielä itse ehdotti tuota katsastamista nyt kaupan yhteydessä vaikka katsastukseen oli aikaa vielä 5kk. Onneksi meni näin päin :D
 
joo, mielummin näin päin. Autoliike vielä itse ehdotti tuota katsastamista nyt kaupan yhteydessä vaikka katsastukseen oli aikaa vielä 5kk. Onneksi meni näin päin :D

Osa syynä voi olla kuluttajasuojakin, myynnin yhteydessä katsastuksella saa jonkinlaista näyttöä mahdollisista autossa ostohetkellä olevista vioista mistä voi joutua liike maksamaan. 5 kk päästä katsastuksessa löytyvät viat ovat vähän 50/50 kuka maksaa ja kuinka paljon. Nyt katsatuksen hinnalla saa luultavasti myös paremman asiakaskokemuksen tarjottua ostajalle.
 
index.jpg


Tälläinen vehje tuli kesällä hankittua. Nyt takana melkein 8tkm ja kyllä tykkään. Pohjalla oli toki saman konsernin lähes 20 vuotta vanhempi malli, joten ihmeitä parannukseen ei vaadita :D
Tää on automiehille varmaan pahin pyhäinhäväistys mitä löytyy, mutta itse olen tyytyväinen ja sehän riittää. (Eikä edes ole oma vaan Santanderin mistä ainakin muro aikoina kovasti vittuiltiin).
Sattu löytymään kohtalaisen hyvillä varusteilla: automaatti, automaatti-ilmastointi, B&O-audiot, peruutuskamera & -tutkat, pysäköintiavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistallapitoavustin, automaattiset kaukovalot, lämmitettävä ohjauspyörä & lämmitettävä tuulilasi jne. Osa vähän hifistelyä ja osaa ei toivottavasti tarvitse (Esim. pre collision assist).
 
Eikös nuo ketjuongelmat koske lähinnä 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 ja 2.0 TSI koneita, ei noita isoja?
Erinäisissä V6 fsi ja tdi moottoreissa on ollut omat ketjun venymiset ja kiristäjä ongelmat VAGlla myös. Esim A6 C6/4F aikaiset 3.2 ja 4.2FSI ja 3.0TDI.
 
Kakkosauto ei enää mennyt leimalta läpi ja ei kannattanut lähteä korjaamaan, joten uutta preemiumia pihaan.
295-nisukka.jpg

251tkm ajettu preemium-nisukka 1.8l koneella.

Ainut huoli on enää se, että riittääkö tallissa olevat +50l jäteöljyä koko vuodeksi.
 
F2RNpOZ.jpg

Tämmöisellä rytöllä tullut kohta 6kk ajettua. ~119 tkm mittarissa, vm 15 Executive varustesetillä. Oon kyllä tykännyt pirusti Lekasta, hieno auto kaikinpuolin. Taloudellinen, hiljainen, mukava ja riittävän suorituskykyinen näille teille. Takajarrut alkaa oleen kyllä aika ruosteessa jo. Musta väri kyllä näillä rapakeleillä ei paras vaihtoehto.

E: Miten tämä foorumi oikeen toimii. Imgurista en kuvaa saa. :(
 
Kakkosauto ei enää mennyt leimalta läpi ja ei kannattanut lähteä korjaamaan, joten uutta preemiumia pihaan.
295-nisukka.jpg

251tkm ajettu preemium-nisukka 1.8l koneella.

Ainut huoli on enää se, että riittääkö tallissa olevat +50l jäteöljyä koko vuodeksi.

Ostin joskus tommosen mutta 1.6 koneella kun luin että tossa 1.8:ssa olis öljynsyöntiongelmia.....vuoden verran tais olla mulla primera ja kertaakaan ei tarvinnu öljyä lisätä...jotain 270tkm ajettu oli
 
Ostin joskus tommosen mutta 1.6 koneella kun luin että tossa 1.8:ssa olis öljynsyöntiongelmia.....vuoden verran tais olla mulla primera ja kertaakaan ei tarvinnu öljyä lisätä...jotain 270tkm ajettu oli

Tuosta on myös 2.0 litran versio ja ei vie yhtään öljyä. Ei siis yhtään. Muita juttuja voi sitten olla, abs-antureita, puslia jne.
 
Mulla oli aiemmin tuommonen Primera juuri tuolla 1.8l koneella. Ei enää ikinä Nissania mulle. :D 130tkm oli ajettu ostaessa ja noin 50tkm kärsin sen kyydissä. Hajoili kyllä vähän joka paikasta. Meni vaihteistoa, kytkintä, ikkunannostimen kannakkeita, pyörän laakereita, jarruthan niissä laahaa ellei herkistele, ajonesto oikutteli, keskuslukko ei pelannut jne jne.
 
Maukas väri tuo punainen, kerrohan sitten kokemuksia miltä Tesla maistuu.

Päivitystä ja samalla hajatelmia Teslasta talviautona.

IMG_20211124_122100-01.jpeg


  • Nopeasti lämmin sisältä, ei varmasti yhtä energiatehokas kuin uudemmat mallit (sähkövastus vrt. ilmalämpöpumppu).
  • Samat "ominaisuudet" kuin muissa karmittomissa, kahvat myös varmasti heikko lenkki.
  • Kantaman peloteltiin laskevan kolmanneksella talvisaikaan, tänään hyvällä esilämmityksellä ehkä max 10% ero lämpimämpiin keleihin. Toki esilämmittämättömänä syö akkua kuin leipää.
  • Voimalinja omiaan Suomen talvessa, ehkä ensi talveksi nastat näille leveysasteille.
 
Tällänen tuli perjantaina haettua, kyllä on iso ero ajomukavuuteen kun tottunut ajelemaan vuosituhannen vaihteen autoilla viimeset 10 vuotta
 

Liitteet

  • 20211126_150658.jpg
    20211126_150658.jpg
    2,3 MB · Luettu: 407

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom