Nyt on sitten lupaamani raportin aika. Reilu kuukausi sitten perheeseen tuli uusi BMW X7 40d M Sport -paketilla sekä pari viikkoa sen jälkeen myös uusi Tesla Model 3 Performance.
Jotain tilanteesta autojen välillä kertoo se, että BMW:n mittarissa on reilun kuukauden jälkeen hieman yli 9000km ja Teslan mittarissa 1500 km.
Yksi syy BMW:n suurille kilsoilla on, että koko perhe ei mahdu Teslaan ja kesän reissut olivat paikoissa, joissa ei ollut riittävää latausmahdollisuutta. Lisäksi kesän vika lomareissu tehtiin vaunun kanssa, joten koukullinen Bimmeri oli ainoa vaihtoehto.
Mutta, sitten tiiviiseen yhteenvetoon:
Molemmat ovat mielestäni luokkansa huippua. Osa on toki mielipideasioita, mutta tilavista luksusmaastureista on tuo X7 ihan omaa luokkaansa, varsinkin ajettavuudeltaan, joka on mulle tärkein asia. Kokeilin Mersun GLS:ää, joka ehkä laadullisesti vielä piirun verran parempi, mutta mersu ei vaan mulle toimi, Rangen ajettavuus ei hyvä, Volvoa katsoin, mutta ei sytyttänyt.
BMW:n laatuvaikutelma on erinomainen, nättiä nahkaa ympäriinsä, kojelautaa myöden, tärkeimpänä huomattavasti paremmat penkit kuin Teslassa, tukevat paljon paremmin ja adaptiivinen vakkari tekee ajosta helppoa, ilmajousituksen niellessä kuopat. Teslan Autopilot toimii paremmin, haamujarrutuksia Teslalla vähemmän kuin BMW:llä.
Hyppy tuosta Teslan ohjaamoon ei ole kauhistus: Tesla on valinnut miellyttävät materiaalit, eivät vaikuta edes lähemmässä tarkastelussa halvoilta. Toki, muoviahan se on, edullisia ratkaisuja on pakko olla ympäriinsä, mutta ei ole ainakaan tämän Teslan sisustan laadussa valittamista. Ja ennen kuin joku kysyy: Tesla ei natise tai nitise yhtään, kuten ei Bimmerikään.
Teslan ohjaamon muotoilu on toiselta vuosikymmeltä, omaan makuun sopii ihan hyvin, kun taas BMW etenee digitalisoitumisen tiellä konservatiivisemmin. BMW:n ohjaamon fiilis kuitenkin selkeästi ylellisempi. Näistä ohjaamoista viihdyn parhaiten BMW:n puolella.
Voisi myös kuvitella, että yli 2 x edullisempi Tesla olisi äänekäs, mutta näin ei tunnu olevan. Renkaina teslan tehdastoimittamat 20”, BMW:ssä 21”.
Tesla on toki sisältä hieman äänekkäämpi, mutta melun sävy ei ole häiritsevä, edes moottoritiellä. BMW:n äänimaailma on vanhan koulukuntalaisen mieleen, sopivan matala dieselin murina hymyilyttää, vaikka kiihtyvyys on Teslaan verrattuna kuin purkkaa nykisi tukasta irti. BMW on saanut äänimaailman mukavaksi myös ulkoisesti, ilolla kuuntelee, kun vaimo kaasuttaa pihasta pois.
Suorituskyky on kuitenkin molemmissa luokkaa riittävä, Teslan jättäessä selkeästi taakseen monet superautot. Kuitenkin, ei sitä niskaa jaksa kukaan jatkuvasti retkautella Teslallakaan, joten pelkkä tieto hieman yli 3s kiihtyvyydestä sataseen on ainakin omaa kaasunkäyttöä hillinnyt. Teslassa hymyyn riittää, kun hipaisee kaasua ja BMW:n verrattuna jopa mikroautomaisen tarkka ja nopea ajettavuus tekee ajamisesta superhauskaa. Siksi yleensä Tesla lähtee heti kun mahdollista kaupunkipyöritykseen mukaan, BMW:n jäädessä katokseen.
Vaikka ei karavaanareita ollakaan, oli BMW:llä hyvä vedellä 2200+ kg vaunua. Kulku oli tasaista ja ei tarvinnut tien tukoksi jäädä ainakaan valoista lähtiessä.
Range on Teslassa omalla ajotavalla yllättävän hyvä, ilman latausta menee heittämällä yli 400km, joka on omaan ajoprofiiliin riittävä. Yhdistettynä hullannuttavaan suorituskykyyn ja autopilottiin, on välillä vaikea valita kumman ottaa… yksin jos ajelen, valinta lienee aina Tesla, muutoin BMW.
Ulkoisesti tykkään kuitenkin BMW:stä enemmän. Se on räyhäkäs (tuo keula!!), hyvä pippelinjatke luokassaan, kun taas Teslalla ajaessa et ole mitään spesiaalia, joten sisäinen varustus pitää olla kunnossa.
Mitä tästä opimme: emme kait mitään. Makuasioita. Molemmat mulle ja meidän perheelle tällä hetkellä 10/10 valinta, eri tarpeisiin. Ja onneksi tallissa on tilaa vielä yhdelle harrastusautolle, jahka sellainen löytyy…