Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli vaihdettua vanha Sitikka C5 vähän tuoreempaan. Ei vielä päästy sähköautoilun syvään päähän mutta opetellaan perusteet tuolla plug-in versiolla ja odotellaan kun ensimmäiset kierrokset firmojen liisareita saadaan käytettyjen riviin. Kokemusta edellisen korimallin normaali priuksesta ja se ainakin oli huolettomin auto jonka olen omistanut, joten toivotaan samaa myös tämän kanssa.
14AD46D8-27B1-4724-8067-515DBBA75D08.jpeg
 
Avokin eka oma auto ja perhepiirin eka ranskalainen kymmeniin vuosiin, hankittiin maaliskuussa kun waifu siirtyi liikkuvampaan työhön. 2005 Citroën C4 2.0 bensalla ja automaatilla, ajettu 289 tkm joista meidän aikana n. 3 tkm. Automaatti on ihan hirveä, mutta oli avokille ehdoton, ja tämä oli kaikista katsotuista vaihtoehdoista paras.

IMG_20210323_082648.jpg


Oma talviauto siinä taustalla eli 2004 BMW 316i manuaali. Ostettu vuosia sitten ensiautokseni 120 tkm ajettuna, nyt mittarissa noin 217 tkm. Tällä hetkellä telakalla odottamassa uutta öljyproppua kun vanhasta meni kierteet.

IMG_20201115_152552.jpg


Korttinsa pysyvästi menettäneen isoisäni jäämistöä, 2001 Saab 9-3 Aero. Vuosien jälkeen saatiin viime viikolla 17" vanteet takaisin (aiemmin oli 15" eläkeläisrenkaat) alle ja kyllä se vaan näin on tarkoitettu. Tällä hetkellä käyttöautona Bemarin sijaisena, tarkoitus on aikaa myöten kunnostaa ja muutenkin parannella.

IMG_20210529_161301.jpg


Viimeisenä huhtikuussa 2020 hankittu moniongelmainen nuori, jonka vikalista on monisivuinen. 2000 Saab 9-5 Aero. Tällä hetkellä odottaa uutta kytkintä ja motivaatiota asentamiseen. Ohjelmoitu etanolille ja ilmeisesti tehty kaikenlaista muutakin mutta historia on huonosti tiedossa. Sen siitä saa kun huutokaupasta ostaa.

DSC_0024.JPG
 
Onko toi robottilaatikolla? Vai muuten vain huono?

Tuo käyttää ainakin PSA:n ja rellun tuotteista löytyvää AL4/DP0-laatikkoa. Sanotaanko näin, että nykypäivän standardeilla tuollainen ysärin nelivaihteinen momentinmuunninlaatikko ei ole mikään suorituskyky- tai taloudellisuusihme. :joy:
 
Onko toi robottilaatikolla? Vai muuten vain huono?
En tiedä mikä siellä on mutta risteyksestä lähteminen muuten kuin täysstopin kautta on ihan tolkuttoman tahmaista, kun laatikko ei ymmärrä että pitäis mennä eteenpäin. Toiminta on muutenkin vähän ihmeellistä, kun välillä ei haluais vaihtaa ollenkaan vaan antaa kierrättää ihan pintakaasulla ja välillä taas vaihtaa tosi aikaisin ilman että se olis kovin hyvin ennakoitavissa.

Huomasin tämän toki jo koeajolla mutta kun ei ole omassa ajossa ja nainen tykkäsi niin en anna haitata.
 
Tuo käyttää ainakin PSA:n ja rellun tuotteista löytyvää AL4/DP0-laatikkoa. Sanotaanko näin, että nykypäivän standardeilla tuollainen ysärin nelivaihteinen momentinmuunninlaatikko ei ole mikään suorituskyky- tai taloudellisuusihme. :joy:
Ei, mutta kestää isältä pojalle :tup:
 
En tiedä mikä siellä on mutta risteyksestä lähteminen muuten kuin täysstopin kautta on ihan tolkuttoman tahmaista, kun laatikko ei ymmärrä että pitäis mennä eteenpäin. Toiminta on muutenkin vähän ihmeellistä, kun välillä ei haluais vaihtaa ollenkaan vaan antaa kierrättää ihan pintakaasulla ja välillä taas vaihtaa tosi aikaisin ilman että se olis kovin hyvin ennakoitavissa.

Huomasin tämän toki jo koeajolla mutta kun ei ole omassa ajossa ja nainen tykkäsi niin en anna haitata.
Siellä voi olla vanhat öljyt ja joku solenoidi vähän jumia, muuten aika pommin varma aski.
 
Kannattaa vaihdella niitä laatikkoöljyjä, ainakin itsellä on nyt uudet öljyt ja kyllä on iso ero, miten laatikko toimii ja varsinkin, miten kevyesti auto rullaa. 8v ja 28tkm oli ne edelliset öljyt käytössä.
 
Meillä oli femmassa juuri samanlainen toiminnaltaan tuo laatikko, myöskin 2.0 bensan jatkeena.

Tympeä kun ei aina varmaksi tiennyt millaiseen väliin uskaltaa lähteä risteyksestä.

Solenoidit noissa tulee aiheuttamaan ongelmia jossain välissä, muuten kestävä kuten dr.who mainitsikin jo.
 
En tiedä mikä siellä on mutta risteyksestä lähteminen muuten kuin täysstopin kautta on ihan tolkuttoman tahmaista, kun laatikko ei ymmärrä että pitäis mennä eteenpäin. Toiminta on muutenkin vähän ihmeellistä, kun välillä ei haluais vaihtaa ollenkaan vaan antaa kierrättää ihan pintakaasulla ja välillä taas vaihtaa tosi aikaisin ilman että se olis kovin hyvin ennakoitavissa.
Resettiä voi kokeilla sille laatikolle, auttoi ainakin omassa pösössä noihin outoihin vaihtokohtiin ja "en halua mennä eteenpäin" -ongelmaan, 2.0 bensa kans moottorina. Tosin, omassa AL4-lootassa on myös noi solenoidit vaihdettu kun loota meni vikatilaan jatkuvasti. Nyt pelittää mainiosti. Sehän on jollain tasolla adaptiivinen (jotkut väittää että oppiva, en tiedä) ja sisäisesti siinä lootassa on 3 tilaa, eko-normaali-sport minkä välillä se arpoo ajotavan mukaan. Toiset yrittää "opettaa" sille vaihtokohtia manuaalivaihdoilla resetin jälkeen, mutta en tiedä auttaako mitään. Resetin tekoon menee reilu minuutti eikä tartte mitään ihmeitä, vähän polkimia sotkea ja vaihdekeppiä veivata.
 
Kannattaa vaihdella niitä laatikkoöljyjä, ainakin itsellä on nyt uudet öljyt ja kyllä on iso ero, miten laatikko toimii ja varsinkin, miten kevyesti auto rullaa. 8v ja 28tkm oli ne edelliset öljyt käytössä.
Oliko auto mummolla hyvällä pidolla saaressa, kun tuon verran kilometrejä rullattu tuossa ajassa. :joy:

Samaa mieltä siitä, että laatikkoöljyt huolto-ohjelman mukaisesti.
Eihän siinä voi kuin katsoa peiliin jos peltilehmä ei pelitä toivotusti ja huolto-ohjelman suhteen alisuoritettu.
 
Avoauto, niin jää helposti nuo kilometrit vähäisiksi. Itse olen ajellut sellaista 5500km per vuosi.
 
Viime vuonna hommattu kesäautoksi, pitkäaikainen unelma Japanin tuonnista. Tosin Suomesta ihan ostin :D.

Edit.
Aajuu piti jotai autosta kertoakki :D Melko vakio, moottoriremontti tehty edellisen omistajan toimesta (ilmeisesti sylinterit samalla porattu ylikokoon). Kiinan pakosarja catilta taakse, itse vaihdoin kiinan pakosarjan ja up pipen laadukkaampaan. Alla sysipaska alustasarja omaan makuun. Kotona odottaa uusi alustasarja asennusta kun auton saan vaihdelaatikkoremontista. Alle tulee Tein Flex Z alustasarja.
Alussa autossa oli perän ja vaihdelaatikon välitykset eri (ei hyvä). Nyt juurikin sen takia vaihdelaatikko "remontissa" jossa laatikkoon tulee oikeat välitykset, että mätsää perän kanssa. Samalla sinne vaihtuu uudet laakerit ja 4 vaihteen synkrot korjataan.
Ensivuonna sit ideana olisi säädättää syvtechillä ja katsoa minkä verran koneessa on tehoa ja paljon siitä voi ottaa irti ettei ala tavaraa kurkkimaan lohkosta ulos :D Mahdollisesti myös samalla uusia Catilta taakse kunnollinen putkisto (HKS, Blitz nur-spec, fujitsubo) ennen säädätystä. Riippuen mihi rahat riittää. Kiinan tinatki pitäs korvata laadukkaammilla...

Auto siis Subaru Impreza V5 Type R vm. 1998.

IMG_20210602_224955.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eihä tästä ny tule hevohemmettiä ku yritän muokata ja tää heittää uuden viestin :lol:
 
Kerro toki lisää Subarusta..
Sama, on tyylikäs kärry tuon värisenä.

Mää etsiskelin myös aikoinaan käyttö/harrasteautoa tiukoilla kriteereillä ulkomaita myöten (Saab 9-5 Aero, manuaali, sedan, maltillinen ajomäärä, ei harmaa, ei karvalakki). Se löytyi sitten 200 kilometrin päästä, kolmisen vuotta kerkesin etsiä :btooth:

Pannaan nyt kuvakin, kun vuosien takaisen viestin kuvalinkki tästä kotterosta on dööd:

Aero7.JPG


Edit: Tykkäyksiä kun tuntuu tulevan, niin laitetaan kuva etukulmastakin. Ehkä ne sillä vähenee, kun tuota Saabin mallia yleisesti nimitetään Dame Ednaksi :rofl2:

Aero1.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Sama, on tyylikäs kärry tuon värisenä.

Mää etsiskelin myös aikoinaan käyttö/harrasteautoa tiukoilla kriteereillä ulkomaita myöten (Saab 9-5 Aero, manuaali, sedan, maltillinen ajomäärä, ei harmaa, ei karvalakki). Se löytyi sitten 200 kilometrin päästä, kolmisen vuotta kerkesin etsiä :btooth:

Pannaan nyt kuvakin, kun vuosien takaisen viestin kuvalinkki tästä kotterosta on dööd:

Aero7.JPG
Lämmittää mieltä kun pitkän etsinnän jälkeen löytyy se kärry mistä haaveillu. Onko ollut sulla jo pitkään? Onko toiminut :)
 
Lämmittää mieltä kun pitkän etsinnän jälkeen löytyy se kärry mistä haaveillu. Onko ollut sulla jo pitkään? Onko toiminut :)
Elokuussa 2012 tehtiin kaupat. Laitoin heti perus etanolivirit, kytkin antautui 120tkm ajettuna. Satatonnia lisää, niin onnistuin kylmällä asfaltilla "alta pois" -tilanteessa sudittelemaan tasauspyörästön laakerit muhjuksi, 720e tehdasuusi laatikko, varmuuden vuoksi uudet kytkinkamat myös ja matka jatkuu.

Alustassa on reilusti uretaania, iskareina Koni FSD:t
Toimii etuvetoiseksi ihan mukavasti, kun unohtaa liikennevalokisailut.

Tuo auto poistuu omistuksesta vasta silloin, kun multa otetaan kortti pois pysyvästi :smile:

Alussa autossa oli perän ja vaihdelaatikon välitykset eri (ei hyvä). Nyt juurikin sen takia vaihdelaatikko "remontissa" jossa laatikkoon tulee oikeat välitykset, että mätsää perän kanssa. Samalla sinne vaihtuu uudet laakerit ja 4 vaihteen synkrot korjataan.
Miksi ihmeessä joku on sotkinut voimansiirron välitykset :shifty:
 
Viimeksi muokattu:
Elokuussa 2012 tehtiin kaupat. Laitoin heti perus etanolivirit, kytkin antautui 120tkm ajettuna. Satatonnia lisää, niin onnistuin kylmällä asfaltilla "alta pois" -tilanteessa sudittelemaan tasauspyörästön laakerit muhjuksi, 720e tehdasuusi laatikko, varmuuden vuoksi uudet kytkinkamat myös ja matka jatkuu.

Alustassa on reilusti uretaania, iskareina Koni FSD:t
Toimii etuvetoiseksi ihan mukavasti, kun unohtaa liikennevalokisailut.

Tuo auto poistuu omistuksesta vasta silloin, kun multa otetaan kortti pois pysyvästi :smile:


Miksi ihmeessä joku on sotkinut voimansiirron välitykset :shifty:
Rikottu alkuperäinen laatikko ja tilalle laitettu huonompi wrx laatikko minkä on vaan saanut jostain. Samalla jostain syystä vaihdettu perän välitykset tai koko perä. Pidetty kuitenki saman kokoisena kuin alkuperäinen, ettei tarvi vetareita eikä kardaania vaihtaa. Perän vaihdon ymmärrän jos on yritetty saada auton laatikon välitykset mahdollisimman lähelle perää. Edessä 4.111 ja perä 3.9. Kun alkuperäiset kuuluisi olla molemmat 4.44. Mutta silti ei mitään järkeä tässä ole. Mulla säädettävä keskilukko tässä (DCCD) mikä kuuluukin olla vakiona, mutta siitä kaikki eteenpäin on vanhempaa wrx:sää. Vaihdelaatikko toiminu siis avoimena koko tän ajan eli pahimmassa tapauksessa siellä olisi voinut leikata kiinni keskilukko milloin tahasa.
 
20210602_161106.jpg

opc2.png
opc3.png
Piti löytää suht halpa 7 paikkainen auto johon saisi kohtuudella 2 turvaistuina niin että pääsee vielä viideskin helposti kyytiin. Eteen osui Opel Zafira OPC eikä tuota voinut ohittaa, ulkonäköä, tehoa ja varusteita hintaan nähden hyvin eikä ole ajettukaan kuin aika tasan 200t. Auto sen verran korkeahko että kyytiin istuminen on todella "sulavaa", myös napista käynnistys on yllättävän hyvä varuste, riittää kun avaimet on taskussa, myös ovet avautuu ilman avaimiin koskemista. Erittäin tyytyväinen hankintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Keväällä vaihtui emännän tylsä valkoinen 208 uuteen 2008:iin, ja itsellä musta transitti vaihtui uudempaan tylsään hopeiseen.
IMG_20210405_153159.jpg

Oliko edellinenkin Transit Custom ? Jos oli niin molemmista speksit ja kokemukset kiinnostaa. Transit Custom olisi harkinnassa, mutta melkein pitäisi olla automaatti.
 
Oliko edellinenkin Transit Custom ? Jos oli niin molemmista speksit ja kokemukset kiinnostaa. Transit Custom olisi harkinnassa, mutta melkein pitäisi olla automaatti.
Ei, vaan edellinen oli viimesiä kantikkaita. Eli pelkkä Ford Transit.(300m) Ja 125hv koneella(6Vaihdetta).
Toi custom on kapeampi sisältä. Eli lähinnä "ohjaamossa" tulee helpommin tukalat oltavat, jos on 3 miestä(henkilöä) kyydissä.
Mutta "meillä" on ollut noita fordeja varmaan reilusti yli miljoonan kilometrin edestä, ja onhan ne ilmeisesti toiminut.
Automaattina on ilmeisesti ainakin uudenkarhea connect.

Näin yli 160km 5x viikossa ajaneena suosittelisisin. Toki juuri tuosta automaatista ei ole itsellä kokemusta
 
Meille tuli ensimmäinen Saabi ikinä. Ei tätä edes haettu mutta hyvä yksilö löytyi vahingossa. Kyseinen 9-3 Aero 2.8 V6 turbo tuli ruotsista ja oli paikallisen hifiliikkeen omistajan pojan auto. Musiikkivehkeet laitettu mutta varmaan subbari joutaa myydä kun vie liikaa tilaa kontista. Tehoja otettu 310hp etanolilla. Miellyttävä auto ja menee meillä 2. autona / harrasteena. Perhekin mahtuu kyytiin. Pieninä muutoksina catback putkisto ja jenkkimallin ilme valoineen / heijastimineen. D2 coiloverit ja JR-vanteet.

eCzFzoIFK0LjSP0pCjsCg9fwg2A1X3cHlYXl6AoK6gG0EIvsQfnMmS3xNp2TBOjFLRBEjE09zM6RlD08GvbhUVPjXwKQm4-LHOKIzc3grrS9LG4A6O3An7VllXzT-ZhBule3Pt4SNZfC1T8XhzyM7NQack6JLQuLps0mohL4fiQpRSeAzVmMsVNMlt7RwMF4B6kvOpap0FDLoQ_ZwGvAFLI3qsKkK2ft6qFKlpjQAFFo3OHSexdZjCK8pvXCBHVdnBR1279mEfdQDQlZ6CM6QZq9SBV3So5HaLaKPkp8XYAAFhfFM_llcv_Fn5_Yi7QT5i-7ZTFn22ldeS5AQtvOgkYHdOhnqCNPqrimobOJT5GaN6l7sfZdJYHqGYBG5fW0cyEw-PbNmy3CcujMraLaBUTyMQRXvmjTAPmQEc0F_LetbbZDbF5nH345PjPhDFFpr6V9UBl51b6q8AvyHKXAfSARBZdpqnrw4BtnfQb9gSnO4UjnGFbuxT1pHvcCkrTsA5aZiKlPASkcxUDi6j02aED5CbIFOq8EgZhV9IX2OY3N_AHUbqArRKTsFJ_Q8rTGo2VWS5_6311ckrbaENt7TRnZfsL9sc-KFIjnulKgwFAbGsCW7y-H9JtcXr2h8Q4N6mtvav_gjqv6551TK0a4rUBsWalbYmmDXdl-wdmbG-dyasNwXczfQG7dxyEVVIQSYvV1BpIuFu99d_7X4HrW4ZA=s1272-no


3P0_SsKcxQSo6UJb5k77M03417mL48-f3P24TcSSj5VCEb3QD8hxkapmB0EXs9O8Q4umu6qkE23ICB9kPs5G8HRdP2wsTMBskUwd_4YNuyW_qYHU3OdDSsynHqBTHF1NhWu-Wfdrd6wt6pNdH-oSzZLuYbXtnQNqQj4gD0Azow_GaIJmlf1btO1zcsAi4F4DhY-fTZ4Pep5474x6futPslrMI_94TvT4EU2LnCNs1LTSMk6UsgVZXFC1DB8h1N533S36J3Hn1M3lKPTJaKdwnfCV9Te870dn9UrCUHetQ1j0VcaGlulq_pSQHvbO_YjVtISJGniM3jLDo9NRG67lvJyALmIOnHSOzwmySwf-5JNcpZVWHjhjIGfDuisiV4SIgOFJxewbfRij3Fin3csKtAJCSjJSXjWRouexpIK-zONsf5cmHeoj5dnapvSf66b_AFOLF6Otzf2WrjkGNuxQIyUPFgs2mEPg-_575oYnqu5t7a8AzznDtA1KXugC8h4qcF0GObocUjtatyb5ROqhwhin0bGyZNCTMvu45ORNvFOljMkgn08_qpGvBWS0H4N6NtpqFYtgzfnQSih3xD5blq7XhnJf-QIvhyt2U7EySVNCIW5BF3VvL1JxznMmPMYTGnnCthIxDpYkcxsgbrZ0WTkS8D_A38WmDFohgI83k4K-sVXYMU9eTeLeUSy13HuzTn5AYBd7UGXQLUCrycFFChY=s1272-no

SsqtrKWtO-YGQsUbbILvY3PC7SRVGE5S5OL5n264SkU590fqXc7HhoDTMS5qkVr03xSWv7LfDBT6N5SIdBUeHyPqHFvRNRUXRTgxiqGNZZJQcbtjGW3GAgdKvFbMfydPfAl-Mxpde5ipccovStuofkBUB4xtzcfTA8nAi_d_vkwAwGzkBHFXxFRoKTcdW9ArLoGWO-FZv-NyX0h0NHOTn1hK9jo3AXZeDiOCwYWJ9rwc5UIk_vsnz4Vvc49Jx1e6-3z2GhQHmUYzhmUrRdW5eTWJE7yiaSYl_A08AmbPKnkK6cBK0y4bCcHQ9KOpIZfxWW4W07z_MHCL2j8rhaVUGlX3su9W0b9HM9CjsOL98xNqPDZLRzS2bltB9sxfvctg_YKmhK0-JPyct7i2qJYFFdI9k_F-wh7PF9UvTR-aquoKXeEv0P7vHqLzafcGXemTWj_8cpclqgsggXV5k58z2Lz4bR4MmKEKStLx3n-nc0oNPGjQZ90ICMuxwUfadkyFB51tHXIaE34j_2xft0c03mhqZKsaS9qH36Qg5OTx7z86tQycN0k4KHIG4ei--4M3dP3SNzZhJMHvGiKoCvZMICkBKNoF9Bns6ZWMN9MxEALMvnMNZHYr4yN7g9VI4Z8UgcefetZq5Hn3CgFiaXTSleLwEG__EAq1N1F92KtUpC4jFz7-oRflHlYxPpZ0W64QuJcTtWJzzPZbLOW2e8u9Ysw=w954-h1272-no
 
Ostettiin kaverin kanssa Teslat samaan aikaan, erona sisustan väri. Malli siis 2021 M3SR+.

Mulla oli M3P jo tilauksessa viime vuonna, mutta jouduin pitkän ulkomaanreissun takia perumaan sen, ja downgradesin sitten tähän kun ajattelin että 5.6s 0-100 riittää. Vaikka se on paperilla vain muutaman kymmenyksen parempi kuin edellisessä 328i:ssä, niin käytännössä aivan eri maailmasta. Tehoa ei ole kuitenkaan liikaa, tällä voi vielä huoletta polkaista kaasun pohjaan motarin rampeilla ja ohitustilanteissa.

Type2 löytyy nyt mökiltä, töistä ja kotipihalta, joten ei ole näitä julkisia latureita tullut juuri käytettyä.

Keskikulutus tämän vuoden ajalta 155 Wh/km, joten noin 320 km keskimäärin pääsisi akullisella (joka on ilmeisesti 54 kWh josta käytettävissä 50).

teslat.jpg
 
Eka uutena ostettu kaara ever, dacia duster 2020. Vuosi sitten liikkestä haettu, 1.3 tce 150 4wd prestige. Nyt mittarissa 11tuhatta kilometriä. Oon tykännyt tosi paljon, aivan huippu auto jos saa sanoa:love: Hyvä ajaa maantiellä/motarilla, saatika sitten pikkuteillä. Lisävarusteina otin kurakaukalot eteen ja taakse ja takapaksin kokonaan peittävä kumikaukalo, nastarenkaat peltivanteilla ja lohkolämmitin. Väri on navy blue eli toinen perus väreistä(valkoinen toinen). Vuoden kokemuksen jälkeen sanottua: Kulutus kesällä sekalaisessa ajossa 7 litraa etuveto eco moodilla, talvella 8 litraa awd normaali moodilla. Talvihan oli pelkkää lystiä kiitos nelivedon, pystyi änkeytymään mihin tahansa väliin kun kiihtyvyys oli sama kuin kesällä. Lämpeää tosi nopeasti. Lohkolämmitin heikkotehoinen säteilylämmitin, sai olla stöpselin päässä melkein kokoajan. Kovilla pakkasilla(-30 ja yli) käytiin laittaessa ajotietokoneeseen tuli ilmoitus tarkista suihkutus, vikakoodi aiheutti sen sen että keltainen jakoavain paloi mittaristossa ja vakionopeuden säädin ei toiminut. Vikakoodi hävisi kokonaan pois ja vakionopeuden säädin toimi jälleen kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan kunhan kone oli lämminnyt. Luulisin tuon liittyvän polttoaineen kaasuntumiseen ja kovaan pakkaseen. Nyt ensi viikolla eka huolto jossa vaihdetaan moottoriöljy ja suodatin ja raitisilmasuodatin(+määräaikashuolto). Vuoden aikana on moottoriöljyä hävinnyt noin 1/3 osa mittatikusta katsottuna, toivottavasti normalisointuu vaihdon yhteydessä.
duster2020.jpg
 
Piti vuokrata kesäksi auto, ja yllättäen halvimmaksi vaihtoehdoksi muodostui upouusi Toyota Yaris Hybrid kuukausitilauksella. Parin päivän kokemusten perusteella ihan mukava pikkukippo. Voimalinja on loistava, kulutus on naurettavan alhainen ja varustelutaso on erinomainen (mm. mukautuva vakkari, kaistavahti ja navigaattori). Ajettavuuskin on hyvä. Moottoritienopeudessa rengasmelua on aika paljon, se on ainoa merkittävä miinus, tosin sama ongelma on muissakin tämän kokoluokan autoissa. Melko hyvästä suorituskyvystä huolimatta vaikutelma ei ole erityisen sporttinen, koska alusta on melko mukavuuspainotteinen. Veikkaan, että syksyllä tulee ikävä, kun tästä luopuu.

yaris2.jpg
 
Eka uutena ostettu kaara ever, dacia duster 2020. Vuosi sitten liikkestä haettu, 1.3 tce 150 4wd prestige. Nyt mittarissa 11tuhatta kilometriä. Oon tykännyt tosi paljon, aivan huippu auto jos saa sanoa:love: Hyvä ajaa maantiellä/motarilla, saatika sitten pikkuteillä. Lisävarusteina otin kurakaukalot eteen ja taakse ja takapaksin kokonaan peittävä kumikaukalo, nastarenkaat peltivanteilla ja lohkolämmitin. Väri on navy blue eli toinen perus väreistä(valkoinen toinen). Vuoden kokemuksen jälkeen sanottua: Kulutus kesällä sekalaisessa ajossa 7 litraa etuveto eco moodilla, talvella 8 litraa awd normaali moodilla. Talvihan oli pelkkää lystiä kiitos nelivedon, pystyi änkeytymään mihin tahansa väliin kun kiihtyvyys oli sama kuin kesällä. Lämpeää tosi nopeasti. Lohkolämmitin heikkotehoinen säteilylämmitin, sai olla stöpselin päässä melkein kokoajan. Kovilla pakkasilla(-30 ja yli) käytiin laittaessa ajotietokoneeseen tuli ilmoitus tarkista suihkutus, vikakoodi aiheutti sen sen että keltainen jakoavain paloi mittaristossa ja vakionopeuden säädin ei toiminut. Vikakoodi hävisi kokonaan pois ja vakionopeuden säädin toimi jälleen kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan kunhan kone oli lämminnyt. Luulisin tuon liittyvän polttoaineen kaasuntumiseen ja kovaan pakkaseen. Nyt ensi viikolla eka huolto jossa vaihdetaan moottoriöljy ja suodatin ja raitisilmasuodatin(+määräaikashuolto). Vuoden aikana on moottoriöljyä hävinnyt noin 1/3 osa mittatikusta katsottuna, toivottavasti normalisointuu vaihdon yhteydessä.
duster2020.jpg
Jos vuosi ja n. 10tkm tarkoittaa, että öljyä kuluu litrasta pariin (en tiedä öljytilavuutta, mutta 4-6 litran välillä suht todennäköisesti) niin kyllähän se paljolta tuntuu uudelle autolle. Jos huomaat, että öljyä on kadonnut 1/3 niin suosittelen jatkossa kyllä lisäämään sitä ajoissa lisää.
 
Jos vuosi ja n. 10tkm tarkoittaa, että öljyä kuluu litrasta pariin (en tiedä öljytilavuutta, mutta 4-6 litran välillä suht todennäköisesti) niin kyllähän se paljolta tuntuu uudelle autolle. Jos huomaat, että öljyä on kadonnut 1/3 niin suosittelen jatkossa kyllä lisäämään sitä ajoissa lisää.
Eihän se öljytikun asteikon ylä- ja alamerkkien väli ole kuin jotain litra
 
Eihän se öljytikun asteikon ylä- ja alamerkkien väli ole kuin jotain litra
Näin minäkin sen tulkitsin, kun öljynkulutusta ei sen enempää kauhisteltu. Eli öljy olisi kulutus 1/3 ala- ja ylärajan väliltä.
Vuoden aikana on moottoriöljyä hävinnyt noin 1/3 osa mittatikusta katsottuna, toivottavasti normalisointuu vaihdon yhteydessä.
Vaikka tässä sanotaankin kirjaimellisesti tulkittuna, että öljymäärästä on hävinnyt 1/3, joka oletetulla 4 litran tilavuudella tarkoittaisi yli litraa.

Normaali kunnossa oleva auto muuten kuluttaa aina jonkin verran öljyä. Jos öljyn määrä ei pitkällä aikavälillä vähenisi, se tarkoittaisi että moottorissa voitelun seurauksena palanut öljy korvautuisi jollain muulla nesteellä.
 
Näin minäkin sen tulkitsin, kun öljynkulutusta ei sen enempää kauhisteltu. Eli öljy olisi kulutus 1/3 ala- ja ylärajan väliltä.

Vaikka tässä sanotaankin kirjaimellisesti tulkittuna, että öljymäärästä on hävinnyt 1/3, joka oletetulla 4 litran tilavuudella tarkoittaisi yli litraa.

Normaali kunnossa oleva auto muuten kuluttaa aina jonkin verran öljyä. Jos öljyn määrä ei pitkällä aikavälillä vähenisi, se tarkoittaisi että moottorissa voitelun seurauksena palanut öljy korvautuisi jollain muulla nesteellä.
Joo, mutta se paljonko öljyä kuluu on terveellä koneella täysin mitätön määrä. Ajelen ite esimerkiksi 90 luvun alun turbojapsilla ja vuositasolla n. 5000km ajoilla ei tikusta voi silmämääräisesti sanoa, että öljyn määrä vähenisi lainkaan, joten kyllähän se litra kymppitonnilla mitä monellakin merkillä pidetään suht normaalina kuulostaa järkyttävältä määrältä. Öljyn kuluminenhan johtuu joko siitä, että alaspäin kulkiessaan männänrenkaat eivät saa öljyä mukaansa ja sylinterin seinämiin jäävä öljy palaa bensan mukana tai siitä, että venavarsien tiivisteet vuotaa, tai sit siitä, että koneessa on sen verran ohivuotoja, että huohotuksen kautta öljyä pääsee imuilmaan. Toki sit joku hajonnut turbon tiiviste tms vielä vian muodossa voi aiheuttaa tota öljyn kulumista.
 
Kyllähän tuo siltä kuulostaa, että siellä on joku pahasti rikki, jos noin paljon öljyä kuluu.

Oliko öljytaso juuri maksimissa vai vähän alle vaikuttaa aika paljon. Tuossa koneessa max ja min väli on alle litra joten tuollainen hävikki on noin desi öljyä vuodessa UUDELLE moottorille mikä on vielä sisään ajossa joten hyvä vain että syönnyt vähän öljyä.
 
Tsekkasin ensimmäistä kertaa ahdinta lähemmin. Pitkittäisvälystä ei yhtään ja sivuttain aivan pieni, juuri tuntee. Niinhän sen pitääkin olla. Öljyä ei näy pinnoilla mutta mitä on tumma lika noissa siivissä? Ei lähtenyt sormin pyyhkäisemällä.

P_20210609_121119_2.jpg
 
Uusi ja vanha käyttis. Vanhempi odottaa hydrauliikkasäiliö malli isompi jota pitää tulla tehtaasta kun maailmasta on tämä osa loppu? Olen odottanut kuukauden että saapuisi.

Uusi käyttis tuli haettu viikonloppuna, Lexus GS 450H 3.5l V6 + sähkömoottori vm. 2007. Alkuperäinen omistaja on ottanut melkein kaikki lisävarusteet(Tai no en tiedä mitä varuste tästä puutuu vielä) ja jättänyt kattoluukku ottamatta mikä on plussa.
bmwlexus.jpeg
 
Mukavia kelejä ollut ulkoiluttaa mersssua (no ulkoilee se muutenkin kun käyttöauto on). Tämän kevään projekti oli vähän lisää madallusta eteen ja ledit sumareihin joista tuli päivävalot, kun ei viitsisi xenoneita aina polttaa. Sumulla sitten suosiolla pois... :rolleyes:
Seuraavaksi pitäisi hieroa pari talven aikana tullutta parkkipaikkakolhua pois ja ehkä mankelointia etukaariin kun ottaa terävissä töyssyissä pikkuisen kiinni.

96196948-0A14-427F-94B1-0EF750AD33B5.jpeg

BC176AAB-E8D5-4CB9-A4F3-CD0899CEF30B.jpeg
 
Hieno Mersu, mutta veikkaan että ajo ei ole kovin mukavaa. Mulla oli omassa CLK:ssa madallussarja ja 225-40-18 renkaat ja kyllä oli melkoisen epämukavaa kyytiä, joskin ihan hienon näköinen.
 
Mihinkä on tottunut kukakin niin varmaan siitä paljon kiinni, tietysti olisi aika kaamean tuntuinen jonkun mukavuuspainotteisen alustan jälkeen. Mutta omat autot aina ollut keulasta reilusti madallettuja 19” vanteilla niin tuntuu ihan normaalilta. Ja tiet mitä nielee on pelkkää asfalttia isojen kaupunkien lähistöllä niin helpottaa.
 
Ei kai kukaan tommoista autoa mihinkään ässämersulipumiseen ostakaan. Ihan siistin näköinen, joskin itse ehkä miettisin rengastusta ja alustaa uudelleen jos se vaatii korin modaamista. Tuskin tuo silti pilalle tuolla menee.
Joo viitisen milliä etukaaria ulospäin tekee vielä ihan hyvää ulkonäölle, ja vielä kun mankelimestari lupasi että pystyy levityksen kohdalta etupuskuriakin tuomaan saman verran ulospäin niin pysyy yhtenäisenä sovitus.
 
Mahtuuko nykyisellä asetuksella renkaat kääntymään? Koria käy sääliksi, kun taistelee jousien jousivakion kanssa. Eikö korin elämisen jo tunne ja kuule?
 
Tämmönen Octavia tuli hommattua. 1.8 tsi 4x4, Elegance varustelulla (webasto, nahka-alcantara penkit, sähköinen kuskinpenkki, cantonin äänentoisto, columbus navigointijärjestelmä jne)


34736B7C-AE18-4964-A76A-122A19DC1BC9.jpeg

Ulkokuori on todella arkisen näköinen, mutta varustelun ja tekniikan puolesta kyllä varmasti mainio matkantekoväline.
 
Mahtuuko nykyisellä asetuksella renkaat kääntymään? Koria käy sääliksi, kun taistelee jousien jousivakion kanssa. Eikö korin elämisen jo tunne ja kuule?
Ei mahdu, ajan tällä vain suoraan.
SLK:ssa on lyhyt ja jämäkkä kori, esimerkiksi yhden kulman tunkkaus ylös ei aiheuta havaittavaa korin joustamista kuten joissain avoissa. Eli ei ole ongelmaa sen kanssa.
 
Tämän hetken kalusto sekalainen kokoelma käyttö ja harrasteautoja.

Citroen C2 1.4 isolohko n. 70 hp. Halpa ja hoiti hommansa opiskeluaikoina. Jäänyt tarpeettomaksi ja seisonut vara-autona. Tämän kanssa joutuu miettimään kahdesti riittäkö kiihtyvyys ohittamaan edessä ajavaa mopoautoa. Odottaa korjausta pienen kolarin jälkeen tai sitten romikselle.

C2.jpg


Ford Transit Sport Van. Lyhyt ja matala versio transitista. Käyttöauto ja tavaran rahtaukseen. Lastutettu 180 hp ja odotin enemmän, mutta pakuksi OK.

SV.jpg


Nissan 200sx. Projektiauto ja omistuksessa 17-vuotta. Alkuperäistä ei enää paljon jäljellä. Kilpiin saaminen ehkä kysymysmerkki ja jos ei niin ratakilpuriksin. Nyt oma talli ja ehkä alkaa edistymään.

RS.jpg


Mitsubishi Lancer Evolution V GSR. Pari vuotta palvellut ympärivuotisena käyttiksenä. Eka JDM ja ei pahemmin haittaa ratin oikealla puolella oleminen. Todella hyvä ajaa ja itselle kokonaisuutena täydellinen auto. Ainoa miinus isohko kulutus (motari-maantie 10l/100km jos ajaa nätisti).

GSR.jpg


Toyota MR2 MK3. Keskimoottori ja paino tyhjällä tankilla 960 kg. Moottori kireä neloskone 192 hp ja rajoitin 8500 rpm. Toimiva kesäkäyttis ja silmiä avaava ajokokemus kaikilta osin.

MRS1.jpg
 
Piti vuokrata kesäksi auto, ja yllättäen halvimmaksi vaihtoehdoksi muodostui upouusi Toyota Yaris Hybrid kuukausitilauksella. Parin päivän kokemusten perusteella ihan mukava pikkukippo. Voimalinja on loistava, kulutus on naurettavan alhainen ja varustelutaso on erinomainen (mm. mukautuva vakkari, kaistavahti ja navigaattori). Ajettavuuskin on hyvä. Moottoritienopeudessa rengasmelua on aika paljon, se on ainoa merkittävä miinus, tosin sama ongelma on muissakin tämän kokoluokan autoissa. Melko hyvästä suorituskyvystä huolimatta vaikutelma ei ole erityisen sporttinen, koska alusta on melko mukavuuspainotteinen. Veikkaan, että syksyllä tulee ikävä, kun tästä luopuu.

yaris2.jpg

Jartsa on kyllä aliarvostettu auto. Yleensä vaan naurunaiheena mutta oikeasti aika mukavia pikkukiesejä.
 
V50 volvolla tuli pari vuotta ajeltua, alkoi vaan oleen remonttia sen verran paljon että ei innostanut ruveta korjailemaan/korjauttaman niin tuli hankittua 2012vm Opel Astra 1.4T automaattilaatikolla.

Edestä jarrupalat on näköjään aika loppu, pitää vaihtaa ne ensiviikolla. Levyt siinä samalla sitten.
 

Liitteet

  • IMG_20210619_144928__01.jpg
    IMG_20210619_144928__01.jpg
    4 MB · Luettu: 112
Ei siinä pelkässä pohjavärissäkään mitään vikaa ole.

Meillä tykästyttiin tuohon pohjaväriin niin paljon, että tuommoiseksi tuo jäi.
Ei pitäisi katsoa näitä jenkkiautojen kuvia. Alkaa vain harmittamaan ettei itsellä ole sellaista. Tuohon autoon musta väri kyllä sopii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom