Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Muutenkin vähän erikoinen systeemi, eikö parhaat tehot saisi kun käyttäisi vaan puhdasta RE85. Bensaa lisätään korkeintaan talvella jos rohjo käynnistyy huonosti kovalla pakkasella :rolleyes:

No näissä n54 koneissa ihan normi kun on GDI suuttimet. Eli jos haluaa pelkällä viinalla ajaa vaatii port injection kitin ja perinteiset suuttimet siihen kiinni ja mahdollisesti lisää upgradea bensa puolelle. (tässä on jo se upgradettu mutta railpressure ei ehkä riitä pelkälle viinalle) Ei omasta mielestäni ole kovin iso vaiva tankata kahdesta letkusta mutta jos päivittäin tällä ajais niin voisin olla eri mieltä. :) Ja ei toi 50/50 sekoitus ole kovin tarkka ollut, kattoo vaan että viinaa on aina vähintään se 50% voi olla enemmänkin, sen huomaa sit jos on liikaa sitä..
 
No näissä n54 koneissa ihan normi kun on GDI suuttimet. Eli jos haluaa pelkällä viinalla ajaa vaatii port injection kitin ja perinteiset suuttimet siihen kiinni ja mahdollisesti lisää upgradea bensa puolelle. (tässä on jo se upgradettu mutta railpressure ei ehkä riitä pelkälle viinalle) Ei omasta mielestäni ole kovin iso vaiva tankata kahdesta letkusta mutta jos päivittäin tällä ajais niin voisin olla eri mieltä. :) Ja ei toi 50/50 sekoitus ole kovin tarkka ollut, kattoo vaan että viinaa on aina vähintään se 50% voi olla enemmänkin, sen huomaa sit jos on liikaa sitä..
No on se ikävä huomata liiallinen viina jos männät sulaa vai onko tossa siis kuitenkin flex fuel sensori ja joku failsafe nakutukselle. Pitäisin tollasta käyttäjän operoitavaa kahden tankkausletkun settiä sen verran vaivalloisena, että säätäisin vain bensalle, koska turbokonehan toi täytyy olla jos viinaa lähdetään tankkaamaan ja kyllähän bensallakin tehoja saa, joskin viinalla vähän enemmän. Se on toki selvää, että imusarjasuihkutuksen lisääminen maksaa rahaa äkkiä parikin tonnia ja voi jopa silmään sattuessaan leimalla aiheuttaa ongelmia.
 
No sen huomaa siitä ettei riitä bensan paineet oikein, ennen nakutusta. En ite nyt näe tuota kovin vaivalloisena. Bensakartan saa kyllä
Vaihdettua pariin minuuttiin jos niin haluaisin.
 
Siis täh eikö ohjelma itse tunnista seos ja määrittää sen mukaan tehot? Vai onko muka olemassa flexfuel systemit ilman tota tunnistinta?
 
MHD kiinteä e85 kartta ei tunnista seosta, eikä vaadi muuta kuin upgraden bensapumppuun. Ei siis ole varsinainen flexfuel juuri siitä syystä ettei toimi sit isoilla viinamäärillä vakio gdi suuttimilla.
Kohtuu yleinen bemareissa tämä.
 
No mut oishan se flex fuel tossa suht hyvä ominaisuus niin jos seos heittelee, niin ei nakuta.

Joo toki olis, auto on ollut mulla nyt pari kuukautta niin ei olla vielä sinne asti keretty. Motivin flexfuel sensorikitti on sen 300€ ja sit isoilla viina määrillä loppuu tosissaan suuttimista tuotto ja korkeapainepumpusta näiden upgrade on sit 2-3k€. Tällä nykyisellä setupilla pärjää ihan fine :) Ja ei tässä ole nakutus ongelmaa ollut kertaakaan. Ja jos hajoaa niin sit korjataan, ei sen kummempaa.
 
Joo en mä sitä meinaakaan, et ongelmia ois pitänyt olla, lähtökohtasesti vaan sanoisin et flexfuel käyttöön vaikkei täysin viinalla voiskaan ajella ihan vaan mielenrauhan takia, kun se nakutus sit tekee huonolla tuurilla aika ikävää jälkeä.
 
Nyt on sitten lupaamani raportin aika. Reilu kuukausi sitten perheeseen tuli uusi BMW X7 40d M Sport -paketilla sekä pari viikkoa sen jälkeen myös uusi Tesla Model 3 Performance.

Jotain tilanteesta autojen välillä kertoo se, että BMW:n mittarissa on reilun kuukauden jälkeen hieman yli 9000km ja Teslan mittarissa 1500 km.

Yksi syy BMW:n suurille kilsoilla on, että koko perhe ei mahdu Teslaan ja kesän reissut olivat paikoissa, joissa ei ollut riittävää latausmahdollisuutta. Lisäksi kesän vika lomareissu tehtiin vaunun kanssa, joten koukullinen Bimmeri oli ainoa vaihtoehto.

Mutta, sitten tiiviiseen yhteenvetoon:

Molemmat ovat mielestäni luokkansa huippua. Osa on toki mielipideasioita, mutta tilavista luksusmaastureista on tuo X7 ihan omaa luokkaansa, varsinkin ajettavuudeltaan, joka on mulle tärkein asia. Kokeilin Mersun GLS:ää, joka ehkä laadullisesti vielä piirun verran parempi, mutta mersu ei vaan mulle toimi, Rangen ajettavuus ei hyvä, Volvoa katsoin, mutta ei sytyttänyt.

BMW:n laatuvaikutelma on erinomainen, nättiä nahkaa ympäriinsä, kojelautaa myöden, tärkeimpänä huomattavasti paremmat penkit kuin Teslassa, tukevat paljon paremmin ja adaptiivinen vakkari tekee ajosta helppoa, ilmajousituksen niellessä kuopat. Teslan Autopilot toimii paremmin, haamujarrutuksia Teslalla vähemmän kuin BMW:llä.

Hyppy tuosta Teslan ohjaamoon ei ole kauhistus: Tesla on valinnut miellyttävät materiaalit, eivät vaikuta edes lähemmässä tarkastelussa halvoilta. Toki, muoviahan se on, edullisia ratkaisuja on pakko olla ympäriinsä, mutta ei ole ainakaan tämän Teslan sisustan laadussa valittamista. Ja ennen kuin joku kysyy: Tesla ei natise tai nitise yhtään, kuten ei Bimmerikään.

Teslan ohjaamon muotoilu on toiselta vuosikymmeltä, omaan makuun sopii ihan hyvin, kun taas BMW etenee digitalisoitumisen tiellä konservatiivisemmin. BMW:n ohjaamon fiilis kuitenkin selkeästi ylellisempi. Näistä ohjaamoista viihdyn parhaiten BMW:n puolella.

Voisi myös kuvitella, että yli 2 x edullisempi Tesla olisi äänekäs, mutta näin ei tunnu olevan. Renkaina teslan tehdastoimittamat 20”, BMW:ssä 21”.

Tesla on toki sisältä hieman äänekkäämpi, mutta melun sävy ei ole häiritsevä, edes moottoritiellä. BMW:n äänimaailma on vanhan koulukuntalaisen mieleen, sopivan matala dieselin murina hymyilyttää, vaikka kiihtyvyys on Teslaan verrattuna kuin purkkaa nykisi tukasta irti. BMW on saanut äänimaailman mukavaksi myös ulkoisesti, ilolla kuuntelee, kun vaimo kaasuttaa pihasta pois.

Suorituskyky on kuitenkin molemmissa luokkaa riittävä, Teslan jättäessä selkeästi taakseen monet superautot. Kuitenkin, ei sitä niskaa jaksa kukaan jatkuvasti retkautella Teslallakaan, joten pelkkä tieto hieman yli 3s kiihtyvyydestä sataseen on ainakin omaa kaasunkäyttöä hillinnyt. Teslassa hymyyn riittää, kun hipaisee kaasua ja BMW:n verrattuna jopa mikroautomaisen tarkka ja nopea ajettavuus tekee ajamisesta superhauskaa. Siksi yleensä Tesla lähtee heti kun mahdollista kaupunkipyöritykseen mukaan, BMW:n jäädessä katokseen.

Vaikka ei karavaanareita ollakaan, oli BMW:llä hyvä vedellä 2200+ kg vaunua. Kulku oli tasaista ja ei tarvinnut tien tukoksi jäädä ainakaan valoista lähtiessä.

Range on Teslassa omalla ajotavalla yllättävän hyvä, ilman latausta menee heittämällä yli 400km, joka on omaan ajoprofiiliin riittävä. Yhdistettynä hullannuttavaan suorituskykyyn ja autopilottiin, on välillä vaikea valita kumman ottaa… yksin jos ajelen, valinta lienee aina Tesla, muutoin BMW.

Ulkoisesti tykkään kuitenkin BMW:stä enemmän. Se on räyhäkäs (tuo keula!!), hyvä pippelinjatke luokassaan, kun taas Teslalla ajaessa et ole mitään spesiaalia, joten sisäinen varustus pitää olla kunnossa.

Mitä tästä opimme: emme kait mitään. Makuasioita. Molemmat mulle ja meidän perheelle tällä hetkellä 10/10 valinta, eri tarpeisiin. Ja onneksi tallissa on tilaa vielä yhdelle harrastusautolle, jahka sellainen löytyy…
 

Liitteet

  • 847DC926-66A6-436A-ACE2-A09FA1313453.jpeg
    847DC926-66A6-436A-ACE2-A09FA1313453.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 885
  • EC8C9CD8-37B0-49F5-915E-83A86808C320.jpeg
    EC8C9CD8-37B0-49F5-915E-83A86808C320.jpeg
    921,7 KB · Luettu: 891
  • DA990A3F-4C03-4FCA-A758-6BDBC6F3ACA2.jpeg
    DA990A3F-4C03-4FCA-A758-6BDBC6F3ACA2.jpeg
    3,6 MB · Luettu: 866
Viimeksi muokattu:
Hienoa kalustoa! Ainut mikä tuossa X7:n kabiinissa häiritsee, on se, että eihän tuota erota sisältä 3-sarjalaisesta mitenkään.
Mersulla tosin taitaa olla sama tilanne, lähes tulkoon sama kabiini A-sarjalaisesta ylöspäin.
 
Hienoa kalustoa! Ainut mikä tuossa X7:n kabiinissa häiritsee, on se, että eihän tuota erota sisältä 3-sarjalaisesta mitenkään.
Mersulla tosin taitaa olla sama tilanne, lähes tulkoon sama kabiini A-sarjalaisesta ylöspäin.
Tämä! Toki, saisihan tuohon lisävarusteista kristallia, yms. hömppää, mutta tuo on harvinaisen totta näissä kaikissa saksalaisissa.
 
Käyttöautona nyt vähän yli vuoden toiminut honda accord tourer kahden litran bensakoneella.

Plussat:
- Takakontti on aivan jäätävän kokoinen ja penkit saa kaadettua tasalleen.
- Hemmetin hyvä ajettavuus ja tarkka ohjaus
- Ajoasento + penkit ovat hyvät - selkä ei kipuile kun tällä päästää pitkää siivua.
-Luotettava moottoritekniikka (näitähän on nettiautossa myynnissä reilusti yli 400tkm ajettuja monta)

Miinukset:
- Tyyppivikana ovien johtosarjojen hajoaminen + lukkomoottoreiden hajoaminen
- Teho/vääntö tulee vasta kun kierroksia antaa kunnolla
- Varomaton kuski saa poltettua polttoainetta kovia määriä (9 litraa+/100km) Toisaalta varovaisella ajolla pääsee seiskaan alkaviin lukemiin.
- Takakaarien ruostuminen tyyppivika (vaikea pysäyttää)


DSC_0198.JPG


Alla orkkisvanteet tietty kokoa 205/60 R16 (koska ajomukavuus :p)

Tässä alla vielä kuva kontista googlesta:
68327040.jpg

s-l300.jpg


Omasta takakontista en kuvaa laita koska koiran karvaa täynnä ;)
Mutta noista kuvista varmaan hahmottaa, että ei ole mikään pieni kontti kyseessä.
 
Tuli napattua netistä sika säkissä (halvalla kun sai) ja Opel Insignia 2009 2.0 cdti sieltä sitten pärähti. Ensivaikutelmat autosta on ihan jämäkän oloiset. Kilometrejä tuo on niellyt jo 270tkm, mutta yllättävän hyvin on huollettu viimehetkiin asti. Kotimatkalla maantiellä keskikulutus (ajotietokoneen mukaan) 4.9l/100km, pääsääntöisesti 80-100km/h maantieajoa, eli ihan passeli omaan käyttöön. Todellisuus varmaan pompsahtaa kun tankille taas pääsee. Kutosvaihde jäi hieman vähemmälle käytölle, melko pitkästi tuntuu olevan vaihdelaatikko välitetty, joka motariajoille on ihan hyvä asia.
Sisustasta comfort nahkajakkarasta tuntuu vielä olevan säädöt hakusessa, tuntuu jotenkin turhan lyhyeltä tuo istuinosa ja jalkoja joutuu pitämään pienessä jännityksessä. Eiköhän tämänkin saa vielä hierottua kohdalleen. Navigaattori on vanhahko ja vanhanaikainen, samaa laatua samanikäisen mersun kanssa, joten eiköhän se siitä. Jotain karttoja pitäisi yrittää vielä päivitellä siihen. Flexride alusta tuntuu toimivan ja eron kaupunki/tour/sport moodeilla huomaa niin moottorin luonteessa, kuin vaimennuksessakin.
Jos jotain tästä jää kaipaamaan, niin olishan tämä saattanut automaatin kanssa olla hieman leppoisampi.

DSC_0004.JPG
 
Viimeksi muokattu:
T4 Caravellen sain myytyä tuossa alkukesästä ja sen tilalle piti joku kiesi saada alle lähinnä talvikäyttöä ajatellen. Kesät nyt menee muutenkin erinäisillä harrasteilla pörräten. Työmatka-ajot jää jatkossa minimiin, joten siksi bensa-auto oli etsinnässä. Joidenkin viikkojen hämmästelyn jälkeen löytyi muutaman kilometrin päästä suhteellisen vähän ajettu, hyvin huollettu ja jokseenkin räpeltämätön Audi, joten kokeillaanpa tämmöistä välillä.

sivusta.jpg


Kyseessä siis Audi TT -99, 1.8T quattro, 6 vaihteinen eli 225 heppainen versio. Ihan hauskan oloinen kikotin, jota voisi joltain osin vähän sievistelläkin. Pari senttiä voisi laskea alustaa, etupuskuri vähän kötöstys ja hopean värisenä nämä ei miellytä lähtökohtaisesti yhtään.
 
Tuli napattua netistä sika säkissä (halvalla kun sai) ja Opel Insignia 2009 2.0 cdti sieltä sitten pärähti. Ensivaikutelmat autosta on ihan jämäkän oloiset. Kilometrejä tuo on niellyt jo 270tkm, mutta yllättävän hyvin on huollettu viimehetkiin asti. Kotimatkalla maantiellä keskikulutus (ajotietokoneen mukaan) 4.9l/100km, pääsääntöisesti 80-100km/h maantieajoa, eli ihan passeli omaan käyttöön. Todellisuus varmaan pompsahtaa kun tankille taas pääsee. Kutosvaihde jäi hieman vähemmälle käytölle, melko pitkästi tuntuu olevan vaihdelaatikko välitetty, joka motariajoille on ihan hyvä asia.
Sisustasta comfort nahkajakkarasta tuntuu vielä olevan säädöt hakusessa, tuntuu jotenkin turhan lyhyeltä tuo istuinosa ja jalkoja joutuu pitämään pienessä jännityksessä. Eiköhän tämänkin saa vielä hierottua kohdalleen. Navigaattori on vanhahko ja vanhanaikainen, samaa laatua samanikäisen mersun kanssa, joten eiköhän se siitä. Jotain karttoja pitäisi yrittää vielä päivitellä siihen. Flexride alusta tuntuu toimivan ja eron kaupunki/tour/sport moodeilla huomaa niin moottorin luonteessa, kuin vaimennuksessakin.
Jos jotain tästä jää kaipaamaan, niin olishan tämä saattanut automaatin kanssa olla hieman leppoisampi.

DSC_0004.JPG

Itellä sama peli, kylläkin 1.6 koneella.Sillä päässyt maantieajossa keskimäärin 3,8 l/100 ja seka-ajossa 4,6l/100. Ja kanssa penkistä miinusta lyhyestä istuinosasta, ite laitoin etukallistuksen niin ylös kun voi ja se auttoi jonkin verran. Moottori tuntuu kestävältä, kunhan vaan tekee huollot normaalisti. Itellä nyt 309tkm mittarissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä sama peli, kylläkin 1.7 koneella.Sillä päässyt maantieajossa keskimäärin 3,8 l/100 ja seka-ajossa 4,6l/100. Ja kanssa penkistä miinusta lyhyestä istuinosasta, ite laitoin etukallistuksen niin ylös kun voi ja se auttoi jonkin verran. Moottori tuntuu kestävältä, kunhan vaan tekee huollot normaalisti. Itellä nyt 309tkm mittarissa.

Oisko kuitenkin 1.6 dieseli? Insigniaa, kun ei ole saanut 1.7 dieselillä. J Astra on viimeisin Opel muistaakseni, johon on saanut 1.7 litraisen dieselin.
 
Täällä kanssa Insignia 2.0 cdti automaatti vm. -12, vuoden oon ajellut ja ihan hyvin on toiminut. Rengasäänet hieman kovat mutta johtuu toki osittain matalista ja leveistä renkaista. Keskikulutus laskettuna ollut 6,8l/110km, ajotietokoneen mukaan 6,1.
 

Liitteet

  • 20210613_172700.jpg
    20210613_172700.jpg
    2 MB · Luettu: 434
Rengasäänet hieman kovat mutta johtuu toki osittain matalista ja leveistä renkaista.
Ei kai suinkaan :asif: Nyt on niin matala profiili että mahtavat olla melkoisen epämukavat. Näyttäisi että kaariin mahtuisi paksummallakin kumilla olevat renkaat?
 
Ei nuo minusta ainakaan oo pahemmin epämukavat, ihan varmaan mihin on tottunut. Ihan ovat vakiot lisävarustevanteet ja otteeseen merkitty koko eli 245/35-20.
 
Ihan normaali rengaskoko, corollamiehet hämmästelee kun viimeksi on vianorilta haettu 165/65-15 nakkeja kovaan rahaan :D
Myös tuliterän Porsche 911 GT3 -rataohjuksen omistavat miehet saattavat hämmästellä ja alkavat pelkäämään maantiesiirtymiä radalle, kun kuulevat, että vanhassa perheooppelissakin on kuulemma ihan normaalia olla matalammat renkaat (edessä 3,5 mm ja takana 8,8 mm) kuin heidän tykissään.

Trailerikyyti on jatkossa ainoa vaihtoehto, koska GT3-kauppiaskin sanoi, ettei edes lisävarustelistalla ole yhtä matalaa rengasta saatavilla kuin farkkuooppelissa.

 
On toi 245-35 jo suht matala, joskin näyttää matalammalta 20 tuumasella vanteella vs vähän pienemmällä. Huomaan hyvin omassa nisukassa, että liian matala kylkivalli kyllä syö tehokkaasti ajo-ominaisuuksia, että ei noi tollaseen käyttöopeliin varmaan optimaalisimmat renkaat ole, mut jos ulkonäöllisesti tykkää niin varmaan pärjäilee aivan loistavasti.
 
Tuli napattua netistä sika säkissä (halvalla kun sai) ja Opel Insignia 2009 2.0 cdti sieltä sitten pärähti. Ensivaikutelmat autosta on ihan jämäkän oloiset. Kilometrejä tuo on niellyt jo 270tkm, mutta yllättävän hyvin on huollettu viimehetkiin asti. Kotimatkalla maantiellä keskikulutus (ajotietokoneen mukaan) 4.9l/100km, pääsääntöisesti 80-100km/h maantieajoa, eli ihan passeli omaan käyttöön. Todellisuus varmaan pompsahtaa kun tankille taas pääsee. Kutosvaihde jäi hieman vähemmälle käytölle, melko pitkästi tuntuu olevan vaihdelaatikko välitetty, joka motariajoille on ihan hyvä asia.
Sisustasta comfort nahkajakkarasta tuntuu vielä olevan säädöt hakusessa, tuntuu jotenkin turhan lyhyeltä tuo istuinosa ja jalkoja joutuu pitämään pienessä jännityksessä. Eiköhän tämänkin saa vielä hierottua kohdalleen. Navigaattori on vanhahko ja vanhanaikainen, samaa laatua samanikäisen mersun kanssa, joten eiköhän se siitä. Jotain karttoja pitäisi yrittää vielä päivitellä siihen. Flexride alusta tuntuu toimivan ja eron kaupunki/tour/sport moodeilla huomaa niin moottorin luonteessa, kuin vaimennuksessakin.
Jos jotain tästä jää kaipaamaan, niin olishan tämä saattanut automaatin kanssa olla hieman leppoisampi.

Täällä myös Opelin Insignia, 2009, 2.0cdti ja surullisenkuuluisa M32-manuaaliloota, ei toki vielä mitään vikaa ollut. Automaatti sopisi kyllä tämän auton luonteeseen paremmin. Uudesta asti ollut talossa ja 206 tkm nyt mittarissa. Navigaattori löytyy, penkin korkeussäätö sähköllä ja siihen taitaakin varusteet jäädä. Parempia penkkejä ainakin kaipais. Todella vähävikainen auto, ei ole tarvinnut suurempia remppoja tehdä. Oikea takapyörän laakeri, yhden nurkan ABS-anturi, ahtoputki, jarruosia, hehkut, iskarit, jousi, joitain helppoja alustan osia.

Juuri tuoreimpana vikana tällä viikolla alkuperäinen 12 vuotta kestänyt Vartan akku otti lopputilin, 10 volttia näytti eikä vastaanottanut enää virtaa.

Ainut autossa jo pitkään vaikuttanut vika on se, että kolmoselta neloselle vaihdettaessa kierrokset jäävät joskus n. 2000 tienoille jumiin ja kytkimen nostettua tietysti nytkähtää. Ei ole koskaan tapahtunut muilla vaihteilla. Jokin vaihtoavustimen oikku, luulisin. Ei anna koodeja tms.

Ruostehan tuota vaivaa kaarien ja helmojen alueelta. Kuskin ja apukuskin ovet myös aika pahana. Paljon vedetty hiekkateillä ilman kuraläppiä.

Kulutus näyttää ajotietokoneella 6.2 ja siinä tienoilla se realistisestikin pyörii. Pitkät on välitykset kyllä, vitosella ajelen 80kmh ja kutosella sitten 100.
 
Muuten mimmosia kierroksia teillä on koneessa motarilla? Ite ihan uteliaisuudesta onko miten eroa omaan 1.6:een,jolla motarilla semmonen 2200

On paljon eroja. Riippuu paljon autosta, koneen koosta, vaihteistosta, auton iästä. Ihan vielä muutamia vuosi sitten perus perheautojen (1.6 pikku koneet) 5-vaihteiset askit oli hyvin tiheävälitteisiä, ainakin keppivaihteiset, ja yleensä ~3000 rpm satasessa.

Automaatit ovat perinteisesti olleet aina pitkävälitteisiä ja jopa 4-vaihteiset tomaatti lootat ~2000 rpm @ 100km/h.

Nykyään trendinä on manuaaleissakin vedättäminen ja 6-pykäläiset käyvät hitailla kiekoilla baanalla. Uusimmat automaatit ovatkin jo ihan oma lukunsa, kun sinne ahdettu jopa 10 pykälää.

Tässä muutama oma pommi verrokkina isoimmalla vaihteella:

KIA Ceed 1.6 vm. 2011
1628336411905.png


Opel Astra 1.6 vm 2000
1628336576035.png


Saab 9-5 2.0tA 1999
1628336796005.png


BMW 523i 2001
1628336965538.png
 
Ei ole nyt kuvaa (mutta on esitelty aiemmin eli ei ole offtopic), mutta mulla on C5 Corvetessa kutosvaihteella (manuaali) kierrokset alle 1500 rpm kun nopeutta on 100 km/h. Välitysten puolesta voisi siis ajella viidettäsataa :D

edit: Ilmoitettu huippunopeus taitaa olla jotain 280 km/h ja tämä siis vitosvaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen auto 1.6 tdi golffi 7-vaihteisella automaatilla taisi myös pyöriä vähän reilu 2000-2500 rpm 120-vauhdissa. Siinä ei niin väliä vaikka isoin vaide on ylipitkä polttoaineen säästämiseksi, kun vähänkään suuremmalla kuormalla se voi heittää pienempää silmään. Varsinkin manuaalit taitavat olla suunniteltu niin että kierrosluvussa on reserviä ettei moottori hyydy ylämäkeen tai kevyeen kiihdytykseen minkä vuoksi kuljettajan pitäisi kepittää pienempää vaihdetta. Nykyinen hybridi hyrskyttelee 1100 rpm 120kmh asti ja 140kmh ylöspäin tasaisessa matkavauhdissa 1400-1500 kierrosta.
 
Muuten mimmosia kierroksia teillä on koneessa motarilla? Ite ihan uteliaisuudesta onko miten eroa omaan 1.6:een,jolla motarilla semmonen 2200

2.0cdti:llä näyttää vitosella 80 km/h 1500 rpm ja kutosella 100 km/h 1500 rpm. Hyvin vetää noilla kierroksilla tuossa nopeudessa.

Taloudessa myös E46 320d M47 6-vaihteisella: Melkeimpä tykkään ajaa nelosella 80 ja vitosella 100, ja siitä ylöspäin sitten kutosella. Ei jotenkin hieman hidastaessa, nopeus kun elää liikenteessä, ja kierrosten laskiessa alle 1500 rpm tunnu BMWssä olevan yhtä hyvin puhtia, vaikka hevosvoimia onkin joku 40 enemmän. Tykkään pitää BMWllä kierroksia siinä 2000 tuntumassa, tämä onnistuu just nelosella 80, vitosella 100 -tyylillä. Insigniassa vääntöä sulavasti siinä 1000-1500 rpm myös.

Tsekkaan motariringit jahka joskus tulee taas sellaisella ajettua :D

11.8.: Kutosvaihteella 120 km/h kierrokset n. 1850 rpm
 
Viimeksi muokattu:
Muuten mimmosia kierroksia teillä on koneessa motarilla? Ite ihan uteliaisuudesta onko miten eroa omaan 1.6:een,jolla motarilla semmonen 2200
Näytti olevan 120km/h mittarissa ja aika tasan 2000rpm. Oma siis 160hp cdti ja tietääkseni f40 laatikolla. Renkaat 245/45/r18.
 
Kyllä näköjään dieseleissäkin eri moottoreilla löytyy eroja lähes samalla tavalla kuin bensa moottoreilla.
 
Skeida 6v dsg-loota 2.0 tdi. Kaipais kyllä lujaa 7 vaihdetta
 

Liitteet

  • IMG_20210419_150046.jpg
    IMG_20210419_150046.jpg
    4,5 MB · Luettu: 425
Eikö 2.0 D4 ole VEA koneinen ja 8-vaihteisella automaatilla?
VEA-konehan tuo on.

Nyt kun otit asian puheeksi, on muutoin pakko myöntää, etten juuri tähän osaa sanoa mikä laatikko tuolla oikeasti on, saattaa hyvinkin olla 8-lovinen eikä 6-lovinen kuten väitin. Mitä tuossa ohjekirjan nettiversiota katselin oli siellä 6- ja 8-tiedot mainittuna. Jostakin vain jäänyt päähän, että olisi 6-vaihteinen.
 
VEA-konehan tuo on.

Nyt kun otit asian puheeksi, on muutoin pakko myöntää, etten juuri tähän osaa sanoa mikä laatikko tuolla oikeasti on, saattaa hyvinkin olla 8-lovinen eikä 6-lovinen kuten väitin. Mitä tuossa ohjekirjan nettiversiota katselin oli siellä 6- ja 8-tiedot mainittuna. Jostakin vain jäänyt päähän, että olisi 6-vaihteinen.

VEAn parina aisinin 8 vaiht automaatti
 
Näytti olevan 120km/h mittarissa ja aika tasan 2000rpm. Oma siis 160hp cdti ja tietääkseni f40 laatikolla. Renkaat 245/45/r18.
Automaatilla samassa nopeudessa hieman alle 2000rpm.
Mutsin corollalla kävin ajamassa niin jäi mieleen että 2000rpm isoimmalla vaihteella ja vauhtia oli 60km/h...
 
Automaatilla samassa nopeudessa hieman alle 2000rpm.
Mutsin corollalla kävin ajamassa niin jäi mieleen että 2000rpm isoimmalla vaihteella ja vauhtia oli 60km/h...
Ainakin 00 -luvun korollat oli tosi tiheästi välitettyjä. Muutama vuosi aikaa jo, mutta muistaakseni motarilla 120 km/h ajellessa kierroksia liki 3500. Nykyisellä saabilla 3000 RPM on jo yli 140 km/h.
 
Mikähän siinäkin on, että toi 10 vuotta vanha digimittaristo on sulavuudeltaan 9001 kertaa parempi kuin tämä uusi SPA-aikakauden mittaristo. Eron huomasin kun sijarina oli tuollaisella varustettu Volvo ja ihmettelin että miten voikaan tökkiä ruudunpäivitys vuoden 2021 autossa niin paljon verrattuna tuollaiseen.
Tuo on siinä power moodissa. Oli edellinen auto tuolla mittaristolla. Nyt puhdas näyttö mittaristona. 2020 Volvo. Ei kyllä itsellä pykinyt yhtään. Huoltoon ehkä kannattaa viedä jos tökkii?

Ps. Huomaan kyllä tökkimisen kun pelailen 144Hz näytöllä.
 
Viikko sitten tuli vaihdettua Avensis tälläseen. Mazda CX-5 diesel automaatti.
IMG-20190420-WA0000.jpg sketch-1557053456393.jpg
Onhan tossa vähän eroa entiseen, varsinkin voimalinjassa, vaikka etuveto se tämäkin on. Pitäis kuitenkin alkaa veneen nousta keposeen rampilta, eikä tarvii kytkintä sulattaa.
DSC_1093~2.JPG

Nyt sitten vaihdettiin hybridiin. Väriä ei saanu vaihtaa. Muutaman päivän kokemuksella ihan kiva, vaikka ei tällä mitään elämyksiä kyllä tien päällä koe. Niitä varten sitten muut vehkeet.
 
Maukas väri tuo punainen, kerrohan sitten kokemuksia miltä Tesla maistuu.
 
Maukas väri tuo punainen, kerrohan sitten kokemuksia miltä Tesla maistuu.

Muutaman päivän perusteella aivan huikea laite. Katsotaan sitten mitä tapahtuu kun uutuuden viehätys kuluu pois. Halvemmallakin olisi Teslaan päässyt kiinni mutta otin tarkoituksella hieman paremmin varustellun ja tujummalla tekniikalla olevan mallin, eipähän harmita niin paljoa eräpäivisin. Väri tosiaan miellyttää omaakin silmää, mukavasti vaihtelee valaistuksesta riippuen. Edellinen omistaja on pesunaarmuista ja holoista päätellen harjapesun vakioasiakas, täytyy tuota käyttää tutulla myllytyksessä ja pinnoituksessa vielä kun jotain pelastettavaa on.

M3 ja 760Li tuntuvat aika kesyiltä laitteilta tämän jälkeen :vihellys:
 
On se kyllä nätti! Kunhan sähköön siirtyminen joskus 3-5 vuoden päästä tulee ajankohtaiseksi, niin tällä hetkellä model s plaid on aika korkealla hankintalistalla. Punainen väri nousi omalla listalla ykköseksi, sopii ässään mustien vanteiden kanssa kuin nenä päähän!
 
Muutaman päivän perusteella aivan huikea laite. Katsotaan sitten mitä tapahtuu kun uutuuden viehätys kuluu pois. Halvemmallakin olisi Teslaan päässyt kiinni mutta otin tarkoituksella hieman paremmin varustellun ja tujummalla tekniikalla olevan mallin, eipähän harmita niin paljoa eräpäivisin. Väri tosiaan miellyttää omaakin silmää, mukavasti vaihtelee valaistuksesta riippuen. Edellinen omistaja on pesunaarmuista ja holoista päätellen harjapesun vakioasiakas, täytyy tuota käyttää tutulla myllytyksessä ja pinnoituksessa vielä kun jotain pelastettavaa on.

M3 ja 760Li tuntuvat aika kesyiltä laitteilta tämän jälkeen :vihellys:

Vähintään kivittää pitäisi jos bemaristi sähkövatkainta sanoo paremmaksi kuin klassikko e46 M3 :D
 
Vähintään kivittää pitäisi jos bemaristi sähkövatkainta sanoo paremmaksi kuin klassikko e46 M3 :D

Kyllähän se tietyillä osa-alueilla varmasti onkin vaikka kuinka BMW -lasit silmillä katsoo. Toki autojen ikäero ja kosolti muitakin seikkoja täytyy ottaa huomioon. On tuossa ämmäläisessä kuitenkin sitä fiilistä mitä ei sähköautosta saa nyt, eikä luultavasti koskaan.
 
Kyllähän se tietyillä osa-alueilla varmasti onkin vaikka kuinka BMW -lasit silmillä katsoo. Toki autojen ikäero ja kosolti muitakin seikkoja täytyy ottaa huomioon. On tuossa ämmäläisessä kuitenkin sitä fiilistä mitä ei sähköautosta saa nyt, eikä luultavasti koskaan.
Vähän samaa mieltä, ajotuntuma teslassa on armottomasti vaan heikko. Suoraan menee nopeaan kyllä mutta samantehoinen polttis hakkaa fiilistelyssä 100-0 noi.
 
Moni paljon laiskempikin polttis on fiilistelyssä parempi. Itselleni sähköautot ovat kodinkoneen omainen keino liikkua paikasta toiseen. Ehkä jossain kohtaa tulee vielä näitä sielukkaampiakin sähköautoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom