Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Hieno peli! En tiedä onko tästä ollut ketjussa jo aiemmin puhetta, mutta mikä motti tähän tuli? Löytyikö vielä alkuperäinen?
Syksyllä kotiinhakiessa laittelin tänne kuvia.

Alkuperäinen moottori tuli takakontissa mukana, auto oli ajettu halliin ja purettu kaikki pois moottoritilasta pintaruosteiden poistoa varten, kuten yleensä, motivaatio oli kadonnut jonnekkin ja auto jäi seisomaan 15 vuodeksi joista viimeiset kaksi heinikossa.
 
Tuli tuossa kevään myötä pieni autokuume päälle ja muutaman viikon kärvistelyn jälkeen se eskaloitui vanhan BMW-nokivasaran ostamiseen. Kyseinen auto oli ollut lähiliikkeessä jo jonkin aikaa myynnissä ja yleisilmeeltään paikoin hieman nuhjuinen, joka ei meikäläistä suuremmin haitannut. Kävin pari kertaa autoa katsomassa ja vähän tinkimässä ja tökkimässä jäätä. Muutama viikko ensimmäisestä koeajokerrasta menin lopulta ostohousut puoliksi jalassa liikkeeseen, INPA:lla lueskelin koodit ja arvot eikä mitään hälyyttävää löytynyt, mutta kävin vielä pelimiehenä näyttämässä autoa leimalla ja läpihän se meni huomautuksetta, joten päädyin sitten tekemään kaupat mielestäni nettiauton tarjontaan nähden varsin kohtuulliseksi tingittyyn hintaan.

Elikkäs kyseessä e61 530 xd vuosimallia 2008, kilsoja 275 tkm. Tuotu 2016 Italiasta ja mitä nyt katsastusasemalla pohjaa tutkin niin aika siistissä kunnossa vaikutti alustasta olevan. Aika olemattomat varusteet tähän yksilöön ruksittu, mutta menettelee kynsin hampain. Mieluisina sporttinahat, iso navi, bi-xenonit ja tuo neliveto, joka oli oikeastaan osittain ostokriteerinäkin. Vetokoukun ajattelin itse asennella, kun ei tästä sellaista löydy, lisäksi kaikkea pientä laitettavaa on, kuten penkkejä voisi ehostaa ja maalailla, puskurista puuttuu hinauslenkin kansi ja etuvalot kaipailee hiomista. Mukana tulleet tarvikekesävanteet sain hukattua nopeasti Torissa ja tilalle hommasin mieluisammat paremmilla renkailla BMW:n omasta kataloogista.

bmw-e61-1.jpg

bmw-e61-2.jpg

bmw-e61-3.jpg


Hieno peli! En tiedä onko tästä ollut ketjussa jo aiemmin puhetta, mutta mikä motti tähän tuli? Löytyikö vielä alkuperäinen?

Mukava laitos ja kiva ajaa. Kaveri osti vähän tuoreemman samanlaisen, tosin bensa mutta nelikko. Vetokoukku puuttui ja jossain, vissiin marmorilla koukulle hintaa 2500€:redface: Parkkitutkat sun muut purkamiset ja kasaamiset tekee hommalle hintaa.
 
Mukava laitos ja kiva ajaa. Kaveri osti vähän tuoreemman samanlaisen, tosin bensa mutta nelikko. Vetokoukku puuttui ja jossain, vissiin marmorilla koukulle hintaa 2500€:redface: Parkkitutkat sun muut purkamiset ja kasaamiset tekee hommalle hintaa.
Irrotettava koukku maksaa noin 250e ja mallikohtainen johtosarja hieman toista sataa. Itse ajattelin asennella, ei vaikuta tekemättömältä rastilta mitä tuossa ohjeita olen jo lueskellut. Tällaiseen vanhaan autoon ei ole enää järkeä asennuttamisesta saatika marmoritiskin valohoidosta maksella.

Mukava on ajaa ja tehoakin mulle käyttöautoon ihan riittävästi. Saas nähdä mikä tästä porsii sähköpuolelta ensin
 
Irrotettava koukku maksaa noin 250e ja mallikohtainen johtosarja hieman toista sataa. Itse ajattelin asennella, ei vaikuta tekemättömältä rastilta mitä tuossa ohjeita olen jo lueskellut. Tällaiseen vanhaan autoon ei ole enää järkeä asennuttamisesta saatika marmoritiskin valohoidosta maksella. Mukava on ajaa ja tehoakin mulle käyttöautoon ihan riittävästi. Saas nähdä mikä tästä porsii sähköpuolelta ensin

Niinkin halvalla saa, hyvä. Kaveri ei kai ajatellut laitella itse, joka on hyvä juttu koska homma jäisi puolitiehen. Osaamista löytyy, jaksamista ei. Nytkin kaksi autoa kasvaa sammalta pihalla, kun jäi vähän kesken... Bimmerissä ei vieläkään koukkua.
 
Komea BMW! Onkohan Xdriven kanssa huolia jo kohtuullisella kilometrimäärällä?
Toki tuo kilometrimäärä on siitä hyvä, että jos jotain lapsenvikoja olisi ollut, niin olisivat ne kyllä jo ilmenneet aikaa sitten.

BTW, pidemmän aikaa jo hämmästellyt miten ajattoman ja tyylikkään vaihteenvalitsimen osasivat jo tuollon 15 vuotta sitten suunnitella. Design edelleen täysin tätä päivää eikä muuten ole paljoa erilaisempi uudemmissakaan malleissa.
 
Irrotettava koukku maksaa noin 250e ja mallikohtainen johtosarja hieman toista sataa. Itse ajattelin asennella, ei vaikuta tekemättömältä rastilta mitä tuossa ohjeita olen jo lueskellut. Tällaiseen vanhaan autoon ei ole enää järkeä asennuttamisesta saatika marmoritiskin valohoidosta maksella. Mukava on ajaa ja tehoakin mulle käyttöautoon ihan riittävästi. Saas nähdä mikä tästä porsii sähköpuolelta ensin
Miten nirso Bemari on noille sähköille, pitääkö niitä opettaa koukun tavoille ja onnistuuko se tolla INPA:lla?
 
Mukava laitos ja kiva ajaa. Kaveri osti vähän tuoreemman samanlaisen, tosin bensa mutta nelikko. Vetokoukku puuttui ja jossain, vissiin marmorilla koukulle hintaa 2500€:redface: Parkkitutkat sun muut purkamiset ja kasaamiset tekee hommalle hintaa.
Koukkupajalla irroitettava koukku maksoi ~800 euroa. On parkkitutkat ja himmelit.
 
Komea BMW! Onkohan Xdriven kanssa huolia jo kohtuullisella kilometrimäärällä?
Toki tuo kilometrimäärä on siitä hyvä, että jos jotain lapsenvikoja olisi ollut, niin olisivat ne kyllä jo ilmenneet aikaa sitten.

BTW, pidemmän aikaa jo hämmästellyt miten ajattoman ja tyylikkään vaihteenvalitsimen osasivat jo tuollon 15 vuotta sitten suunnitella. Design edelleen täysin tätä päivää eikä muuten ole paljoa erilaisempi uudemmissakaan malleissa.
Mitä nyt harrastajapiireistä olen ymmärtänyt, niin ei tuo xdrive mikään erityisen susi ole eikä mitään varsinaista tyyppivikaa sen hajoamisesta, mutta onhan se toki aina yksi mahdollinen lisävikakohde ja joskus noista on jakobokseja hajoillut. Ei ainakaan tuo yksilö oireile sen suhteen mitään toistaiseksi. Tuo vaihdekepukka tuli juuri faceliftissä 2007 tuohon e60/61:een ja on kyllä edelleen ihan toimiva ja modernin näköinen. Se vanhahan oli sellainen isompi perinteinen eteen-taakse-mohlo.

Itse en jaksa autoissani kilsoja liikaa tuijotella, ennemminkin kiinnitän huomiota yleiseen tekniseen kuntoon ja aiempaan ylläpitohistoriaan. Ja itse kun kaiken lähtökohtaisesti korjaa, niin se on sitten helppo antaa palautetta peiliin :D
Miten nirso Bemari on noille sähköille, pitääkö niitä opettaa koukun tavoille ja onnistuuko se tolla INPA:lla?
Ei tarvi opettaa erikseen kunhan asentaa oikeanlaisen johtosarjan. Sen jälkeen auto osaa kytkeä tutkat pois kun kärry on kytkettynä.
Koukkupajalla irroitettava koukku maksoi ~800 euroa. On parkkitutkat ja himmelit.
Juu onhan tuo uuteen tai uudehkoon autoon ihan ok hinta, mutta tällaiseen vanhaan vehkeeseen yli 10 % auton hinnasta. Ite kun tekee niin pitäisi olla yhden lauantai-iltapäivän homma.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän asti näytti hyvältä. Kyllähän tuo vaalea sisusta kivempi on kuin tosi tumma, mustasta puhumattakaan, mutta aika painajainen jos sitä siistinä haluaa pitää. :beye: Vaikka eipä se kyllä kaikkia (lue: suurinta osaa) taida häiritä vaikka olisi "vähän" sotkuisempi auto.

BTW, pidemmän aikaa jo hämmästellyt miten ajattoman ja tyylikkään vaihteenvalitsimen osasivat jo tuollon 15 vuotta sitten suunnitella. Design edelleen täysin tätä päivää eikä muuten ole paljoa erilaisempi uudemmissakaan malleissa.
Hyvän näköinen ja erinomainen käyttää. Oikeastaan niinkin hyvä, että eivät keksineet tilalle mitään parempaa ja kaikki uusimmissa esim. 3-sarjassa on menty huonompaan suuntaan sellaisen ihme möllykän kanssa.
 
Tähän asti näytti hyvältä. Kyllähän tuo vaalea sisusta kivempi on kuin tosi tumma, mustasta puhumattakaan, mutta aika painajainen jos sitä siistinä haluaa pitää. :beye: Vaikka eipä se kyllä kaikkia (lue: suurinta osaa) taida häiritä vaikka olisi "vähän" sotkuisempi auto.
Kuva heti ostamisen jälkeen otettu putsaamatta, mutta joo onhan esim vaaleat lattiamatot hankalampi pitää puhtaana - sinnekin voi sitten halutessaan ostaa mustat tilalle. Lattiamatot putsaantu ihan hyvin, mutta aika nopeesti ne näyttää taas samalta kun pihalla on hiekkaa. Kuskin penkki kaipailee vähän putsausta ja maalia - putsauksen tein, mutta maalit on vielä tilaamatta. Käyttöautossa en tosin nyt jaksa mitenkään isosti penkin kulumista stressata kun ovat kuitenkin ajaessa persuksen alla. Yleisesti ottaen nahka on mielestäni aika helppo pitä puhtaana, jos sitä vain tekee tasaisin välein. Se on sitten toki oma juttunsa jos hommaa on laiminlyöty useamman vuoden ajan.

bmw-e61-4.jpg
 
Vaihdoin talvella entisen rataharrasteeksi ostetun VR6 Audi A3:sen "badge-tuunattuun" Bemariin. Lapsiperheellisenä aika aina kortilla ja radalla ehtii käydä muutamia kertoja kesässä. Arjen ajoissa -tehoja kaivatessa- Audi oli aina tallissa.

Audin tilalle kesäautoksi valikoitui 535d m-sport. Autoon vaihdettu suuremmat hybriditurbot, downpipe, laatikko vahvistettu, sekä suuttimet ja sylinterikansi huollettu. Tehoa rutkasti enemmän kuin Audissa (445hv/843Nm), mutta tunnelma automaattivaihteisessa dieselissä aika erilainen. Itse kuitenkin tykkään dieselin ruksutuksesta ja eiköhän tästäkin ole aloittelijalle aivan riittävästi hupia radalle.

Rivikuutonen on normi ajossa lähes äänetön ja matkanteko mukavaa. Tehoa ja vääntöäkin löytyy läpi kierrosalueen. Logic 7 äänentoisto penkinalussubbareineen suht kelvollinen, mutta Individual Audiota jää silti vähän kaipailemaan. Alkuperäiset adaptiiviset bi-xenonit ovat surkeat. 300tkm. ajetut projektorit lie jo himmenneet, sekä edellinen omistaja kaiken lisäksi kalvottanut umpiot. Nämä olisi tarkoitus kunnostaa - poistaa kalvot ja uusia projektorit. Vakaassa harkinna myös ostaa suoraan uudet umpiot (hinta 500e/kpl) ja myydä vanhat, mutta asia selvinnee kesän mittaan.


1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
 
Vaihdoin talvella entisen rataharrasteeksi ostetun VR6 Audi A3:sen "badge-tuunattuun" Bemariin. Lapsiperheellisenä aika aina kortilla ja radalla ehtii käydä muutamia kertoja kesässä. Arjen ajoissa -tehoja kaivatessa- Audi oli aina tallissa.

Audin tilalle kesäautoksi valikoitui 535d m-sport. Autoon vaihdettu suuremmat hybriditurbot, downpipe, laatikko vahvistettu, sekä suuttimet ja sylinterikansi huollettu. Tehoa rutkasti enemmän kuin Audissa (445hv/843Nm), mutta tunnelma automaattivaihteisessa dieselissä aika erilainen. Itse kuitenkin tykkään dieselin ruksutuksesta ja eiköhän tästäkin ole aloittelijalle aivan riittävästi hupia radalle.

Rivikuutonen on normi ajossa lähes äänetön ja matkanteko mukavaa. Tehoa ja vääntöäkin löytyy läpi kierrosalueen. Logic 7 äänentoisto penkinalussubbareineen suht kelvollinen, mutta Individual Audiota jää silti vähän kaipailemaan. Alkuperäiset adaptiiviset bi-xenonit ovat surkeat. 300tkm. ajetut projektorit lie jo himmenneet, sekä edellinen omistaja kaiken lisäksi kalvottanut umpiot. Nämä olisi tarkoitus kunnostaa - poistaa kalvot ja uusia projektorit. Vakaassa harkinna myös ostaa suoraan uudet umpiot (hinta 500e/kpl) ja myydä vanhat, mutta asia selvinnee kesän mittaan.
Kyllä tolla luulis muuli tulevan kivuttomasti perässä.
 
Ford focus 2013 1.0 ecoboost manuaali. 125hv, ostin Helmikuun alussa. Asiallinen vehje, ei vie paljoa bensaa ja liikkuu kivasti. Jossain vaiheessa lastutan ehkä. Lisäkaukovalot hommasin ja pitäs asennella paikoilleen.
 
Vaihdoin talvella entisen rataharrasteeksi ostetun VR6 Audi A3:sen "badge-tuunattuun" Bemariin. Lapsiperheellisenä aika aina kortilla ja radalla ehtii käydä muutamia kertoja kesässä. Arjen ajoissa -tehoja kaivatessa- Audi oli aina tallissa.

Audin tilalle kesäautoksi valikoitui 535d m-sport. Autoon vaihdettu suuremmat hybriditurbot, downpipe, laatikko vahvistettu, sekä suuttimet ja sylinterikansi huollettu. Tehoa rutkasti enemmän kuin Audissa (445hv/843Nm), mutta tunnelma automaattivaihteisessa dieselissä aika erilainen. Itse kuitenkin tykkään dieselin ruksutuksesta ja eiköhän tästäkin ole aloittelijalle aivan riittävästi hupia radalle.

Rivikuutonen on normi ajossa lähes äänetön ja matkanteko mukavaa. Tehoa ja vääntöäkin löytyy läpi kierrosalueen. Logic 7 äänentoisto penkinalussubbareineen suht kelvollinen, mutta Individual Audiota jää silti vähän kaipailemaan. Alkuperäiset adaptiiviset bi-xenonit ovat surkeat. 300tkm. ajetut projektorit lie jo himmenneet, sekä edellinen omistaja kaiken lisäksi kalvottanut umpiot. Nämä olisi tarkoitus kunnostaa - poistaa kalvot ja uusia projektorit. Vakaassa harkinna myös ostaa suoraan uudet umpiot (hinta 500e/kpl) ja myydä vanhat, mutta asia selvinnee kesän mittaan.


1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
Jo tehojen puolesta todella asiallinen Bemmi. Ei ole edes nokivasara häpeä, kun tapahtuukin jotain. Mitä tarkoittaa "badge-tuunattu"?
 
Jo tehojen puolesta todella asiallinen Bemmi. Ei ole edes nokivasara häpeä, kun tapahtuukin jotain. Mitä tarkoittaa "badge-tuunattu"?
Hetken jouduin itsekin miettimään, kunnes paljastui tuo ”onneton” 520d-badge. Siksi olikin näemmä heittomerkeissä :D
 
Vaihdoin talvella entisen rataharrasteeksi ostetun VR6 Audi A3:sen "badge-tuunattuun" Bemariin. Lapsiperheellisenä aika aina kortilla ja radalla ehtii käydä muutamia kertoja kesässä. Arjen ajoissa -tehoja kaivatessa- Audi oli aina tallissa.

Audin tilalle kesäautoksi valikoitui 535d m-sport. Autoon vaihdettu suuremmat hybriditurbot, downpipe, laatikko vahvistettu, sekä suuttimet ja sylinterikansi huollettu. Tehoa rutkasti enemmän kuin Audissa (445hv/843Nm), mutta tunnelma automaattivaihteisessa dieselissä aika erilainen. Itse kuitenkin tykkään dieselin ruksutuksesta ja eiköhän tästäkin ole aloittelijalle aivan riittävästi hupia radalle.

Rivikuutonen on normi ajossa lähes äänetön ja matkanteko mukavaa. Tehoa ja vääntöäkin löytyy läpi kierrosalueen. Logic 7 äänentoisto penkinalussubbareineen suht kelvollinen, mutta Individual Audiota jää silti vähän kaipailemaan. Alkuperäiset adaptiiviset bi-xenonit ovat surkeat. 300tkm. ajetut projektorit lie jo himmenneet, sekä edellinen omistaja kaiken lisäksi kalvottanut umpiot. Nämä olisi tarkoitus kunnostaa - poistaa kalvot ja uusia projektorit. Vakaassa harkinna myös ostaa suoraan uudet umpiot (hinta 500e/kpl) ja myydä vanhat, mutta asia selvinnee kesän mittaan.


1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
Näistä saa kyllä farkkuun ihan mukavia teholukemia oikeilla hiluilla irti :cool: Itsellä myös ohjelmassa umpioiden hiominen ja kiillottaminen, ovat vähän heikossa kunnossa. Uusia en raaski ostaa, kun maksavat bi-xenoniin juuri tuon suunnilleen tonnin pari. Halogeenimalleja saa melkein puolta halvemmalla.
 
Näistä saa kyllä farkkuun ihan mukavia teholukemia oikeilla hiluilla irti :cool: Itsellä myös ohjelmassa umpioiden hiominen ja kiillottaminen, ovat vähän heikossa kunnossa. Uusia en raaski ostaa, kun maksavat bi-xenoniin juuri tuon suunnilleen tonnin pari. Halogeenimalleja saa melkein puolta halvemmalla.
Saahan niihin umpioihin uudet muovitkin, toki jos sen verran hyvässä hapessa vielä että saa hyväksi irroittamatta tai avaamatta umpioita niin aina parempi.
Jotain tuollaisia saa sitten ihan kohtuulliseen hintaan jos vaikka halkeamia nykyisissä muoveissa.
 
Saahan niihin umpioihin uudet muovitkin, toki jos sen verran hyvässä hapessa vielä että saa hyväksi irroittamatta tai avaamatta umpioita niin aina parempi.
Jotain tuollaisia saa sitten ihan kohtuulliseen hintaan jos vaikka halkeamia nykyisissä muoveissa.
Mulla ei jotenkin ole ihan hirveän vahva usko tuollaisiin merkittömiin tarvikelaseihin - noista taitaa lisäksi vielä puuttua kaikki katsastuksessa vaadittavat merkinnät? Täytyy hioa ensin ja katsoa mihin kuntoon sillä saa.
 
Näistä saa kyllä farkkuun ihan mukavia teholukemia oikeilla hiluilla irti :cool: Itsellä myös ohjelmassa umpioiden hiominen ja kiillottaminen, ovat vähän heikossa kunnossa. Uusia en raaski ostaa, kun maksavat bi-xenoniin juuri tuon suunnilleen tonnin pari. Halogeenimalleja saa melkein puolta halvemmalla.

Tuolla setillä saatiin todella pahasti himmentyneet Kia Carensin ajovalot lähes uutta vastaaviksi.
 
Itsellä myös ohjelmassa umpioiden hiominen ja kiillottaminen, ovat vähän heikossa kunnossa. Uusia en raaski ostaa, kun maksavat bi-xenoniin juuri tuon suunnilleen tonnin pari. Halogeenimalleja saa melkein puolta halvemmalla.
Suosittelen hartsittaa ite ne muoviumpiot, jos ne siis semmoset on (?).
Tulee ku uudet ja kestää. Pohjat tekee vaan huolellisesti..

 
Näistä saa kyllä farkkuun ihan mukavia teholukemia oikeilla hiluilla irti :cool: Itsellä myös ohjelmassa umpioiden hiominen ja kiillottaminen, ovat vähän heikossa kunnossa. Uusia en raaski ostaa, kun maksavat bi-xenoniin juuri tuon suunnilleen tonnin pari. Halogeenimalleja saa melkein puolta halvemmalla.
Vanhoissa umpioissa usein myös projektorit himmenevät. E60 / E61 mallien (ainakin pre facelift) tavalliset Bi-Xenon umpiot saa purettua takakautta ja projektorin uusittua. Kaarrevalotoiminnolla varustetut adaptiviiset Bi-Xenonit ovat vaikeammat. Näissä projektori kääntyy umpion sisällä ratin liikkeiden mukaan, eikä projektoria mahdu purkamaan umpion takaluukusta ulos. Umpion linssimuovi on kuulemma vahvalla permaseal liimalla, eikä välttämättä irtoa ehjänä edes uunittamalla. Foorumilta lueskellut, että porukka on joutunut leikkaamaan muovin irti ja liimaamaan takaisin.

Liitän tähän alle esimerkin -04 vuoden Passatin Bi-Xenon umpioiden kunnostuksesta. Vanhoista projektoreista oli heijastinpinta tummunut ja lasi sumentunut. Heijastinpinnan saa uusittua joissain erikoisliikkeissä esim. Puolassa, mutta helpommalla pääsee uusimalla projektorit. Viimeisessä kuvassa vierekkäin vanha ja uusi:

11.jpg 21.jpg 31.jpg
 
Joku tilapäinen mielenhäiriö iski, ja tuli hankittua ensimmäistä kertaa ihan uusi auto. 2021 Hyundai Kona Electric 64kWh Style. 204hv/395Nm sähkömoottorilla oikein hauska ajella.
Muuten upea auto, mutta nuo päiväajovalot(?) ja ajovalot(?) pitäis olla toisin päin. Eli viiru alhaalla ja isompi umpio ylhäällä.
Toki itseni kuvailemalla tavalla ne ovat yleensä, tiedä vaikka tosta Konan mallista tulisi uusi "villitys"/"suunnan näyttäjä muille"!
 
Muuten upea auto, mutta nuo päiväajovalot(?) ja ajovalot(?) pitäis olla toisin päin. Eli viiru alhaalla ja isompi umpio ylhäällä.
Toki itseni kuvailemalla tavalla ne ovat yleensä, tiedä vaikka tosta Konan mallista tulisi uusi "villitys"/"suunnan näyttäjä muille"!

Ihan samaa mieltä, paremminhan ne ajovalot toimisi ylempänä. Liekö ideana, että vilkut näkyy muille paremmin tuossa ylempänä. En ole vielä ehtinyt pimeällä ajella niin en osaa sanoa kuinka hyvät valot ovat. Ei tämä ensimmäinen laatuaan taida olla, eikös Nissan Jukessa ollut jo aikoja sitten vastaava viritys?
 
Muuten upea auto, mutta nuo päiväajovalot(?) ja ajovalot(?) pitäis olla toisin päin. Eli viiru alhaalla ja isompi umpio ylhäällä.
Toki itseni kuvailemalla tavalla ne ovat yleensä, tiedä vaikka tosta Konan mallista tulisi uusi "villitys"/"suunnan näyttäjä muille"!

Eihän nuo Konan valot enää niin ennennäkemätön valomalli ole että päivävalot tms ylhäällä ja itse ajovalot erillisessä umpiossa alhaalla.

2014 Citroen C4 Cactus + monet muut Citroenit
2014_Citro%C3%ABn_C4_Cactus_Feel_Edition_PureTech_e-THP_110_Vorderansicht_Hello_Yellow_Amsterdam_%28cropped%29.JPG

2019 Skoda Kamiq, valot lähellä toisiaan mutta käytännössä sama tyyli
1920px-2019_Skoda_Kamiq_SE_L_TSi_1.0_Front.jpg

2014 Jeep Cherokee, tavallaan sama valomalli mutta mittasuhteet hiukan erilaiset.
1920px-2016_Jeep_Cherokee_Limited_Multjet_II_2.2.jpg
 
Vaihdoin talvella entisen rataharrasteeksi ostetun VR6 Audi A3:sen "badge-tuunattuun" Bemariin. Lapsiperheellisenä aika aina kortilla ja radalla ehtii käydä muutamia kertoja kesässä. Arjen ajoissa -tehoja kaivatessa- Audi oli aina tallissa.

Audin tilalle kesäautoksi valikoitui 535d m-sport. Autoon vaihdettu suuremmat hybriditurbot, downpipe, laatikko vahvistettu, sekä suuttimet ja sylinterikansi huollettu. Tehoa rutkasti enemmän kuin Audissa (445hv/843Nm), mutta tunnelma automaattivaihteisessa dieselissä aika erilainen. Itse kuitenkin tykkään dieselin ruksutuksesta ja eiköhän tästäkin ole aloittelijalle aivan riittävästi hupia radalle.

Rivikuutonen on normi ajossa lähes äänetön ja matkanteko mukavaa. Tehoa ja vääntöäkin löytyy läpi kierrosalueen. Logic 7 äänentoisto penkinalussubbareineen suht kelvollinen, mutta Individual Audiota jää silti vähän kaipailemaan. Alkuperäiset adaptiiviset bi-xenonit ovat surkeat. 300tkm. ajetut projektorit lie jo himmenneet, sekä edellinen omistaja kaiken lisäksi kalvottanut umpiot. Nämä olisi tarkoitus kunnostaa - poistaa kalvot ja uusia projektorit. Vakaassa harkinna myös ostaa suoraan uudet umpiot (hinta 500e/kpl) ja myydä vanhat, mutta asia selvinnee kesän mittaan.


1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

Onks toi 520d badge tuossa vaan sitä varten että pääset korostamaan sleepermäisyyttä? :D

Itse hain eilen liikkeestä Lexus IS 300h:n 2015 vm. Kevyt autounelma tuli tossa sitten toteutettua. Kuvia myöhemmin kunhan jaksaa photomoden lyödä tulille.
 
Itse hain eilen liikkeestä Lexus IS 300h:n 2015 vm. Kevyt autounelma tuli tossa sitten toteutettua. Kuvia myöhemmin kunhan jaksaa photomoden lyödä tulille.
Onnea uudesta autosta! Sinulle uudesta siis :) Toimiiko tuon vaihteisto nyt sitten portaattomasti vai onko siihen ohjelmoitu keinotekoiset pykälät? Ensiksi mainittu tapa olisi kait teknisesti järkevämpi, mutta moni käyttäjä voi oudoksua korkealla huutavia kierroksia, jotka ei muutukaan nopeuden mukaan, minkä takia joissain on nuo "vaihteet" ohjelmoituna.
 
Onnea uudesta autosta! Sinulle uudesta siis :) Toimiiko tuon vaihteisto nyt sitten portaattomasti vai onko siihen ohjelmoitu keinotekoiset pykälät? Ensiksi mainittu tapa olisi kait teknisesti järkevämpi, mutta moni käyttäjä voi oudoksua korkealla huutavia kierroksia, jotka ei muutukaan nopeuden mukaan, minkä takia joissain on nuo "vaihteet" ohjelmoituna.

Keinotekoiset pykälät saa joo sport-asetuksilla ainakin päälle. Mitä niitä testaili niin ainakin moottorijarrutukset onnistuu sillä. Muuten kait se lähinnä on vaan ääniefekti. Pitänee testailla enemmän. En mä tätä autoa miksikään kilpa-autoksi ostanut muutenkaan niin ihan sama. :)
 
Onks toi 520d badge tuossa vaan sitä varten että pääset korostamaan sleepermäisyyttä? :D
520d ei herätä ylimääräistä huomiota, ei naapureissa eikä muissakaan ohikulkijoissa. Toinen vaihtoehto olisi poistaa koko merkintä ja sitä myös olen harkinnut.



IMG_20210504_194540.jpg

Ensimmäinen rata-ajokerta päättyi hinausauton lavetille ja matka kotiin taittui alle sata heppaisella sijaisautolla.

Ylävesiletku halkesi neljännellä kierroksella. Alavesiletkun vaihdoin kuukautta aiemmin, mutta ylävesiletku näytti silloin päällisin puolin hyvältä. Halkeama tuli letkun alapuolelle, mutta en tiedä oliko siinä näkyvää vauriota ennen onnettomuutta.

Moottoritehoa ja pitoa oli varsin sopivasti, sen aikaa kun sitä kesti. Tässä on jälkiasennettu lukkoperä ja se auttaa kovasti. Jarruttaminen sen sijaan oli vähän epämääräisempää. Poljintuntuma on aika heikko ja poljin painuu melko syvälle. Vaihdoin ennen radalle lähtöä Motulin Racing nesteet, mutta täytyy harkita muitakin päivityksiä. Teräspunosletkut varmaan ensimmäisenä.

Alusta ja ohjaus soveltuvat omaan ajoprofiiliini hyvin: m-sport on matka-ajossa mielestäni mukava ja satunnaisessa rata-ajossa riittävän jämäkkä. 99% kilometreista kuitenkin hyötykilometreja ja ne satunnaiset rata-ajotkin suurelta osin matkustamista. Esimerkiksi Ahvenistollekin kertyy 500km edestakaisena, eikä sellaista matkaa jaksa tehdä millään kivikovalla kevennetyllä pörinäpurkilla.

Nyt odotellaan uutta vesiletkua ja jännitetään vääntyikö kansi samalla. Vaihtokoneita löytyy maailmalta runsaasti ja sellainen lähtee luultavasti tilaukseen, jos nykyisestä kansi mutkalla. Nykyinen jäisi tulevaisuuden varalle varastoon odottamaan remonttia. Motorsporttia parhaimmillaan. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20210512_101548__01.jpg

On se punainen. Tähän asti leppoisin ja huoltovapain auto mitä on tullut ajeltua. Pihasta löytyy tästä syystä kaksi S60:ä, toinen vasta 11-vuotias ja sitten tämä, maximum pappamalli. Komeuden kruunaa Volvon alkuperäiset pölykapselit.
 
IMG_20210512_101548__01.jpg

On se punainen. Tähän asti leppoisin ja huoltovapain auto mitä on tullut ajeltua. Pihasta löytyy tästä syystä kaksi S60:ä, toinen vasta 11-vuotias ja sitten tämä, maximum pappamalli. Komeuden kruunaa Volvon alkuperäiset pölykapselit.

Tähän autoon liittyen, onko täällä kenelläkään hyviä kokemuksia noista ajovalojen kiillotussarjoista? Ajattelin piheyksissäni jos olisin tämän kesän ainakin pärjännyt ilman myllytyskonetta kun ei noita vanhuksia jaksa alkaa muutenkaan enää myllyttämään (tai ainakin kaikkien entisten omistajien harjapesuissa tekemien hologrammien hiominen olisi harvinaisen vittumainen homma) mutta tästä kyseisestä yksilöstä on ajovalot kuin olisi hiekkapaperilla hionut. Selvinneekö noilla Mequiarsin ja vastaavien seteillä miten helpolla?
 
Tähän autoon liittyen, onko täällä kenelläkään hyviä kokemuksia noista ajovalojen kiillotussarjoista? Ajattelin piheyksissäni jos olisin tämän kesän ainakin pärjännyt ilman myllytyskonetta kun ei noita vanhuksia jaksa alkaa muutenkaan enää myllyttämään (tai ainakin kaikkien entisten omistajien harjapesuissa tekemien hologrammien hiominen olisi harvinaisen vittumainen homma) mutta tästä kyseisestä yksilöstä on ajovalot kuin olisi hiekkapaperilla hionut. Selvinneekö noilla Mequiarsin ja vastaavien seteillä miten helpolla?
Off-topiciksi menee, mutta autoglymin porakoneeseen kiitettävällä setillä sain ajovalot kunnostettua kiitettävästi. Suojateippauksineen aikaa meni noin 20min per umpio, jotka olivat autossa paikallaan. Porakonekiinnitys oli ylivertainen teholtaan ja käytettävyydeltään käsin hiomiseen. Joskus aikanaan käytin umpioiden käsin vesihiomiseen päivän, eikä lopputulos ollut läheskään yhtä hyvä.

InShot_20210512_204543670.jpg
 
Off-topiciksi menee, mutta autoglymin porakoneeseen kiitettävällä setillä sain ajovalot kunnostettua kiitettävästi. Suojateippauksineen aikaa meni noin 20min per umpio, jotka olivat autossa paikallaan. Porakonekiinnitys oli ylivertainen teholtaan ja käytettävyydeltään käsin hiomiseen. Joskus aikanaan käytin umpioiden käsin vesihiomiseen päivän, eikä lopputulos ollut läheskään yhtä hyvä.

InShot_20210512_204543670.jpg
No nyt, tämähän vaikuttaa hyvältä, kiitos! Menee testaukseen.
 
Tämän kesäauton maalauksen jälkeinen kasaus käynnissä. Sukulaispojan avustuksella autotallissa maalattu. Maalipinta näyttäisi tarkemmin syynättynä 99% todella hyvältä. Harmi että se 1% on mihin ihmiset kiinnittää huomionsa. :D Kasauksen lisäksi sähkötöitä pitää vielä tehdä, sisustaan värkkäillä matot, kuskin ovi maalata sisäpuolelta ja moottorikaan ei ole vielä tullut. No, on siinä monta muutakin pienempää hommaa vielä tehtävänä. Takana menee todella tiukille renkaiden sovituksen kanssa mutta pitää koittaa jotenkin pajottaa. Tässä vielä tämä "kirvesmiehen Barracuda" tolppien nokassa:

kasausta.jpg


Puskurit jäi toistaiseksi vielä pois, kunnes löydän jostain edullisesti hyvät tai edes kelvolliset. Noista mun ruosteisista ei saanut oikein minkäänlaisia vaikka kuinka yritti yhdistellä ja värkätä. Ehkä kuitenkin tälle kesälle vielä ajossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 408
Viestejä
4 506 942
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom